Lze proto bez nadsázky říci, že jejich
přijetím bude dovršena jedna z důležitých
etap našeho úsilí při prosazování
linie XII. sjezdu Komunistické strany Československa.
Dovolte mi proto, abych vyslovil hluboké přesvědčení
o správnosti a účelnosti předložených
návrhů zákonů pro další
rozvoj naší socialistické společnosti
a jménem vlády doporučil plénu Národního
shromáždění jejich přijetí.
(Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. ministru dr. Neumanovi. Dávám slovo zpravodaji
ústavně právního výboru s.
dr. Hrabalovi k návrhu zákona, kterým se
mění a doplňuje trestní zákon
č. 140 z roku 1961 Sb.
Posl. dr. Hrabal: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi!
Jestliže Národní shromáždění
se již podruhé v krátkém časovém
období zabývá otázkami souvisejícími
s dodržováním socialistické zákonnosti,
s kriminalitou a činností všech justičních
složek, svědčí to nepochybně
o snaze a velkém úsilí vytvořit všechny
podmínky již v zákonech k úspěšnému
boji s kriminalitou a legislativními úpravami dosáhnout
co nejúčinnějších předpokladů
k podstatnému snížení protispolečenských
činů. Přistupujeme-li k novelizaci, není
to důsledek nárůstu trestných činů,
jak o tom mluvil s. ministr a jak je tomu v některých,
zejména kapitalistických státech, ale proto,
že chceme odstranit některé mezery v zákonech
a dát všem justičním orgánům
takový zákon, který by byl dobrým
a účinným nástrojem proti nejnovějším,
řekl bych moderním projevům protizákonného
jednání. Neměníme přitom základní
principy trestního zákona, jako je ochrana společenského
zřízení, socialistického vlastnictví
i práv občanů a podtrhujeme znovu účel
zákona, to jest výchovu k řádnému
plnění občanských povinností
a zachovávání pravidel občanského
soužití. Trestní zákon, jehož novelizaci
projednáváme, je jen jedním ze souboru navrhovaných
zákonů, který sleduje tyto cíle a
v této souvislosti je nutno jej také posuzovat.
Ústavně právní výbor třikráte
jednal o kriminalitě i činnosti všech justičních
složek, které na tomto úseku plní úkoly
společnosti, velmi obšírně projednával
návrh zásad novely i stanoviska resortů,
zástupců právní vědy, než
přistoupil ke konečnému návrhu novely
trestního zákona, se změnami a doplňky
dle zprávy výboru ústavně právního
(tisk č. 43).
Při svém jednání se zabýval
především zásadní otázkou,
zda jsou současné společenské poměry
a činnost justičních orgánů
takové, že je nutno trestní zákon novelizovat,
nebo zda je možno praxi justičních orgánů,
která se nevyvíjí v některých
bodech v souladu s potřebami naší společnosti,
usměrnit Nejvyšším soudem a nadřízenými
resorty, při zachování zásady čl.
102 ústavy. Byla snesena celá řada argumentů
proti novelizaci, zejména z řad zástupců
právní vědy, ale i z řad některých
členů ústavně právního
výboru, které zdůrazňují zejména
pevnost, stálost a kontinuitu právního řádu.
Při jeho častých změnách právní
vědomí občanů kolísá,
neví se, které zásady dosud platí
a které jsou zrušeny. Časté zásahy
do trestního zákona - po 2 - 3 letech, jak tomu
bylo v posledních letech - vytváří
do určité míry právní nejistotu
také u soudců, zejména při rozhodování,
zda jde skutečně o jednání společensky
nebezpečné, které je nutno soudně
potrestat, když dříve před velmi krátkou
dobou šlo o jednání, které bylo posuzováno
jen jako přestupek, nebo provinění. Hledisko
zdokonalit náš právní řád
a trestní zákon tak, aby umožnil trestní
postih každého protispolečenského jednání,
projevilo se nutností vytvořit některé
nové skutkové podstaty trestných činů,
nebo zdokonalit a vylepšit znění zákona
tam, kde současný stav nevyhovuje, jak o tom hovořil
ve svém projevu ministr spravedlnosti.
Velmi široce bylo diskutováno, jakými metodami
zajistit zpřísnění postihu výtržníků
a jiných násilných jednání.
Bylo uvažováno, zda systém trestů a
trestní sazby, přísnější
tresty umožňují, nebo mu brání,
zda je v zákoně vytvořena možnost ukládání
tvrdších trestů recidivistům. Zejména
v souvislosti s navrhovaným novým zněním
§ 58 tr. z. bylo uvažováno, zda je nutno - ve
snaze dosáhnout přísnějšího
postihu - toto ustanovení měnit. Při tvorbě
trestního zákona nyní platného - §
58 tr. z., byli jsme vedeni tendencemi zvýrazňovat
více práva a postavení pachatelů trestných
činů a méně již dbát na
ochranu společenských zájmů. Proto
z ustanovení § 58 tr. z., které stanoví
přesné podmínky pro povolení podmíněného
odsouzení, bylo vypuštěno hledisko, že
soud má přihlédnout kromě jiného
také k okolnostem spáchaného trestného
činu. Důsledek této úpravy se projevil
v praxi, při aplikaci tohoto zákonného ustanovení,
ať již správně, či nesprávně
v tom, že bylo možno povolit podmíněné
odsouzení pachatele bez ohledu na okolnosti spáchaného
trestného činu, jestliže obžalovaný
vedl dosud řádný život pracujícího
člověka, nebo soud přijal nabízenou
záruku společenské organizace za nápravu
obžalovaného. Proto také docházelo k
častému ukládání jen podmíněných
trestů odnětí svobody, kterých se
ukládá něco přes 50 %, a museli jsme
uvažovat, zda naše trestní politika je vůbec,
nebo aspoň dostatečně účinná,
jinými slovy, zda se pachateli vyplatí dopustit
se trestného činu, nebo zda musí předpokládat,
že jako nutná odplata čeká jej výkon
trestu odnětí svobody.
Ústavně právní výbor dospěl
k závěru, že je v souladu s potřebami
naší společnosti i s vůlí našich
pracujících vytvořit v samotném textu
zákona účinnější nástroj
trestní politiky, než máme dosud, a že
se nelze spoléhat jen na juristické výklady
tam, kde jde o zajištění a zabezpečení
základních společenských i ekonomických
zájmů naší socialistické společnosti.
Proto ústavně právní výbor
zásadně souhlasí s novelizací trestního
zákona v nezbytně nutném rozsahu tak, aby
zůstaly zachovány základní dosud platné
principy tohoto zákona a ke změnám došlo
jen v části, jak je uvedena v návrhu.
V souvislosti s úpravou § 58 tr. z. byla diskutována
také otázka, zda obdobným způsobem
by neměla být upravena hlediska pro trest nápravného
opatření, případně jiné
druhy trestu. Mám za to, že tato úprava nutná
není vzhledem ke znění §§ 31, 27
tr. z. o druzích a výměře trestu a
dalších ustanoveních obecné části
trestního zákona (§ 23).
Při projednávání zásad novely
trestního zákona předložilo ministerstvo
spravedlnosti spolu s generální prokuraturou a ministerstvem
vnitra některé návrhy, které do konečného
znění novely nebyly přijaty, a opět
nedoporučilo úpravy, které v navrhovaném
znění nově upraveny jsou. K těmto
změnám nyní několik slov.
Podle původního vládního návrhu
měl být upraven § 83 tr. z. jen tak, že
o podmíněném propuštění
mladistvých z výkonu trestu odnětí
svobody mohou soudy rozhodovat již po jedné třetině
skutečně odpykaného trestu odnětí
svobody. Po zhodnocení dosavadní praxe, zejména
skutečnosti, že mladistvým jsou převážně
ukládány zcela krátkodobé tresty odnětí
svobody, jen výjimečně přesahují
dobu jeden rok, že celá vazba trvá dva až
tři měsíce, bylo o podmíněném
propuštění rozhodováno podle dosud platných
ustanovení § 83 tr. z. prakticky ve velmi krátké
době po dodání mladistvých do výkonu
trestu odnětí svobody - do speciálních
zařízení ministerstva vnitra, která
v poslední době - jak vyplývá také
z poznatků komise poslanců Národního
shromáždění o kontrole nad výkonem
trestu odnětí svobody - se značně
zlepšila. Převýchova mladistvých, o
kterou pečují odborně vyškolení
pedagogové a psychologové, byla pak jen velmi krátká
a nezaručovala, že mladistvý se nestřetne
znovu se zákonem. Podle nové úpravy bude
o podmíněném propuštění
rozhodováno stejně jako u dospělých
po odpykání jedné poloviny uloženého
trestu odnětí svobody.
Do navrhovaných změn trestního zákona
nebyl přijat původní návrh zásad,
podle něhož by byl soudně trestaný pachatel,
který požije alkoholické nápoje, ač
ví, že se v alkoholickém opojení dopouští
výtržností nebo neslušností a takového
jednání se skutečně dopustí.
Podle závěru ústavně právního
výboru postačuje dosud platné ustanovení
trestního zákona v § 202 o trestném
činu výtržnictví, kde pachateli hrozí
trest až do dvou roků odnětí svobody
a není nutno pro výtržnictví vytvářet
dvě různé skutkové podstaty, ohrožené
různými tresty.
Naopak původní zásady novely trestního
zákona nenavrhovaly, aby za nedobytný peněžitý
trest byl ukládán náhradní trest odnětí
svobody. Podle názoru ústavně právního
výboru, zakotveného v návrhu v bodě
č. 7 a v usnesení ústavně právního
výboru k této osnově, vyžaduje současná
situace takové účinné řešení.
Jestliže pachatel peněžitý trest nezaplatí,
hrozí mu, že odpyká náhradní
trest odnětí svobody. U československých
státních příslušníků
je možno vymáhat peněžitý trest
pomocí exekuce na mzdu, případně jinak.
Tato změna má nepochybně svůj význam
také u osob, které po výkonu trestu odnětí
svobody opustí území našeho státu,
ač za hranicemi mají dostatek hmotných prostředků
k zaplacení peněžitého trestu. Kdybychom
v zákoně neměli ustanovení o náhradním
trestu odnětí svobody za nevymožitelný
peněžitý trest, byli by cizinci proti našim
státním příslušníkům
zvýhodňováni tím, že by žádný
peněžitý trest nezaplatili a nemuseli také
odpykat uložený náhradní trest odnětí
svobody.
I když původní návrh zásad trestního
zákona nepředpokládal novou úpravu
§ 121 tr. z., přihlédl ústavně
právní výbor k současnému stavu
a k potřebám naší společnosti,
že je nutno také prostředky soudního
postihu zajistit účinnou ochranu spotřebitelů
proti šizení a okrádání na ceně
zboží nebo služeb, na kvalitě prodávaných
výrobků, a navrhl novou úpravu, kterou ještě
upravil na posledním jednání ústavně
právního výboru. Podle této úpravy,
která se liší od provinění dle
§ 17 písm. b) zák. č. 38/61 Sb. o místních
lidových soudech jen větším rozsahem
předražování a šizení, bude
potrestán každý - nejen prodavač, ale
také výrobce, a to zvlášť zdůrazňuji
-, kdo dodává spotřebitelům zboží
špatné kvality, menší váhy, případně
předražuje služby. Proto podle nově navrhované
úpravy se ani nevyžaduje aby tak činil s úmyslem
se obohatit sebe nebo jiného (i když to vyloučeno
není), nebo aby jinému opatřil majetkový
prospěch. Domnívám se, že i tato nová
úprava trestního zákona přispěje
k ochraně spotřebitelů a že bude nyní
možno vyvodit všechny trestněprávní
důsledky proti pachatelům a zajistit během
doby i úplnou spokojenost všech občanů.
Navrhovaná novela trestního zákona - ve formě,
v níž je předkládána dnešního
dne Národnímu shromáždění,
prodělala, než bylo formulováno její
konečné znění, více změn.
Svědčí to nejen o nebývalé
pozornosti a snaze vytvořit takové zákonné
předpisy, které zajistí nejúčinnější
ochranu naší společnosti, ale hlavně
projevuje se při tvorbě tohoto zákona markantně
aktivní účast poslanců Národního
shromáždění. Jak jsem již zdůraznil,
nebyly přijaty všechny původní návrhy
zásad zákona, předložené ministerstvem
spravedlnosti, naopak, konečný vládní
návrh akceptoval připomínky členů
našeho ústavně právního výboru.
