Středa 10. listopadu 1965

Jsme přesvědčeni, že nové zásady a metody v práci ústředních orgánů mohou tento stav rychle změnit, že naše ústřední orgány budou lidové svým politickým posláním, odborné svým pracovním zaměřením a rychlé i pružné svým pracovním stylem. Tomu jistě každý z nás poslanců bude rád pomáhat celou naší činností v úzké spolupráci s vládou. Budu proto hlasovat pro navržené změny.

Předseda NS s. Lastovička: Děkuji posl. Pacnerovi. Promluví posl. Šmehlíková.

Posl. Šmehlíková: Soudružky a soudruzi poslanci!

V důvodové zprávě k předloženým zákonům se zdůrazňuje význam nového uspořádání ústředních orgánů, které by měly přenést těžiště své práce z operativních problémů na perspektivní, zaměřit své rozhodování na zásadní problémy rozvoje celého národního hospodářství, které nejsou řešitelné na úrovni podnikové sféry, a nahradit převážně administrativní formy řízení ekonomickými.

Tato orientace v činnosti ústředních orgánů klade nám poslancům otázku, zda jsme dostatečně připraveni, fundováni realizovat všechna opatření vyplývající z přijetí nových zákonů. Klademe si otázku, zda je již dnes dostatek chuti přebírat nutnou odpovědnost za úseky spravované kterýmkoli z nás občanů.

Dosavadní způsob řízení umožňoval, že odpovědnost bylo možno přesouvat, a těžko se i v kontrolní činnosti odpovědnost určovala. Při vědomí toho, že bychom měli skoncovat s neodpovědností u celé řady pracovníků a že dnes vytvoříme podmínky pro to, aby jasně bylo znát, kdo je za co odpovědný, nebude stačit jen souhlasit se vším, co zde bylo k novým zásadám řečeno, ale důsledně v odpovědnosti k sobě i ke společnosti všechna přijatá usnesení realizovat.

Známe ze své poslanecké činnosti, že říci i ve svém volebním obvodě, že si budeme moci dovolit jen to, na co stačíme, a již v základě usměrňovat stále vzrůstající požadavky, žádá si od nás znalost věci, a to nejen z hlediska přístupu k zdůvodňování, ale i z hlediska hledání cest, znalosti schopností lidí v okrese, kraji, postavit se doslovně do čela věci, ať již k jejímu probojování, nebo k nerealizaci.

Známe snahy, že každá obec chce být střediskovou obcí, města pětitisícová chtějí být desetitisícovými a malý závod velkým závodem. Říká se, že naše památka je nutná, protože když ji neopravíme, příští generace nebude vědět, jak se u nás dříve žilo.

Vytvořili jsme takové podmínky, že když se dnes lidé mají rozhodnout, mají-li žít v Bruntále či v Praze nebo v Praze či v Ostravě, jsou v celém komplexu vytvořeny podmínky, že chtějí pochopitelně být v Praze.

Vytvořením takových podmínek se dostáváme do situace, že se musíme zamýšlet nad touto skutečností a hledat cesty, jak pracovníky dostat do míst, kde je společensky nutná práce a kde se rozhoduje i o základní výrobě pro naši společnost. Proto také vidím těžiště práce ústředních orgánů v perspektivních výhledech, které budou muset přihlížet k vlastní surovinové základně, k množství pracovních sil, k půdě, k základním podmínkám pro rozvoj důležitých odvětví národního hospodářství.

Aby mohly ústřední orgány tuto úlohu dobře plnit, myslím, že je třeba věnovat daleko větší péči územnímu rajónovému plánování v okresech a krajích, aby bylo dostatek podkladů pro více variant a aby mohla být přijata ta varianta, která je nejhospodárnější, nejefektivnější a odpovídá našim celospolečenským zájmům.

Uvědomujeme-li si, že jsme se dopustili i některých chyb, vyvstává před námi práce s lidmi, aby nás dnes pochopili, aby pochopili, oč jde, jako práce nejtěžší.

Vždyť dnes jsme došli již tak daleko, že lidem již nejde jen o to, kolik si vydělají. Vedle otázky mzdy berou v úvahu také využití volného času, kulturního života a všechno ostatní, co s tím souvisí. Celá naše společnost převzala na sebe mnohem více starostí, než kolik odpovídá podmínkám, které jsme si vytvořili, takže dnes lze těžko pokrýt všechny požadavky. Celá řada lidí dovršila svůj standard a není pro ně důvodu, proč by se měli vzrušovat nebo chtít uplatnit svou schopnost a pomoci řešit některé problémy, když jsme je naučili, že to někdo za ně udělá a že to nějak dopadne.

A v tom vidím nejtěžší úkoly i pro nás poslance. Chceme přece dnes od každého občana, aby rozvinul své schopnosti, aby dal společnosti všechno, co v něm je, a v tom viděl smysl života. K tomuto cíli je třeba zaměřit hmotnou zainteresovanost, aby každý viděl své místo ve společnosti, abychom se naučili přebírat odpovědnost za to, co nám patří. Za to, že je špatně upečený chleba nebo že dnes nejsou brambory, nemůže přece vláda. Musíme umět lidem vysvětlit, aby pochopili, že za špatně upečený chleba není odpovědna ani vláda, ani prodavačka, ale buď jednotlivý pekař, nebo kolektiv pracovníků v pekárenské výrobě. Stejně tak za nedostatek brambor musí převzít odpovědnost všichni, kdo na začátku hovořili o vyšších hektarových výnosech a kteří měli za to, že když nebudou, že dovezeme. Jistě dělit z větší hromady je lepší než dělit z hromady, na kterou jsme málo dali.

Dělali jsme řadu prověrek i na úseku poskytování služeb a poctivosti prodeje a můžeme doložit, že o novém způsobu řízení můžeme mluvit jen tam, kde bude vymezena odpovědnost a kde na poctivosti vůči občanům budou také zainteresováni všichni odpovědní pracovníci. Mám na mysli uvádění občanského zákoníku do života, kam ještě zdaleka nepronikl ve vztazích mezi občany a službami.

Velkou práci bude mít jistě nově vytvořená komise pro finance, ceny a mzdy. Myslím, že stejný způsob odměňování lidí jen proto, že mají stejné vzdělání, je nesprávný. Při stanovení odměny by měl vždycky rozhodovat konečný výsledek práce, který může mít ve společnosti různý přínos. Stejně tak i ve společenské spotřebě bychom měli vytvořit zásady, že může růst jen podle toho, jaké jsme vytvořili podmínky, a zvážit, zda je úměrný počet těch, kdo nám vytvářejí kulturu, k těm, kdo ji konzumují. Dosavadní vztahy - i ve výrobě, které se vytvářely, nebudou mít místa v nové soustavě řízení. Celá řada hospodářských pracovníků si musí ujasnit, že nestačí odpovědnost ke společnosti jen "skloňovat", ale plně ji přebírat.

Se stávajícími vztahy ve výrobě nevystačí např. v závodě Sfinx ve Frýdlantu, kde se smluvně zaváží, že dodají 9000 dřezů do bytových jader, a při kontrole se zjistí, že nejsou schopni odběratele uspokojit. Východisko se volí tak, že by to měl řešit arbitr. Kvůli tomu jsme však zákon o arbitráži nepřijímali.

Výroba umakartu v Pardubicích přes bilanční příděl není schopna vykrýt 3500 m2 umakartu, což představuje ve výrobě 2000 bytových jader. Nebudeme si moci také dovolit takové "experimenty" že zrušíme výrobu rozvorových zámků v podniku Tokos v Rychnově n. Kněžnou a rozhodneme, že se zámky budou dovážet z Jugoslávie. Dnes nejsou, protože se u nás už nevyrábějí a ještě se nedovezly. Jinou skutečností je, že pro závěsy na skříně musí ÚP závody v Krnově dojíždět do Středočeských závodů, když jedna cesta představuje 1000 km s jednostrannou zátěží 600 kg, což stačí na 2 a půl dne ve výrobě.

Otázku vztahů mezi výrobci si musí vedoucí pracovníci ve výrobě jasně uvědomit, aby v novém řízení nenastaly ještě větší problémy právě pro nedostatek odpovědnosti jednoho k druhému.

Na zasedání ÚV naší strany zdůraznil s. Novotný úlohu naší vlády, v níž jednotliví členové - třebaže budou zastupovat resort - musí v prvé řadě vidět svou úlohu odpovědného člena vlády. I soudruzi ministři by si měli vždycky dobře rozmyslet, v čem požadují pomoc od nás poslanců Národního shromáždění.

Uvedu příklad. Zda na investice do bytového fondu dáme 6,5 miliardy nebo méně, těžko my, poslanci, můžeme rozhodnout. Jednomu se to zdá málo, druhému zase mnoho. To musí být řečeno v souvislosti s otázkou, zda nám to vyšlo v celém našem státním rozpočtu, abychom mohli počítat s takovou částkou. Abychom získávali lidi pro družstevní bytovou a svépomocnou výstavbu a pro údržbu bytového fondu, to už je konkrétní úkol pro poslance i nižší orgány národních výborů. Jestliže řešili ve vládě, že těžiště výstavby bude přesunuto na družstevní a soukromou výstavbu a na údržbu bytového fondu, potom musí i ministerstvo stavebnictví hledat cesty, jakým způsobem by se dostal na trh materiál, aby lidé mohli opravdu opravovat své byty, abychom mohli plnit úkol družstevní a svépomocné bytové výstavby. V těchto otázkách bychom mohli velmi těžko realizovat usnesení, které by nám nebylo stejně nic platné.

Myslím, že tyto otázky musí být zásadně řešeny, protože my těžko můžeme rozhodovat o tom, zda budeme používat v budoucnu tradiční paliva nebo budeme používat topné oleje. To musí říci odborné odvětvové orgány, a musí to říci s konečnou platností tak, jak to bylo nyní řečeno s další zvýšenou výrobou obilovin. Tak bychom měli rozhodovat. Náš podíl, poslanců všech stupňů, je pak dole, to znamená zabezpečovat, organizovat, řídit.

Měli bychom se více orientovat na skutečnost, zda vkládané prostředky do socialistického podnikání se vracejí. Zda se vracejí mladé. Vedle slova "prostor" se našlo nové slovo, zda se prostředky vracejí "mladé". Zda socialistická podnikavost je chápána dobře, zůstává stále otázkou, protože, jak jsme sami při projednávání jednotlivých rozpočtových kapitol viděli, stále je ještě více slyšet o požadavcích, pro které se našlo dostatek zdůvodnění.

Soudruh Novotný na zasedání Ústředního výboru zdůraznil, že musíme již jednou skoncovat s věčným voláním po tom, aby někdo vyřešil řadu otevřených a palčivých problémů jenom proto, že nikdo nemá odvahu do nepopulárních věcí zasáhnout. Myslím, že právě poslanci NS se musí velmi energicky postavit a probojovávat linií ÚV KSČ. Musí se stejným postojem ovlivňovat i poslance všech stupňů národních výborů, aby oni svým podílem přispěli k tomu, že našim ústředním orgánům vytvoříme podmínky pro centrální řízení tím, že každý převezmeme odpovědnost na tom či onom stupni řízení.

Hovoříme-li o tom, abychom se nebáli kousnout do kyselého jablíčka, vezměme si např. tu stále diskutovanou otázku narůstající administrativy, na kterou se velmi často sklouzává i v mnoha besedách s pracujícími. Na místo toho, abychom řešili vnitřní problémy, sklouzáváme na tyto otázky, což je vždycky pochopitelně lehčí věc.

Udělejme radikální opatření a vylučme nežádoucí agendy, nerozhodujme o procentu snížení administrativních sil, ale doslova likvidujme nežádoucí nadměrnou agendu, která vede k tomu, že nakonec administrativu musí dělat i odpovědní pracovníci, kteří podle mého názoru jsou příliš drahými pracovními silami. Pro příklad nemusíme chodit daleko. I v činnosti pracovníků NS je takový stav, že naši odborní pracovníci osobně pracují někdy na materiálech, píší si je a tím se z nich stávají někdy jenom přenašeči.

Chtěla jsem říci, že taková opatření, která povedou k urychlené prověrce nežádoucí agendy, jistě dořeší s konečnou platností i diskusi k narůstající administrativě.

Soudružky a soudruzi, k tomu, abychom nakousli kyselost jablka, musíme se o to sami postarat a sami řešit. Musíme realizovat takové usnesení. Pochopitelně, soudružky a soudruzi, si to vyžádá mnoho odpovědnosti. Ne vždycky chtějí přijímat tuto odpovědnost pracovníci, kteří na tom či onom stupni rozhodují.

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji s. Šmehlíkové. Nyní hovoří s. posl. Gabriška.

Posl. Gabriška: Vážené súdružky a súdruhovia poslanci!

Je už všeobecne známe, že v súčasnej etape rozvoja našej spoločnosti je nezbytnou podmienkou ďalšieho rastu národného hospodárstva uplatniť takú sústavu socialistického plánovitého riadenia, pomocou ktorej sa v praktickom hospodárskom živote zabezpečí súlad medzi celospoločenskými záujmami, záujmami podnikovými a individuálnymi, za súčasného rozšírenia právomoci, ale i zodpovednosti podnikov za uspokojovanie potrieb spoločnosti.

V hlavných smeroch zdokonaľovania plánovitého riadenia národného hospodárstva, vypracovaných Štátnou komisiou pre organizáciu a riadenie v januári t. r., sa medziiným v úvodnej časti hovorí:

Dnešný značne centralizovaný spôsob riadenia už nezodpovedá dosiahnutému stupňu rozvoja výrobných síl a výrobných vzťahov. Veľké množstvo administratívnych smerníc a direktívnych ukazovateľov plánu nadmerne zaväzuje naše podniky a neponecháva dostatok priestoru pre ich iniciatívu.

