Středa 10. listopadu 1965

Předseda NS s. Laštovička:

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, v legislativní činnosti vydalo předsednictvo NS od poslední plenární schůze Národního shromáždění podle článku 60 odst. 2 ústavy tři zákonná opatření předsednictva NS a vyslovilo souhlas s dvěma mezinárodními úmluvami.

Zákonné opatření předsednictva ze dne 14. července 1965 o změně Ústřední správy výzkumu a těžby radioaktivních surovin v Ústřední správu uranového průmyslu (tisk 8 P a 55 ) vyplynulo z aplikace celostátních zásad zdokonaleného plánovitého řízení národního hospodářství. Jde o samostatný průmyslový obor se svými zvláštnostmi na úseku vyhledávání těžby a zpracování uranových rud. Proto bylo zachováno postavení řídícího orgánu jako orgánu státní správy s povinnostmi ministerstva, který plní pro podřízené organizace současně funkci oborového ředitelství trustového typu. Zákonným opatřením byl zřízen orgán odpovídající za veškerou činnost v odvětví radioaktivních surovin, za jejich vyhledávání, těžbu, zpracování i odbyt.

Provedení tohoto zákonného opatření předsednictva NS si nevyžádá zvýšení finančních nákladů v porovnání s dosavadním stavem.

Předsednictvo NS dále schválilo zákonné opatření o změně zákona čís. 8/1959 Sb., tisk 11 P a 56. Tímto zákonným opatřením se stanoví základní pravidla o státním rozpočtu a o hospodaření s rozpočtovými prostředky. Toto zákonné opatření umožňuje, aby NV v zájmu rozvoje služeb pro obyvatelstvo a rozvíjení své vlastní hospodářské činnosti mohly používat také úvěru peněžních ústavů, zatímco zákon č. 8/1959 Sb. výslovně stanovil, že NV nemohou uzavírat půjčky.

Zákonné opatření předsednictva NS ze dne 6. října 1965 o jednotném řízení povinného zkoušení a hodnocení výrobků - tisk 12 P a 59, vychází z potřeb zdokonalené soustavy řízení našeho národního hospodářství. Účelem této zákonné úpravy je při využití hmotného i kádrového vybavení všech existujících zkušeben, vědeckých výzkumných ústavů, vysokých škol apod. zřídit systém autorizovaných zkušeben, které budou pravidelně hodnotit jakost, technickou úroveň i užitnou hodnotu výrobků, a to jak výrobních prostředků, tak i spotřebních předmětů.

Tímto hodnocením a zkoušením výrobků, které bude ze strany výrobních závodů povinné, se vytváří důležitý ekonomický nástroj pro novou soustavu řízení. Zkoušky jakosti, prováděné podle tohoto zákonného opatření budou zařazovat výrobky do tří jakostních skupin, což bude mít vliv na tvorbu cen těchto výrobků. Zákonná úprava bude tedy ovlivňovat jakost výrobků přímo, to je objektivním hodnocením, nezávislým na výrobcích, i nepřímo, prostřednictvím cen. V první fázi se bude zákonná úprava vztahovat na vybrané výrobky, jejichž nedostatky v kvalitě působí národnímu hospodářství značné ztráty; bude se rovněž vztahovat na výrobky, u nichž monopolní postavení výrobců by mohlo svádět k poškozování spotřebitelů.

Předsednictvo NS při projednávání tohoto zákonného opatření požádalo vládu, aby při realizaci zákonného opatření nedošlo ke zvýšení počtu pracovních sil ve zkušebnictví.

Předsednictvo NS dále vyslovilo ve schůzi dne 14. července 1965 souhlas s úmluvou o civilním řízení soudním podepsanou v Haagu dne 1. března 1954 tisk 30 a 53. Tato úmluva obsahuje úpravu nejzákladnějších instrumentů právní pomoci ve věcech občanských a obchodních, zejména doručování, žalobní jistoty a podmínek bezplatného poskytování právní pomoci. Přístup naší republiky k této úmluvě je výhodný proto, že československé subjekty nebudou muset skládat žalobní jistoty při sporech vedených v zahraničí. Přístup k úmluvě umožňuje snadnější právní styk ve věcech občanských a obchodních se státy, které jsou již členy této úmluvy a s nimiž Československo nemá zvláštní bilaterální úpravu.

Předsednictvo vyslovilo dále souhlas s Úmluvou o zřízení Rady pro celní spolupráci podepsanou v Bruselu dne 15. prosince 1950, tisky 40 a 54. Přístup naší republiky k této úmluvě je projevem naší dobré vůle rozvíjet vztahy k jiným státům a spolupracovat s nimi k oboustrannému prospěchu i na tomto úseku.

Soudružky a soudruzi poslanci, zákonná opatření předsednictva NS byla již publikována v souladu s čl. 52 odst. 3 ústavy ve Sbírce zákonů. Podle čl. 60 odst. 2, je však třeba, aby tato zákonná opatření schválilo plénum NS. Současně je třeba, aby plénum NS schválilo opatření předsednictva NS, jimiž vyslovilo souhlas s Úmluvou o civilním řízení soudním a s Úmluvou o zřízení Rady pro celní spolupráci.

Předsednictvo NS předkládá proto podle čl. 60 odst. 2 ke schválení Národnímu shromáždění

- zákonné opatření předsednictva NS ze dne 14. července 1965 o změně Ústřední správy výzkumu a těžby radioaktivních surovin v Ústřední správu uranového průmyslu, tisk 8 P a 55,

- zákonné opatření předsednictva NS ze dne 11. srpna 1965 o změně zákona čís. 8/1959 Sb., kterým se stanoví základní pravidla o státním rozpočtu a o hospodaření s rozpočtovými prostředky, tisk 11 P a 56,

- zákonné opatření předsednictva NS ze dne 6. října 1965 o jednotném řízení povinného zkoušení a hodnocení výrobků, tisk 12 P a 59,

- opatření předsednictva NS ze dne 14. července 1965, kterým byl vysloven souhlas s Úmluvou o civilním řízení soudním, podepsanou v Haagu dne 1. března 1954, tisk 30 a 53,

- opatření předsednictva NS ze dne 14. července 1965, kterým byl vysloven souhlas s Úmluvou o zřízení Rady pro celní spolupráci, podepsanou v Bruselu dne 15. prosince 1950 tisk 40 a 54.

Navrhuji, aby zákonná opatření a opatření předsednictva NS byla schválena.

Má někdo dotaz nebo připomínky k přednesené zprávě? (Nikdo se nehlásí.)

Nemá. Kdo souhlasí s tímto návrhem, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo se nehlásí.)

Nikdo. Národní shromáždění schválilo zákonné opatření a opatření předsednictva NS vydaná podle čl. 60 odst. 2 ústavy v období od poslední plenární schůze NS.

Čtvrtým bodem pořadu jsou

4. Vládní návrhy zákonů

1. o Státní komisi pro finance, ceny a mzdy, Státní komisi pro techniku, Státní komisi pro hospodářskou a vědeckotechnickou spolupráci a Státní komisi pro zřízení a organizaci, tisk 60,

2. návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 52/1963 Sb. o Státní plánovací komisi, tisk 61,

3. návrh zákona o změnách v organizaci a působnosti některých odvětvových ústředních orgánů, tisk 62,

4. návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 121/1962 sb. o hospodářské arbitráži, tisk 63,

5. návrh zákona o Státní bance československé, tisk 64.

K těmto vládním návrhům zákona bude přednesena společná zpráva výboru ústavněprávního, výboru pro plán a rozpočet, výboru průmyslového pro hlavní výrobní odvětví a dopravu a výboru pro investiční výstavbu a stavebnictví.

Vládní návrhy odůvodní předseda vlády s. Lenárt. Prosím předsedu vlády s. Lenárta, aby se ujal slova.

Předseda vlády s. Lenárt:

Súdružky a súdruhovia poslanci!

Ústredný výbor Komunistickej strany Československa sa v minulom týždni zaoberal činnosťou a usporiadaním orgánov ústredného štátneho a hospodárskeho riadenia. Súdruh Novotný v svojom referáte podrobne osvetlil a zdôvodnil uskutočňované opatrenia. Zdôraznil aktuálnosť a naliehavosť riešiť niektoré otázky centrálneho riadenia, a to tak z hľadiska potrieb zdokonalenej sústavy plánovitého riadenia, ako aj - v úzkej spätosti s tým - z hľadiska naliehavých problémov súčasného stavu i ďalšieho rozvoja našej ekonomiky.

V súlade s tým predpokladá vláda Národnému zhromaždeniu na prerokovanie a schválenie súbor zákonov, ktorými sa realizujú príslušné zmeny a úpravy v oblasti organizácie a pôsobnosti centrálnych orgánov riadenia. Je to predovšetkým návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o Štátnej plánovacej komisii, návrhy zákonov o Štátnej komisii pre financie, ceny a mzdy, o Štátnej komisii pre techniku, Štátnej komisii pre hospodársku a vedecko-technickú spoluprácu, Štátnej komisii pre riadenie a organizáciu, návrh zákona o zmenách v organizácii a pôsobnosti niektorých odvetvových ústredných orgánov, návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o hospodárskej arbitráži a návrh zákona o Štátnej banke československej.

Predkladané návrhy sú organickou súčasťou opatrení na postupné uskutočňovanie zdokonalenej sústavy plánovitého riadenia, ktorej princípy schválil ústredný výbor na januárovom zasadnutí. Už v tomto roku overujeme niektoré princípy novej sústavy vo vybraných podnikoch a získavame cenné poznatky a skúsenosti. Pre uplatnenie novej sústavy vykonali sme už mnohé opatrenia, ako je napríklad vydanie novej metodiky plánovania, schválenie systému základných ekonomických nástrojov a vyšli tiež základné normatívne pravidlá. V polovici roka - k 1. júlu - sa uskutočnila nová organizácia výrobno-technickej základne v priemysle na základe oborov. Na to teraz nadväzuje nové usporiadanie a zdokonalenie činnosti orgánov centrálneho riadenia. Od januára 1966 sa niektoré princípy zdokonalenej sústavy uplatnia v celom priemysle a stavebníctve. Sú to prvé kroky k realizácii novej sústavy, ktorú budeme nepretržite v budúcich rokoch ďalej rozvíjať a prehlbovať.

Nová sústava výrazne posilňuje samostatnosť a právomoc podnikov i národných výborov, uvoľňuje im ruky pre podnikavosť a iniciatívu. Vychádza z dôvery k podnikom i národným výborom, z presvedčenia, že pri správnom ovplyvňovaní ich úsilia, predovšetkým ekonomickými nástrojmi, môžu samostatne, kvalifikovane i zodpovedne zabezpečovať potreby spoločnosti na príslušnom úseku.

Prirodzene to neznamená, že nová sústava znižuje nároky na centrálne riadenie. Práve v tom, že máme jednotný celoštátny plán, že rozvoj národného hospodárstva ako celku podriaďujeme záujmom spoločnosti, potrebám pracujúcich, máme predpoklady pre racionálnejšie vynakladanie spoločenskej práce. V tom je jedna z rozhodujúcich predností socialistického zriadenia, socialistickej ekonomiky. A my túto prednosť musíme lepšie využívať. To je zmyslom zdokonalenej sústavy riadenia, ktorá svojou podstatou kladie na centrálne orgány nové, v mnohom smere náročnejšie požiadavky tak v obsahu, ako i metódach a formách riadiacej práce. Preto ústredný výbor zdôvodnene a včas vytýčil úlohu vykonať zmeny a prehĺbiť prácu vlády a jej orgánov.

Zdokonalená sústava plánovitého riadenia predovšetkým vyžaduje, aby medzi centrálnymi orgánmi na jednej strane a podnikmi a národnými výbormi na strane druhej - a pochopiteľne i medzi centrálnymi orgánmi navzájom - bola racionálna, účelná deľba práce, zodpovedajúca zvýšenej právomoci a zodpovednosti nižších článkov. Uvoľnenie centrálnych orgánov od prevažne operatívneho riadenia umožňuje, aby sa oveľa kvalifikovanejšie upriamili na otázky koncepčné, a to tak pokiaľ ide o dlhodobú perspektívu rozvoja a problémy zahraničných ekonomických vzťahov, ako aj o širšie ekonomické a technické aspekty rozvoja národného hospodárstva. Orgány centrálneho riadenia musia ďalej zabezpečiť dokonalú zladenosť všetkých oblastí i článkov, účelnú koordináciu perspektívnej i realizačnej oblasti tak, aby všetky orgány ústredného riadenia využívali plán a ekonomické nástroje riadenia v súlade s cieľmi národohospodárskej politiky strany.

Plenárne zasadnutie ústredného výboru na základe toho určilo pre činnosť vlády tieto základné smery a úlohy:

- Upriamiť pozornosť najmä na prehĺbenie a posilnenie perspektívnosti plánovania a riadenia národného hospodárstva, teda na prípravu päťročníc a dlhodobých plánov.

- V oblasti riadenia národného hospodárstva osvojiť si predovšetkým účinné, vyvážené a vzájomne zladené uplatňovanie ekonomických nástrojov riadenia tak, aby výrazne prispievali k zvyšovaniu rentability a efektívnosti.

- Zabezpečiť v rozvoji národného hospodárstva uplatňovanie modernej vedy a techniky, progresívnych smerov rozvoja a v súlade s tým koncipovať a zefektívniť investičnú výstavbu.

- Výraznejšiu rolu pri zabezpečovaní efektívneho rozvoja národného hospodárstva musia zohrávať zahraničné hospodárske vzťahy najmä pri širšom využívaní prednosti medzinárodnej socialistickej deľby práce, ako i v pôsobení svetového trhu cez zahraničný obchod.

- V úzkej jednote s plnením týchto úloh zdôraznil ústredný výbor povinnosť, aby vláda bežne sledovala a analyzovala plnenie plánu, posudzovala závažné problémy a celkovú činnosť oborových riaditeľstiev i národných výborov, prehlbovala kontrolu, ako sa vo všetkých oblastiach a článkoch rešpektujú celospoločenské záujmy. Ide tu najmä o oblasť cien a miezd, hospodárnosť a dodržiavanie kvality.

- Napokon ústredný výbor uložil vláde zabezpečiť sústavné uskutočňovanie a rozvíjanie schválených princípov novej sústavy riadenia a cieľavedome zdokonaľovať plánovité riadenie.

Dovoľte mi, súdružky a súdruhovia, aby som sa stručne zmienil o oblastiach centrálneho riadenia, v ktorých podľa uznesení ústredného výboru navrhujeme vykonať príslušné zákonné úpravy.

Podstatnou a organickou súčasťou celkového zlepšenia centrálneho riadenia je zdokonaliť národohospodárske plánovanie.

V súvise s prípravou novej sústavy, vydaním novej plánovacej metodiky vykonali sa závažné zmeny v spôsobe zostavovania plánu. Významne sa znížil počet a rozsah direktívnych ukazovateľov plánu. Tak napríklad v plánoch priemyselnej, poľnohospodárskej a lesníckej výroby sa počet záväzných ukazovateľov znížil zhruba z 1350 na 67 pre plán na rok 1966 a na 55 pre plán štvrtej päťročnice. Časť dosiaľ záväzných ukazovateľov sa zmenila na orientačné (v pláne na rok 1966 je ich 423) a na ukazovatele podkladové (136).

Zmyslom tohto zníženia počtu direktívnych ukazovateľov je uvolniť väčší priestor pre samostatné rozhodovanie podniku a jeho hospodársku činnosť. Ide teda o prejav dôvery centrálneho riadenia, o to, aby si podniky uvedomili zvýšenú zodpovednosť za rozhodovanie voči spoločnosti a stali sa aktívnymi spolutvorcami národohospodárskeho plánu.

Vládnou vyhláškou o zdokonalení pánovitého riadenia zakotvili sme v systéme plánovania hlavné princípy novej sústavy, a to najmä pojatie a funkciu plánu a jeho nástrojov i ekonomických pák riadenia. Do našej plánovacej a riadiacej praxe sa zaviedli odvody z hrubého dôchodku, resp. zisku a z prírastku hrubého dôchodku alebo zisku, odvody zo základných prostriedkov a určili sa základné pravidlá pre použitie hrubého dôchodku či zisku a odpisov výrobným hospodárskym jednotkám.

Tieto ekonomické nástroje otvárajú priestor pre plodnejšie pôsobenie hmotnej zainteresovanosti, lebo zväzujú záujem podnikových kolektívov i osobný záujem jednotlivcov s hospodárskymi výsledkami podniku. Očakávame, že sa tak podnieti interes o rentabilitu výroby, lepšie využitie základných fondov, o úspory materiálových a režijných nákladov, o zvyšovanie produktivity práce a že to napomôže - vzhľadom na záujem podnikov o odbyt žiadaných výrobkov - i k lepšiemu uspokojovaniu potrieb.

Opatreniami, ktoré sme uskutočnili, sa - pravda - problém skvalitnenia nášho plánovania nevyčerpáva. Príslušné zmeny v duchu novej sústavy musíme vykonať i v centrálnom riadení - vo vláde, v Štátnej plánovacej komisii i v ostatných odborných orgánoch vlády a na ministerstvách, v ich vzájomných vzťahoch a v celom plánovacom procese.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP