Samotného učně by nebylo možné
v té době postihovat takovou újmou, aby hradil
náklady dosud na něho vynaložené, a
to už proto, že to nedovolují jeho příjmy
a že by se tyto následky porušení učební
smlouvy, kterou podle zákoníku práce uzavírá
zcela samostatně, přenášely patrně
na jeho rodiče. Kromě toho, když se podíváme
blíže na podstatu těch nákladů,
zjišťujeme, že by bylo nesprávné
požadovat jejích úhradu, resp. náhradu
škody od učně.
Pokud jde o stipendium, je však postaráno v uvedeném
ustanovení, aby organizace mohla požadovat jeho vrácení,
a to buď v jeho plné výši, anebo popřípadě
jeho část. Tím jsou ovšem míněna
jen závodní nebo krajská stipendia, která
jsou spojena s výslovným závazkem, že
mladistvý pracovník bude po určitou dobu
pracovat v organizaci, k níž takový závazek
převzal. Zde však nejde o učně, nýbrž
o absolventy škol. Jestliže pracovník takový
závazek nedodrží, může na něm
organizace za to vymáhat vrácení stipendia.
Také nebylo možno vyhovět požadavku, aby
byl v zákoníku práce vedle učebního
poměru zvlášť zakotven ještě
také tzv. záuční poměr. Tento
záuční poměr by se totiž do té
míry podobal pracovnímu poměru, během
kterého je možno absolvovat různá zaškolení,
že bychom těžko mohli najít důvody
pro jeho uplatnění jako zvláštní
formy, na druhé straně by se podobal natolik učebnímu
poměru, že by vypadal jen jako učební
poměr s velmi krátkou učební dobou.
Přitom měl by ovšem pracovník v záučním
poměru nevýhodu nízkého přijmu,
jako při učebním poměru, a současně
i tu nevýhodu, že by nemohl složit učňovskou
zkoušku a dosáhnout vydání učebního
listu. To by nebylo rozhodně na prospěch mladistvým
a za takových okolností se ukazuje správnějším
takovouto formu nezavádět, když mladistvý
nakonec stejně nezůstane bez získání
jakékoliv kvalifikace, protože zákoník
práce počítá s jeho zaškolením
v pracovním poměru, pokud by se nevyučil
nebo nestudoval.
Soudružky a soudruzi poslanci, ve své zprávě
jsem vás seznámil s průběhem projednávání
návrhu zákoníku práce a s návrhem
změn, které by měly být provedeny
v původně předloženém návrhu
vzhledem k výsledkům tohoto projednávání.
Jsem přesvědčen, že takto upraveny návrh
zákoníku práce splňuje všechny
předpoklady pro to, aby se stal skutečnou zárukou
práv a povinností pracujících při
jejich účasti na práci ve prospěch
společnosti, významným činitelem při
rozvíjení socialistických pracovních
vztahů a upevňování socialistické
zákonnosti na tomto úseku, aktivním nástrojem
podporujícím účinně uplatňování
nových principů v řízení našeho
národního hospodářství a přispívajícím
k celkovému dalšímu rozvoji naší
společnosti.
Nyní mi dovolte, abych uvedl z pověření
výboru a předsednictva Národního shromáždění
jako zpravodaj v souvislosti se zákoníkem práce
také zákon o některých změnách
v nemocenském pojištěni, který je třeba
posuzovat a hodnotit z hlediska celkového společenského
prospěchu jako celek.
Změny v nemocenském pojištění
se týkají započítávání
dob předchozího zaměstnání,
poskytování podpory při ošetřování
člena rodiny a úpravy rozhodného období
pro stanovení nemocenského a peněžité
pomoci v mateřství. Návrh zákona.
zavádí jako novou dávku nemocenského
pojištění vyrovnávací příspěvek
v těhotenství a mateřství. V konstrukci
i řešení jednotlivých problémů
se pak vychází z pojetí odpovídajících
problémů v zákoníku práce.
K jakým změnám dochází tedy
v nemocenském pojištění v počítání
doby zaměstnání, podle které se určují
sazby nemocenského a peněžité pomoci
v mateřství? Až dosud se vycházelo jak
v dovolené na zotavenou, tak i při určování
výše sazeb peněžitých dávek
nemocenského pojištění z doby nepřerušeného
zaměstnání v témž podniku. Preferované
změny, při kterých se zaměstnání
považovalo za nepřerušené, byly v podstatě
pro oba systémy shodné. Jestliže pracovník
změnil zaměstnání a nebyl zde žádný
z preferovaných důvodů, ztratil zápočet
předchozích dob zaměstnání,
a tím i získanou vyšší sazbu nemocenského.
Ode dne účinnosti zákona se mají pracovníku
v nemocenském pojištění započítávat
veškeré doby zaměstnání získané
po 1. lednu 1966 bez ohledu na to,.z jakých důvodů
dojde ke skončení předchozího zaměstnání.
Z doby před účinností zákona
se však pracovníku započte jen ta doba zaměstnání,
kterou získal podle dosavadních předpisů.
Odborové orgány v závodě budou mít
však možnost, stejně jako tomu je v dovolené
na zotavenou, započítat mimořádně
v odůvodněných případech předchozí
doby zaměstnání. Sazby nemocenského
zůstávají odstupňovány podle
doby zaměstnání od 60 do 90 % čisté
denní mzdy, za první tři dny pracovní
neschopnosti od 50 do 70 % čisté denní mzdy.
Shodně jako pro účely dovolené se
navrhuje započítat ženám jako dobu zaměstnání
dobu péče o dítě do tří
let, jak to platí již pro důchodové
zabezpečení. Význam tohoto opatření
zdůraznil již dostatečně ve svém
projevu soudruh Pašek. Chtěl bych jen konstatovat,
že jde o opatření, které má výrazný
populační charakter, odstraňuje diskriminaci
v nárocích na dávky nemocenského pojištění
mezi ženami, které musely pečovat o děti,
a nemohly být proto zaměstnány, ve srovnání
s ženami bezdětnými. Ve svém celku pomáhá
dát matce pečující o dítě
takové místo, jaké jí v socialistické
společnost patří.
U pracovníka v zemědělství nebo v
lesnictví se do doby zaměstnání bude
napříště započítávat
i doba předchozího členství v JZD.
Zápočet je stejně jako v dovolené
na zotavenou omezen na to, aby pracovník setrval v zemědělství
nebo lesnictví, neboť v současné době
máme zájem preferovat pracovníky, kteří
v zemědělství setrvají.
Navrhovaná úprava způsobu stanovení
nemocenského a peněžité pomoci v mateřství
má umožnit, aby pro výpočet těchto
dávek bylo možno zvolit výdělek dosažený
za jiné rozhodné období než dosavadní
tři kalendářní měsíce
přede dnem vzniku nároku na dávku. Stanovit
pevné rozhodné období přímo
v zákoně by nebylo dosti pružné a v
současném období, kdy se teprve zkouší
různé systémy odměňování,
ani účelné, a mohlo by naopak působit
některé obtíže.
Poskytování podpory při ošetřování
člena rodiny se rozšiřuje v souladu s novou
úpravou pracovního volna při důležitých
osobních překážkách v práci
podle § 127 zákoníku práce. Při
uzavření dětských výchovných
zařízení a při karanténě
dítěte tedy při péči o zdravé
dítě se tato dávka poskytovala jen u dětí
předškolního věku, napříště
se má poskytovat v takových případech
až do deseti let věku dítěte. Dávka
se má poskytovat rovněž, jestliže osoba,
která o.dítě do deseti let jinak pečuje,
onemocněla nebo jí byla nařízena karanténa.
Doba poskytování podpory při ošetřování
čtena rodiny a její výše se ve srovnání
s dosavadním stavem nemění.
V souladu s úpravou převádění
těhotných žen a matek na jinou práci
se zavádí nová dávka nemocenského
pojištění vyrovnávací příspěvek
v těhotenství a mateřství. Tato dávka
má vyrovnat případný pokles výdělku,
k němuž může dojít při převedení
na jinou práci u těhotné ženy nebo matky
do konce devátého měsíce po porodu.
Návrh zákona obsahuje jen základní
ustanovení, podrobnosti upraví prováděcí
předpis.
Zavedení vyrovnávacího příspěvku
v těhotenství a mateřství je nejvýznamnějším
opatřením předkládaného návrhu.
Proto bylo také diskutováno ve výborech a
hodnoceno jako důležitý nástroj k tomu,
aby ustanovení zákoníku práce o převádění
těhotných žen a matek na jinou práci
byla důsledně v praxi realizována. Z tohoto
pohledu byla pak jednoznačně vyřešena
otázka, zda vyrovnávací příspěvek
má být poskytován z prostředků
závodu nebo z prostředků nemocenského
pojištění tak, že vyrovnávací
příspěvek je dávkou nemocenského
pojištění.
Chtěl bych zdůraznit, že ve výborech
Národního shromáždění
byla kladně hodnocena zejména ta opatření,
která sledují zvýšení péče
o matku a dítě. V souvislosti s opatřeními,
která již byla uskutečněna - jako například
prodloužení mateřské dovolené
v loňském roce - snažíme se vytvořit
souvislý a komplexní systém péče
o ženu a dítě tak, jak to za dané, zejména
ekonomické situace je možné a jak to také
odpovídá socialistické společnosti.
Vážené Národní shromáždění,
soudružky a soudruzi poslanci, z pověření
všech výborů Národního shromáždění
a předsednictva Národního shromáždění
doporučuji, aby Národní shromáždění
návrh zákoníku s navrženými změnami,
spolu s návrhem zákona o některých
změnách v nemocenském pojištění,
schválilo.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. Mátlovi, soudružky a soudruzi, přerušuji
schůzi NS do 15 hod.
Předsedající místopředseda
NS dr. Škoda: Soudružky a soudruzi poslanci,
zahajuji přerušenou schůzi Národního
shromáždění k zákoníku
práce. Nyní bude hovořit s. Zupka, připraví
se s. poslankyně Karlovská.
Posl. Zupka: Vážené Národné
zhromaždenie, súdružky a súdruhovia poslanci!
Návrh zákonníka práce, ktorý
dnes prerokúva plénum Národného zhromaždenia,
je významnou právnou normou z hľadiska. vnútroštátneho
i medzinárodného. Po prvý raz v bohatej histórii
nášho pracovného zákonodarstva uskutočňuje
sa jeho ucelená kodifikácia. Celý priebeh
diskusie v závodoch i prípravy zákonníka
práce ukázali, že pracujúci prikladajú
vytvoreniu jednotného pracovného práva veľký
význam a považujú vypracovaný zákonník
za svoj vlastný. Najmä v tomto je ten priepasny rozdiel
medzi pracovnoprávnymi normami buržoáznej éry
republiky a našimi socialistickými normami. Ide predovšetkým
o zásadné zmeny v ich náplni, zameraní
i v ich poslaní.
Pracovné a sociálne zákonodarstvo v kapitalistickej
predmníchovskej republike, tak ako je to vo všetkých
kapitalistických štátoch, bolo výsledkom
triedneho boja. V kapitalistickom poriadku sa obvykle uzákoňuje
len to, čo si pracujúci v predchádzajúcich
bojových akciách už fakticky vydobyli. Nie
je náhodné, že v kapitalistickom Československu
najvýznamnejšie sociálne zákony vydali
v prvých rokoch po utvorení buržoáznej
demokratickej republiky. Mám na mysli najmä zákon
o osemhodinovom pracovnom čase, zákon o dovolenkách,
o závodných výboroch, ďalej o závodných
a revírnych radách v baníctve i zákon
o podporách v nezamestnanosti zo štátnych prostriedkov.
Tieto i ďalšie zákony schválili pod bezprostredným
vplyvom revolučného nástupu pracujúcich,
inšpirovaných Veľkou októbrovou socialistickou
revolúciou.
Aj pri samotnom uzákonení už dosiahnutých
výdobytkov buržoázia húževnato
presadzovala svoje triedne záujmy a hľadiská.
Jej úsilie smerovalo predovšetkým na preferovanie
urči. tých kategórií, aby sa o ne
mohla opierať pri vyvolávaní rozkolov vo vnútri
robotníckej triedy a oslabovaní triednych bojových
síl pracujúcich. Takýmto cieľom slúžili
pracovnoprávne, mzdové, sociálne a iné
úpravy pre zamestnancov štátnej správy,
pre všetky kategórie štátnych zamestnancov
i ďalších privilegovaných vrstiev obyvateľstva.
Buržoázie a jej prisluhovači tiež pri
paragrafovaní zákonov hľadali a presadzovali
také formulácie, aby pracujúci proti bezohľadnému
vykorisťovaniu dostali len minimálnu ochranu, aby
sa zákony dali obísť, a keď to nešlo,
tak využiť vhodný čas na ich novelizáciu
alebo dokonca zrušenie. Tak sa zhoršil zákon
o podporách v nezamestnanosti, zhoršili sa aj pôvodné
návrhy zákona o poistení zamestnancov a ďalších
výdobytkov. A keďže dodržiavanie i samotná
existencia sociálnych zákonov záviseli na
pomere triednych síl, musela byť robotnícka
trieda v stálej bojovej pohotovosti a pripravená
vystúpiť štrajkami a inými bojovými
akciami na obranu svojich výdobytkov a práv. Hlavnými
organizátormi týchto bojov boli Komunistická
strana Československa a Červené odbory.
V našej socialistickej spoločnosti, kde na čele
štátu stojí robotnícka trieda, dostáva
sociálne a pracovné zákonodarstvo celkom
odlišný obsah, vyplývajúci zo spoločenského
vlastníctva výrobných prostriedkov a z celkom
nových výrobných i spoločenských
pracovných vzťahov. Socialistické spoločenské
pracovné vzťahy vytvárajú po prvý
raz v histórii podmienky bezprostrednej a aktívnej
účasti pracujúcich na rozvoji, riadení
a kontrole výroby i hospodárenia. Táto nová
črta v spoločenskom pracovnom procese sa prejavuje
aj v kvalitatívne nových vzájomných
vzťahoch medzi vedúcimi hospodárskymi pracovníkmi
a ostatnými pracujúcimi vo vnútri socialistických
organizácií, ktoré môžeme charakterizovať
ako vzťahy úzkej vzájomnej spolupráce.
V týchto nových podmienkach sa od základu
mení tiež úloha a obsah pracovného práva,
ktoré sa stáva významným nástrojom
prehlbovania organizácie spoločenskej práce
a vzťahov jednotlivca vči spoločnosti a naopak.
Treba pritom vidieť, že túto funkciu dostávalo
naše pracovné právo postupne tak, ako sa rozvíjalo
naše štátne zriadenie a demokracia v našej
socialistickej spoločnosti.
V tomto procese mali významnú úlohu odborové
organizácie, ktoré ako najmasovejšie organizácie
a zastupiteľské orgány pracujúcich na
všetkých pracoviskách pomáhali formovať
a upevňovať socialistické pracovné vzťahy.
Naše Revolučné odborové hnutie stalo
sa garantom uplatňovania pracovnoprávnych noriem
a spolu so štátnymi orgánmi uskutočňuje
kontrolu dodržiavania socialistickej zákonnosti v
pracovnoprávnych vzťahoch, kontrolu pracovného
zákonodarstva a pracovného poriadku i poriadku vo
výrobe.
Ihneď po oslobodení sme prostredníctvom Ústrednej
rady odborov ako vrcholného orgánu Revolučného
odborového hnutia iniciatívne pristúpili
k legislatívnej úprave pracovnoprávnych vzťahov
a schváleniu celého radu dôležitých
pracovných noriem, ktoré sledovali postupne odstraňovať
nespravodlivosti a krivdy, napáchané na robotníckej
triede nánosom buržoázneho sociálneho
i pracovného zákonodarstva, a ktoré prinášali
rad socialistických výdobytkov všetkým
pracujúcim. Tak sa postupne vytvárali podmienky
na jednotnú kodifikáciu pracovného práva,
ktoré by v súlade so súčasnou úrovňou
spoločenských pracovných vzťahov jednotne,
prehľadne a zrozumiteľne každému pracujúcemu
ukazovali jeho práva, zodpovednosť i povinnosti vo
či našej socialistickej spoločnosti. Dovŕšením
tohto vývoja je z iniciatívy Ústrednej rady
odborov pripravený a dnes prerokúvaný návrh
zákonníka práce.
Hlavný význam zákonníka práce
vidíme v tom, že vytvára platformu na správne
uplatňovanie socialistických zásad pracovnoprávnych
vzťahov i podmienky na ich ďalšie rozvíjanie.
Opiera sa o našu socialistickú ústavu, vychádza
zo súčasnej úrovne nášho poznania
a vytvára predpoklady správneho pochopenia pomeru
k práci i spoločenskému vlastníctvu.
Plne sa v ňom odrážajú veľké
spoločenské premeny v našej spoločnosti
v postavení pracujúcich i rastúcej starostlivosti
nášho štátu o stále lepšie
uspokojovanie potrieb všetkého ľudu. Chcem pritom
zdôrazniť, že zákonník práce
úplne preberá všetky veľké výdobytky,
ktoré pracujúci získali v priebehu socialistickej
výstavby a ďalej ich rozvíja. Svedčí
o tom napríklad ustanovenie o dodatkovej dovolenke, predĺženie
materskej dovolenky, ustanovenie o príplatkoch za prácu
v noci, o príplatkoch v ťažkých a zdraviu
škodlivých pracovných podmienkach, o odškodnení
pracovných úrazov a pod.
Zákonník práce akceptuje tiež v plnej
šírke nové zásady riadenia a plánovania
nášho hospodárstva, bude veľkou podporou
pri ich zavadzaní, a v nových podmienkach riadenia
nepochybne prispeje k ďalšiemu prehĺbeniu súdružskej
spolupráce hospodárskeho vedenia a odborových
organizácii. V súvislosti s tým pripadá
odborovým organizáciám ktorých význam
sa v novej sústave riadenia ďalej zvyšuje ešte
viac vplývať, aby sa celospoločenské
záujmy optimálne zlaďovali so záujmami
jednotlivcov i kolektívov, a aby zvyšovanie spoločenskej
produktivity práce a efektívnosti stále lepšie
zabezpečovalo potreby rozvoja celej spoločnosti
i uspokojovanie potrieb každého jej člena.
Rezolúcia ÚV KSČ z januára tohto roku
o postavení odborov i nedávna celoštátna
všeodborová konferencia výrazne podčiarkli,
že uplatnenie novej sústavy plánovitého
riadenia nevyhnutne vyžaduje ďalšie prehĺbenie
účasti pracujúcich na riadení a zvýšenie
vplyvu ROH na riešenie všetkých zásadných
otázok výroby, hospodárenia a odmeňovania
i určovania pracovných podmienok. Predpokladom vysokej
aktivity más je nielen správne využívanie
hmotných podnetov, ale tiež vytváranie takých
podmienok, v ktorých progresívne formy riadenia
budú vyvolávať v každom pracujúcom
potrebu bezprostrednej účasti i spoluzodpovednosti
za výsledky práce svojho pracoviska, závodu
a podniku. Zákonník práce v súlade
s touto požiadavkou vytvára predpoklady na rozvíjanie
princípov riadenia jediným vedúcim i na širokú
a kvalifikovanú účasť pracujúcich
na riadení, uskutočňovanú prostredníctvom
odborovej organizácie.
Je to významné najmä teraz, keď treba
vo všetkých podnikoch a závodoch zabezpečiť
za najširšej účasti pracujúcich
kvalitnú prípravu návrhu plánu štvrtej
päťročnice tak, aby prijaté opatrenia
čo najlepšie prispievali k aktívnemu uplatneniu
zdokonalenej sústavy riadenia i k zvýšeniu
efektívnosti národného hospodárstva.
Dôsledné uvedenie zákonníka práce
do života bude istotne významným prínosom
aj pri uskutočňovaní náročných
úloh budúcej päťročnice. Bude pomáhať
pri utváraní nového, socialistického
pomeru k práci, pomôže upevňovať
uvedomelú pracovnú disciplínu, prehlbovať
spoločenskú organizáciu práce a socialistické
pracovné vzťahy, vytvárať podmienky najširšej
účasti pracujúcich na riadení a sústavne
zlepšovať podmienky života i práce miliónov
pracujúcich.
Význam zákonníka práce presiahne aj
hranice našej krajiny. Najmä zjednotenie doterajších
pracovnoprávnych noriem a jeho pokrokový obsah neposkytne
do budúcna možnosť kritiky a rozličných
výpadov zo strany našich nepriateľov, ktorí
využívajúc dnešného stavu, často
demagogicky napadali našich zástupcov predovšetkým
v orgánoch Medzinárodnej organizácie práce.
Taktiež pre odbory celého radu najmä kapitalistických
krajín sa ustanovenia nášho zákonníka
práce stanú príťažlivým
príkladom i podnetom v ich boji za práva a postavenie
pracujúcich.