Doporučuji, aby se výzkumné ústavy
chemického průmyslu zaměřily na vývoj
těch materiálů, pro které máme
surovinovou základnu a ty materiály, které
jsou v zahraničí vyvinuty, aby byly koupeny i na
úkor nákupu surových kůží.
3. Je potřeba na Státní plánovací
komisi zvážit, zda by nebylo výhodnější
některým závodům poskytnout potřebné
kvóty deviz na dovoz nových materiálů
a strojů vyvinutých v zahraničí, neboť
tyto devizové potíže pak nutí závody,
aby vlastními silami vyvíjely věci, které
jsou jinde už zavedené.
K překonání těžkostí a
nedostatků, o nichž se zmiňuji, bylo mimo jiné
správné rozhodnutí, aby ZPS v Gottwaldově,
které Baťa vybudoval pro výrobu kožedělných
strojů, byly znovu těmito úkoly pověřeny,
neboť mají pro to ty nejlepší předpoklady.
Jednak proto, že to byla jejich tradiční výroba,
a také proto, že se nacházejí uvnitř
našeho závodu a mohou se jednak radit o účelnosti
nově navrhovaných strojů, jejich parametrech
a zkoušet přímo ve výrobě jejich
světovou úroveň.
Chci nakonec vyjádřit svůj názor,
že jestliže hospodářské výsledky
spotřebního průmyslu umožňovaly
doposud všestranný rozvoj strojírenství,
pak je načase, aby strojírenství plnilo své
úkoly vůči spotřebnímu průmyslu,
a to tak, aby tento mohl uskutečňovat všestranný
technický rozvoj.
(Schůze opět zahájena v 10 hod. 12 min)
Předseda NS Laštovička: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci. K návrhu plánu
rozpočtu na rok 1965 nebylo v rozpravě připomínek,
které by se týkaly jeho rozsahu. Přesto se
ptám místopředsedy vlády s. Černíka,
zda si přeje něco říci.
Místopředseda vlády a předseda SPK
Černík: Soudružky a soudruzi poslanci.
K návrhu plánu národního hospodářství
na rok 1965 a k návrhu rozpočtu předloženého
vládou Národnímu shromáždění
nebyly vzneseny zásadní připomínky,
pokud jde o jeho konstrukci. V široké diskusi, která
proběhla k němu, se odrážejí
zkušenosti poslanců z jejich jednotlivých volebních
obvodů. Vláda proto doporučuje, aby na jednotlivé
připomínky a návrhy poslanců bylo
odpovězeno takto: Na zásadnější
poznámky týkající se práce
vlády a některých návrhů plánu
odpoví vláda předsednictvu NS písemně.
Předsednictvo NS uváží, jakou formou
bude informovat poslance NS. Na dílčí připomínky
týkající se jednotlivých odvětví
odpovědí resortní ministři přímo
poslancům ve výborech NS.
Předseda NS Laštovička: Soudr. ministr
Dvořák si přeje slovo? Nikoliv. Prosím
tedy zpravodaje posl. Tymeše.
Zpravodaj posl. Tymeš: Soudružky a soudruzi poslanci.
Při podání zprávy o jednání
o státním rozpočtu a státním
plánu na rok 1965 ve výborech NS jsem konstatoval,
že bylo to nejbohatší a nejrušnější
jednání za poslední léta. Totéž
je možno říci o projednávání
státního plánu a rozpočtu v plénu
NS.
Pokud jde o návrh státního plánu a
rozpočtu na r. 1965, nebyly žádné návrhy
na změnu nebo doplňkové návrhy. Soudr.
náměstek předsedy vlády Černík
už řekl, jak vláda a jednotliví ministři
odpovědí na kritické poznámky, náměty
a připomínky soudruhů poslanců.
Já bych proto měl v závěru jen několik
poznámek, zejména k projevu s. posl. Proškovce.
Je pravda, že při jednání o státním
plánu a rozpočtu ve výborech se věnovala
pozornost především plánům a
úkolům resortů, méně již
koncepci a struktuře státního plánu
a rozpočtu.
Souhlasím s tím, že vysloviti se odpovědně
k proporcím plánu je úkol velmi těžký.
Poslanci pochopitelně lépe a s větší
znalostí mohou mluvit k problémům resortů
než k proporcím a vazbě státního
plánu. Je také pravda, že odborní pracovníci,
kteří celý rok pracují na plánu,
jsou ve výhodě proti poslancům, kteří
při svém zaměstnání pochopitelně
nemohou se plně přípravě plánu
věnovat.
Přesto myslím, že v příštím
roce se nám podaří více ovlivnit státní
plán a rozpočet, než to bylo možné
letos z důvodů, o nichž jsem hovořil
ve zprávě výboru pro plán a rozpočet.
Předsednictvo NS samozřejmě velmi důkladně
zhodnotí letošní jednání o státním
plánu a rozpočtu, jak to posl. Proškovec doporučuje,
zváží všechny návrhy a připomínky
poslanců z jednotlivých výborů a také
z jednání pléna NS.
Domnívám se, že již v lednu bude možno
zahájit jednání o některých
základních koncepčních otázkách
plánu, a budeme proto ve výhodě proti letošnímu
roku, kdy - jak jsem řekl - koncepční otázky
se projednávaly v prvním pololetí, kdy ještě
toto NS nebylo svoláno.
Chceme vytvořit mezivýborové komise poměrně
malé, které do hloubky projednají některé
koncepční otázky ve spolupráci s odborníky
a připraví zprávy a návrhy pro rozpočtové
jednání výborů NS.
Schválili jsme v NS zásady prohloubení činnosti
NS a v duchu těchto zásad musíme zejména
zlepšit naši účast na přípravě
státního plánu a státního rozpočtu.
Chci ovšem znovu zdůraznit to, co jsem již řekl
v úvodu referátu, že svůj úkol
musíme vidět především ve spolupráci
s vládou a státními orgány. Když
jsme včera na Hradě tlumočili s. presidentu
republiky Antonínu Novotnému blahopřání
NS k jeho šedesátinám, řekl nám,
že právě složitost problémů
našeho národního hospodářství
vyžaduje, abychom slyšeli co nejvíce hlasů
a po zralé úvaze realizovali to, co je nejlepší
a nejúčinnější. Proto nebude
žádným neštěstím, jestliže
návrhy, které nám předloží
třeba Státní plánovací komise
anebo jednotlivé resorty, budeme třeba stoprocentně
akceptovat a nebude v tom žádná formalita.
Nejde přece o to, abychom za každou cenu navrhovali
jiná řešení. Musíme ovšem
všechny návrhy posuzovat s velkou odpovědností,
se znalostí věcí, a za správné
zásady a návrhy bojovat. Vždyť za návrhy,
které se plánu NS předkládají,
zodpovídá nejen vláda, ale také výbory
NS, které tyto návrhy projednávají.
Tolik jsem chtěl říci k připomínce
soudruha Proškovce, pokud jde o způsob projednávání
státního plánu a státního rozpočtu
jak ve výborech, tak i v plénu NS.
Jinak myslím, že učiníme všechno,
co je v našich silách pro to, abychom zmobilizovali
všechen náš pracující lid pro plnění
úkolů, které jsme si státním
plánem a rozpočtem vytýčili.
Doporučuji ještě jednou jménem výboru
pro plán a rozpočet, výboru ústavně
právního i jménem ostatních výborů,
abychom vládní návrh zákona o státním
plánu rozvoje národního hospodářství
a státním rozpočtu na r. 1965 schválili
beze změny.
Předseda NS Laštovička: Děkuji
posl. Tymešovi.
Soudružky a soudruzi, přistoupíme nyní
k hlasování, a to tak, že budeme hlasovat o
celém vládním návrhu zákona
o státním plánu rozvoje národního
hospodářství a státním rozpočtu
na rok 1965 včetně příloh 1 a 2 k
tomuto zákonu najednou podle společné zprávy
výboru pro plán a rozpočet a výboru
ústavně právního.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nikdo se nehlásil.)
Nejsou.
Hlavní úkoly státního plánu
rozvoje národního hospodářství
na rok 1965 jsou zejména tyto: Zvýší
se objem hrubé výroby v průmyslu o 5,2 %,
v zemědělství o 2,8 %, investiční
výstavba dosáhne objemu 52,9 miliardy Kčs,
maloobchodní obrat dosáhne objemu 109,9 miliard
Kčs. Na Slovensku se zvýší celkový
objem hrubé výroby v průmyslu o 9,3 %, objem
investiční výstavby dosáhne 16,7 miliard
Kčs. Celkové příjmy státního
rozpočtu se stanoví částkou 116 202
791 000 korun československých, celkové výdaje
se stanoví částkou 116 137 674 000 Kčs,
takže vyplývá rozdíl příjmů
a výdajů ve výši 65 117 000 Kčs.
Ve státním rozpočtu jsou obsaženy rozpočty
národních výborů, jejichž příjmy
a výdaje činí 30 517 700 000 Kčs.
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona
o státním plánu rozvoje národního
hospodářství a státním rozpočtu
na r. 1965 včetně příloh 1 a 2 tohoto
zákona, a to podle přednesené společné
zprávy výboru pro plán a rozpočet
a výboru ústavně právního,
nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Děkuji. Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
ČSSR schválilo vládní návrh
zákona o státním plánu rozvoje národního
hospodářství a státním rozpočtu
na rok 1965 jednomyslně. (Bouřlivý potlesk.)
Projednali jsme třetí bod pořadu. Přistoupíme
nyní k projednání čtvrtého
bodu pořadu, kterým je:
4. Zpráva předsednictva NS o zachovávání
socialistické zákonnosti v rozhodování
soudů.
Přednese ji místopředseda NS, předseda
ústavně právního výboru posl.
dr. Škoda. Dávám mu slovo.
Místopředseda NS dr. Škoda: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi poslanci! Předsednictvo NS předkládá
Národnímu shromáždění
podle usnesení plenární schůze ze
dne 25. září 1964 zprávu o stavu socialistické
zákonnosti a o práci soudů. Současně
přizvalo k tomuto jednání činitele,
kteří jsou za stav socialistické zákonnosti
a za práci soudů Národnímu shromáždění
bezprostředně odpovědni - generálního
prokurátora ČSSR dr. Bartušku a předsedu
Nejvyššího soudu dr. Literu. Pro nemoc zastupuje
předsedu Nejvyššího soudu jeho náměstek
dr. Brešťanský.
Při projednávání zprávy předsedy
Nejvyššího soudu s. Litery o hlavních
problémech při upevňování socialistické
zákonnosti v plenární schůzi Národního
shromáždění dne 25. září
vznikly pochybnosti, jaký je skutečný stav
v dodržování socialistické zákonnosti
v činnosti soudů.
Předseda Nejvyššího soudu vycházeje
ze současných poznatků Nejvyššího
soudu ve své zprávě uvedl, že u soudu
dochází dnes a denně k porušování
zákonů a poukázal přitom na případ
inž. Judla, který byl u městského soudu
v Praze jako soudu I. stupně žalován a odsouzen
a v dalším řízení po doplnění
důkazního materiálu Nejvyšším
soudem na podkladě jeho odvolání zproštěn.
Zmíněná část zprávy
předsedy Nejvyššího soudu navazovala na
stať o nezákonnostech z období kultu osobnosti,
vyvolala u některých poslanců dojem, že
se v práci soudů stále ještě
uplatňují nesprávné metody z období
kultu osobnosti. Ministr spravedlnosti krátce předtím
v odpovědi na interpelaci prohlásil, že podle
poznatků ministerstva spravedlnosti nedochází
dnes už k takovým případům porušování
socialistické zákonnosti, jaké se na úseku
trestního řízení vyskytovaly v období
kultu osobnosti, a znovu to zdůraznil ve vystoupení,
jímž reagoval na prohlášení předsedy
Nejvyššího soudu.
Plénum Národního shromáždění
proto po rozpravě, z níž bylo patrné,
že mnozí poslanci chápou tato prohlášení
jako zřejmý rozpor v hodnocení stavu socialistické
zákonnosti, přijalo toto usnesení: "Národní
shromáždění bere zprávu předsedy
Nejvyššího soudu na vědomí a vzhledem
k rozporům obsaženým v jeho zprávě
a ve vystoupení ministra spravedlnosti ukládá
předsednictvu Národního shromáždění
prověřit stav socialistické zákonnosti
a podat zprávu Národnímu shromáždění."
Stavem v dodržování socialistické zákonnosti
se zabýval ústavně právní výbor
i předsednictvo Národního shromáždění
na základě společné zprávy
generálního prokurátora, ministra spravedlnosti
a předsedy Nejvyššího soudu a dospěly
k těmto závěrům:
Porušování socialistické zákonnosti
toho druhu, k jakému docházelo na úseku trestního
stíhání v období kultu osobnosti,
se v přítomné době už nevyskytuje.
Ústřední výbor KSČ vyložil
ve svém usnesení z dubna 1963 o nápravě
porušování socialistické zákonnosti
a odstranění křivd z období kultu
osobnosti, v čem záležely nezákonnosti
na úseku trestního řízení v
onom období. Politickými, legislativními,
organizačními i kádrovými opatřeními,
která byla provedena v době od XX. sjezdu KSSS a
po celostátní konferenci KSČ v roce 1956,
byly tyto metody překonány a odstraněny.
Skoncováno bylo se systémem zvůle i s nadřazeností
jedné ze složek systému orgánů
činných v trestním řízení
nad druhou a zavedena zásada vzájemné prověrky
jejich práce. Soudy dnes mají nejen zákonnou
povinnost, ale také plnou faktickou možnost předložený
důkazní materiál prověřovat
a doplňovat a samostatně činit závěry
o vině a trestu. Chyby jsou nadřazenými justičními
orgány vytýkány a napravovány, a to
převážně řádnými
opravnými prostředky. Jen menší část
jejich napravována cestou stížnosti pro porušení
zákona.
Ve srovnání s obdobím kultu osobnosti se
tedy od základu změnilo postavení soudů
a byly vytvořeny zcela jiné podmínky pro
jejich činnost. V těchto podmínkách
se již plně uplatňují základní
principy socialistického trestního řízení,
zejména zásada objektivní pravdy a zásada
plného uplatnění práv na obhajobu.
Odstranění metod, které charakterizovaly
období kultu osobnosti, ovšem neznamená, že
dnes už nejsou v práci orgánů činných
v trestním řízení nedostatky a že
nedochází na tomto úseku k chybám,
které oslabují nebo porušují socialistickou
zákonnost. Situace, za níž k chybám
dochází, se však od období kultu osobnosti
kvalitativně liší a jiné jsou i příčiny
těchto chyb.
Zjištěné chyby se většinou týkají
skutkového podkladu rozhodnutí. Věc bývá
někdy rozhodnuta, aniž by byla úplně
a všestranně objasněna. Řidčeji
dochází k pochybení z hlediska právního
posouzení věci, i když je případ
po skutkové stránce plně a všestranně
objasněn.
Problém dodržování socialistické
zákonnosti na úseku trestního řízení
není však jen v tom, aby nedocházelo, a to
ani v ojedinělých případech, k trestnímu
stíhání a zejména pak i k odsouzení
občana bez spolehlivého a objektivně prověřeného
podkladu a aby společenská závažnost
jeho činu nebyla nadsazována. Nesprávně
pochopená kritika chyb z období kultu osobnosti
vede někdy orgány trestního řízení
k porušování socialistické zákonnosti
v opačném směru. Objevuje se benevolentní
výklad zákona a liberalistické tendence v
jeho aplikaci. Projevuje se nedostatek porozumění
pro důslednou a účinnou ochranu socialistického
státu a socialistické společnosti proti útokům
na jejich zájmy. Veřejnost právem kritizuje
benevolentní přístup k otázce trestního
stíhání kriminálních protispolečenských
živlů, násilníků, výtržníků,
příživníků a rozkradačů
socialistického majetku; jejich mírnému postihu
je kromě jiných příčin přičítán
vzrůst zmíněných druhů trestné
činnosti a vzrůst počtu recidivistů.
Takový postup nemůže přispět
k upevňování potřebné autority
státních orgánů a oslabuje konec konců
i autoritu soudů.
Pokud jde o to, v jakém rozsahu v nynější
době u orgánů činných v trestném
řízení, zejména pak u soudů,
k porušování socialistické zákonnosti
v tom či onom směru dochází, mohou
poskytnout určitou orientaci, ovšem jen velmi hrubou
a přibližnou, některé zachycované
skutečnosti, zejména statistická data o počtu
podaných opravných prostředků a o
jejich výsledku.
V této souvislosti možno uvést:
Za prvé: Z případů, kdy prokurátor
podal u soudu obžalobu, soudy vracejí v posledních
letech v průměru ve 3 - 4 % celkového počtu
obžalob věc prokurátorovi k došetření,
poněvadž ji nepovažují za dostatečně
objasněnou, aby o ní bylo možno nařídit
hlavní líčení.
Za druhé: Zhruba ve stejném poměru (3 - 4
% celkového počtu projednávaných případů)
dochází po projednání věci
u soudu ke zproštění obžalovaného.
Za třetí: Z trestních věcí
rozhodnutých soudy I. stupně zůstává
asi 82 % v právní moci už u soudu I. stupně,
neboť rozhodnutí není ze žádné
strany napadeno opravným prostředkem.
Za čtvrté: Z rozhodnutí, která jsou
opravným prostředkem napadena, krajské soudy
jako soudy II. stupně v průměru 55 až
60 % věcí potvrzují, neboť neshledaly
v rozhodnutí ani v předchozím řízení
vad. Zhruba v 10 % přezkoumávaných případů
dochází u krajských soudů ke zpřísnění,
ve 20 % ke zmírnění rozsudků okresních
soudů. Zbytek jsou z největší části
případy, kdy krajský soud vrací po
zrušení rozhodnutí věc okresnímu
soudu k novému projednání a rozhodnutí,
anebo kde ji vrací až prokurátorovi k došetření.
V tomtéž rozsahu dochází ke změně
rozhodnutí okresních soudů i v občanskoprávních
věcech.