Schválením návrhu zákoníku
práce a důkladným seznámením
vedoucích pracovníků, funkcionářů
a všech pracujících s touto novou úpravou
budou vytvořeny příznivější
předpoklady pro předcházení sporům,
popř. pro jejich rychlejší vyřešení.
Navrhovanou úpravu rozhodování pracovních
sporů, která vychází v podstatě
z úpravy dosud platné v hospodářském
sektoru, považuji za správnou; vychází
ze zkušeností, které byly získány
z řešení a rozhodováni pracovních
sporů na závodech v průběhu období
pět a půl roku. Spory mají rozhodovat odborové
orgány, kterým jsou postupně v souladu s
prohlubováním socialistické demokracie svěřovány
další a další úkoly, které
vykonávaly výhradně státní
orgány. Získané zkušenosti potvrzují,
že rozhodováni pracovních sporů v rozhodčím
řízení na závodech se vcelku osvědčilo.
Důkazem toho jsou například výsledky
dosahované v rozhodčím řízení
v závodech Jihomoravského kraje, kde bylo např.
v I. pololetí 1964 podáno celkem 915 návrhů
na zahájení rozhodčího řízení.
Z toho pouze 115 sporů bylo postoupeno na základě
podaných námitek soudu; ostatní byly vyřešeny
v převážné většině
rozhodnutím závodního výboru ROH jako
rozhodčího orgánu a zbývající
smírem. V soudním řízení byla
pak většina z postoupených sporů vyřízena
v podstatě stejně jako v rozhodčím
řízení a jenom menší část
byla rozhodnuta opačně. Dobré výsledky
jsou dosahovány i v dalších krajích,
zejména ve Středočeském, Jihočeském,
Severomoravském a Západoslovenském.
Pracující v převážné většině
kladně hodnotí, že se mohou se svými
návrhy na rozhodnutí svých sporů obracet
přímo na orgán v závodě a nikoli
na soud. Tím také potvrzují, že je plněn
smysl a cíl rozhodčího řízení,
tj. aby pracovní spor byl vyřešen přímo
tam, kde vznikl. Pracující jsou si totiž vědomi
toho, že rozpory, které vznikly mezi nimi a vedením
závodu, je možno zpravidla nejrychleji a nejlépe
zpravit v prostředí, kde k rozporu došlo, a
tím orgánem, který poměry a situaci
v závodě a tedy i příčiny rozporů
nejlépe zná.
Hodnocení rozhodčího řízení
a jeho výsledky dokazují, že činnost
odborových orgánů jako rozhodčích
orgánů je vcelku úspěšná.
Tím je potvrzena správnost linie ÚV KSČ
o soustavném prohlubování socialistické
demokracie a usnesení IV. všeodborového sjezdu
i na tomto úseku.
Navrhovaná úprava rozhodčího řízení
je v plném souladu s touto zásadou a odpovídá
současnému vývoji naší společnosti
a jejím potřebám. Odborové orgány
na závodech by však měly ještě
více dbát o to, aby se pracovním sporům
předcházelo a v souvislosti s tím tedy vyvíjet
ještě větší úsilí
o neformální odstraňování rozporů
mezi pracovníky a vedením organizace. Sjednocení
právní úpravy pracovněprávních
vztahů rovněž vytvoří příznivé
podmínky pro činnost odborových orgánů
jak ve smírném odstraňování
sporů, tak při jejich řešení
v rozhodčím řízení. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Slovo má
posl. Rejhon.
Posl. Rejhon: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci! Soudruh Pašek ve svém úvodním
slově uvedl, že při přípravě
zákoníku práce byl brán plný
zřetel na závazky, které Československu
vyplývají z úmluv Mezinárodní
organizace práce, které náš stát
ratifikoval a že návrh zákoníku práce
je v zásadním souladu s těmito úmluvami.
Jako člen zahraničního výboru Národního
shromáždění chci tuto skutečnost
zvlášť uvítat, poněvadž pracovněprávní
otázky, které budou upraveny zákoníkem
práce, jsou současně v mezinárodním
měřítku upravovány úmluvami
Mezinárodní organizace práce, jež mají
pro státy, které je ratifikovaly, povahu závazných
norem.
Mezinárodní organizace práce je jednou z
nejstarších a největších mezinárodních
organizací, jejímiž členy je nyní
již 119 států, a Československo je členem
od jejího založení. Činnost v této
organizaci je obtížnější proto,
že jako jediná z mezinárodních organizací
má tzv. tripartitní složení, tj. ve
všech delegacích jednotlivých států
i ve všech orgánech organizace jsou zastoupeny nejen
vlády jednotlivých států, ale také
zaměstnavatelé a odborové organizace. Je
to tedy fórum, kde politický boj probíhá
zvlášť ostrými formami. Je to však
také jediné fórum, kde se scházejí
zástupci odborů celého světa.
I když v socialistických zemích nepotřebujeme
úmluvy Mezinárodní organizace práce
pro zlepšování pracovních podmínek
pracujících, máme ratifikováno ze
119 úmluv dosud přijatých Mezinárodni
organizací práce 41 úmluv. Pro zajímavost,
Spojené státy pouze 7 úmluv. Máme
zájem na posilování normotvorné činnosti
této organizace, kterou se snaží kapitalističtí
zástupci v Mezinárodní organizaci práce
omezovat, když již nemohou v důsledku stále
rostoucího vlivu socialistických zemí a pokrokových
sil v Mezinárodní organizaci práce tak snadno
prosazovat do přijímaných instrumentů
své osobní zájmy. Je proto skutečně
žádoucí, aby v tomto směru nebyla pozice
Československa ničím oslabována, abychom
mohli vyvíjet plnou aktivitu a aby naše delegace místo
toho nemusely odpovídat na výtky týkající
se plnění ratifikovaných úmluv.
Podle ústavy Mezinárodní organizace práce
jsou členské státy povinny uvést své
vnitrostátní zákonodárství
do souladu s ustanoveními úmluv, které ratifikují,
a jsou povinny podávat o plnění úmluv
pravidelné zprávy v předepsané formě.
Tyto zprávy jsou pak podrobně zkoumány Mezinárodním
úřadem práce a výborem expertů
pro aplikaci úmluv a doporučeny Mezinárodní
organizaci práce; zprávy jednotlivých členských
zemí spolu s případnými výtkami
výboru expertů jsou rozesílány do
všech členských zemí.
Pro naši pozici na půdě Mezinárodní
organizace práce byla nepříznivá skutečnost,
že v dosavadních předpisech existovala celá
řada nesouladů s ustanoveními některých
ratifikovaných úmluv, a to bylo předmětem
kritiky Mezinárodní organizace práce, které
bylo velmi intenzivně využíváno našimi
odpůrci v Mezinárodní organizaci práce
proti nám. Je proto jisté, že v tomto směru
bude náš zákoník práce podroben
důkladné kritice, zejména v těch otázkách,
které nám dosud byly vytýkány.
Zabýval jsem se při studiu návrhu zákoníku
práce tím, jak se vyrovnává s požadavky
ratifikovaných úmluv Mezinárodní organizace
práce, zejména v těch otázkách,
které byly Československu v minulosti vytýkány.
Úmluvy Mezinárodní organizace práce
nejsou všechny stejně významné a podle
jejich významu je také věnována intenzívnější
nebo mírnější pozornost jejich plnění.
S uspokojením mohu konstatovat, že návrh zákoníku
práce se ve všech zásadních otázkách
vyrovnává s povinnostmi vyplývajícími
z ratifikovaných mezinárodních úmluv.
Zejména je cenné právě to, že
požadavky úmluv jsou u nás zakotvovány
v nejvyšším druhu právní normy,
tj. v zákoně, i když úmluvy připouštějí
realizaci svých ustanovení také nižšími
vnitrostátními normami nebo jiným způsobem
obvyklým v jednotlivých zemích.
Řadu let nám byly činěny výtky
v souvislosti s úmluvou Mezinárodní organizace
práce č. 1 o pracovní době v průmyslu
8 hodin denně a 48 hodin týdně. Tato úmluva
obsahuje také ustanovení o povolování
přesčasové práce a stanoví,
že výjimky z této délky pracovní
doby, tj. přesčasovou práci, má stanovit
pro jednotlivá průmyslová odvětví
veřejný úřad. Úmluva však
nestanoví nějaké hranice přípustné
přesčasové práce. Bylo nám
vytýkáno, že hranice přesčasové
práce 2 hodiny v jednom dni a 240 hodin v roce, připuštěné
zákonem č. 91/1918 Sb. jsou poměrně
vysoké a že do této hranice mohou vedoucí
organizací nařizovat přesčasovou práci
podle svého uvážení, aniž by jim
k tomu byl dáván souhlas veřejného
úřadu. Byly na nás každý rok
vždy znovu požadovány směrnice jednotlivých
ministerstev o povolování přesčasové
práce. Důvod k takovým výtkám
odstraní zákoník práce tím,
že podstatně snižuje hranici přípustné
přesčasové práce v jednotlivých
týdnech i v kalendářním roce a výslovně
stanoví, že přesčasová práce
má být výjimkou jen v těch případech,
kdy jde o naléhavý zájem společnosti.
Mimoto zákoník práce ukládá
ústředním orgánům vydat po
projednání s ústředním výborem
odborového svazu směrnice o nařizováni
přesčasové práce, které bude
nutno zaslat Mezinárodnímu úřadu práce,
a tím bude tedy splněn další požadavek.
Úmluva dále požaduje, aby v důsledku
kratší pracovní doby v určitý
den, jako je tomu u nás v sobotu, nebyla v ostatní
dny delší pracovní doba než o jednu hodinu.
Takové ustanovení dosavadní předpisy
neobsahovaly. Návrh zákoníku práce
výslovně stanoví, že v uvedených
případech nesmí denní pracovní
doba překročit 9 hodin. Splňujeme v návrhu
zákoníku práce i takový požadavek
úmluvy č. 1, že v nepřetržitých
provozech nesmí průměrná pracovní
doba překročit 56 hodin v týdnu.
Rovněž formulace ustanovení návrhu zákoníku
práce o možnosti nepravidelného rozvržení
pracovní doby s delším obdobím pro propočet
průměrné pracovní doby v týdnu
46 hodin odpovídá úmluvě. Máme
také odstraněny nesoulady týkající
se úmluvy č. 43 o délce pracovní doby
v závodech na výrobu plochého skla a úmluvy
č. 49 o zkrácení pracovní doby ve
sklárnách na výrobu lahví.
Jednou z úmluv, které je na půdě Mezinárodní
organizace práce věnována zvýšená
pozornost, je úmluva č. 90 o noční
práci dětí v průmyslu. A právě
u této úmluvy jsme měli vážný
a výslovný nesoulad v našem vnitrostátním
zákoně č. 91/1918 Sb. Tato úmluva
totiž stanoví, že děti mladší
18 let nesmějí být zaměstnávány
nebo pracovat v noci v průmyslových podnicích.
Tento zákaz se tedy týká nejen děvčat,
ale také chlapců do 18 let věku. Náš
zákon č. 91 však zakazuje noční
práci žen, ale u chlapců ji zakazuje jen do
16 let. Tento výslovný nesoulad je odstraňován
návrhem zákoníku práce, který
v souladu s úmluvou zakazuje noční práci
děvčat i chlapců do 18 let.
Úmluva č. 90 dále stanoví, že
výrazem "noc" se rozumí doba 12 za sebou
následujících hodin, které musí
zahrnovat pro děti mladší 16 let dobu mezi
10. hodinou večerní a 6. hodinou ranní a
pro mládež od 16 do 18 let musí 7 hodin z této
doby spadat mezi 10. hodinu večerní a 7 hodin ranní.
I když naše mládež měla v praxi přestávku
mezi dvěma směnami již nyní nejméně
12 hodin, nebylo to výslovně v zákoně
zaručeno, nehledě k tomu, že chlapci mezi 16.
- 18. rokem věku neměli zaručenu ani přestávku
7 hodin v noční době. I tuto otázku
návrh zákoníku práce upravuje v plném
souladu s ustanoveními úmluvy č. 90.
Další rozpor s touto úmluvou, a to výslovný
rozpor máme, pokud jde o pracovní dobu mladistvých
chlapců v pekárnách. Úmluva č.
90 totiž stanoví, že vyžaduje-li to jejich
učební poměr nebo odborný výcvik,
mohou mladiství starší 16 let pracovat v pekárnách
od 4. hodiny ranní. Náš zákon č.
177/1946 Sb. o úpravě pracovní doby v pekárnách
však připouští, aby učňové
mladší 18 let v posledním půlroce učení
pracovali na přípravných pracích při
výrobě bílého pečiva od 3 hodin
a při výrobě chleba od půlnoci. Tento
rozpor bude odstraněn tím, že zákon
č. 177/1946 Sb. o úpravě pracovní
doby v pekárnách bude zákoníkem práce
zrušen a na mladistvé pracovníky v pekárnách
se bude vztahovat stejný zákaz noční
práce jako na ostatní mladistvé.
Návrh zákoníku práce odstraní
tedy nesoulady s ratifikovanými úmluvami Mezinárodní
organizace práce, které nám byly vytýkány
řadu let a v některých bodech již značně
ostře.
Soudružky a soudruzi poslanci, návrh zákoníku
jsem projednával alespoň stručně v
několika místech na závodech svého
volebního obvodu s pracujícími. Byl jsem
příjemně překvapen, jak jeho přípravě
věnují pozornost a hlavně jak jej pokládají
za svůj zákon. Všude je vesměs kladně
přijímán a zvlášť kladně
jsou hodnocena některá jeho ustanovení, která
přinášejí nové úpravy
odpovídající současnému stavu
a vnášejí jasno a jednotnou úpravu do
některých dosud nepřehledných otázek.
Živá pozornost je věnována zejména
úpravě vzniku, změn a zániku pracovního
poměru, úpravě pracovní doby a doby
odpočinku, úpravě dovolené atd.
Mezi zemědělci je velmi kladně hodnoceno,
že podle nového zákoníku práce
budou těm pracovníkům, kteří
přijdou z JZD do zaměstnaneckého poměru
ve státním statku nebo v lesním závodě,
započtena pro dovolenou léta po která pracovali
jako družstevníci.
Chci kladně hodnotit iniciativu Ústřední
rady odborů v tom, že v návrhu sama provedla
určitou revizi práva rozhodování závodních
výborů a jiných odborových orgánů.
Z návrhu je vidět, že naše odbory jsou
si vědomy váhy, kterou v našem zřízení
mají, že k svému uplatnění nepotřebují
vždy zákonnou záruku a že chtějí
své orgány oprostit od všeho, co je příliš
časově zatěžovalo, vedlo někdy
k nezbytné formálnosti a odvádělo
odboráře od jejich nejvlastnější
organizátorské a výchovné práce.
Jsem přesvědčen, že zákoník
práce splní své poslání, a
proto jej doporučují k přijetí.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
poslanci Rejhonovi, slovo dávám poslanci Fialovi.
Posl. Fiala: Soudružky a soudruzi poslanci, při
projednávání zákoníku práce
v zahraničním výboru Národního
shromáždění i v komisi předsednictva
NS jsme si plně uvědomovali, jak zde řekl
již posl. Rejhon, že pracovněprávní
úpravy, které návrh zákoníku
obsahuje, mají odpovídat jak potřebám
naší socialistické společnosti, tak
i úmluvám Mezinárodní organizace práce,
které jsme jako její členský stát
ratifikovali. Bylo nám vytýkáno nedodržování
zejména pěti z těchto ratifikovaných
úmluv, které jsme přijali. Soudruh Rejhon
zde mluvil o třech a já bych se chtěl zmínit
ještě o dalších dvou úmluvách,
u nichž bylo třeba hledat cesty, abychom se vyrovnali
se závazky vůči úmluvám Mezinárodní
organizace práce.
Tyto rozpory, které vznikaly mezi úmluvou a našimi
zákonnými předpisy, pramenily hlavně
z rozdílných společenských a pracovněprávních
vztahů v socialistických a kapitalistických
zemích a také z toho, že jsme měli v
platnosti ještě desítky starých předpisů,
o kterých zde bylo mluveno a které návrh
zákoníku práce ruší.
Proto při projednávání návrhu
zákoníku práce jsme si byli vědomi
toho, že v orgánech Mezinárodní organizace
práce bude tento náš souhrnný kodex
práce pečlivě a velmi kriticky posuzován.
Přitom je třeba vidět, že v MOP mají
stále ještě rozhodující vliv
zástupci z kapitalistických zemí a oportunističtí
odboráři, kteří budou hledat možnost
výtek vůči socialistickému Československu
i v takových otázkách, jejichž porušování
kapitalistickými zeměmi je běžné
a pomíjeno bez bližšího povšimnutí.
V této situaci se nemůžeme opírat o
podporu pokrokových odborářů z kapitalistických
zemí, neboť tito nebývají zpravidla
do delegací těchto zemí zařazováni.
Přestože vlády členských zemí
mají povinnost vysílat na jednání
MOP za skupinu zaměstnanců zástupce nejreprezentativnějších
odborových organizací, nebyl např. ještě
nikdy dělnickým delegátem za Francii příslušník
odborové ústředny CGT, nebo za Itálii
příslušník CGIL. A přece obě
tyto pokrokové odborové organizace jsou nejsilnějšími
organizacemi v těchto zemích. Na jednání
MOP jsou vysíláni vždy jen zástupci
daleko menších a méně významných
pravičáckých odborových organizací.
Protesty proti platnosti mandátů těchto delegátů
jsou pak každoročně hlasovací většinou
odmítány.
Uvádím to proto, abychom si uvědomili, že
chceme-li v tomto nepříznivém prostředí
dosáhnout svých cílů, tj. aktivně
pomáhat dělnické třídě
a jejímu mezinárodnímu hnutí v boji
za zlepšení životních a pracovních
podmínek, musíme být dobře vyzbrojeni
takovým zákoníkem práce, který
by svým socialistickým pojetím i obsahem
čelil všem výpadům proti nám.
Proto jsme se snažili při projednávání
uvést jej v soulad s přijatými mezinárodními
úmluvami, zejména s těmi, jimž je na
tomto mezinárodním fóru přikládán
zvýšený význam. Naše socialistické
pracovní právo je v popředí zájmu
nejen v řadách odborářů, ale
i zástupců rozvojových zemí, které
získáním nezávislosti získávají
i zastoupení v mezinárodních organizacích
a účast na jejich jednáních.
l když nechci, soudružky a soudruzi, význam úmluv
Mezinárodní organizace práce přeceňovat,
nelze jej ani podceňovat, protože mají pro
státy, které je ratifikovaly, jak zde bylo řečeno,
povahu závažných norem a tyto musí o
jejich plnění podávat pravidelné zprávy
Mezinárodní organizaci práce. Chtěl
bych se proto zmínit aspoň o dvou, o kterých
zde ještě podrobnější řeč
nebyla, těch nejzávažnějších,
které byly předmětem jednání
zahraničního výboru NS.
Je to především úmluva č. 29
o nucené nebo povinné práci, jako jedna ze
základních úmluv, která byla ratifikována
91 členskými státy Mezinárodní
organizace práce a je proto předmětem soustavné
pozornosti a právě u této nám bylo
vytýkáno, že pracovníci v ČSSR
nemají možnost volně si najít zaměstnání
a opustit je, poněvadž podle dekretu č. 88
z roku 1945 o všeobecné pracovní povinnosti
nemůže být pracovník do pracovního
poměru přijat ani ho rozvázat bez souhlasu
odboru pracovních sil ONV.
Úmluva č. 29 v podstatě stanoví, že
má být odstraněna jakákoli nucená
nebo povinná práce a předpisy, které
ji umožňují. Za nucenou nebo povinnou práci
úmluva prohlašuje každou práci, která
je na kterékoliv osobě vymáhána pod
pohrůžkou nějakým trestem a k níž
se pracovník dobrovolně nenabídne. Na fóru
Mezinárodní organizace práce nám bylo
vytýkáno, že pracovník, pokud nedocílí
dohody se zaměstnavatelem o rozvázání
pracovního poměru nebo mu ONV odmítne dát
souhlas k výpovědi, musí zůstat v
pracovním poměru i proti své vůli,
a to bylo pokládáno za nucenou práci. Je
skutečností, že tento předpis nám
působil potíže v Mezinárodní
organizaci práce, a přitom šetření
ukázalo, že nemá pro nás celkem význam,
poněvadž ho nebylo, až na malé výjimky,
využíváno vůči zaměstnancům,
kteří chtěli změnit zaměstnání.
Zákoníkem práce bude tento dekret zrušen
a pracovníci nebudou k uzavření pracovní
smlouvy potřebovat žádného předchozího
souhlasu. Bude činěn jen rozdíl v délce
výpovědní lhůty podle toho, zda bude
pracovník rozvazovat pracovní poměr ze závažných
důvodů, jak je to formulováno v § 51
návrhu zákoníku práce. Tím
bude náš předpis v souladu s úmluvou
č. 29 o nucené práci.