Předseda Národního shromáždění
Laštovička a místopředsedové
dr. Škoda, dr. Kyselý, s. Leflerová.
Členové předsednictva ÚV KSČ
předseda vlády Lenárt, dr. Dolanský,
Fierlinger, Hendrych; kandidát předsednictva
ÚV KSČ Vaculík; tajemníci ÚV
KSČ Koucký, Penc, dr. Štrougal;
místopředsedové vlády Černík,
Piller; ministři inž. Burian, dr. Císař,
David, Dvořák, Korčák,
inž. Krejčí, Kudrna, arm. gen.
Lomský, dr. Neuman, Odvárka,
inž. Takáč, Uher, Krahulec.
Předseda NS s. Laštovička (zvoní):
Vážené soudružky a soudruzi poslanci!
Zahajuji přerušenou schůzi Národního
shromáždění. Přistoupíme
k projednání šestého, sedmého
a osmého bodu pořadu, kterými jsou
6. Vládní návrh zákona (tisk č.
31), kterým se mění a doplňuje trestní
zákon číslo 140/1961 Sb. a zpráva
výboru ústavně právního (tisk
č. 43),
7. Vládní návrh zákona (tisk č.
32), kterým se mění a doplňuje zákon
č. 141/1961 Sb. o trestním řízení
soudním (trestní řád) a zpráva
výboru ústavně právního (tisk
č. 44) a
8. Vládní návrh zákona (tisk č.
33), kterým se upravuje postih provinění
a přestupků osob opětně se dopouštějících
výtržnictví, násilností a příživnictví
a zpráva výboru ústavně právního
(tisk č. 45).
Vládní návrhy všech tří
zákonů odůvodní ministr spravedlnosti
soudruh Neuman. Dávám slovo ministru Neumanovi.
Ministr dr. Neuman: Soudružky a soudruzi poslanci,
plénu Národního shromáždění
byl předložen k projednání komplex návrhů
zákonů, které se týkají činnosti
Sboru národní bezpečnosti, prokuratury a
soudů. Jde o novelu trestního zákona a trestního
řádu, o zákon, kterým se upravuje
postih provinění a přestupků osob
opětovně se dopouštějících
výtržnictví, násilností a příživnictví,
o zákon o výkonu trestu odnětí svobody
a o zákony o Sboru národní bezpečnosti
a o prokuratuře.
Při projednávání návrhů
těchto zákonů ve vládě jsem
byl pověřen, abych v plénu Národního
shromáždění odůvodnil předložení
návrhu novely trestního zákona a trestního
řádu a návrhu zákona, kterým
se upravuje postih provinění a přestupků
osob opětovně se dopouštějících
výtržnictví, násilností a příživnictví.
V odůvodnění poukáži zejména
na základní skutečnosti, které vedly
k vypracování těchto zákonů,
na nejdůležitější změny,
k nimž má dojít proti platné právní
úpravě a na hlavní cíle, které
návrhy těchto plánů sledují.
Předložené návrhy zákonů
jsou součástí komplexního a cílevědomého
rozpracování linie XII. sjezdu Komunistické
strany Československa, k jejíž realizaci dochází
ve všech oblastech života naší společnosti.
I když v současné době stojí
v popředí zájmů otázky dalšího
rozvoje národního hospodářství,
jsou spolu s tím řešeny i neméně
významné problémy v oblasti sociálně-politické
a ideologické. Jde o zabezpečení jednoty
materiálních, morálních a právních
stimulů, tedy i o soustavné zdokonalování
celého systému nástrojů včetně
zdokonalování právního řádu.
Při zdokonalování právního
řádu na úseku činnosti Sboru národní
bezpečnosti, prokuratury a soudů jde v podstatě
o to, aby - tak jako na jiných úsecích -
byla organizace i činnost těchto orgánů
přizpůsobena možnostem a požadavkům
společnosti, aby organizacím formy a metody práce,
které byly vývojem překonány, byly
nahrazeny novými, aby práce těchto orgánů
se zkvalitnila a ještě účinněji
přispívala k prohlubovaní právního
vědomí lidí a k upevňování
socialistické zákonnosti.
Nutnost řešení těchto otázek
v žádném případě nevyplývá
z toho, že by trestná činnost v naší
republice rostla a že by v práci Sboru národní
bezpečnosti, prokuratury a soudů byly závažné
nedostatky. Některá fakta, která uvedu, ukazují,
že opak je pravdou.
Už prosté srovnání současného
stavu kriminality se stavem v předmnichovské republice
i celkový vývoj kriminality u nás po roce
1945 v porovnání s vývojem v kapitalistických
státech nemůže nechat nikoho na pochybách.
Pro srovnání použiji koeficient odsouzených
osob na 100 000 žijících obyvatel. Když
vezmeme rok 1924 za 100 % (jde o rok s nejmenším počtem
odsouzených osob v předmnichovské republice),
kleslo toto procento v roce 1956 na 54 %, v roce 1959 na 39 %,
v roce 1961 na 30 %, v roce 1963 na 28 %, tedy přibližně
na jednu čtvrtinu. Tento pokles pokračoval i v roce
1964.
Tyto skutečnosti svědčí mimo jiné
i o úspěšné práci Sboru národní
bezpečnosti, prokuratury a soudů. V práci
těchto orgánů nastal od celostátní
konference Komunistické strany Československa v
červnu 1956 zásadní a trvalý obrat,
který vedl nejenom k energickému skoncování
s případy hrubého porušování
socialistické zákonnosti, ale i k soustavnému
zkvalitňování jejich činnosti. Po
XII. sjezdu Komunistické strany Československa byla
provedena revize politických procesů z období
let 1949 až 1954 a byly napraveny tehdy napáchané
křivdy.
Nejsme-li plně spokojeni se stavem a vývojem kriminality
a s prací Sboru národní bezpečnosti,
prokuratury a soudů, pak to tedy není proto, že
by tyto orgány nedosahovaly výrazných úspěchů
v boji s kriminalitou a že by současný stav
a vývoj kriminality byl neutěšený. Soustředění
pozornosti na tyto otázky a jejich řešení
je podmíněno naopak našimi úspěchy
při výstavbě socialismu a komunismu, které
umožňují, abychom i na tomto úseku si
stanovili o mnoho odvážnější úkoly,
při tom však reálné, našim podmínkám
odpovídající. Přitom má prvořadý
význam skutečnost, že před nedávnem
byl vytýčen - již jako konkrétní
politický cíl - požadavek na podstatnější
snížení a postupnou likvidaci kriminality.
Rozbor stavu plnění tohoto úkolu, provedený
předsednictvem ústředního výboru
Komunistické strany Československa v průběhu
let 1963 a 1964, ukázal, že i když dosavadní
výsledky jsou dobré, neodpovídají
plně vynaloženému úsilí ani našim
možnostem a potřebám. Pokles kriminality není
rovnoměrný u všech jejích forem a ani
u jednotlivých kategorií pachatelů. To se
týká zejména tzv. obecné kriminality
- a to i drobnějších případů
- a pachatelů recidivistů. Statistika signalizuje,
že jde o trestné činy proti životu, zdraví
a důstojnosti člověka, o trestné činy
loupeže, krádeže a neoprávněného
užívání cizí věci, o trestné
činy výtržnictví, příživnictví,
útoku na veřejného činitele, opilství
a zanedbání povinné výživy. Podíl
mladých lidí na kriminalitě se dokonce zvýšil.
Provedený rozbor také ukázal, že práce
orgánů činných v trestním řízení
a zejména některé organizační
formy Sboru národní bezpečnosti neodpovídají
již plně úkolům, které máme
před sebou na úseku dalšího snižování
kriminality. Nejvýrazněji se to projevilo na úseku
odhalování a vyšetřování
trestné činnosti a zabezpečování
rychlého a rozhodného postupu proti porušovatelům
našich zákonů. Přednosti systému
okrskových zmocněnců se vyčerpaly,
začala převažovat jeho negativní stránka.
Objasnění trestných činů, které
jsou po skutkové, důkazní a právní
stránce složité a obtížné,
vyžaduje vysokou odbornost a plné soustředění
kvalifikovaných vyšetřovatelů pouze
na tuto práci. Dosavadní platná právní
úprava to plně neumožňovala.
Dosud platná úprava nezaručovala další
zkvalitnění práce bezpečnostních,
vyšetřovacích, prokurátorských
a soudních orgánů, ani další
zapojení pracujících do této oblasti
společenské praxe a tím i podstatnější
snížení kriminality. Předložené
návrhy zákonů vytvářejí
v prvé řadě zákonné předpoklady
k odstranění uvedených nedostatků.
Návrhy navazují na dosud přijatá a
provedená opatření k upevnění
zákonnosti a dále je rozpracovávají
v podmínkách nynějšího stavu
vývoje socialistické společnosti.
Pokud jde o novelu trestního zákona a trestního
řádu a o zákon, kterým se upravuje
postih provinění a přestupků osob
opětovně se dopouštějících
výtržnictví, násilností a příživnictví,
mění se jimi dosavadní právní
úprava zejména v těchto směrech:
Vyšetřování závažných
trestných činů bude svěřeno
kvalifikovanému samostatnému vyšetřovacímu
aparátu. Objasňování méně
důležitých a jednoduchých věcí
budou provádět příslušníci
Sboru národní bezpečnosti, zejména
nově zřízených obvodních oddělení,
a to formou vyhledávání. Dělba práce
mezi vyšetřovacím aparátem a vyhledávacími
orgány, postup při vyhledávání
a osobní odpovědnost za výsledky práce
a dodržování socialistické zákonnosti
se upravují zákonem. Vytváří
se systém účinných právních
záruk samostatnosti vyšetřovacího aparátu.
U vyšetřovatelů požaduje zákon
dokončené vysokoškolské právnické
vzdělání jako záruku vysoké
odbornosti. Ve vyšetřování se podstatně
rozšiřuje účast obhájce a jeho
oprávnění. V obou uvedených směrech
jde o posílení záruk zjišťování
objektivní pravdy.
Všechny navržené změny nejenom přispějí
ke zkvalitnění průběhu a výsledku
vyšetřování, ke zjištění
objektivní pravdy, ke zrychlení řízení
a tím i k zintenzívnění boje s kriminalitou,
ale skýtají i plnou záruku toho, že
nebude moci dojít k recidivám chyb z minulosti.
S účinnějším bojem proti kriminalitě
souvisí i návrh novely trestního zákona
a zákona, kterým se upravuje postih provinění
a přestupků osob opětovně se dopouštějících
výtržnictví, násilnosti a příživnictví.
K podstatné změně má dojít
v postihu recidivistů, kteří se dopouštějí
protispolečenského jednání proti veřejnému
pořádku a socialistickému soužití
a kteří byli dosud postihováni za takové
jednání před místními lidovými
soudy nebo před národními výbory.
Zkušenosti totiž ukázaly, že výchovné
působení místních lidových
soudů a národních výborů, které
plně postačí k nápravě provinilců
z řad pracujících, není dostatečně
účinné u recidivistů, kteří
se dokonce mylně domnívali, že mohou zneužívat
prohlubování socialistické demokracie k porušování
socialistické zákonnosti, aniž by se museli
obávat účinného zásahu ze strany
státu. Tyto osoby se zpravidla k projednání
svých provinění nebo přestupků
před místní lidový soud nebo národní
výbor buď vůbec nedostavily, nebo jednání
místních lidových soudů a národních
výborů znevažovaly, přičemž
výchovná opatření, která jim
tyto orgány mohly uložit, nevedla k jejich nápravě.
Podle návrhu nového zákona bude možno
tyto osoby na návrh prokurátora postavit přímo
před okresní soud a uložit jim za provinění
a přestupky kriminální povahy trest odnětí
svobody až na jeden rok.
Z návrhu tohoto zákona a ze změn, k nimž
má dojít v trestním řádu, je
na první pohled zřejmé, že všechna
navržená opatření týkající
se zintenzívnění boje s kriminalitou jsou
zaměřena zejména proti recidivistům
a proti pachatelům té části kriminality,
která nedoznává trvalý a výrazný
pokles. Bylo by proto zcela nesprávné chápat
tato opatření jako lineární, mechanické
zpřísnění a rozšiřování
trestní represe.
Těmito základními hledisky je také
určen charakter většiny navržených
změn v trestním zákoně. Mimoto má
novela trestního zákona přispět k
upevnění socialistické zákonnosti
i v některých dalších oblastech společenských
vztahů vzhledem k dosaženému stupni vývoje
společnosti, k nové situaci v některých
oblastech života i k momentům ve skladbě a
charakteru protispolečenské činnosti.
Činí tak zejména tím, že upravuje
trestní postih ztěžování výkonu
pravomoci veřejného činitele, zejména
postih osob, které při výtržnostech
brání výkonu nezbytných opatření
Sboru národní bezpečnosti, směřujících
k zachování veřejného pořádku,
nebo tento výkon ztěžují.
Klidné soužití občanů v naší
společnosti bývá narušováno nebezpečným
vyhrožováním, kde se hrozí usmrcením,
těžkou újmou na zdraví nebo jinou těžkou
újmou. Jde o závažné útoky, jejichž
nebezpečnost pro společnost je podstatně
vyšší než nebezpečnost výhrůžek
postižitelných jako pouhé provinění
proti socialistickému soužití. Proto novela
postihuje tyto útoky jako trestné činy, pokud
vyhrožování je objektivně způsobilé
vzbudit důvodnou obavu, že pachatel vykoná
to, čím hrozí.
Ke zvýšení ochrany mládeže před
zhoubným vlivem alkoholu umožňuje novela, aby
pro trestný čin byly stíhány osoby,
které soustavně nebo ve větší
míře podávají mládeži
alkohol. Tento postih je zcela na místě. Uvažujme
jen, k jakým škodám může vést
nezodpovědné podávání alkoholu
mládeži. Může to být začátek
trvalého návyku na nadměrné požívání
alkoholu, který ve svých důsledcích
vede k zeslabování morálních zábran
a posléze k páchání trestné
činnosti. Dovolte, abych v této souvislosti upozornil
na to, že v roce 1964 počet mladistvých odsouzených
soudy pro trestné činy vzrostl proti roku 1963 o
11,1 %. Počet mladistvých odsouzených pro
trestný čin opilství vzrostl dokonce o 41,2
%. Ze všech trestných činů, jichž
se dopustili mladiství proti veřejným činitelům,
bylo 64 % spácháno pod vlivem alkoholu a ze všech
trestných činů výtržnictví
spáchaných mladistvými bylo téměř
50 % spácháno pod vlivem alkoholu. Domnívám
se, že i tyto statistické údaje průkazně
potvrzují závěr o nutnosti účinně
postihovat osoby, které nezodpovědně podávají
mládeži alkohol.
Rozvoj cestovního a cizineckého ruchu přináší
kromě kladných stránek i některé
nežádoucí důsledky. Jedním z
nich je zneužívání úlev při
cestách do zahraničí k ilegálnímu
opuštění republiky. Zde jsou na místě
i účinné sankce majetkové. Novela
proto umožňuje, aby pro trestný čin
opuštění republiky, i když nebyl spáchán
z nepřátelství k socialistickému společenskému
a státnímu zřízení republiky,
mohl soud uložit trest propadnutí majetku. V souvislosti
s rozšířením cizineckého ruchu
pamatuje osnova i na potřebu účinné
ochrany skutečností utajovaných v zájmu
obrany státu. Proto upravuje trestní postih osob,
které bez povolení pořizují snímky
nebo jiná zobrazení některého zařízení
na obranu vlasti.
Soud plní společensky významnou úlohu
při ochraně zájmů na řádné
výchově dětí. Někdy je tato
jejich činnost narušována tím, že
realizace soudního rozhodnutí nebo soudem schválené
dohody o výchově nezletilých je záměrně
mařena. Tím se nejenom oslabuje autorita soudu,
ale vážným způsobem poškozuje řádná
výchova dětí a jejich zdárný
vývoj. Novela proto zavádí trestní
postih osob, které poté, co soud v občanském
soudním řízení vyčerpal u nich
opatření směřující k
zajištění výkonu soudního rozhodnutí
nebo soudem schválené dohody o výchově
nezletilých dětí, dále maří
výkon takového rozhodnutí nebo dohody.
Novela dále zajišťuje účinný
postih i těch osob, které poškozují
naše spotřebitele a parazitním způsobem
se obohacují, rozšiřuje jej i na ty pracovníky,
kteří podle nových zásad o řízení
hospodářství jsou nebo budou oprávněni
provozovat nebo poskytovat služby na vlastní účet.
Přísnější trestní sazbou
postihuje poškozování spotřebitele,
pokud je pácháno členy organizované
skupiny.
Soudružky a soudruzi poslanci, chtěl bych nakonec
souhrnně charakterizovat základní, společné
rysy předložených návrhů:
V prvé řadě jde o to vytvořit takový
systém orgánů boje s protispolečenskou
činností, který by za podmínek přesné
dělby práce a vymezení jasné osobní
odpovědnosti zajišťoval úspěšnou
realizaci svěřených státních
funkcí, aby ani jeden z jeho článků
nepracoval naprázdno, nedubloval nebo nenahrazoval jiné,
ale naopak podněcoval k úzké spolupráci,
vyvolával vzájemnou kontrolu a koordinovaný
postup všech těchto orgánů. To našlo
svůj výraz zejména v tom, že návrhy
zákonů provádějí důslednou
dělbu práce mezi jednotlivými orgány,
že prokurátor, aniž by tyto orgány nahrazoval,
zesílí dozor nad dodržováním
socialistické zákonnosti v jejich činnosti,
a že se posiluje postavení soudu, který ve
větší míře než dosud bude
moci vracet prokurátorovi věci k došetření
ještě i v průběhu hlavního líčení.
Dále jde o zvýšení účinnosti
zákroků a postihu, jakož i o umožnění
rozhodnějšího postupu orgánů
při ochraně veřejného pořádku,
při ochraně celospolečenských zájmů,
práv a svobod občanů. V tomto směru
přispějí také velmi účinně
návrhy zákona o Sboru národní bezpečnosti
a o prokuratuře.
Dalším charakteristickým rysem navrhovaných
změn je upevnění záruk dodržování
socialistické zákonnosti přímo v činnosti
orgánů boje s protispolečenskou činností
a zvýšení záruk proti neodůvodněnému
zasahování do práv a svobod občanů.
Návrhy zákonů vylučují, aby
před zahájením trestního stíhání
mohly být prováděny vyšetřovací
nebo vyhledávací úkony, které by do
takových práv nebo svobod občanů zasahovaly.
Poslední skupina změn je charakterizována
dalším prohloubením socialistické demokracie
především rozšířením
přímé účasti pracujících
v trestním řízení.
Soudružky a soudruzi poslanci, po více jak jeden a
půlleté práci teoretických a praktických
pracovníků - zde bych chtěl poděkovat
zejména naší právní vědě
za velmi účinnou pomoc - byly Národnímu
shromáždění předloženy návrhy
zákonů, na jejichž vypracování
se podíleli v širokém připomínkovém
řízení soudci, prokurátoři,
příslušníci Sboru národní
bezpečnosti a pracující z vybraných
závodů, a při jejichž tvorbě
se vycházelo zejména též z předsjezdové
diskuse k činnosti bezpečnosti, prokuratury a soudů.