Soudruh místopředseda vlády Černík
nás informoval, že vláda přijala opatření
pro získání pracovních sil k zajištění
údržby domovního fondu. Jde o nábor
pracovníků v druhém zaměstnání.
To by mohlo situaci velmi zlepšit. I zde bude záležet
na tom, jak budou umět národní výbory
této situace využít. Domnívám
se, že každý z nás by si měl prověřit,
jak tento úkol národní výbory v našich
volebních obvodech zajišťují. To, co řekl
s. ministr Dvořák včera, že k rozvoji
služeb bylo celostátně přijato zatím
asi 1375 pracovníků, je dokladem toho, že národní
výbory těmto otázkám nevěnují
takovou pozornost, jakou by měly. To je věc, za
kterou jsou ony především kritizovány.
Národní výbory dnes řídí
velké množství podniků výroby
i služeb obyvatelstvu, ať placených či
neplacených. Široký nástup k jejich
rychlejšímu rozvoji předpokládá,
že v plné míře a důsledně
budou zavádět nové formy plánování
a řízení právě na tomto úseku.
Soudr. ministr Dvořák nás také informoval
o návrhu na omezení počtu služebních
vozů s cílem rozšířit a zlevnit
taxislužbu. Domníváme se, že je to dobrý
návrh: sice neznáme podrobně jeho obsah,
ale soudím, že je to řešení situace,
pokud jde o služby obyvatelstvu. Ovšem je to citlivá
záležitost, jestliže nevytvoříme
podmínky, aby pracovníci rádi a ochotně
používali svých vlastních vozů
ke služebním účelům a budou-li
odkázáni na hromadnou dopravu, se všemi jejími
obtížemi, jak je známe, zpoždění
vlaků, špatné spojení. Pak by to mohl
být krok zpátky. Znamená to také,
že bude třeba zajistit ve větší
míře možnost údržby vlastních
vozů v autoservisech apod. Toho šoféra ve vlastním
voze sobě a spolupracovníkům jistě
každý rád udělá, ale bude třeba,
aby mu někdo ošetřil vůz.
Dalším problémem, který nebylo možno
ve všech KNV vyřešit, je park nákladních
vozů. To je všude společné a všude
se to promítlo. Na současný stav si stěžovali
všichni předsedové KNV. Uvedu opět příklad
z Prahy: Co třeba říci tomu, že z požadovaných
740 nákladních vozů na rok 1965 bylo vybilancováno
pouze 251, to je méně než kolik dostala Praha
na letošní rok. To se týká všech
podniků v Praze, včetně pošty, ČSAD,
přičemž výkony jsou tu postaveny podle
souhrnného požadavku. Stačí se jen porozhlédnout
kolem sebe, jaké nákladní vozy po Praze jezdí
a rozváží mléko, maso, zeleninu a spotřební
zboží. Jsou to vozidla, která už dávno
měla být vyvrakována. Nejen, že svým
zjevem nepříznivě působí na
okolí, ale mnohdy způsobují defekty v dopravě
a zásobování a co je nejhorší,
jsou příčinou vysoké náladovosti
v dopravě a náročnosti na opravy a údržbu.
Tyto skutečnosti si těžko někdo uvědomuje,
protože tato vozidla mnohdy vůbec neuvidí.
Do vnitřního města nemají přístup,
smějí tam přijet jenom v noci a složit
zboží. Není-li na prodejně ráno
mléko, pak je to proto, že stařeček
automobil už vypověděl službu.
Mohl bych uvádět řadu dalších
problémů, s nimiž se budeme muset vypořádat
tak, jak na to stačí zdroje. Neuvádím
je zde proto, že bych chtěl na předloženém
návrhu státního plánu nějaké
změny. Budu pro něj hlasovat. Ale přál
bych si, abychom tyto nedostatky měli všichni stále
na zřeteli především proto, že
jedině důsledným uplatněním
hospodárnosti a sledováním efektivnosti u
každého návrhu, který uděláme,
můžeme najít cestu, jak problémy, o
nichž jsem hovořil a řadu dalších
vyřešit.
Stane-li se věc splnění plánu a rozpočtu
záležitostí každého z nás,
každého z pracujících, každého
poslance a funkcionáře národních výborů,
pak přispějeme k dalšímu zvýšení
životní úrovně našeho lidu, protože
plán je reálný.
My, zpravodajové pro rozpočty KNV, jsme si ve výboru
pro národní výbory dali úkol, že
splnění plánů KNV budeme sledovat
průběhem celého roku, a nejen sledovat, ale
na svých úsecích aktivně pomáhat
národním výborům při odstraňování
potíží, které se mohou v průběhu
roku vyskytnout a které ony samy nebudou schopny vyřešit.
Dovolte, abych na závěr vyslovil přesvědčení,
že na všech úsecích práce národním
výborům pomůže v plnění
jejich úkolů především úzká
součinnost s našim nejvyšším zastupitelským
sborem lidem volených poslanců, jímž
je Národní shromáždění.
Tato spolupráce bude i v budoucnosti velkou oporou při
řešení nejožehavějších
úkolů mnohostranného jejich působení,
které se především musí promítnout
v úspěšném plnění plánu
a rozpočtu příštího roku.
Závěrem bych chtěl v souvislosti s tím,
co jsem zde řekl, přednést dotaz na s. ministra
Dvořáka.
Nejsou dosud nikde spolehlivé podklady a také nebyly
pro určení celkového objemu výše
nájemného, které se promítá
v rozpočtech národních výborů.
Je to nové. Bude uplatněna řada slev a úprav,
které nelze zatím přesně vyčíslit.
Odhady jednotlivých orgánů i národních
výborů jsou nejednotné.
Tak například v Praze v době sestavy plánu
byl odhad odboru bytového hospodářství
NVP, že to přinese do státního rozpočtu
55 miliónů korun. Dnes se ukazuje, že po odpočtu
všelijakých slev to bude možná méně
o 10-15 miliónů korun. Ani to nelze přesně
určit.
Proto se táži, zda to není celostátní
problém a jak jej bude ministerstvo financí průběhem
roku řešit, aby zde nedošlo k nepříznivým
vlivům na hospodaření národních
výborů.
Předseda NS Laštovička: Děkuji.
Ke slovu se dále přihlásila posl. Fiľová.
Posl. Fiľová: Vážené súdružky
a súdruhovia. Mám niekoľko poznámok
k problémom zásobovania zeleninou v našom kraji.
Západoslovenský kraj je jedným z najväčších
producentov zeleniny. V tomto roku mu plán ukladal nakúpiť
162 127 ton čerstvej zeleniny. Do konca novembra naši
pestovatelia už dodali 158 241 ton, plánované
úlohy dodávok čerstvej zeleniny v tomto roku
Západoslovenský kraj splnil. Podnik Zelenina ako
prvý v republike splnil už 11. 11. 1964 ročné
úlohy nákupu. Časť z produkcie jesenných
druhov zeleniny v zmysle uznesenia vlády zo dňa
14. marca t. r. uskladňujú poľnohospodárske
závody a asi 800 vagónov uskladňujú
v Západoslovenskom kraji závody Zelenina na zimné
a jarné obdobie. V tomto roku sa rozšírila
výstavba lacných provizórií skladov,
tzv. zemné sklady a ich kapacita už v tohoročnej
jeseni postačila na uskladnenie 1500 vagónov zeleniny
a zemiakov.
Pre zimné zásobovanie a ostatných krajov
v ČSSR boli všetky presuny zeleniny z nášho
kraja splnené. Pri dobrej starostlivosti o uskladnené
zásoby je predpoklad, že zásobovanie obyvateľstva
zeleninou až do novej úrody bude plynulé.
Už po rad rokov bol úsek výroby, nákupu,
odbytu i dovozu zeleniny predmetom kritiky obyvateľstva,
tlače, rozhlasu a televízie. Je treba povedať,
že proti roku 1963 došlo v tomto roku k malému
zlepšeniu, najmä pružným vyhlasovaním
krajských sezónnych cien, čo nie je najšťastnejšie
riešenie, lebo to ide na úkor štátu. Nebolo
už vidieť toľko pohnitej zeleniny. Napriek tomu
zostalo mnoho problémov nedoriešených, s ktorými
bude treba pre budúci rok sa vyporiadať, a to najmä:
zladiť časovú sezónnu produkciu s odbytom
pre priamu spotrebu, zladiť dovoz, aby časové
nekolidoval s vlastnou produkciou, zabezpečiť výrobu
a dodávky v súlade s dennou spracovateľskou
konzervárenskou kapacitou, pružnejšie disponovať
s nakúpenou zeleninou z produkčných oblastí
do miest spotreby, zlepšiť materiálne technickú
základňu, najmä zabezpečiť dostatok
chladiarenských vozov pre chúlostivé druhy
na presun do vzdialených spotrebných miest a konečne
skrátiť prepravnú lehotu čerstvej zeleniny
u ČSD a používať na prepravu chladiarenské
vagóny.
