Středa 16. června 1965

Soudružky a soudruzi poslanci! V rozpravě nebyly předneseny další podněty, které by měly být do zákoníku práce ještě případně zapracovány. Přesto doporučuji, aby ty připomínky, které byly adresovány resortům nebo jiným orgánům, v souvislosti s projednáváním zákoníku práce, byly projednány na příslušných resortech nebo orgánech a aby předsednictvu Národního shromáždění byla podána zpráva o jejich vyřízení.

Rozprava v souladu se zákoníkem práce jistě ještě řadu otázek rozvedla, přičemž, a to je nutné zvláště zdůraznit, poslanci v nejednom diskusním příspěvku uvedli, že můžeme v současné etapě vývoje naší společnosti uskutečňovat jen taková opatření, která jsou v souladu s rozvojem naší ekonomiky.

Doporučuji proto, aby oba návrhy zákonů včera a dnes projednávaných byly s navrhovanými změnami také schváleny.

Předseda NS. s. Laštovička: Děkuji zpravodaji poslanci Mátlovi. Přistoupíme nyní k hlasování. Je zde protinávrh soudružky Priehodové, aby v § 103 bod f) se provedla změna tak, že zbytek věty, který začíná ve druhé řádce tohoto odstavce ve znění - "Pokud jde o pracovníka, který pracuje v zemědělství nebo lesnictví" byl vyškrtnut. Kdo souhlasí s tímto návrhem soudružky Priehodové, nechť zvedne ruku. Tři hlasy. Kdo je proti tomuto návrhu? (Všichni poslanci kromě čtyř). Děkuji. Zdržel se někdo hlasování? Jeden.

Konstatuji, že pozměňovací návrh s. Priehodové Národní shromáždění neschvaluje. Přistoupíme tedy k hlasování o návrhu zákoníku práce ve znění upraveném podle společné zprávy výborů NS a podle návrhu zpravodaje. Kdo souhlasí s tímto zněním návrhu zákoníku práce ve znění upraveném podle společné zprávy výborů Národního shromáždění a podle návrhu zpravodaje, nechť zvedne ruku. (Poslanci hlasují.) Děkuji.

Kdo je proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Konstatuji, že Národní shromáždění jednomyslně schválilo návrh zákoníku práce ve znění upraveném podle společné zprávy výborů Národního shromáždění a podle návrhu zpravodaje.

Národní shromáždění tím jednomyslně schválilo zákoník práce, který odpovídá reálným objektivním zákonům rozvoje naší společnosti a který naši socialistickou společnost staví na nejpřednější místo při řešení vztahů v oblasti práce. Tento zákon nepochybně má velký mezinárodní revoluční význam. (Potlesk.)

Přistoupíme nyní k hlasování o návrhu zákona o některých změnách v nemocenském pojištění ve znění společné zprávy výborů Národního shromáždění.

Kdo souhlasí s návrhem zákona o některých změnách nemocenského pojištění ve znění společné zprávy výborů Národního shromáždění, nechť zvedne ruku. (Poslanci hlasují.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Konstatuji, že návrh zákona o některých změnách v nemocenském pojištění ve znění společné zprávy výborů Národního shromáždění je schválen jednomyslně.

Přistoupíme nyní k projednání pátého bodu schváleného pořadu, kterým je

5. Vládní návrh usnesení (tisk 41), jímž Národní shromáždění schvaluje podle čl. 41 Ústavy státní závěrečný účet Československé socialistické republiky za rok 1964.

Zpráva výboru pro plán a rozpočet bude podána ústně.

Podle § 19 zákona o jednacím a pracovním řádu Národního shromáždění odůvodní vládní návrh usnesení ministr financí s. Dvořák. Prosím s. Dvořáka, aby se ujal slova.

S. ministr financí Dvořák: Vážené Národní shromáždění, soudružky a soudruzi poslanci!

Státní závěrečný účet za rok 1964 je příležitostí, abychom posoudili, do jaké míry se nám podařilo splnit záměry, se kterými jsme šli do tohoto roku na úseku finančního hospodaření. Jako základní linie pro rok 1964 platily závěry vyplynuvší z loňského lednového zasedání ÚV KSČ, které orientovalo všechny pracující na nutnost rozvinout a využít zejména kvalitativní prvky a vnitřní rezervy v hospodářství. Proto na ně byl zaměřen i státní rozpočet.

Materiál, který vám byl rozdán, shrnuje výsledky, kterých bylo ve státním hospodaření za minulý rok dosaženo. Čísla zprávy plně potvrzují hodnocení, které již bylo provedeno při jiných příležitostech a které lze shrnout v charakteristiku, že v roce 1964 byl nejen v plánu založen, ale i ve skutečnosti obnoven růst společenské výroby, že se zlepšilo do jisté míry plnění plánu investiční výstavby a materiálně-technické zásobování, že se podařilo zajistit vyšší objem dodávek pro zahraniční obchod i do tržních fondů, což se projevilo zlepšeným zásobováním obyvatelstva především základními druhy potravin.

Zlepšení však není jenom v hmotných ukazatelích, nýbrž se projevilo i ve finančních výsledcích hospodaření. Hospodářský výsledek v průmyslu a ve stavebnictví byl proti plánu vyšší o 271 mil. Kčs, zlepšilo se plánované saldo platební bilance o 610 mil. Kčs, zásoby hospodářských organizací se snížily v roce 1964 o miliardu korun. Vlastní náklady v průmyslu se snížily místo o plánovaných 0,17 hal. o 0,66 hal. na jednu korunu. Jenom toto zlepšení představuje na srovnatelné základně 900 miliónů korun.

Tyto, i řada dalších kladných momentů, které se výrazněji projevily zejména ve druhé polovině loňského roku jsou hlavním důvodem, že rozpočtové hospodaření za rok 1964 skončilo převahou příjmů nad výdaji ve výši 2 mld. 170 mil. Kčs. Je pravda, že tento příznivý výsledek je zkalen skutečností, že velká část tohoto přebytku představuje nesplněné výdaje na reprodukci základních výrobních fondů, tedy zpomalený rozvoj hospodářství. Je třeba říci, že přes existenci některých kladných prvků v rozvoji hospodářství se v loňském roce ještě nepodařilo odstranit napětí mezi zdroji a potřebami, což se projevilo zejména v tom, že národní důchod zůstal na stejné úrovni jako v r. 1963. Současně však vzrostla osobní i společenská spotřeba, takže jsme loni ještě žili do určité míry na úkor akumulace a rezerv. Avšak, tak jako zpravidla není dobré v hospodaření jednotlivce nebo rodiny, aby musel běžné potřeby krýt z dřívějších úspor, není to žádoucí ani ve státním hospodářství. Tato situace byla způsobena především tím, že se nám nepodařilo v minulém roce zabránit některým ztrátám, jako tomu bylo např. v dopravě a v zemědělství, které při větší péči na všech úrovních řízení i na podřízených pracovištích nemusely vzniknout, i když v oblasti zemědělství nelze nevidět důsledky způsobené suchem.

Na skutečných výsledcích loňského roku nelze již nic měnit. Zůstává proto naší hlavní starostí, jaké účinné závěry z těchto výsledků vyvodíme pro hospodaření běžného roku i příštích let. Dovolte mi k tomu proto několik pohledů o plnění státního plánu za prvních 5 měsíců letošního roku.

Podle údajů Ústřední komise lidové kontroly a statistiky byl plán průmyslové výroby překročen na 102,3 %, což znamená růst o 9,1 % proti stejnému období loňského roku. Stavební podniky plní plánovaný objem stavebních prací do konce května na 101,7 %. Současně s plněním výrobních úkolů zvýšil se také objem přepravy zboží proti loňskému roku o 6,8 % (při překročení plánu za 5 měsíců o 4,2 %). Důležitá je přitom okolnost, že plán produktivity práce se překračuje za první 4 měsíce o 2,8 %.

Potěšitelné je, že pozitivní tendence z konce minulého roku se v letošním roce v kvalitativních ukazatelích rozšířily a že znamenají zlepšení proti číslům předpokládaným v rozpočtu na rok 1965. V letošním roce jsou příjmy i výdaje plněny lépe než ve stejném období minulého roku. Státní hospodářské organizace bez zemědělství a zahraničního obchodu překročily rozepsaný plán tvorby zisku do konce dubna o 1 mld. 193 mil. Kčs, z toho jen v průmyslu o 795 mil. Kčs.

Příznivější hospodářský výsledek ve srovnání s plánem vykazuje stavebnictví a doprava.

Překročení plánované tvorby zisku bylo ve většině odvětví národního hospodářství ovlivněno hlavně úsporami nákladu.

V průmyslu byla v prvním čtvrtletí nákladovost o 1,3 % lepší než celoročně uvažovaný průměr a o 1,9 % příznivější proti skutečné nákladovosti v prvním čtvrtletí loňského roku.

Procentní údaje jsou někdy málo přesvědčivé. Absolutní čísla v tomto konkrétním případě nám říkají, že plán na rok 1965 předpokládá snížení nákladů proti úrovni roku 1964 o 1 200 mil. Kčs. Tento celoroční předpoklad byl do konce dubna t.r. již překročen o 70 mil. Kčs.

I když na celkových úsporách nákladů se ve značné míře podílí fixní náklady z překročení plánu výroby zboží - v průmyslu je to zhruba 1/3 uspořených nákladů - ukazují se i některé prvky zlepšení vlastní hospodárnosti. Tak např. náklady na materiál, palivo a energii na jednu korunu vyrobeného zboží byly v prvním čtvrtletí v průmyslu proti plánu nižší o 0,54 haléře, i když s jejich vysokým podílem na celkové nákladovosti nemůžeme být ještě zdaleka spokojeni. Významná je úspora materiálových nákladů v našich hutích, dosahovaná snižováním spotřeby koksu, snižováním předváhy aj.

Podle předběžných úvah očekáváme v průmyslových organizacích překročení ročního plánu zisku o zhruba 2 miliardy Kčs.

Na těchto příznivých výsledcích mají největší zásluhu především ty kolektivy na našich závodech, které si vzaly k srdci závěry lednového pléna ÚV KSČ i prohlášení vlády z června minulého roku o nutnosti zvýšení péče o kvalitativní stránky rozvoje.

Výrazného výsledku dosáhly v roce 1964 ve zlepšování kvality naše ocelárny a z nich zejména v Kunčicích, Vítkovicích a Třinci. V těchto ocelárnách v rámci prováděného ekonomického experimentu zaměřeného zejména na rentabilitu, se např. vhodnou formou hmotné zainteresovanosti podstatně snížila zmetkovitost staveb v hodnotě zhruba o 130 mil. Kčs. Nejde přitom jen o úspory finančních prostředků, nýbrž také o záchranu více než 100 tis. tun kovu.

Miliónové úspory finanční i materiálové vykázal v roce 1964 také národní podnik Spolek pro chemickou a hutní výrobu v Ústí n. Lab., kde se podstatně zvýšilo dodržování surovinových i materiálových norem. Zvlášť stojí za zmínku, že tyto úspory se týkají především dovážených surovin.

Také textilní závody, zejména n. p. Tiba, začaly v roce 1964 rozšiřováním pokrokové technologie v potiskování tkanin filmovým tiskem přispívat ke snižování výrobních nákladů a k lepšímu uspokojování tuzemských i zahraničních odběratelů.

Na nejvyšší jakost a hygienické přepravování výrobků se zaměřili pracující v n. p. Průmysl mléčné výroby v Novém Bydžově. Podařilo se jim i při větší náročnosti na kvalitu překročit plán výroby zhruba o 4 %, což představuje ve finančním vyjádření 18,5 mil. Kčs.

Jiná oblast, ve které se projevuji znatelné prvky zlepšení, jsou zásoby.

V prvním čtvrtletí se podařilo průmyslovým resortům udržet stavy zásob na zhruba stejné výši jako na začátku roku. Uvážíme-li, že loni v prvním čtvrtletí u těchto resortů vzrostly stavy zásob o půldruhé miliardy, je letošní vývoj nesporně příznivý. K tomuto vývoji přispělo v řadě podniků, i vhodné uplatňování hmotné zainteresovanosti na hospodaření se zásobami a jejich efektivním využitím. Tak již v roce 1964 např. Závody naftových motorů n. p. Praha dosáhly při efektivním využiti zásob jejich snížení o 31 mil. Kčs. Využití nových forem zainteresovanosti uplatněných Státní bankou v rámci uzavírání úvěrových dohod s podniky, zejména poskytování úrokových bonifikací, případně i přímých dotací do prémiových fondů pokračuje i v letošním roce, kdy se podařilo již v průběhu prvního čtvrtletí vytvořit předpoklady k nadplánovanému snížení zásob o 900 mil. Kčs. Celkový výhled v zásobách lze uzavřít konstatováním, že při zvýšeném úsilí nových oborových ředitelství i poboček Státní banky může lepší využití zásob v národním hospodářství přinést finanční efekt ve výši 2 miliard korun.

I v oblasti národních výborů bylo dosaženo v uplynulém roce některých dobrých výsledků. Zlepšení ve srovnání s minulými léty zaznamenaly národní výbory zejména v plnění svých přímých příjmů, které překročily o 6 %, což představuje částku 813 mil. Kčs. Přispělo k tomu především zlepšené plnění úkolů v hospodářských organizacích řízeným národními výbory. Myslím, že není třeba zdůrazňovat, že v práci národních výborů jsou další mobilizovatelné rezervy. Jde kromě jiného zejména o úsek společenské spotřeby, jejíž řízení je jim svěřeno ve velkém rozsahu.

Výdaje na společenskou spotřebu rostly v posledních letech rychleji než národní důchod. I na tomto úseku lze však dosáhnout lepších výsledků - především zvýšenou hospodárností, prověřováním účelnosti a efektivnosti každé vydávané koruny. Přitom si zasluhuje uznání snaha mnohých národních výborů vyvíjena v poslední době a směřující k přímému rozmnožování hodnot a tím i jejich příjmů. Např. na Ostravsku si vypracovali na letošní rok řadu aktivních opatření, která ve svém celku mají přinést o 101 mil. Kčs lepší výsledky rozpočtového hospodaření. Jsou zaměřena na rozšíření místní výroby a zvýšení služeb pro obyvatelstvo, zvýšení hospodárnosti apod.

Na dobrých výsledcích hospodaření se podílejí rovněž slovenské národní výbory, které překročily v roce 1964 plánované přímé příjmy o 547 mil. Kčs (tj. o 17 %), zejména zásluhou lepšího hospodaření a překračování výrobních úkolů hospodářských organizací jimi řízených. Kvalitativní zlepšení v čerpání rozpočtových výdajů se projevilo hlavně ve zvýšeném objemu čerpání finančních prostředků na údržbu základních fondů, které činilo 444 mil. Kčs a pro rok 1965 se v rozpočtech slovenských národních výborů zvyšuje o dalších 18 %.

Ve slovenských krajích se projevily v letošním roce některé příznivé tendence v plnění úkolů na úseku finančního hospodaření. Tak např. v prvním čtvrtletí činily přímé příjmy národních výborů 21,7 % z ročního úkolu, v letošním roce však stoupl tento podíl na 24,7 %. Plánovaný hospodářský výsledek podniků na Slovensku byl překročen o 155 mil. Kčs.

Celostátní aktivní opatření projednaná národními výbory mají zlepšit hospodářské výsledky letošního roku o 900 mil. Kčs. Provádění těchto opatření se již projevuje ve výsledcích plnění rozpočtů národních výborů za první čtvrtletí, kde příjmová stránka rozpočtu je plněna opět lépe než ve stejném období minulého roku.

Význam všech těchto pozitivních výsledků se nezmenšuje ani se zřetelem k tomu, že plán a tudíž i státní rozpočet na letošní rok byly sestaveny méně direktivně nežli v uplynulých letech, neboť se tvořily v ovzduší přípravy k novému systému řízení, v němž budeme přikládat mnohem větší důležitost ekonomickým nástrojům před administrativními zásahy. Při tvorbě státního rozpočtu se proto již počítalo se značnou mobilizací rezerv.

Chtěl bych použít této příležitosti, abych všem jmenovaným závodům a národním výborům i dalším, které nelze jednotlivě uvádět, vyjádřil uznání a popřál jim mnoho dalších úspěchů. Jimi dosahované výsledky ukazují na velký rozsah rezerv, které v národním hospodářství máme a které je třeba neustále mobilizovat.

Naproti tomu si zaslouží nejtvrdšího odsouzení případy, kdy se podniky pokoušejí získat úhradu za práce, které byly buď vadné nebo nepoužitelné, nebo které dokonce nebyly provedeny vůbec. I když nejde o případy typické, nemělo by docházet vůbec k tomu, aby např. stavební podnik vyúčtoval až o 70 % prací více, než fakticky vykonal.

Zcela jinou, avšak stejně nežádoucí povahu mají i tendence projevující se tím, že v některých experimentujících podnicích převládá zájem na přídělech do podnikového fondu pracujících nad potřebou dotovat fond investic, technického rozvoje nebo fond na sociální účely. Přitom někde zdroje pro zvýšené posílení fondu odměn jsou získávány i ekonomicky nesprávným způsobem.

Tyto nežádoucí jevy v naší ekonomice svědčí o tom, že stále ještě se nepřistupuje odpovědně ke společenským hodnotám hmotným i finančním. Výbory Národního shromáždění v uplynulých dnech projednávaly podrobně stav národního majetku a musily konstatovat, že se zanedbává jeho údržba a že se s ním nakládá nehospodárně.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP