Vážnou politickou otázkou je vytvoření
organizačních, kádrových i materiálních
podmínek, aby předložená zákonná
norma i s prováděcími předpisy mohla
být neformálně uvedena v život.
Pokud jde o platové úpravy orgánů
činných v trestním řízení,
které byly provedeny, myslím, že by měly
být prováděny v jedné etapě.
Tím, že nastaly dosti velké rozdíly
mezi vyšetřovateli bezpečnosti a prokuraturou,
ohrozila by tato situace stav na prokuraturách. Tento stav
by mohl zapříčinit fluktuaci prokurátorských
kádrů a byl by v naprostém rozporu s tendencí
upevňovat zákonnost. Proto byl v ústavně
právním výboru po široké diskusi
nově konstruován § 41, aby se do určité
míry fluktuaci zabránilo. Chtěl bych upozornit
v této souvislosti s. předsedu vlády nebo
jeho náměstka, aby se otázkou úpravy
materiálního zabezpečení prokurátorů
co nejdříve kompetentní orgány zabývaly.
Ostatně s. generální prokurátor dostatečně
to zdůraznil již tím, že uvedl, jaký
je stav u vyšetřovatelů, kde zdaleka není
naplněn plánovaný stav, což ohrožuje
i do určité míry správnou funkci prokuratury.
Ústavně právní výbor projednal
předkládaný vládní návrh
zákona 18. a 28. května a usnesl se, jednomyslně
doporučit jej Národnímu shromáždění
ke schválení se změnami, které výbor
navrhuje v zájmu zpřesnění některých
ustanovení zákona. Navrhované změny
byly jako dodatek k tisku 36 poslancům rozdány,
a proto je zde znovu neopakuji. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
zpravodaji posl. Zedníkovi. Zahajuji rozpravu. Kdo se hlásí
do rozpravy? Hlásí se poslanec Manďák,
kterému dávám slovo.
Posl. Manďák: Soudružky a soudruzi poslanci,
mám určité pochybnosti pokud jde o znění
některých paragrafů vládního
zákona o prokuratuře a ve spojitosti s tím
i návrhu zákona o Sboru národní bezpečnosti.
§ 12 navrženého zákona mluví o
tom, že každý je povinen se na výzvu dostavit
na prokuraturu a podat potřebná vysvětlení
prokurátorovi.
Kdo tak nemusí činit, je uvedeno v odst. 2. Podle
článku 58 ústavy bez souhlasu Národního
shromáždění nemůže být
poslanec trestně nebo kárně stíhán
a nemůže být ani na něho uvalena vazba.
Protože § 12 v tomto ohledu nic nepředpokládá
a nic neuvádí kromě výjimek, o nichž
je řeč v odst. 2, jsem toho názoru, že
bude nutno uvést ho do souladu se zákonem. Totiž,
teoreticky vzato, okresní prokurátor by si mohl
pozvat, obeslat, řekněme presidenta republiky, poslance
Národního shromáždění,
a když by se nedostavil, tak by ho mohl nechat předvést.
Soudím, že takovýto postup je v rozporu s ústavou.
Doporučuji tedy vložit určité ustanovení
v tomto směru do § 12 a rovněž doporučuji,
aby bylo zváženo, zda i článek 58 ústavy
ve svém znění plně kryje to, co má
na mysli § 12, a zda by nemohl být § 12 i zneužit
mimo rámec ústavy, protože - jak jsem ho citoval
- ústava nepostihuje tyto případy. To je
k § 12.
V § 19 odst. 1 se hovoří o tom, že prokurátoři
dozírají nad zákonností postupu a
rozhodování soudů. Jsem toho názoru,
že by bylo potřeba věci přece jen upřesnit,
poněvadž si myslím, že pojem dozor nad
rozhodnutím soudu je právně nepřiměřený
a nevyjadřuje správně vztah mezi prokurátorem
a soudem. Soudím, že odst. 1 § 19 by mohl být
za určitých okolností neoprávněně
využit před rozhodováním soudů.
Domnívám se, že odkazy, které jsou v
tomto § 19 i odst. 1 uvedeny, a další vysvětlivky,
jimiž se rozvádějí některé
otázky uvedené v oddílu tři, tuto
vadu v návrhu neodstraňují. To je k návrhu
zákona o prokuratuře a abych k obdobné otázce
nemusel hovořit znova, doporučuji, aby obdobným
způsobem byly upraveny věci v zákonu o bezpečnosti,
kde poslanec může se nacházet ve vězení
až 48 hodin, protože ústava ne zcela postihuje
to, co je uvedeno v příslušném paragrafu
zákona o Národní bezpečnosti.
Druhá věc je dotaz - předkládám
ho ministru vnitra. Táži se ho, zda pokládá
za zákonný a duchu socialistické zákonnosti
odpovídající takový postup, podle
kterého orgány bezpečnosti zvyšují
kárný trest občanům, kteří
se odvolávají proti nižší instanci.
Konkrétně, zda pokládá za správné,
aby tzv. okrskář udělil občanu pokutu
50 Kčs - jde v tomto případě o dopravní
přestupek - a odvolá-li se občan, aby pak
dopravní referent okresního oddělení
zvýšil ji na 100 Kčs s příslušnými
komentáři, komise, k níž se pak občan
odvolá, aby ji zvýšila na 200 Kčs a
další řízení zvýšilo
na 300 Kčs s odebráním řidičského
průkazu.
Zdůrazňuji, nedotýkám se skutkové
podstaty, zda se řidič provinil nebo neprovinil,
to není záležitostí poslance, aby v
tomto případě to zkoumal, nýbrž
pouze, jak mi bylo sděleno, obecné praxe při
odvolacím řízení v těchto případech.
V zájmu přesnosti sděluji, že případ
se nedotýká mne osobně. (Veselost - potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Manďákovi. Do rozpravy se hlásí
dále posl. Škoda.
Posl. dr. Škoda: Soudružky a soudruzi poslanci!
Poněvadž připomínka s. Manďáka
uplatňuje otázku ústavnosti, vystupuji jako
předseda ústavně právního výboru
a chtěl bych zdůraznit, že ústavně
právní výbor nejen tento zákon, ale
každý zákon předně zkoumá
z hlediska, odpovídá-li zákon plně
naší ústavě. Jménem ústavně
právního výboru prohlašuji, že
jsme stejně tak projednávali tento zákon
a § 12 navrženého zákona plně odpovídá
naší socialistické ústavě.
Pokud jde o připomínku s. posl. Manďáka,
že by mohl být stíhán poslanec atd.,
není tomu tak, protože přímo ústava
stanoví, že poslanec může být stíhán
jenom tehdy, je-li vydán ke stíhání,
a každý orgán bezpečnosti, prokuratury
nebo i jiný státní orgán, jakmile
se poslanec legitimuje poslaneckou legitimací, okamžitě
ustoupí od jakéhokoli stíhání,
pokud není Národním shromážděním
poslanec vydán.
Pokud jde o připomínku k § 19, soudní
dozor je dozor prokurátora nad rozhodováním
soudu, tyto věci byly stejně upraveny v dosavadním
zákonu o prokuratuře a jsou jenom převzaty
do nového zákona o prokuratuře.
Doporučuji proto jak § 12, tak § 19 schválit
ve znění ústavně právního
výboru, poněvadž to podrobně ústavně
právní výbor projednával a zkoumal.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Škodovi. Kdo se hlásí dále do
rozpravy? Soudruh Bartuška se přihlásil.
S. dr. Bartuška, generální prokurátor
ČSSR: K připomínce posl. Manďáka
je třeba zaujmout ještě toto stanovisko. Ústava
zakotvuje prokurátorský dozor jen nad důsledným
zachováváním a prováděním
zákonů ministerstvy, jednotlivými orgány
státní moci, národními výbory,
soudy, hospodářskými a obdobnými organizacemi
a občany. Z toho jasně vyplývá, že
z prokurátorského dozoru jsou vyjmuty nejvyšší
orgány státní moci ve státě,
president republiky, Národní shromáždění
a vláda republiky.
Proto upravuje-li zákon případy, kdy je možno
povolat osoby podle § 12 k prokurátorovi v zájmu
vysvětlení, v zájmu upevnění
zákonnosti, má přísně vymezený
rozsah, daný výslovným ustanovením
článku naší ústavy, z něhož
jasně vyplývá, že prokurátorský
dozor na nejvyšší orgány státní
moci se nevztahuje.
K druhé otázce - že prokurátor vykonává
dozor nad postupem a rozhodováním soudů -
je třeba říci, že prokurátor
vystupuje v soudním řízení nejen jako
procesní strana, ale jako strážce zákonnosti.
Vystupuje jako strážce zákonnosti na základě
čl. 96 ústavy, který výslovně
stanoví, že prokuratuře také přísluší
dozor při důsledném zachovávání
a provádění zákonů soudy. Proto
mám zato, že zákon o prokuratuře je
zcela v souladu se základním zákonem naší
ústavy a jen rozvádí tyto zásady v
zájmu konkretizace a akceschopnosti prokuratury.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. Bartuškovi. Hlásí se někdo o slovo?
(Nikdo.) Prosím zpravodaje posl. Zedníka,
aby se ujal závěrečného slova.
Posl. Zedník: Jsem přesvědčen,
že osnova je v souladu s naší socialistickou
ústavou. Znovu to potvrzuje skutečnost, že
kdykoliv přijde kterákoliv osnova zákona
na stůl ústavně právního výboru,
je hodnocen obsah tohoto zákona ve vztahu k ústavě.
Jsem přesvědčen, že jak byl zákon
navržen, je možno zcela odpovědně doporučit
Národnímu shromáždění,
aby byl takto schválen.
Předseda NS s. Laštovička: Prosím
poslance s. Manďáka, aby formuloval konkrétně
návrh změn v § 12 a v § 19, jak to měl
na mysli, protože v diskusním příspěvku
byly vysloveny obecné námitky.
Posl. s. Manďák: Tvrdí-li prokurátor,
zpravodaj i předseda ústavně právního
výboru, že § 12 je přesně kryt
článkem 58 ústavy, beru své připomínky
zpět s tím, že očekávám,
že také striktně podle těchto prohlášení
v praxi se budou příslušné orgány
tím řídit. Zákon je zákon,
jiná věc je, jak si kdo zákon vykládá.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Manďákovi. Přihlásil se ještě
s. zpravodaj.
Zpravodaj posl. Zedník: Soudružky a soudruzi,
aby tyto obavy nebyly: Naše socialistická ústava
je přece nejvyšší naší zákonnou
normou ve státě a domnívám se, že
základní ustanovení socialistické
ústavy zná zejména ten prokurátor.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji.
Jelikož posl. Manďák námitky proti znění
§ 12 a 19 dále neuplatňuje, dávám
hlasovat o návrhu zákona ve znění
zprávy zpravodaje ústavně právního
výboru. Kdo souhlasí s návrhem zákona
ve znění zprávy zpravodaje ústavně
právního výboru, nechť zvedne ruku.
Kdo je proti? (Nikdo.) Kdo se zdržel hlasování?
(Nikdo.)
Děkuji, zákon o prokuratuře je schválen
jednomyslně.
Můžeme nyní přistoupit k projednávání
bodů deset a jedenáct, kterými jsou:
10. Vládní návrh zákona (tisk 35)
o Sboru národní bezpečnosti a zpráva
výboru ústavně právního (tisk
47) a
11. Vládní návrh zákona (tisk 34)
o výkonu trestu odnětí svobody a zpráva
výboru ústavně právního (tisk
46).
Prosím s. ministra Kudrnu, aby se ujal slova.
Ministr Kudrna: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi,
předložený návrh zákona o Sboru
národní bezpečnosti a návrh zákona
o výkonu trestu odnětí svobody navazují
na již projednávané zákony, zejména
zákony, jimiž se mění a doplňují
trestní zákon a trestní řád.
Pro objasnění obou návrhů chtěl
bych uvést několik základních problémů,
které oběma osnovám daly nynější
podobu.
Úlohu, postavení a základní linii
činnosti bezpečnostního aparátu pro
současné období stanovily závěry
XII. sjezdu KSČ takto: "Úkolem orgánů
bezpečnosti je ochraňovat naše zřízení,
bojovat se živly ohrožujícími bezpečnost
občanů, socialistické vlastnictví
a narušující normy socialistického soužití".
Zároveň bylo zdůrazněno, že s
narůstajícím socialistickým uvědoměním
mas povedeme boj proti negativním jevům v naší
společnosti stále více organizátorskou
prací, morálním a výchovným
působením.
Nová koncepce práce bezpečnostního
aparátu stanovená po XII. sjezdu strany vymezuje
problematiku, kterou se mají jednotlivé součásti
bezpečnostního aparátu zabývat.
Činnost státní bezpečnosti vychází
z toho, že pro charakter naší společnosti
není určující vnitřní
boj tříd, neboť jde v socialistické
společnosti o třídy spřátelené.
Protistátní trestná činnost ztrácí
masovou základnu a omezuje se na činnost jednotlivců.
Těžiště činnosti státní
bezpečnosti se přesunuje na boj proti vnějšímu
nepříteli, zejména rozvědkám
kapitalistických států. Cílem je odhalovat
včas jejich záměry, znemožňovat
jejich nepřátelské akce a předávat
k trestnímu postihu jejich rozvědčíky
a agenturu.
Nepřítel velmi spoléhá na prostředky
podvratné činnosti. Zesiluje činnost svých
rozvědek na území našeho státu
a aktivizuje zahraniční centra různých
nepřátelských organizací. Vedle špionážní
činnosti nepřítele má důležité
místo i snaha vytvářet rozpory a narušovat
morálně politickou jednotu naší socialistické
společnosti. Není žádným tajemstvím,
že nepřítel spekuluje s možností
ovlivnit alespoň část lidí v socialistických
státech natolik, aby skrytě i otevřeně
vystupovali proti socialismu a svým jednáním
oslabovali politický a ekonomický řád
socialistické společnosti.
Zkušenosti ukazují, že nepřátelské
rozvědky zneužívají turistického
ruchu k vysílání své agentury do ČSSR,
snaží se o získávání spolupráce
našich občanů při jejich cestách
do zahraničí, využívají důvěřivosti,
srdečnosti, otevřenosti lidí, aby získali
důvěrné informace politického, vojenského,
hospodářského nebo služebního
charakteru.
Naše státní bezpečnost bude nekompromisně
odhalovat činnost nepřátelských rozvědek
a postihovat jejich pomahače. Současně bude
usilovat o to, aby neuvědomělí a svedení
občané byli vyváděni z vlivů
organizátorů a nositelů protistátní
trestné činnosti.
Společenskoekonomické změny v naší
společnosti příznivě ovlivnily i vývoj
kriminální trestné činnosti a působí
trvale na jejich snižování. Proti roku 1958
celkový počet trestných činů
v roce 1964 poklesl o 24 000 případů. Přes
poměrně značný pokles stíhaných
osob v posledních letech nemůžeme ovšem
problémy kriminality zjednodušovat.
V podmínkách socialismu - a naše zkušenosti
to potvrzují, je trestná činnost omezována
a potlačována s postupným odstraňováním
příčin a podmínek, které zločinnost
plodí a umožňují. Komplexní a
koordinované zkoumání příčin
trestné činnosti umožňují přijímat
i účinné závěry a opatření
k boji s trestnou činností, a to jak orgány
činnými v trestním řízení,
tak i ostatními státními orgány a
společenskými organizacemi.
Při řešení kriminality hodně
záleží na kvalitě práce Veřejné
bezpečnosti. V poslední době byl zintenzívněn
boj zejména proti trestné činnosti, jako
je výtržnictví, krádeže, krádeže
motorových vozidel, opilství a příživnictví.
Zvláště ve velkých městech a
místech, kde je velká koncentrace obyvatel, se zvyšuje
důraz při zásazích vůči
projevům výtržnictví, rvaček
a útokům na veřejného činitele.
Jsou činěna opatření, aby zákroky
příslušníků VB byly rychlé
a účinné a zajišťovaly bezpečnou
ochranu občanů.
Účinněji předcházet kriminální
trestné činnosti znamená důsledněji
řešit i činy méně závažné,
zejména ty, které narušují veřejný
pořádek. To předpokládá mimo
jiné i zvýšit dohled nad dodržováním
zákona o boji proti alkoholismu a zvýšit postih
dospělých, kteří v tomto směru
narušují mládež.
Dalším problémem v rámci VB, i když
širšího dosahu, je otázka plynulosti a
bezpečnosti dopravy. S růstem silniční
dopravy dochází k nepříznivému
vývoji dopravní nehodovosti. Omezené investiční
prostředky na budování a rekonstrukci vozovek
a na druhé straně růst motorových
vozidel a jejich častější používání
kladou značné nároky na bezpečnost
silničního provozu. Za posledních deset let
přišlo o život při dopravních nehodách
14 880 osob a přímé materiální
škody přesáhly půl miliardy Kčs.
Osoby zraněné každoročně při
dopravních nehodách zameškají v důsledku
svého léčení tolik pracovních
dnů, že to představuje celoroční
provoz jednoho podniku přibližně o 1000 zaměstnancích.
Jako hlavní příčiny neúměrného
růstu dopravní nehodovosti zjišťujeme
nekázeň a nedodržování předpisů,
zvláště při dodržování
rychlosti, předjíždění a dodržování
zásad o přednosti v jízdě. Časté
nehody zaviňuje i nedovolené požívání
alkoholu. Proto ve spolupráci s jinými státními
orgány a s přihlédnutím i ke zkušenostem
ze zahraničí činíme opatření
ke zlepšení bezpečnosti v silničním
provozu. Na druhé straně je nutné v zájmu
bezpečnosti provozu na silnicích vyvozovat přísné
důsledky proti těm účastníkům,
kteří zanedbávají nebo porušují
jeho pravidla.
Tyto skutečnosti byly podstatné pro stanovení
úkolů Sboru národní bezpečnosti
v předkládaném zákoně. Zákonem
se dále upravují práva a povinnosti pracovníků
bezpečnostního aparátu. Vymezuje se vztah
SNB k státním a společenským organizacím
i jednotlivým občanům. Pro ochranu veřejného
pořádku se bezpečnostní aparát
vybavuje potřebnou zákonnou pravomocí, kterou
dosud postrádal především v akcích
proti výtržníkům, příživníkům
i jiným narušovatelům zásad socialistického
soužití.
V zaměření všech složek bezpečnostního
aparátu musí v příštím
období v daleko větší míře
vystoupit do popředí ochrana práv a zájmů
občanů. Vývoji a změnám musí
podléhat metody a formy práce tak, aby bezpečnost
mohla nejen úspěšně čelit měnícím
se metodám práce nepřítele, ale odhalovat
i nejkvalifikovanější trestnou činnost.
Je pochopitelné, že proto věnujeme velkou pozornost
výchově a vzdělání kádrů.
Usilujeme především o to, aby se kvalifikace
pracovníků bezpečnostního aparátu
stále zvyšovala, aby se dostávala do souladu
s požadavky výkonu bezpečnostní služby,
a to ve smyslu jak politické úrovně a odborné
kvalifikace příslušníků, tak
i jejich fyzických schopností.