Druhou vážnou příčinou nízké
efektivnosti, na kterou bych chtěl dnes upozornit a která
v jistém smyslu souvisí s projevem s. Majlinga,
je naprosto nevyhovující kvalifikační
struktura našeho aplikovaného výzkumu a vývoje,
která kontrastuje s poměrně dobrou strukturou
pracovišť našeho základního výzkumu.
Tak zatímco na výzkumných pracovištích
ČSAV je zhruba 17 % vědeckých pracovníků
s minimální vědeckou hodností kandidáta
věd, působí v našem průmyslovém
výzkumu a vývoji pouze 1,3 % vědeckých
pracovníků, jinými slovy jeden vědecký
pracovník na 75 zaměstnanců výzkumné
a vývojové základny. Tak důležité
obory, jako je strojírenství, mají ve výzkumu
a vývoji pouze 1 % vědeckých pracovníků,
stavebnictví 1,3 % hutě a chemie 1,9 %. Správná
struktura by měla být mezi 5 - 10 % podle oborů.
V aplikovaném výzkumu působí jen v
nepatrných počtech pracovníci teoretických
oborů, jako jsou matematici a fyzikové, biochemici
a biologové, třebaže význam těchto
teoretických disciplín pro zvyšování
technické úrovně průmyslové
a zemědělské výroby je dnes naprosto
nepopiratelný. Také ředitelé mnoha
našich pracovišť aplikovaného výzkumu
nemají potřebnou úroveň a kvalifikaci.
Na naprosto nevyhovující kvalifikační
strukturu upozornila ČSAV stranu a vládu již
po první prověrce naši vědecko-výzkumné
základny v roce 1956 a vláda v roce 1957 přijala
zásadní usnesení, jež ukládala
všem ministrům rychle odstranit tento nepříznivý
stav. Bohužel, kvalifikační struktura našeho
aplikovaného výzkumu se za uplynulých 8 let
prakticky nezměnila, zejména v těch důležitých
oborech, o nichž jsem hovořil. Naprostý nedostatek
kvalifikovaných pracovníků je podle mého
soudu jednou z nejdůležitějších
příčin nízké technické
úrovně některých našich výrobků,
což dokazuje příklad těch výrobních
oborů, kde výzkumná pracoviště
jsou dobře vybavena vědeckými pracovníky.
Jako příklad lze uvést naši farmaceutickou
výrobu, která se po válce skutečně
velmi rychle rozvinula - právě díky vysoké
úrovni výzkumu a která dnes hraje významnou
úlohu i v našem exportu, a to i přesto, že
se k výstavbě tohoto pro nás velmi atraktivního
oboru chováme více než macešsky.
Nepříznivý stav v kvalifikační
skladbě našeho výzkumu se nepříznivě
promítá i do výchovy vědeckých
pracovníků a vysoce kvalifikovaných odborníků
vůbec. Protože ze strany výzkumu je o takové
pracovníky jen nepatrný zájem, silně
se v posledních letech omezuje i jejich výchova.
Skutečností je, že prakticky ve všech
nejdůležitějších úsecích
máme dnes volné nevyužité školící
kapacity, což je podle mého soudu k největší
škodě celé naší společnosti.
Nechci zde hovořit podrobně o příčinách
tohoto stavu, jež spočívají hlavně
v nízké úrovni řízení
našeho výzkumu a v některých ekonomických
otázkách - rád bych však upozornil,
že tento stav bude nutno v nejbližší době
radikálně řešit, a to direktivně
plánem.
Nemá totiž smyslu dál posilovat pracoviště
aplikovaného výzkumu pracovními silami, nedojde-li
současně k pronikavému zlepšení
jejich struktury. V tomto případě by bylo
výhodnější posilovat základní
složku výzkumu, a to zejména také na
některých vysokých školách, které
mají značné rezervy vynikajících
odborníků.
ČSAV nyní připravuje pro SKVT a vládu
návrh, podle něhož by byl plánem stanoven
nejen nárůst pracovníků výzkumné
základny, ale i jejich kvalifikační struktura
pro jednotlivé obory. Toto opatření by se
nepochybně brzy odrazilo v úrovni činnosti
našeho aplikovaného výzkumu, ale co navíc,
kdyby tato zásada byla uplatněná v perspektivních
plánech, mohlo by se stát východiskem pro
stanovení reálného plánu výchovy
vysoce kvalifikovaných odborníků, který
je zatím stanovován velmi nepřesným
odhadem.
To byly mé konkrétní připomínky
k problematice státního rozpočtu a plánu
rozvoje. Netýkají se přímo roku 1965,
domnívám se však, že bude účelné
k nim přihlédnout při sestavení rozpočtu
a plánu v dalších letech.
Místopředseda NS dr. Škoda: Děkuji
poslanci akademiku Šormovi, slovo má poslanec Toman
a připraví se poslanec Katolický.
Posl. Toman: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi!
Náš zdravotní výbor se podrobně
zabýval návrhem rozpočtu našeho zdravotnictví
i úseku sociálního zabezpečení,
přičemž nebyla zvažována pouze
rozpočtová čísla výdajů
a příjmů, nýbrž poslanci našeho
výboru velmi konkrétně hovořili k
zajišťování plánovaných
úkolů těchto resortů v roce 1965.
Byla zdůrazněna ta skutečnost, že naše
společnost řeší spolu s úkoly
výstavby socialismu a komunismu cílevědomě
i nejširší společenské otázky
zdravého života a práce. Toto všechno
vyplývá z objektivní nutnosti vývoje
socialismu a z naprosté jednoty politických i ekonomických
zájmů. Perspektiva šťastného života
v komunistické společnosti je totiž nerozlučně
spjata s příznivým zdravotním stavem
jejích členů. Vždyť upevňování
zdraví obyvatelstva přispívá zároveň
k rozvoji produktivních sil a tím k dosažení
cílů výstavby socialismu a komunismu.
Vliv na zdraví lidu vyvíjí naše společnost
dvojím směrem. Předně je to vytváření
materiálních podmínek a zvyšování
kulturní úrovně včetně výchovy
občanů ke zdravému způsobu života
a práce. Dále je to vlastní rozvoj zdravotnictví,
a to především rozvoj zdravotnických
služeb. Trvalým úkolem při zvyšování
naší zdravotnické péče musí
zůstat zásada, že všechny složky
naší společnosti budou čím dál
tím více a lépe zajišťovat péči
o zdraví lidu v nedílné jednotě s
úkoly hospodářské a kulturní
výstavby. K tomuto cíli je také plně
zaměřen dokument strany a vlády o dalším
rozvoji péče o zdraví a tyto úkoly
také sledují navržené zásady
zákona o zdraví lidu, který byl velmi podrobně
projednáván v poslední schůzi našeho
zdravotního výboru. V diskusi k těmto zásadám
převládal od všech poslanců zdravotního
výboru požadavek, aby tento zákon v pravém
slova smyslu zajistil pro náš lid základy zdravého
života i práce, a to v absolutní komplexnosti
s tím, že porušovat zdravé životní
a pracovní podmínky našeho lidu - znamená
poškozovat výstavbu socialismu a komunismu v naší
zemi.
Skutečnost je taková, že často hospodářští
pracovníci a někteří vedoucí
činitelé mají mylný názor v
tom směru, že péče o zdraví pracujících
patří jen zdravotníkům. V pokynech,
v požadavcích zdravotních pracovníků
často tito lidé vidí jen přehnané
požadavky, profesionální vášeň,
zbytečné starosti, neúčelné
náklady a utopistickou perspektivu. Nevidí však
člověka, jeho produktivitu, jeho osobní štěstí
a spokojenost.
Je velmi správné, že ihned za dokumentem, jako
za důležitou politicko-hospodářskou
směrnicí, vyjde i zákon o zdraví lidu
jako neméně důležitý právní
řád celé naší společnosti
k ochraně zdraví pracujících. Vždyť
je taková skutečnost, že některé
resorty dosud nerozpracovaly harmonogram ozdravných opatření
podle směrnic zdravotnického dokumentu a celá
řada našich závodů také dosud
neplní pokyny Státní plánovací
komise o vytváření ozdravných opatření.
Domnívám se, že bude nanejvýš nutné,
aby nadřízené orgány nejen soustavně
vedly podřízené organizace k zajišťování
úkolů v péči o zdravé životní
podmínky, ale že bude také nutným a
správným plněním těchto náležitostí
hodnotit i odměňovat jako nedílnou součást
hospodářských výsledků. Vždyť
hodnota odměny za realizaci je i zde účelnější
než hodnota postihu za neplnění.
Úmyslně zdůrazňuji tyto skutečnosti,
poněvadž nám naprosto nic nepomůže
zvyšovat rozpočtové náklady na naše
zdravotnictví a sociální zabezpečení,
když připustíme, aby zdraví našich
pracujících bylo zbytečně poškozováno
a narušováno. Toto zvlášť platí
o znečišťování našich vod
i ovzduší. Tuto problematiku řešil v minulosti
a i nyní náš zdravotní výbor
bez jakýchkoliv nápravných výsledků
Uvedu jen některé příklady. Tak v
Jihomoravském kraji bylo letos 12 případů
silného znečištění řek
a přehrad, kde přímé škody (hlavně
na rybách) představují podle předběžného
odhadu asi 2 milióny Kčs. To však není
všechno. Znečišťování řek
a přehrad ohrožuje i zásobování
statisíců našich občanů vodou.
Statistickými i epidemiologickými studiemi bylo
prokázáno, že onemocnění rakovinou
plic je častější ve městech než
na venkově, a nejčastější hlavně
ve městech s velkým průmyslem a zvýšenou
dopravou. Tyto poznatky dokazují, že např.
vznik rakoviny plic je v přímém vztahu k
vlivům zevního prostředí, i když
zde určitou roli hrají i ostatní faktory.
Na znečišťování městského
ovzduší má hlavní podíl průmysl,
avšak nelze přehlížet produkci karcerogenních
uhlovodíků benzinovými a naftovými
motory a toto nebezpečí zamořování
ovzduší výfukovými plyny je u nás
naprosto přezíráno. Je možno uvést
i kladné případy, kdy některé
závody vytvářejí operativně
různá opatření proti znečišťování
ovzduší. Chtěl bych to dokumentovat na případu
hodonínské elektrárny. Ještě
donedávna činil spad popílku na město
Hodonín 700 tun na 1 km2 za jeden rok. Zavedením
elektrofiltrů a prémiováním pracovníků
za větší spotřebu elektrického
proudu v tomto směru se spad snížil víc
než na polovinu. U zdravotně nezávadné
pitné vody je samozřejmé, že nesmí
obsahovat tyfové nebo paratyfové bacily a nepřipouštíme
diskusi, zda je škodlivější choroboplodný
zárodek z řeky, bažiny, či žumpy.
Analogicky by tomu mělo být i u hygieny ovzduší.
Když si tyto zásady o ozdravění pracovního
a životního prostředí uvědomí
všechny resorty, pak prostředky věnované
na rozvoj našeho zdravotnictví v roce 1965 splní
v pravém slova smyslu svůj účel. Vždyť
výdaje na zdravotnické služby budou činit
7,117 800 000 Kčs. Jestliže v roce 1963 činily
tyto výdaje na jednoho obyvatele 456 Kčs, připadne
v příštím roce na jednoho obyvatele
507,60 Kčs výdajů ze státního
rozpočtu. Celkové výdaje na naše zdravotnictví
budou v příštím roce o 4,2 % vyšší
než v roce letošním. S tím také
souvisí rozšíření sítě
lůžkových zařízení o 1601
lůžek a o 4651 míst v jeslích. Počet
lékařských míst se má zvýšit
o 810. V roce 1965 bude z jmenovitých staveb zahájena
výstavba nemocnice v Mostě, Znojmě, Malackách,
Brezne, Dolním Kubíne a Poprade, stavba onkologického
ústavu v Brně a revmatologického ústavu
v Piešťanech.
Velké prostředky věnované na naše
zdravotnictví se výrazně odrážejí
v neustálém zlepšování zdravotního
stavu obyvatelstva. Kojenecká úmrtnost řadí
naší republiku mezi nejvyspělejší
státy ve světě. Úplně u nás
vymizela dětská obrna a některé infekční
choroby. Tak ještě v roce 1947 zemřelo u nás
na záškrt 680 osob, zatímco v roce 1963 již
jen 8 osob. Počet nově zjištěných
onemocnění aktivní tuberkulózou klesl
v r. 1963 oproti roku 1960 přibližně o jednu
třetinu. V důsledku této skutečnosti
bylo možno v posledních letech uvolnit přes
1800 lůžek v plicních léčebnách
pro jiné účely. V důsledku poklesu
nemocnosti na tuberkulózu v letech 1960-1963 bylo ušetřeno
na nákladech ústavní léčby
84 miliónů, u ambulantní léčby
38 miliónů, na nemocenských dávkách
39 miliónů, na výplatě invalidních
důchodů přes 131 miliónů a
v důsledku snížení počtu dnů
pracovní neschopnosti bylo možno vytvořit o
80 miliónů Kčs více na národním
důchodu.
Z toho vyplývá, že správným směrem
vynaložené a účelně použité
prostředky na zdravotnictví přispívají
k tvorbě národního produktu a národního
důchodu. Bylo zjištěno, že podíl
snižování úmrtnosti na přírůstku
obyvatelstva v letech 1950-1962 činil asi 22 %. Za toto
období mohli pracovníci, kteří byli
zachováni na životě v důsledku snižování
úmrtnosti, vyprodukovat hodnoty přes 12 miliard
Kčs, tj. jednu miliardu ročně. Tyto výsledky
i příklady jsou dokladem ekonomického přínosu
péče o zdraví pro naše národní
hospodářství. Tím více je nutno
ovlivňovat ve spolupráci se všemi hospodářskými
činiteli vývoj pracovní neschopnosti pro
nemoc a úraz. I když v tomto směru za první
pololetí t. r. byl zaznamenán pokles, má
však neschopnost pro úrazy odchylný vývoj,
a to zvlášť u úrazů nepracovních.
Nutno se také zamyslit nad úrazovostí v našem
zemědělství. Tak v Jihomoravském kraji
bylo letos do konce září v zemědělských
závodech přes 7000 pracovních úrazů
a z toho 27 smrtelných. Je to o 550 úrazů
více než v minulém roce. Rozbor příčin
úrazů ukazuje, že mnohým se dalo předejít.
Je však nutno, aby tyto rozbory neprováděli
pouze zdravotničtí a odborářští
pracovníci, nýbrž v prvé řadě
vedení závodů. Vždyť snížení
absence z důvodů nemocnosti o pouhých 10
% by našemu národnímu hospodářství
přineslo ročně přes 285 miliónů
úspor a společenský produkt by se zvýšil
téměř o 750 miliónů. Pracovní
neschopnost pro nemoci zaviněné různými
nedostatky v bezpečnosti při práci představuje
ztrátu asi 30 miliónů pracovních dnů
ročně, tj. jako by 100 tisíc pracujících
bylo vyřazeno z produktivní činnosti. Snížení
této neschopnosti o jednu třetinu zvýšilo
by náš společenský produkt asi o 1 miliardu
Kčs. Tedy komplexnost péče o zdraví
lidu musí vyplývat ze zásady, že otázka
ochrany lidského zdraví není u nás
záležitostí jednotlivce, nýbrž
celospolečenským zájmem.
A nyní několik slov o problémech našeho
zdravotnictví. Stále zůstává
tíživou situace na úseku zubní péče
a vládní usnesení z dubna tohoto roku o zvýšené
péči o chrup není uspokojivě plněno
jak ze strany národních výborů, tak
i ze strany ministerstev, kterým jsou úkoly uloženy.
Otevřeným problémem je i rozvoj péče
o děti zaměstnaných matek ve věku
do 3 let. Náš stát zaručuje ženám
nejen rovnoprávnost, ale i právo na práci
a snaží se jim ulehčit péči o
děti rozvojem sítě jeslí. I když
přírůstky míst v jeslích činí
ročně přes 5000 míst, není
možno vyhovět požadavkům o umístění
dětí. V průběhu I. pololetí
tohoto roku je zde přes 40 tisíc žadatelů
o umístění a zdá se, že bude
třeba hledat i jiné formy péče o děti
pracujících matek, které by byly doplňkem
péče o děti v jeslích a které
by nevyžadovaly tak vysokých investičních
a provozních nákladů. Palčivým
problémem je i nedostatek pracovníků na některých
zdravotnických pracovištích. Téměř
75 % pracovníků ve zdravotnických službách
tvoří ženy a v důsledku mateřských
dovolených včetně nemocnosti bylo nepřítomno
v 1. pololetí 1964 ve službě téměř
8 % všech zaměstnanců. Tato vysoká absence
si vyžaduje i vysoký počet přesčasových
hodin. Je však nutno zbavit naše zdravotnické
pracovníky nadměrných administrativních
úkolů a je nutno na tomto úseku urychleně
dokončit novou koncepci mzdové soustavy, která
by lépe než dosud umožňovala odměňování
podle obtížnosti, významu a kvality vykonané
práce.
V našem zdravotním výboru bylo také
doporučováno řešit ve zdravotnictví
metodiku plánování a rozpočtování
tak, aby bylo dbáno větší rovnoměrnosti
v rozdělování zdravotnických služeb,
zařízení i zdravotnických pracovníků.
Náš zdravotní výbor ve spolupráci
se zdravotnickou komisí SNR provedl prověrku zdravotnických
služeb na Slovensku a osobně jsme se přesvědčili,
že je nutno vyrovnat nerovnoměrnost zdravotnických
služeb u slovenských krajů s úrovní
českých krajů a plně jsme se postavili
za návrh pověřenectva pro zdravotnictví,
aby tento návrh se stal součástí plánovaného
rozvoje našeho zdravotnictví v letech 1966 až
1970. Vycházeli jsme ze zásady, že každý
náš kraj, okres, město, vesnice i občan
mají stejné právo na socialistické
zdravotnictví.
Nejvážnějším problémem našeho
zdravotnictví je nedostatek přístrojů
a nástrojů zdravotnické techniky, které
vyrábějí závody ministerstva všeobecného
strojírenství. I tuto problematiku řešil
náš poslední zdravotní výbor,
kde bylo doporučeno, aby tento úsek výroby
byl podřízen ministerstvu zdravotnictví.
Společným problémem celé naší
veřejnosti je boj proti zneužívání
zdravotnických služeb, kde mimo jiné musí
sehrát svou roli občanské i zdravotnické
uvědomění našeho obyvatelstva.
Úhrn všech výdajů soc. zabezpečení
na rok 1965 jak v ústředním rozpočtu,
tak v rozpočtech NV představuje částku
16 737 mil. Kčs. Tato částka je o 855 mil,
tj. téměř o 5,5 % vyšší
než očekávané výdaje v letošním
roce. Toto zvýšení se zvlášť
projevuje u výdajů na dávky důchodového
zabezpečení, které jsou do návrhu
rozpočtu zařazeny částkou 15 013 mil.
Kčs. Proti očekávaným výdajům
v roce 1964 jsou rozpočtované výdaje na dávky
v důchodovém zabezpečení zaměstnanců
a členů výrobních družstev vyšší
o 4,8 % a v důchodovém zabezpečení
družstevních rolníků jsou vyšší
téměř o 26 %, což představuje
částku 210 mil. Kčs.
Z rozpočtových výdajů na dávky
sociálního zabezpečení družstevních
rolníků tvoří největší
část výdaje na přídavky na
děti, kde se počítá s částkou
316 mil. Kčs. Na výdaje na nemocenské členům
družstev s vyšší úrovní hospodaření
se počítá s částkou 65 mil.
Kčs. Na peněžitou pomoc v mateřství
má připadat 33 mil. Kčs a na podpory při
narození člena rodiny 4 mil. Kčs. Úhrn
těchto výdajů je proti roku 1964 o 27 mil.
Kčs vyšší. Výdaje na ústavní
soc. péči se navrhují částkou
489 mil. Kčs, což znamená, že v plánu
služeb se počítá se zvýšením
počtu míst ke konci roku 1965 v ústavech
pro dospělé na 39 257 a v ústavech pro mládež
na 9144 míst. Ani tato kapacita není však dostačující
a proto zdravotní výbor při projednávání
této kapitoly upozornil ministerstvo zdravotnictví
na potřebu rozšiřování lůžek
na internách II a tím zmírnit tlak na místa
v domovech důchodců, pokud jde o chronicky nemocné.
Rovněž bylo upozorněno na rozšiřování
sítě výcvikových středisek
pro osoby se změněnou či sníženou
pracovní schopností a to hlavně v souvislosti
se zdravotnickou rehabilitací.
Podle zásad XII. sjezdu a lednového usnesení
ÚV KSČ byly v letošním roce provedeny
rozsáhlé úpravy soc. zabezpečení.
Z nich má největší význam zvýšení
135 000 nízkých důchodů a úprava
soc. zabezpečení družstevních rolníků.
K 1. lednu 1965 vstupuje v platnost další část
opatření. Jde v prvé řadě o
zápočty veškeré doby zaměstnání
bez ohledu na pojištění. Toto opatření
má mimo politický též i ekonomický
dosah a proto třeba dbát, aby ho nebylo zneužíváno.
Současně vejde v účinnost opatření,
podle něhož invalidní důchody budou
vyměřovány ve výši starobního
důchodu a nárok na starobní důchod
u žen mimo věkovou podmínku bude mít
i zápočty v péči o děti.
Jedním ze stěžejních úkolů
přestavby soc. zabezpečení je prodlužování
pracovní aktivity starších pracovníků.
Tyto předpoklady musí v prvé řadě
vytvářet hospodářské organizace
s odborovými orgány, poněvadž je účelnější,
aby se tyto snažily udržet pracovníky v trvalém
pracovním poměru, než s obtížemi
získávat na výpomoc důchodce, kteří
z aktivity odešli. Proto také náš zdravotní
výbor doporučil sledovat v národním
hospodářství zásadu, jak umožnit
starším pracovníkům ve věku důchodců
uplatnit se dále v pracovním poměru. Při
zdravotním výboru byla zřízena i speciální
komise pro řešení otázek životní
úrovně a sociálního zabezpečení
a ta hodlá uvedený problém primérně
sledovat.