Středa 10. listopadu 1965

Dovolte mi, abych se alespoň stručně pokusil objasnit stávající situaci v investiční výstavbě a naznačit alespoň ty nejdůležitější problémy, které je třeba řešit.

Je obecně známo, že největší bolestí v investiční výstavbě je její roztříštěnost, se kterou je nutno co nejdříve a radikálně skoncovat. Znamená to, jak naznačil ve svém projevu na listopadovém plénu ÚV KSČ president republiky Antonín Novotný, koncentrovat materiálové a finanční zdroje i pracovní síly na akce, které zabezpečí hlavní směry rozvoje naší socialistické společnosti, u každého investičního záměru zkoumat, zda bude projekt odpovídat současnému stavu vědy a techniky, pevně stanovit termíny a trvat na jejich dodržení, při schvalování investic vycházet nikoliv ze subjektivních přání rezortů nebo místních orgánů, ale z vědecké analýzy možností a potřeb. Taková investiční politika je zvlášť potřebná a nutná v současné době, kdy rozpor mezi zdroji a potřebami naší ekonomiky nás nutí velmi bedlivě uvažovat nad každým investičním požadavkem či záměrem, vážit, jaký efekt přinese realizace takového požadavku, brát v úvahu míru rentability apod.

Bohužel, takové tendence, které se zdají být obecně každému jasné a správné, se v praxi prosazují jen nedostatečně. Postoj některých institucí a orgánů se v této otázce nezlepšil ani při přípravě plánu na rok 1966 a na celou 4. pětiletku. Objevuji se stále nové a nové požadavky na investice - avšak průzkum ukázal, že rezervy, které máme ve využití základních fondů, představují více než 7 mld Kčs, z nichž letos zůstane nevyužito ještě asi 6 mld Kčs, tedy absolutní většina. Přitom považuji za nutné upozornit na další, odborníkům celkem známý fakt, že jsou často kladeny požadavky na výstavbu nových kapacit, ale méně se dbá na rekonstrukci a modernizaci stávajících provozů. Svědčí o tom třeba skutečnost o neuspokojivém plnění plánu limitovaných a generálních oprav - za I. pololetí na pouhých 37 %.

Chci-li konkrétně poukázat na nedostačující koncentraci plánovaných prostředků na nejdůležitější a nejpotřebnější úseky, stačí se podívat na modernizaci a rekonstrukci naší silniční sítě. V letošním roce, kdy je situace o něco lepší než v minulých letech, bylo věnováno z celkové částky plánované na tento účel jen 26 % na modernizaci a rekonstrukci vybrané sítě, tj. důležitých silnic, na nichž se uskutečňuje plná polovina všech dopravních výkonů. A na dálkovou a hlavní síť, kde se uskutečňuje plná čtvrtina veškeré silniční dopravy, se dostalo jen pouhých 16 % z celkového objemu generálních oprav.

Nelze přivírat oči nad dalším, málo potěšitelným faktem, že totiž úroveň investiční výstavby negativně ovlivňuje nejen nedostatek pracovních sil ve stavebnictví, ale také výpadky ve výrobě stavebních hmot, jednak cementu, ale také cihel a dalších stavebních materiálů. Navíc živelná katastrofa na jižním Slovensku ještě zvýšila požadavky na stavební materiál. Ukázala se neuváženost zásahů do výroby cihel z let 1961 - 1963, kdy se přecenila možnost využití stavebních prefabrikátů při individuální bytové výstavbě, kterou právě dnes musíme plně podporovat. Výsledkem je, že dnes musíme zajišťovat zvýšení výroby asi o 150 mil. kusů proti loňskému roku a v příštím roce o 190 mil. kusů proti původním požadavkům.

Je jisté, že pouhým konstatováním potíží a výčtem dosavadních chyb situaci na tomto významném úseku ekonomiky nezlepšíme, že je k tomu zapotřebí především více disciplíny a více odpovědnosti jak při stanovení požadavků na investice, tak při realizaci schválených záměrů. Znamená to především rozvrhnout síly a zdroje a soustředit je na takové akce, které jsou z hlediska dalšího rozvoje národního hospodářství životně důležité. Bezpodmínečně je třeba vyloučit zahajování takových staveb, které nejsou technicky připraveny a předpokládají dlouhou dobu návratnosti vložené investice. Dále se ukazuje nutnost vyzvednout úlohu, ale také odpovědnost autorů projektů. Nedostatečná projekční připravenost je totiž jednou ze základních příčin toho, že se neplní původně stanovené harmonogramy prací. Jsou ovšem i další příčiny - především v tom, že závody dodávající na investiční celky své dodávky neplní smluvené lhůty nebo nedodávají potřebná zařízení v požadované kvalitě. Výsledkem jsou pak zdlouhavá jednání zúčastněných partnerů, hledání chyb obvykle u někoho jiného - a zatím se ztrácejí nesmírné hodnoty tím, že třeba průmyslové kapacity, které již dávno měly produkovat a zásobovat domácí i zahraniční trh, představují jen umrtvenou hromadu finančních a materiálových prostředků. A konečně - při posuzování projektů je nutno srovnávat i jejich technickou úroveň s předpokládaným rozvojem techniky v dalších letech. Nemůžeme připouštět takové paradoxní stavy, kdy např. nově vybudovaný závod je de facto technicky zastaralý v okamžiku, kdy se v něm slavnostně zahajuje provoz.

