Súdružky a súdruhovia poslanci, ani sebapokrokovejšia
právna norma však samotná nemôže
splniť svoje poslanie. Materiálnou silou sa stáva
vtedy, ak sa jej dôsledné uplatňovanie stane
záležitosťou všetkých, ktorým
je určená. Bude preto nutné zabezpečiť
širokú popularizáciu ustanovení zákonníka
práce, ktorý sa už v období príprav
stretol s takou mimoriadnou pozornosťou celej našej
verejnosti. Pričiňme sa teda, aby sa pracujúci
zoznámili so zákonníkom práce, osvojili
si postupne jeho zásady, aby sa tak vytvorila záruka,
že sa zákonník uplatní v plnom rozsahu
v našom každodennom živote. Môžem ubezpečiť
Národné zhromaždenie, že v tomto smere
budeme dôsledne orientovať organizátorskú
výchovnú prácu odborových orgánov
a organizácií. Konkrétnym nástupom
k tomu stane sa široká vysvetľovacia kampaň,
ktorú po schválení zákonníka
práce rozvinie Revolučné odborové
hnutie vo všetkých okresoch a závodoch.
Nový zákonník práce vychádza
z potrieb a záujmov pracujúcich. Preto v súlade
s ich želaním doporučujem plénu Národného
zhromaždenia schváliť návrh zákonníka
tak, ako je predložený.
Místopředseda NS s. dr. Škoda: Děkuji
posl. Zupkovi. Slovo má posl. Karlovská.
Posl. Karlovská: Soudružky a soudruzi poslanci,
jak zde již bylo řečeno, navrhovaný
zákoník práce sjednocuje poprvé v
historii našeho práva všechny pracovněprávní
předpisy. Ruší se jím přes 80
dosavadních zákonů,.vyhlášek
a nařízení a vytváří
se nové socialistické pracovní právo
jako jediný celek. Pro nás československé
ženy má nesmírný význam, že
v hlavě sedmé jsou přehledně a jednotně
upraveny i pracovní podmínky žen a mladistvých.
Z pověření předsednictva Výboru
československých žen chci zaujmout stanovisko
především k této hlavě, - která
vzhledem k vysokému procentu zaměstnanosti žen
v naší republice - patří bezesporu mezi
nejdůležitější v navrhovaném
kodexu.
Je to další významný přínos
k prohloubení a zdokonalení péče o
naše pracující ženy a matky, v níž
jsme už udělali tolik kladného zvláště
po únoru 1948. Právě na této hlavě
zákoníku se ukazuje, jak velký význam
přikládá naše společnost vytváření
podmínek pro pracující ženy, otázkám
rodiny, mateřství a výchovy dětí.
To všechno nejsou jen problémy jednotlivců
a nejsou to také jen problémy žen. Jsou to
problémy celé společnosti, neboť na
jejich řešení závisí vlastní
budoucnost žen a jejich dětí - a děti
jsou budoucností naší společnosti.
Návrh zákoníku práce je veden snahou
řešit a vyřešit problémy, které
bezesporu má dnešní pracující
žena a matka. Je výrazem trvalé péče
a zájmu, které naše komunistická strana
a vláda po 20 let věnují pracujícím
ženám. Ukazuje i to, že se ženy právě
v těchto uplynulých 20 letech staly významnou
silou socialistické společnosti, s níž
se počítá a bez níž by náš
život, naše hospodářství, většina
úseků lidské činnosti nemohly jít
vpřed. Zaměstnaná žena, která
proniká do dalších a dalších odvětví,
žena, která hraje v práci stále významnější
úlohu, to je už běžný zjev našeho
dneška. V mezinárodním měřítku
patříme dnes téměř 44 %, které
ženy tvoří z celkového počtu
zaměstnanců, na jedno z předních míst.
U zemí, které jsou v tomto směru před
námi, tj. Sovětský svaz a Německá
demokratická republika, je třeba uvážit,
že ve druhé světové válce ztratily
značný počet mužů a že tu
ženy tvoří většinu obyvatelstva
v produktivním věku.
V minulých dnech v rozhovoru se sovětskými
soudružkami - dělnicemi, kolchoznicemi, ředitelkami
továren, inženýrkami, vědeckými
a politickými pracovnicemi jsme si připomněli
hloubku a pravdivost slov Maxima Gorkého "že
sovětská země plodí mnoho nadaných
lidi, protože umožňuje všem pracujícím
denně soustavně rozvíjet své nadání".
Dnes už u nás znějí jako odezva z dob
dávno minulých názory, že pro ženy
přece je ze všeho nejlepší domácnost
a rodinný krb. Nechybějí ani ojedinělé
názory, že s postupující mechanizací
a automatizací stejně jednou dojde k tomu, že
ženy pracovat nebudou. Ostatně slyšíme
i takové hlasy, že se to prý ani nevyplácí,
aby ženy pracovaly, jestliže se věnují
takové částky na mateřskou dovolenou,
na budování dětských zařízení,
na rozvoj služeb a péci o pracující
ženy.
S opravdovou upřímnou radostí kvitujeme,
že návrh zákoníku práce, který
dnes na tomto významném zasedání Národního
shromáždění projednáváme,
celým svým zaměřením a obsahem
potírá tyto tendence. Naopak, ve své hlavě
sedmé právě dokazuje, že naše socialistická
společnost se zdaleka nedívá na zaměstnanost
žen jen jako na přechodný zjev, ale jako na
zákonitě nutný a pokrokový proces,
a že se snaží ze všech sil, aby tento proces
všestranně podpořila. Dnes můžeme
bez nadsázky říci, že další
rozvoj naší společnosti není myslitelný
bez účasti pracujících žen. A
právě tak není myslitelné, že
by se ženina osobnost mohla dále rozvíjet,
že by žena mohla být plně nezávislá
a rovnoprávná bez účasti na společensky
prospěšné a užitečné práci,
bez toho, že by se podílela na vytváření
hodnot, které slouží i její rodině,
dětem a nám všem.
To, o čem jsem nyní hovořila, jsou dvě
strany jedné věci, které nelze od sebe oddělovat
a pod jejímž zorným úhlem je třeba
se dívat i na ustanovení navrhovaného zákoníku
práce, která se týkají pracujících
žen a matek.
Předsednictvo Výboru československých
žen vysoce ocenilo, že všechny tyto vážné
problémy stojí v popředí celé
společnosti, která se snaží o jejich
vyřešení současně s tím,
aby byty sladěny zájmy ženy jako pracovnice,
ženy, která vytváří příjemné
rodinné ovzduší i ženy vychovatelky nového
pokolení. Navrhovaný zákoník práce
zakotvuje tyto zásady a rozmnožuje tak celou řadu
vymožeností pro naše ženy, které
jsou právem předmětem obdivu v zahraničí
a jejichž dosah si ani často plně neuvědomujeme.
Naše socialistická vlast, a to ukázala výrazně
i nedávná celostátní všeodborová
konference, pomáhá ženám četnými
opatřeními, z nichž je třeba jmenovat
nejdelší placenou mateřskou dovolenou na světě,
stále se rozšiřující sít
dětských zařízení, možnosti
ke zvyšování kvalifikace žen, zlepšování
pracovních podmínek, i když dobře víme,
že nemůžeme naráz uspokojit potřebu
jeslí a mateřských škol, ani vytvořit
naráz pracovní podmínky, jak bychom si všichni
společně přáli. Setkáváme
se s hlasy, co všechno by bylo třeba ještě
udělat. Jde přitom, soudruzi často o správné,
ale maximalistické požadavky, které prozatím
nemůžeme splnit. Je třeba si uvědomit,
že každé zlepšení péče
o pracující ženy závisí přímo
na materiálních podmínkách, které
je společnost schopna v dané etapě vývoje
vytvořit.
V navrhovaném zákoníku práce, v hlavě
sedmé, jde o právní ustanovení odpovídající
současným možnostem a ukazující
směr pro nejbližší léta.
Při uvádění hlavních zásad
zákoníku práce v život musíme
se proto soustředit především na ta
ustanovení, jejichž realizace je v našich silách.
