Čtvrtek 10. prosince 1964

Posl. Kobosilová: Soudružky a soudruzi!

Při uskutečňování závěrů XII. sjezdu KSČ a usnesení ústředního výboru strany se setkáváme s mnoha potížemi a nedostatky. V našem semilském okrese se okresní výbor KSČ i okresní národní výbor zabývaly v posledním období problémy při uskutečňování usnesení VII. sjezdu strany na úseku rozvoje služeb pro obyvatelstvo. Není třeba zdůrazňovat, že ani u nás v tomto směru nemáme dobrou situaci i když dosahujeme na některých úsecích dobré výsledky, v celku zaostáváme. Stranický orgán i okresní národní výbor si je vědom tohoto stavu a je třeba říci, že zejména v posledních dvou třech letech vyvíjí nemalé úsilí ke zjednání nápravy na nejhorších úsecích.

Mnoho se i v celostátním měřítku hovoří o významu poskytování služeb pro naše zaměstnané ženy. Zásady jsou správné a je třeba říci, že je uznávají všichni, kdož o věcech jednají.

Chtěla bych v této souvislosti ukázat na skutečnost, jak se těžko daří správné záměry uskutečňovat.

V našem semilském okrese, máme vysokou zaměstnanost žen. Jen v průmyslu jich pracuje více než 54 procent. Není třeba zdůrazňovat, jaké práce ženy nejvíce v domácnosti zaměstnávají a kde by jim bylo třeba pomoci především.

Vedle denních běžných problémů jde kupříkladu o praní a čištění prádla. Je všeobecně známo, že v roce 1965 máme dosáhnout v průměru na 1 obyvatele 3 kg vypraného prádla. V chemickém čištění 2,60 kg prádla na 1 obyvatele.

Jaká je skutečnost? V našem okrese, jsme dosáhli v r. 1964 1,407 kg vypraného prádla a 1,17 kg vyčištěného prádla.

Přitom se prádlo pere v nevyhovujících provozovnách, které již několikrát na příkaz okresního hygienika měly býti uzavřeny. Většinu prádla čistíme v okolních čistírnách. Přitom nehovořím o službách, které ve zvýšené míře máme poskytovat našim podnikům, které zajišťují turistický ruch. O čekacích lhůtách pro obyvatele i pro podniky se také raději nebudu zmiňovat.

Toto všechno vedlo k tomu, že bylo rozhodnuto využít pro vybudování prádelny a čistírny v Turnově výrobní kapacity Okresní správy st. silnic v Liberci. Jde o provozovnu, která je využita asi na 17 - 19 % a bylo rozhodnuto přestavět ji na prádelnu a čistírnu. A právě zde je začarovaný kruh.

Už dva roky si dopisují mezi sebou orgány ONV a KNV v našem i Severočeském kraji a s konečnou platností mělo rozhodnout o uvolnění prostorů předsednictvo vlády. Okresní správa státních silnic v Liberci si však z rozhodnutí nic nedělá a podle posledních jednání se ani nemíní v dohledné době vystěhovat.

Jen na tomto příkladě je možno ukázat, jak těžko se v praxi uskutečňují závěry našeho ústředního výboru strany. Soudruzi v okrese, vedeni snahou nestavět novou kapacitu, vyhledali možnost, jak na rekonstrukci ušetřit, ale to se už netýká těch druhých, kteří vidí jenom svou problematiku a neberou v úvahu ani rozhodnutí vyšších odpovědných orgánů.

Dodnes tedy není situace s praním prádla vyřešena. A nebude snad do té doby, pokud nezačnou soudruzi na krajských národních výborech v Hradci Králové i v Ústí n/Labem brát svá rozhodnutí a svou úlohu vážně. Alespoň v tom případě.

Někdo by mohl namítnout, že jde o ojedinělý případ. My bychom jich mohli z našeho okresu doložit několik.

Vezměme kupříkladu otázku likvidace zastaralých a malých provozoven z jiného hlediska. Nejen že se v tomto směru dělá málo, ale co je navíc horšího - všechny resorty si drží jako klíště všechny své, i ty malé provozovny.

Nedávno bylo jednáno na okresním výboru strany v Semilech o důležitých úkolech, které byly svěřeny závodu n. p. Technometra v Semilech, který se má podílet na jedné velmi důležité zakázce. K tomu účelu má dojít i k rozšíření provozu a ke zvýšení stavu pracovních sil. Tyto pracovní síly v místě jsou, ale názory na jejich využití se různí. Zatím co v Semilech už několik let připravují, aby malý provoz n. p. Papcel přešel pod rámec Technometry a tím by byla kryta i potřeba odborných pracovníků, jsou názory a záměry s tímto provozem jiné. Prý jej nelze likvidovat, protože chemický průmysl a sám n. p. Papcel dostal velmi důležité úkoly. A usnesení XII. sjezdu se ani na tomto úseku, jak se zdá, plnit nebude.

Zejména v poslední době vystupují do popředí otázky plného využití místních zdrojů. Jde o bilanci pracovních sil, jde o rovnoměrné zásobování některými materiály apod. Snad nejkritičtější situace je ve využívání místních zdrojů stavebních materiálů. Alespoň na našem okrese.

Ani nehovořím o cihlách, kde jsme zlikvidovali na nátlak vyšších orgánů několik místních cihelen, ale o stavebních materiálech, jako je stavební kámen, štěrkopísky, písky, kámen pro údržbu silnic apod. Kdekdo tyto materiály potřebuje, ale nikdo nechce investovat do zařízení lomů a těžeben. A to nehovořím ani o umělých hranicích, které vznikly vybudováním okresů a krajů.

Jen pro zajímavost: Těsně za hranicemi okresu, na rozhraní tří krajů jsou velké zdroje štěrkopísku v Příšovicích u Turnova, ale je to v jiném kraji a tak vozíme na průmyslové stavby v našem okrese, zejména do Turnova tyto materiály až z Předměřic u Hradce Králové - to je 100 km - a 1 m3 štěrkopísku stojí naše stavební organizace více než 130 Kčs. Tyto problémy nelze nevidět a nevyskytují se jenom na tomto úseku.

V rozhovorech soudruzi z okresního výboru strany, vedoucí pracovníci ONV a hospodářští pracovníci z podniků a závodů nijak neskrývají, jak je tento stav tíží. Zdá se však, že jejich snaha věci řešit svazuje nadměrná spousta směrnic, nařízení a mnohdy i malá ochota na vyšších orgánech věci řešit.

Mezi problémy, které zejména v poslední době vyvstávají, patří i otázky řízení a organizace výroby. Chtěla bych využít této příležitosti a říci, že mnohem více než dosud bude třeba zkoumat možnosti sjednocení výrob v místě, hledat další cesty úspor a vyjasňování perspektivy.

My máme v našem okrese takovýto problém. Jde o dědictví minulosti ve sklářské a kamenářské výrobě v Turnově. Dnes se opracováním skla, šperkových skleněných kamenů, českých granátů, technických kamenů i monokrystalů zabývá v jednom místě pět různých podniků a závodů při použití v podstatě stejné technologie. Přitom ani jeden z nich není ve stejném odvětví. Jeden je ve všeobecném strojírenství, druhý ve zdravotnictví, třetí v chemii, čtvrtý ve spotřebním průmyslu, pátý výrobní družstvo. Své místo zde má i výzkumný ústav monokrystalů a v posledních letech i střední průmyslová škola pro umělecké zpracování kovů a kamenů, i když zdaleka neslouží svému poslání, jak by bylo třeba.

Už v diskusi před XII. sjezdem byly podány náměty na sloučení těchto, nebo alespoň některých z těchto závodů, do jednoho celku. Jen při počátečních úvahách se ukazuje, že by došlo k úsporám nejméně 80 - 100 hospodářsko-správních pracovníků, ke sjednocení vývoje, podnikové dopravy, výchovy učňů atd. a z toho plynoucích výhod a úspor.

Bohužel podané náměty byly velmi brzo zdůvodněny různými jinými zájmy a potřebami resortů a vypadá to tak, že ani na tomto úseku neuděláme krok kupředu.

Domnívám se, že v okresech je značné množství problémů, které vyžadují rychlé řešení. S lokálními zájmy se soudruzi dodnes již dovedou vypořádat sami, ale s podporou ve vyšších hospodářských i státních orgánech při řešení závažných otázek to není vždycky v pořádku.

Je třeba ocenit tvůrčí přístup vlády k řešeným otázkám. Avšak v jednotlivých ministerstvech u mnohých pracovníků na odpovědných místech se dosud v jejich přístupu v podstatě mnoho nezměnilo. Bylo by vhodné, aby právě na těchto úsecích bylo odstraněno resortnictví a byla mnohem důkladněji než dosud zvažována celospolečenská hlediska a resorty se včas, s přihlédnutím k místním podmínkám, o věcech dohodly. Nikdy by však neměly opomíjet, právě jako místní hlediska, možnost využít co nejlépe místních zdrojů a zaměřit je k řešení celospolečenských problémů. (Potlesk)

Předseda NS Laštovička: Děkuji. Nyní promluví posl. Mazúr.

Posl. Mazúr: Vážené Národné zhromaždenie, milé súdružky a súdruhovia!

