Předseda NS s. Laštovička: (Zvoní.)
Zahajuji přerušenou schůzi a dávám
slovo posl. Mátlovi, který přednese zpravodajskou
zprávu k návrhu zákoníku práce
a k návrhu zákona o některých změnách
v nemocenském pojištění.
Posl. Mátl:
Vážené Národní shromážděni,
soudružky a soudruzi poslanci,
Zákoník práce, k jehož projednání
právě přistupujeme, je jedním z nejvýznamnějších
zákonů, kterým se Národní shromáždění
od naší socialistické ústavy zabývalo.
Jde totiž o zákon, který má upravit
základní vztahy vznikající mezi socialistickými
organizacemi a pracujícími při jejich účasti
na společenské práci. Svými důsledky
bude se tedy zákoník práce bezprostředně
dotýkat otázek, s nimiž se pracující
denně setkávají v práci. l když
převážná část jeho ustanovení
má platit převážně jen pro pracující,
kteří se zapojili do práce především
formou pracovního poměru a jejichž počet
přesahuje 6 miliónů, řada úprav
v něm obsažených, zejména v oblasti
ochrany a bezpečnosti práce, úpravy pracovních
podmínek žen a mladistvých a odškodňování
pracovních úrazů má se již přímo
vztahovat také na cleny výrobních a jednotných
zemědělských družstev. Kromě
toho navrhovaný zákoník práce dává
možnost, aby si postupně družstva svými
vlastními opatřeními uplatnila pro své
členy i další ustanovení zákoníku
práce. Tím se vytvoří právní
základna potřebná k tomu, aby se postupně
v oblasti i ostatních vztahů upravovaných
zákoníkem práce vyrovnávaly dosavadní
rozdíly mezi pracovníky v pracovním poměru
a družstevníky.
Ze skutečnosti, že úprava pracovních
podmínek pracujících bezprostředně
závisí na vývoji ekonomické základny
a také ji sama zpětně ovlivňuje, ovsem
vyplývá, že k zásadním změnám
v právní úpravě těchto otázek
je možno odpovědně přistoupit teprve
tehdy, když jejich změna odpovídá dosaženému
stavu vývoje ekonomiky.
Zásady nového zdokonaleného plánovitého
řízení našeho národního
hospodářství otevřely konečně
všechny možnosti k tomu, abychom mohli i u nás
přikročit ke kodifikaci pracovního práva
takovým způsobem, a by zákoník práce
nejen shrnul a zakotvil dosažený vývoj v řešení
těchto otázek, nýbrž aby progresívně
napomáhal také dalšímu rozvoji naší
ekonomiky.
Jednou z klíčových otázek našeho
národního hospodářství zůstává
zatím ještě problém pracovních
sil. Způsob, kterým se návrh zákoníku
práce vyrovnává s touto problematikou, tj.
že odstraňuje dosavadní administrativní
omezení, zejména rozvazatelnosti pracovního
poměru výpovědí ze strany pracovníka,
avšak přitom ponechává dále národním
výborům možnost účinné
regulace pohybu pracovních sil na podkladě dosavadních
zvláštních předpisů upravujících
tyto otázky, je nutno povazovat za správné.
l když cílovým řešením nového
řízení je volný pohyb pracovních
sil, regulovaný pouze ekonomickými stimuly, v současné
době nelze ještě zcela opustit nutnost usměrňovat
organizace při náboru pracovníků stanovením
náborových zdrojů.
Pokud jde o vlastní náplň návrhu zákoníku
práce a jeho celkovou koncepci, jak nás s ní
seznámil zástupce Ústřední
rady odborů soudruh poslanec Pašek, je jistě
možno s ní souhlasit. Už jen ta skutečnost,
že se novou úpravou odstraní nepřehledné
množství dosavadních většinou málo
vyhovujících a často těžce dosažitelných
právních předpisů, sama o sobě
přesvědčivě dokazuje odůvodněnost
vydání zákoníku práce. Přitom
návrh zákoníku v plné míře
přihlíží již také k potřebám
dalšího rozvoje naší socialistické
společnosti, jak se rýsuje na základě
opatření, která byla již přijata
k novým zásadám řízení
národního hospodářství.
V tomto směru přizpůsobuje také v
duchu rezoluce ÚV KSČ o postavení, úkolech
a úloze ROH v období rozvinuté výstavby
socialismu a v souladu s usnesením celostátní
konference ROH v květnu letošního roku úpravu
vzájemných vztahů mezi vedením hospodářských
organizací a odborovými orgány tak, aby ještě
větší měrou mohly přispívat
k účinnému uplatňování
nových zásad řízení národního
hospodářství. To odpovídá celkovému
pojetí návrhu zákoníku práce
ve všech jeho částech, vytvořit z něho
skutečně účinný právní
nástroj na podporu zdokonaleného způsobu
řízení. Protože k této realizaci
bude namnoze docházet v podmínkách postupně
se měnících, bylo třeba v návrhu
zákoníku práce pamatovat také na potřebnou
pružnost v řešení a využívání
všech ekonomických pák a stimulů řadou
zmocnění pro vládu a výjimečně
i pro jednotlivé ústřední orgány
k podrobnější úpravě těch
otázek, kde lze očekávat větší
dynamiku vývoje.
Všechny zásadní otázky jsou však
řešeny již přímo v zákoníku,
a to v plném souladu se socialistickým pojetím
pracovních vztahů. Zákoník práce
stane se tak nejen zárukou práv a povinností
pracujících, ale také vzájemného
slaďování jejich oprávněných
zájmů s celospolečenskými zájmy
a významným nástrojem podporujícím
další rozvoj ekonomické základy naší
společnosti.
Soudruh poslanec Pašek ve svém úvodním
slově zdůraznil, jak velkou péči věnovaly
odborové orgány přípravě návrhu
zákoníku práce. Jsem velmi rád, že
mohu konstatovat, že také Národní shromáždění,
všechny jeho výbory i předsednictvo se tímto
návrhem velmi odpovědně zabývaly a
věnovaly mu skutečně mimořádnou
pozornost.
Vždyť již v roce 1963 projednávaly se tyto
otázky ve čtyřech výborech Národního
shromáždění a poslanci měli možnost
konzultovat tyto otázky se svými voliči.
Konečný návrh zákoníku práce,
který byl předložen Národnímu
shromáždění v letošním roce
jako iniciativní návrh zákona podaný
poslanci-funkcionáři Ústřední
rady odborů, soustředil pochopitelně ještě
podstatně větší zájem.
Projevilo se to nejen v tom, že byl projednáván
ve všech výborech Národního shromáždění,
z toho dvakrát v ústavně právním
a zdravotním výboru, ale zejména ve velmi
početné účasti v diskusi a také
v připomínkách, které poslanci k návrhu
zákoníku podávali. Přitom se ukázalo
jako velmi účelné opatření
k zajištění nezbytné koordinace vytvoření
zvláštní komise předsednictva Národního
shromáždění složené z poslanců-zpravodajů
jednotlivých výborů, kteří
měli možnost za účasti expertů
podrobněji se obeznámit s nejzávažnějšími
problémy návrhu zákoníku práce.
Tato komise byla jednotlivými výbory pověřena,
aby všechny přednesené připomínky
posoudila a předala se svým stanoviskem ústavně
právnímu výboru.
Celkem bylo ve výborech Národního shromáždění
podáno kromě dotazů 228 připomínek,
z nichž ovšem mnohé se vzájemně
kryly. Řada z nich se týkala jen formulačního
zpřesnění nebo dosažení větší
jazykové správnosti, mnohé však požadovaly
i věcné změny.
Komise předsednictva Národního shromáždění
spolu s ústavně právním výborem
všechny tyto připomínky a podněty, které
vyplynuly z projednání návrhu zákoníku
práce ve vládě a v právní komisi
Slovenské národní rady, projednala, zvážila
a na jejich podkladě navrhla provést změny
celkem v 96 ustanoveních zákoníku práce.
Povazuji za povinnost upozornit zejména na tyto otázky
a změny, které mají závaznější
věcný dosah:
Již v základních článcích,
které je třeba chápat nejen jako úvodní
ustanovení, ale také jako zásadní
směrnicí pro celkové pojetí zákoníku
práce a pro výklad jeho ustanovení při
jeho uplatňování v praxi, došlo ke dvěma
významným doplněním. V článku
I. se konkretizuje ústavou zaručené právo
na práci, přičemž se navrhuje ponechat
původní znění první věty
tohoto článku, které je ve své obecné
ústavní formulaci výstižnější.
