Stejně tak budou na základě zásad
stanovených vládou vytvořeny i seznamy prací
zakázaných mladistvým, v nichž bude
brán nezbytný zřetel na potřeby výchovy
mladistvých v učebním poměru, aby
se naučili všemu, čeho je třeba pro
úspěšnou práci po vyučení,
až dosáhnou věku 18 let.
Návrh zákoníku práce obsahuje také
ustanovení, podle něhož nesmějí
být vysílány těhotné ženy
a ženy pečující o děti mladší
než jeden rok na pracovní cesty mimo obvod bydliště
nebo pracoviště, u žen pečujících
o děti od jednoho do 8 roků je možnost vysílání
na pracovní cesty omezena na případy, kdy
s takovým vysláním pracovnice souhlasí.
Obdobně to platí o jejím přeložení.
Noční práce žen je podle návrhu
zákoníku práce zakázána, zákoník
však umožňuje určité omezené
výjimky a upravuje také jednotně způsob
povolování dočasných výjimek
pro případy, v nichž to vyžaduje naléhavý
zájem společnosti.
Návrh zákoníku práce pamatuje také
na to, aby byl ženám zabezpečen návrat
na původní práci a pracoviště
po skončení mateřské dovolené
a aby jim byla pracovní doba upravena v souladu s potřebami
péče o jejich děti. Stanoví dále
povinnost organizace zajistit při výpovědi
vhodné zaměstnání osamělým
těhotným ženám a osamělým
pracovnicím pečujícím o děti
do 15 let.
Soudružky a soudruzi poslanci, vůdčí
zásadou té části zákoníku
práce, která upravuje otázky týkající
se náhrady škody, je posílení ochrany
majetku v socialistickém vlastnictví, a to zdůrazněním
principu prevence. Úprava sleduje dále i výchovná
hlediska, zejména pokud jde o správný vztah
pracovníků k majetku v socialistickém vlastnictví.
Vytváří předpoklady, aby pracující
si byli vědomi toho, že je nutno nahradit škodu,
kterou při práci zavinili, na druhé straně
zabezpečuje, aby pracovníkům organizace zásadně
uhradila škodu, která jim vznikla při výkonu
práce.
U škod způsobených zmetky dochází
k zpřísnění. Návrh zavádí
minimální hranící, pod kterou nemůže
ztráta škody, kterou hradí pracovník,
klesnout. Zavedení této spodní hranice vytvoří
předpoklady k tomu, aby se úhrn škod způsobených
našemu hospodářství snížil.
Je to nanejvýš nutné, poněvadž
ztráty ze zmetků představují každoročně
ztráty asi jeden a půl miliardy korun.
Úprava hmotné odpovědnosti vedle uvedených
cílů sleduje také zjednodušení
administrativy a řízení. Upouští
se od dřívějších zvláštních
písemných smluv o hmotné odpovědnosti
a zavádí se jednotný a jednodušší
způsob, jak se tato zvláštní odpovědnost
zakládá. Pří hrazení zmetků
a malých škod se řízení zjednodušuje
a zvyšuje se pravomoc i odpovědnost mistrů
a ostatních vedoucích pracovníků.
Pokud jde o odškodňování pracovních
úrazů a nemocí z povolání,
návrh zákoníku práce přejímá
úpravu provedenou zákonem č. 30/1965 Sb.,
platným od 1. května t. r. Tento zákon již
byl zpracován s přihlédnutím k novým
zásadám řízení našeho
národního hospodářství.
Nová úprava odškodňování
pracovních úrazů a nemocí z povolání
zvláště zdůrazňuje výchovné
poslání celé soustavy odškodňování,
a zajišťuje pracujícím přiměřenou
náhradu vzniklé škody při dodržení
zásady, že riziko práce nemá být
přenášeno na dělníky.
Důsledné odstraňování rozdílů
mezi jednotlivými skupinami pracovníků se
projevuje také zjednodušením úpravy
rozhodování pracovních sporů, které
se v závodech plně osvědčily a prokázaly
rostoucí způsobilost odborového funkcionářského
aktivu řešit v souladu se zákonností
naprostou většinu pracovních sporů.
l v tomto směru je rozhodčí řízení
výrazem socialistické demokracie a osvědčenou
funkcí odborů.
Napříště pracovní spory pracovníků
státních orgánů a jejich zařízení
budou řešit především odborové
orgány, popřípadě soudy, podle stejných
zásad jako v hospodářských organizacích.
Návrh zákoníku práce ponechává
Ústřední radě odborů, aby podle
získaných zkušeností a organizační
struktury odborů určila, které odborové
orgány, popřípadě v jakém složení
mají tuto funkci vykonávat. Bude přitom samozřejmě
dodržena základní zásada, že na
řešení sporu mají se účastnit
především pracovníci z toho pracoviště,
kde ke sporu došlo.
Rozhodování sporů o skončení
pracovního poměru se přenáší
přímo na soudy.
V části čtvrté zákoníku
práce se upravují dohody o pracích konaných
mimo pracovní poměr. Jde o nové formy účasti
na společenské práci související
s novou soustavou řízení národního
hospodářství. Touto formou má být
organizacím umožněno i plnění
takových úkolů, které pro svou ojedinělost
nebo nepatrný rozsah by nebylo účelné
a zpravidla i hospodárné zajišťovat výhradně
pracovníky v pracovním poměru. Půjde
zejména o zajišťování různých
drobných služeb obyvatelstvu: oprav, čištění
bot, žehlení prádla, hlídání
aut, prodej občerstvení a novin ve stáncích,
činnost literárních důvěrníků
a jiných podobných prací.
Tyto práce mohou podle jejich povahy pracovníci
získaní k jejich výkonu provádět
podle svých osobních časových možností,
aniž by byli vázání pevně stanovenou
pracovní dobou. To umožňuje získat k
účasti na společenské práci
i osoby, které vzhledem k jejich osobním poměrům,
jako vysokému věku, opatrování dětí
a podobně, bylo by jen ztěží možno
získat pro práci v stálém pracovním
poměru.
Soudružky a soudruzi poslanci, seznámil jsem vás
s nejdůležitějšími otázkami
řešenými v návrhu zákoníku
práce.
Při přípravě zákoníku
práce byla ze strany Ústřední rady
odborů věnována stálá pozornost
ustanovením úmluv Mezinárodní organizace
práce ratifikovaných Československem. Podrobný
rozbor a srovnání požadavků ratifikovaných
úmluv provedla vláda republiky, i ústavně
právní výbor a zahraniční výbor
Národního shromáždění.
Byly provedeny ještě některé úpravy
textu zákoníku, které jsou obsaženy
v předloženém materiálu, takže
je nyní možno říci, že ustanovení
zákoníku práce jsou v zásadním
souladu s mezinárodními úmluvami ratifikovanými
naší republikou.
Chtěl bych ještě zdůraznit, že
při jeho přípravě byl pečlivě
zvažován nejenom politický dosah jednotlivých
ustanovení, ale také jejich ekonomické důsledky.
V průběhu přípravy bylo provedeno
jednak rozsáhlé statistické šetření
v podnicích, jednak byly vyzvány všechny resorty,
aby podle svých poznatků s přihlédnutím
ke specifickým provozním podmínkám
podniků jimi řízených posoudily důsledky,
které uplatňování zákoníku
práce přinese, a připravily i konkrétní
opatření.
Vzhledem k tomu, že opatření, která
by mohla vyvolat požadavky na zvýšení
počtu pracovníků, zejména omezení
přesčasové práce, budou uplatňována
postupně, lze očekávat, žo zvýšená
potřeba pracovních sil bude kryta převážně
provedením technickoorganizačních opatření.
Přispěje k tomu i nová soustava řízení,
která svými hmotnými stimuly povede organizace
k co nejhospodárnějšímu zaměstnávání
pracovníků.
Soudružky a soudruzi poslanci, některá ustanovení
v návrhu zákoníku práce mají
důsledky také na úseku nemocenského
pojištění a vyžadují si změnu
těchto předpisů. Proto se současně
předkládá i návrh zákona o
některých změnách v nemocenském
pojištění.
V tomto zákoně většina navrhovaných
opatření směřuje ve prospěch
našich pracujících žen.
Nejvýznamnějším z nich je zavedení
nové dávky nemocenského pojištění
- vyrovnávacího příspěvku v
těhotenství a mateřství, které
si vyžádá zvýšení ročních
nákladů celkem asi o 30 miliónů korun.
Převedení těhotné ženy nebo matky
do konce devátého měsíce po porodu
na jinou vhodnou práci, pro její zdravotní
stav nezávadnou, je nejen v zájmu zdraví
těhotné ženy, ale i v zájmu celé
společnosti.
Chceme-li zajistit v zájmu péče o zdraví
žen, aby opatření uložená zákoníkem
práce byla důsledně prováděna,
pak je nutno zaručit ženám, aby nebyly hmotně
poškozeny. Proto také je účelné
zajistit vyrovnání případného
rozdílu ve výdělku nezávisle na zájmech
podniku z prostředků nemocenského pojištění.
Politický smysl navržené úpravy je zejména
v tom, že se odstraňuje neodůvodněný
rozdíl v postavení těhotných žen
a matek a ostatních žen. Pracovnice se nebudou bránit
převedení na jinou práci, podniky nebudou
zatíženy výdaji, které by jim v budoucnu
mohly působit i dosti značné potíže,
zejména v závodech, kde jsou zaměstnány
převážně ženy. Jde tedy o opatření
prokazatelně společensky prospěšné,
a v tom je jeho hlavní význam.
Poskytování podpory při ošetřování
člena rodiny se v návrhu zákona rozšiřuje
i na některé další případy
nutné péče o dítě v souladu
s novou úpravou pracovního volna při důležitých
osobních překážkách v práci.
I když nejde výslovně jen o nárok pracující
ženy, přece péče o děti se v
praktickém životě týká především
žen. Změny v poskytování podpory při
ošetřování člena rodiny nemají
již takový dosah - zvýšení ročních
nákladů v nemocenském pojištění
se odhaduje na 1 až 2 milióny korun, ale přece
jen znamenají pro ženy další výhodu
při péči o děti do 10 let.
Navrhovaná úprava započítávání
doby zaměstnání, podle které se určují
sazby dávek nemocenského pojištění,
odstraňuje dosavadní systém nepřerušeného
zaměstnání v témž podniku v podstatě
podle shodné konstrukce, jaká je zvolena v zákoníku
práce pro dovolenou na zotavenou.
Až dosud byl zápočet dob zaměstnání
upraven v nemocenském pojištění vcelku
podle stejných zásad jako u dovolené na zotavenou.
Důvody, které platí pro změněnou
konstrukci v dovolené na zotavenou, platí tedy i
pro obdobnou úpravu v nemocenském pojištění.
Hlavní důvod je třeba vidět v souvislosti
s novou soustavou řízení národního
hospodářství, kde se předpokládá
větší uplatnění schopností
a hmotného zájmu každého pracovníka,
jakož i volnější možnost získávání
pracovníků ze strany organizací.
Ze zkušeností s dosavadní úpravou pak
můžeme konstatovat, že zamýšlený
protifluktuační účinek dosavadního
systému nepřerušeného zaměstnání
byl vcelku malý. Přitom však vyžadoval
značnou korespondenci a administrativu mezi závody,
která do budoucna odpadne. Vždy pak bylo otázkou,
zda protifluktuační opatření, které
postihu.je pracovníka teprve v době, kdy je práce
neschopen, je v systému nemocenského pojištění
zcela oprávněné.
Zápočtem doby péče o dítě
ve věku do tří let do doby zaměstnání
se dostává pracujícím ženám
zhodnocení jejich mateřského poslání
ve shodě s obdobnou úpravou v dovolené na
zotavenou a shodně s úpravou v důchodovém
zabezpečení platnou od 1. července loňského
roku.
Doba, po kterou žena pečovala o dítě
do tří let a nebyla zaměstnána, bude
tudíž napříště hodnocena
jako doba zaměstnání v takových situacích,
které se dotýkají materiálních
zájmů každé pracující
ženy, jako je délka dovolené na zotavenou,
výše nemocenského a peněžité
pomoci v mateřství.
Nelze přehlédnout také finanční
stránku tohoto opatření. Celkově si
jen v nemocenském pojištění vyžádá
úprava zvýšení asi o 5 až 10 miliónů
korun. Význam tohoto opatření však spočívá
především v tom, že oceňuje úkol
matky při péči o dítě, a to
nejen slovy a teoreticky, jak bývá často
zvykem, ale materiálně v nárocích
ženy.
Jak jsem již uvedl, vyplyne do budoucna pro závody
z nové úpravy počítání
doby zaměstnání i určité administrativní
zjednodušení.
Obdobný cíl sleduje i ustanovení o způsobu
stanovení nemocenského a peněžité
pomoci v mateřství a zmocnění k úpravě
rozhodného období, ze kterého se určuje
výdělek pro výpočet dávek nemocenského
pojištění. Tím bude vytvořen
předpoklad pro účelné sjednocení
základního rozhodného období pro různé
účely.
Navrhovaná úprava si vyžádá v
nemocenském pojištění celkové
zvýšení ročních nákladů
o 36 až 42 miliónů korun. Veškeré
toto zvýšení jde ve prospěch našich
pracujících žen. Tyto náklady jsou plně
převáženy celospolečenským prospěchem,
které nové úpravy v pracovním právu
a v nemocenském pojištění přinesou
zejména ve zlepšené péči o těhotné
ženy a matky, ve zlepšené péči
o děti a jiných významných aspektech,
a tím přinesou ve svých důsledcích
i ekonomický prospěch celé společnosti.
Soudružky a soudruzi poslanci, rozhodující
hledisko ÚRO při přípravě návrhu
zákoníku práce bylo, aby se stal aktivním
činitelem při uplatňování zásad
zdokonaleného plánovitého řízení
našeho národního hospodářství.
Průběh projednávání návrhu
ve výborech Národního shromáždění
dává plné odůvodnění
k závěru, že předkládaný
návrh splňuje všechny podmínky, aby
tohoto cíle bylo dosaženo.
Z pověření skupiny poslanců předkládajících
návrh vyslovuji přesvědčení,
že plénum Národního shromáždění
návrh zákoníku práce i návrh
zákona o některých změnách
v nemocenském po jištění po projednání
schválí a určí jeho účinnost
od 1. ledna 1966.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
poslanci soudruhu Paškovi a přerušuji schůzi
na 20 minut.