žel, někdy přitom ztroskotáváme
na nesprávném pohledu na poslání ženy
jako pracovnice a matky. Vracím se k celostátní
všeodborové konferenci, která zdůraznila,
že je třeba orientovat iniciativu pracujících
na dosažení nejvyšší rentability,
na růst společenské produktivity práce,
na vytváření předpokladů pro
plánovité zkracování pracovní
doby a postupný přechod na pětidenní
pracovní týden, na zlepšení pracovních
a sociálních podmínek pro pracující
ženy, zvláště matky, na zlepšování
pracovního prostředí a péče
o lidi při práci i při využití
volného času. Konference dále zdůraznila,
jak se o tom hovoří i v navrhovaném zákoníku
práce, že je třeba, aby vedení závodů
a organizací, ve spolupráci se závodními
výbory, vycházely ženám vstříc
při snižování práce přesčas,
vytvářela podmínky pro kratší
pracovní úvazek těhotných žen
a matek, organizovala zvláštní formy studia
pro matky malých dětí a více zařazovala
ženy na místa odpovídající jejich
kvalifikaci a vzdělání.
Velký důraz musíme klást na sdružování
prostředků závodů a národních
výborů a na povzbuzování iniciativy
lidí při výstavbě jeslí a mateřských
škol, zkvalitňování a rozšiřování
sociálních zařízení a komunálních
služeb. Zdůrazňuj i, že přitom
nejde jen o pracující ženy, jak se tato hlediska
často velmi zjednodušeně staví, ale
o nejširší celospolečenské zájmy.
Jestliže ulehčíme zaměstnané
ženě péči o domácnost a starost
o dítě, pak z toho má užitek celá
společnost, protože tato žena může
daleko odpovědněji vykonávat svou práci,
zvyšovat kvalifikaci, věnovat se veřejně
prospěšné činnosti. Má z toho
prospěch její rodina, její děti, jejichž
zdárný vývoj a výchova zdaleka nejsou
jen soukromou záležitostí, ale významným
společenským posláním, které
právem stavíme na úroveň významné
společenské práci.
Výrazem toho byl již zákon o zvýšení
péče o těhotné ženy a matky,
jímž byla s účinností od 1. dubna
1964 prodloužena mateřská dovolená z
18 na 22 týdnů a matkám byla dána
možnost vzít si další neplacenou dovolenou
až do doby jednoho roku dítěte. S odstupem
více než jednoho roku znovu oceňujeme význam
tohoto zákona, jehož nejdůležitější
ustanovení přejímá navrhovaný
zákoník práce.
Kladně je třeba hodnotit zejména ta ustanovení,
která podstatně omezují rozvázání
pracovního poměru ze strany podniku, jde-li o těhotnou
pracovnici nebo o pracovnici trvale pečující
o dítě mladší než jeden rok nebo
osamělou pracovnici pečující o dítě
mladší než tři roky.
Cílem úprav rovněž bylo odstranit pochybnosti
spojené s návratem ženy do práce po
skončení mateřské dovolené.
Ze zákona jasně vyplývá, že se
má pracovnice vrátit na své původní
pracoviště. Významné bylo i ustanovení
o úpravě pracovní doby, o jejím posunutí
a zkrácení. Toto ustanovení se nesetkalo
vždy s patřičným porozuměním.
Často se uměle a z pohodlnosti hledají výmluvy,
jen aby se k úpravě pracovní doby nemuselo
přistoupit.
Co k těmto otázkám říká
navrhovaný zákoník práce? Ukládá
se organizacím i národním výborům,
aby vytvářely příznivé podmínky
pro aktivní účast žen ve výrobě
a v ostatní pracovní činnosti. Rozumí
se tím zřizování a zlepšování
služeb. Soudruzi, my často slyšíme tolik
kritiky na služby, ale musíme říci,
že v nich pracuje převážné procento
žen. Nad tím se musíme vážně
zamyslet, protože vedle objektivních podmínek
jsou i subjektivní činitelé, to je výchova
lidí, kteří tam pracují. Dále
je to budování dětských zařízení
a zajištění jejich provozu tak, aby odpovídaly
potřebám pracujících žen. Jde
tu i o vytváření nových pracovních
příležitostí pro ženy, budování
a zlepšování hygienických a sociálních
zařízení.
Rovnoprávnost žen nemůžeme samozřejmě
chápat zkresleně, tak jakoby ženy měly
být zaměstnány na všech pracovištích
a ve všech odvětvích jako muži bez ohledu
na biologické odlišnosti svého organismu a
na své mateřské poslání.
Návrh zákoníku práce se zabývá
touto problematikou, přináší všeobecný
zákaz některých nepřiměřených
prací.
Vláda pak stanoví zásady pro vydání
konkrétních seznamů zakázaných
prací pro příslušné obory. Půjde
zejména o práce zakázané těhotným
ženám a matkám do určitého období
po porodu, a to až do konce 9. měsíce po narození
dítěte. Seznamy budou doplňovány,
aby byly v souladu s nejnovějšími poznatky
vědy a techniky. Máme jenom jedno přáni,
aby nebyly rozšiřovány.
Je pochopitelné, že ne všechna pracoviště
jsou vhodná pro těhotné ženy nebo pro
ženy do 9. měsíce po porodu. Hovořil
o tom s. Pašek i s. Mátl. Často musí
být převedeny na jinou práci. Je jich ročně
asi 60 000, což je asi polovina zaměstnaných
těhotných žen. U části z nich
se zachovává výdělek. U mnohých
však dochází k jeho poklesu. Proto napříště
bude-li žena převedena na jiné pracoviště
z toho důvodu, že její dosavadní práce
ohrožovala její těhotenství, bude se
jí vyrovnávat případný rozdíl
ve výdělku podle předpisů.
Chci vyzvednout zejména to, že vyrovnávací
příplatek bude vyplácen z prostředků
nemocenského pojištěni. Výplata z jiných
zdrojů by totiž v praxi znamenala, že by podniky
nezařazovaly ženy na místa lépe placená,
aby v případě jejich těhotenství
a přeřazení na jinou práci nemusely
doplácet vzniklý rozdíl na výdělku.
Další ustanovení z oblastí zvýšené
péče o ženy je poskytování volna
z důvodů péče o dítě.
Toto volno se dosud ročně povoluje asi 8,2 % zaměstnaných
žen. Průměrná zameškaná
doba je 9,2 dne v kalendářním roce. Nová
úprava nemocenského pojištění,
k níž dochází v souvislosti se zákoníkem
práce, rozšiřuje okruh případů,
kdy pracovník má nárok na podporu při
ošetřování člena rodiny. Je to
tehdy, jde-li o ošetřování nemocného
dítěte mladšího 10 let, k zajištění
péče o dítě mladší 10
let, jestliže bylo uzavřeno dětské výchovné
zařízení nebo škola nebo tehdy, jestliže
onemocněla osoba, která o dítě pečuje,
nebo ji byla nařízena karanténa. Podpora
se bude poskytovat i tehdy, jestliže pracovník ošetřuje
jiného člena rodiny.
Návrh zákoníku práce obsahuje i ustanovení
týkající se zápočtu doby péče
o. dítě do tří let, po niž nebyla
žena zaměstnána, do doby rozhodné pro
prodloužení dovolené.
Soudružky a soudruzi, jménem předsednictva
Výboru československých žen a neváhám
říci, že jménem všech československých
žen vyslovuji jednomyslné kladné stanovisko
k navrhovanému zákoníku, který je
významným přínosem pro všechny
pracující. Naše ženy jej nepřijímají
jako pasívní pozorovatelky, ale chtějí
se svou aktivní a svědomitou prací podílet
na jeho zabezpečování. Vzdyť osobní
život každého z nás je spjat s naší
prací, obě stránky se navzájem doplňuji
a tvoři jednotu. Je to další krok k tomu, aby
všichni pracující mohli naší společnosti
v ještě větší míře
vracet to, co jim poskytuje. Je to další krok k tomu,
aby ženy mohly dobře plnit nejen své úkoly
na pracovištích, ale i své nenahraditelné
poslání být dobrou ženou a matkou -
vychovatelkou nové generace.
Místopředseda NS dr. Škoda: Děkuji
s. posl. Karlovské, slovo má poslanec Lukačovič.
Posl. Lukačovič: Súdružky a súdruhovia
poslanci, Národné zhromaždenie v jubilejnom
roku oslobodenia republiky rokuje o zákonníku práce,
ktorý sa bezprostredne dotýka všetkých
pracovníkov našej vlasti. Potreba upraviť pracovnoprávne
vzťahy vyplynula zo zákonitej nutnosti prispôsobiť
pracovnoprávnu a politickú nadstavbu ekonomickej
základne a k potrebám, ktoré sa vytvorili
v priebehu budovania socialistickej spoločnosti.
