Ve všech uvedených případech shledané
vady jsou napravovány cestou řádného
opravného řízení, které je
vybudováno na vzájemné prověrce práce
a na dvoustupňovém systému soudního
rozhodování. Vadné rozhodnutí je tu
zrušováno nebo měněno dříve,
než nabylo právní moci.
Dochází ovšem i k tomu, že vadné
rozhodnutí nabude právní moci a že je
teprve dodatečně zjednána náprava
cestou mimořádného opravného prostředku,
tedy stížností pro porušení zákona,
kterou je oprávněn podat jen předseda Nejvyššího
soudu nebo generální prokurátor v případech
závažného porušení zákonem
chráněného společenského zájmu
nebo důležitého zájmu občana.
Počet případů, kdy bylo použito
stížnosti pro porušení zákona,
činil v roce 1963 na úseku trestním i občanskoprávním
dohromady 1090 věcí, ovšem stížnosti
se týkaly i rozhodnutí z let minulých.
Každé rozhodnutí orgánu činného
v trestním řízení nebo v řízení
občanskoprávním, kterým je porušena
socialistická zákonnost, přináší
v konečném výsledku naší společnosti
škody, bez ohledu na to, zda nezákonnost záleží
v tom, že se neposkytuje dostatečná ochrana
zájmům společnosti či zákonným
zájmům jednotlivých jejích členů,
anebo v tom, že se občan nespravedlivě stíhá
a trestá.
Nelze přirozeně zcela vyloučit, že dojde
u soudu vyššího stupně k odchylnému
posouzení věci a tedy ke změně rozsudku;
nelze ani zcela vyloučit, že dojde k pochybení
charakterizovanému jako porušení zákona.
Zákon s takovou možností počítá
a upravuje cesty i prostředky k nápravě.
Jde však o to, aby takové případy zůstaly
ojedinělými výjimkami a aby chyby, pokud
k nim dojde, byly napravovány, a to bezodkladně,
pokud možno už v rámci řádného
(opravného) řízení. Nejde však
jen o to, aby bylo docilováno jen věcně správných
rozhodnutí, ale aby celý soudní proces měl
vysokou politickou a právní kulturu, vyznačoval
se vědomím politické a morální
odpovědnosti za výsledky práce soudce a aby
každý soudní případ měl
své maximální výchovné účinky.
Právní i politické a organizační
předpoklady pro takový stav byly u nás po
překonání kultu osobnosti vytvořeny
a soustava soudních orgánů v podstatě
své úkoly plní. Vzhledem k zásadě
soudcovské nezávislosti se Národní
shromáždění nemohlo zabývat meritorně
případem inž. Judla, o němž mluvil
předseda Nejvyššího soudu v Národním
shromáždění. Neodpovídá
nové ústavě, aby orgány NS se zabývaly
meritorně konkrétními případy,
neboť za jejich správné rozhodnutí jsou
zodpovědny Národnímu shromáždění
podle ústavy předseda Nejvyššího
soudu a generální prokurátor.
Článek 46 ústavy stanoví: Národní
shromáždění volí Nejvyšší
soud a může odvolávat jeho členy. Generální
prokurátor odpovídá Národnímu
shromáždění z výkonu své
funkce. Národní shromáždění
může navrhnout presidentu republiky, aby generálního
prokurátora z jeho funkce odvolal. Národní
shromáždění jedná o zprávách
Nejvyššího soudu a generálního
prokurátora o stavu socialistické zákonnosti.
Podle zprávy generálního prokurátora,
ministra spravedlnosti a předsedy Nejvyššího
soudu, na rozdíl od instituce, která tu byla v období
kultu osobnosti, Nejvyšší soud, který
o věci inž. Judla rozhodoval v řádném
opravném řízení, tedy jako soud II.
stupně, posoudil a hodnotil věc zcela samostatně,
vady, jež shledal, soudu I. stupně vytkl, doplnil
si materiál vyžádáním nového,
v pořadí již třetího znaleckého
posudku a zrušil, popř. změnil rozhodnutí,
které považoval za nesprávné.
Ve vzájemné prověrce práce mezi orgány
trestního řízení a v přezkoumávání
rozhodnutí nižšího soudu soudem vyšším
je jedna z hlavních záruk zachovávání
socialistické zákonnosti v soudním řízení.
Nedostatky v práci některých soudů
vyúsťují v některých případech
v nedostatečném poskytování ochrany
socialistickému státu a společnosti, jindy
zase i v porušování práv obhajoby a
zásady objektivní pravdy. Vadná rozhodnutí
nabývají někdy i právní moci.
Je proto na místě soustavně zkoumat příčiny
toho a hledat prostředky, jak tomu předejít.
Otázkou se zabývalo už předsednictvo
ÚV KSČ ve svých usneseních ze dne
17. 12. 1963 ke zlepšení řízení
a organizace práce na úseku ministerstva spravedlnosti
a Nejvyššího soudu a z 9. 6. 1964 ke stavu a
vývoji kriminality, navazujíc tu na řadu
starších usnesení a opatření
učiněných od roku 1956 a zaměřených
k posílení a upevnění socialistické
zákonnosti.
Jak zmíněná usnesení konstatují,
jde dnes zejména o to, že někteří
ze soudců nemají dostatek praktických zkušeností
a někdy ani žádoucí úroveň
odborných a politických znalostí. Někdy,
zejména u nových zákonů, nebývá
dostatečně jasno v otázce jejich správného
chápání a aplikování a není
vždy a včas nižším soudům
poskytována opora pro správný postup rozhodováním
vyšších soudů. Nepříznivě
někde působí i značné zatížení,
zejména u soudců krajských soudů.
U některých pracovníků se projevuje
kolísání a nedůslednost jako důsledek
nesprávně pochopené kritiky porušování
zákonnosti v předchozím období. Význam
dokonalé znalosti a dodržování procesních
předpisů je některými ze soudců
podceňován. U některých, i když
ojediněle, se objevuje i povrchnost v práci.
S existujícími chybami a nedostatky v práci
orgánů činných v trestním řízení
se přirozeně není možno smiřovat.
Na základě zmíněných usnesení
předsednictva ÚV KSČ jsou proto v současné
době v resortu ministerstva vnitra, v resortu prokuratury
a v resortu ministerstva spravedlnosti rozpracována a realizována
vzájemně koordinovaná opatření
ke zlepšení současného stavu.
Bylo provedeno nové rozčlenění vyhledávacích
a vyšetřovacích orgánů v resortu
ministerstva vnitra. Postupně se buduje vyšetřovací
složka v resortu prokuratury. Připravuje se legislativní
úprava, která dá členění
vyhledávacích a vyšetřovacích
orgánů pevný zákonný podklad
a prohloubí práva obhajoby a postavení obhájce
ve stadiu vyšetřování.
Soudy se účinněji podílejí
na výkonu trestu odnětí svobody. Soudcům
bylo svěřeno rozhodování o zařazení
odsouzeného do příslušné kategorie
útvaru nápravného řízení,
v němž se trest odnětí svobody vykonává,
a také o změnách v tomto zařazení.
Chystá se nová celková úprava výkonu
trestu v ústavech ministerstva vnitra, která zakotví
i spolupůsobení soudu na tomto úseku.
Zvýšeny byly počty absolventů právnických
fakult, kteří jsou určeni pro práci
v zúčastněných resortech. To zajišťuje
pro příští léta i určitou
širší možnost výběru schopných
právníků, zejména pro náročné
soudcovské funkce. Uplatňuje se zásada, aby
kandidát před ustanovením nebo zvolením
do funkce prošel dobře vedenou přípravnou
praxí. Zajišťuje se na podkladě důkladné
znalosti toho, jaké nedostatky a v jaké intenzitě
se u jednotlivých pracovníků vyskytují,
diferencovaná metodická pomoc těm, kteří
se dopouštějí chyb. Od 1. ledna 1965 se přistoupí
k systematickému doškolování právníků
pracujících v zúčastněných
resortech. Toto doškolování bude jednotně
vedeno a zaměřeno na odstraňování
nedostatků zjišťovaných v praxi a na stálé
zvyšování a doplňování
odborných znalostí.
Činí se opatření k zabezpečení
skutečné rovnosti soudců, kteří
tuto svoji funkci vykonávají vedle svého
zaměstnání, se soudci z povolání.
Diferencované školení a opatření
zabezpečující plnou a důkladnou přípravu
na zasedání musí jim zaručit, aby
si mohli z projednávané věci učinit
vlastní svůj názor, projevit jej při
poradě a hlasování a dát mu výraz
i v odůvodnění rozhodnutí.
Krajské soudy a Nejvyšší soud postupně
rozvíjejí aktivnější a účinnější
dozor nad rozhodovací činností nižších
soudů. Nejvyšší soud učinil opatření,
aby ve větší míře než dosud
se zapojoval přímo do rozhodovací praxe a
využíval k tomu práva daného v ustanovení
§ 27 zákona o organizaci soudů, tj. rozhodoval
v jednotlivých závažných věcech
přímo jako soud II. stupně o odvoláních
místo krajského soudu.
Každý případ porušení socialistické
zákonnosti, ať k němu došlo v kterémkoli
stádiu trestního řízení, je
projednáván s těmi, kdož se chyby dopustili,
a na poradách v okresech nebo krajích. Každý
pracovník, který poruší socialistickou
zákonnost nebo takové porušování
přehlíží, je volán k odpovědnosti.
Proces upevňování socialistické zákonnosti
v práci orgánů činných v trestním
řízení, zejména pak v práci
soudů, jejichž se rozprava v plénu Národního
shromáždění především
týkala, probíhá tedy kladně. Je ovšem
třeba bojovat trvale a důsledně proti negativním
jevům, které tu stále ještě jsou,
které však nelze charakterizovat jako nedostatky typické
pro období kultu osobnosti. Orgány ministerstva
vnitra, Generální prokuratury, ministerstva spravedlnosti
i Nejvyšší soud a vedoucí funkcionáři
těchto složek, zejména však předsedové
soudů a prokurátoři všech stupňů,
musí každodenně usilovat o nápravu nedostatků
a chyb a o zlepšení stavu. Musí zabezpečovat,
aby trestné činy byly včas a s použitím
všech zákonných prostředků odhalovány
a soudy bez průtahů spravedlivě postihovány
a aby přitom nedocházelo ani k neoprávněnému
trestnímu postihu, ani k oslabování ochrany
společnosti a jednotlivých občanů.
Předsednictvo a ústavně právní
výbor NS vyslovily po důkladném projednání
souhlas se závěry společné zprávy
ministra spravedlnosti, generálního prokurátora
a předsedy Nejvyššího soudu, která
jasně ukazuje, že nedostatky v práci soudů
nejsou toho druhu, jak vyplývaly z metod zaváděných
v období kultu osobnosti.
Soudružky a soudruzi poslanci, můžeme tedy dojít
k závěru, že ochranu zájmů společnosti
i jednotlivých našich občanů zajišťují
naše soudy, prokuratura i orgány bezpečnosti
v souladu se socialistickou zákonností a vyslovit
jim důvěru a poskytovat plnou moc, kterou nezbytně
potřebují při své odpovědné
práci.
Předseda NS Laštovička: Děkuji
s. Škodovi za přednesenou zprávu.
Jsou nějaké dotazy, připomínky, anebo
se hlásí někdo do rozpravy k přednesené
zprávě? (Nikdo.)
Nikdo. Můžeme tedy přistoupit k hlasování.
Navrhuji, aby Národní shromáždění
vzalo zprávu se souhlasem na vědomí.
Má někdo jiný návrh? (Nikdo.)
Nemá. Kdo souhlasí, aby Národní shromáždění
vzalo se souhlasem na vědomí zprávu o zachovávání
socialistické zákonnosti v rozhodování
soudů, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Národní shromáždění
vzalo se souhlasem na vědomí zprávu předsednictva
NS, přednesenou místopředsedou s. Škodou.
Přistoupíme nyní k projednání
5. bodu pořadu, kterým je
5. Vládní návrh zákona (tisk 5)
o úpravě některých úkolů
státní správy v civilním letectví
a společná zpráva výboru průmyslového
pro hlavní výrobní odvětví
a dopravu a výboru ústavně právního.
Vládní návrh zákona odůvodní
ministr dopravy s. Indra. Dávám mu slovo.
Ministr dopravy Indra: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci!
Vláda předkládá Národnímu
shromáždění návrh zákona
o úpravě některých úkolů
státní správy v civilním letectví.
Tento návrh je logickým vyvrcholením organizačních
změn, k nimž došlo v důsledku rozvoje
našeho civilního letectví v posledních
letech.
V roce 1957 jsme jako druhá země ve světě
zahájili dopravu tryskový-mi letadly, a to letadly
TU 104, které nám dodal Sovětský svaz.
To byl začátek rychlého rozvoje našich
aerolinií, rozvoje, který byl provázen růstem
náročných úkolů. Československé
aerolinie se do té doby musely převážně
věnovat problémům nové letadlové
techniky, musely stupňovat péči a zlepšení
komerční činnosti a musely již obsáhnout
řízení a zabezpečování
letů a výstavbu letišť. Proto byly v roce
1957 Československé aerolinie přetvořeny
v podnik a současně byla zřízena Státní
letecká správa jako rozpočtová organizace.
Smyslem těchto organizačních změn
bylo nezkreslovat a neztěžovat plnění
podnikových úkolů aerolinií a jejich
hospodářské výsledky činnostmi,
které přísluší státní
správě. Státní letecká správa
převzala především řízení
a zabezpečování leteckého provozu
nad územím republiky, výstavbu, správu
a údržbu dopravních letišť a některé
dozorčí funkce státní správy
civilního letectví, přenesené z působnosti
ministerstva dopravy.
Zkušenosti posledních pěti let potvrdily oprávněnost
provedených organizačních změn. Tak
například počet cestujících
obsloužených na dopravních letištích
vzrostl dodnes zhruba o sto procent, konkrétně z
100 000 osob v roce 1959 na 2 100 000 osob v roce 1964. Celkový
počet letů se v témž období zvýšil
o 15 %. Zásadní vliv nové letecké
techniky je však nejpatrnější z toho,
že za posledních pět roků vzrostly lety
tryskových a turbovrtulových letadel o více
než 500 %.
V zájmu maximální bezpečnosti letecké
dopravy věnujeme soustředěnou péči
i rozvoji zabezpečovací letecké techniky.
Všechna naše dopravní letiště jsou
vybavena přímými přistávacími
zařízeními RVHP a mezinárodními
standardními zařízeními ICAO. Nejvíce
zatížené letové cesty jsou kryty oblastními
radiolokátory, mezinárodní cesty se zajišťují
výstavbou vysokofrekvenčních všesměrových
radiomajáků. Většina našich dopravních
letišť je zařízena pro denní a
noční provoz. Tím byla v podstatě
překonána předchozí stagnace a dnes
můžeme konstatovat, že úroveň naší
letecké zabezpečovací techniky odpovídá
rozvoji letecké dopravy a modernizaci letadlového
parku i požadavkům na bezpečnost dopravy a
pravidelnost letecké dopravy.
Počet kvalifikovaných leteckých dispečerů
pro řízení leteckého provozu vzrostl
do letošního roku z 30 na 155 a jejich školení
i zkoušky byly upraveny podle mezinárodních
předpisů.
I ve výstavbě letišť je patrné
viditelné zlepšení. Především
jsme připravili a rozvinuli výstavbu nové
části letiště Ruzyně, s jejímž
dokončením počítáme v roce
1968. V té době budou dány do provozu nový
dílenský hangár, nádražní
budova a středisko pro řízení letů.
Československo tedy může mít letiště
mezinárodní třídy, odpovídající
světovému standardu poskytovaných služeb
i bezpečnosti leteckého provozu. Dále bylo
modernizováno letiště v Bratislavě a
v nutném rozsahu byly provedeny provozní úpravy
i na ostatních dopravních letištích.
V příštím roce zahájíme
a do roku 1968 dokončíme dostavbu našeho druhého
mezinárodního letiště v Bratislavě.
Služby zahraničním cestujícím
se zlepší výstavbou nového tranzitního
hotelu v Praze a dobudováním vnitrozemských
výpravních zařízení.
Soudružky a soudruzi! Státní letecká
správa zajišťuje v dosavadním organizačním
uspořádání vedle provozních
a výkonných činností v civilním
letectví také funkci státního odborného
dozoru. Stěžejním posláním tohoto
dozoru je bezpečnost leteckého provozu. Toto spojení
správy letišť a řízení provozu
s funkcemi odborného státního dozoru v téže
organizaci je však v této době již nevhodné
a ustanovení leteckého zákona z roku 1956
neodpovídají současnému rozmachu civilního
letectví. V tom je důvod, proč jsme při
celkových změnách organizační
struktury dopravy v roce 1963 navrhli i nové uspořádání
dozorčí činnosti v civilním letectví,
které by více odpovídalo současným
praktickým potřebám.
Předkládaný návrh zákona proto
prohlubuje organizaci civilního letectví v tom smyslu,
že důsledně odděluje provozní
činnost od výkonu státní správy
a státního odborného dozoru. Provozní
činnosti bude nyní vykonávat podnik Československé
aerolinie, který obstarává vlastní
leteckou přepravu. Nově zřizovaná
Správa dopravních letišť bude zajišťovat
výstavbu letišť, jejich správu a údržbu,
řídit a zabezpečovat civilní letecký
provoz na celém státním území.
Státní správa a státní odborný
dozor nad výrobou, údržbou a provozem letadel
i nad provozem pozemních leteckých zařízení
připadne Státní letecké inspekci.
Tato organizace bude i objektivním orgánem pro zjišťování
způsobilosti palubního a pozemního leteckého
personálu a pro vyšetřování leteckých
nehod. Obě uvedené organizace, Správa dopravních
letišť a Státní letecká inspekce
vzniknou rozdělením dosavadní Státní
letecké správy, která se navrhovaným
zákonem ruší.
Zřízení samostatného orgánu
pro výkon státní správy a státního
odborného dozoru v civilním letectví je v
současné etapě nutným předpokladem
efektivního výkonu těchto funkcí.
Posílí to i ústřední řídící
funkci ministerstva dopravy, kterému zůstává
povinnost řešit základní problémy
civilního letectví.