Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. inž. Červenému. Promluví posl.
Kakos.
Posl. Kakos: Vážení soudruzi poslanci!
V uplynulých 20 letech proběhly v naší
zemi hluboké společenské, hospodářské
i kulturní změny, jejichž rozsah i význam
nelze srovnat s žádným jiným obdobím
v našich dějinách. V této době
se uskutečňovaly strukturální přeměny,
které se dotýkaly všech oblastí našeho
života. Došlo ke kvalitativnímu obratu ve vývoji
naší společnosti od kapitalismu k socialismu.
Naše hospodářství, kultura a životní
úroveň pracujících v letech 1945 až
1964 rostly tempem, které bylo v dřívější
době u nás a nyní v některých
hospodářsky vyspělých kapitalistických
státech dosahováno pouze ve výjimečně
příznivých letech. Toto úspěšné
období zůstane navždy v našich národních
dějinách spjato s heroickým činem
všech pracujících a s moudrou politikou vedoucí
síly v národě - KSČ.
V zájmu historické pravdy je zapotřebí
vcelku kladně hodnotit i naše dřívější
soustavy řízení národního hospodářství
včetně jejich dětských nemocí
a nedostatků, které se v průběhu vývoje
společnosti vyskytovaly. Pravda, zdá se nám
nyní s odstupem doby, že některé příčiny
negativních jevů byly odhaleny opožděně,
a proto si vyžádaly i většího úsilí
při zjednávání nápravy, že
mnohé prvky v řízení působily
proti zájmům společnosti. Domnívám
se však, že cesta poznání musí
vést i přes řadu omylů a chyb a že
ani do budoucna se jim nevyhneme. Je tomu tak proto, že o
všech dobrých předsevzetích nakonec
rozhodují lidé, jejich politická zralost,
odborná zdatnost a organizační schopnost.
Nezapomínejme, že jsou to konec konců vztahy
lidí ve výrobním procesu, které zpětně
a v rozhodující míře působí
na samotný další rozvoj výrobních
sil.
V souvislosti se zaváděním nové soustavy
řízení národního hospodářství
je mnohými občany kladena otázka, zda se
nové věci dají prosazovat starými
lidmi. Říkám to obrazně. Mám
na mysli lidi se starými návyky v metodách
a stylu práce. Tato otázka je diskutována
živě proto, že - jak již bylo několikráte
řečeno - nejde o reformu, nýbrž o revoluční
přechod od administrativních forem řízení
k ekonomickým.
Dovolte mi, abych k této problematice řekl několik
poznámek. Domnívám se, že v současné
etapě budování nejsou vytvořeny na
všech stupních řízení ještě
dostatečné podmínky k tomu, aby se dalo jednoznačně
rozpoznat, kdo myslí a jedná postaru a kdo ponovu,
kdo plní linii a kdo ne. Naše měřítka
pro hodnocení lidí jsou v mnohém směru
poznamenána schematismem a subjektivismem.
To je pouze jedna stránka věci. Druhá spočívá
v tom, že se dosud nepodařilo srozumitelně
vymezit dělbu práce mezi jednotlivými orgány
řízení od shora dolů. To má
za následek - a především také
proto, že je dobrá vůle pomáhat - že
se na mnoha místech pracuje duplicitně, o stejných
problémech se nezávisle na sobě přijímají
usnesení, jeden druhému ukládá úkoly.
V takovém systému je pak těžko hledat,
kdo co rozhodl, jaké měl zdroje informací
pro své rozhodnuti, kdo tedy vlastně za co zodpovídá,
v jakém směru vést kontrolu a proti komu
vyvozovat závěry z porušování
usnesení.
Jsem dalek toho, abych obhajoval růst administrativy. Několikrát
jsem o této problematice z hlediska znalostí hovořil
ve výboru pro plán a rozpočet. Avšak
není jedna z příčin jejích
růstu právě nevyjasněnost v dělbě
práce? Není řídkým zjevem,
kdy pracovník, který zpracovával materiál,
neznal předpoklady, tj., proč se takový materiál
zpracovává, co má být jeho obsahem,
čemu má sloužit apod. Logickým následkem
pak je proces "pilování" materiálu,
který se v průměru 3 - 5krát předělává,
přepisuje, než se odešle adresátovi. Taková
praxe však vede k formálnímu přístupu
ke splnění úkolu, práce a čas
vynaložený na zpracování zprávy
se nerovnají efektu, vyjma snad toho, že je impulsem
pro zvýšení výroby psacího papíru.
Soudruzi poslanci, s velkým zájmem jsem se seznamoval
s usnesením ÚV KSČ z 3. listopadu k činnosti
orgánů centrálního řízení.
Plně se za něj stavím a udělám
v rámci svých možností jako poslanec
NS vše, abych pomohl jeho uvedení do života.
Jsem přesvědčen, že usnesení
ÚV dává v mnohém odpověď
na to, co jsem v úvodu řekl, a že vytváří
potřebné předpoklady pro jasnou dělbu
práce pro všechny orgány centrálního
řízení. Na základě vyjasnění
vzájemných vztahů nahoře je možné
očekávat též podstatné zlepšení
řídící práce dole.
Samozřejmě, že usnesení může
být jen návodem pro další hlubší
propracování zásad, které v něm
byly vytyčeny. Je to tak správné a nemůže
tomu být jinak. To však na druhé straně
nabádá, aby právě rozpracování
zásad byla věnována mimořádně
velká pozornost. Praxe nás nejednou vyplatila za
to, že rozdílnost názoru se teprve projevila
až při výkladu zásad, a nescházejí
jistě příklady, kdy v procesu jejich rozpracovávání
se samotné zásady jaksi rozplynuly. Aniž bych
předbíhal etapu, v níž bude ještě
vysloveno mnoho námětů, váženy
ty či ony formulace pro konečné a konkrétní
vymezení úlohy a pracovní náplně
orgánů centrálního řízení,
chtěl bych přece jen přispět troškou,
jak se lidově říká, do mlýna.
Především považuji za základní
moment v ujasňování vztahů mezi orgány
na všech stupních řízení dořešení
vztahů mezi politickými orgány, Národním
shromáždění a vládou. Vždyť
často se nám v poslanecké praxi stává,
že v dobré víře prospět věci
zasahujeme do těch sfér, které jsou nad naše
síly. Nedivme se pak, že některé náměty,
které jsme v orgánech NS vyslovili, vzbudily u některých
vedoucích hospodářských pracovníků
rozpaky. Vzniká tak mnohdy zbytečné napětí
mezi výbory NS a orgány vlády. A přitom
je pravdou, že poslanci NS plně důvěřují
vládě, mají pochopení pro její
někdy obtížnou práci, podporují
její linii a usnesení. Vždyť je to vláda
vzešlá z lidu, která nemá jiné
cíle než věrně sloužit svému
lidu. A takovou vládu budeme vždy uznávat a
pomáhat jí v plnění jejího
poslání, a to proto, že je to vláda,
s níž i naše Národní shromáždění
má společné cíle. Tak je třeba
rozumět některým kritickým hlasům
k práci vládních orgánů, které
jsou ve výborech NS přednášeny.
Problém je v něčem jiném. Jde o to,
aby NS při zachování účelné
dělby práce mezi vrcholnými státními
orgány, při využívání
jejich činností postupně ovlivňovalo
řešení nejobecnějších ekonomických
a politických souvislostí a prosazovalo respektování
celospolečenských zájmů ve všech
oblastech rozvoje společnosti. Obtížnou otázkou
je, určit ony nejobecnější ekonomické
a politické souvislosti, dohodnout se s ostatními
orgány, jakých forem používat k postupnému
ovlivňování základních otázek
politiky státu a sjednotit se v pohledu na obsah celospolečenských
zájmů.