Pri rozprave o novom zákonníku práce spomíname
.20 rokov hrdinskej a obetavej práce našich robotníkov,
roľníkov a inteligencie, 20 plodných rokov,
ovocie ktorých sa odráža v dosiahnutej životnej
úrovní nášho ľudu. Dosiahnutý
stupeň rozvoja hospodárstva, kultúry, vzdelania
a vedy zaradil Československo medzi najvyspelejšie
štáty sveta. Všetko, čo sme vykonali za
posledných 20 rokov, všetky kladné výsledky
budovania našej novej socialistickej spoločnosti chceme
ďalej úspešne rozvíjať v mieri a
v spolupráci so všetkými národmi celého
sveta.
Uplynulé obdobie nebolo cestou rovnou a hladkou. Popri
úspechoch bolo veľa hľadania. Bolo veľa
dobrých úmyslov. Za mnohé skúsenosti
sme nezaplatili málo.
Prežívali sme a prežívame jedny z najdôležitejších
rokov našej histórie. Histórie veľkých
úspechov, no popritom súčasne aj problémov.
Môžeme však byť hrdí na všetko,
čo sme vytvorili za túto dobu. Dvadsať rokov
od oslobodenia bolo vyplnené nesmierne obetavou prácou
našich občanov, nadchnutých ideálmi
nového politického a hospodárskeho usporiadania,
ideálmi socializmu.
Kto sa pozerá na našu súčasnosť
len z hľadiska bujného rastu požiadaviek a nárokov
jej občanov, jednostranne môže vidieť len
disproporcie medzi možnosťou ukájať tieto
požiadavky a nároky ihneď a všetky. Kto
nevidí rozdiel slovenskej dediny a slovenských miest
v období pred 20 rokmi a súčasný stav,
pre toho je len nič nehovoriacou samozrejmosťou pohľad
na nové dedinské vilky, na vybavenie robotníckych
bytov, na obliekanie (skoro by som povedal: fintenie sal našich
dedinských dievčat a mládencov, na fabrické
komíny i v zapadlých slovenských dedinách,
na hory televíznych antén v oravských a kysuckých
obciach, autobusovú dopravu do temer každej samoty,
na počet kín, divadiel, športových klubov
a tak ďalej a tak ďalej. Chladný pozorovateľ
- ktorý si rád dáva prímene objektívny
- bude vám pri pohľade na takýto obraz chladne
dokazovať, že to je prirodzený vývoj,
ktorý má obdobu vo všetkých západných
krajinách. Zabudne však i k tomu dodať maličkosť:
že na Západe platí prirodzený zákon,
že každý krok vpred musí byť vykúpený
aj vyšším úsilím. Že ten,
kto pracuje, často musí pracovať aj na toho,
kto nepracuje a že vyššiu životnú úroveň
možno docieliť len zvýšeným pracovným
úsilím. A zabudne pridať - tak ako sa u nás
mnohí okúňajú vyriecť túto
nepopulárnu pravdu: že ak u nás rastie chuť
po vyššom blahobyte, po dobehnutí Západu
v životnej úrovni, musí rásť takým
istým tempom - ba v skutočnosti zvýšeným
tempom - aj chuť a odhodlanie pracovať disciplinovanejšie,
kvalitnejšie a zodpovednejšie. Výsledky, dosiahnuté
v hospodárstve za dvadsať rokov, nám nikto
nedaroval. To nie je importovaná pomoc. Dosiahli sme ich
iba prácou rúk a umu celého československého
ľudu. Ak sú isté nerovnomernosti v úrovní
dosiahnutých výsledkov v jednotlivých odvetviach
priemyslovej výroby a tiež v socialistickej poľnohospodárskej
výrobe, sú len dôsledkom nerovnosti vynaloženého
pracovného úsilia alebo organizácie práce.
Idú sa odstraňovať novou sústavou plánovitého
riadenia výroby, s ktorou prichádza vedúca
sila KSČ pri 20. výročí oslobodenia.
Nás - inostraníkov teší, že motívom
riešenia je tu hlboká a vecná analýza
skutočného života, ktorá je zárukou,
že prekonáme strnulé metódy práce
a pohodlnosť v myslení na všetkých stupňoch
riadenia. Okrem rozvíjania socialistickej podnikavosti
a ekonomického myslenia potrebujeme ľudí, ktorí
sú politicky a odborne na výške, majú
lásku k svojej práci a zmysel pre zodpovednosť.
Potrebujeme upevniť disciplínu, poriadok a vyžadovať
presné plnenie povinností.