Chcem hovoriť o niektorých skúsenostiach z prípravy plánu a rozpočtu na rok 1965 v oblasti národných výborov, ku ktorým dospel výbor NZ pre národné výbory pri prejednávaní návrhov plánov a rozpočtov jednotlivých krajov.

Plán a rozpočet národných výborov je veľmi významnou súčasťou štátneho plánu a rozpočtu predovšetkým v tom smere, že sú v ňom stanovené a finančne zabezpečené tie úkoly, plnením ktorých sa zabezpečuje prevážna časť potrieb obyvateľstva v oblasti bytovej a občianskej výstavby, komunálnych, kultúrnych, sociálnych a ďalších služieb. Podiel rozpočtov krajov na štátnom rozpočte činí 27 %.

Podľa skúseností získaných pri prejednávaní návrhov plánov a rozpočtov krajov vo výbore NZ pre národné výbory môžeme poukázať na niektoré kladné stránky plánovacích a rozpočtových prác oproti minulým rokom.

Značnou prednosťou bolo predovšetkým to, že práce na príprave plánu a rozpočtu boli rozložené do ďalšieho časového obdobia. To umožnilo venovať viac pozornosti príprave plánov a rozpočtov na okresných a mestských národných výboroch a nimi riadených organizáciách a v organizáciách riadených krajskými národnými výbormi. Niektoré krajské národné výbory termín pre odovzdanie návrhu plánu okresov a organizácií predĺžili. Využili tejto doby k tomu, aby dôkladnejšie a na základe rozborov prejednali otvorené problémy, najmä tam, kde požiadavky okresov a organizácií presahovali možnosti, stanovené smernými úlohami vlády, a k tomu, aby úlohy a opatrenia na ich plnenie mohli byť prejednané s pracujúcimi.

To umožnilo zaradiť do plánu úlohy vopred lepšie prejednané a pripravené. Považujeme z toho hľadiska tiež za veľkú prednosť to, že včasné schválenie štátneho plánu a rozpočtu umožní vykonať ešte do konca tohto roku ich rozpis a potrebné opatrenia k tomu, aby bol plán od začiatku roku plnený. Pre dovedenie rozpísaných úloh do plánu a rozpočtu až na najnižšie stupne národných výborov a na veľký počet organizácií, ktoré NV riadi, má táto skutočnosť veľký význam.

Charakteristické pre návrhy plánov a rozpočtov krajov je tiež to, že boli spracované v ďaleko väčšej náväznosti na rozvoj ústredne riadeného hospodárstva než v minulých rokoch. Je možno zaznamenať, že najmä v niektorých krajoch, ako v Severočeskom, Východoslovenskom, Stredoslovenskom a ďalších sa začína výraznejšie uplatňovať úloha krajských národných výborov v oblastnom plánovaní. V týchto krajoch vychádzali práce na príprave plánu na rok 1965 z dlhodobých štúdií rozvoja jednotlivých úsekov ústredne riadeného hospodárstva na území krajov, ktoré boli spracovávané v priebehu roku za pomoci príslušných rezortov. Tieto skúsenosti sú dobrým predpokladom pre prípravu dlhodobého plánu.

Celkovú prípravu plánu a rozpočtu národných výborov na Slovensku kladne ovplyvnila Slovenská národná rada, ktorá zabezpečila krajským národným výborom odbornú pomoc svojimi pracovníkmi a prejednala na svojom plenárnom zasadaní i hlavné úlohy plánu a rozpočtu a spôsob ich zabezpečenia.

Skúsenosti z prejednávania návrhu plánu a rozpočtu krajov vo výbore pre národné výbory tiež ukázali, že predsedovia a ostatní funkcionári KNV boli na jednaní vo výbore NZ pre národné výbory dobre pripravení, že problematiku hospodárstva spravovaného národnými výbormi i hlavné problémy celého hospodárstva v krajoch dobre ovládajú a sú vedení snahou účinne pomôcť pri ich riešení.

Na druhej strane boli však v priebehu prípravy plánu národnými výbormi kladené značné požiadavky na zvýšenie rozpočtových výdajov a prídelov z ústredného rozpočtu, najmä na investičnú výstavbu, generálne opravy a údržbu. Tieto požiadavky majú svoje objektívne príčiny. Dotýkajú sa predovšetkým údržby a generálnych opráv bytového fondu, školských, kultúrnych a zdravotníckych zariadení, vodovodov, kanalizácii, ciest, teda tých úsekov, s ktorými pracujúci prichádzajú denne do styku a kde prejavujúce sa nedostatky sú často príčinou ich nespokojnosti. Údržba a generálne opravy týchto zariadení sú už po mnoho rokov stále odsunované do pozadia predovšetkým preto, že na ne nezostáva stavebná kapacita. Ďalším takýmto problémom je to, že čím viac nových bytov staviame, tým výraznejšie sa prejavujú problémy a nedostatky spôsobené tým, že novo budované sídliská nie sú komplexne vybavované príslušnými zariadeniami. Národné výbory ako predstavitelia štátnej moci a správy sa tým dostávajú do nezávideniahodnej situácie namiesto toho, aby dostali vďaku desaťtisícov rodín, ktoré každoročne dostávajú nové byty, sú terčom ich kritiky zato, že nie sú v sídliskách vybudované cesty, distribučné jednotky, práčovne, školy, že sú v nových domoch oneskorene dávané do prevádzky výťahy a pod.

Rad zložitých problémov sa prejavuje i na úseku dopravy, v oblasti pracovných síl, v zabezpečovaní ochrany životného prostredia i na ďalších úsekoch.

V priebehu plánovacích prác sa podarilo riešenie radu najnaliehavejších problémov zaradiť do plánu. Sme si však vedomí toho, že ročný plán nedáva dostatok možností na to, aby všetky naliehavé problémy boli dôsledne riešené. Preto výbor Národného zhromaždenia pre národné výbory v závere jednania o návrhoch plánov a rozpočtov krajov zhrnul tie problémy, ktoré sú spoločné všetkým krajom a doporučil vláde, aby k ich riešeniu bolo prihliadnuté pri príprave dlhodobého plánu na roky 1966 - 1970 a pri príprave zásad prehĺbenia plánovitého riadenia národného hospodárstva a dokumentu o ďalšom rozvoji národných výborov. Osobitnú pozornosť si pritom zaslúži riešenie zložitej problematiky miest, ich výstavby a v súvislosti s tým i práca mestských národných výborov a metód ich riadenia. Preto tiež výbor Národného zhromaždenia pre národné výbory zaraďuje do svojho pracovného plánu na budúci polrok hlbšie preskúmanie tejto problematiky.

Národné výbory nastupujú k plneniu plánu budúceho roku vcelku s úspešnými výsledkami plnenia tohoročného plánu. Teraz pôjde o to, využiť dobré skúsenosti získané pri vypracovaní a plnení aktívnych opatrení pre všestranné zaistenie úloh plánu v budúcom roku. Tak ako v ústredne riadenom hospodárstve, pôjde i v hospodárstve riadenom národnými výbormi predovšetkým o plnenie kvalitatívnych ukazovateľov plánu, a čo najefektívnejšie využívanie všetkých rozpočtových prostriedkov, miestnych zdrojov a rezerv a iniciatívy pracujúcich.

Ak sa to týka hospodárstva národných výborov ako celku, potom tým viac to platí najmä pre oblasť služieb, ich rozširovania a skvalitňovania, skracovania dodacích lehôt a dôsledného odstraňovania nedostatkov, ktoré sa veľmi citlivo prejavujú v oblasti cenovej politiky, o ktorých tu už bolo hovorené. V tom musia národné výbory prejaviť ďaleko viac podnikavosti a dôslednosti a lepšie využívať všetkých nových možností, ktoré pre ďalší rozvoj služieb stanovila vláda, najmä získavanie ďalších pracovných síl pre tento úsek z doplnkových zdrojov.

Národné výbory vzhľadom na svoje postavenie, početnosť svojich poslancov a aktív spolupracovníkov majú veľmi priaznivé podmienky na to, aby s úlohami plánu oboznámil všetkých pracujúcich a získali ich pre ich plnenie.

Osobitne bude záležať na tom, ako v národných výboroch využiť a usmerniť iniciatívu pracujúcich, ktorá sa rozvíja v rámci prípravy jubilejných osláv nášho oslobodenia a nachádza svoje konkrétne vyjadrenie v tisícich záväzkov obcí a miest v rámci súťaže o titul "Obec 20. výročia oslobodenia našej vlasti Sovietskou armádou". Je to veľká príležitosť jak v rámci plánovaných prostriedkov na výstavbu a zveľadenie obcí za pomoci dobrovoľnej práce občanov obohatiť naše dediny a mestá o rad všeužitočných zariadení a vytvoriť z nich najlepšie prostredie pre oslavy takého významného výročia.

Verím, že národné výbory využijú všetky možnosti na to, aby náročné úlohy plánu a rozpočtu na budúci rok na všetkých úsekoch splnili a doporučujem, aby Národné zhromaždenie schválilo návrh plánu a rozpočtu krajov tak, ako bol vládou predložený. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předseda NS Laštovička: Děkuji posl. Mazúrovi, slovo má nyní posl. Pokorná

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP