Dále se v průmyslu v příštím
roce mají posilovat kvalitativní stránky
rozvoje průmyslu. Téměř 50 % přírůstku
průmyslové výroby na Slovensku bude kryto
výrobou v nových, moderních kapacitách,
jmenovitě v hutnickém a chemickém průmyslu.
Dále se má zabezpečit lepší využití
kapacit ve strojírenství se současnou stabilizací
výrobních programů a zvýšením
stupně koncentrace výroby. Další kvalitativní
rysy se projeví v předpokládaném zavádění
nových výrob a výrobků ve strojírenství,
chemii, jakož i ve zhospodárňování
při spotřebě paliv a elektrické energie.
Pro investiční výstavbu na Slovensku, tak
jak je předpokládána v plánu na příští
rok, je charakteristické snížení rozestavěnosti,
když se má dát do používání
120 objektů, zatímco v minulých letech se
tato cifra pohybovala kolem 80.
Soudružky a soudruzi, naše socialistická republika
je průmyslově vyspělou zemí, patří
ve výrobě na 1 obyvatele mezi přední
státy ve světě. Odstranily se v ní
z minulosti zděděné velké nerovnoměrnosti
v hospodářském vývoji jednotlivých
oblastí. Nadále však stojí před
námi významné úkoly v řešení
harmonického prostorového rozvoje výrobních
sil. Oblastní proporce v naši celostátní
ekonomice jsou právě tak důležité
a objektivní jako odvětvové proporce. Musíme
je lépe poznávat a odkrývat. V naší
republice existuje ještě více oblastí,
které jsou v ekonomickém rozvoji pod celostátním
průměrem. Takovéto oblasti jsou jak v Čechách,
tak i na Slovensku. Přede mnou vystupoval jeden soudruh
z pohraničí, který poukazoval na takovéto
oblasti, které jsou pod celostátním průměrem.
Jsou to však především oblasti jižního
Slovenska, dále severní a jižní části
východního Slovenska. Bude proto nutné, vycházejíc
z daných kapacitních, surovinových rezerv
a dále z rezerv pracovních sil v těchto oblastech
zabezpečit jejich další hospodářský
rozvoj.
Domnívám se, že při rozpracovávání
perspektiv dalšího rozvoje naší ekonomiky
do r. 1980 měla by se věnovat oblastním proporcím
a harmonickému rozmístění výrobních
sil v celé naší republice významná
pozornost.
Druhý problém, o kterém chci hovořit
a kde chci navázat na diskusní příspěvek
s. Poledňáka, je problematika postavení naší
školské soustavy v naší společnosti.
Plénum ÚV KSČ v říjnu rozpracovávajíc
usnesení XII. sjezdu strany zdůraznilo, že
školská soustava v naší společnosti
není a nemůže patřit do oblasti společenské
spotřeby. V našich socialistických podmínkách,
kdy věda se stává bezprostřední
výrobní silou, a technika technologickou aplikací
vědy, školská soustava, jmenovitě její
odborné a vysoké školy připravují
pro naše národní hospodářství
nejdůležitějšího činitele
výrobních sil, tj. kvalifikovanou pracovní
sílu. Kvantitativní i kvalitativní rozvoj
školské soustavy je tak v našich podmínkách
významnou složkou rozvoje současných
výrobních sil a není možno ho charakterizovat
jako tzv. nevýrobní sféru. Takovéto
místo a takovouto funkci naše školská
soustava objektivně má a takový je skutečný
stav věci.
Dovolte, abych citoval ze stanoviska ÚV KSČ k této
otázce: "Změnit dosavadní již překonanou
praxi, podle které se školství považuje
výlučně za oblast spotřeby a jedině
podle toho se zabezpečuje rozvoj školství,
třebaže jeho požadavky určují především
objektivní potřeby ekonomiky.
Zdá se, že je to otázka jasná. O to
více mě překvapila skutečnost, že
v plánu na r. 1965 je rozvoj školství, jmenovitě
investiční výstavba škol, zařazena
tradičním způsobem. Je zřejmé,
že stanovisko Státní plánovací
komise se rozchází se stanoviskem ústředního
výboru.
Jsem samozřejmě dalek toho, posuzovat věci
jen podle toho, jaký mají nadpis, do které
kapitoly jsou zařazeny. Jde tu však stále ještě
o starý, tradiční přístup k
řešení této otázky na našich
plánovacích místech a to jak centrálních,
tak i krajských. Zadá se tu kvalitativně
nový přístup k posuzování celého
rozvoje školství v naší vlasti. Projevuje
se to i v té skutečnosti, že přes nižší
objem školské výstavby se neprostavělo
v minulých letech na Slovensku ročně 20-50
miliónů Kčs. Projevuje se to dále
zaostáváním vybavenosti našich odborných
a vysokých škol za skutečnými potřebami,
to jest za potřebami praxe. Projevuje se to dále
v zaostávání výstavby mnohých
škol. Například výstavba přírodovědecké
a matematicko-fyzikální fakulty univerzity Komenského
v Bratislavě se připravuje už téměř
10 let a stále se ještě oddaluje zahájeni
této výstavby. A v tomto výčtu by
bylo možno pokračovat.
I v samotném úvodním referátu s. Tymeše
i u jiných diskutujících byly uvedeny takovéto
naléhavé problémy. Je přirozené,
že naše zdroje investičních prostředků
nejsou neomezené. Nestavím zde nereálné
požadavky. Plán na příští
rok je už vybilancován a přimlouvám
se za jeho schválení. Myslím však, že
k otázce posuzování školské soustavy
a vybavenosti škol pro příští léta
je třeba zásadně změnit přístup
na našich plánovacích orgánech. Investice
musíme vynakládat velmi promyšleně.
Je však třeba zdůraznit, že prostředky
vynakládané na růst vzděláni
patři mezi efektivní a rychle návratné
investice. Podle propočtu sovětského ekonoma
akademika Strumilina i jiných pracovníků
ekonomické vědy v Sovětském svazu
(nezávisle došli k podobnému výsledku
i američtí ekonomové) se růst kvalifikace
v současné době podílí na růstu
národního důchodu v SSSR asi o 25 %, to znamená,
že celá jedna čtvrtina růstu národního
důchodu má své zdroje přímo
ve školské soustavě. Už Marx označil
růst kvalifikace za základní faktor růstu
produktivity práce.
To jsou jasné důkazy toho, že školská
soustava není a nemůže být zařazována
do nevýrobní sféry, do oblasti společenské
spotřeby. Takovýto dosavadní přístup
k úloze vzdělání u našich plánovacích
orgánů vedl k zaostávání v
krytí potřeb při rozvoji škol. Zatímco
například v Sovětském svazu se věnuje
oblasti školství a vzdělání až
10 % národního důchodu, u nás je tato
cifra poloviční, asi 5 %. To je výsledek
onoho tradičního, nesprávného přístupu
k zabezpečování materiálních
podmínek pro rozvoj školské soustavy na našich
plánovacích orgánech. Ani plán na
příští rok nepočítá
s výraznějším růstem investic.
Pro příští rok už zřejmě
není možno něco podstatnějšího
v tomto směru změnit, ale v příštích
letech by bylo třeba uplatnit nový přístup
a zvýšit celkový podíl prostředků
na školství a vzdělání.
Považoval jsem za potřebné tyto myšlenky
zde zdůraznit, i když si uvědomuji, že
pro celou řadu přítomných soudruhů
je to jasné. Je třeba to zdůrazňovat
do té doby, dokud u lidí, kteří bezprostředně
sestavují plán, nebude zabezpečen kvalitativně
nový přístup k hodnocení objektivní
situace a objektivní funkce, kterou školství
a vzdělání v naší společnosti
mají. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předseda NS Laštovička: Děkuji.
Dále bude hovořit posl. Krúpalová
Posl. Krúpalová: Vážení
súdruhovia a súdružky poslanci! Súdruh
Černík v návrhu plánu na budúci
rok medziiným uviedol, že spolu s plnením úloh
plánu budeme vytvárať podmienky pre prechod
od extenzívneho k intenzívnemu rozvoju nášho
národného hospodárstva. Po všeobecnom
prejednaní návrhu zásad zdokonalenia plánovitého
riadenia národného hospodárstva v orgánoch
a väčších závodoch a podnikoch
pristupujú rezorty k rozpracovaniu tohto návrhu
a k jeho experimentálnemu uplatneniu v niektorých
závodoch.
Vzhľadom na to, že návrh zásad zdokonalenia
plánovitého riadenia národného hospodárstva
vyvolal i medzi pracujúcimi nášho Trenčianskeho
okresu veľký ohlas, záujem a všestrannú
podporu, chcem vo svojom krátkom vystúpení
tlmočiť Národnému zhromaždeniu,
členom našej vlády pripomienky našich
pracujúcich k tomuto návrhu.
Návrh zásad zdokonalenia a plánovitého
riadenia bol prejednaný na aktívoch vedúcich
hospodárskych pracovníkov a funkcionárov
vo všetkých väčších podnikoch
a ústavoch nášho okresu, ako aj na zasadaní
okresného výboru komunistickej strany. Už som
hovorila o tom, že všetci ho jednoznačne podporujú
a plní optimizmu ho chcú uviesť i do života.
Nebudem tu uvádzať pripomienky k jednotlivým
rezortom "ale len niektoré hlavné a všeobecne
platné." Všetky tieto vecné schôdze
vo svojich stanoviskách žiadajú prehĺbenie
návrhu zásad plánovitého riadenia.
Vystupujúci sa kriticky vyjadrovali o tom, že prejednávané
zásady sú údajne v porovnaní s pôvodným
návrhom znížené a vôbec neúplné.
Za neúplný považujú tento návrh
preto, že vôbec obchádza a nerieši problém
poľnohospodárstva, dopravy, medziodvetvového
plánovania atď., čo môže byť
vážnou prekážkou pri uskutočňovaní
intenzifikácie nášho národného
hospodárstva. Za nedostatočné považujú
i navrhované riešenia v oblasti zahraničného
obchodu, v ktorých sa prejavuje tendencia čo najviac
oddialiť navrhované opatrenia a čo najmenej
experimentovať. Zhodne všetci žiadajú, aby
bolo postupne podstatnejšie obmedzené monopolné
postavenie podnikov zahraničného obchodu a aby bola
ich činnosť v maximálnej miere prevedená
na výrobné oborové podniky.
Mnoho kritiky bolo vznesené na ministerstvá. Boli
označované za konzervatívnu a hlavnú
prekážku úspešného a dôsledného
uskutočňovania návrhu zásad, pretože
mnohí pracovníci ministerstiev nechápu, že
úlohou ministerstiev je vykonávať dlhodobú
perspektívnu politiku a operatívne riadenie výroby
opäť vrátiť podnikom. Kritizovaní
boli i miestni ekonómovia zato, že natoľko spohodlneli,
že si svoju prácu, život a riadenie výroby
nedokážu predstaviť bez premnohých ukazovateľov,
čo zväzuje iniciatívu a spomaľuje tempo
nášho postupu kupredu. V pripomienkach vyšším
orgánom sa zdôrazňuje, aby nepripustili nabudúce
takýto priestor pre iniciatívu podnikov a závodov.
Direktívne ústredne je treba riešiť len
otázky proporcionálneho rozvoja oblastí a
odvetví z hľadiska vnútorného a zahraničného
trhu. Je treba docieliť perspektívne takého
stavu, aby bola výroba usmerňovaná predovšetkým
investičnou, cenovou a úverovou politikou a odvodom
čiastky hrubého dôchodku do štátneho
rozpočtu.
Mnoho pripomienok bolo k tomu, aby model plánovitého
riadenia nebol opätovne dogmaticky uplatňovaný
vo všetkých odvetviach, ale aby sa brali do úvahy
podmienky jednotlivých priemyslových odvetví
s ohľadom na charakter výroby, technológie,
výrobný cyklus, dodávateľsko-odberateľské
vzťahy a podobne, teda aby sa diferencovane plánovalo
a diferencovane sa hodnotila ich činnosť.
K najzávažnejším patrí tiež
pripomienka k rozmiesťovaniu pracovných síl,
kde je treba uplatniť princípy hmotnej zainteresovanosti
a sociálnej politiky. V čo najkratšej dobe
by sa malo upustiť od administratívneho rozdeľovania
pracovných síl, ktorým v podstate je dnešný
organizovaný nábor.
Mnoho závažných pripomienok bolo vyslovené
i z oblasti hmotnej zainteresovanosti, mzdovej politiky u robotníkov,
inžiniersko-technických pracovníkov, hovorilo
sa tiež o nutnosti zaviesť obojstranný penalizačný
postih medzi Československými dráhami a prepravcami,
atď.
Doporučovalo sa, aby boli podľa možnosti vybrané
závody a podniky, v ktorých sa tento návrh
bude skúšobne overovať, tak, aby i územné
orgány mohli včas získať potrebné
skúsenosti v riadení v týchto úplne
nových podmienkach.
Nebudem, súdružky a súdruhovia, vypočítavať
všetky cenné námety a návrhy, ktoré
majú naši pracujúci k návrhu zásad
zdokonalenia plánovitého riadenia nášho
národného hospodárstva. Práve preto,
že tento návrh sa stal skutočne centrom pozornosti
našich pracujúcich, vkladajú do neho nádeje
a s optimizmom očakávajú jeho uvedenie do
života, považovala som za potrebné na túto
závažnú okolnosť upozorniť. Doporučujem,
aby predsedníctvo nášho Národného
zhromaždenia dôsledne kontrolovalo rozpracovanie návrhu
jednotlivými ministerstvami a počítalo s
tým i vo svojom pláne práce. (Potlesk.)
Předseda NS Laštovička: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, přerušíme
nyní schůzi do jedné hodiny. Po přestávce
promluví jako první posl. Kopecká.
(Schůze přerušena v 11 hod. 58 min. a opět
zahájena ve 13 hod. 02 min.)
Předseda NS Laštovička: Zahajuji přerušenou
schůzi. Promluví posl. Kopecká.
Posl. Kopecká: Soudružky a soudruzi poslanci,
při projednávání státního
plánu a rozpočtu na příští
rok přejeme si jistě všichni upřímně,
aby toho, co je dobré, bylo stále více a
toho, co nás trápí, aby ubývalo.
Dovolte mi prosím jenom dvě poznámky k jinak
velmi široké problematice našeho kožedělného
odvětví. Ve výrobě a spotřebě
obuvi patříme na jedno z prvních míst
ve světě.
Závody Gustava Klimenta v Třebíči
daly letos od nového roku pro vnitřní obchod
více než 3 mil. párů obuvi a více
než 4 mil. párů obuvi na zahraniční
trh. To však neznamená, že by obuvi byl dostatek.
Mluvíme o miliónech párů, ale řeknete
možná když si chci něco koupit, tak to
nedostanu. To je otázka druhá, to je otázka
sortimentu, se kterou si co nejdříve poradíme.
My však spokojeni opravdu nejsme. V obuvnickém průmyslu
vidíme celou řadu problémů zvlášť
ve vývoji a především v tom, že
zaostáváme ve vývoji za světovým
průměrem.
Je několik příčin, ale jednu z hlavních
vidíme v tom, že jen velmi pomalu uplatňujeme
novou techniku, a to jak vlastní, tak i tu, kterou dovážíme
ze zahraničí.
Uvedu příklad ze Závodů Gustava Klimenta.
Naši chlapci tam vymysleli skvělý stroj na
sešívání špic punčochového
zboží. Tento stroj byl dokonale vyzkoušen a po
dlouhém jednání byla zadána zakázka
10 strojů n. p. Minerva v Boskovicích. Až těchto
10 strojů dostaneme, zvýší se nám
produktivita práce o 100 % a ušetříme
nejméně 20 pracovních sil. Ale než je
dostaneme, tak již podle tradice uplyne asi 1 1/2
roku.
