V zájmu zlepšení situace na úseku MTZ
bylo by třeba zvážit následující
opatření:
1. Zásobovací základny a sklady postavit
na chozrasčotní základnu, tj. aby obchodovaly,
nejen zboží vydávaly, a to ještě
mnohdy neochotně.
2. Zajistit povinnost výrobních podniků dodat
určitý podíl náhradních dílů
současně s novými výrobky - za pozdní
dodání náhradních dílů
neplatit takové ceny, jako za díly dodané
v termínu. Přitom by výroba náhradních
dílů měla být pro výrobní
podniky stejně výhodná jako nový výrobek.
3. Stanovit určité lhůty, v nichž můžeme
garantovat opravy různých spotřebičů
- opravy přestárlých typů spotřebičů
odlišit dobou oprav i cenově tak, že nebude nějak
zvlášť výhodné pro spotřebitele
je opravovat. Pokud jde o složitější spotřebiče,
umožnit občanům i jejich odprodej.
4. Zaručit národním výborům,
že po určitou dobu nebudou jimi nově vytvořené
zdroje materiálů přejímány
do celostátních bilancí. Mohou být
plně využity pro místní potřeby;
jde právě o cihelny, které budeme otevírat
apod.
Snad se bude zdát, že problematika, o níž
zde hovořím, nemá tak hlubokou souvislost
s plánem a rozpočtem dnes projednávaným.
Není tomu tak. Jen v našem okrese Žďár
nad Sázavou bylo v roce 1964 provedeno 600 úprav
a zpřesnění v plánu a rozpočtu
ONV, z toho téměř 300 v akci "Z".
Většina změn byla zapříčiněna
nedostatkem materiálního zabezpečení.
V roce letošním to nevypadá lépe. Setrvat
v takovém stavu, znamenalo by již dopředu odsoudit
plán nejen k neplnění, ale i k formálnímu
sestavování. Ukazuje se také, že mnohé
z problémů mají své příčiny
v současné praxi jednoročních plánů.
Systém přelévání nevyčerpaných
prostředků do vyššího rozpočtu
koncem každého roku národním výborům
neprospěl a pokud podněcoval iniciativu, pak jen
nesprávným směrem, tj. utratit peníze
za každou cenu.
Dlouhodobý plán a připravovaná finančně
ekonomická pravomoc národních výborů,
možnost vytváření fondu rezerv a rozvoje,
soustřeďovat zdroje i po několik roků
a vytvářet si vlastní finanční
zdroje - to vše přinese mnoho kladných prvků
do práce národních výborů a
bude funkcionáři NV přivítáno.
Dobré zkušenosti s využíváním
rezerv a nově vytvořených rozpočtových
zdrojů národních výborů pro
financování naléhavých potřeb
mají již v letošním roce v Severomoravském
kraji. V souladu s vládním usnesením č.
219 umožnilo severomoravským soudruhům využití
rezerv a nově vytvořených zdrojů řešit
řadu problémů, které jindy byly řešeny
z rezerv státního rozpočtu, v celkovém
rozsahu 239 mil. Kčs, z toho 59 mil. na odstranění
výmrazků na silnicích, 29 mil. na zlepšení
služeb, přes 30 mil. na údržbu majetku
NV, 50 milióny posílili akci "Z" apod.
V tomto kraji se také úspěšně
rozvíjí soutěž národních
výborů ke XIII. sjezdu strany. Místní
a městské národní výbory organizují
mimo jiné ve spolupráci se školami a sdruženími
rodičů a přátel školy akce na
pomoc školám. Závazky občanů,
družstev a společenských organizací
představují hodnotu 56 mil. Kčs mimo pomoc
na výstavbě a generálních opravách
škol. Tímto způsobem rozšiřují
počet učeben, budují školní jídelny,
dílny, provádějí opravy budov a dokonce
v malé obci Moravičanech postavili takto moderní
trojtřídní školu s možností
nadstavby na 6třídní. Občané
se na těchto akcích podílejí nejen
svou prací, ale i finančně.
Tyto příklady ukazují, že je možné
v daleko větší míře než
dosud využívat místní zdroje, iniciativu
a podporu lidí při řešení místních
potřeb tak, aby všechny tyto potřeby nemusely
být zabezpečovány ze státního
rozpočtu.
Posílení pravomoci, zejména místních
a městských národních výborů,
bude vyžadovat také podstatné změny
ve způsobu jejich práce, v myšlení funkcionářů
a pracovníků národních výborů
i občanů. Proto výbor NS pro národní
výbory doporučil ve svém stanovisku k plánu
a rozpočtu zabezpečit důkladnou přípravu
funkcionářů a pracovníků NV
na tento nový způsob činnosti.
Celý průběh příprav a projednávání
návrhu plánu a rozpočtu na rok 1966 byl pro
nás poslance zdrojem získávání
dalších zkušeností z bohaté činnosti
národních výborů všech stupňů.
Jsme si vědomi, že druhá, rozhodující
fáze plánu a rozpočtu, to je jeho plnění,
je teprve před námi. Snahou nás všech
musí být, aby to bylo již od začátku
plnění úspěšné.
Výbor Národního shromáždění
pro národní výbory doporučuje předložený
návrh plánu a rozpočtu na rok 1966 ke schválení.
(Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
poslanci Voráčovi.
Promluví posl. Krček. (Není přítomen).
Promluví posl. Kozelka.
Posl. Kozelka: Soudružky a soudruzi! Celostátní
všeodborová konference pro uskutečnění
programových cílů a zajištění
účasti pracujících na přípravě
plánu stanovila konkrétní politickovýchovné
a organizační úkoly pro činnost odborů.
Šlo zejména o to, aby návrhy plánu byly
podloženy technickoorganizačními opatřeními
a aby v podnicích a závodech se zabezpečil
široký nástup k odkrývání
rezerv, ke zvýšení technické úrovně
výroby, její kvality a rentability.
Celostátní všeodborová konference dále
stanovila, aby se všechny odborové orgány aktivně
podílely na uplatňování zásad
nové soustavy plánovitého řízení
našeho hospodářství, která vychází
z organického sepětí celospolečenského
plánování a působení socialistických
zbožně peněžních vztahů.
Pod vlivem uplatňování nových zásad
a zesílené ekonomické propagandy se v podnikových
kolektivech projevilo zvýšené úsilí
přispět k intenzívnímu hospodaření
a větší zájem o takové otázky,
jako vývoj nákladů, snížení
zásob a technická úroveň výroby
a kvalita výrobků.
I když se v některých podnicích a oborech
podařilo zvýšit zájem lidí o
kvalitní výrobky, snížit ztráty
ze zmetků a počet reklamací, závažné
problémy v této oblasti dále trvají.
Podrobili jsme kritice neojedinělé případy
porušování pracovní a technologické
kázně a často velmi benevolentní přístup
hospodářských pracovníků i
odborových organizací k postihu nekvalitní
práce. V podmínkách nové soustavy,
kdy výše prostředků bude bezprostředně
závislá na hospodářském výsledku
a kdy na zmetky, na neodpovědnost v práci a špatnou
morálku bude doplácet celý pracovní
kolektiv, bude plně na místě, aby se odborové
orgány důsledně postavily za dodržování
platných právních předpisů.
Činnost odborů se výrazně projevila
v účasti na propracování a realizaci
celého souboru základních předpisů
a opatření vydaných vládou a jejími
objektivními orgány, nezbytných pro zavedení
zdokonalené soustavy řízení. V návaznosti
na zákoník práce jsme upravili nebo nově
zpracovali některé směrnice pro práci
orgánů ROH.
K tomu, aby mohly podnikové a závodní výbory
ROH na jednotlivých stupních řízení
odborové práce v podnicích vyjadřovat
kvalifikovaněji svůj názor k plánu
a k různým problémům výroby
a technického rozvoje, ustavují se podle zásad
vydaných Ústřední radou odborů
- a již v řadě závodů začaly
pracovat - výrobní výbory. Některé
první zkušenosti z činnosti těchto nových
orgánů v závodech potvrdily, že byla
nastoupena správná cesta k prohlubování
účasti pracujících v průběhu
plánovacího procesu.
V nové soustavě dochází k výraznému
posílení úlohy kolektivních smluv.
Očekává se od nich, že se stanou významným
hospodářskopolitickým dokumentem vzájemných
vztahů odborových a hospodářských
orgánů v podnicích i v celých výrobních
oborech a konkrétním nástrojem účasti
pracujících na řízení. Nové
pojetí smluv spočívá zejména
v jejich komplexnosti. Mají přispívat k řešení
problémů výroby a jejího rozvoje a
v závislosti na jejich výsledcích zabezpečovat
péči o pracující v podnicích.
Zvyšuje se úloha kolektivních smluv zejména
v oblasti odměňování a podmínek
práce v podnicích a závodech. Jsme toho názoru,
že kolektivní smlouva založená na ujasněné
koncepci přispěje k ovlivnění vývoje
nominálních mezd v souladu s národohospodářským
plánem a s rozvojem a výsledky výroby.
Při uzavírání kolektivních
smluv nesmíme ztrácet ze zřetele ta opatření,
jež mají vést ke zlepšení péče
o pracující při řešení
otázek použití prostředků fondu
kulturních a sociálních potřeb v souladu
s požadavky reprodukce pracovní síly, aby prostředky
co nejlépe sloužily svému účelu.
Nová soustava vytváří podmínky
a prostor pro socialistickou podnikavost a tvůrčí
činnost lidí, pro správné uplatnění
osobní hmotné zainteresovanosti a morálních
podnětů k práci. Jde zejména o to,
aby pracující pochopili změny, k nimž
dochází v tvorbě a rozdělování
prostředků na odměňování
práce v důsledné závislosti na uspokojování
potřeb společnosti.
Jde však také o to, aby uplatňovaný
systém hmotné zainteresovanosti byl lidem srozumitelný,
aby byl vázán na kvalitativní stránky
a na ty činitele výroby, jež mohou kolektivy
pracujících a jednotliví pracovníci
opravdu ovlivnit.
V souvislosti s uplatňováním hmotné
zainteresovanosti v nové soustavě bych chtěl
vyjádřit stanovisko k problémům dalšího
rozvoje iniciativy pracujících a morálního
podněcování zájmu lidí o rozvoj
hospodářství a celé společnosti.
Hovořím o tom proto, že v průběhu
ověřování principů nové
soustavy se vyskytly ne zřídka názory, jež
našly podporu i na stránkách některých
časopisů, že stačí jen hmotné
stimuly pro rozvoj iniciativy a tím že je pochybná
opodstatněnost socialistického soutěžení,
jeho samá podstata a smysl v období dalšího
rozvoje socialistické ekonomiky. Tyto narážky
souvisely velmi těsně s tvrzením o všemocnosti
hmotné zainteresovanosti, jež prý v nových
podmínkách nahradí socialistickou soutěž
a povede k tomu, že bude možno různé formy
morálního podněcování opustit.
S takovými názory nemůžeme souhlasit,
a to z celé řady vážných důvodů.
Především proto, že jednostranné
vyzvedávání úlohy jenom hmotné
zainteresovanosti nese v sobě nutně prvky individualistických
tendencí u jednotlivců a kolektivů, a tím
i nezbytně ovlivňuje myšlení jinak,
než jak nás společenský řád
potřebuje a o co usiluje. Jednostranným zdůrazňováním
úlohy hmotné zainteresovanosti bychom se mohli dostat
k podobnému extrému, jaký se vyskytoval v
minulosti, kdy převládaly často názory,
že jen nadšení a uvědomění
pracujících jsou rozhodujícím činitelem
hospodářského rozvoje.
