Posl. Kobosilová: Soudružky a soudruzi!
Při uskutečňování závěrů
XII. sjezdu KSČ a usnesení ústředního
výboru strany se setkáváme s mnoha potížemi
a nedostatky. V našem semilském okrese se okresní
výbor KSČ i okresní národní
výbor zabývaly v posledním období
problémy při uskutečňování
usnesení VII. sjezdu strany na úseku rozvoje služeb
pro obyvatelstvo. Není třeba zdůrazňovat,
že ani u nás v tomto směru nemáme dobrou
situaci i když dosahujeme na některých úsecích
dobré výsledky, v celku zaostáváme.
Stranický orgán i okresní národní
výbor si je vědom tohoto stavu a je třeba
říci, že zejména v posledních
dvou třech letech vyvíjí nemalé úsilí
ke zjednání nápravy na nejhorších
úsecích.
Mnoho se i v celostátním měřítku
hovoří o významu poskytování
služeb pro naše zaměstnané ženy.
Zásady jsou správné a je třeba říci,
že je uznávají všichni, kdož o věcech
jednají.
Chtěla bych v této souvislosti ukázat na
skutečnost, jak se těžko daří
správné záměry uskutečňovat.
V našem semilském okrese, máme vysokou zaměstnanost
žen. Jen v průmyslu jich pracuje více než
54 procent. Není třeba zdůrazňovat,
jaké práce ženy nejvíce v domácnosti
zaměstnávají a kde by jim bylo třeba
pomoci především.
Vedle denních běžných problémů
jde kupříkladu o praní a čištění
prádla. Je všeobecně známo, že
v roce 1965 máme dosáhnout v průměru
na 1 obyvatele 3 kg vypraného prádla. V chemickém
čištění 2,60 kg prádla na 1 obyvatele.
Jaká je skutečnost? V našem okrese, jsme dosáhli
v r. 1964 1,407 kg vypraného prádla a 1,17 kg vyčištěného
prádla.
Přitom se prádlo pere v nevyhovujících
provozovnách, které již několikrát
na příkaz okresního hygienika měly
býti uzavřeny. Většinu prádla
čistíme v okolních čistírnách.
Přitom nehovořím o službách,
které ve zvýšené míře
máme poskytovat našim podnikům, které
zajišťují turistický ruch. O čekacích
lhůtách pro obyvatele i pro podniky se také
raději nebudu zmiňovat.
Toto všechno vedlo k tomu, že bylo rozhodnuto využít
pro vybudování prádelny a čistírny
v Turnově výrobní kapacity Okresní
správy st. silnic v Liberci. Jde o provozovnu, která
je využita asi na 17 - 19 % a bylo rozhodnuto přestavět
ji na prádelnu a čistírnu. A právě
zde je začarovaný kruh.
Už dva roky si dopisují mezi sebou orgány ONV
a KNV v našem i Severočeském kraji a s konečnou
platností mělo rozhodnout o uvolnění
prostorů předsednictvo vlády. Okresní
správa státních silnic v Liberci si však
z rozhodnutí nic nedělá a podle posledních
jednání se ani nemíní v dohledné
době vystěhovat.
Jen na tomto příkladě je možno ukázat,
jak těžko se v praxi uskutečňují
závěry našeho ústředního
výboru strany. Soudruzi v okrese, vedeni snahou nestavět
novou kapacitu, vyhledali možnost, jak na rekonstrukci ušetřit,
ale to se už netýká těch druhých,
kteří vidí jenom svou problematiku a neberou
v úvahu ani rozhodnutí vyšších
odpovědných orgánů.
Dodnes tedy není situace s praním prádla
vyřešena. A nebude snad do té doby, pokud nezačnou
soudruzi na krajských národních výborech
v Hradci Králové i v Ústí n/Labem
brát svá rozhodnutí a svou úlohu vážně.
Alespoň v tom případě.
Někdo by mohl namítnout, že jde o ojedinělý
případ. My bychom jich mohli z našeho okresu
doložit několik.
Vezměme kupříkladu otázku likvidace
zastaralých a malých provozoven z jiného
hlediska. Nejen že se v tomto směru dělá
málo, ale co je navíc horšího - všechny
resorty si drží jako klíště všechny
své, i ty malé provozovny.
Nedávno bylo jednáno na okresním výboru
strany v Semilech o důležitých úkolech,
které byly svěřeny závodu n. p. Technometra
v Semilech, který se má podílet na jedné
velmi důležité zakázce. K tomu účelu
má dojít i k rozšíření
provozu a ke zvýšení stavu pracovních
sil. Tyto pracovní síly v místě jsou,
ale názory na jejich využití se různí.
Zatím co v Semilech už několik let připravují,
aby malý provoz n. p. Papcel přešel pod rámec
Technometry a tím by byla kryta i potřeba odborných
pracovníků, jsou názory a záměry
s tímto provozem jiné. Prý jej nelze likvidovat,
protože chemický průmysl a sám n. p.
Papcel dostal velmi důležité úkoly.
A usnesení XII. sjezdu se ani na tomto úseku, jak
se zdá, plnit nebude.
Zejména v poslední době vystupují
do popředí otázky plného využití
místních zdrojů. Jde o bilanci pracovních
sil, jde o rovnoměrné zásobování
některými materiály apod. Snad nejkritičtější
situace je ve využívání místních
zdrojů stavebních materiálů. Alespoň
na našem okrese.
Ani nehovořím o cihlách, kde jsme zlikvidovali
na nátlak vyšších orgánů
několik místních cihelen, ale o stavebních
materiálech, jako je stavební kámen, štěrkopísky,
písky, kámen pro údržbu silnic apod.
Kdekdo tyto materiály potřebuje, ale nikdo nechce
investovat do zařízení lomů a těžeben.
A to nehovořím ani o umělých hranicích,
které vznikly vybudováním okresů a
krajů.
Jen pro zajímavost: Těsně za hranicemi okresu,
na rozhraní tří krajů jsou velké
zdroje štěrkopísku v Příšovicích
u Turnova, ale je to v jiném kraji a tak vozíme
na průmyslové stavby v našem okrese, zejména
do Turnova tyto materiály až z Předměřic
u Hradce Králové - to je 100 km - a 1 m3
štěrkopísku stojí naše stavební
organizace více než 130 Kčs. Tyto problémy
nelze nevidět a nevyskytují se jenom na tomto úseku.
V rozhovorech soudruzi z okresního výboru strany,
vedoucí pracovníci ONV a hospodářští
pracovníci z podniků a závodů nijak
neskrývají, jak je tento stav tíží.
Zdá se však, že jejich snaha věci řešit
svazuje nadměrná spousta směrnic, nařízení
a mnohdy i malá ochota na vyšších orgánech
věci řešit.
Mezi problémy, které zejména v poslední
době vyvstávají, patří i otázky
řízení a organizace výroby. Chtěla
bych využít této příležitosti
a říci, že mnohem více než dosud
bude třeba zkoumat možnosti sjednocení výrob
v místě, hledat další cesty úspor
a vyjasňování perspektivy.
My máme v našem okrese takovýto problém.
Jde o dědictví minulosti ve sklářské
a kamenářské výrobě v Turnově.
Dnes se opracováním skla, šperkových
skleněných kamenů, českých
granátů, technických kamenů i monokrystalů
zabývá v jednom místě pět různých
podniků a závodů při použití
v podstatě stejné technologie. Přitom ani
jeden z nich není ve stejném odvětví.
Jeden je ve všeobecném strojírenství,
druhý ve zdravotnictví, třetí v chemii,
čtvrtý ve spotřebním průmyslu,
pátý výrobní družstvo. Své
místo zde má i výzkumný ústav
monokrystalů a v posledních letech i střední
průmyslová škola pro umělecké
zpracování kovů a kamenů, i když
zdaleka neslouží svému poslání,
jak by bylo třeba.
Už v diskusi před XII. sjezdem byly podány
náměty na sloučení těchto,
nebo alespoň některých z těchto závodů,
do jednoho celku. Jen při počátečních
úvahách se ukazuje, že by došlo k úsporám
nejméně 80 - 100 hospodářsko-správních
pracovníků, ke sjednocení vývoje,
podnikové dopravy, výchovy učňů
atd. a z toho plynoucích výhod a úspor.
Bohužel podané náměty byly velmi brzo
zdůvodněny různými jinými zájmy
a potřebami resortů a vypadá to tak, že
ani na tomto úseku neuděláme krok kupředu.
Domnívám se, že v okresech je značné
množství problémů, které vyžadují
rychlé řešení. S lokálními
zájmy se soudruzi dodnes již dovedou vypořádat
sami, ale s podporou ve vyšších hospodářských
i státních orgánech při řešení
závažných otázek to není vždycky
v pořádku.
Je třeba ocenit tvůrčí přístup
vlády k řešeným otázkám.
Avšak v jednotlivých ministerstvech u mnohých
pracovníků na odpovědných místech
se dosud v jejich přístupu v podstatě mnoho
nezměnilo. Bylo by vhodné, aby právě
na těchto úsecích bylo odstraněno
resortnictví a byla mnohem důkladněji než
dosud zvažována celospolečenská hlediska
a resorty se včas, s přihlédnutím
k místním podmínkám, o věcech
dohodly. Nikdy by však neměly opomíjet, právě
jako místní hlediska, možnost využít
co nejlépe místních zdrojů a zaměřit
je k řešení celospolečenských
problémů. (Potlesk)
Předseda NS Laštovička: Děkuji.
Nyní promluví posl. Mazúr.
Posl. Mazúr: Vážené Národné
zhromaždenie, milé súdružky a súdruhovia!
Chcem hovoriť o niektorých skúsenostiach z
prípravy plánu a rozpočtu na rok 1965 v oblasti
národných výborov, ku ktorým dospel
výbor NZ pre národné výbory pri prejednávaní
návrhov plánov a rozpočtov jednotlivých
krajov.
Plán a rozpočet národných výborov
je veľmi významnou súčasťou štátneho
plánu a rozpočtu predovšetkým v tom
smere, že sú v ňom stanovené a finančne
zabezpečené tie úkoly, plnením ktorých
sa zabezpečuje prevážna časť potrieb
obyvateľstva v oblasti bytovej a občianskej výstavby,
komunálnych, kultúrnych, sociálnych a ďalších
služieb. Podiel rozpočtov krajov na štátnom
rozpočte činí 27 %.
Podľa skúseností získaných pri
prejednávaní návrhov plánov a rozpočtov
krajov vo výbore NZ pre národné výbory
môžeme poukázať na niektoré kladné
stránky plánovacích a rozpočtových
prác oproti minulým rokom.
Značnou prednosťou bolo predovšetkým to,
že práce na príprave plánu a rozpočtu
boli rozložené do ďalšieho časového
obdobia. To umožnilo venovať viac pozornosti príprave
plánov a rozpočtov na okresných a mestských
národných výboroch a nimi riadených
organizáciách a v organizáciách riadených
krajskými národnými výbormi. Niektoré
krajské národné výbory termín
pre odovzdanie návrhu plánu okresov a organizácií
predĺžili. Využili tejto doby k tomu, aby dôkladnejšie
a na základe rozborov prejednali otvorené problémy,
najmä tam, kde požiadavky okresov a organizácií
presahovali možnosti, stanovené smernými úlohami
vlády, a k tomu, aby úlohy a opatrenia na ich plnenie
mohli byť prejednané s pracujúcimi.
To umožnilo zaradiť do plánu úlohy vopred
lepšie prejednané a pripravené. Považujeme
z toho hľadiska tiež za veľkú prednosť
to, že včasné schválenie štátneho
plánu a rozpočtu umožní vykonať
ešte do konca tohto roku ich rozpis a potrebné opatrenia
k tomu, aby bol plán od začiatku roku plnený.
Pre dovedenie rozpísaných úloh do plánu
a rozpočtu až na najnižšie stupne národných
výborov a na veľký počet organizácií,
ktoré NV riadi, má táto skutočnosť
veľký význam.
Charakteristické pre návrhy plánov a rozpočtov
krajov je tiež to, že boli spracované v ďaleko
väčšej náväznosti na rozvoj ústredne
riadeného hospodárstva než v minulých
rokoch. Je možno zaznamenať, že najmä v niektorých
krajoch, ako v Severočeskom, Východoslovenskom,
Stredoslovenskom a ďalších sa začína
výraznejšie uplatňovať úloha krajských
národných výborov v oblastnom plánovaní.
V týchto krajoch vychádzali práce na príprave
plánu na rok 1965 z dlhodobých štúdií
rozvoja jednotlivých úsekov ústredne riadeného
hospodárstva na území krajov, ktoré
boli spracovávané v priebehu roku za pomoci príslušných
rezortov. Tieto skúsenosti sú dobrým predpokladom
pre prípravu dlhodobého plánu.
Celkovú prípravu plánu a rozpočtu
národných výborov na Slovensku kladne ovplyvnila
Slovenská národná rada, ktorá zabezpečila
krajským národným výborom odbornú
pomoc svojimi pracovníkmi a prejednala na svojom plenárnom
zasadaní i hlavné úlohy plánu a rozpočtu
a spôsob ich zabezpečenia.
Skúsenosti z prejednávania návrhu plánu
a rozpočtu krajov vo výbore pre národné
výbory tiež ukázali, že predsedovia a
ostatní funkcionári KNV boli na jednaní vo
výbore NZ pre národné výbory dobre
pripravení, že problematiku hospodárstva spravovaného
národnými výbormi i hlavné problémy
celého hospodárstva v krajoch dobre ovládajú
a sú vedení snahou účinne pomôcť
pri ich riešení.
Na druhej strane boli však v priebehu prípravy plánu
národnými výbormi kladené značné
požiadavky na zvýšenie rozpočtových
výdajov a prídelov z ústredného rozpočtu,
najmä na investičnú výstavbu, generálne
opravy a údržbu. Tieto požiadavky majú
svoje objektívne príčiny. Dotýkajú
sa predovšetkým údržby a generálnych
opráv bytového fondu, školských, kultúrnych
a zdravotníckych zariadení, vodovodov, kanalizácii,
ciest, teda tých úsekov, s ktorými pracujúci
prichádzajú denne do styku a kde prejavujúce
sa nedostatky sú často príčinou ich
nespokojnosti. Údržba a generálne opravy týchto
zariadení sú už po mnoho rokov stále
odsunované do pozadia predovšetkým preto, že
na ne nezostáva stavebná kapacita. Ďalším
takýmto problémom je to, že čím
viac nových bytov staviame, tým výraznejšie
sa prejavujú problémy a nedostatky spôsobené
tým, že novo budované sídliská
nie sú komplexne vybavované príslušnými
zariadeniami. Národné výbory ako predstavitelia
štátnej moci a správy sa tým dostávajú
do nezávideniahodnej situácie namiesto toho, aby
dostali vďaku desaťtisícov rodín, ktoré
každoročne dostávajú nové byty,
sú terčom ich kritiky zato, že nie sú
v sídliskách vybudované cesty, distribučné
jednotky, práčovne, školy, že sú
v nových domoch oneskorene dávané do prevádzky
výťahy a pod.
Rad zložitých problémov sa prejavuje i na úseku
dopravy, v oblasti pracovných síl, v zabezpečovaní
ochrany životného prostredia i na ďalších
úsekoch.
V priebehu plánovacích prác sa podarilo riešenie
radu najnaliehavejších problémov zaradiť
do plánu. Sme si však vedomí toho, že
ročný plán nedáva dostatok možností
na to, aby všetky naliehavé problémy boli dôsledne
riešené. Preto výbor Národného
zhromaždenia pre národné výbory v závere
jednania o návrhoch plánov a rozpočtov krajov
zhrnul tie problémy, ktoré sú spoločné
všetkým krajom a doporučil vláde, aby
k ich riešeniu bolo prihliadnuté pri príprave
dlhodobého plánu na roky 1966 - 1970 a pri príprave
zásad prehĺbenia plánovitého riadenia
národného hospodárstva a dokumentu o ďalšom
rozvoji národných výborov. Osobitnú
pozornosť si pritom zaslúži riešenie zložitej
problematiky miest, ich výstavby a v súvislosti
s tým i práca mestských národných
výborov a metód ich riadenia. Preto tiež výbor
Národného zhromaždenia pre národné
výbory zaraďuje do svojho pracovného plánu
na budúci polrok hlbšie preskúmanie tejto problematiky.
Národné výbory nastupujú k plneniu
plánu budúceho roku vcelku s úspešnými
výsledkami plnenia tohoročného plánu.
Teraz pôjde o to, využiť dobré skúsenosti
získané pri vypracovaní a plnení aktívnych
opatrení pre všestranné zaistenie úloh
plánu v budúcom roku. Tak ako v ústredne
riadenom hospodárstve, pôjde i v hospodárstve
riadenom národnými výbormi predovšetkým
o plnenie kvalitatívnych ukazovateľov plánu,
a čo najefektívnejšie využívanie
všetkých rozpočtových prostriedkov,
miestnych zdrojov a rezerv a iniciatívy pracujúcich.
Ak sa to týka hospodárstva národných
výborov ako celku, potom tým viac to platí
najmä pre oblasť služieb, ich rozširovania
a skvalitňovania, skracovania dodacích lehôt
a dôsledného odstraňovania nedostatkov, ktoré
sa veľmi citlivo prejavujú v oblasti cenovej politiky,
o ktorých tu už bolo hovorené. V tom musia
národné výbory prejaviť ďaleko
viac podnikavosti a dôslednosti a lepšie využívať
všetkých nových možností, ktoré
pre ďalší rozvoj služieb stanovila vláda,
najmä získavanie ďalších pracovných
síl pre tento úsek z doplnkových zdrojov.
Národné výbory vzhľadom na svoje postavenie,
početnosť svojich poslancov a aktív spolupracovníkov
majú veľmi priaznivé podmienky na to, aby s
úlohami plánu oboznámil všetkých
pracujúcich a získali ich pre ich plnenie.
Osobitne bude záležať na tom, ako v národných
výboroch využiť a usmerniť iniciatívu
pracujúcich, ktorá sa rozvíja v rámci
prípravy jubilejných osláv nášho
oslobodenia a nachádza svoje konkrétne vyjadrenie
v tisícich záväzkov obcí a miest v rámci
súťaže o titul "Obec 20. výročia
oslobodenia našej vlasti Sovietskou armádou".
Je to veľká príležitosť jak v rámci
plánovaných prostriedkov na výstavbu a zveľadenie
obcí za pomoci dobrovoľnej práce občanov
obohatiť naše dediny a mestá o rad všeužitočných
zariadení a vytvoriť z nich najlepšie prostredie
pre oslavy takého významného výročia.
Verím, že národné výbory využijú
všetky možnosti na to, aby náročné
úlohy plánu a rozpočtu na budúci rok
na všetkých úsekoch splnili a doporučujem,
aby Národné zhromaždenie schválilo návrh
plánu a rozpočtu krajov tak, ako bol vládou
predložený. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Předseda NS Laštovička:
Děkuji posl. Mazúrovi, slovo má nyní
posl. Pokorná