Vidíme také nesprávnou praxi ze strany ministerstva
směrem k našemu odvětví v přidělování
finančních prostředků na dovoz strojů
ze zahraničí. Uvedu opět příklad
z našich Závodů. Za posledních 5 let
dal náš závod na vývoz téměř
23 mil. párů obuvi v hodnotě téměř
3/4 miliardy korun. Za stejné období byl nám
však povolen nákup pouze jediného štípacího
stroje v hodnotě 18 500 Kčs. Tolik k první
poznámce.
K druhé poznámce, kterou rovněž považuji
za důležitou, tj. k novému řízení,
organizaci a plánování. Je to nyní
středem veškerého zájmu.
V kožedělném odvětví je několik
variant. Chci uvést jen to nejzákladnější
z vlastního návrhu našeho závodu jak
na vnitropodnikovou, tak nadpodnikovou organizaci kožedělného
průmyslu, kterou uvnitř podniku máme vyzkoušet
experimentálně již od 1. ledna 1966.
V návrhu vycházíme ze směrnic ÚV
KSČ, že je třeba uplatnit takovou plánovací
metodiku, která by dávala dlouhodobý výhled
s maximálními, ale reálnými úkoly.
Hlavním ukazatelem v experimentu bude hrubý důchod
a k jeho zajištění je zaměřena
hmotná zainteresovanost našich pracovníků.
V řízení a evidenci, dále pak v odměňování
předpokládáme maximální zjednodušení,
a to tím, že uplatníme některé
prvky z bývalého tzv. SPH systému, který
byl sice zavržen jako kapitalistická metoda, ale zatím
nebyl překonán.
Samozřejmě, že při jeho použití
uplatňujeme také socialistické vztahy a hmotnou
zainteresovanost zaměřujeme jen určitou měrou
na jednotlivce, ale plně na celý pracovní
kolektiv jak podniku, tak jednotlivých útvarů,
v nichž pracovníci formou krátkodobých
rozpočtů budou zajišťovat úkoly
a tím i přínosy do hrubého důchodu.
Pokud jde o nadpodnikové řízení, vycházíme
z toho, že je třeba vytvořit takový
organizační celek, který by vycházel
v hospodaření ze základní suroviny,
kterou v odvětví máme a současně
by také odpovídal za plné uspokojování
potřeb našich i zahraničních zákazníků.
Doporučujeme tedy vytvoření trustu kožedělného
průmyslu, který by zahrnoval všechny výrobní
podniky a účelové organizace v republice,
které zpracovávají usně. Současně
doporučujeme do trustu začlenit vnitřní
i zahraniční obchod. Jde tedy o sloučení
dnešních tří výrobně hospodářských
jednotek, tj. VHJ 29. augusta, VHJ Svit Gottwaldov a VHJ ZAZ Jaroměř,
včetně vnitřního obchodu, Centrotexu
a účelových organizací, jako ZSKP
a Výzkumný ústav kožedělný.
Při svém návrhu jsme vycházeli z toho,
že současný stav organizace a řízení
podniků kožedělného průmyslu
není dobrý. Kožedělný průmysl
je roztříštěn do několika výrobně
hospodářských jednotek a dalších
organizací, které nejsou jednotně řízeny
a z toho důvodu také nejsou schopny plně
uspokojovat potřeby vnitřního a zahraničního
trhu a dokonaleji využít fondů materiálů,
kapacity strojů apod. Žádná z výrobně
hospodářských jednotek ve výrobě
obuvi totiž nemůže provést samostatně
bez dohody s druhou VHJ zásadní opatření.
Dále není možno provádět centrální
rozpis jak koželužské, tak galanterní
i obuvnické výroby podle sortimentních požadavků
odběratelů. Není možno provádět
jednotné operativní řízení,
není zajištěna jednotná odpovědnost
za všestranný rozvoj, není zajištěna
ani jednotná metodika plánování, financování,
organizace výrobních procesů, které
by od prvovýroby navazovaly až k finálním
výrobkům. Také při stávajícím
způsobu organizace vnitřního i zahraničního
obchodu dostává se výroba s nimi velmi často
do rozporu.