Předseda NS s. Laštovička (Zvoní):
Zahajuji přerušenou schůzi Národního
shromáždění. Přistoupíme
k projednávání 9. bodu pořadu, a to
9. Vládní návrh zákona o prokuratuře
(tisk 36) a zpráva výboru ústavně
právního (tisk 48).
Podle § 19 zákona o jednacím a pracovním
řádu Národního shromáždění
odůvodní vládní návrh generální
prokurátor soudruh Bartuška. Dávám mu
slovo.
Generální prokurátor s. Bartuška:
Soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi. Předkládám
Národnímu shromáždění
k projednání návrh zákona o prokuratuře,
který navazuje na zákon o prokuratuře z roku
1956. Tímto zákonem byla dobudována prokuratura
jako jednotný, přísně centralizovaný
a monokraticky řízený orgán, nezávislý
na místních orgánech. Rovněž
celý proces upevňování zákonnosti
za poslední léta ukázal, že je třeba
upřesnit a doplnit platný zákon tak, aby
odpovídal dosažené etapě vývoje
socialistické společnosti a požadavkům
zvýšení účinnosti prokurátorského
dozoru. Jde hlavně o prohloubení boje proti kriminalitě
a jejím příčinám, o zkvalitnění
vyšetřování a celého trestního
řízení, a o zesílení péče
všech státních a hospodářských
orgánů a všeho lidu o důsledné
uplatňování a zachovávání
zákonnosti.
Dovolte, abych postupně zdůvodnil základní
ustanovení osnovy zákona o prokuratuře. V
návrhu zákona je především výrazně
vyjádřen požadavek úzkého sepětí
prokuratury s lidem a jeho organizacemi. Vyřizování
podnětů, jimiž se pracující a
organizace obracejí na prokuratury se žádostí
o přezkoumání postupů nebo rozhodnutí
orgánů z hlediska dodržení zákonnosti
i o prokurátorská opatření k odstranění
porušení zákonnosti, považujeme za nejkonkrétnější
formu sepětí prokuratury s pracujícími.
Tyto cíle jsou právě v zákoně
o prokuratuře zakotveny a podrobně upraveny. V podnětech
občanů vidíme nejen prosazování
osobních práv a zákonem chráněných
zájmů jednotlivců, ale důležitou
formu účasti pracujících na upevňování
zákonnosti. Jejich včasné a správné
vyřizování přispívá
k upevňování jednoty zákonnosti na
celém území republiky, prohlubuje úctu
k zákonům a zabezpečuje důslednou
ochranu práv občanů a celospolečenských
zájmů.
O významu přezkoumávání podnětů
pracujících na prokuratuře svědčí
množství podnětů, které jsou
prokuraturou vyřizovány. Tak např. ve všeobecném
dozoru bylo v r. 1962 přezkoumáno 19 537 podnětů,
v r. 1963 18 725 podnětů a v r. 1964 16 694 podnětů.
Tyto podněty byly důležitými signály
pro provádění a zaměření
prokurátorských prověrek dodržování
zákonnosti. Také na úseku trestním
a občanskoprávním je vyřizování
podnětů občanů významnou součástí
práce prokuratury. Jen podnětů k stížnostem
pro porušení zákona bylo na úseku trestním
v roce 1962 podáno 687, v r. 1963 845, v r. 1964 již
1310. Na úseku občanskosoudním v r. 1962
1362, v r. 1963 1437 a v r. 1964 1575. Zkušenosti z praxe
dále prokázaly, že se někdy ještě
podceňuje úloha, kterou má upevňování
zákonnosti pro rozvoj ekonomiky a celé společnosti.
V návrhu zákona je proto upraven blíže
vztah státních orgánů, hospodářských
organizací a občanů k prokuratuře
a vytyčeny jejich povinnosti vyplývající
z tohoto vztahu. Denní praxe již delší
dobu ukazovala, že je třeba vymezit přesněji
působnost v dozoru nad realizací zákonů,
a tak odstranit duplicity a zintenzívnit ochranu celospolečenských
zájmů. Opatření, která byla
projednána Generální prokuraturou společně
s Ústřední komisí lidové kontroly
a statistiky, s ministerstvem financí, se Státní
bankou, s odborem pro národní výbory předsednictva
vlády a s hlavním arbitrem ČSSR, byla již
schválena vládou republiky.
Vychází se z toho, že zásada "kdo
řídí, kontroluje" se vztahuje i na uplatňování
zákonů a jiných právních předpisů
i usnesení vlády. Je proto úkolem všech
orgánů na všech stupních řízení,
aby zajišťovaly soustavnou kontrolu plnění
a dodržování těch právních
předpisů, které mají provádět
a aby k tomu cíli samy prováděly prověrky
plnění těchto předpisů. Prokuratura
napříště nebude proto zásadně
provádět prověrky na hospodářském
úseku, kde se neoddělitelně prolínají
ekonomická a právní hlediska. Prokurátorský
dozor v oblasti hospodářské se soustředí
na to, zda a jak řídící a kontrolní
orgány plní své povinnosti v zabezpečování
zákonnosti.
Považujeme také za správné, aby přezkoumávání
arbitrážních rozhodnutí hlavním
arbitrem nebylo vyvoláváno generálním
prokurátorem, ale v souladu s platným zákonem
o hospodářské arbitráži příslušným
ministrem, který má nepochybně všestrannější
znalosti hospodářské problematiky na tomto
úseku. Nadále bude však prokuratura provádět
prokurátorské prověrky dodržování
zákonnosti v oblastech státní správy,
především v zájmu důsledné
ochrany práv a oprávněných zájmů
občanů a celospolečenských zájmů.
Zatímco výkon dozoru v oblasti trestního
a občanského soudního řízení
byl podrobně upraven v trestním řádu
a v občanském soudním řádu,
bylo třeba výkon všeobecného dozoru
podrobněji upravit přímo v zákoně
o prokuratuře.
Při přípravě návrhů
změn se vycházelo z rozboru dosavadního vývoje
všeobecného dozoru. Orgány státní
správy vyřizují často opatření
prokuratury, zejména prokurátorské protesty,
dosud často s nepochopením, pod zorným úhlem
místních a osobních zájmů a
často s velkými průtahy. Stává
se také často, že sice v důsledku protestu
dojde k zrušení nezákonného rozhodnutí,
že však příslušný orgán
neprovádí nebo váhá s provedením
obnovy porušených práv nebo jiné nápravy
nezákonnosti a protahuje nápravu často i
po velmi dlouhou dobu různými podáními
a stížnostmi na stranické a jiné orgány.
V roce 1964 nebylo například u národních
výborů vyřízeno ve stanovené
lhůtě téměř 24 % podaných
protestů a upozornění.
Nový zákon proto přispěje k odstranění
těchto nedostatků a tím ke zvýšení
účinnosti všeobecného dozoru prokuratury.
Nejdůležitější změnou postupu
při vyřizování protestu je zavedení
vertikální linie v případech, že
protestu nevyhoví sám orgán, který
rozhodnutí, proti kterému protest směřuje,
vydal. Takto se věc přenese z místa na okres,
popř. z okresu na kraj a z kraje na ústřední
orgán státní správy, a tím
bude do značné míry vyloučeno působení
místních vlivů a zabezpečen věcnější
přístup k vyřízení protestu.
Horizontální linie zůstává
zachována jen tam, kde protest bude podán proti
rozhodnutí kolektivního orgánu krajského
národního výboru, neboť nelze požadovat,
aby v každém takovém případě
rozhodovala vláda, neboť protest se týká
jednotlivé správní věci.
Průtahům ve vyřizování prokurátorských
protestů pomůže zabránit i další
ustanovení, podle něhož prokurátor v
případě, že orgán o protestu
včas nerozhodne, podá protest sám přímo
u nadřízeného orgánu, jakož i
nová úprava sistace. Nebude-li protest nyní
vyřízen ve stanovené lhůtě,
zpravidla 30 dnů, zastaví se již ze zákona
výkon rozhodnutí uplynutím lhůty stanovené
k vyřízení protestu. Jestliže ovšem
prokurátor dospěje k závěru, že
z výkonu rozhodnutí by mohla vzejít neodčinitelná
nebo těžko odčinitelná újma,
je oprávněn již současně s podáním
protestu nebo kdykoli potom ještě před uplynutím
lhůty stanovené k vyřízení
protestu učinit návrh na odklad výkonu rozhodnutí.
Do plné účinnosti v zájmu upevnění
zákonnosti, především v národních
výborech, musíme uvést zásadu, že
pro prokuraturu je věc skončena až skutečnou
nápravou nezákonnosti, a to ať tím,
že bude obnoveno porušené právo, nebo
tím, že bude zjednána přiměřená
náprava, není-li restituce práva možná.
Velký význam pro činnost prokuratury má
rozšíření působnosti vyšetřovatelů
prokuratury. Nejzákladnější ustanovení
o práci vyšetřovatelů jsou proto zakotvena
nyní přímo v zákoně o prokuratuře,
podrobnosti pak jsou obsaženy v trestním řádu.
Prováděcí opatření generálního
prokurátora a ministra vnitra, které je připraveno,
podrobně vymezí působnost všech vyšetřovatelů.
Vyšetřovatelé prokuratury přebírají
zejména vyšetřování trestných
činů hospodářských včetně
některých případů rozkrádání,
trestných činů útoku na veřejné
činitele a ztěžování výkonu
jejich pravomoci a trestných činů spáchaných
ve výkonu trestu odnětí svobody. Dále
provádějí vyšetřování
kteréhokoli trestného činu k rozhodnutí
prokuratury.
Plánované stavy vyšetřovatelů
včetně právních čekatelů
se podařilo zcela naplnit zatím jen v krajích
Západočeském, Jihomoravském a Západoslovenském.
V současné době má z celkového
počtu 171 vyšetřovatelů a právních
čekatelů na jejich místa celkem 107 ukončené
vysokoškolské právnické vzdělání
a 27 si je doplňuje. Ze zbývajících
absolvovalo 22 vyšetřovatelů šesti- až
dvanáctiměsíční vyšetřovatelskou
školu.
Řešení těchto náročných
úkolů v doplňování stavu vyšetřovatelů
prokuratury i v zajišťování předepsaného
vysokoškolského právnického vzdělání
nepříznivě ovlivňuje i problémy
materiálního rázu, které mimo jiné
mají základ i v rozdílných možnostech
mzdové politiky v jednotlivých resortech, v rozdílných
požadavcích na doplňování předepsaného
vzdělání, v délce předepsané
čekatelské služby atd. Proto zabezpečujeme
urychlené vyřešení této otázky.
Bez podstatných změn ve srovnání s
dosud platným zákonem zůstávají
ustanovení o výkonu prokurátorského
dozoru v trestním i občansko soudním řízení
a dále o výkonu dozoru nad zachováváním
zákonnosti v místech, v nichž se vykonává
vazba, trest odnětí svobody, ochranné léčení
a ochranná výchova. Došlo pouze k dílčím
korekturám, které nic nezměnily na podstatě
prokurátorského dozoru. Neznamená to ovšem,
že právě v souvislosti se schválenými
legislativními opatřeními před prokuraturou
nestojí náročné úkoly.
Jsme si vědomi, že nová legislativní
opatření nebudou působit automaticky. Proto
prosazujeme ještě důslednější
prokurátorský dozor již v průběhu
přípravného řízení trestního,
který musí zabezpečovat úplnost vyšetřování
ve všech případech bez ohledu na rozsah a závažnost
trestné činnosti, účinně čelit
neúplnostem ve skutkových zjištěních
rozhodných pro posouzení viny i trestu, v objasňování
rozporů mezi svědeckými výpověďmi,
ve shromažďování důkazů
o rozsahu a následcích trestné činnosti,
v zabezpečování náhrady škody
atd.
Před námi stojí rovněž úkol
zabezpečit prokurátorským dozorem patřičnou
úroveň diferencované převýchovy
odsouzených jak z hlediska stupně narušenosti
odsouzeného, tak i z hlediska závažnosti spáchaného
trestného činu. Stav zákonnosti a provedené
zhodnocení prokurátorského dozoru spolu s
požadavkem zabezpečit v plném rozsahu uvedení
v život nových zákonů si vynutily prohloubit
organizaci a řízení práce na všech
těchto úsecích.
Další ustanovení o organizaci prokuratury,
o úpravě pracovních poměrů
prokurátorů a jejich kárné odpovědnosti
odpovídá úloze a postavení prokuratury
v systému státních orgánů,
principům organizační výstavby prokuratury,
požadavku stabilizace v obsazení funkcí prokurátorů
a vyšetřovatelů prokuratury, jakož i zabezpečení
nezávislosti výkonu prokurátorského
dozoru a principiálního přístupu k
současným úkolům.
Zabezpečili jsme proto rozpracování nových
zákonů i do vnitroresortních opatření,
jako je kárný řád a příkazy
k zabezpečení prokurátorského dozoru
ve všech stadiích soudního řízení.
Jsme si totiž vědomi, že názorová
jednota, správné formy a metody práce aktivně
přispějí k uvedení nových zákonů
v život, a tím ke zkvalitnění celého
procesu upevňování zákonnosti.
Nový zákon zvýrazňuje dále
odpovědnost generálního prokurátora
Národnímu shromáždění
a jeho povinnost podávat Národnímu shromáždění
zprávy o stavu socialistické zákonnosti.
V souladu s tím umožňuje mu také na
podkladě poznatků z výkonu prokurátorského
dozoru předkládat předsednictvu Národního
shromáždění otázky, které
je třeba upravit zákonem nebo jejichž zákonná
úprava vyžaduje doplnění nebo změny,
jakož i jej zavazuje upozorňovat Národní
shromáždění, které bdí
nad zachováváním ústavy, na právní
předpisy, které odporují ústavě
nebo jiným zákonům.
Obdobně jsou v zákoně upraveny vztahy generálního
prokurátora k Slovenské národní radě
a jejím orgánům, ovšem pokud tyto orgány
nevykonávají správní působnost.
Tím vším jsou vytvořeny ještě
lepší podmínky pro kontrolu úrovně
a stavu zákonnosti Národním shromážděním
a jeho orgánů.
Soudružky a soudruzi, na dnešním stupni rozvoje
naší společnosti chápeme proces upevňování
socialistické zákonnosti jako důležitou
součást úsilí strany a vlády
o vytváření nových vztahů mezi
lidmi a o výchovu socialistického člověka
vůbec. Ujišťují vás, že k
jeho zabezpečení budeme plně využívat
všech možností vyplývajících
ze socialistického charakteru našeho státu
a společnosti, aktivně pomáhat k prohlubování
socialistického právního vědomí
občanů a k stálému rozšiřování
znalostí právního řádu, jakož
i plně využívat rozvoje iniciativy pracovníků
prokuratury.
Prosím, aby Národní shromáždění
předložený návrh zákona o prokuratuře
schválilo.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
generálnímu prokurátorovi s. dr. Bartuškovi
a dávám slovo zpravodaji ústavně právního
výboru s. Zedníkovi.
Posl. Zedník: Soudružky a soudruzi poslanci!
Ústavně právní výbor Národního
shromáždění mne pověřil,
abych přednesl na dnešní schůzi pléna
stanovisko členů výboru k předloženému
vládnímu návrhu zákona o prokuratuře,
jehož význam a obsah zde přede mnou uvedl generální
prokurátor s. dr. Bartuška.
Je třeba jen potvrdit, že dosavadní zákon
o prokuratuře přijatý NS v roce 1956 sice
v podstatě správně vymezil obsah prokurátorské
funkce i prokurátorského dozoru nad zachováním
socialistické zákonnosti všemi státními,
společenskými i jinými organizacemi, a položil
tak základy k zdokonalené organizaci prokuratury
nového typu, přece však neposkytoval vždy
dostatečný právní základ pro
důsledné a účinné provádění
dozoru nad dodržováním socialistické
zákonnosti.
Vzhledem k tomu, že se potřebné změny
vycházející ze socialistické ústavy
týkaly řady ustanovení dosavadního
zákona, nebyla zvolena cesta novelizace, ale byl předložen
zákon v plném rozsahu. Návrh zákona
přitom čerpá do značné míry
z bohatých zkušeností nabytých z uplatňování
dosavadního zákona čís. 65 z roku
1956.
Potřeby praxe ukázaly, že je třeba dosáhnout
další zvýšené účinnosti
prokurátorského dozoru a jeho soustředění
na rozhodující úkoly. Základním
vodítkem jsou usnesení ústředního
výboru KSČ, která konkretizovala principy
socialistické ústavy našeho státu a
vytyčila úkoly v oblasti tvorby a realizace zákonů.
Tyto skutečnosti jsme konstatovali již při
projednávání zásad dnes předkládaného
zákona v srpnu 1964. V rozpravě k zásadám
zákona o prokuratuře byly vyjádřeny
myšlenky rozšíření a zkvalitnění
prokurátorského dozoru, zejména proti těm,
kteří nerespektují zákony, usnesení
vlády, předpisy o ochraně zdraví při
práci. Poslanci byli toho názoru, že orgány
prokuratury by měly sehrát na tomto úseku
mnohem účinnější úlohu.
Připomínali, že prokuratury by se měly
ve své činnosti opírat více než
dosud o pracující a jejich společenské
organizace. Bylo také doporučeno, aby bylo v zákoně
zakotveno ustanovení o vyřizování
podnětů pracujících a jejich organizací.
Svými zkušenostmi poslanci dokazovali, že přesné
dodržování zákonnosti spojuje nejširší
kruhy pracujících se státem a upevňuje
jednotu zájmů pracujících a jejich
státu. Každá nezákonnost působí
nepříznivě na občany, brání
jejich iniciativě a neváhám říci,
že překáží výstavbě
socialismu.
Musím konstatovat, že Generální prokuratura
posoudila přednesené připomínky a
zakotvila do předkládaného zákona
právní záruky objektivního posuzování
podnětů pracujících a jejich organizací
a také jejich rychlé vyřízení.
Předložený návrh zákona stanoví
v souladu se socialistickou ústavou postavení a
působnost prokuratury a generálního prokurátora.
Zakotvuje nové úkoly vyšetřujícího
aparátu prokuratury, určuje rámcově
úkoly prokurátorů v přípravném
řízení trestním v souladu s požadavky
zvýšení účinnosti boje proti
kriminalitě a přísného zachování
zásad socialistického trestního řízení.
Návrh zákona obsahuje také podrobná
ustanovení o výkonu všeobecného dozoru,
přičemž se zavádí některé
nové záruky zajišťující
jeho vyšší účinnost. Po připomínkách
ústavně právního výboru byla
zvlášť výrazně upravena úzká
spolupráce Generální prokuratury s Národním
shromážděním, zejména při
zkoumání stavu socialistické zákonnosti,
v uplatňování a dodržování
všech zákonů a závažných
norem státními, hospodářskými
a společenskými organizacemi, kdy je Generální
prokuratura povinna včas signalizovat všechny jevy,
které by zákonnost jakkoliv narušovaly.
Poslanci také kladli důraz na skutečnost,
že účinnost represe závisí především
na rozmachu preventivní výchovné práce.
Proto i prokuratury více než dosud musí pomáhat
poznávat příčiny kriminality a spolu
vytvářet podmínky zajišťující
její trvalý pokles.
Soudružky a soudruzi poslanci, spolu s návrhem zákona
byly předloženy ústavně právnímu
výboru návrhy prováděcích předpisů,
a to: jednací řád kolegia generálního
prokurátora, statut náměstka generálního
prokurátora pro Slovensko, kárný řád
a opatření o vymezení působnosti vyšetřovatelů.
Výbor neshledal nesoulad mezi záměry zákona
a prováděcími předpisy.