Pro oblast školství, kde je zaměstnáno
velké procento žen, jsou významná i
ta ustanovení návrhu, která upravují
pracovní podmínky žen. Pro školské
a kulturní pracovníky sjednocuje návrh zákoníku
práce i řešení jejich pracovních
sporu. Zavádí i pro ně úpravu, která
bude platit v ostatních úsecích našeho
národního hospodářství. Některé
spory těchto pracovníků, je jichž pracovní
poměry byly upraveny zákonem o pracovních
poměrech státních zaměstnanců,
byly řešeny normální správní
cestou, jiné ve zvláštních smíšených
rozhodčích komisích, které byly ustaveny
při osobních úřadech. Podle návrhu
mají být všechny spory jako u ostatních
pracovníků řešeny rozhodčími
orgány, tj. orgány odborové organizace. Nebude-li
některá z obou stran s rozhodnutím spokojena,
bude ve sporu rozhodovat soud. Tato úprava přinese
sjednocení a zjednodušení. V některých
případech zabezpečí i objektivnější
posouzení nároků pracovníka.
Vzhledem k uvedeným skutečnostem doporučuje
kulturní výbor přijetí zákoníku
práce plně. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Pernické. Dávám slovo soudruhu Vincenci
Červinkovi.
Posl. Červinka: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci!
Navrhovaný zákoník práce stanoví
mimo jiné také značné úkoly
a povinnosti národním výborům.
Ve svém diskusním příspěvku
budu hovořit zejména k problémům souvisícím
se zabezpečením práva na práci a práce
ve prospěch společnosti, jak jejich úprava
vyplývá z návrhu zákoníku práce.
Jde o dvě otázky. Především o
zabezpečení pracovních sil pro naše
národní hospodářství a za druhé
o zabezpečení práce pro všechny občany.
Rozmísťování pracovních sil a
rozvázání pracovních poměrů
považuji za jeden z nejzávažnějších
problémů v oblasti pracovněprávních
vztahů. Nedostatky, které v tomto směru dosud
máme, spočívají především
v tom, že stále převyšuje poptávka
po pracovních silách celkový počet,
který přichází v úvahu pro
začlenění do práce. Například
v gottwaldovském okrese ve Svitu v obuvnickém závodě
schází přes 1000 pracovníků
v současné době a v závodě
Pozemní stavby přes 500. Ekonomické podněty
pro správné rozmístění pracovníků
se zatím uplatňují významněji
jen při organizovaném náboru, který
provádějí národní výbory
pro preferovaná hospodářská odvětví,
jinak jen ve zcela nepatrné míře, jako jsou
například závodní stipendia, pohraniční
příplatky apod. Za tohoto stavu převládají
proto stále ještě v regulaci pracovních
sil administrativní prvky, kterými ovšem na
trvalo nemůžeme, jak ukazují dosavadní
zkušenosti, uspokojivě vyřešit situaci
v pracovních silách. Toto lze očekávat
od důsledného provedení zásad zdokonaleného
plánovitého řízení národního
hospodářství, které vyžadují,
aby byl umožněn pohyb pracovníků regulovaný
výhradně ekonomickými podněty.
Než bude možno tohoto cíle dosáhnout,
musíme počítat ještě s delším
přechodným obdobím z hlediska současných
potřeb národního hospodářství,
zejména v zemědělství, hornictví,
v dopravě a ve stavebnictví. Proto návrh
zákoníku práce sám ve svém
celku tyto otázky neřeší a správně
ponechává v platnosti ještě základní
právní úpravu těchto otázek,
to jest zákon č. 70/ 1958 Sb., o úkolech
podniků a národních výborů
na úseku péče o pracovní síly
a jeho prováděcí vládní nařízení
č. 92 z téhož roku.
Národní výbory zůstanou tedy pro přechodnou
dobu i nadále oprávněny stanovit závazně
pro podniky rozsah, zdroje a oblasti náboru pracovníků
a provádět organizovaný nábor pro
klíčová odvětví a podniky.
Významné je, že zákoník práce
ruší dekret presidenta republiky č. 88/1945
Sb., jak o tom mluvil s. Pašek, o všeobecné pracovní
povinnosti, správně řečeno jeho zbývající
část. Podle dosud platného ustanovení
tohoto dekretu může být rozvázán
pracovní poměr výpovědí, tedy
kromě případů oboustranné dohody,
jen po předchozím souhlasu odboru pracovních
sil okresního národního výboru.