V žádném případě nejde
o to, abychom podceňovali úlohu hmotné zainteresovanosti,
avšak domníváme se, že samotné
uplatnění hmotné zainteresovanosti nemůže
vyřešit problémy kolem technické úrovně
a rentability výroby, tím méně otázky
výchovy lidí v pracovním procesu. Projevy
tvůrčí iniciativy a účast v
socialistickém soutěžení považujeme
za velikou školu socialistického uvědomění.
Proto zdůrazňujeme jeho veliké výchovné
poslání a význam morálních
podnětů. Každé slovo pochvaly, každý
projev veřejného uznání a ocenění
zásluh pracovníka, ať na členské
schůzi či v tisku, má svůj příznivý
odraz na celý pracovní kolektiv i jednotlivce a
je vzpruhou pro jeho další práci. Proto budeme
v nové soustavě plně prosazovat nezbytný
soulad morálních podnětů s osobní
hmotnou zainteresovaností a rozvíjet iniciativu
pracujících v jejích mnohotvárných
a nejúčinnějších formách
přímo v předvýrobních etapách,
v dílnách a provozech. Vztahy a úloha hmotných
i morálních podnětů nemohou být
chápány odtrženě nebo dokonce protikladně,
ale jen a jen v těsné dialektické jednotě.
K tomu, aby se mohla účinněji než dosud
rozvíjet zdravá soutěživost, nutno vytvářet
předpoklady přímo ve vnitropodnikových
útvarech. Bez pevného vnitropodnikového řízení
a dobré úrovně operativního plánování
se nemůže rozvinout cílevědomě
iniciativa lidí a nepřinese očekávaný
efekt v ekonomice podniku a v upevňování
socialistických vztahů mezi lidmi ve výrobě.
Propracování zásad do vnitropodnikového
řízení však nesnese jakoukoli šablonovitost.
Musí se přitom přihlížet ke struktuře
výrobního programu, sortimentu a k jiným
podmínkám ekonomiky podniku. Naše odborové
organizace budou plně podporovat hospodářské
vedení v podnicích při rozpracování
zásad do vnitropodnikových útvarů,
které jsou mnohem blíže vlastnímu technologickému
procesu a rozvíjení hodnotových vztahů.
To umožní hospodářským pracovníkům
i závodním a dílenským výborům
lépe podněcovat zájem lidí o hospodářské
výsledky a také posuzovat dosažený ekonomický
efekt výroby.
Pokud jde o soutěžení mezi podniky, přistupujeme
od roku 1966 k takovým opatřením, jež
budou odpovídat novému uspořádání
výrobně technické základny. Hlavní
jeho obsahové zaměření v jednotlivých
výrobních oborech bude přispívat k
prosazování celospolečenských potřeb
a k zabezpečování rozhodujících
úkolů naší ekonomiky.
Experimentální ověřování
nových zásad řízení ve vybraných
podnicích přes svou nekomplexnost ukazují,
že se posilují správné tendence v rozvoji
národního hospodářství.
Příznivým jevem je skutečnost, že
roste zájem o to, aby jedním z hlavních zdrojů
růstu hrubého důchodu byl růst výroby,
že se projevuje snaha dosahovat vyššího
důchodu úsporami ve spotřebě materiálu.
Současně není možno přehlížet
takové tendence, jež se projevují v některých
experimentujících podnicích, jako například
využíváním možností cenových
přirážek, zejména v podnicích,
které mají monopolní postavení. Tato
tendence má své negativní důsledky
dvojího charakteru: za prvé, že zdrojem zvýšení
hrubého důchodu takového podniku není
růst produktivity práce, ani zlepšení
práce podnikového kolektivu, nýbrž zneužívání
svého monopolního postavení; za druhé,
že zvyšování objemu hrubého důchodu
takovou cestou vede k vytváření takového
názoru u pracovníků podniku, že je možno
zvyšovat objem prostředků na mzdy bez zvláštních
zásluh. Tyto skutečnosti brzdí výchovnou
práci, podporují nesprávné skupinové
zájmy a napomáhají také přímo
k různým spekulacím. Toto si musí
uvědomit především hospodářští
pracovníci ve vedení podniku, kteří
do toho vidí a kteří za správné
uplatnění zásad jsou odpovědni.
V některých experimentujících podnicích
se projevily snahy dosahovat úspor cestou zanedbávání
údržby, zanedbávání bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci. Jsou to typické
projevy krátkozrakosti těch pracovníků,
kteří takto postupovali. Takové počínání
ve svých důsledcích vede k rabování
základních fondů, k neodůvodněnému
růstu intenzity práce a k poškozování
zdraví pracujících. Vždyť předpokladem
pro vytváření a upevňování
vzájemného vztahu pracujících a podniku
není pouze výdělek, ale i vybavenost podniku,
dobré pracovní prostředí, kultura
pracoviště, úroveň stravování
apod. Je na čase, aby vedoucí pracovníci
podniků a také ústředních hospodářských
orgánů uvedené činitele nechápali
jednostranně jen jako otázku spotřeby, ale
i jako aktivního činitele výroby i výchovy
lidí.
Ústřední rada odborů ve směrnicích
o kolektivních smlouvách orientuje odborové
orgány na podnicích, aby si všímaly
těchto nesprávných snah a dbaly o nápravu
nejen výchovou, ale i postihem ve smyslu § 34 vládní
vyhlášky o plánovitém řízení
národního hospodářství.
Očekávali jsme také, že v experimentujících
podnicích se projeví tendence k lepšímu
využívání pracovních sil, k snižování
počtu pracovníků a problémy, které
s tím souvisí, včetně některých
rozporů mezi odborovými orgány a orgány
hospodářského řízení,
vyplývající z objektivních požadavků
zvyšování rentability výroby a ochrany
zájmů pracujících. V těchto
podnicích zatím nedošlo k úsporám
pracovníků, ani ke snižování
jejich počtu.
V souvislosti s přípravou plánu na rok 1966
projevuje se také nedobrá tendence v návrzích
podnikových plánů, a to ve vztahu k dotacím
do fondu kulturních a sociálních potřeb.
Podle platných předpisů tvorba prostředků
tohoto fondu je zajišťována minimálním
podílem z použitelného hrubého důchodu
nebo zisku ve výši 0,8 % úhrnu mezd za individuální
výsledky práce. Fond kulturních a sociálních
potřeb má širší poslání
než jen nahradit dosavadní podnikový fond pracujících
a příspěvek podniku na činnost základní
organizace ROH (tzv. paušál). Tato minimální
sazba odpovídá svým charakterem zaručenému
objemu mezd v případě nesplnění
plánu. To znamená, že zajišťuje pouze
nezbytné prostředky na nejnutnější
základní sociální, zdravotní
a kulturní potřeby kolektivu.
Ve vládní vyhlášce o plánovitém
řízení národního hospodářství
se stanoví, že tato sazba může být
zvýšena dohodou mezi vedením podniku a příslušným
odborovým orgánem, pokud to neohrozí jiné
potřeby a závazky podniku. Výše této
sazby má být zakotvena do kolektivní smlouvy,
jakož i příděly z předpokládané
tvorby hrubého důchodu do ostatních fondů.
Větší příděl do fondu
kulturních a sociálních potřeb umožňuje
podnikům nejen zlepšovat pracovní podmínky
v souladu s hospodářskými výsledky,
ale současně snižuje tlak a požadavky
na celospolečenské zdroje k těmto účelům.