Mohu proto konstatovat, že také při přípravě
novely trestního zákona se plně uplatnily
zásady o dalším prohloubení činnosti
Národního shromáždění
a jeho orgánů, jak byly minulého roku schváleny,
že se uplatnila nejen kontrolní funkce, ale zejména
iniciativa při tvorbě některých nových
ustanovení navrhované novely trestního zákona.
Zásady a myšlenky, které byly do konečného
znění vládního návrhu vtěleny
z iniciativy ústavně právního výboru,
a změny, které jsou navrhovány a schváleny
v poslední zprávě ústavně právního
výboru, opírají se o znalost současného
stavu kriminality, o osobní zkušenosti, čerpané
soudruhy poslanci z kontrolních prověrek justičních
orgánů i prověrek útvaru nápravných
zařízení ministerstva vnitra i připomínek
odborných zpracovatelů resortů.
Zbývá ještě krátce zdůvodnit
změny k vládnímu návrhu novely, jak
vyplývají z usnesení ústavně
právního výboru z 18. května t. r.
Souběžně s projednávanou osnovou trestního
zákona byl v ústavně právním
výboru projednáván také návrh
zákona o výkonu trestu odnětí svobody,
jehož osnova je současně předkládána
Národnímu shromáždění
ke schválení a v němž došlo rovněž
k některým změnám. Základní
myšlenkou ústavně právního výboru
bylo, aby podmíněná propuštění
z výkonu trestu odnětí svobody nebyla normativně
řešena ve dvou různých zákonech
a poněvadž o podmíněném propuštění
rozhodují soudy, nebylo důvodů upravovat
tuto sféru trestního práva v zákoně
o výkonu trestu odnětí svobody. Pro tuto
úpravu hovoří ještě jiné
důvody, které budou zdůrazňovány
nepochybně v souvislosti s projednávanou osnovou
zákona o výkonu trestu odnětí svobody.
Pro trestní zákon z toho vyplynul závěr
uvést do souladu § 39 a odst. 2 písm. čl.
(čl. I, bod č. 3) a vypustit z osnovy bod č.
11, takže v platnosti zůstává dosavadní
znění §§ 62-64 dosud platného tr.
z. Z navrhované osnovy zákona o výkonu trestu
přebírá se ustanovení, které
ukládá soudu povinnost, aby při rozhodování
o podmíněném propuštění
přihlédl též k závažnosti
spáchaného trestného činu a k tomu,
do které nápravně výchovné
skupiny je odsouzený zařazen. Tím bude doplněno
dosavadní znění § 61 tr. z. o nový
odstavec.
Jen drobnou úpravu navrhujeme v ustanovení §
54 odst. 3 tr. z., tj. bodu 7 čl. I návrhu tak,
aby náhradní trest odnětí svobody
za trest peněžitý byl soudem vysloven ve všech
případech, kde je uložen současně
peněžitý trest. Kdyby tomu tak nebylo, tj.
kdyby přímo v rozsudku nebyl stanoven náhradní
trest a zejména jeho výše, nebyla by dána
možnost v dalším řízení
tento nedostatek napravovat a někteří odsouzení,
u nichž k stanovení náhradního trestu
nedošlo, byli by tím zvýhodněni. U mladistvých
může býti peněžitý trest,
který je vyslovován jen zcela výjimečně,
dle ustanovení § 78 tr. z. uložen jen tenkráte,
jsou-li výdělečně činní,
jsou-li tedy také podmínky pro jeho realizaci. Není
proto nutno zdůrazňovat znovu v zákoně,
že u mladistvých není možno přeměnit
peněžitý trest v náhradní trest
odnětí svobody.
Konečně ústavně právní
výbor po zvážení mnoha připomínek
poslanců navrhuje, aby ustanovení § 85 odst.
5 tr. z. - dosud čl. I bod 14 vládní osnovy
- bylo pozměněno potud, že podmíněné
propuštění mladistvého a jeho umístění
mimo výchovné zařízení, tedy
i do vhodné rodiny, není nutno vázat na šestiměsíční
lhůtu. Máme za to, že v některých
ojedinělých případech, kdy narušenost
mladistvého není tak značná, může
se vhodného výchovného opatření
a účinnější převýchovy
dosáhnout změnou prostředí, kolektivem
nebo rodinou i v době kratší než šesti
měsíců.
Při nové formulaci ustanovení § 121
tr. z., o němž jsem se již zmínil, bylo
také přihlédnuto i k připomínce
ministerstva vnitřního obchodu.
Změna v § 67 odst. 3 písm. a) tr. z. je jen
důsledkem navrhované novelizace trestního
řádu a nově zavedeného tzv. sdělení
obvinění vyhledávacím orgánem.
Nejen trestní zákon, ale i běžné
vědomí našich spoluobčanů rozeznává
zásadně dva druhy trestních činů,
totiž ty, které jsou spáchány úmyslně,
a ty, které jsou spáchány z nedbalosti. Při
konečné legislativní redakci došlo k
nedopatření potud, že nebylo pamatováno
na to, do které nápravně výchovné
skupiny náležejí osoby, které byly již
dříve ve výkonu trestu odnětí
svobody pro nedbalostní delikt. Podle navrhovaného
znění § 39a odst. 2, písmeno A nemohou
být zařazeni do prvé, ani do druhé
nápravně výchovné skupiny. Toto je
možno odstranit dvojím způsobem, buďto
tak, že do druhé nápravně výchovné
skupiny zařadíme pachatele, kteří
již byli trestáni v posledních 10 letech pro
úmyslné i nedbalostní delikty, nebo tak,
že do prvé skupiny by mohly být zařazeny
osoby odsouzené pro nedbalostní trestní čin.
Jsem přesvědčen, že tato druhá
alternativa je vhodnější. Proto bude nutno
v navrhovaném znění zákona provést
další menší úpravu.
Závěrem mohu jménem ústavně
právního výboru i jménem svým
prohlásit, že předložený vládní
návrh - se změnami schválenými ústavně
právním výborem - odpovídá
plně politickým potřebám naší
společnosti, že zaručuje účinnější
ochranu našeho socialistického zřízení
i ochranu jednotlivců, přispívá k
dodržování socialistické zákonnosti
i zásad socialistického soužití. Vytváří
předpoklady k účinnějšímu
postupu proti některým kategoriím kriminality,
které v poslední době převažují,
a zahrnuje vytvořením nových skutkových
podstat i možnost boje proti nejnovějším
projevům protispolečenského jednání.
Splňuje proto všechny požadavky dneška a
navrhuji, aby byl Národním shromážděním
schválen s tím, že jeho činnost by nastala
dne 1. srpna 1965.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
zpravodaji soudruhu Hrabalovi. Dávám slovo zpravodaji
soudruhu Bohuslavu Kučerovi k návrhu zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 141 z roku 1961 Sb. o trestním řízení
soudním.
Posl. dr. Kučera: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi!
Projednáváme komplex zákonů, jejichž
hlavním cílem je další upevňování
socialistické zákonnosti, zejména pak posílení
boje proti kriminalitě důsledným odhalováním
trestních činů, dále pak zvýšení
účinnosti postihu jejich pachatelů, hlavně
recidivistů a dosažení účinnější
jejich převýchovy.
Soudruh ministr spravedlnosti již podrobně osvětlil
zde cíle navrhované úpravy, můj předřečník
pak se zabýval některými úpravami,
které sledují tento cíl v oblasti hmotného
trestního práva. Mým úkolem je podat
Národnímu shromáždění
z pověření ústavně právního
výboru zprávu o některých úpravách
v oblasti práva procesního.
Základní cíl celkové úpravy
sleduje se v navrhovaných opatřeních v právu
procesním v dvojím směru. Vytvářejí
se podmínky jednak ke zkvalitnění vyšetřování
a jednak k prohloubení záruk zjištění
objektivní pravdy. Těmto problémům
věnoval ve svém jednání také
hlavní pozornost ústavně právní
výbor, který projednával jak zásady
navržené úpravy, tak i její konečné
znění. Po podrobné diskusi a projednání
všech aspektů navrhované novelizace vyslovil
ústavně právní výbor s navrhovanými
úpravami plný souhlas, protože podle jeho názoru
umožní na jedné straně rychlejší
a účinnější zjišťování
trestných činů, na druhé straně
pak prohloubí objektivnost zjišťování
skutkové podstaty i právní záruky,
které obviněný potřebuje ke své
obhajobě.
Konečné znění obsahuje v tomto směru
všechny připomínky ústavně právního
výboru, jak pokud jde o dozor nad vyšetřováním
a vyhledáváním, tak i pokud jde o práva
obhajoby.