Jsme přesvědčeni, že nové zásady
a metody v práci ústředních orgánů
mohou tento stav rychle změnit, že naše ústřední
orgány budou lidové svým politickým
posláním, odborné svým pracovním
zaměřením a rychlé i pružné
svým pracovním stylem. Tomu jistě každý
z nás poslanců bude rád pomáhat celou
naší činností v úzké spolupráci
s vládou. Budu proto hlasovat pro navržené
změny.
Předseda NS s. Lastovička: Děkuji
posl. Pacnerovi. Promluví posl. Šmehlíková.
Posl. Šmehlíková: Soudružky a soudruzi
poslanci!
V důvodové zprávě k předloženým
zákonům se zdůrazňuje význam
nového uspořádání ústředních
orgánů, které by měly přenést
těžiště své práce z operativních
problémů na perspektivní, zaměřit
své rozhodování na zásadní
problémy rozvoje celého národního
hospodářství, které nejsou řešitelné
na úrovni podnikové sféry, a nahradit převážně
administrativní formy řízení ekonomickými.
Tato orientace v činnosti ústředních
orgánů klade nám poslancům otázku,
zda jsme dostatečně připraveni, fundováni
realizovat všechna opatření vyplývající
z přijetí nových zákonů. Klademe
si otázku, zda je již dnes dostatek chuti přebírat
nutnou odpovědnost za úseky spravované kterýmkoli
z nás občanů.
Dosavadní způsob řízení umožňoval,
že odpovědnost bylo možno přesouvat, a
těžko se i v kontrolní činnosti odpovědnost
určovala. Při vědomí toho, že
bychom měli skoncovat s neodpovědností u
celé řady pracovníků a že dnes
vytvoříme podmínky pro to, aby jasně
bylo znát, kdo je za co odpovědný, nebude
stačit jen souhlasit se vším, co zde bylo k
novým zásadám řečeno, ale důsledně
v odpovědnosti k sobě i ke společnosti všechna
přijatá usnesení realizovat.
Známe ze své poslanecké činnosti,
že říci i ve svém volebním obvodě,
že si budeme moci dovolit jen to, na co stačíme,
a již v základě usměrňovat stále
vzrůstající požadavky, žádá
si od nás znalost věci, a to nejen z hlediska přístupu
k zdůvodňování, ale i z hlediska hledání
cest, znalosti schopností lidí v okrese, kraji,
postavit se doslovně do čela věci, ať
již k jejímu probojování, nebo k nerealizaci.
Známe snahy, že každá obec chce být
střediskovou obcí, města pětitisícová
chtějí být desetitisícovými
a malý závod velkým závodem. Říká
se, že naše památka je nutná, protože
když ji neopravíme, příští
generace nebude vědět, jak se u nás dříve
žilo.
Vytvořili jsme takové podmínky, že když
se dnes lidé mají rozhodnout, mají-li žít
v Bruntále či v Praze nebo v Praze či v Ostravě,
jsou v celém komplexu vytvořeny podmínky,
že chtějí pochopitelně být v
Praze.
Vytvořením takových podmínek se dostáváme
do situace, že se musíme zamýšlet nad
touto skutečností a hledat cesty, jak pracovníky
dostat do míst, kde je společensky nutná
práce a kde se rozhoduje i o základní výrobě
pro naši společnost. Proto také vidím
těžiště práce ústředních
orgánů v perspektivních výhledech,
které budou muset přihlížet k vlastní
surovinové základně, k množství
pracovních sil, k půdě, k základním
podmínkám pro rozvoj důležitých
odvětví národního hospodářství.
Aby mohly ústřední orgány tuto úlohu
dobře plnit, myslím, že je třeba věnovat
daleko větší péči územnímu
rajónovému plánování v okresech
a krajích, aby bylo dostatek podkladů pro více
variant a aby mohla být přijata ta varianta, která
je nejhospodárnější, nejefektivnější
a odpovídá našim celospolečenským
zájmům.
Uvědomujeme-li si, že jsme se dopustili i některých
chyb, vyvstává před námi práce
s lidmi, aby nás dnes pochopili, aby pochopili, oč
jde, jako práce nejtěžší.
Vždyť dnes jsme došli již tak daleko, že
lidem již nejde jen o to, kolik si vydělají.
Vedle otázky mzdy berou v úvahu také využití
volného času, kulturního života a všechno
ostatní, co s tím souvisí. Celá naše
společnost převzala na sebe mnohem více starostí,
než kolik odpovídá podmínkám,
které jsme si vytvořili, takže dnes lze těžko
pokrýt všechny požadavky. Celá řada
lidí dovršila svůj standard a není pro
ně důvodu, proč by se měli vzrušovat
nebo chtít uplatnit svou schopnost a pomoci řešit
některé problémy, když jsme je naučili,
že to někdo za ně udělá a že
to nějak dopadne.
A v tom vidím nejtěžší úkoly
i pro nás poslance. Chceme přece dnes od každého
občana, aby rozvinul své schopnosti, aby dal společnosti
všechno, co v něm je, a v tom viděl smysl života.
K tomuto cíli je třeba zaměřit hmotnou
zainteresovanost, aby každý viděl své
místo ve společnosti, abychom se naučili
přebírat odpovědnost za to, co nám
patří. Za to, že je špatně upečený
chleba nebo že dnes nejsou brambory, nemůže přece
vláda. Musíme umět lidem vysvětlit,
aby pochopili, že za špatně upečený
chleba není odpovědna ani vláda, ani prodavačka,
ale buď jednotlivý pekař, nebo kolektiv pracovníků
v pekárenské výrobě. Stejně
tak za nedostatek brambor musí převzít odpovědnost
všichni, kdo na začátku hovořili o vyšších
hektarových výnosech a kteří měli
za to, že když nebudou, že dovezeme. Jistě
dělit z větší hromady je lepší
než dělit z hromady, na kterou jsme málo dali.
Dělali jsme řadu prověrek i na úseku
poskytování služeb a poctivosti prodeje a můžeme
doložit, že o novém způsobu řízení
můžeme mluvit jen tam, kde bude vymezena odpovědnost
a kde na poctivosti vůči občanům budou
také zainteresováni všichni odpovědní
pracovníci. Mám na mysli uvádění
občanského zákoníku do života,
kam ještě zdaleka nepronikl ve vztazích mezi
občany a službami.
Velkou práci bude mít jistě nově vytvořená
komise pro finance, ceny a mzdy. Myslím, že stejný
způsob odměňování lidí
jen proto, že mají stejné vzdělání,
je nesprávný. Při stanovení odměny
by měl vždycky rozhodovat konečný výsledek
práce, který může mít ve společnosti
různý přínos. Stejně tak i
ve společenské spotřebě bychom měli
vytvořit zásady, že může růst
jen podle toho, jaké jsme vytvořili podmínky,
a zvážit, zda je úměrný počet
těch, kdo nám vytvářejí kulturu,
k těm, kdo ji konzumují. Dosavadní vztahy
- i ve výrobě, které se vytvářely,
nebudou mít místa v nové soustavě
řízení. Celá řada hospodářských
pracovníků si musí ujasnit, že nestačí
odpovědnost ke společnosti jen "skloňovat",
ale plně ji přebírat.
Se stávajícími vztahy ve výrobě
nevystačí např. v závodě Sfinx
ve Frýdlantu, kde se smluvně zaváží,
že dodají 9000 dřezů do bytových
jader, a při kontrole se zjistí, že nejsou
schopni odběratele uspokojit. Východisko se volí
tak, že by to měl řešit arbitr. Kvůli
tomu jsme však zákon o arbitráži nepřijímali.
Výroba umakartu v Pardubicích přes bilanční
příděl není schopna vykrýt
3500 m2 umakartu, což představuje ve výrobě
2000 bytových jader. Nebudeme si moci také dovolit
takové "experimenty" že zrušíme
výrobu rozvorových zámků v podniku
Tokos v Rychnově n. Kněžnou a rozhodneme, že
se zámky budou dovážet z Jugoslávie.
Dnes nejsou, protože se u nás už nevyrábějí
a ještě se nedovezly. Jinou skutečností
je, že pro závěsy na skříně
musí ÚP závody v Krnově dojíždět
do Středočeských závodů, když
jedna cesta představuje 1000 km s jednostrannou zátěží
600 kg, což stačí na 2 a půl dne ve
výrobě.
Otázku vztahů mezi výrobci si musí
vedoucí pracovníci ve výrobě jasně
uvědomit, aby v novém řízení
nenastaly ještě větší problémy
právě pro nedostatek odpovědnosti jednoho
k druhému.
Na zasedání ÚV naší strany zdůraznil
s. Novotný úlohu naší vlády,
v níž jednotliví členové - třebaže
budou zastupovat resort - musí v prvé řadě
vidět svou úlohu odpovědného člena
vlády. I soudruzi ministři by si měli vždycky
dobře rozmyslet, v čem požadují pomoc
od nás poslanců Národního shromáždění.
Uvedu příklad. Zda na investice do bytového
fondu dáme 6,5 miliardy nebo méně, těžko
my, poslanci, můžeme rozhodnout. Jednomu se to zdá
málo, druhému zase mnoho. To musí být
řečeno v souvislosti s otázkou, zda nám
to vyšlo v celém našem státním
rozpočtu, abychom mohli počítat s takovou
částkou. Abychom získávali lidi pro
družstevní bytovou a svépomocnou výstavbu
a pro údržbu bytového fondu, to už je
konkrétní úkol pro poslance i nižší
orgány národních výborů. Jestliže
řešili ve vládě, že těžiště
výstavby bude přesunuto na družstevní
a soukromou výstavbu a na údržbu bytového
fondu, potom musí i ministerstvo stavebnictví hledat
cesty, jakým způsobem by se dostal na trh materiál,
aby lidé mohli opravdu opravovat své byty, abychom
mohli plnit úkol družstevní a svépomocné
bytové výstavby. V těchto otázkách
bychom mohli velmi těžko realizovat usnesení,
které by nám nebylo stejně nic platné.
Myslím, že tyto otázky musí být
zásadně řešeny, protože my těžko
můžeme rozhodovat o tom, zda budeme používat
v budoucnu tradiční paliva nebo budeme používat
topné oleje. To musí říci odborné
odvětvové orgány, a musí to říci
s konečnou platností tak, jak to bylo nyní
řečeno s další zvýšenou
výrobou obilovin. Tak bychom měli rozhodovat. Náš
podíl, poslanců všech stupňů,
je pak dole, to znamená zabezpečovat, organizovat,
řídit.
Měli bychom se více orientovat na skutečnost,
zda vkládané prostředky do socialistického
podnikání se vracejí. Zda se vracejí
mladé. Vedle slova "prostor" se našlo nové
slovo, zda se prostředky vracejí "mladé".
Zda socialistická podnikavost je chápána
dobře, zůstává stále otázkou,
protože, jak jsme sami při projednávání
jednotlivých rozpočtových kapitol viděli,
stále je ještě více slyšet o požadavcích,
pro které se našlo dostatek zdůvodnění.
Soudruh Novotný na zasedání Ústředního
výboru zdůraznil, že musíme již
jednou skoncovat s věčným voláním
po tom, aby někdo vyřešil řadu otevřených
a palčivých problémů jenom proto,
že nikdo nemá odvahu do nepopulárních
věcí zasáhnout. Myslím, že právě
poslanci NS se musí velmi energicky postavit a probojovávat
linií ÚV KSČ. Musí se stejným
postojem ovlivňovat i poslance všech stupňů
národních výborů, aby oni svým
podílem přispěli k tomu, že našim
ústředním orgánům vytvoříme
podmínky pro centrální řízení
tím, že každý převezmeme odpovědnost
na tom či onom stupni řízení.
Hovoříme-li o tom, abychom se nebáli kousnout
do kyselého jablíčka, vezměme si např.
tu stále diskutovanou otázku narůstající
administrativy, na kterou se velmi často sklouzává
i v mnoha besedách s pracujícími. Na místo
toho, abychom řešili vnitřní problémy,
sklouzáváme na tyto otázky, což je vždycky
pochopitelně lehčí věc.
Udělejme radikální opatření
a vylučme nežádoucí agendy, nerozhodujme
o procentu snížení administrativních
sil, ale doslova likvidujme nežádoucí nadměrnou
agendu, která vede k tomu, že nakonec administrativu
musí dělat i odpovědní pracovníci,
kteří podle mého názoru jsou příliš
drahými pracovními silami. Pro příklad
nemusíme chodit daleko. I v činnosti pracovníků
NS je takový stav, že naši odborní pracovníci
osobně pracují někdy na materiálech,
píší si je a tím se z nich stávají
někdy jenom přenašeči.
Chtěla jsem říci, že taková opatření,
která povedou k urychlené prověrce nežádoucí
agendy, jistě dořeší s konečnou
platností i diskusi k narůstající
administrativě.
Soudružky a soudruzi, k tomu, abychom nakousli kyselost jablka,
musíme se o to sami postarat a sami řešit.
Musíme realizovat takové usnesení. Pochopitelně,
soudružky a soudruzi, si to vyžádá mnoho
odpovědnosti. Ne vždycky chtějí přijímat
tuto odpovědnost pracovníci, kteří
na tom či onom stupni rozhodují.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. Šmehlíkové. Nyní hovoří
s. posl. Gabriška.
Posl. Gabriška: Vážené súdružky
a súdruhovia poslanci!
Je už všeobecne známe, že v súčasnej
etape rozvoja našej spoločnosti je nezbytnou podmienkou
ďalšieho rastu národného hospodárstva
uplatniť takú sústavu socialistického
plánovitého riadenia, pomocou ktorej sa v praktickom
hospodárskom živote zabezpečí súlad
medzi celospoločenskými záujmami, záujmami
podnikovými a individuálnymi, za súčasného
rozšírenia právomoci, ale i zodpovednosti podnikov
za uspokojovanie potrieb spoločnosti.
V hlavných smeroch zdokonaľovania plánovitého
riadenia národného hospodárstva, vypracovaných
Štátnou komisiou pre organizáciu a riadenie
v januári t. r., sa medziiným v úvodnej časti
hovorí:
Dnešný značne centralizovaný spôsob
riadenia už nezodpovedá dosiahnutému stupňu
rozvoja výrobných síl a výrobných
vzťahov. Veľké množstvo administratívnych
smerníc a direktívnych ukazovateľov plánu
nadmerne zaväzuje naše podniky a neponecháva
dostatok priestoru pre ich iniciatívu.
V dôvodovej zpráve k prejednávanému
vládnemu návrhu zákona o Štátnej
komisii pre financie, ceny a mzdy, Štátnej komisii
pre techniku, Štátnej komisii pre hospodársku
a vedeckotechnickú spoluprácu a Štátnej
komisii pre riadenie a organizáciu sa tiež medziiným
konštatuje:
Doterajší spôsob práce ústredných
orgánov už nevyhovuje nárokom kladeným
na ne novou sústavou. Ich doterajšia činnosť
neni dostatočne perspektívne zameraná, nevyužívajú
sa hodnotové vzťahy a nie je dôsledná
deľba riadiacej práce medzi sférou ústredného
a podnikového riadenia i medzi ústrednými
orgánmi navzájom.
K týmto dvom, podľa môjho názoru veľmi
dôležitým otázkam v oblasti riadenia,
chcem pri tejto príležitosti vysloviť svoju mienku.
Od zverejnenia hlavných smerov zdokonaľovania plánovitého
riadenia národného hospodárstva a hlavne
od ich prejednávania a schválenia ÚV KSČ
bolo vyvinuté veľké úsilie za účelom
ich objasnenia širokému okruhu hospodárskych
pracovníkov, funkcionárov straníckych organizácií
i funkcionárov ROH a ČSM. Rezorty organizovali rôzne
formy školenia k zásadám novej sústavy
riadenia. Sú predpoklady, že okruh zodpovedných
hospodárskych pracovníkov je dokonale teoreticky
pripravený na správne uplatňovanie zásad
v praxi. V priebehu uplynulých období boli niekde
viac, niekde menej sledované a prehodnocované i
výsledky práce experimentujúcich podnikov.
Spojovala sa teória s praktickými skúsenosťami.
Rozhodujúca práca v oblasti prípravy pracujúcich
k úspešnému uplatneniu nových zásad
riadenia nastáva teraz, v týchto dňoch. V
zmysle vládnej vyhlášky č. 90 z 25.
augusta t. r. rozpracovali rezorty na odborové riaditeľstvá
a odborové riaditeľstvá na podniky ekonomické
pravidlá. Úloha podnikov spočíva teraz
v správnom rozpise ekonomických pravidiel na hospodárske
strediská v závodoch. Je to úloha neobyčajne
zodpovedná a zložitá. Veď v súčasnej
dobe nejde o obyčajnú reorganizáciu, ide
o súčasť celého súhrnu organizačných
a vecných opatrení, ktoré KSČ rozvíja
k zaisteniu ďalšieho rozvoja národného
hospodárstva.
V podnikoch a závodoch vstupujeme do štádia,
kedy sa od všeobecnej formy výkladu významu
nových zásad riadenia pristupuje ku konkrétnej
forme výkladu na hospodárskych strediskách.
Tvorba hrubého dôchodku alebo zisku hospodárskeho
strediska je v porovnaní s doterajším chápaním
efektívnosti výroby nový zložitejší
pojem. Situácia si vyžaduje dokonalé premyslenie
foriem hmotnej zainteresovanosti. Nové metódy riadenia
sú podstatne náročnejšie na prácu
majstrov a všetkých prevádzkových technikov.
Na mnohých úsekoch dôjde ešte i k podstatným
organizačným zmenám. Budú sa tvoriť
nové kolektívy v nových, podstatne zložitejších
podmienkach, ako doteraz.
Všetku konkrétnu politickovýchovnú prácu
spojenú so širokým odborným výkladom
ekonomickovýrobných vzťahov v nových
podmienkach je treba previesť v týchto dvoch mesiacoch
tak, aby ekonomické nástroje mohli pôsobiť
prvým dňom budúceho roku. To vyžaduje
samozrejme, aby ich dokonale poznali všetci pracujúci,
teda nielen vo vedení podnikov a závodov, ale priamo
na pracoviskách.
Ako som už spomenul, prechádza sa na závodoch
od všeobecnej formy výkladu ku konkrétnemu
zoznamovaniu pracujúcich s novými zásadami
riadenia v spojení s plánovanými úlohami
budúceho roka. Myslím si však, že by nebolo
správne zakrývať skutočnosť, že
existujú závody, kde ekonomické pravidlá
ešte nemohli dostatočne preniknúť vo svojej
konkrétnej forme medzi pracujúcich. Ide o závody
s nenaplneným výrobným programom a s nevyjasneným
sortimentom a pod. Máme pocit, že centrálne
orgány nepostupovali dosť pružne, hlavne v oblasti.
stanovenia výšky odvodov, tvorby rezervných,
rizikových a kultúrnych fondov a fondu pracujúcich.
Netreba, podľa môjho názoru, zakrývať
ani skutočnosť, že sa prejavili snahy o ďalšiu
centralizáciu. Pôsobili tu snáď i obavy
o miesta u časti pracovníkov centrálnych
orgánov a pod. To treba prehodnotiť a zvážiť.