Dovolte mi, abych se alespoň stručně pokusil
objasnit stávající situaci v investiční
výstavbě a naznačit alespoň ty nejdůležitější
problémy, které je třeba řešit.
Je obecně známo, že největší
bolestí v investiční výstavbě
je její roztříštěnost, se kterou
je nutno co nejdříve a radikálně skoncovat.
Znamená to, jak naznačil ve svém projevu
na listopadovém plénu ÚV KSČ president
republiky Antonín Novotný, koncentrovat materiálové
a finanční zdroje i pracovní síly
na akce, které zabezpečí hlavní směry
rozvoje naší socialistické společnosti,
u každého investičního záměru
zkoumat, zda bude projekt odpovídat současnému
stavu vědy a techniky, pevně stanovit termíny
a trvat na jejich dodržení, při schvalování
investic vycházet nikoliv ze subjektivních přání
rezortů nebo místních orgánů,
ale z vědecké analýzy možností
a potřeb. Taková investiční politika
je zvlášť potřebná a nutná
v současné době, kdy rozpor mezi zdroji a
potřebami naší ekonomiky nás nutí
velmi bedlivě uvažovat nad každým investičním
požadavkem či záměrem, vážit,
jaký efekt přinese realizace takového požadavku,
brát v úvahu míru rentability apod.
Bohužel, takové tendence, které se zdají
být obecně každému jasné a správné,
se v praxi prosazují jen nedostatečně. Postoj
některých institucí a orgánů
se v této otázce nezlepšil ani při přípravě
plánu na rok 1966 a na celou 4. pětiletku. Objevuji
se stále nové a nové požadavky na investice
- avšak průzkum ukázal, že rezervy, které
máme ve využití základních fondů,
představují více než 7 mld Kčs,
z nichž letos zůstane nevyužito ještě
asi 6 mld Kčs, tedy absolutní většina.
Přitom považuji za nutné upozornit na další,
odborníkům celkem známý fakt, že
jsou často kladeny požadavky na výstavbu nových
kapacit, ale méně se dbá na rekonstrukci
a modernizaci stávajících provozů.
Svědčí o tom třeba skutečnost
o neuspokojivém plnění plánu limitovaných
a generálních oprav - za I. pololetí na pouhých
37 %.
Chci-li konkrétně poukázat na nedostačující
koncentraci plánovaných prostředků
na nejdůležitější a nejpotřebnější
úseky, stačí se podívat na modernizaci
a rekonstrukci naší silniční sítě.
V letošním roce, kdy je situace o něco lepší
než v minulých letech, bylo věnováno
z celkové částky plánované
na tento účel jen 26 % na modernizaci a rekonstrukci
vybrané sítě, tj. důležitých
silnic, na nichž se uskutečňuje plná
polovina všech dopravních výkonů. A
na dálkovou a hlavní síť, kde se uskutečňuje
plná čtvrtina veškeré silniční
dopravy, se dostalo jen pouhých 16 % z celkového
objemu generálních oprav.
Nelze přivírat oči nad dalším,
málo potěšitelným faktem, že totiž
úroveň investiční výstavby
negativně ovlivňuje nejen nedostatek pracovních
sil ve stavebnictví, ale také výpadky ve
výrobě stavebních hmot, jednak cementu, ale
také cihel a dalších stavebních materiálů.
Navíc živelná katastrofa na jižním
Slovensku ještě zvýšila požadavky
na stavební materiál. Ukázala se neuváženost
zásahů do výroby cihel z let 1961 - 1963,
kdy se přecenila možnost využití stavebních
prefabrikátů při individuální
bytové výstavbě, kterou právě
dnes musíme plně podporovat. Výsledkem je,
že dnes musíme zajišťovat zvýšení
výroby asi o 150 mil. kusů proti loňskému
roku a v příštím roce o 190 mil. kusů
proti původním požadavkům.
Je jisté, že pouhým konstatováním
potíží a výčtem dosavadních
chyb situaci na tomto významném úseku ekonomiky
nezlepšíme, že je k tomu zapotřebí
především více disciplíny a více
odpovědnosti jak při stanovení požadavků
na investice, tak při realizaci schválených
záměrů. Znamená to především
rozvrhnout síly a zdroje a soustředit je na takové
akce, které jsou z hlediska dalšího rozvoje
národního hospodářství životně
důležité. Bezpodmínečně
je třeba vyloučit zahajování takových
staveb, které nejsou technicky připraveny a předpokládají
dlouhou dobu návratnosti vložené investice.
Dále se ukazuje nutnost vyzvednout úlohu, ale také
odpovědnost autorů projektů. Nedostatečná
projekční připravenost je totiž jednou
ze základních příčin toho,
že se neplní původně stanovené
harmonogramy prací. Jsou ovšem i další
příčiny - především v
tom, že závody dodávající na
investiční celky své dodávky neplní
smluvené lhůty nebo nedodávají potřebná
zařízení v požadované kvalitě.
Výsledkem jsou pak zdlouhavá jednání
zúčastněných partnerů, hledání
chyb obvykle u někoho jiného - a zatím se
ztrácejí nesmírné hodnoty tím,
že třeba průmyslové kapacity, které
již dávno měly produkovat a zásobovat
domácí i zahraniční trh, představují
jen umrtvenou hromadu finančních a materiálových
prostředků. A konečně - při
posuzování projektů je nutno srovnávat
i jejich technickou úroveň s předpokládaným
rozvojem techniky v dalších letech. Nemůžeme
připouštět takové paradoxní stavy,
kdy např. nově vybudovaný závod je
de facto technicky zastaralý v okamžiku, kdy se v
něm slavnostně zahajuje provoz.
Očekáváme, že zdokonalená soustava
plánování a řízení vytvoří
mnohem příznivější předpoklady
pro zvýšení úrovně investiční
výstavby, že se také kladně promítnou
principy úvěrové a úrokové
činnosti Státní banky československé,
která bude oborům a podnikům poskytovat potřebné
prostředky na některé investice, ale současně
bude i do jisté míry strážcem efektivnosti
při jejich využití. K tomu všemu ovšem
přistupuje nutnost racionálních úvah,
finanční disciplíny společenské
i osobní odpovědnosti při vlastní
realizaci investiční politiky, včetně
důsledné společenské kontroly.
A úroveň investiční výstavby
zvýšit musíme, je to jeden ze základních
úkolů, chceme-li odstranit dosavadní disproporce
v naší hospodářské činnosti.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
poslanci Holáňovi. Ještě si přeje
slovo s. posl. Macho.
S. posl. inž. Macho: Vážené súdružky
a súdruhovia poslanci!
Socializmus zvíťazil, pretože sociálne
hnutie bolo schopné v aplikácii vedeckých
poznatkov o riadení sociálneho hnutia v praxi, v
revolúcii prekonať kapitalizmus. Z nášho
vedeckého učenia marxizmu-leninizmu je známe,
že socializmus ako spoločenský poriadok môže
vyhrať súťaž s kapitalizmom a rozvíjať
sa v najhumánnejšie usporiadanie spoločnosti
na základe rozvoja vedy a techniky, najmä vedy o riadení
spoločnosti a jej aplikácie v každodennom živote
ako celej spoločnosti, tak aj jej jednotlivých častí,
pracovných kolektívov.
Preto sú uznesenia januárového pléna
ÚV KSČ a všetky nasledujúce opatrenia
našej strany i vlády objektívnou nutnosťou,
aspoň minimom toho, čo si zdravý rozvoj socialistického
hospodárstva a spoločnosti vyžaduje. V uplynulej
etape totiž centrálny administratívny systém
značne deformoval rozvoj vedeckého riadenia a obmedzil
priestor pre jeho využitie.
Terajšia etapa našej spoločnosti si vynucuje
uznávanie nových spoločenských hodnôt,
motivácií, myslenia a postojov. Jednou z týchto
nových hodnôt je rozvoj vedy, vedeckého riadenia
a jeho aplikácie v dennej praxi, vo všetkých
oblastiach vzťahov, na všetkých stupňoch
riadenia. Dôkazom toho sú dnes predlohy nových
zákonov, resp. doplnky k platným zákonom.
Z dennej praxe poznáme rozpory medzi cenou a hodnotou výrobkov,
vieme, že terajšia cenová sústava, najmä
štátne veľkoobchodné ceny, sa stáva
brzdou zavádzania zdokonalenej sústavy plánovitého
riadenia, pretože tým chýba objektívne
meradlo pre posudzovanie opravdového prínosu výrobných
jednotiek pre spoločnosť a tým aj objektívny
podiel týchto na spoločenskom dôchodku. Napr.
výrobný závod tým, že vyrobí
z polyvinylchloridu teraz hľadanú podlahovinu, stráca
v porovnaní s odpredajom surového práškovitého
polyméru na 1 kg asi 2 Kčs.
Je preto treba, aby sa v zmysle navrhovaného zákona
zriadila Štátna komisia pre financie, ceny a mzdy,
najmä však, aby v spolupráci s praxou, s výrobou;
so zahraničným obchodom a samozrejme vedeckými
inštitúciami dokázala správne, tj. vedecky
zladiť problémy financií, cien a miezd v našom
hospodárstve. Ide o to, aby sa z tejto komisie nestal v
podstate len úrad, akými bývali doteraz ekvivalentné
úrady, ale aby tieto inštitúcie sa opierali
predovšetkým o materiálovú bázu,
prax, vedu, techniku, o najlepšie domáce i zahraničné
poznatky a skúsenosti.
Organizačne sa vytvárajú predpoklady pre
ďalší pokrok v uplatnení vedy a techniky
vytvorením Štátnej komisie pre techniku. Obzvlášť
chcem vyzdvihnúť, že táto komisia bude
môcť mať nielen vplyv na rozvoj vedeckovýskumnej
základne, usmernenie jej činnosti, ale i na stanovenie
a dosahovanie spoločenskej efektívnosti investícií,
na ich správne rozloženie a usmernenie tak, aby viac
ako doteraz investície pomáhali zvyšovať
národný dôchod, aby sa nemuselo, ako doteraz
o SKIV-e hovoriť, že je to inštitúcia prevážne
na spomaľovanie investičnej výstavby. Že
tomu tak žiaľ, nezriedka bývalo, bolo by možno
uviesť viac príkladov. Pre nedostatok času
uvediem aspoň jeden. V Slovnafte len vďaka tomu, že
začali stavať výrobňu farbenia polyetylénu
"na čierno", je teraz skelet stavby prakticky
hotový súčasne s povolením stavby,
ktoré od SKIV-u dostali takmer po 3/4
roku.
Ide o to, aby sa potreby investičnej výstavby kriticky
hodnotili, aby sa prostriedkami neplytvalo, aby sa nestavali "technické
múzea", ktoré sú neekonomické,
akým je napr. sulfonačný fenol v Neratoviciach.
Okrem hlavnej koordinačnej a usmerňovacej činnosti
vedecko-výskumnej základne by prospelo zvýšiť
význam vedecko-technického výskumu a ekonomických
informácií. Tieto pre ďalší vedeckotechnický
rozvoj vonkoncom nie sú druhoradé. Sú tým,
obrazne povedané, čo hlboká orba pre poľnohospodára.
Ich dokonalá znalosť vytvára podmienky pre
včasné, na vysokej úrovni riešené
výskumné a rozvojové úlohy, na rozvoj
vynálezeckej a zlepšovateľskej činnosti
nielen vo výskumných ústavoch, ale priamo
v závodoch. Bude preto užitočné v riadiacej
činnosti v odbore vedeckotechnických informácií
skoordinovať spoluprácu s takýmito inštitúciami
tiež Akadémie a vysokých škôl. Ide
tiež o to, aby sa devízové prostriedky na nákup
vedeckých a odborných časopisov zo zahraničia,
ktorých nie je veľa, ešte lepšie využívali.
Bolo by dobré vytvoriť fondy i kádrové
podmienky pre to, aby sa informácie systematicky zbierali
a včas sa mohli každému za poplatok, ako rešerše
poskytnúť. Samozrejme, že chyba je aj u konzumentov
vedeckotechnických informácií. Nezriedka
sa stáva, že napr. niektorí, dokonca vedeckí
pracovníci, podceňujú napr. patentovú
literatúru, v ktorej bývajú najnovšie
poznatky. Tieto sa obvykle až po zapatentovaní v modifikovanej
forme publikujú ako pôvodné vedecké
práce. To svedčí o tom, že i u nás
v publikovaných prácach sa málo cituje patentová
literatúra. Najhoršie však je potom to, že
nezriedka sa rozpracováva a vyvíja to, čo
je už vo svete známe, že na jednej strane takmer
polovica z prihlásených vynálezov poväčšine
pre nedostatok novosti sa zamieta a na druhej strane sa patentom
nechránia nové postupy, spôsoby príprav
a pod., na vyriešenie ktorých dáva naša
spoločnosť nemalé prostriedky.
Zdokonalená sústava plánovitého riadenia,
zvyšujúca sa demokratičnosť v riadení
a ekonomike, vo výrobe, vytvorí lepšie podmienky
pre uplatnenie vedy a techniky, pre zvýšenie hmotnej
zainteresovanosti a uplatnenie socialistickej zásady odmeňovania.
Predkladané návrhy zákonov budú krokom
pre uplatnenie týchto zásad a preto budem za ne
hlasovať.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
poslanci Machovi. Ještě si někdo přeje
vystoupit v rozpravě? Nikdo se nehlásí. Dávám
závěrečné slovo zpravodaji posl. Škodovi.
Zprav. místopředseda NS dr. Škoda: Soudružky
a soudruzi, všech 13 soudruhů poslanců, kteří
vystoupili v rozpravě, vyslovilo souhlas s navrhovanými
zákony, doplňky k návrhům zákonů
předneseny nebyly, a proto se vzdávám závěrečného
slova a doporučuji, aby bylo postupováno podle návrhu
čtyř výborů Národního
shromáždění a vládní návrhy
zákonů tisk 60 až 64 byly schváleny.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
zpravodaji poslanci Škodovi. Soudružky a soudruzi poslanci,
vzhledem k tomu, že všichni poslanci v rozpravě
se vyslovili pro schválení všech předložených
vládních návrhů zákonů,
vzhledem k tomu, že tyto návrhy zákonů
jsou vzájemně spolu svázány a souvisí
spolu a také vzhledem k tomu, že zpravodaj čtyř
výborů NS znovu navrhl schválení všech
předloh, dám hlasovat o nich najednou.
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona
o Státní komisi pro finance, ceny a mzdy, Státní
komisi pro techniku, Státní komisi pro hospodářskou
a vědeckotechnickou spolupráci a Státní
komisi pro řízení a organizaci, dále
s návrhem zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 52/1963 Sb. o Státní
plánovací komisi, s návrhem zákona
o změnách v organizaci a působnosti některých
odvětvových ústředních orgánů,
s návrhem zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 121/62 Sb. o hospodářské
arbitráži, s návrhem zákona o Státní
bance československé - všech těchto
zákonů podle společné zprávy
výboru ústavněprávního, výboru
pro plán a rozpočet, výboru průmyslového
pro hlavní výrobní odvětví
a dopravu a výboru pro investiční výstavbu
a stavebnictví - nechť zvedne ruku.
Děkuji. Je někdo proti? (Nikdo se nehlásil.)
Nikdo. Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo
se nehlásil.) Také nikdo.
Konstatuji, že předložené vládní
návrhy zákonů byly jednomyslně schváleny.
Přerušuji nyní schůzi Národního
shromáždění do zítřejšího
dne 10.00 hod. a upozorňuji, že se zde koná
ještě dnes setkání poslanců s
členy vlády po této schůzi.