V článku IX. se pak výslovně zdůrazňuje,
že naše společnost má zájem na
tom, aby i pro ty naše spoluobčany, kteří
již splňují podmínky pro nárok
na starobní důchod, byly vytvářeny
předpoklady, které jim umožní i nadále
se uplatňovat v práci podle jejich pracovní
aktivity.
V hlavě upravující účast pracujících
na rozvoji, řízení a kontrole činnosti
organizace se zakotvují zásady této účasti,
pokud je nutné jejich legislativní zakotvení
v zákoníku upravujícím pracovněprávní
vztahy. Návrh ve shodě se stranickými a odborovými
dokumenty o úloze a úkolech ROH v období
rozvinuté výstavby socialismu vyjadřuje hlavní
úkoly ROH při výchově pracovníků
v oblasti společenské práce, přitom
zakotvuje nejvýznamnější formy této
účasti a nové její prvky jako například
v kolektivních smlouvách a ve výrobních
výborech. Současně vytváří
potřebný prostor pro další prohlubování
a rozvoj účasti pracujících, jak to
budou vyžadovat zkušenosti z provádění
nových zásad plánovitého řízení
národního hospodářství.
Navrhovaná ustanovení upravující tyto
otázky byla ve výborech Národního
shromáždění diskutována. K podstatnější
změně však ve srovnání s původním
návrhem nedošlo. Jen v § 18, odst. 3 se doporučuje
vyjádřit, že účast pracujících
na řízení organizují především
odborové orgány, takže nová formulace
připouští organizování jinými
společenskými organizacemi. Dále v §
20 se doporučuje výrazněji vyjádřit
odpovědnost organizace za plnění závazků
z kolektivní smlouvy.
I když v oblasti zabezpečení práva na
práci a práce ve prospěch společnosti
ponechává návrh zákoníku práce
dosavadní zvláštní předpisy upravující
tyto otázky s výjimkou dekretu č. 88/1945
Sb. o všeobecné pracovní povinnosti, jak jsem
se již o tom zmínil, bude významně napomáhat
i za tohoto stavu regulaci pohybu pracovních sil především
tím, že stanoví v § 25 pro organizace
zákaz zaměstnávat v pracovním poměru
pracovníky, popřípadě členy
výrobních nebo jednotných zemědělských
družstev, kteří neukončili svůj
dřívější pracovní nebo
členský poměr. Výjimky, které
podle původního návrhu měla v tomto
směru stanovit vláda, navrhuje se stanovit již
přímo v zákoníku práce.
V úpravě vzniku změn a skončení
pracovního poměru dochází k nejvýznamnějšímu
sjednocení právní úpravy pro všechny
pracující, poněvadž na tomto úseku
se nejdéle udržovaly podstatně rozdílné
úpravy mezi dělníky, technickohospodářskými
pracovníky v hospodářských organizacích,
pracovníky státních orgánů
a jejich zařízení, v dopravě, v obchodě
a na jiných úsecích. Nepochybujeme o tom,
že všichni naši pracující toto sjednocení
uvítají. Tyto rozdíly, ať už ve
způsobu vzniku pracovního poměru nebo v délce
zkušební doby, v možnostech převádění
pracovníků na jinou práci, v délce
výpovědních lhůt, v důvodech
i způsobu rozvázání pracovního
poměru, se již delší dobu jevily jako
překonané a bylo na ně pracujícími
často poukazováno.
Nově navrhovanou úpravou třetího odstavce
§ 29 má být zdůrazněno, že
i mzdové zařazení by mělo být
vzhledem ke svému významu pro pracovníky
zpravidla součástí obsahu pracovní
smlouvy. Nebylo však možno vyhovět těm
připomínkám, které požadovaly,
aby muselo být bezvýjimečně obsaženo
v každé pracovní smlouvě. Z toho by
totiž vznikaly v praxi četné potíže.
Nejen, že by písemně uzavřené
smlouvy musely být při každé změně
platu změněny, ale kromě toho v praxi jsou
často uzavírány pracovní smlouvy pouze
na práce označené podle druhu povolání,
například jako zámečnické.
Pracovník je.pak odměňován podle toho,
do které tarifní třídy jsou zařazeny
konkrétní práce, které mu může
organizace v jednotlivých časových obdobích
podle současných výrobních úkolů
přidělovat a které se mohou, pokud jde o
jejich mzdové ohodnocení, pohybovat v rozmezí
dvou, tří, popř. více mzdových
tříd.
Změna navržená v § 35, odst. 3 vyplynula
z připomínky, že na jedné straně
má být jasněji vyjádřena zásada,
že o přijímání nových
pracovníků do pra covního poměru stačí
informovat závodní výbory ROH dodatečně,
ale že na druhé straně má být
také stanovena záruka, v jejíž rámci
tyto informace budou podávány v přiměřeném
časovém odstupu, aby tím nedocházelo
k narušování práva kontroly závodních
výborů nad přijímáním
nových pracovníků a nad jejich pracovním
a mzdovém zařazování.
Mnoho diskuse vyvolávala ve výborech problematika
překládání pracovníků
do jiné obce i bez jejich souhlasu na delší
dobu než čtvrt roku. Převážná
většina se však shodovala v tom, že pro
některé obory, zejména zdravotnictví,
školství, dopravu a spoje, je třeba počítat
ještě po delší dobu v zájmu nerušeného
poskytování příslušných
služeb obyvatelstvu s takovým přeloženém
jako s nezbytnou nutností. Zmocnění obsažené
v tomto směru v § 38, odst. 3 pro vládu bylo
však zpřesněno v tom směru, že
maximální délka přeložení
i v těchto případech bude omezena přímo
zákoníkem práce, a to na dobu jednoho roku
a vázána na podmínku, že je to nutné
zabezpečení zájmu obyvatelstva. Tuto úpravu
lze považovat za plně vyhovující i pro
příslušné obory, poněvadž
se stejně dlouhým časovým omezením
se počítalo i v návrhu vládního
nařízení, které má být
vydáno k provedení zákoníku práce.
Velmi významná změna byla provedena v §
51, který upravuje výpověď dávanou
pracovníkem. Soudruzi poslanci měli vesměs
plné pochopení pro to, že z hlediska současných
potřeb našeho národního hospodářství,
kdy některé organizace jen velmi obtížně
získávají i minimální počet
pracovníků potřebných k plnění
svých úkolů, popřípadě
pracovníků majících potřebnou
kvalifikaci, mohlo by i při poměrně dosti
dlouhých jedno - až tříměsíčních
výpovědních lhůtách docházet
k těžce řešitelným obtížím.
Proto se navrhovaný odklad odchodu pracovníka z
organizace o dalších šest měsíců,
nemá-li pro výpověď některý
ze zvlášť závažných důvodů
výslovně v zákoníku vypočtených,
vesměs setkává se souhlasem, všichni
si uvědomujeme, že tato lhůta umožňuje
také vládě provést případné
další opatření k omezení odchodu
pracovníků z těch pracovišť, kde
by to mohlo vyvolat vážné ohrožení
celospolečenských zájmů.
Bylo však poukazováno na to, že kdyby prodloužení
výpovědní lhůty bylo ponecháno
pouze jednostrannému rozhodnutí organizace, nebylo
by to v souladu s postavením pracovníka jako rovnocenného
účastníka pracovněprávního
vztahu a mohlo by to vést k novým výtkám
na půdě Mezinárodní organizace práce,
že u nás máme, i když jen v této
omezené míře, nucenou práci a že
jsme tedy v rozporu s příslušnou mezinárodní
úmluvou, kterou náš stát ratifikoval
a kterou je tedy vázán. Proto bylo toto ustanovení
upraveno tak, že se v těchto případech
již přímo ze zákona prodlužují
obecně platné výpovědní lhůty
o šest měsíců, samozřejmě
s tím, že se může organizace s pracovníkem
dohodnout, že jeho pracovní poměr skončí
i dříve.
V souvislosti s touto změnou bylo pak nově upraveno
i zmocnění pro vládu tak, aby jí byla
dána jednak možnost rozšířit okruh
důvodů, které umožňují
pracovníku rozvázat pracovní poměr
bez tohoto prodloužení výpovědní
lhůty, a tím pohyb pracovních sil dále
uvolňovat, na druhé straně ovšem zůstává
jí také zachována možnost vázat
účinnost výpovědí dávaných
z jiných, méně závažných
důvodů na další vhodné podmínky,
pokud by to potřeby národního hospodářství
vyžadovaly. Tím jsou vytvořeny všechny
potřebné záruky pro to, aby uvolnění
možnosti rozvazovat pracovní poměr jednostrannou
výpovědí ze strany pracovníků
mohlo být regulováno v souladu s dalším
vývojem národního hospodářství.
Ustanoveními upravujícími otázky socialistické
pracovní kázně se sleduje vytvořit
v závodech takové podmínky, aby bylo zabezpečeno
další prohlubování a rozvíjení
socialistického poměru k práci, k pracovnímu
kolektivu a k plnění pracovních úkolů.
Kromě jiného je zde významné ustanovení
o tom, že vedoucí pracovníci jsou povinni hodnotit
výsledky práce jednotlivců i pracovních
kolektivů.
Z diskuse o ustanoveních upravujících tyto
otázky vyplynuly dvě navrhované změny.
Doporučuje se, aby § 81 návrhu byl doplněn
ustanovením, že podání opravného
prostředku proti uloženému kárnému
opatření má odkladný účinek.
Změna sleduje, aby kárné opatření
v případech, kdy s ním pracovník nesouhlasí,
mohlo byt uloženo až po přezkoumání
odvolacím orgánem. Další změnou
v § 82 odst. 6 se mají přímo v zákoníku
práce za kotvit některá další
kárná opatření pro oblast dopravy.
Změna se navrhuje proto, aby byla realizována zásada,
že kárná opatření lze ukládat
jedině na základě zákona.
Úprava pracovní doby má bezprostřední
význam pro produktivitu práce, a tím i pro
hospodářské výsledky organizaci. Je
známo, že v produktivitě práce a zejména
ve využívání pracovní doby máme
ještě značné rezervy, které je
nutno odhalovat a využívat jich.
V návrhu zákoníku dochází proti
dosavadnímu stavu ke značným změnám,
které přispějí k mobilizaci těchto
rezerv. Především je třeba uvítat,
že je zaváděn jednotný pořádek
do takových otázek, jako je začátek
a konec pracovní doby nebo délka přestávky
pro jídlo a odpočinek.
Také skutečnost, že pracovní dobu bude
možno zkracovat tam, kde si organizace vytvoří
pro to předpoklady a přitom je zajištěno
respektování celospolečenských hledisek,
povede k větší zainteresovanosti samotných
pracujících na zlepšení dosavadního
stavu v dodržování a využívání
pracovní doby i v odstraňování přesčasové
práce.
Návrh zákoníku umožňuje širší
zaměstnávání pracovníků
na kratší pracovní dobu. To má význam
zejména pro osoby se sníženou pracovní
schopností a pro ženy pečující
o děti a domácnost. Doposud této možnosti
bylo málo využíváno a zákoník
nově stanoví organizacím povinnost vytvářet
předpoklady pro to, aby takovým přáním
mohlo být vyhověno. Významnou změnou
proti dosavadnímu stavu je také záruka minimálního
odpočinku mezi směnami.
Ve všech výborech Národního shromáždění
byla úprava pracovní doby zevrubně prodiskutována
a byl vysloven zásadní souhlas s věcným
obsahem příslušných ustanovení
návrhu zákoníku práce.
V § 90 odst. 2 je navrhováno doplnění
textu v tom smysl u, že odpočinek mezi dvěma
směnami může byt pro ženy starší
18 let zkrácen pouze na 11 hodin, nikoliv na osm hodin,
jak bude přípustné ve vyjmenovaných
případech u mužů. Tím je toto
ustanovení uvedeno do souladu s úmluvou Mezinárodní
organizace práce č. 89 o noční práci
žen v průmyslu. Ve výborech byly zváženy
důvody uplatňované hospodářskými
orgány proti takto dlouhé přestávce
mezi dvěma směnami pro ženy a dospělo
se k názoru, že je v tomto případě
nutné respektovat ustanovení ratifikované
úmluvy a že důvody uváděné
hospodářskými orgány mohou být
nejvýše dočasného rázu, poněvadž
pominou, jakmile bude u nás v nepřetržitých
provozech zkrácena pracovní doba na 42 hodin týdně.
Při vhodné organizaci práce nemohou z dodržování
tohoto ustanovení ani ze současného stavu
vyplynout vážnější obtíže.