Předpokládaný návrh zákona
stanoví, že soudy budou povinny pachatelům
uvedených provinění a přestupků
ukládat trest odnětí svobody až na jeden
rok. Možnost uložení jiného druhu trestu,
například nápravného opatření
nebo peněžitého, se nepřipouští
proto, že výchovná opatření ukládaná
těmto osobám místními lidovými
soudy nebo národními výbory, jak na to upozornil
několikrát ústavněprávní
výbor NS a jak dnes zdůrazňujeme, se ukázala
zcela neúčinnými a k jejich nápravě
nevedla.
Předložený návrh zákona se nedotkne
těch pracujících, kteří se
dopustí provinění nebo přestupku jako
vybočení z jinak řádného způsobu
života. Vůči nim bude i nadále v nezměněné
úpravě působit výchovnými prostředky
zákon o místních lidových soudech
a zákon o úkolech národních výborů
při zajišťování socialistického
pořádku. Oba tyto zákony se v tomto směru
plně osvědčují, přispívají
k upevňování socialistické zákonnosti,
k zajišťování veřejného
pořádku a pravidel socialistického soužití.
Soudruzi poslanci, uvedl jsem hlavní důvody, které
vedly v jednotlivostech i ve svém celku k oprávněnému
vydání předloženého vám
návrhu zákona, kterým se upravuje postih
provinění a přestupků osob opětovně
se dopouštějících výtržnictví,
násilností a příživnictví
před okresními soudy.
Ústavněprávní výbor NS se zabývá
pravidelně problémy kriminality a zejména
příčinami trestních činů,
jejich vývojem a má zájem na tom, zda všechny
příslušné orgány plní
své úkoly a jaký je vliv soudů, prokuratury
i bezpečnosti a inspekce na výkon trestu i na výchovu
těch, kteří se stali recidivisty.
Touto ožehavou problematikou se zabývá i právní
komise SNR, členové kulturního výboru
NS, ministerstvo spravedlnosti i vnitra, Nejvyšší
soud, ČSM, vědecké instituce i předsednictvo
NS, aniž jsou zveličovány problémy recidivistů
a zejména mladistvých, aniž jsou opuštěny
humánní zásady při převýchově
pachatelů. Ale problém musí být řešen
i donucovacími prostředky v práci i převýchově
těchto lidí tak, aby byli znovu zapojováni
do života.
Jsem přesvědčen o tom, že se tento zákon
stane účinným prostředkem boje proti
kriminalitě, zejména proti recidivistům,
narušujícím veřejný pořádek
a socialistické soužití našich občanů.
Doporučuji proto Národnímu shromáždění
jeho kladné přijetí s touto změnou
v § 7, kterou se upravuje, že tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. srpna 1965. (Potlesk.)
Předseda NS. s. Laštovička: Děkuji
zpravodaji posl. Jägermanovi. Přikročíme
nyní k rozpravě. Kdo se hlásí, soudružky
a soudruzi poslanci, do rozpravy? (Hlásil se posl. Pešák.)
Soudruh Pešák.
Posl. Pešák: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci, chtěl bych ve svém diskusním příspěvku
říci, jak se projevují některé
tyto nedostatky v našem okrese.
V jihlavském okrese je věnována stranickými
i státními orgány zvýšená
pozornost boji proti kriminalitě, i když náš
okres nepatří po této stránce mezi
špatné okresy v celostátním měřítku.
Svědčí o tom např. ta skutečnost,
že se u nás v poslední době nevyskytly
těžké trestné činy proti životu
a zdraví, případy drobného rozkrádání
majetku v socialistickém vlastnictví zpravidla nepřekročily
částku 2000 Kčs a v roce 1964 se dostalo
do rozporu s trestním zákonem zhruba 0,3 % z celkového
počtu obyvatel našeho okresu.
Stranické a státní orgány v okrese
se v současné době zabývají
těmito problémy častěji a hlouběji,
jednak proto, že některé druhy trestné
činnosti, kterým dříve nebyla věnována
potřebná pozornost, se rozrůstají,
jednak proto, že jsou přesvědčeny, že
důsledným dodržováním všech
zákonných předpisů a včasným
a účinným zásahem tam, kde prevence
a výchova nepůsobí, lze i tyto tři
desetiny procenta podstatně a viditelně snížit.
Je pravdou, že všechny příčiny,
z nichž se rodí protispolečenské jednání,
svědčící o neúctě ke
společnosti, neodstraníme bez usilovné výchovné
práce, kterou nemohou zvládnout státní
orgány samy, bez široké aktivity a podpory
celé veřejnosti. Naproti tomu budou však občané
stěží podporovat státní orgány,
jestliže jim neposkytnou dostatečnou ochranu a právní
jistotu před výtržníky, rušiteli
pořádku a těmi, kdo ohrožují
jejich zdraví a majetek. Nelze např. přehlížet
i to, že státní orgány neprosadily ani
zdaleka do praxe předpisy zákona o boji proti alkoholismu,
o kterém široce hovořil soudruh ministr spravedlnosti
dr. Neuman. Ačkoliv od vydání zákona
již uplynulo dvaapůl roku a soudní praxe ukazuje,
že počet trestných činů spáchaných
pod vlivem alkoholu stále narůstá. Čteme
to denně v černých kronikách v Rudém
právu a v ostatním tisku.
Podíváme-li se však na počet přestupků
projednávaných u národních výborů
na úseku boje proti alkoholismu, vidíme, že
činí 2,4 % z celkového počtu projednávaných
přestupků. Soudruh ministr to také zdůvodňoval
právě na úseku mladistvých a já
jsem již ve výboru o problémech vznikajících
škod spáchaných pod vlivem alkoholu hovořil,
jaké náklady si vyžádaly při
provádění léčebné péče.
Tak např. v roce 1964 se léčilo na psychiatrické
léčebně, v záchytném zařízení
v Jihlavě celkem 137 osob. Dobrovolně se léčilo
24 osob, nuceně - buď z výměry okresního
soudu, nebo z rozhodnutí OPS - se léčilo
113 osob. Většina z nich se léčila již
několikrát.
Prostonáno bylo celkem za rok 1964 z tohoto důvodu
12 214 dnů a náklady na toto léčení
činily 476 346 Kčs, při průměrném
denním nemocenském 35 Kčs bylo vyplaceno
na dávkách nemocenského 427 490 Kčs,
takže celkové výdaje na tyto alkoholiky v jihlavském
okrese za rok 1964 jen u státní léčebny
psychiatrické činily 923 836 Kčs. Jde tedy
téměř o 1 milión Kčs, které
musíme vynakládat na léčení
osob, které se proviňují proti socialistické
morálce a které si neuvědomují, jak
společnost na jejich lehkovážnost musí
doplácet.
Podíváme-li se, jak je vybavena tato záchytná
stanice komfortně, od kulečníku přes
šachy až po televizi, pak vidíme, že to
nemá žádná naše nemocnice.
A co vidíme? Že takový muž-piják,
alkoholik tam jde právě v zimě, když
je horší počasí, opije se, zmlátí
doma ženu a děti a my ho samozřejmě
dáme na tři až čtyři měsíce
na stanici a tam si hoví. Měli bychom přísněji
postihovat takové lidi.
Myslím si, že přehlížení
takových přestupků má ve svých
důsledcích za následek několikeré
recidivní případy, které potom musíme
soustavně řešit. Podívejme se např.,
jak vedoucí Pohostinství Pečenka z Polné,
který dobře zná předpisy o podávání
alkoholických nápojů a je dokonce povinen
je uplatňovat, nerozpakuje se odvézt v podnapilém
stavu svým autem společnost do Jihlavy na flám.
Dojeli však jen do nemocnice, a to čtyři s
těžkým zraněním.
Postoj k alkoholu v dopravě dokumentuje i jiný případ,
kdy mladý občan v podnapilém stavu zajel
do sousední obce ještě pro jednu láhev
alkoholu, když ji doma nemohl dostat. Kamarádi ho
zrazovali, odmontovali mu dokonce světlo z motocyklu, ale
to mu ovšem nevadilo. Jeho přestupek charakterizující
trestný čin spočíval v tom, že
v obci Kamenná zachytil řidítky ženu
a těžce ji zranil. K dovršení všeho
z místa činu ujel, aniž by se postaral o první
pomoc.
Druhou příčinou protispolečenského
jednání, které dosud nebyla věnována
nezbytná pozornost, je výchova dětí
a mladistvých rodinou, státem a společenskými
organizacemi. Zejména se na tomto úseku málo
využívá zákona o místních
lidových soudech a zákona o úkolech národních
výborů při zajišťování
socialistického pořádku. Hovořil zde
o tom s. Jägerman dost široce. V evidenci okresní
komise péče o děti je v současné
době asi 600 případů mravně
narušené mládeže, od vydání
zmíněných zákonů bylo však
projednáno jako provinění proti zájmům
rodiny a zdravého vývoje mládeže pouze
38 případů.
Je pravda, že většina těchto dětí
pochází z rozvrácených rodin, ale
i zde, jak ukázaly některé případy,
je dobře možné včasným zásahem
zabránit těžkým následkům,
ať už trestným činům, nebo vyslovením
ochranné nebo ústavní výchovy. Ale
ani v dobrých rodinách není vždy zajištěna
správná výchova dětí, zvláště
tam, kde se rodiče ve svém jedináčkovi
zhlížejí a udělali by vše možné,
aby se měl podle jejich názoru co nejlépe.
Kam však tato rodičovská láska vede,
ukazují některé případy projednávané
u okresního soudu v Jihlavě.
Jistě nepřispěl k výchově svého
syna Hynek Jilma, který napadl a zbil ředitele školy
před jeho žáky jen proto, že jeho synek
byl poprávu ve škole napomenut. Jsou však i závažnější
případy mladistvých osob, které rodiče
nevedou k práci, sami je živí a financují.
Tak např. trpěli ve Stonařově rodiče.
Termerovi svému synu, že od r. 1957 řádně
nepracoval, a když se tento mladý občan stal
otcem dítěte mimo manželství, platili
za něj výživné i na toto dítě
a prodali dokonce záhumenkovou krávu, aby tento
dluh vyrovnali. Nezachránili ho však před spravedlivým
trestem za příživnictví.
Tyto některé příklady, které
jsem uvedl, by mohly vytvořit takovou situaci a názor,
že naše mládež je špatná a že
nejsou kladné výsledky v činnosti a práci
naší mládeže. V této souvislosti
chci podotknout, že v rámci našeho okresu pracuje
na různých úsecích 18 000 mladých
lidí, včetně studující mládeže,
a že jde prakticky o necelé 1 % těch, kdo nerespektují
zásady socialistické morálky a občanského
soužití. Proto jsem přesvědčen,
že drtivá většina mladých lidí
přijme navrhovaná opatření s velkým
porozuměním a jistě se postará o to,
aby přestupky a provinění páchaná
mladými lidmi byla nejen přísně potrestána,
ale také aby k nim vůbec nedocházelo.
V tomto smyslu připadá mimořádný
úkol našim společenským organizacím,
zejména Čs. svazu mládeže, Revolučnímu
odborovému hnutí a v nemalé míře
i orgánům národních výborů,
škole a v neposlední řadě samotné
rodině.
Každý z nás by si měl prakticky uvědomit,
že svým způsobem nese osobní odpovědnost
nejen za chování své osoby, ale i za činnost
ostatních.
Proto navrhovaná zákonná opatření,
která zpřísňují postih především
těch, kteří nepochopili požadavky občanského
soužití, jsou jistě správná a
jejich realizací dosáhneme podstatného snížení
trestné činnosti.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. Pešákovi. Hlásí se někdo dále
o slovo? Posl. Homola.
Posl. Homola: Soudružky a soudruzi, mám připomínku
k návrhu, kterým se upravuje postih provinění
a přestupků osob opětovně se dopouštějících
výtržnictví, násilností a příživnictví.
§ 4 tohoto zákona je tak formulován, že
může zejména u NV, u jejich komisí,
dojít k různým výkladům. Paragraf
říká, že neshledá-li prokurátor
důvod ke stíhání provinění
nebo přestupku před okresním soudem, zašle
věc místnímu lidovému soudu nebo národnímu
výboru, stanoviskem prokurátora je místní
lidový soud nebo národní výbor vázán.
V tomto paragrafu jde zřejmě o to, že dojde-li
prokurátor k závěru, že věc nepatří
před okresní soud, přikáže věc
k projednání a rozhodnutí národnímu
výboru nebo jeho komisi. Ovšem podle formulace je
stanoviskem prokurátora místní lidový
soud a národní výbor vázán.
Může dojít k výkladu, že není
vázán jen co do přidělené právní
věci, ale i co do rozhodnutí. Myslím, že
se to dotýká trochu ústavy, protože
stanovisko jedince na kterémkoliv místě,
tedy ani prokurátora nemůže být závazné
pro kterýkoliv stupeň našich soudů.
Myslím, že by bylo vhodné v § 4 za středník
a před slovo "stanoviskem" zařadit slovo
"tímto". Tím bude jasné, že
se formulace vztahuje jen na to, že věc nepatří
před okresní soud, ale že patří
před národní výbor. Tento návrh
předkládám.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Homolovi. Hlásí se ještě někdo
do diskuse? Nikdo.
Prosím zpravodaje posl. Jägermana o zaujetí
stanoviska k návrhu posl. Homoly.
Posl. Jägerman: Souhlasím se stanoviskem posl.
Homoly. § 4 by v poslední větě zněl:
"tímto stanoviskem prokurátora je místní
lidový soud nebo národní výbor vázán."
Předseda NS s. Laštovička: Přistoupíme
k hlasování.
Nejprve budeme hlasovat o zprávě výboru ústavněprávního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 31),
kterým se mění a doplňuje trestní
zákon č. 140/1961 Sb. K tomuto návrhu zpravodaj
navrhl změnu, a to na str. 2, § 39a, odst. 2, písmeno
a). Za slova "do první nápravně výchovné
skupiny, nebyl-li v posledních 10 letech před spácháním
trestného činu ve výkonu trestu odnětí
svobody" se navrhuje doplněk: "který mu
byl uložen za úmyslný trestný čin.".
Dám hlasovat podle zprávy výboru ústavněprávního
doplněné zpravodajem. Kdo souhlasí s takto
upraveným vládním návrhem zákona,
nechť zvedne ruku. (Děje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Zdržel se někdo
hlasování? (Nikdo.)
Děkuji, návrh zákona je schválen jednomyslně.
Přistupujeme ke hlasování o vládním
návrhu zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon ze dne 29. listopadu 1961, č.
141 Sb., o trestním řízení soudním
(trestní řád).
K předložené zprávě výboru
ústavně právního (tisk 44) navrhl
zpravodaj změny, a to:
v článku II. bod 1-3 vypustit citaci zákona
č. 141/1961 Sb. a doplnit článek II. hod
4 o citaci § 247 odst. 2, která se vloží
za citaci § 196 odst. 1 věta první,
doplnit v § 167 nadpis "Obecné ustanovení"
a v § 164 nadpis "Postup při vyšetřování",
doplnit bod 50 takto: slova "vyšetřovací
úkony" se nahrazují slovy "vyšetřovací
a vyhledávací úkony".
Dávám hlasovat o znění vládního
návrhu zákona podle zprávy výboru
ústavně právního a podle doplňků
posl. zpravodaje.
Kdo souhlasí s takto upraveným návrhem zákona,
nechť zvedne ruku. (Děje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Zdržel se někdo
hlasování? (Nikdo.)
Tím schválilo Národní shromáždění
vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon ze dne 29.
listopadu 1961 čís. 141 Sb. o trestním řízení
soudním ve znění zprávy ústavně
právního výboru a zprávy zpravodajovy
jednomyslně.
Přistoupíme ke hlasování o vládním
návrhu zákona, kterým se upravuje postih
provinění a přestupků osob opětovně
se dopouštějících výtržnictví,
násilností a příživnictví
(tisk 33), a to podle zprávy výboru ústavně
právního s doplňkem, který doporučil
zpravodaj podle návrhu posl. Homoly. Jde o to, aby v §
4 bylo ve čtvrtém řádku za středník
vloženo slovo "tímto". Kdo souhlasí
se zněním návrhu zákona podle zprávy
výboru ústavně právního a podle
doporučení zpravodaje, nechť zvedne ruku. (Děje
se.) Děkuji. Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Zákon, kterým se upravuje postih provinění
a přestupků osob opětně se dopouštějících
výtržnictví, násilností a příživnictví
je schválen jednomyslně.
Přerušuji nyní schůzi do 12 hodin.