Navrhovaná novelizace týká se tudíž
především těch částí
trestního řádu, které se dotýkají
přípravného řízení.
Dosavadní trestní řád znal pouze jednu
formu objasňování trestných činů,
a to vyšetřování, a v podstatě
jenom jeden orgán, který objasňování
prováděl, tj. vyšetřovatele. Podle dosavadní
úpravy jediným způsobem a jediným
orgánem byly vyšetřeny tudíž všechny
trestné činy. To vedlo k tomu, že zvlášť
kvalifikovaní vyšetřovatelé byli zatěžováni
i případy, jejichž objasnění
po skutkové, důkazní i právní
stránce jsou snadné a jednoduché, a to i
na úkor případů nejzávažnějších
a velmi složitých. Vyšetřování
drobných a jednoduchých případů
bylo prováděno v sídlech okresů, což
vedlo ke značnému časovému zatížení
vyšetřovatelů. Rada bezpečnostních
orgánů, zejména okrskoví zmocněnci,
nemohla se do vyšetřování trestných
činů přímo zapojit. Je přirozené,
že tím trpěla nejenom kvalita práce,
ale i její rychlost, což ve svých důsledcích
vedlo k oslabení boje proti trestné činnosti.
Přitom naši občané právem požadovali,
aby jim byla poskytována rychlejší a účinnější
ochrana a právní jistota před výtržníky
a rušiteli veřejného pořádku
a těmi, kdož ohrožují majetek jak v osobním,
tak i v socialistickém vlastnictví.
Nová úprava tyto základní nedostatky
odstraňuje. Vyšetřovatelům, od nichž
je požadováno napříště dokončené
vysokoškolské právnické vzdělání,
svěřuje se podle novelizace pouze vyšetřování
složitých nebo jinak závažných
trestných činů. Vedle toho v zájmu
zkvalitnění práce v oblasti vyšetřování
uplatňuje novela plnou procesní samostatnost vyšetřovatelů,
aby tak byla přesně vymezena a zdůrazněna
jejich osobní odpovědnost za výsledky práce
a vyloučena možnost ovlivnit tyto výsledky
něčím jiným než zjištěnými
a opravdu prokázanými skutečnostmi.
Objasnění trestných činů skutkově,
důkazně a právně jednoduchých
nebo z jiných důvodů méně závažných
odnímá novela trestního řádu
vyšetřovatelům a svěřuje je vyhledávacím
orgánům nově zřízených
obvodních oddělení Sboru národní
bezpečnosti. Půjde zejména o porušování
veřejného pořádku a socialistického
soužití, například o výtržnictví,
rvačky, ublížení na zdraví, příživnictví
a některé majetkové trestné činy,
které lze zjistit přímo při výkonu
trestu v terénu. Takové případy budou
moci tyto orgány samy objasnit a předat rovnou prokurátorovi,
na rozdíl od dosavadního stavu, kdy bylo nutno tyto
činy oznamovat a předávat k vyšetření
vyšetřovatelům v sídle okresu.
To umožní rychlé objasnění těchto
trestných činů, které je v přípravném
řízení označováno nyní
jako druhá forma přípravného řízení
- vyhledávání. Zároveň i v
této formě trestního řízení
jsou zachovávány všechny základní
záruky socialistické zákonnosti. Přitom
se předpokládá, že do boje s kriminalitou
bude zapojena i široká veřejnost, neboť
novela výslovně stanoví povinnosti prokurátora,
vyšetřovatele i vyhledávajícího
orgánu přijímat oznámení o
trestných činech i od občanů, kteří
nejsou trestným činem přímo dotčeni,
toto oznámení co nejrychleji vyřizovat a
oznamovatele seznámit s tím, jak bylo s jeho oznámením
naloženo.
Ústavně právní výbor došel
k závěru, že zavedení dvou forem přípravného
řízení je vhodné, aby se umožnila
hlubší práce vyšetřovatelům
na jedné straně a na druhé straně
pak vytvořily podmínky pro účinnější
boj s kriminalitou vůbec. Přitom novela důsledně
dbá toho, aby nad oběma formami přípravného
řízení v zájmu zachování
zákonnosti vykonával v široké míře
dozor prokurátor, který má rovněž
možnost kdykoliv i věc, která byla předmětem
vyhledávání, učinit předmětem
vyšetřování.
Při projednávání novely v ústavně
právním výboru zabývali jsme se rovněž
zajištěním práv obviněného
a tím prohloubením záruk objektivnosti vyšetřování.
Je třeba říci, že novela všechna
tato práva účinně zabezpečuje
mimo jiné i tím, že rozšiřuje účast
obhájce ve vyšetřování. Na rozdíl
od dosavadního stavu, kdy se obhájce mohl osobně
účastnit vyšetřování prakticky
až při seznamování obviněného
s jeho výsledky, bude se nyní moci účastnit
vyšetřování zpravidla již od jeho
zahájení.
Všechny tyto navržené změny podle názoru
ústavně právního výboru zkvalitní
průběh přípravného řízení,
zajistí zjištění objektivní pravdy,
zrychlí řízení a poskytnou i plnou
záruku proti jakémukoli porušování
zákonnosti.
Vedle této základní úpravy v oblasti
trestního řízení, dochází
ještě k některým drobnějším
úpravám, které vyplývají jednak
z této základní úpravy, jednak z toho,
že některá dosavadní ustanovení
upravují nyní některé jiné
předpisy, například současnému
zasedání Národního shromáždění
předkládaný zákon o výkonu
trestu odnětí svobody. Mimoto rozšiřuje
se právo nabídnout převzetí záruky
za nápravu obviněného i na výrobní
družstvo, jehož je obviněný pracovníkem.
K tomu dochází proto, že ve výrobních
družstvech nepůsobí ROH a pro pracovníky
výrobních družstev je však třeba
vytvořit obdobné podmínky, pokud jde o poskytování
záruk, jako mají ostatní pracovníci.
Soudružky a soudruzi, jménem ústavně
právního výboru navrhuji, aby Národní
shromáždění přijalo zákon,
kterým se mění a doplňuje zákon
o trestním řízení soudním ve
znění zprávy výborové, která
obsahuje některá další zpřesnění
v textu. Vzhledem k tomu, že v průběhu tisku
zákona došlo k některým nepřesnostem,
je nutno však provést ještě tyto drobné
opravy.
1. v článku II. bod 1-3 vypustit citaci zákona
číslo 141/1961 Sb. a doplnit článek
II. bod 4 o citaci § 247 odst. 2, který se vloží
za citaci § 196 odst. 1 věta první,
2. doplnit v § 157 nadpis "Obecné ustanovení"
a v § 164 nadpis "Postup při vyšetřování",
3. doplnit bod 50 takto: slova "vyšetřovací
úkony" se nahrazují slovy "vyšetřovací
a vyhledávací úkony".
Jsem přesvědčen, že přijetí
novely trestního řádu povede všechny
orgány činné v trestním řízení
k dalšímu prohloubení jejich práce jak
při ochraně naší společnosti
i našich občanů proti kriminálním
živlům, tak i při upevňování
socialistické zákonnosti. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
zpravodaji posl. Kučerovi a dávám slovo zpravodaji
s. Jägermanovi k návrhu zákona, kterým
se upravuje postih provinění a přestupků
osob opětně se dopouštějících
výtržnictví, násilností a příživnictví.
Posl. Jägerman: Soudruzi poslanci! Mezi předloženými
trestněprávními osnovami, které projednal
ústavně právní výbor Národního
shromáždění je i vládní
návrh zákona, kterým se upravuje postih provinění
přestupků osob opětovně se dopouštějících
výtržnictví, násilností a příživnictví.
Ústavně právní výbor jej předkládá
Národnímu shromáždění
k posouzení a přijetí po pečlivém
prodiskutování této problematiky, kterou
se soustavně zabývají i orgány ministerstva
vnitra, spravedlnosti a o jejíž účinné
řešení mají živý zájem
občané stěžující si často,
že se s lidmi bez kázně a s recidivisty "mazlíme".
Tato předložená osnova je další
významnou částí navrhovaných
zákonných opatření k zesílení
boje s porušováním veřejného
pořádku a socialistického soužití.
Jejím posláním bude zajistit účinný
postih osob, které se opakovaně dopouštějí
provinění a přestupků závažnější
protispolečenské povahy.
Tyto osoby nebudou nadále souzeny místními
lidovými soudy nebo národními výbory,
nýbrž přímo okresními soudy.
Tuto osnovu uvítají zejména národní
výbory, které podávaly k této problematice
četné připomínky, k nimž bylo
přihlédnuto při zpracování
návrhu zákona.
K předložené osnově vedou vážné
důvody: statistické údaje a získané
zkušenosti z činnosti místních lidových
soudů ukazují, že počet projednávaných
věcí před místními lidovými
soudy rok od roku stoupá. Místní lidové
soudy nacházejí stále větší
měrou uplatnění při převýchově
občanů k dodržování socialistického
právního řádu, k poměru k práci
a k ochraně osobnosti a práv občanů.
Přispívají k zajišťování
veřejného pořádku a jsou podporovány
aktivní účastí veřejnosti a
společenskými organizacemi.
Ve srovnání s rokem 1963 stoupl počet projednávaných
případů před místními
lidovými soudy o 1/3 (o 32 %). Z
celkového počtu projednávaných věcí
jsou na předním místě provinění
proti socialistickému soužití (36,6 %), na
druhém místě jsou provinění
proti pracovní kázni (22,7 %), na třetím
místě provinění proti majetku v socialistickém
vlastnictví (18,2 %), potom následují provinění
proti majetku v osobním vlastnictví (10,9 %) a některé
méně závažné trestné činy
postoupené k projednání místním
lidovým soudům prokurátorem nebo okresním
soudem (4,7 %). Početně z nejvíce projednávaných
provinění před místními lidovými
soudy jsou provinění proti socialistickému
soužití páchané, jak se již o tom
zmínil s. ministr, ponejvíce pod vlivem alkoholu,
zejména rvačky v hostincích, drobné
výtržnosti na ulicích, ve společenských
ubytovnách, fyzická napadení spoluobčanů,
které mají často vážné
následky a jsou provázena značnou hrubostí
a surovostí i ve slovech. Z méně závažných
trestných činů se vyskytují zejména
drobné majetkové trestné činy, opilství,
výtržnosti a rvačky.
Místní lidové soudy a komise pro ochranu
veřejného pořádku při národních
výborech přicházejí často do
styku s takovouto trestněprávní problematikou
a požadují, aby zákonné normy byly účinnější
vůči těm, jimž se porušování
zákona výtržnictvím, opilstvím,
násilnostmi a příživnictvím stalo
součástí jejich špatného života.
Získané zkušenosti místních lidových
soudů ukazují, že v převážné
většině projednávaných věcí
má již samotné jejich projednávání
a rozhodnutí výchovný vliv u osob, které
se dopustily provinění poprvé jako vybočení
z mezí jinak řádného způsobu
normálního života a u nichž výchovná
opatření jim ukládaná plní
svůj výchovný účel.
Horší je to naproti tomu u lidí, kteří
byli již dříve postiženi před okresními
soudy, pokud na ně postih výchovně nezapůsobil.
U těchto osob se ukazuje, že jejich postih před
místními lidovými soudy je záležitostí
víceméně formální zejména
v těch případech, když se provinilý
občan před místní lidový soud
vůbec nedostaví. Je nemálo i případů,
že i když se dostaví, že pak průběh
jednání před místními lidovými
soudy nebo národními výbory svým vystupováním
a chováním silně narušuje, znevažuje
a často zesměšňuje.
Výchovná opatření těmto osobám
ukládaná jsou jimi zlehčována, často
i mařena, a jejich výkon bývá proto
spojen se značnými obtížemi. To potom
vyvolává u pracujících představu,
jako by naše společnost nebyla s to proti těmto
osobám důsledně zakročit a kritika
občanů je oprávněná.
Ve všech našich krajích najdeme příklady
o tom, že se takové osoby jednání místních
lidových soudů a komisí národních
výborů nezúčastní, nebo se
jejich usnesením odmítají podřídit,
znevažují je a v protizákonné činnosti
pokračují.