Účelem tohoto předpisu bylo, aby pracovní
poměr nebyl ze strany pracovníka rozvazován,
pokud by jeho odchodem bylo narušeno plnění
úkolů podniku a ze strany podniku, pokud by byl
pracovník propuštěním ze zaměstnání
sociálně ohrožen.
O statistických údajích s. Pašek hovořil
a z toho vyplývá, že rozvazování
pracovních poměrů se souhlasem ONV se stalo
takovými řídkými případy,
a proto také myslím, že už ztratilo svou
opodstatněnost. V řadě případů
však trvalo delší dobu, než se pracovníku
podařilo dosáhnout souhlasu podniku k rozvázání
pracovního poměru a často se vyskytovalo
i to, že pracovníci se snažili docílit
rozvázání pracovního poměru
i za cenu neomluvené absence.
Zmíněné omezení výpovědi
bylo proto zejména pracovníky pociťováno
velmi tíživě. Mnohdy nemohli dosáhnout
uvolnění z pracovního poměru právě
ti pracovníci, kteří měli pro odchod
z organizace skutečně vážné důvody
jako např. získání bytu v jiném
místě, dojíždění do práce
zdaleka, nevyužívání odborné
jejich kvalifikace, dlouhé odloučení bydlení
od rodiny apod. Praxe národních výborů
při řešení těchto otázek
byla předmětem mnoha stížností
a časté kritiky pracujících a na půdě
Mezinárodní organizace práce, jak zde o tom
bylo hovořeno, dávala tato vázanost výpovědí
záminky k útokům, že je u nás
nucená práce.
Navrhované zrušení zbývající
platné části dekretu č. 88/1945 Sb.
je tedy nepochybně správné. Ustanovení
v návrhu zákoníku, podle něhož
se prodlužuje příslušná výpovědní
lhůta o 6 měsíců, jestliže pracovník
dává výpověď, aniž by k
tomu měl některý z důvodů výslovně
uvedených v zákoníku, je řešením,
které podstatně lépe odpovídá
principům socialistických právních
vztahů.
Počítá se s tím, že během
této doby organizace buď odstraní příčiny
nespokojenosti pracovníka nebo - nepodaří-li
se jí pracovníka udržet - bude si moci včas
najít za něho náhradu. Pokud by hrozilo nebezpečí,
že by odchodem pracovníků z klíčových
odvětví mohlo dojít k ohrožení
plnění úkolů národního
hospodářství, může vláda
- podle zmocnění daného jí v zákoníku
- vydat omezující opatření. Tím
jsou tedy právně dostatečně zabezpečeny
potřeby našeho národního hospodářství.
V případě, že však pracovník
bude mít pro výpověď některý
z vážných důvodů v zákoníku
výslovně uvedených, bude moci rozvázat
pracovní poměr výpovědí s dodržením
příslušné výpovědní
lhůty bez jejího prodloužení či
bez splnění vládou stanoveného omezujícího
opatření.
Předpisy, které zůstanou i nadále
v platnosti, dávají národním výborům
dostatek možností, aby usměrňovaly žádoucím
směrem nástup do nového zaměstnání
pracovníka, který z organizace odešel. Tato
úprava povede ve svých důsledcích
konečně k tomu, aby si organizace lépe uvědomovaly
svou odpovědnost za získávání
a udržení pracovních sil, zejména zvýšenou
péčí o zlepšování pracovních
i sociálních podmínek svých pracovníků
a umožněním dosažení vyšších
výdělků podílem na příznivých
hospodářských výsledcích. Dosavadní
úprava vedla mnohé organizace k tomu, že nevěnovaly
dostatečnou péči těmto otázkám
a spoléhaly na to, že jim dosavadní regulace
pohybu pracovních sil nejen umožní získat
potřebný počet pracovníků,
ale také si je udržet třebas i proti jejich
vůli.
Návrh zákoníku plně respektuje při
rozvazování pracovních poměrů
objektivně odůvodněné potřeby
organizací v nových podmínkách řízení.
Výpovědní důvody ze strany organizace
jsou v návrhu zákoníku práce pojaty
v potřebné šíři, takže umožňují
organizacím rozvázat pracovní poměr
s těmi pracovníky, jejichž zaměstnávání
by bylo pro organizaci nehospodárné ať už
v důsledku jakýchkoliv organizačních
změn, změn v technickém vybavení nebo
jiných provozních podmínek. To je třeba
z hlediska nových zásad řízení
uvítat. Totéž platí i o možnosti
dát výpověď pracovníku, který
nesplňuje předpoklady stanovené pro výkon
jeho práce nebo zaostává v práci a
neplní požadavky na něho kladené. To
umožní organizacím zejména soustavně
zkvalitňovat vedoucí kádry, pracovníky
výzkumu apod.
Ve všech případech k rozvázání
pracovního poměru výpovědí
nebo okamžitým zrušením ze strany organizace
bude ovšem nadále nutný předchozí
souhlas ZV ROH, popřípadě vyššího
odborového orgánu.
O pracovnících se změněnou pracovní
schopností bylo zde hovořeno, takže nepokládám
za nutné se o tom dále zmiňovat.
A ještě jedna věc, která se týká
praxe NV, je spojena s navrhovaným zrušením
dekretu č. 88/1945 Sb.
Je to vydávání tzv. převodek pracovníkům,
kteří chtějí nastoupit zaměstnání
v jiném okrese, než ve kterém bydlí
nebo dosud pracovali.
I to je dosud značné omezení občanů
v jejich volnosti pohybu a prakticky, jak ukazují zkušenosti,
to nemá zdaleka tak veliký dosah, aby to vyvážilo
politickou únosnost takového opatření,
a to i z hlediska mezinárodního.
Také z hlediska nové soustavy řízení
národního hospodářství, které
vyžaduje - ovšem jako cílové řešení
- volnost pohybu pracovních sil usměrňovaného
výhradně působením ekonomických
stimulů.
Zrušením dekretu č. 88 budou zrušeny poslední
zbytky přímých administrativních omezení
vůči pracovníkovi při skončení
a nástupu zaměstnání.
Dosud však se ještě nemůžeme plně
zříci administrativních omezení vůči
organizacím při přijímání
pracovníků do zaměstnání.
Dokud bude u nás trvat dosavadní nepoměr
mezi poptávkou po pracovních silách a jejich
počtem a nebude možno uplatnit plně pouze ekonomickou
regulaci, je nutno jej usměrňovat i administrativními
opatřeními, tj. ovšem ve směru vůči
organizaci a ne pracujícím.
Zkušenosti vedou k tomu - a také nová soustava
s tím počítá - že je třeba
i nadále zachovat organizovaný nábor jako
systém získávání pracovníků
pro rozhodující odvětví a oblasti.
Proto nelze ještě dovolit organizacím, aby
si neomezeně nabíraly pracovníky bez ohledu
na pořadí jejich důležitosti, ale nutno
naopak limitovat tyto počty jednotlivým organizacím.
Zde mají opět významné úkoly
národní výbory. Uvedené limity budou
v nové soustavě určovat krajské národní
výbory. Národní výbory budou v souvislosti
s tím plnit další významná poslání.
Je třeba setrvat na zásadě, že organizace
smějí přijímat pracovní síly
jen na základě povolení a ze zdrojů
stanovených okresním národním výborem.
Národní výbory budou nejen tyto zdroje určovat
a dávat organizacím povolení, ale bude třeba,
aby odpovědně a účinně také
kontrolovaly praxi organizací. Dále musí
být zachována i pravomoc národních
výborů stanovit organizacím procento zaměstnanosti
žen a plán zaměstnanosti občanů
se změněnou pracovní schopností a
konečně i pravomoc národních výborů
doporučovat organizacím závazně přijetí
určitých těžko umístitelných
osob. Návrh zákoníku práce zdůrazňuje
v § 26 povinnost národních výborů
zabezpečovat občanům práci podle jejich
oprávněných zájmů a v souladu
s potřebami našeho národního hospodářství.
Navíc však obsahuje též zmocnění
pro vládu, aby mohla vydat předpisy o hmotném
zabezpečení občanů před nástupem
do práce a k usnadnění takového nástupu.
To je proto, že se pamatuje i na případy, kdy
by eventuálně při uskutečňování
nové soustavy řízení mohlo dojít
při likvidaci neefektivních provozů k určitým
třeba docela místním těžkostem,
nebo momentálním problémům s převedením
pracovníků na jiná pracovní místa
nebo na nové profese. Zakotvení takovéhoto
ustanovení v zákoníku práce vyhovuje
i požadavku námi ratifikované mezinárodní
konvence.
Zákoník práce zakotvuje pro národní
výbory další povinnosti, které však
i dnes národní výbory plní a proto
nepokládám za potřebné o nich hovořit.
V souvislosti s tím a jménem výboru pro národní
výbory doporučuji Národnímu shromáždění,
aby návrh zákoníku práce byl schválen.
(Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. Červinkovi. Do rozpravy jsou ještě přihlášeni
s. poslanci Novák a Závěta. Přerušuji
nyní schůzi do 15 hod.