Očekáváme, že zdokonalená soustava plánování a řízení vytvoří mnohem příznivější předpoklady pro zvýšení úrovně investiční výstavby, že se také kladně promítnou principy úvěrové a úrokové činnosti Státní banky československé, která bude oborům a podnikům poskytovat potřebné prostředky na některé investice, ale současně bude i do jisté míry strážcem efektivnosti při jejich využití. K tomu všemu ovšem přistupuje nutnost racionálních úvah, finanční disciplíny společenské i osobní odpovědnosti při vlastní realizaci investiční politiky, včetně důsledné společenské kontroly.

A úroveň investiční výstavby zvýšit musíme, je to jeden ze základních úkolů, chceme-li odstranit dosavadní disproporce v naší hospodářské činnosti.

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji poslanci Holáňovi. Ještě si přeje slovo s. posl. Macho.

S. posl. inž. Macho: Vážené súdružky a súdruhovia poslanci!

Socializmus zvíťazil, pretože sociálne hnutie bolo schopné v aplikácii vedeckých poznatkov o riadení sociálneho hnutia v praxi, v revolúcii prekonať kapitalizmus. Z nášho vedeckého učenia marxizmu-leninizmu je známe, že socializmus ako spoločenský poriadok môže vyhrať súťaž s kapitalizmom a rozvíjať sa v najhumánnejšie usporiadanie spoločnosti na základe rozvoja vedy a techniky, najmä vedy o riadení spoločnosti a jej aplikácie v každodennom živote ako celej spoločnosti, tak aj jej jednotlivých častí, pracovných kolektívov.

Preto sú uznesenia januárového pléna ÚV KSČ a všetky nasledujúce opatrenia našej strany i vlády objektívnou nutnosťou, aspoň minimom toho, čo si zdravý rozvoj socialistického hospodárstva a spoločnosti vyžaduje. V uplynulej etape totiž centrálny administratívny systém značne deformoval rozvoj vedeckého riadenia a obmedzil priestor pre jeho využitie.

Terajšia etapa našej spoločnosti si vynucuje uznávanie nových spoločenských hodnôt, motivácií, myslenia a postojov. Jednou z týchto nových hodnôt je rozvoj vedy, vedeckého riadenia a jeho aplikácie v dennej praxi, vo všetkých oblastiach vzťahov, na všetkých stupňoch riadenia. Dôkazom toho sú dnes predlohy nových zákonov, resp. doplnky k platným zákonom.

Z dennej praxe poznáme rozpory medzi cenou a hodnotou výrobkov, vieme, že terajšia cenová sústava, najmä štátne veľkoobchodné ceny, sa stáva brzdou zavádzania zdokonalenej sústavy plánovitého riadenia, pretože tým chýba objektívne meradlo pre posudzovanie opravdového prínosu výrobných jednotiek pre spoločnosť a tým aj objektívny podiel týchto na spoločenskom dôchodku. Napr. výrobný závod tým, že vyrobí z polyvinylchloridu teraz hľadanú podlahovinu, stráca v porovnaní s odpredajom surového práškovitého polyméru na 1 kg asi 2 Kčs.

Je preto treba, aby sa v zmysle navrhovaného zákona zriadila Štátna komisia pre financie, ceny a mzdy, najmä však, aby v spolupráci s praxou, s výrobou; so zahraničným obchodom a samozrejme vedeckými inštitúciami dokázala správne, tj. vedecky zladiť problémy financií, cien a miezd v našom hospodárstve. Ide o to, aby sa z tejto komisie nestal v podstate len úrad, akými bývali doteraz ekvivalentné úrady, ale aby tieto inštitúcie sa opierali predovšetkým o materiálovú bázu, prax, vedu, techniku, o najlepšie domáce i zahraničné poznatky a skúsenosti.

Organizačne sa vytvárajú predpoklady pre ďalší pokrok v uplatnení vedy a techniky vytvorením Štátnej komisie pre techniku. Obzvlášť chcem vyzdvihnúť, že táto komisia bude môcť mať nielen vplyv na rozvoj vedeckovýskumnej základne, usmernenie jej činnosti, ale i na stanovenie a dosahovanie spoločenskej efektívnosti investícií, na ich správne rozloženie a usmernenie tak, aby viac ako doteraz investície pomáhali zvyšovať národný dôchod, aby sa nemuselo, ako doteraz o SKIV-e hovoriť, že je to inštitúcia prevážne na spomaľovanie investičnej výstavby. Že tomu tak žiaľ, nezriedka bývalo, bolo by možno uviesť viac príkladov. Pre nedostatok času uvediem aspoň jeden. V Slovnafte len vďaka tomu, že začali stavať výrobňu farbenia polyetylénu "na čierno", je teraz skelet stavby prakticky hotový súčasne s povolením stavby, ktoré od SKIV-u dostali takmer po 3/4 roku.

Ide o to, aby sa potreby investičnej výstavby kriticky hodnotili, aby sa prostriedkami neplytvalo, aby sa nestavali "technické múzea", ktoré sú neekonomické, akým je napr. sulfonačný fenol v Neratoviciach.

Okrem hlavnej koordinačnej a usmerňovacej činnosti vedecko-výskumnej základne by prospelo zvýšiť význam vedecko-technického výskumu a ekonomických informácií. Tieto pre ďalší vedeckotechnický rozvoj vonkoncom nie sú druhoradé. Sú tým, obrazne povedané, čo hlboká orba pre poľnohospodára. Ich dokonalá znalosť vytvára podmienky pre včasné, na vysokej úrovni riešené výskumné a rozvojové úlohy, na rozvoj vynálezeckej a zlepšovateľskej činnosti nielen vo výskumných ústavoch, ale priamo v závodoch. Bude preto užitočné v riadiacej činnosti v odbore vedeckotechnických informácií skoordinovať spoluprácu s takýmito inštitúciami tiež Akadémie a vysokých škôl. Ide tiež o to, aby sa devízové prostriedky na nákup vedeckých a odborných časopisov zo zahraničia, ktorých nie je veľa, ešte lepšie využívali. Bolo by dobré vytvoriť fondy i kádrové podmienky pre to, aby sa informácie systematicky zbierali a včas sa mohli každému za poplatok, ako rešerše poskytnúť. Samozrejme, že chyba je aj u konzumentov vedeckotechnických informácií. Nezriedka sa stáva, že napr. niektorí, dokonca vedeckí pracovníci, podceňujú napr. patentovú literatúru, v ktorej bývajú najnovšie poznatky. Tieto sa obvykle až po zapatentovaní v modifikovanej forme publikujú ako pôvodné vedecké práce. To svedčí o tom, že i u nás v publikovaných prácach sa málo cituje patentová literatúra. Najhoršie však je potom to, že nezriedka sa rozpracováva a vyvíja to, čo je už vo svete známe, že na jednej strane takmer polovica z prihlásených vynálezov poväčšine pre nedostatok novosti sa zamieta a na druhej strane sa patentom nechránia nové postupy, spôsoby príprav a pod., na vyriešenie ktorých dáva naša spoločnosť nemalé prostriedky.

Zdokonalená sústava plánovitého riadenia, zvyšujúca sa demokratičnosť v riadení a ekonomike, vo výrobe, vytvorí lepšie podmienky pre uplatnenie vedy a techniky, pre zvýšenie hmotnej zainteresovanosti a uplatnenie socialistickej zásady odmeňovania. Predkladané návrhy zákonov budú krokom pre uplatnenie týchto zásad a preto budem za ne hlasovať.

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji poslanci Machovi. Ještě si někdo přeje vystoupit v rozpravě? Nikdo se nehlásí. Dávám závěrečné slovo zpravodaji posl. Škodovi.

Zprav. místopředseda NS dr. Škoda: Soudružky a soudruzi, všech 13 soudruhů poslanců, kteří vystoupili v rozpravě, vyslovilo souhlas s navrhovanými zákony, doplňky k návrhům zákonů předneseny nebyly, a proto se vzdávám závěrečného slova a doporučuji, aby bylo postupováno podle návrhu čtyř výborů Národního shromáždění a vládní návrhy zákonů tisk 60 až 64 byly schváleny.

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji zpravodaji poslanci Škodovi. Soudružky a soudruzi poslanci, vzhledem k tomu, že všichni poslanci v rozpravě se vyslovili pro schválení všech předložených vládních návrhů zákonů, vzhledem k tomu, že tyto návrhy zákonů jsou vzájemně spolu svázány a souvisí spolu a také vzhledem k tomu, že zpravodaj čtyř výborů NS znovu navrhl schválení všech předloh, dám hlasovat o nich najednou.

Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona o Státní komisi pro finance, ceny a mzdy, Státní komisi pro techniku, Státní komisi pro hospodářskou a vědeckotechnickou spolupráci a Státní komisi pro řízení a organizaci, dále s návrhem zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 52/1963 Sb. o Státní plánovací komisi, s návrhem zákona o změnách v organizaci a působnosti některých odvětvových ústředních orgánů, s návrhem zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 121/62 Sb. o hospodářské arbitráži, s návrhem zákona o Státní bance československé - všech těchto zákonů podle společné zprávy výboru ústavněprávního, výboru pro plán a rozpočet, výboru průmyslového pro hlavní výrobní odvětví a dopravu a výboru pro investiční výstavbu a stavebnictví - nechť zvedne ruku.

Děkuji. Je někdo proti? (Nikdo se nehlásil.) Nikdo. Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo se nehlásil.) Také nikdo.

Konstatuji, že předložené vládní návrhy zákonů byly jednomyslně schváleny.

Přerušuji nyní schůzi Národního shromáždění do zítřejšího dne 10.00 hod. a upozorňuji, že se zde koná ještě dnes setkání poslanců s členy vlády po této schůzi.

(Schůze skončena v 17.01 hod.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP