V této souvislosti je dále obzvláště
nutno podotknout, že i při neustálém
vzestupu vývozu do zemí socialistického tábora
především do SSSR, se od r. 1960 vývoz
do kapitalistických států podílí
průměrně jednou třetinou, přičemž
i v roce naprosto nepříznivé konjunktury
v r. 1963, tento podíl nepoklesl pod 30 % celkového
vývozu a to za stálého docilování
jednoho z nejpříznivějších ukazatelů
rentability v rámci strojírenského vývozu,
i když obráběcí stroje, někdy
prodáváme přes všechny nedostatky mnohdy
levněji, než bychom měli. Obráběcí
stroje byly a zůstávají nadále efektivním
zbožím pro čs. zahraniční obchod.
Pokles vývozu do kapitalistických států
v r. 1963, který byl způsoben především
nepříznivým vlivem na kapitalistických
trzích, se podařilo v průběhu roku
1964 zastavit a rýsují se určité známky
oživení investiční činnosti,
která se v porovnání s r. 1963 projevuje
v lepším přílivu zakázek pro
příští rok a lze perspektivně
uvažovat s určitým růstem vývozu.
Také ve výhledovém období 1966 - 1970
je uvažován další soustavný vzestup
vývozu obráběcích strojů jak
do zemí socialistického tábora, tak i do
kapitalistických států.
Trendy vývozu jsou mírnější než
v uplynulých letech. Hlavním důvodem je skutečnost,
že se v ČSSR v posledních 4 letech podstatně
zpomalil vývoj nových druhů obráběcích
strojů, čímž není dána
vývozu dostatečná pohotovost pro vyrovnání
změn v sortimentních požadavcích zahraničních
trhů, zejména SSSR i dalších členských
zemí RVHP a některých vyspělých
i rozvojových kapitalistických zemí. Z toho
plynoucí potíže se již projevují
při dvoustranných konzultacích výhledových
plánů. Případné snížení
tempa vývozu proto nelze připisovat jen poklesu
potřeby těchto zemí, nýbrž především
ne úplně vyhovující sortimentní
nabídce v čs. vývozu, která neudržela
krok s kvalitativními změnami potřeb.
Vývoz do zemí socialistického tábora
i kapitalistických států lze oproti dnešním
úvahám dále zvyšovat, pokud výroba
bude schopna rychle vyrovnat opoždění ve vývoji
nových druhů obráběcích strojů
a poskytnout rozšířenou sortimentní
nabídku, zejména v kategorii strojů s vysokou
náročností na přesnost. Požadavky
na vývoj těchto nových strojů byly
s výrobci obráběcích strojů
projednány a uznány za oprávněné.
Realizace těchto požadavků však vyžaduje
účinnou podporu výrobců jak na vývojové,
tak i na výrobní základně. Tato opatření
jsou nezbytná i z dlouhodobějšího hlediska,
neboť již nyní je nutno vytvářet
příznivé podmínky pro vývoj
vývozu po r. 1970.
Ve srovnání s výrobky kapitalistické
konkurence čs. obráběcí stroje v jednotlivých
kategoriích z hlediska konstrukčního pojetí
a technických parametrů dosahují průměrné
světové úrovně. Tato úroveň
však není vždy splňována výrobním
procesem, což se projevuje kolísajícím
standardem kvality a nedostatečnou provozní spolehlivostí.
Tento stav je nepříznivě ovlivňován
i nižší úrovní některých
subdodávek, zejména některých elektrických
a hydraulických ovládacích přístrojů.
Sortimentní skladba čs. obráběcích
strojů nezahrnuje žádné stroje, jež
by převyšovaly srovnatelné konkurenční
výrobky. Ve svém celkovém pojetí čs.
výrobní sortiment však již zaostává
za úrovní sortimentní skladby předních
kapitalistických zemí, neboť nezahrnuje dostatečný
podíl strojů s vyšší náročností
zejména na přesnost. Přesto, že v uplynulých
třech letech došlo ke zvýšení stavů
technických pracovníků v závodech
na obráběcí stroje, nepodařilo se
dostatečně zvýšit úroveň
obráběcích strojů.
Do technického rozvoje oboru byl pouze malou měrou
promítnut vývoj potřeb na jednotlivých
trzích.
To je jedna z hlavních příčin, že
úroveň oboru celkově zaostává
oproti vyspělým kapitalistickým zemím.
Na adresu zahraničního obchodu je však také
nutno říci, že zahraniční obchod
ani v současné době nemá dostatečný
průzkum trhu. K tomu, abychom na světových
trzích získali postavení, které jsme
ještě před několika léty měli,
bude nutno prosadit do života takové zásady,
jako je kompletovat u důležitých strojů
stávající sortiment o chybějící
typorozměry, aby byly vytvořeny ucelené sortimentní
řady. Dále bude třeba provádět
systematicky modernizaci obráběcích strojů
osvědčených konstrukcí, dobře
zavedených na zahraničních trzích
tak, aby jejich úroveň byla udržována
na současném světovém standardu. Je
nezbytné rozšiřovat možnost použití
těchto strojů, především doplňováním
zvláštních příslušenství
a přídavných zařízení,
dále bude nutno zvýšit podíl s vysokou
náročností na přesnost v československém
výrobním sortimentu.
Domnívám se, že my v současné
době platíme za minulost a že tento stav je
výsledkem toho, že v minulosti obráběcí
stroje byly v resortu ministerstva těžkého
strojírenství, kde jim nebyla věnována
náležitá pozornost.
Dalším negativním činitelem pro vývoz
obráběcích strojů jsou reklamace na
obráběcí stroje. V počtu naběhlých
reklamací se přímo odráží
kvalita dodávaného zboží. V obráběcích
a svářecích strojích i nářadí
mají vcelku stále stoupající tendenci.
Přes částečný pokles v II.
pololetí 1963, kde naběhlo reklamací o 20
% méně než v I. polovině téhož
roku, stouply opět v I. pololetí 1964 o 61 %. Absolutní
hodnota za I. pololetí 1964 je 969 reklamací.
Porovnáme-li počet reklamací s počtem
vyvezených strojů, zjišťujeme, že
reklamace připadá na každý sedmý
stroj, přičemž ve II. pololetí 1963
to byl každý desátý stroj, který
byl reklamován. Jedná se většinou o
různé závady na téže sérii.
Všechny tyto ukazatele směřují k jednomu
závěru - nedostatečné technologické
kázni a nedostatečným kontrolám, které
tyto chyby a nedbalosti nepostihnou. Kromě toho jednou
z příčin nedostatečné kvality
obráběcích strojů jsou nekvalitní
dodávky materiálů a polotovarů, zejména
odlitků, ložisek a elektriky.
Jsou i některé takové dodávky polotovarů
pro výrobu obráběcích strojů,
u nichž ani vstupní kontrola nic nezmůže,
poněvadž prostě potřebné kvalitní
výrobky nejsou a musí se brát takové,
jaké z výroby subdodavatele docházejí.
Tímto případem jsou zejména přístroje
a prvky pro elektrické vybavení strojů. Elektrická
část obráběcích strojů
stále nabývá na větším
významu a u některých strojů zabírá
dnes již 50 až 70 % ceny.
Způsob, jakým se tento problém řeší
u nás, stojí nás tolik cenných deviz,
že kdybychom elektrickou výstroj alespoň pro
složité obráběcí stroje dovezli,
bylo by to mnohem levnější. Není možno
postupovat takovým způsobem, že dodáme
obráběcí stroje s naší elektrikou
a současně za ní posíláme montéry,
aby byla provedena výměna elektrické výstroje
za zahraniční. Takový postup nás stojí
na devizách dvakrát až třikrát
více než kdybychom ji rovnou dovezli a provedli celou
práci u nás.
Mám za to, že ti pracovníci, kteří
nesou odpovědnost za kvalitní elektrickou výstroj
si neuvědomují, jaké škody působí
našemu exportu. Doporučuji proto, aby elektrická
výzbroj, pro kterou nemáme v současné
době materiály, byla dovezena alespoň pro
složité a drahé obráběcí
stroje. Přijde nám to levněji, protože
budeme-li pokračovat dále tímto způsobem,
neudržíme si ani to postavení, které
ještě dnes ve vývozu obráběcích
strojů máme. Neříkám to zde
proto, abych na to dostal odpověď. Mám již
od ministerstva těžkého strojírenství
asi 4 odpovědi, avšak problém zůstává
a myslím, že při dnešním postupu
a řešení by ještě několik
let trvalo, než by byl vyřešen.
Myslím, že by i prospělo, kdyby ministerstvo
zahraničního obchodu věnovalo více
pozornosti činnosti našich obchodních oddělení
v zahraničí. Tyto orgány by měly být
hlavními organizátory obchodní činnosti
a ne všude tomu tak je. Někde to působí
dojmem, že jsou to naši obchodní zástupci,
kteří rozhodují o tom, co do té nebo
oné země budeme vyvážet.
Myslím, že řada problémů by se
dala odstranit, kdyby došlo k většímu
sepětí zahraničního obchodu s výrobou.
Zvýšila by se tím značně odpovědnost
výroby za zahraniční obchod. Výroba
by v plné míře pocítila odpovědnost
za kvalitu, náhradní díly a servisní
službu. Již tato skutečnost by nám přinesla
cenné devizy.
V závěru chtěl bych požádat ministra
zahraničního obchodu, zda by mohl vysvětlit,
jaký je současný stav prodeje aktivních
licencí do zahraničí. Až dosud jsme
měli v tomto směru značné mezery a
nevyužívali jsme dostatečně možností
prodávat aktivní licenci. Dotaz zde vznáším
proto, že mohu uvést z praxe případ,
kdy bylo dlouze rozhodováno o tom, zda má být
vůbec patentová přihláška podána
do zahraničí, a potom dlouhé měsíce
bylo opět diskutováno o tom, zda má být
nabídnuta licence do zahraničí, ačkoli
šlo jednoznačně o případ, kdy
poskytnutím licence nebyl poškozován nebo omezován
žádný náš zájem. Jde o novou
technologii výroby tvarového diamantového
kotouče, kde jsme zhruba čtyřletý
náskok před světem zdlouhavým jednáním
téměř ztratili. Teprve v minulých
dnech bylo umožněno zástupcům výrobního
podniku na své vlastní riziko předvést
v zahraničí tento nástroj a získat
zájem o licenci všech čtyř navštívených
podniků.
Při předvádění se prokázalo,
že v případě včasného
podchycení případu alespoň před
2 lety jsme při tehdejším náskoku mohli
žádat prakticky neomezené částky,
protože podstatně horšími technologiemi
se jako špičkovým výsledkem dlouhodobého
vývoje ještě dnes chlubí takové
podniky, jako je např. Karborundum z USA, japonský
monopol Mitsni apod.
Je až zarážející, kolik nerozhodnosti
a časové liknavosti projevil v tomto případě
PZO Polytechna. Snad se podaří celou záležitost
dovést ke zdárnému konci. V každém
případě měl by případ
sloužit jako školní příklad pro
prodej licencí do budoucna a podobných situací
bychom se měli vyvarovat. (Potlesk.)
Předseda NS Laštovička: Děkuji.
Slovo má poslankyně Petrusová.
Posl. Petrusová, prom. lek.: Vážené
súdružky a súdruhovia poslanci. Dovoľte
mi, aby som sa aspoň veľmi stručne dotkla niektorých
problémov, ktoré sa vyskytujú na úseku
investičnej výstavby zdravotníckych zariadení
v Stredoslovenskom kraji.
I keď sa domnievam, že táto situácia nie
je o nič priaznivejšia ani v ostatných krajoch
republiky, predsa len veľmi naliehavo vystupuje do popredia
v Stredoslovenskom kraji preto, že tento kraj má absolutný
nedostatok nemocničných lôžok, vyžaduje
teda potrebné riešenie. Hovoria o tom niektoré
štatistické čísla. Počet lôžok
na 1 obyvateľa k 31. 12. 1963 bol v českých
krajoch 8,6, v slovenských krajoch 6,1, avšak v Stredoslovenskom
kraji iba 5,9.
Poslanci zdravotného výboru NZ spolu s poslancami
komisie SNR pre zdravotníctvo sa presvedčili previerkami
o tom, že asi tretina lôžok, uvádzaných
v tejto štatistike, absolútne nevyhovuje z hľadiska
hygienických požiadaviek. To je jedna stránka
veci.
Druhá stránka veci spočíva v tom,
že investičné prostriedky, ktoré sa
vynakladajú na výstavbu zdravotníckych zariadení,
sa nečerpajú. Tak napr. v Stredoslovenskom kraji
v rokoch 1961 až 1963 sa nepreinvestovalo na zdravotníckych
zariadeniach 10 mil. 499 tisíc Kčs a táto
nepriaznivá situácia sa odrazila i tohto roku, keď
u akcií menovite vládou schvaľovaných,
sa z kvóty 27,5 mil. Kčs preinvestovalo len 16 646
000 Kčs. To je druhá stránka veci.
Nie je ovšem možné tento problém podľa
môjho názoru riešiť takým spôsobom,
že keď sa investičné prostriedky na jednom
úseku nečerpajú, nie je treba ich tam dávať.
Je predsa nutné sa podívať na príčiny,
prečo sa investičné prostriedky nečerpajú.
Myslím, že mnoho príčin, ktoré
dosiaľ na tomto úseku existujú, by sa dalo
odstrániť.
Výstavba zdravotníckych zariadení stáva
sa v našom národnom hospodárstve historickou
záležitosťou, ako o tom svedčí
tiež rad článkov v našej dennej tlači.
Chcela by som uviesť niekoľko príkladov zo Stredoslovenského
kraja.
Výstavba obvodného zdravotníckeho strediska
v Poltári sa tiahne od r. 1959. Napriek tomu, že stavba
mala byť odovzdaná do užívania v decembri
1962, nie je dosiaľ ukončená. Posledný
stanovený termín je február 1965, kedy má
byť stavba odovzdaná na montáž Chirane.
Prevádzka v tomto zdravotníckom zariadení
by mala začať s najväčšou pravdepodobnosťou
v apríli alebo v máji budúceho roku miesto
v roku 1962. Prečo je tomu tak? Stále sa presúvajú
pracovníci zo stavieb zdravotníckych zariadení
na iné, vraj dôležitejšie akcie.
Ďalším typických príkladom je výstavba
nemocnice vo Veľkom Krtíši, ktorá začala
v r. 1959 a mala byť odovzdaná do prevádzky
v decembri 1963. Od minulého roku konal sa na stavbe sedemkrát
kontrolný deň - i za prítomnosti predsedu
komisie ľudovej kontroly a štatistiky - a sedemkrát
bol termín dokončenia stavby a odovzdania do prevádzky
zmenený. Definitívny termín by mal byť
v júni 1965.
Rovnako tomu tak je i s výstavbou iných zariadení,
ako je výstavba nemocnice v lľave, v Čadci,
kde problematika sa stáva veľmi naliehavou, pretože
pacienti musia byť odvážaní niekoľko
sto kilometrov do Ostravy, Žiliny a iných miest v
republike.
Ďalšia nedoriešená otázka spočíva
v tom, že okrem toho, že sa tieto stavby neodovzdávajú
včas do užívania, čo si nemôžeme
z celospoločenského hľadiska dovoliť,
pretože ani sebalepšou zdravotníckou osvetou
nepresvedčíme ľudí o tom, prečo
nemocných nemôže niekedy nemocnica prijať
a prečo ich pre nedostatok lôžok niekedy predčasne
prepúšťame, je tu ďalšia okolnosť.
Tieto stavby majú hŕbu závad. Tak napr. v
Krtíši nie je dosiaľ vyriešená otázka
biologickej čistiacej stanice pre nemocnicu. Má
byť napojená na miestnu čistiacu stanicu, s
výstavbou ktorej sa však započne iba v budúcom
roku. Teraz záleží na tom, či bude v
Krtíši dobudovaná provizórna chlórová
čistiaca stanica. Nie je vybudované zariadenie pre
zmäkčovanie vody a otázka vzduchotechniky bola
riešená už v projekte takým nevyhovujúcim
spôsobom, že výška operačných
miestností nie je v súlade s prípustnou hranicou.
Presakovanie vody do suterénu, kde majú byť
umiestnené sklady lekárskej služby, to sú
všetko závady, ktoré sú príčinou
rozporu s projektantom a s Pozemnými stavbami.
Celkove by sa dalo k celému úseku investičnej
výstavby zdravotníckych zariadení povedať
asi toto: Nedostatočná stavebná a rozpočtová
dokumentácia, takže v priebehu výstavby dochádza
k zmenám a k doplnkom projektov. Nedodržovanie termínov
uvádzania kapacít do prevádzky spôsobuje,
že mnohé prístroje a zariadenia, ktoré
boli na stavbu projektované, sa už nevyrábajú,
čím vzniká zvyšovanie rozpočtových
nákladov na stavebné úpravy a ťažkosti
s dodávkami týchto zariadení. Nie je zladená
vôbec hlavná a pridružená stavebná
výroba, čo vyplýva z nedostatku odborných
síl pridruženej stavebnej výroby. Na žiadnej
zdravotníckej stavbe sa nezavádza dvojsmennosť.
Neviem, či mám na to správny názor,
ale snáď by bolo treba uvažovať o tom, či
i tu nehraje hlavnú úlohu materiálny stimul.
Zatiaľ, čo ostatné stavby sú stavby
prémiované, stavby zdravotníckych zariadení
sa odsúvajú stále na posledné miesto
a pracovníci sa stále presúvajú inam,
kde prémie dostanú.
Ďalej by som sa chcela zmieniť ešte o dvoch problémoch,
ktoré sú predmetom neustálych dotazov zo
strany občanov v mojom volebnom okrese a ktoré tu
prenášam nie preto, že by som zastávala
nejaké lokálne záujmy, ale preto, že
ich riešenie pokladám za dôležité,
lebo majú význam nie miestny, ale celoštátny.
Riešenie týchto problémov by bolo treba urýchlene,
doviesť do konca, lebo prinášajú škodu
nášmu národnému hospodárstvu.
Za prvé je to úprava vodohospodárskych pomerov
na rieke Ipeľ a jej prítokoch. Na vysvetlenie len
toľko: Rieka Ipeľ, ktorá preteká okresom
Lučenec v dĺžke viac než 140 km, každoročne
zaplavuje viac než 17 000 ha najúrodnejšej pôdy
v okrese, čo pre naše národné hospodárstvo
predstavuje ročne škody vo výške 7 mil.
Kčs. Riešenia tejto otázky domáha sa
okres Lučenec od r. 1954. Boli vypracované dve alternatívy,
ako tieto problémy riešiť: Jednak zalesňovaním
pramennej oblasti Ipľa, jednak výstavbou vodnej nádrže
na rieke Ipeľ a jej prítokoch. Prvá alternatíva
- zalesniť pramennú oblasť Ipľa by vyžadovalo
vykúpiť niekoľko usadlostí, ktoré
sa pri prítokoch Ipľa nachádzajú, kde
obyvateľstvo žije na takej nízkej úrovni,
akú je ťažko si niekde predstaviť. Toho
roku bolo vykúpených 18 usadlostí a v budúcich
rokoch by malo byť vykúpených ešte 515
usadlostí. Celkove v tejto oblasti žije 13 000 obyvateľov.
Presídlenie týchto ľudí je navrhované
do troch etáp na roky 1970 - 1980. Zdá sa mi, že
by bolo treba skutočne reálne uvažovať
o tom a zvážiť tieto okolnosti, či by
nebolo treba skrátiť dobu 15 rokov, či by nebolo
možné prisunovať zo štátneho rozpočtu
viac finančných prostriedkov vzhľadom na to,
že budú efektívne využité, pretože
- ako som uviedla - ročné škody dosahujú
až 7 mil. Kčs. Druhá vec: Ľudia, ktorí
žijú v týchto oblastiach, sa neustále
domáhajú riešenia neutešených pomerov,
či už je to výstavba ciest, ktoré sú
tu v beznádejnom alebo neutešenom stave, či
je to elektrifikácia, výstavba škôl a
pod.
Tiež by bolo treba uvažovať i o výstavbe
vodných nádrží. Predsedníctvo
vlády bolo informované okresným výborom
strany o celej tejto záležitosti; predpokladám,
že táto záležitosť sa rieši.
Malo by sa k riešeniu tejto otázky pristupovať
nejako pružnejšie.
Ďalšia dôležitá
otázka, ktorá nemá zase význam len
z hľadiska Lučeneckého okresu, je otázka
vybudovania juhoslovenskej magistrály. Jedná sa
o trať z Lučenca do Šiah, ktorá by spojovala
Košice s Bratislavou a južným Slovenskom. Riešenie
tejto otázky domáha sa Lučenec od r. 1932.
Jedná sa o oblasť, ktorou by mala trať prechádzať,
so 70 000 obyvateľmi slovenskej a maďarskej národnosti,
ktorí nemajú absolútne zabezpečené
vlakové spojenie a až do okresného mesta je
vzdialenosť cca 100 km. Riešenie tejto otázky
je závažné i z toho hľadiska, že
vybudovaním tejto juhoslovenskej železničnej
magistrály by sa rozhodne odľahčilo trati Košice
- Poprad - Vrútky, prípadne Košice - Lučenec
- Zvolen, kde sa mieni riešiť ešte vybudovanie
novej trate, pretože t. č. pre potreby železničnej
dopravy nestačí.