Zkvalitnit jednání poslanců v orgánech
NS vyžaduje sjednotit praxi v uplatňování
některých částí "dokumentu"
Národního shromáždění
o prohloubení jeho činnosti. Jde zejména
o takové direktivy, které ukládají
poslancům na plenárních schůzích
NS uplatňovat své osobní poznatky i zkušenosti,
názory a stanoviska svých voličů;
na pořad jednání výborů pravidelně
zařazovat připomínky a podněty voličů
z volebních obvodů. Myslím si, že takové
pojetí práce poslance pak vede často k tomu,
že ve výborech NS se uvádějí
poznatky ze svých pracovišť, a požaduje
se, aby přítomní zástupci ministerstev
přímo na ně reagovali; není-li tomu
tak, bývá často nespokojenost na obou stranách.
Tak my sami poslanci jsme mnohdy těmi, kteří
zatahujeme resorty do dílčí operativní
činnosti a odvádíme je od hlavních
úkolů.
Na druhé straně je třeba vidět, že
dosavadní praxe a potřeba zaměřit
naše pracovní úsilí při jednáních
ve výborech NS na koncepční otázky
rozvoje národního hospodářství
nejsou zcela v souladu. Resortní i místní
hlediska jsou tedy zanášeny do činnosti NS
také zvenčí, prostřednictvím
ministerstev a národních výborů. Je
třeba dodat, že tomu napomáhá i samotná
organizační struktura NS, kdy většina
výborů je organizována z resortních
hledisek.
Myslím, že bude správné požadovat
od předsednictva NS, aby posoudilo, nakolik změny
v orgánech centrálního řízení
si vyžadují upřesnit též organizaci,
metody a styl práce NS.
Předseda vlády soudruh Lenárt uvedl ve svém
projevu dnes dopoledne, co hodlá vláda zlepšit
v řízení a organizaci. Jsem názoru,
že bude nutné přesně vymezit koncepci
práce vlády, pléna, předsednictva
i soudruhů ministrů. Vláda jako nejvyšší
hospodářský orgán ve státě
projednává souhrnné charakteristiky vývoje
národního hospodářství a návrhy
koncepce a z toho hlediska by měla v práci vlády
převažovat také taková náplň.
Jde v podstatě o to, aby se ve vládě neznala
uspěchanost, hlavně na úseku přijímání
usnesení. V žádném případě
by neměla být, i když tomu tak někdy
je, vláda chápána jako zastupitelský
orgán jednotlivých ministerstev, které si
často - a máme s tím bohaté zkušenosti
- pomocí vládního usnesení snaží
zajistit spolupráci ostatních na řešení
svých resortních záležitostí.
Pravděpodobně to bude také vyžadovat,
aby soudruzi ministři měli daleko větší
pravomoc, spojenou s vysokým stupněm odpovědnosti,
a hlavně také aby měli právo rozhodovat
o mnoha věcech sami. Jsem toho názoru, že je
třeba vytvořit podmínky k tomu, aby činnost
pracovníků centrálních orgánů
se nevybíjela ve stálém přepracovávání
zpráv a v předkládání zpráv,
ale aby zůstalo více času na organizátorskou
práci a na důsledné prověřování
plnění základních direktiv Komunistické
strany Československa a vlády republiky.
Soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mi ještě
závěrem několik poznámek k vlastní
kádrové práci. Jestliže má vedoucí
pracovník především řídit
perspektivně, s dlouhodobými cíli, a zakládat
svou řídící činností
velké akce k dosažení těchto cílů,
jestliže má dále dělat cílevědomou
a odpovědnou kádrovou politiku, je nutné,
aby vedoucí štáby podniků byly maximálně
stabilizovány a vytvořili se z nich skutečně
pracovní kolektivy, spjaté principiální
jednotou názorů.
Také styl práce vedoucích pracovníků
je třeba postavit na objektivní základnu
vědeckého řízení. I oni musí
svou bezprostřední práci objektivně
porovnávat s tím, jakých špičkových
výsledků se dosahuje ve světě. Aby
tohoto stavu bylo dosaženo, je nutné odstranit nahodilost
a kampaňovitost ve výběru a výchově
kádrů a překonat dnešní neudržitelný
stav v kádrových rezervách. Vedoucí
pracovníky je třeba nechat samostatně pracovat
a za předpokladu, že mají naší
plnou důvěru, všestranně podporovat
jejich autoritu, chránit je před malicherným
poručníkováním od kohokoliv a posuzovat
nikoliv okamžitý stav, ale dlouhodobější
výsledky jejich práce, aby mohly být objektivně
porovnány kladné a záporné výsledky.
Od vedoucích kádrů v našem národním
hospodářství musíme především
požadovat, aby to byli lidé iniciativní, schopní
socialisticky podnikat. Všichni, kdo rozhodují o kádrových
otázkách, si musí uvědomit, že
požadavek podnikavosti znamená, že vedeme řídící
pracovníky k tomu, aby podstupovali v zájmu společnosti
určité riziko, a že tato rizika jsou tím
větší, čím většího
efektu usilují dosáhnout. V tomto smyslu je nutné
projevit v kádrových záležitostech nezbytnou
velkorysost, samozřejmě bez sebemenšího
porušení politických a odborných požadavků
na vedoucí hospodářské pracovníky
v socialistické zemi. Plně proto souhlasím
s námětem, který vyslovil president republiky
Antonín Novotný na zasedání ústředního
výboru KSČ dne 3. listopadu, že je potřeba
také s rozvahou a diferencovaně používat
formy konkursů při přijímání
pracovníků státního a hospodářského
aparátu. Tak vytvoříme systém, kdy
řídit budou nejlepší z nejlepších.
Na druhé straně je správné provést
energicky výměnu všude, kde se ukáže
potřeba. Rozmisťování pracovníků
podle jejich odborných schopností a politické
úrovně by mělo být zcela běžnou
praxí.
Myslím, že není dobrá psychologie, která
je hluboce zakořeněna v našem myšlení.
Jakmile totiž některý vedoucí pracovník
odchází na jiné pracoviště, ihned
se kolem něho rozjede plno dohadů, co udělal
a komu byl nepohodlný. Vždyť přeložen
na jiné pracoviště může být
pracovník čestný, pracovitý, kterého
lidé mají rádi. Budou si ho vážit
ještě více i tehdy, když sám přijde
a otevřeně přizná, že úkoly,
které vyplývají z jeho funkce, jsou nad jeho
síly. Je tedy současně třeba vytvářet
takové zdravé veřejné mínění,
které mnohým vedoucím jejich rozhodnutí
usnadní. Pravda, máme i takové případy,
kdy vedoucí pracovník není na svém
místě, nedovede kolektiv stmelit a přitom
nerad slyší kritiku. Takový vedoucí,
který ztratil sebekontrolu, nemůže být
společnosti prospěšný. A společnost
to dříve či později pozná a
vyvodí z toho důsledky i proti jeho vůli.
Socialistický typ vedoucího je tedy nerozlučně
spjat s tvůrčím rozvojem myšlení
celého kolektivu, který řídí.
Musí vyžadovat od svých spolupracovníků,
aby kriticky hodnotili jeho vlastní řídící
práci. Je to tvrdá zásada kádrové
práce, ale vede vždy k úspěchu Nová
soustava řízení, kterou od 1. ledna zavádíme,
si takové vedoucí vyžaduje. Nepochybuji, že
takové pracovníky naše socialistická
společnost za dvacetileté období vychovala.
To je záruka toho, že změny, které do
řízení národního hospodářství
zavádíme, budou správně pochopeny
a realizovány ku prospěchu celé naší
společnosti.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Kakosovi, promluví posl. Kopecký.
Posl. Kopecký: Soudružky a soudruzi poslanci,
při projednávání předložených
zákonů ve výborech jsme požádali
o předložení přehledu o stavu pracovníků
řídícího a správního
aparátu, protože jsme toho názoru, že
tyto změny by měly přinést nejen zkvalitnění
práce, ale i snížení tohoto aparátu.
Rozhodně je pro nás důležité,
abychom přešli k takovým formám řízení,
které nám zjednoduší, zoperativní
a zlevní naše řízení. Zatím
však zkušenosti jsou jiné.
Vytvořením oborových podniků se nám
řídící aparát zvýšil,
i když bylo zčásti použito pracovníků
z resortů, ze sdružení a ze závodů,
jak je uvedeno v přehledu, který jsme obdrželi.
To by bylo správné potud, pokud bychom tyto pracovníky
na závodech nenahrazovali jinými. V závodech
na místa těch, kdo odešli, nastoupili jiní,
a tím došlo k nárůstu, protože
se vnitropodnikové řízení až
na malé výjimky nezměnilo.
Jsem toho názoru, že snižování
aparátu nemůžeme provádět jen
tak, že určíme procento, o které je
nutno aparát snížit, ale musíme provést
taková opatření, abychom změnili dosavadní
způsob řízení a provedli obsazení
schopnými lidmi. Tím nám automaticky dojde
k uvolnění řady lidí. Myslím,
že není správné brát si vzor,
jak je uvedeno v materiálu, který jsme dostali,
ze zemí, kde prý dojde ke zvýšení
počtu řídícího aparátu,
když na druhé straně neznáme počty
pracovníků dnes. Bude správné zavést
řízení na naše podmínky v našem
národním hospodářství, abychom
řídili s co nejnižším počtem
lidí a s nejmenšími náklady. Schopných
lidí máme dostatek, je nutné je využít
a správně rozmístit. Stížností
našich občanů na nepružnost, zdlouhavost,
na spousty různých směrnic, které
jim svazují ruce při řízení
závodů apod., je tolik, že je nejsme v mnoha
případech schopni vysvětlit a slibujeme jim,
že zdokonalené řízení a všechna
opatření i předložené zákony
to budou postupně řešit.
Setkali jsme se s těmito názory na závodech
při prováděných průzkumech,
kde nám vedoucí pracovníci poukazovali na
růst administrativy po utvoření oborových
ředitelství o 50 až 100 %. To jsme vysvětlovali
a vysvětlujeme tím, že obory musí získat
podklady pro řízení a že to je dočasné.
Věříme, že tomu tak bude.
Posl. Němec se již zmínil o tom, jak veřejnost
přijala návrhy na změny v řízení.
Bude proto nutné, abychom na všech úsecích
pracovali podle těchto zásad. Budeme mít
podporu všech občanů, protože naši
pracující mají zájem na vývoji
naší společnosti a záleží
jim na tom, abychom měli dobré jméno ve světě.
My poslanci můžeme hodně pomoci a všichni
pomůžeme vládě při realizaci
těchto opatření. Musíme přestat
diskutovat, kde máme začít - jestli shora
nebo zdola.
Myslím, že bude správné začít
na všech stupních a podobných přirovnání
použít pro zlepšení naší činnosti
a ne pro obhájení současného stavu.
Museli bychom též porovnávat růst produktivity
práce proti závodům, které jsou ve
zprávě uvedeny.
Předložené zákony nám jistě
pomohou, aby se rychle měnilo a zkvalitňovalo řízení
na všech stupních. Pohodlnost a byrokracie musí
ustoupit stranou a do popředí se musí dostat
tyto nové formy.
Předseda NS s. Laštovička: Tím
jsou vyčerpány všechny přihlášky
do diskuse. Hlásí se ještě někdo
do rozpravy? S. posl. Holáň.
Posl. Holáň: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci, jedním z klíčových úseků
v našem národním hospodářství
je investiční výstavba, od jejíž
úrovně je závislý další
rozvoj ekonomiky a vůbec celé společnosti,
protože investiční výstavba neovlivňuje
jen průmysl a zemědělství, ale i životní
prostředí a životní podmínky
občanů.
O tom, jakou pozornost věnujeme v naší socialistické
republice investiční výstavbě, svědčí
i návrh listopadového zasedání ÚV
KSČ, tj. v zájmu účinnějšího
řízení a lepší koordinace vědecko-technického
rozvoje se záměry investiční výstavby
sloučit dosavadní Státní komisi pro
investiční výstavbu a Státní
komisi pro koordinaci vědy a techniky v komisi novou, v
Státní komisi pro techniku, která se stane
jedním z nejdůležitějších
orgánů vlády.