V dôvodovej zpráve k prejednávanému vládnemu návrhu zákona o Štátnej komisii pre financie, ceny a mzdy, Štátnej komisii pre techniku, Štátnej komisii pre hospodársku a vedeckotechnickú spoluprácu a Štátnej komisii pre riadenie a organizáciu sa tiež medziiným konštatuje:

Doterajší spôsob práce ústredných orgánov už nevyhovuje nárokom kladeným na ne novou sústavou. Ich doterajšia činnosť neni dostatočne perspektívne zameraná, nevyužívajú sa hodnotové vzťahy a nie je dôsledná deľba riadiacej práce medzi sférou ústredného a podnikového riadenia i medzi ústrednými orgánmi navzájom.

K týmto dvom, podľa môjho názoru veľmi dôležitým otázkam v oblasti riadenia, chcem pri tejto príležitosti vysloviť svoju mienku.

Od zverejnenia hlavných smerov zdokonaľovania plánovitého riadenia národného hospodárstva a hlavne od ich prejednávania a schválenia ÚV KSČ bolo vyvinuté veľké úsilie za účelom ich objasnenia širokému okruhu hospodárskych pracovníkov, funkcionárov straníckych organizácií i funkcionárov ROH a ČSM. Rezorty organizovali rôzne formy školenia k zásadám novej sústavy riadenia. Sú predpoklady, že okruh zodpovedných hospodárskych pracovníkov je dokonale teoreticky pripravený na správne uplatňovanie zásad v praxi. V priebehu uplynulých období boli niekde viac, niekde menej sledované a prehodnocované i výsledky práce experimentujúcich podnikov. Spojovala sa teória s praktickými skúsenosťami.

Rozhodujúca práca v oblasti prípravy pracujúcich k úspešnému uplatneniu nových zásad riadenia nastáva teraz, v týchto dňoch. V zmysle vládnej vyhlášky č. 90 z 25. augusta t. r. rozpracovali rezorty na odborové riaditeľstvá a odborové riaditeľstvá na podniky ekonomické pravidlá. Úloha podnikov spočíva teraz v správnom rozpise ekonomických pravidiel na hospodárske strediská v závodoch. Je to úloha neobyčajne zodpovedná a zložitá. Veď v súčasnej dobe nejde o obyčajnú reorganizáciu, ide o súčasť celého súhrnu organizačných a vecných opatrení, ktoré KSČ rozvíja k zaisteniu ďalšieho rozvoja národného hospodárstva.

V podnikoch a závodoch vstupujeme do štádia, kedy sa od všeobecnej formy výkladu významu nových zásad riadenia pristupuje ku konkrétnej forme výkladu na hospodárskych strediskách. Tvorba hrubého dôchodku alebo zisku hospodárskeho strediska je v porovnaní s doterajším chápaním efektívnosti výroby nový zložitejší pojem. Situácia si vyžaduje dokonalé premyslenie foriem hmotnej zainteresovanosti. Nové metódy riadenia sú podstatne náročnejšie na prácu majstrov a všetkých prevádzkových technikov. Na mnohých úsekoch dôjde ešte i k podstatným organizačným zmenám. Budú sa tvoriť nové kolektívy v nových, podstatne zložitejších podmienkach, ako doteraz.

Všetku konkrétnu politickovýchovnú prácu spojenú so širokým odborným výkladom ekonomickovýrobných vzťahov v nových podmienkach je treba previesť v týchto dvoch mesiacoch tak, aby ekonomické nástroje mohli pôsobiť prvým dňom budúceho roku. To vyžaduje samozrejme, aby ich dokonale poznali všetci pracujúci, teda nielen vo vedení podnikov a závodov, ale priamo na pracoviskách.

Ako som už spomenul, prechádza sa na závodoch od všeobecnej formy výkladu ku konkrétnemu zoznamovaniu pracujúcich s novými zásadami riadenia v spojení s plánovanými úlohami budúceho roka. Myslím si však, že by nebolo správne zakrývať skutočnosť, že existujú závody, kde ekonomické pravidlá ešte nemohli dostatočne preniknúť vo svojej konkrétnej forme medzi pracujúcich. Ide o závody s nenaplneným výrobným programom a s nevyjasneným sortimentom a pod. Máme pocit, že centrálne orgány nepostupovali dosť pružne, hlavne v oblasti. stanovenia výšky odvodov, tvorby rezervných, rizikových a kultúrnych fondov a fondu pracujúcich. Netreba, podľa môjho názoru, zakrývať ani skutočnosť, že sa prejavili snahy o ďalšiu centralizáciu. Pôsobili tu snáď i obavy o miesta u časti pracovníkov centrálnych orgánov a pod. To treba prehodnotiť a zvážiť.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP