Pokud jde o pracovníky státních orgánů,
národních výborů a jejich zařízení
dochází tedy ke změně. Podle dosavadní
úpravy mohl osobní úřad odmítnout
výpověď svého pracovníka, ať
byla dávána z jakýchkoli důvodů,
a to tehdy, byl-li osobní úřad toho názoru,
že obecný zájem vyžaduje, aby nedošlo
k rozvázání pracovního poměru.
Případné spory byly řešeny v
rozhodčím řízení smíšenými
rozhodčími komisemi ustanovenými při
osobních úřadech.
Návrh zákoníku práce zavádí
jednotnou úpravu rozvazování pracovního
poměru výpovědí ze strany pracovníka.
Pro každého pracovníka bude tedy platit zásada,
že v určitých zákonem stanovených
případech je organizace povinna rozvázat
pracovní poměr, jestliže pracovník dal
výpověď, a v ostatních případech
jestliže uplynula prodloužená výpovědní
lhůta.
Rozvázání pracovního poměru
jednostrannou výpovědí ze strany organizace
například okamžitým zrušením
pracovního poměru, s jehož možností
zákoník práce, i když jen v omezené
míře, rovněž počítá,
je vážným zásahem, který se dotýká
existenčně pracovníka a má vliv i
na celkovou kádrovou situaci v závodě. Proto
i nadále se bude požadovat k těmto opatřením
předchozí souhlas závodního výboru.
Návrh však pamatuje na to, aby závodní
výbory z falešné solidarity nebo z podobných
nesprávných závěrů nemohly
svým "právem veta" zmařit rozvázání
pracovního poměru v těch případech,
kdy je jeho ukončení z hlediska celospolečenských
zájmů žádoucí. V takovém
případě bude mít na základě
žádosti ředitele organizace OOR možnost
veto závodního výboru přezkoumat a
svým vlastním rozhodnutím změnit nebo
nahradit souhlas závodního výboru.
Návrh zákoníku práce vytváří
předpoklady, aby se v podnicích, závodech
a ve všech oborech našeho národního hospodářství
upevňovala a dále rozvíjela socialistická
pracovní kázeň. Důsledné provádění
navrhovaných ustanovení vedoucími pracovníky
povede k dalšímu prohlubování socialistického
poměru k práci, k lepšímu plnění
pracovních úkolů, k správnému
poměru uvědomělých hospodářů
k majetku v socialistickém vlastnictví, k soudružským
vztahům k ostatním spolupracovníkům
a k celým pracovním kolektivům. Dosažení
cílů, které ustanovení o pracovní
kázní sledují, je zejména v těchto
oblastech závislé na tom, jak odpovědně
bude při jejich realizaci v praxi postupováno. Půjde
zejména o to, aby byla důsledně na pracovištích
uplatňována zásada, že vedoucí
pracovníci jsou povinní hodnotit práci a
podle výsledků tohoto hodnocení vyvozovat
ve vztahu k jednotlivým pracovníkům důsledky.
Jde o důsledky v obou směrech.
V zájmu účinného výchovného
působení na pracovníka i na celý pracovní
kolektiv je nutné odpovědně využívat
všech morálních podnětů i hmotných
odměn v socialistické soutěži a v ostatních
obdobných formách rozvíjejících
pracovní iniciativu. Je ovšem nutné důsledně
vyvozovat ve vztahu k rušitelům pracovní kázně
i kárné důsledky a nekompromisně na
nich trvat.
Návrh zákoníku práce zlepšení
praxe na tomto úseku umožňuje. Zakotvuje nejen
všechny osvědčené formy morálního
i hmotného ohodnocení dobrých a vzorných
pracovních výsledků, nýbrž i
kárná opatření, a upravuje způsob
hodnocení práce a ukládání
kárných opatření. Ve shodě
s odborovými dokumenty z celostátní všeodborové
konference se nově upravuje působnost odborových
orgánů v těchto otázkách. V
zájmu posílení pravomoci a odpovědnosti
vedoucích pracovníků upouští
se od jakékoliv formy projednávání
s odborovými orgány, je-li pracovníku ukládáno
kárné opatření.
Ve shodě s odborovými dokumenty z celostátní
všeodborové konference se nově upravuje působnost
odborových orgánů v těchto otázkách.
V zájmu posílení pravomoci a odpovědnosti
vedoucích pracovníků upouští
se od jakékoliv formy projednávání
s odborovými orgány, je-li pracovníku ukládáno
kárné opatření. V zájmu socialistické
zákonnosti a ochrany práv jednotlivce ovšem
se v případech, kdy pracovník s uložením
kárného opatření, které má
pro něho hmotné důsledky, nesouhlasí,
připouští návrh přezkoumání
odborovým orgánem v rozhodčím řízení,
popřípadě soudem.
Soudruzi a soudružky, jednou z otázek, která
má bezprostřední důsledky pro naši
ekonomiku, jsou ustanovení o pracovní době.
Navržená úprava pracovní doby plně
respektuje principy nového řízení
našeho hospodářství a vychází
ze zásady, aby její využití a rozvržení
napomáhalo plnění úkolů a přitom
umožňovalo přizpůsobovat pracovní
režim odlišnostem na některých pracovištích
nebo v odvětvích.
V duchu nových zásad řízení
našeho hospodářství je značně
uvolňován dosavadní centralizovaný
režim úprav a rozvržení pracovní
doby, je posilována pravomoc vedoucích organizací
a je přiměřeným způsobem upravována
pravomoc závodních výborů tak, aby
v otázkách pracovní doby nebylo brzděno
operativní řízení a rozhodování
vedoucích pracovníků při řízení
provozních otázek.
V případech, kdy se bude jednat o rámcovou
nebo trvalou úpravu pracovní doby, popřípadě
o stanovení celkových kvót pro přesčasovou
práci, bude i nadále nutný předchozí
souhlas závodního výboru. Bude-li nutno při
některých úpravách brát v úvahu
širší, celostátní hlediska, je
návrhem zákoníku práce zajišťována
spoluúčast ústředních výborů
odborových svazů. Ale v takových případech,
kdy je nutné rozhodovat okamžitě a operativně,
jako je například nařízení
přesčasové práce jednotlivým
pracovníkům, se upouští od individuálního
souhlasu závodního výboru, neboť se
přímo zákonem stanoví omezení
přesčasové doby na jednotlivce v rámci
dní, týdne a roku, takže zde působí
i nadále zákonná záruka. Návrh
zákoníku práce vychází při
úpravě pracovní doby z perspektiv rozvoje
našeho hospodářství vytyčených
XII. sjezdem Komunistické strany Československa.
Dosavadní délku pracovní doby 46 hodin týdně
stanoví již jen jako nejvyšší hranící
a zkracování této pracovní doby umožňuje
pružnějším způsobem. Zvyšuje
pravomoc vedoucích organizací a zpružňuje
praxi také při zavádění pětidenního
nebo kratšího pracovního týdne, nebo
nepravidelného rozvržení pracovní doby
na jednotlivé týdny. Zajišťuje vsak také,
aby těchto výhod mohlo být využito tam,
kde si pro to dobrou organizací práce a dobrými
hospodářskými výsledky vytvoří
hospodářská jednotka potřebné
předpoklady. Umožňuje také hospodárnější
a účelnější rozvržení
pracovní doby tam, kde není během celého
roku možnost rovnoměrného rozdělení
úkolů, jako je to typické v zemědělství,
stavebnictví nebo v některých oborech potravinářského
průmyslu.
Zvlášť významná je část
upravující přesčasovou práci.
Proti nadměrné a často ne dost odůvodněné
přesčasové práci je veden jíž
řadu let hoj, avšak výsledek je nepatrný.
Ústřední výbor strany, vláda
a Ústřední rada odborů několikrát
zdůraznily, že rozsah přesčasové
práce se musí snižovat a že by byl vážnou
překážkou při uplatňování
vytyčených perspektiv zkracování pracovní
doby. Proto je v návrhu zákoníku práce
stanoveno, že práce přesčas má
být výjimkou v případech, kdy jde
o naléhavý zájem společností.
Zpřísňuji se v něm také hranice
přípustné přesčasové
práce v kalendářním roce, v týdnu
i v jednotlivých dnech a zpřísňují
se i podmínky, za jakých je možno přesčasovou
práci nařídit.
Návrh zákoníku práce také ukládá
ústředním orgánům vydat směrnice
o nařizování přesčasové
práce, což doposud nebylo, takže se stávalo,
že přesčasovou prací byly někdy
řešeny nedostatky vedoucích pracovníků
v organizaci práce.
Zákoník se zabývá společensky
důležitým úsekem péče
o pracující, která má význam
pro reprodukci pracovní síly a to dovolenou na zotavenou.
Návrh ponechává nezměněnou
základní výměru dovolené, která
patří mezi nejdelší na světě
a vychází i při prodloužení dovolené
z dosavadního stavu. Obsahuje však některé
změny, jimiž se sledují zejména tyto
cíle:
Zvýhodnit matky zápočtem doby péče
o děti do tří let, do doby trvání
pracovního poměru a přispět tím
ke zvýšení populace a k jejich opětovnému
návratu do zaměstnání;
zdůraznit význam učebního poměru
i na úseku dovolené jejím prodloužením
pro učně o jeden týden;
sjednotit čekací dobu pro získání
nároku na dovolenou, učinit z dovolené účinnější
nástroj výchovy pracovníků.
Ke dni, kdy zákoník práce vstoupí
v účinnost, zůstane každému pracovníku
zachován zápočet let, která mu byla
nebo měla být započtena jako doba nepřetržitého
trvání pracovního poměru k téže
organizaci pro prodloužení dovolené. Napříště
pak už nebude rozlišováno mezi tzv. zvýhodněnými
změnami a ostatními změnami, neboť působení
ekonomických pák v novém řízení
hospodářství činí tuto instituci
zvýhodněných změn v zásadě
bezpředmětnou.
V návrhu zákoníku práce upouštíme
od tzv. zvýhodněných změn zaměstnání
ne proto, že bychom si přáli, aby pracovníci
měnili zaměstnání, nýbrž
proto, že se zvýhodňovaní funkce dosavadní
úpravy dovolené na zotavenou v podmínkách
nové soustavy zdokonaleného řízení
zeslabuje. Čekací doba bude napříště
činit místo dnešních zpravidla 11 měsíců
pro všechny pracovníky jednotně 5 měsíců.
Organizace budou mít možnost ve zvlášť
odůvodněných případech jako
jsou kádrové posily i tuto čekací
dobu prominout. Kromě toho se jim navrhuje přiznat
též oprávnění provést
dodatečný zápočet předchozích
dob zaměstnání, které podle dosavadních
předpisů pracovníku započteny nebyly,
jde-li o pracovníka, který dosahuje alespoň
po dobu dvou let mimořádných pracovních
výsledků.
Jestliže však naše společnost dává
takovéto výhody v placené dovolené
na zotavenou, neznamená to, že připustíme,
aby je zneužívali takoví jednotlivci, kteří
svým záporným postojem k práci narušují
pracovní kázeň kolektivu i výrobu.
Zejména odborové organizace musí bojovat
ještě účinněji proti neomluvené
absenci a ničím neodůvodněné
fluktuaci jednotlivců hledajících jen výhody
a nedbajících na odpovědnost k práci
nebo k vyživovacím povinnostem k rodině.
Pokud se týče neomluvené absence, zákoník
práce poskytuje v tomto ohledu možnost ještě
přísnějšího postihu, než
tomu bylo dosud. Nadále bude nutno čelit nežádoucímu
pohybu pracovních sil účinnější
formou, tj. pomocí ekonomických pák, hmotné
zainteresovanosti pracovníka na hospodářských
výsledcích podniku a péče o pracovní
podmínky.
Soudružky a soudruzi, úprava odměňování
pracovníků vychází z dosaženého
stupně vývoje v naší mzdové politice
a svou koncepcí sleduje vytvořit podmínky
pro úspěšnou realizaci stěžejního
principu hmotné zainteresovanosti na výsledcích
práce podniku a závodu, obsaženého v
zásadách zdokonaleného plánovitého
řízení národního hospodářství.
Úprava rozvádí ústavní zásadu
odměňování podle práce a je
navrhována rámcově tak, aby byly v zákoníku
zakotveny hlavní zásady naší mzdové
politiky a hlavní pojmy mzdových soustav. Z těchto
úseků mzdové oblasti, kde je nutno přihlížet
ke specifickým podmínkám oboru nebo odvětví
nebo kde lze očekávat určité vývojové
formy v odměňování pracovníků,
jsou v návrhu obsaženy jen základní
zásady a podrobnější úprava se
přenechává nižším normám,
zejména mzdovým předpisům, popřípadě
kolektivním smlouvám.
V souladu s usnesením celostátní všeodborové
konference upravuje návrh zákoníku práce
působnost odborových orgánů při
odměňování pracovníků.
Podle zásady, že se odborové orgány
mají zaměřit na zásadní mzdové
opatření a že mají být oproštěny
od projednávání jednotlivých dílčích
otázek, stanoví se předchozí souhlas
závodního výboru jako podmínka k zavedení
mzdových soustav a jejich změn, ke stanovení
podmínek pro prémiování a pro poskytování
odměn, k zavedení a změnám norem spotřeby
práce a k opatřením o použití
prostředků na mzdy. Upouští se však
od souhlasu závodního výboru v případech,
kdy jde o jednotlivá dílčí rozhodování
o nárocích pracovníka, které vyplývají
ze mzdových předpisů, jako je přiznám
prémie nebo odměny, přiznání
kvalifikační třídy a základní
mzdy. Návrh připouští možnost,
aby Ústřední rada odborů zavedla pro
některé skupiny pracovníků, vyskytne-li
se v budoucnu potřeba, podmínku souhlasu k přiznání
kvalifikační třídy a ke stanovení
základní mzdy.
Návrh přináší ve srovnání
s dosavadní úpravou některé věcné
změny, které mají vliv na platnou úpravu
odměň.ování pracovníků
obsaženou ve mzdových předpisech. Změnami
se sleduje důslednější provedení
základních mzdových principů a zejména
také zjednodušení mzdové administrativy.
Je to zejména úprava práce přesčas
v den pracovního klidu a úprava příplatku
za práci ve svátek. Podle návrhu bude pracovníkům
za práci přesčas poskytován 50% příplatek,
ať jde o kterýkoliv den pracovního klidu, nikoli
jen o nedělí, jak tomu bylo dosud. Příplatek
bude poskytován ve výši 100 % a nikoli jen
50 % i v případech, kdy svátek připadl
na neděli.
Zjednodušení ve mzdové agendě přinese
úprava sjednocení osobních překážek
v práci a způsob výpočtu průměrného
výdělku. Tím bude vyhověno požadavkům
z podniků na zjednodušení platné úpravy
těchto otázek a vytvoří se i podmínky
pro mechanizaci prací mzdových účtáren
za pomoci samočinných počítačů
a pro zavádění nejpokrokovějších
metod vědeckého řízení.
Nedílnou součástí socialistické
péče o pracující je soustava bezpečnosti
a ochrany zdraví při prácí, která
vychází z nedílné jednoty zajišťování
výrobních úkolů s úkoly na
tomto úseku. Komunistická strana, vláda republiky
i Revoluční odborové hnutí vždy
stavělo péči o bezpečnost a zdravé
pracovní prostředí dělníků
a ostatních pracujících na nejdůležitější
místo, jak to odpovídá našim socialistickým
principům.
Leč ani dosud vynaložené materiální
a finanční prostředky, ani organizátorská
práce hospodářských, státních
a odborových orgánů nepřinášejí
ve svém souhrnu žádoucí výsledky
v rozhodném snížení úrazovosti
a nemocí z povolání. Proto zákoník
práce stanoví základní úkoly
hospodářských organizací a úkoly
pracovníků, jejichž plnění má
přispět ke snížení úrazovosti
a zvýšení odpovědnosti za bezpečnou
práci v našich závodech a na stavbách,
v dopravě a zemědělství.
Dozor nad bezpečností a ochranou zdraví při
práci budou vykonávat orgány Revolučního
odborového hnutí s pravomocemi jako dosud, jako
výraz kontroly pracujících, přičemž
se tento dozor oprošťuje od těch činností,
které mají povahu ryze odborného technického
dozoru a které budou přenechány státnímu
odbornému dozoru. Úprava dozoru nad bezpečností
a ochranou zdraví při práci ve výrobních
družstvech a jednotných zemědělských
družstvech se ponechává vládě
nebo orgánu jí zmocněnému.
Soudružky a soudruzi,
náš socialistický zákoník práce
bude charakterizován pronikavým významným
přínosem pro pracující ženy,
pracující matky a mladistvé. Nová
opatření v něm obsažená znamenají
takový výraz péče o těhotné
ženy a matky, který činí ze zákoníku
i na tomto úseku právní normu, důstojnou
vyspělé socialistické země.
V našem národním hospodářství
pracovalo koncem roku 1963 6 318 000 pracovníků,
z toho bylo 44 % žen. Ve výrobních odvětvích
pracovalo 2163000 žen a v nevýrobních 629 000
žen. Ve výrobních odvětvích pracovalo
z celkového počtu pracovníků v nich
přes 42 % žen a v nevýrobních 52 %.
V návrhu zákoníku práce se zvýrazňuje
různými formami péče o pracovní
podmínky žen a výslovně vyzdvihuje nutnost
vytváření nových pracovních
příležitostí pro ženy. Dnes jsou
prakticky jediným zdrojem, kde jsou ještě rezervy
pracovních sil, ženy z domácnosti. Proto budou
vytvářeny, jako dosud, plány zaměstnanosti
žen a v souladu s těmito plány zajišťovány
konkrétně nové pracovní příležitosti.
Snad nejhlouběji se dotýkají zájmů
pracujících otázky související
s poskytováním služeb a dětských
předškolních zařízení.
Proto zákoník práce ukládá
národním výborům povinnost, aby budovaly
a zlepšovaly zařízení určená
pro poskytování služeb, jakož i dětská
předškolní zařízení. Některá
z nich budou ovšem zřizovat i podniky, jako je tomu
už dnes, zejména závodní jesle a závodní
mateřské školy.
Novým ustanovením v zákoníku práce
mimo jiné je, že se ženám, převáděným
dočasně na jinou prácí v důsledku
těhotenství a mateřství zabezpečuje
mzdové vyrovnání. V takových případech
dosavadní úprava nijak nezabezpečovala, aby
se pracovníci při převedení nesnížil
výdělek. To vedlo k tomu, že se tyto ženy
snažily setrvat na původní práci bez
zřetele na své zdraví a zdraví budoucího
dítěte.
Proto je jistě správné, že návrh
zákoníku práce zakotvil pro takové
případy možnost poskytnutí tzv. vyrovnávacího
příspěvku. Tento příspěvek
bude vyplácen z prostředků nemocenského
pojištění. Proto jeho zavedení nijak
nezatíží podniky. Tato vymoženost se prakticky
uplatní zejména u dělnic ve zdravotnictví,
v obchodě apod., a tím také přispěje
k odstranění nerovnosti, která fakticky existuje
mezi dělnicemi a převážnou většinou
ostatních pracovnic, které mohly v době těhotenství
vykonávat dosavadní práci bez ohrožení
zdraví.
Pokud se týče zákazů některých
prací pro ženy, těhotné ženy a
matky, budou podle návrhu zákoníku práce
stanoveny vládou jednotné zásady, které
jednotlivé resorty v dohodě s ÚVOS promítnou
do konkrétních seznamů zakázaných
prací. Tyto zásady odpovídají požadavkům
péče o pracující ženy podle nejnovějších
požadavků lékařské vědy.
Aby nedocházelo k poruchám v hospodářském
životě, kdyby byly zásady do všech důsledků
okamžitě uvedeny do praxe, je počítáno
s tím, že bude možno účinnost některých
zákazů prací odsunout, ne však déle
než do konce roku 1966, takže budou moci být
zaváděny postupně.