Nový zákoník práce bude proto vhodným
nástrojem, jehož důsledné uplatňování
přispěje k podstatnému zlepšení
na tomto úseku. Při široké seznamovací
činnosti odborových organizací se zásadami
zákoníku práce, jehož vydání
všichni pracující se zájmem očekávají,
a v jejich výchovné činnosti budou zejména
zdůrazňovány zásady podstaty pracovní
kázně socialistických pracovníků,
jako kázně soudružského vztahu, kázně
nové, uvědomělé, vytváření
přímo pracujícími. v níž
se uplatňují prvky a zásady socialistické
morálky a odpovědnosti za řádné
plnění úkolů vůči celé
společnosti.
Nová ustanovení přinášejí
také celý systém osobního i kolektivního
hmotného zájmu pracovníků, který
podněcuje k uvědomělému plnění
povinností. Bude proto záležet na kontrole
dodržování tohoto zákoník by
při jeho dalším prohlubování
a rozvíjení, při hodnocení pracovních
výsledků, udílení uznání
i odměn, zejména odborové orgány na
pracovišti v nejužší součinnosti
s vedoucími pracovníky vedly soustavou výchovných,
kontrolních i sankčních opatření
pracující k novému socialistickému
poměru k práci podle norem a zásad soudružství
a socialistické morálky.
Proto nový zákoník práce jako soubor
právních a morálně politických
norem, podle nichž se naši pracující budou
řídit, se stane důležitým nástrojem
v dalším rozvoji celé naší společnosti.
Místopředseda NS dr. Škoda: Děkuji
s. posl. Bubníkovi. Slovo má posl. s. Lapárová,
připraví se posl. s. Pastyřík.
Posl. Lapárová: Vážené
súdružky a súdruhovia! V návrhu zákonníka
práce, ktorým sa zjednocuje pracovné právo
pre všetky kategórie pracujúcich, mňa
osobne zaujal článok IV. základných
zásad a jeho rozvedenie príslušnými
paragrafmi. V ňom sa riešia otázky bezpečnosti
a ochrany zdravia pri práci a otázky kultúrneho
a odborného rozvoja pracovníkov. Možno povedať,
že ich rieši dobre, že pri riešení
týchto spoločensky dôležitých
otázok zabezpečuje súlad osobných
záujmov pracovníkov so záujmami celej nasej
spoločnosti.
V živote je to však tak, že ani sebalepšie
hľadisko a veľmi obsažné opatrenie sa nezakotvuje
v praxi automaticky, samočinne. Hlavne nie vtedy, keď
sa nepredvídajú možnosti vzniku protirečení,
ku ktorým môže v budúcnosti dôjsť,
napr. preto, že rozhodovanie ľudí bude ovplyvnené
efektívne pôsobiacimi protikladnými tendenciami.
Už naše doterajšie právne predpisy o bezpečnosti
a ochrane zdravia pri práci vytvorili priaznivé
predpoklady pre zníženie výskytu pracovných
úrazov, chorôb z povolania, zlepšenie hygieny
pracovísk, a i napriek tomu s vývojom v tomto smere
nemôžeme byť spokojní.
Podľa zistenia Slovenskej odborovej rady v r. 1964 bolo na
Slovensku 53 375 pracovných úrazov, z toho 212 smrteľných.
V dôsledku toho vznikla vysoká absencia, predstavujúca
značné množstvo stratených pracovných
dní a obrovské straty na spoločenskej produktivite
práce. Pritom šlo o rok, v ktorom sa podľa porovnateľných
štatistických údajov od r. 1958 po prvý
raz dosiahlo zníženie pracovnej úrazovosti
v absolútnych číslach i relatívne
čo do počtu úrazov. Absencia v dôsledku
pracovných úrazov sa však neznížila,
naopak bola vyššia a teda boli vyššie i národohospodárske
škody.
Nechcem podrobne uvádzať príčiny vysokej
pracovnej úrazovosti, pretože sú tu k dispozícii
jednak v rozboroch Slovenskej odborovej rady a v premietnutí
na celoštátne pomery v rozboroch ÚRO. Spoločným
menovateľom všetkých príčin vysokej
pracovnej úrazovosti a vysokého výskytu chorôb
z povolania je skutočnosť, že sa v závodoch
v dostatočnej miere nedodržujú zákonné
predpisy o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci.
Nepríjemným prekvapením j e pritom zistenie,
že výrobné prevádzkárne spravované
národnými výbory z hľadiska bezpečnosti
a ochrany zdravia pri práci patria medzi najhoršie.
Myslím tu jednak prevádzkárne miestneho hospodárstva,
jednak sú to poľnohospodárske závody.
Neuspokojivá starostlivosť závodov o bezpečnosť
a ochranu zdravia pri práci je zavinená najmä
snahou o rýchle zvýšenie výroby a o
zníženie výrobných nákladov.
Práve tu j e príklad protirečení,
ktoré môžu vzniknúť tím,
že rozhodovanie hospodárskych pracovníkov je
ovplyvnené protikladnými tendenciami: na jednej
strane tendenciou zvýšiť výrobu a na druhej
strane tendenciou zlepšiť podmienky pre bezpečnosť
a ochranu zdravia pri práci. Rozhodnutia nevyznejú
vždy v prospech bezpečnosti a ochrany zdravia. Príkladov
je dosť. Podniky v záujme dodržiavania termínov
preberajú i objekty, ktoré nevyhovujú podmienkam
bezpečnosti práce. Uvediem len niekoľko príkladov:
Mäsokombinát vo Zvolene pre veľké nedostatky
v bezpečnosti a hygiene práce j e už dva roky
len v skúšobnej prevádzke. Pri tejto tzv. skúšobnej
prevádzke miesto 60 kusov hovädzieho dobytka, čo
by odpovedalo dennej kapacite závodu, poráža
denne 112 kusov, miesto 11,7 ton mäsových výrobkov
sa denne vyrába 16 ton, pričom má závod
zabezpečený príkon vody len 865 m3 miesto
plánovaných 1250 m3.
V Duslo Šaľa bolo vybudované sociálne
a hygienické zariadenie pre 89 pracovníkov, ale
už dnes musí toto zariadenie slúžiť
skoro dvojnásobnému počtu pracovníkov.
Pri krátení investičných prostriedkov
sa spravidla prednostne škrtajú alebo odsúvajú
prostriedky určené na vybudovanie zariadení
zaručujúcich bezpečnosť a ochranu zdravia
pracujúcich.
Zákonník práce svojimi ustanoveniami teoreticky
vylučuje takú možnosť, aby organizácie
rozhodovali v neprospech bezpečnosti a ochrany zdravia
pri práci. V praxi však bude treba otvoriť cestu
pre plné pôsobenie týchto ustanovení,
a to najmä v súvislosti s uplatňovaním
opatrení na zdokonalenie plánovitého riadenia
národného hospodárstva. Vláda, najmä
jej rezorty riadiace výrobu, by mali čo najskôr
domyslieť, ako podnietiť snahu závodov o zvýšenie
bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. Je treba
sa totiž obávať, že navrhnuté zásady
poskytovania bankovného úveru a odvodov z hrubého
dôchodku povedú niektorých hospodárskych
vedúcich k úsporám na úkor bezpečnosti
a ochrany zdravia pri práci. V novej sústave budú
podniky viac než doteraz odkázané na bankovné
úvery. Pri svojich požiadavkách však budú
musieť preukázať maximálnu efektívnosť
nového úveru. Bude málo tých, ktorým
sa podarí preukázať spoľahlivosť
úveru potrebného pre vybudovanie zariadení
zaručujúcich bezpečnosť a ochranu zdravia
pri práci. Na tieto účele by sa mal úver
poskytovať bez prekážok a snáď i
pri nižšej úrokovej sadzbe.
Je treba počítať s tým, že v niektorých
závodoch sa uplatní nezdravá tendencia zvyšovať
hrubý dôchodok šetrením na nákladoch
k zabezpečeniu bezpečnosti práce a zdravia
pracujúcich. Je treba domyslieť, ako ekonomickými
pákami zabezpečiť plnenie výrobných
úloh tak, aby sa tak nerobilo na úkor zdravia ľudí.
Za úvahu stojí i návrh Slovenskej odborovej
rady, aby odvody z tých základných prostriedkov,
ktoré slúžia na ochranu života a zdravia
pracujúcich, boli nižšie ako odvody z tých
základných prostriedkov, ktoré slúžia
bezprostredne výrobe.
Negatívny vplyv majú i doterajšie obmedzenia
riaditeľov závodov pri nákupe ochranných
pomôcok pri práci na rizikových pracoviskách.
Riaditelia by mali mať právo rozhodnúť
samostatne o uvoľnení potrebnej kvóty na nákup
týchto pomôcok.
Iste by veci prospelo, keby boli starostlivo preštudované
skúsenosti Železiarni v Třinci na zavádzanie
tzv. limitov úrazovosti a bezúrazových prémií.
Zdá sa, že je to jedna z ciest k uvolneniu hmotnej
zainterovanosti ľudí na účinnom boji
proti pracovným úrazom.
Skrátka je treba rozumnými, ekonomicky i morálne
politicky správne domyslenými opatreniami otvoriť
cestu k plnej účinnosti zákonníka
práce v starostlivosti o bezpečnosť a ochranu
zdravia pracujúcich. Inými slovami: uľahčiť
vedúcim hospodárskym pracovníkom správnu
voľbu vždy, keď sú postavení pred
rozhodnutie, či vydať peniaze na ochranu človeka
pred úrazom a chorobou, alebo zabezpečiť vyšší
hrubý dôchodok závodu. Pritom je treba prehĺbiť
výchovu vedúcich pracovníkov a pracujúcich
vôbec k spontánnemu dodržiavaniu bezpečnostných
a hygienických predpisov. V tomto smere by mala vláda
účinnejšie ovplyvňovať najmä
národné výbory, pretože nie je zdravé,
keď tieto dôležité orgány štátnej
moci, strážcovia socialistickej zákonnosti,
neslúžia hospodárskym organizáciám
za vzor v dodržiavaní platných právnych
noriem.
Súdružky a súdruhovia, dovoľte mi ešte
niekoľko poznámok na okraj starostlivosti organizácií
o kultúrny a odborný rozvoj pracovníkov.
§ 139 zákonníka práce hovorí
o povinnosti organizácií vytvárať v
práci také podmienky, aby táto prinášala
pracovníkom uspokojenie a aby priaznivo pôsobila
na ich všestranný rozvoj.
§ 141 ukladá organizáciám povinnosť
umožniť pracujúcim štúdium pri zamestnaní
a poskytnúť im hospodárske zabezpečenie
podľa príslušných predpisov.
Medzi obidvoma týmito opatreniami, i keď prvé
sa týka pracovného prostredia a druhé kvalifikácie,
je súvislosť. Spokojnosť z práce získava
človek nielen vtedy, keď má zaistené
podmienky vysokej kul túry práce z materiál
neho hľadiska, ale i po stránke kvalifikačnej,
to znamená, keď získa maximálne možnú
kvalifikáciu pre prácu, ku ktorej má blízky
vzťah, a keď mu je práve taká práca
zverená.
V tejto súvislosti je treba sa zamyslieť nad perspektívnymi
možnosťami umiestňovania pracujúcich so
stredoškolskou a vysokoškolskou odbornou kvalifikáciou
v tých pracovných oboroch, pre ktoré si získali
kvalifikáciu a na takých pracoviskách, ktoré
odpovedajú ich kvalifikácii.
Podľa údajov Ministerstva školstva študuje
na vysokých školách popri zamestnaní
52 095 poslucháčov. Počet poslucháčov
denného štúdia je ešte vyšší.
Zatiaľ čo pri dennom štúdiu vysokoškolskom
je percento náhodnej voľby študijného
oboru dosť značné, u štúdia popri
zamestnaní je percento náhodnej voľby študijného
oboru nepatrné. Z toho vyplýva prirodzená
požiadavka pracujúcich po úspešnom dokončení
vysokoškolského štúdia popri zamestnaní
uplatniť sa na takom pracovnom mieste, pre ktoré získali
kvalifikáciu. To platí i pre stredoškolské
štúdium popri zamestnaní.
V tlači sa publikovali oficiálne nepotvrdené
úvahy v tom zmysle, že počet študujúcich
popri zamestnaní sa bude zvyšovať. V tejto súvislosti
sa naskytá otázka, či tvorba pracovných
príležitosti v spojení so zásadami socialistického
odmeňovania práce bude v súlade s požiadavkami
nových odborne vzdelaných kádrov o primerané
pracovné miesta.
Pracovníci niektorých veľkých závodov
signalizujú potrebu opatrnosti v tomto smere. Domnievajú
sa, že technický rozvoj pre rôzne objektívne
príčiny nebude môcť postupovať takým
tempom, aby sa vytváral dostatok pracovných príležitostí
pre primerané uspokojovanie progresívne narastajúceho
počtu odborných kádrov so stredoškolskou
a vysokoškolskou kvalifikáciou. Je to preto, že
začleňovanie pracujúcich a mládeže
do odborného štúdia nie je dostatočne
zladené s predpokladanými zmenami doterajšej
skladby nášho priemyslu a poľnohospodárstva.
Domnievam sa, že je treba sa nad touto vecou vážne
zamyslieť. A nielen zamyslieť. Je treba vypracovať
reálne podklady odborne kvalifikovaných kádrov,
výkazy pracovných miest pre ne dnes i v budúcich
rokoch, štúdie perspektívnej potreby stredoškolsky
a vysokoškolsky kvalifikovaných kádrov vo všetkých
odvetviach pracovnej činnosti ľudí a postupne,
uvážene regulovať začleňovanie
poslucháčov do denného štúdia
i do štúdia popri zamestnaní.
Nebude ľahké splniť tento úkol, ktorý
je však oprávnený. Dosiahne sa takto spokojnosti
tých, ktorí po skončení štúdia
budú môcť úspešne pracovať
na takom mieste, pre aké získali odbornú
kvalifikáciu.
Místopředseda NS dr. Škoda: Děkuji
posl. Lapárové. Slovo má posl. Pastyřík.
Posl. Pastyřík: Soudružky a soudruzi
poslanci! Návrh zákoníku práce, který
dnes projednáváme, tvoří nedílnou
součást cílevědomého postupu
uskutečňovaného naší komunistickou
stranou k plnění direktiv jejího XII. sjezdu.
Strana, vycházejíc z dosaženého stupně
rozvoje naší společnosti, ze složitých
úkolů dalšího rozvoje naší
ekonomiky, dala podnět k vypracování a zavádění
zdokonalené soustavy plánovitého řízení
rozvoje národního hospodářství.
Ve směrnicích ke čtvrtému pětiletému
plánu staví před pracující
další perspektivy rozvoje výroby i životní
úrovně. Z těchto nových podmínek
a potřeb vycházela i celostátní všeodborová
konference, když stanovila program ROH pro další
období. Nedílnou součástí těchto
vážných změn je i návrh zákoníku
práce. Úloha pracovního práva byla
jiná v systému direktivního řízení,
a to jak při tvorbě jeho norem, tak při jejich
aplikaci. Aby se pracovní právo stalo skutečně
aktivním nástrojem řízení a
organizace společenských vztahů ve zdokonaleném
systému plán.ovitého řízení
národního hospodářství, je
třeba podstatně změnit jeho pojetí.
Toto nově chápané pojetí úlohy
socialistického práva se projeví výrazně
i v návrhu zákoníku práce.
Celostátní všeodborová konference, která
probíhala ve dnech 20. a 21. května letošního
roku, přijala na podporu dalšího rozvoje socialistické
společnosti programové cíle, které
komplexně vytyčují před odborové
orgány a organizace zásadní úkoly
na úseku výroby, růstu životní
úrovně, všestranné péče
o pracujíc i vztahů lidí v procesu výroby.
Jednání i závěry celostátní
vše odborové konference se setkaly s kladným
ohlasem v závodech u našich pracujících.
To je názorným dokladem toho, že odborové
organizace i pracující přijímají
tyto úkoly za své, neboť vyjadřují
jak celospolečenský zájem, tak zájem
kolektivů i jednotlivců.
Návrh zákoníku práce, který
my poslanci odboráři předkládáme,
a spolu s ním i příloha usnesení IV.
všeodborového sjezdu vyjadřují tak stanovisko
širokých mas pracujících. Usnesení
IV. všeodborového sjezdu bylo v dosavadní soustavě
řízení národního hospodářství
účinným nástrojem, neboť upravovalo
vztahy soudružské spolupráce orgánů
ROH a hospodářských a státních
orgánů. Ani v nových podmínkách
nepozbývá svého významu, protože
i nyní je třeba soustavně a cílevědomě
prohlubovat účast pracujících na rozvoji.řízení
a kontrole činnosti závodů a posilovat spoluodpovědnost
odborů za další rozvoj ekonomiky. Je třeba
popravdě říci, že některá
dílčí ustanovení se však přežila
a odvádějí odborové organizace od
řešení důležitých zásadních
otázek. Proto je nutno závodní výbory
oprostit od účasti na méně důležitých
úkolech a umožnit jim, aby se mohly věnovat
věcem zásadního charakteru.
Chci však zdůraznit, že usnesení IV. všeodborového
sjezdu není jedinou základnou pro úpravu
vzájemných vztahů mezi hospodářskými
a odborovými orgány. Musíme je vidět
a v praxi uplatňovat v úzké souvislosti se
zákoníkem práce, neboť zákoník
a usnesení tvoří jeden celek. Zákoník
práce stejně jako usnesení zakotvuje pro
ROH významná práva, která jsou výrazem
skutečnosti, že naše odbory jsou organizací
vládnoucí třídy.
Jednota zákoníku s usnesením potvrzuje také
skutečnost, že při řešení
změn a doplňků v usnesení IV. všeodborového
sjezdu nejde naprosto o otázky pravomoci, ale o způsob
a formu uplatňování této pravomoci.
Ke změnám a doplňkům se přistoupilo
proto, že byly správně určeny metody,
formy, vliv a zaměření činnosti odborových
organizací a odborových orgánů v podmínkách
nového řízení našeho hospodářství.
Přijaté změny a doplňky vycházejí
ze zásady soustavného a cílevědomého
prohlubování účasti pracujících
na rozvoji a činnosti podniků a závodů
a ze soustřeďování jejich síly
na řešení zásadních ekonomických
otázek. Změny a doplňky vycházejí
i z nového postavení odborů.
Půjde tu zejména o prohlubování účasti
na přípravě a sestavování všech
plánů závodu, řešení zásadních
otázek týkajících se tvorby a rozdělování
hrubého důchodu nebo zisku, technického rozvoje
a hospodaření, dále o přijímání
zásadních opatření v oblasti odměňování
práce, jako jsou např. změny nové
soustavy, stanovení podmínek prémiování
apod.
Na rozdíl od dosavadního stavu dochází
v oblasti odměňování práce
ke kvalitativní změně v práci odborových
orgánů. Napříště budou
odborové orgány na příslušných
stupních řízení výrazněji
spolurozhodovat o použití prostředků
na mzdy, při zavádění nebo změnách
mzdových soustav a norem spotřeby práce,
při stanovení prémiových řádů,
zásad pro používání fondu mistra
a jiných vedoucích pracovníků. Když
si uvědomíme závažnost každého
tohoto zásadního opatření, např.
při stanovení podmínek pro prémiování,
nemůže vůbec vzniknout pochybnost o tom, jak
je přímo nutné upustit napříště
v odborové práci od dosavadního převážně
formálního schvalování výplaty
prémií a odměn.
Řada závodních výborů ROH v
souvislosti s experimentálním ověřováním
nových zásad zdokonalené soustavy plánovitého
řízení národního hospodářství
již nyní zaměřila svou činnost
na projednávání zásadních otázek
hmotné zainteresovanosti a upustila od dosavadního
způsobu schvalování odměn a prémií
jednotlivcům.
Jenom jeden příklad - ze Závodu první
pětiletky Šumperk: V závodě je zaveden
fond mistra podle vypracovaných a schválených
zásad, dále fond vedoucího provozu. Výše
prostředků fondu mistra je stanovena před
započetím čtvrtletí podle hotových
prostředků z fondu odměn. Podle zásad
předem schválených závodním
výborem ROH může mistr za mimořádné
úkoly vyplatit částku od 24 do 300 Kčs.
Odborová organizace se k výši jednotlivých
odměn jednotlivců nevyjadřuje, kontroluje
však používání fondu mistra tak,
že mistr jednou za měsíc před celým
kolektivem zdůvodní komu a za co dal z fondu odměny.
Tento způsob kontroly umožňuje všem pracujícím,
aby sledovali jak zájmy celého kolektivu jsou spojovány
se zájmy jednotlivých pracovníků.