Náš kraj z vlastnej produkcie zeleniny spotrebuje
cca 30 %, zvyšok je presúvaný na zásobovanie
ostatných krajov a na spracovanie potravinárskemu
priemyslu. Teplomilné plodiny ako paprika, paradajky a
iné sa pestujú pre potrebu ostatných krajov
a na priemyslové spracovanie z 80 - 90 %. Plynulosť
nákupu sezónnych druhov je teda závislá
na pružnom disponovaní a rozmiesťovaní
fondov v rámci ČSSR. V tomto smere bolo veľmi
veľa nedostatkov i v roku 1964, už prvý nákup
raných druhov zeleniny (raná kapusta, raný
kel, kaleráby) nebol pružne predávaný,
zelenina zostávala u pestovateľov, a náš
časový predstih vo výrobe (ktorý bol
v tomto roku minimálny) dostihli severnejšie oblasti
a tak tzv. prebytok len narastal, vznikali škody, časť
úrody sa síce pestovateľom zaplatila, ale to
sú zbytočné škody.
Druhý hlavný problém bol v nesúlade
dodávok z dovozu. Napr. pri najvyššom sezónnom
dennom nákupe paradajok (60 - 70 vagónov denne)
prichádzalo do konzervární v ČSSR,
a teda i do nášho kraja, také množstvo
paradajok z dovozu, že celá denná spracovateľská
kapacita bola pokrytá dodávkami z dovozu.
Problém bol riešený vyhlásením
krajskej maloobchodnej ceny pod hladinu nákupných
cien časť nakúpených paradajok po 2,20
Kčs od pestovateľov bola predávaná spotrebiteľom
po 0,60 Kčs z 1 kg. Iste nemusím presvedčovať,
že takáto "pružnosť" v tvorbe
cien nie je nijako výhodná.
Podobný stav bol i počas nákupu paprík.
V Západoslovenskom kraji bola prakticky po celé
obdobie nákupu predávaná paprika spotrebiteľom
pod nákupnú cenu, a to len v snahe, aby skutočne
nezhnila. Takýto stav bol i u iných druhov zeleniny.
Paradajok v tomto roku bolo nakúpené 38 725 ton
a papriky 19 386 ton, dohromady tieto dva druhy predstavujú
58 111 ton, čo je približne tretina produkcie zeleniny
Západoslovenského kraja.
Pokiaľ ide o zladenosť dennej výrobnej kapacity
konzervární a denného očakávaného
nákupu jednotlivých druhov je zrejmý značný
nesúlad i pre sezónu r. 1965.
Príklad: Konzervárne majú dennú spracovateľskú
kapacitu paradajok na pretlaky v celej ČSSR 70 vagónov.
Len z nášho kraja majú v sezóne r. 1965
konzervárne odobrať 23 131 ton paradajok. Pestovateľská
plocha pre tento objem výroby paradajok v sezónnom
zbere - ak nechceme znižovať výnosy - dosiahne
denne minimálne 80 vagónov, to znamená, že
z ostatných krajov, alebo z nášho kraja, pri
vykrývaní priamej spotreby v čerstvom stave
nebude odbyt paradajok v súlade s denným nákupom.
Tento problém sa ukazuje pre budúci rok i u papriky.
Odbyt v sezónne t. r. v niektorých dekádach
nedosahoval výšku predaja nášho kraja,
i keď väčšia časť je samozásobiteľskou
oblasťou.
Oproti skutočnému nákupu v tomto roku 19
386 ton bol určený nákup pre rok 1965 21
700 ton papriky, pričom konzervárne znižujú
odber z roka na rok. V roku 1963 spracovali viac než 700
vagónov papriky, v roku 1964 600 vagónov a v roku
1965 spracujú podľa plánu len 477 vagónov
z nákupu Západoslovenského kraja. Ak urobíme
bilanciu plánovaného nákupu papriky 21 700
ton na rok 1965 s odbytom, javí sa nám tento stav:
4773 ton spracujú konzervárne, 4000 ton sa predá
na priamu spotrebu v našom kraji (pri bežnej cenovej
hladine). Zvyšok, t. j. 12 927 ton musí byť pružne
disponovaný do ostatných krajov ČSSR. Pri
celkovom objeme plánovanej výroby papriky pestovateľská
plocha v sezónnom období zberu vyžaduje dekádne
od pestovateľov odobrať cca 3000 ton papriky. Toho roku
bolo v sezónnom období presúvané na
priamu spotrebu do ostatných krajov ČSSR dekádne
približne len 1200 ton. To znamená, že v priebehu
sezónneho nákupu nebude z nášho kraja
umiestených denne až 18 vagónov paprík.
Ak si rozoberieme podrobne i ostatné druhy, zistíme
ďalšie menšie i väčšie disproporcie.
Preto je nutné plánom určovať tiež
objemy jednotlivých druhov, aby nevznikali škody hnitím
alebo zostávaním na poli v dôsledku neumiestnenia
prebytkov.
V našom kraji podnik Zelenina už dostal rozpis plánu
na rok 1965, v ktorom bilancia počíta s tzv. bilančnou
rezervou 1800 vagónov, t. j. plánovaná škoda.
Toto množstvo zeleniny v prepočte na hektáre
predstavuje rozlohu cca 1000 ha najkvalitnejšej pôdy.
Takéto plánované rezervy nášmu
národnému hospodárstvu nikdy neprospeli a
neprospejú. Teraz, keď prejednávame plán
na rok 1965, je treba ešte skôr než zelenina začne
rásť, tieto disproporcie odstrániť a predísť
tak škodám.
Teraz by som chcela vzniesť dotaz na súdružku
ministerku spotrebného priemyslu Machačovú.
V mojom volebnom obvode mám dva závody: Závody
29. augusta Partizánske a Koželužne v Bošanoch.
V uvedených závodoch sa ročne odpisuje hodnota
1 mil. Kčs ako hodnota surovinových odpadov kože.
Tieto odpadné kože sa nespracovávajú,
ale vyvážajú sa za ohradu a prinášajú
ďalšiu škodu na pôde a znečistenie
okolia. V zahraničí sa z podobných materiálov
vyrábajú rôzne výrobky, ako napr. lepená
koža, potraviny, krmivá, hnojivá a pod. Na
niekoľkoraké upozornenie a návrhy však
Ministerstvo spotrebného priemyslu nereaguje a doriešenie
uvedených vecí odkladá. Pýtam sa teda,
ako to chce ministerstvo vyriešiť a kedy chce dať
uspokojivú odpoveď.
Předseda NS Laštovička: Děkuji,
promluví posl. Doupovec.
Posl. Doupovec: Soudružky a soudruzi, využívám
příležitosti našeho plenárního
zasedání k několika připomínkám.
V našich závodech se pracující připravují
na rok 1965 a my všichni říkáme, že
rok 1964 je základ na rok 1965. Co je ovšem platná
tato snaha, když v našich závodech, a hlavně
na úseku papírenském, na úseku chemických
závodů konkrétně v papírnách
v Jindřichově, dluží ministerstvo dopravy
428 vagónů od měsíce července.
Pracující tohoto závodu se na mne obrátili
s prosbou, abych využil této příležitosti
a informoval naše plenární zasedání
o této situaci. Říkají, že vyvážejí
své výrobky nákladními auty ČSAD
a že část výrobků si odběratelé
odvážejí vlastními auty. Opatření,
která provedli, však zdaleka nestačí
k tomu, aby byl zajištěn odvoz veškerých
hotových výrobků. Denní potřeba
činí 8 vagónů. Pro nedostatek těchto
vagónů bylo nutno hotové výrobky uskladňovat
po všech okolních místech. Celulóza
byla uskladněna na volném prostranství v
závodech. Protože se však jedná o celulózu,
která obsahuje 65 - 70 % vody, je zde nebezpečí
zmrznutí. A pokud znáte Jesenicko a hory, tak mrazy
tam už jsou. Již následkem nynějších
mrazů je vrchní část celulózy
částečně namrzlá a to značně
ztěžuje nakládku. Jsou to kola o jednom metru
v průměru, která leží volně
na nádvoří továrny a jsou předmětem
široké kritiky veřejnosti. Nepomáhá
ani to, že jsem zde na našem posledním zasedání
hovořil se s. ministrem dopravy ani dopis, který
jsme poslali ústřednímu výboru, ani
to, že se tím zabýval okresní výbor
a ekonomická komise. Aby se tento materiál z nádvoří
ztratil, potřebují denně 10 - 12 vagónů.
Další bolest se týká úseku stavebnictví.
Na celozávodní schůzi stavebního podniku
v Jeseníku si soudruzi stěžovali: Máme
zajišťovat služby obyvatelstvu. Co však nám
to pomůže, když požadavek, abychom našim
občanům vybudovali koupelny, naráží
na takovéto nedostatky: Vany máme, ale jestliže
chtějí koupelnová kamna, tak dostanou válec,
a nedostanou spodek. Nebo zase obráceně dostanou
spodek na vytápění, ale nemají válec.
Jestliže chtějí umyvadlo, musí si vzít
auto a jet do Znojma, aby alespoň částečně
mohli splnit přání našich pracujících.
Obdobná situace je s cihlami. Bez vlastního auta,
bez přispění ČSD nedostanou nebo nemají
možnost cihly dovézt. Přitom to není
malá vzdálenost - přes 100 km. ČSD
dluží zatím, i když je to malá
stavební správa, 500 tisíc cihel. Nyní
nastupuje zima, kdy mělo být zajištěno
určité předzásobení, protože
jakmile v Jesenicku napadne sníh, těžko se
tam dostanou vagóny i auta.
V Púchově je velká eternitka, ve které
se vyrábí pouze vlnitý eternit. Když
na vedení závodu přišli s požadavkem
na šablony, řekli jim: To vyrábět nemůžeme,
protože musíme vyrábět pouze vlnitý
eternit. Přitom toho tam leží velká
zásoba. Podobně je tomu u ústředního
topení, kde např. schází kolena apod.
Za několik dní se bude psát r. 1965. Myslím,
že není ani jeden závod na území
naší republiky, který by neměl zájem
plnit úkoly plánu v r. 1965, ale nejen plnit, ale
i překračovat.
Předseda NS Laštovička: Děkuji.
Nyní bude mluvit s. posl. Žilinský.
Posl. Žilinský: Vážené Národné
zhromaždenie, súdružky a súdruhovia!
Poľnohospodárske závody v okrese Bratislava-vidiek
a mesto hospodária na výmere 86 892 ha poľnohospodárskej
pôdy. Z toho ornej 66 924 ha. Veľkou výmerou
sú zastúpené vinice, ktoré činia
4220 ha, čo z celkovej výmery viníc činí
v Československej socialistickej republike 18 %. Charakter
JRD a ŠM je prímestský z hľadiska mesta
Bratislavy. Z tohoto dôvodu vyplýva i štruktúra
poľnohospodárskej výroby, a to v rastlinnej
výrobe pestovanie zeleniny a v živočíšnej
výrobe produkcia mlieka.
Za uplynulé roky 1960 - 1963 boli dosiahnuté v poľnohospodárskej
výrobe nasledovné výsledky:
Hrubá poľnohospodárska produkcia v prepočte
na 1 ha poľnohospodárskej pôdy vzrástla
o 9,58 %. Na zvýšení tejto produkcie majú
veľký podiel vložené investície
do zúrodnenia pôdy, ktorých za uplynulé
obdobie bolo vynaložených na melioračné
práce 74 651 000 Kčs. Odvodnené bolo celkom
3197 ha pôdy a závlahy boli vybudované na
ploche 1685 ha. Melioračné úpravy boli orientované
na riešenie vodného režimu predovšetkým
na záhorskej časti nášho okresu. Investície
vložené do uvedených úprav ukázali
sa byť veľmi účinnými. Tak napr.
JRD Kostolište na neodvodnených pozemkoch dosahovalo
hrubú hodnotu výroby 2113 Kčs na 1 ha a po
odvodnení sa táto zvýšila na 4600 Kčs.
Vypracovaný projekt predpokladá návratnosť
investícií za 9 rokov, avšak skutočné
výsledky nasvedčujú tomu, že investičné
náklady pri intenzívnom využívaní
môžu sa vrátiť za 6 rokov.