POCHODEŇ, časopis Východočeského
kraje, zveřejnila klasický příklad:
"Občané z Letohradu a okolí mají
v živé paměti případ Vratislava
Zemana. Tento výtečník kolem sebe soustředil
pochybnou společnost sobě rovných a stal
se jejich vůdcem. Během minulého roku byl
pětkrát projednáván v komisi veřejného
pořádku MNV v Letohradě, většinou
pro provinění proti socialistickému soužití.
V podnapilém stavu napadal pokojné občany.
Komise použila všech prostředků, které
jí dával zákon č. 60/61 Sb. k dispozici,
výsledek se však rovnal nule. Nebral komisi na vědomí,
přestože reprezentuje naší společnost.
Na projednání dalších pěti provinění
téhož charakteru se vůbec nedostavil. Pan Zeman
přestal pracovat, a tím se nemohla realizovat ani
rozhodnutí o uložených peněžitých
trestech. Jeho výtržnosti obtěžovaly obyvatele
města téměř denně. Pak dokonce
bezdůvodně napadl dva občany, které
ztloukl a ještě jim způsobil škodu. Celou
jeho činnost proto hodnotil okresní soud v Ústí
n/Orl., který mu vyměřil nepodmíněný
trest odnětí svobody na osm měsíců.
A protože ještě den před přelíčením
napadl Zeman v Letohradě dalšího občana,
čeká ho ještě nový soud a další
trest..."
Jsou i jiné příklady u části
mladistvých, u nichž dochází k soustavnému
opakování spáchaných přestupků
a kteří nebyli dosud trestáni, a proto se
vůči nim poměrně těžko
vyvozují účinné důsledky. Například
v okrese Pardubice bylo od 1. 1. 64 do 30. 9. 64 mladými
do 18 let spácháno 320 deliktů, kterých
se dopustilo 340 pachatelů. Jsou to krádeže
jízdních kol a motorových vozidel, krádeže
vloupáním do objektů socialistického
sektoru, prosté krádeže, poškozování
socialistického majetku, výtržnictví
a násilné delikty, ublížení na
zdraví a rvačky, příživnictví
a také mravnostní delikty.
V případech příživnického
způsobu života u mladých jednotlivců
je praktický postih velmi zdlouhavý a dobře
míněné rady a kázání
i různá opatření se jeví jako
marná i po pohovorech na pracovištích, v komisích
NV a před místními lidovými soudy,
kde se s nimi jedná celé měsíce, než
se případ uzavře. Mladý člověk
často celé měsíce vůbec nepracuje
a z projednávaných opatření má
doslova "legraci". Případy provinění
se řeší teprve tehdy, když už budí
veřejné pohoršení, a potom je pozdě,
když zpravidla končí vazbou. Zdlouhavé
řešení případů prakticky
zapříčiňuje jejich další
růst, není možné včas uplatnit
rychlý způsob řešení, který
by zamezil dalšímu pokračování
a narůstání trestné činnosti
velmi nepatrné části mládeže.
Bude-li dál probíhat jednání v těchto
případech u místních lidových
soudů jako u "zeleného stolu" a vliv společenského
přímého působení bude omezován
a utlumován, nemůže se správně
uplatňovat zejména výchovný vliv a
zaručit prevence před trestní represí
a nebude se moci uplatnit autorita místních lidových
soudů a komisí NV v plné míře.
Z toho plyne závěr, že recidivisté institut
místních lidových soudů nejen znevažují,
ale zásadně nerespektují a provinění
se dopouštějí beztrestně dál.
To má za následek nejen snižování
autority místních lidových soudů a
národních výborů, ale i zeslabování
boje s narušováním státní a pracovní
disciplíny, veřejného pořádku
a socialistického soužití.
Na neúčinnost postihu těchto osob upozornilo
předsednictvo ÚV KSČ z 9. června 1964,
které uložilo, aby případy závažného
a opakovaného protispolečenského jednání
byly zásadně projednávány před
okresními soudy. Kritika veřejnosti v této
otázce byla předmětem častého
projednávání i v ústavněprávním
výboru NS, který přihlížel k
připomínkám občanů a poslanců
NS i příslušných resortů.
Ze všech uvedených důvodů je proto nutné
s těmito nedostatky zásadně a rozhodně
skoncovat. Způsob, jak toto dosáhnout, upravuje
návrh zákona předložený Národnímu
shromáždění, který přesně
vymezuje okruh provinění a přestupků,
jakož i osob, které se budou pro ně napříště
zodpovídat před okresními soudy.
O jaká provinění a přestupky půjde?
Především o provinění proti socialistickému
soužití, kterého se dopustí, kdo nepřístojným
chováním, zejména výhružkami,
urážlivými skutky, pomlouváním,
rvačkou, schválnostmi nebo jiným hrubým
jednáním narušuje soudružské soužití
občanů, nebo se dotkne jejich cti a důstojnosti,
nebo kdo se živí způsobem, který je
v hrubém rozporu s občanskými povinnostmi.
Dále sem bude patřit provinění proti
pracovní kázni, kterého se dopustí,
kdo soustavně bez závažného důvodu
vynechává pracovní směny nebo předstírá
pracovní neschopnost.
Konečně sem spadá přestupek proti
socialistickému soužití, kterého se
dopustí, kdo v menším rozsahu narušuje
socialistické soužití výtržnostmi,
rušením nočního klidu, překračováním
uzavírací hodiny nebo drobným poškozováním
majetku v socialistickém nebo osobním vlastnictví,
nebo jiným nepřístojným chováním,
mimo jiné i prostitucí, pokud nepůjde přímo
o trestný čin.
Jiná provinění nebo přestupky, než
jsem za ústavněprávní výbor
uvedl, nelze před okresními soudy stíhat,
a to ani v souběhu s trestním činem.
Aby uvedená provinění a přestupky
mohly být vůbec před okresními soudy
stíhány, musí být splněny dvě
základní podmínky:
Především takové, že půjde
o osoby, které již v posledním roce před
spácháním uvedených provinění
nebo přestupku byly postiženy pro některá
provinění nebo přestupek naznačené
povahy nebo v posledních třech letech odsouzeny
pro některý z trestných činů
obdobné povahy nebo z výkonu trestu propuštěny.
Trestnými činy obdobné povahy se rozumí:
trestné činy, jak už se o tom předřečníci
zmínili, proti pořádku ve věcech veřejných,
zejména útoky na veřejného činitele,
ztěžování výkonu jeho pravomoci,
trestné činy hrubě narušující
občanské soužití, jako je násilí
proti skupině obyvatel a proti jednotlivci, nebezpečné
vyhrožování, výtržnictví,
příživnictví a pomluva a úmyslné
trestné činy proti životu a zdraví,
jako je například ublížení na
zdraví a rvačky. Za trestné činy obdobné
povahy se považují též trestné
činy proti svobodě, jako je omezování
osobní svobody, loupež a porušování
domovní svobody, patří sem i trestné
činy proti lidské důstojnosti, zejména
trestný čin znásilnění.
Druhou základní podmínkou pro stíhání
uvedených provinění a přestupků
před okresními soudy je, že se jich dopustila
osoba, u níž celkové zhodnocení způsobu
jejího dosavadního života ukazuje, že
od postihu před místním lidovým soudem
nebo národním výborem nelze očekávat
její nápravu. Obě základní
podmínky musí být splněny současně.
Odhalování a objasňování provinění
a přestupků stíhaných před
okresními soudy a zjišťování jejich
pachatelů bude náležet podle navrhovaného
zákona o Sboru národní bezpečnosti
do pravomoci orgánů tohoto sboru, jmenovitě
orgánů nově zřízených
obvodních oddělení Veřejné
bezpečnosti. Tyto orgány však musí každodenní
službou v terénu mít dokonalejší
přehled o celkových poměrech ve svých
obvodech i o osobách dopouštějících
se opakovaně jednání závažnější
protispolečenské povahy, tedy o recidivistech. Jakmile
zjistí pachatele provinění nebo přestupku,
jehož stíhání předložený
zákon vyhražuje prokurátorovi a okresním
soudům, učiní neodkladně návrh
na jeho stíhání prokurátorovi. Tím
bude zajištěn rychlý a účinný
postih takovýchto pachatelů, k jejichž stíhání
před okresními soudy postačí návrh
prokurátora, který musí mít však
náležitosti obžaloby, před okresními
soudy má pak její účinky.