V návrzích plánů podniků na
rok 1966 se však silně projevuje tendence dotovat
tento fond pouze minimální sazbou. S tímto
postojem nemůžeme souhlasit za prvé proto,
že v mnoha našich podnicích není záviděníhodná
situace, pokud se týká pracovních, bezpečnostních,
zdravotních a jiných podmínek, jejichž
zlepšení je financováno právě
z uvedeného fondu; za druhé proto, že tato
tendence už v samotném plánu ponechává
místo živelnosti při rozdělování
použitelného hrubého důchodu na podniku
vytvořeného lepším hospodařením.
Je to v rozporu se snahou předem zakotvit v plánu
a v kolektivní smlouvě rozdělení předpokládané
tvorby prostředků.
V návrzích podnikových plánů
se projevují také další nesprávné
snahy požadovat větší počet pracovníků
oproti možnostem, jak tyto požadavky uspokojit. V souladu
s požadovaným počtem pracovníků
plánují podniky průměrnou mzdu. Přitom
předem vědí, že takový počet
pracovníků nebudou potřebovat a ani nemohou
dostat.
Požadavky na větší počet pracovních
sil, na větší objem investic potvrzují,
že v období přípravy plánu na
rok 1966 se v podnicích setrvává mnohdy na
starých cestách extenzívního rozvoje
národního hospodářství. Tato
skutečnost současně svědčí
o tom, že ekonomické nástroje řízení,
tzv. pravidla hry, se v období sestavování
plánu málo projevily. Jak by jinak bylo možné,
že zavedení odvodů ze základních
fondů neovlivnilo názory a požadavky ve vztahu
k investiční výstavbě. Nelze sice
přehlížet, že návrh plánu
na příští rok se sestavoval v podstatě
postaru, avšak musíme již od začátku
pečlivě sledovat, jak nová opatření
působí a jak ovlivňují hospodaření
podniků.
Soudružky a soudruzi, uplatnění nových
zásad řízení očekávají
pracující se zájmem. Tento zájem má
své různé stránky vyplývající
z práv i povinností pracujících a
z jejich odpovědnosti za výsledek výroby
a za uspokojování celospolečenských
potřeb. Proto v naší práci, v činnosti
všech organizací Revolučního odborového
hnutí budeme usilovat o důsledné dodržování
nejen práv, ale i povinností každého
jednotlivce a kolektivů ke svému podniku a k naší
socialistické společnosti.
Období připrav XIII. sjezdu KSČ je pro Revoluční
odborové hnutí příležitostí,
aby co nejaktivněji přispělo k realizaci
úkolů plánu na rok 1966 a zabezpečilo
široký a účinný rozmach iniciativy
pracujících na počest tak významné
vnitropolitické události a jejich zájem o
uspokojení potřeb naší socialistické
společnosti v celém příštím
roce i v dalších letech.
Soudružky a soudruzi, doporučuji Národnímu
shromáždění návrh plánu
rozvoje na rok 1966 a návrh rozpočtu tak, jak je
předložen, schválit. (Potlesk).
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
poslanci Kozelkovi. Promluví poslanec Sloboda.
Posl. inž. Sloboda: Vážené Národné
zhromaždenie, súdružky a súdruhovia poslanci!
Dnešné naše plenárne zasadnutie završuje
celú etapu prác straníckych, štátnych
a hospodárskych orgánov, ktoré vykonali v
súvislosti s prípravou plánu na budúci
rok. Má za úlohu posúdiť a schváliť
výsledok tejto práce formulovaný v návrhu
zákona o štátnom pláne a štátnom
rozpočte na rok 1966.
Hneď úvodom treba povedať, že predložený
návrh plánu a rozpočtu na rok 1966 na rozdiel
od predchádzajúcich rokov, menovite roku 1964 až
1965, má niektoré odlišnosti a to po prvé
v tom, že vychádza zo smerníc pre vypracovanie
štvrtého päťročného plánu,
že je teda výsledkom konfrontácie s dlhodobejším
výhľadom o rozvoji národného hospodárstva
a po druhé, že jeho realizácia sa bude uskutočňovať
v nových podmienkach riadenia, že bude východiskovým
plánom, ktorý má za úlohu vytvoriť
priestor pre pôsobenie novej sústavy riadenia a overiť
jej pôsobenie v rozhodujúcej časti národného
hospodárstva.
Pokiaľ ide o vypracovanie predloženého návrhu,
nemožno prehliadnuť skutočnosť, že
1. bol vypracovávaný súbežne s vypracovaním
smerníc pre zostavenie štvrtého päťročného
plánu, schváleného ústredným
výborom strany v apríli tohto roku, ako i samotných
prác na štvrtom päťročnom pláne,
2. bol vypracovávaný v období rozsiahlych
príprav na zavádzanie novej sústavy riadenia,
teda za značne napätých pracovných podmienok
všetkých orgánov, ktoré sa podieľali
na jeho tvorbe,
3. a v neposlednej miere že vychádzal zo zhoršenej
východiskovej základne, akú predpokladal
plán na rok 1965.
Náš výbor pre plán a rozpočet
sa tohto roku zvlášť intenzívne zaoberal
problematikou rozvoja národného hospodárstva.
Ustanovili sme pracovné skupiny ku kľúčovým
problémom. Spolu s odborným aktívom sme rozoberali
v pracovných skupinách bilanciu pracovných
síl, problematiku výrobnej spotreby a zásob,
štruktúru prestavby národného hospodárstva
a ekonomické vyrovnávanie oblastí. Celá
rada podnetných návrhov formulovaných v záveroch
pracovných skupín svedčí o tom, že
poslanci cítia veľkú zodpovednosť za stav
v národnom hospodárstve.
Dospeli sme jednoznačne k zhodnému názoru,
že nedocenením niektorých problémov
v minulosti sa v súčasnej dobe nahromadilo toľko
oprávnených potrieb, že nie je vo fyzických
silách spoločnosti tieto potreby uspokojiť.
Ich riešenie súvisí s celkovou štrukturálnou
prestavbou československej ekonomiky a vyžiada si
preto obdobie niekoľkých rokov. Ujasnili sme si súčasne,
že prevedenie tak náročného úkolu
nie je v sile ani v možnostiach ročného plánu.
Z tohto hľadiska sme i pristupovali k hodnoteniu plánu
na budúci rok, ktorý cez všetky zapracované
pozitívne prvky neuspokojuje plne potreby spoločnosti.
Zhoršenie východiskovej základne oproti očakávanej
skutočnosti v roku 1965 túto situáciu ďalej
prehĺbilo. Za tohoto stavu úkolom ročného
plánu a teda i plánu na rok 1966 je mobilizovať
rezervy, resp. vytvárať v pláne podmienky pre
dosahovanie nadplánovaných zdrojov, ktorými
môžeme proces prevádzania štrukturálnych
zmien urýchliť. Iné možnosti, podľa
môjho názoru, národné hospodárstvo
nemá. Dovoľte mi preto povedať k tejto problematike
niekoľko poznámok.
Nutnosť prevádzania štrukturálnych zmien
tesne súvisí s ďalšími nárokmi
na investičnú výstavbu, teda s tým,
aký veľký objem prostriedkov predstavuje fond
akumulácie. I keď podiel fondu akumulácie na
národnom dôchodku v posledných rokoch poklesol,
nič nezmeníme na skutočnosti, že doterajšiu
reláciu medzi fondom akumulácie a fondom spotreby
nebude možno prekotne meniť. Nemožno podľa
môjho názoru urýchľovať štrukturálne
zmeny, pretože je cieľovým záujmom nás
všetkých, aby životná úroveň
ďalej vzrastala. Pritom je nesporné, že proces
prestavby národného hospodárstva je úloha,
ktorú treba previesť v optimálnom krátkom
období. Zostáva preto jediná cestá,
na ktorú nás neustále upriamuje ústredný
výbor našej strany a ktorá ku škode celej
spoločnosti nie je v hospodárstve plne doceňovaná,
cesta mobilizácie vnútorných zdrojov národného
hospodárstva, ktoré zaháľajú
a neprinášajú očakávané
zdroje. Dovoľte mi uviesť niekoľko faktických
pripomienok. Pre zabezpečenie mobilizácie rezerv
treba však v pláne vytvoriť dostatočný
priestor, pretože podniky v súčasnej dobe zápasia
častokrát s neprekonateľnými prekážkami
pri zabezpečovaní výroby, prípadne
nadplánovanej výroby.
Ústredný výbor Komunistickej strany Slovenska
orientoval výrobné podniky v tomto roku na prekračovanie
výrobných úloh pod heslom vyrobiť za
jednu mld. korún navyše plánu, pritom stav
v železničnej doprave menovite v štvrtom kvartáli
tohoto roku bol natoľko kritický, že nezabezpečuje
prepravu v mnohých prípadoch ani plánovanej
výroby, keď napr. v Dusikárni v Šali zostávajú
i dnes preplnené sklady dusíkatými hnojivami
v množstve cca 18 000 ton, v sesterskom závode v Lovosiciach
20 000 ton v hodnote zhruba 18 mil. korún, len preto, že
železničná doprava nie je a nebola v stave
prepraviť ich do miest spotreby pre trvalý nedostatok
vozňov. Že to nie je ojedinelý zjav, o tom
svedčí skutočnosť, že celý
rad výrobných závodov bol donútený
obmedzovať výrobu preto, že skladové kapacity
nepostačovali pri stagnácii v expedícii udržať
rytmus výroby. Bolo tomu tak v cementárni v Horním
Srni, Vápenky v Žíranoch, ktoré museli
výrobu obmedzovať, i keď je všeobecne známe,
že stavebných materiálov je citeľný
nedostatok a tieto dovážame zo zahraničia.
Cementáreň v Ladcoch, podľa informácií
na Správe východnej dráhy v Bratislave, musela
dokonca výrobu zastaviť. V Chladničke v Zlatých
Moravciach čakalo koncom novembra 6000 chladničiek,
v nábytkárskych závodoch "MIER"
v Topoľčanoch za niekoľko stotisíc korún
nábytku márne na včasnú prepravu na
predvianočný trh, i keď je opäť všeobecne
známy problém nerealizovanej kúpnej sily
obyvateľstva. Takto by som mohol vymenovať celý
rad ďalších závodov, ktoré znižovali,
obmedzovali výrobu a ktorým sa železničná
doprava stala v súčasnom období brzdou pri
uplatňovaní snahy po mobilizácii rezerv,
ktoré v podnikoch nesporne sú. Tento stav treba
považovať za nenormálny v železničnej
doprave už i z toho hľadiska, že už teraz
signalizuje železnica obdobnú situáciu pri
požiadavkách podnikov na prepravu v súvislosti
s vypracovávaním návrhu štvrtého
päťročného plánu.
Tak napr. pre Dusikáreň v Šále krátila
železnica požiadavky vyjadrené v pláne
na roky 1966 - 1970 takto:
- V roku 1967 o 77 000 ton,
- v roku 1968 o 160 000 ton,
- v roku 1969 o 258 000 ton,
- a v roku 1970 o 277 000 ton výrobkov k preprave.
Pritom požadované objemy prepravy iste ani zďaleka
nepredstavujú všetky rezervy, ktoré spúšťaná
nová výroba umelých hnojív, výrobkov
základnej chémie a ostatných produktov umožňuje.
To, čo som uviedol na ilustráciu, je iste len nepatrným
zlomkom možností, ktoré v národnom hospodárstve
nesporne máme, no nedokážeme pre ich mobilizáciu
vytvoriť dostatočný priestor. Nedostatočné
využívanie základných výrobných
fondov, neustály pokles smennosti v ich využívaní,
ktorý tak ako hovorili niektorí diskutujúci
predo mnou - má neustále klesajúcu tendenciu,
rezervy vo využití súčasného
stavu intenzity práce a fondu pracovného času,
nehospodárne zachádzanie s materiálom, to
všetko predstavuje obrovské zdroje, pre využívanie
ktorých musíme vytvoriť menovite v ročných
plánoch optimálne podmienky. Nemožno však
požadovať od podnikov, JRD i národných
výborov, aby organizovali boj za odhaľovanie rezerv,
keď ich iniciatíva je súčasne zviazaná
do tesného chomúta nekonečného množstva
smerníc a predpisov. Na tomto úseku bude treba,
aby všetky orgány Národného zhromaždenia
previedli účinnú kontrolu a v spolupráci
s rezortami veľmi rýchle a energicky odstránili
všetko, čo stojí v ceste zdravej iniciatíve
a podnikavosti. V súlade so zásadami novej sústavy
riadenia je správne dať všetkým povinnosť
a vyžadovať vysokú zodpovednosť, avšak
i možnosť a právo dokázať, že
chápu problémy našej spoločnosti a chcú
ich riešiť. Nepochybujem, že nová sústava
riadenia a jej neustále odpracovávanie nás
mocne postrčí na správny smer. Musí
byť však tiež hrdosťou každého
z nás, nech pracujeme na ktoromkoľvek úseku,
aby sme tie prvé kroky v tomto smere urobili predovšetkým
sami. (Potlesk).
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji,
dávám slovo posl. Hofmanovi.
Posl. Hofman: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi!
Když jsem před několika dny pročítal
návrh zákona o plánu rozvoje národního
hospodářství a státního rozpočtu
na rok 1966 a porovnal stručnost jeho obsahu se svými
praktickými zkušenostmi, které jsem získal
v souvislosti s přípravou plánu rozvoje národního
hospodářství na příští
rok jak ve funkci poslance NS, tak při své denní
práci na pracovišti, nabyl jsem jednoznačně
dojmu, že napjatost plánu je nesporná. Přesto
ze svého hlediska a pod dojmem palčivých
problémů, kterými žijí organizátoři
výroby v našich hospodářských
organizacích, funkcionáři národních
výborů i lidé na pracovištích,
chci hovořit k některým otázkám,
které musíme jako poslanci diskutovat a dole vysvětlovat.
Rozpočet, který je nám předložen
ke schválení, je vyrovnaný. Nelze ovšem
pominout skutečnost, že vyrovnanosti rozpočtu
je dosahováno jen za zcela mimořádných
opatření, která pochopitelně se odrážejí
i dole, v národních výborech všech stupňů
a konec konců i v našich podnicích.
Jak je mi známo z diskuse o problematice plánu a
rozpočtu na příští rok s funkcionáři
národních výborů, dochází
například k tomu, že náklady na akci
"Z" až dosud financované ze státního
rozpočtu mají být napříště
hrazeny ze zdrojů fondu rozvoje a rezerv národních
výborů. Obdobným způsobem bude prováděno
financování podstatné části
výdajů ve sféře kultury.
Není myslím třeba podrobně dokládat,
že tato opatření představují
zúžení prostoru pro rozvoj dalších
odvětví, která národní výbory
spravují, jako např. celá oblast placených
služeb apod.
Dalším ze soustavy opatření, o nichž
zde hovořím, je krácení zdrojů
úhrady plánovaných investic ze státního
rozpočtu. Toto krácení je ovšem uplatněno
lineárně ve výši 7 % u všech krajů.
Domnívám se, že tento postup není zcela
správný, neboť nerozlišuje různost
problémů jednotlivých krajů, rozdílnou
výchozí ekonomickou úroveň jednotlivých
oblastí, jakož i rozdílné možnosti
tvorby vlastních zdrojů na úhradu chybějících
prostředků. Nerozlišuje, a to pokládám
za zvlášť závažné, ani rozdílné
předpoklady pro realizaci plánovaných investic.
Není neznámou skutečností, že
Jihočeský kraj, vědom si významu plnění
investiční výstavby pro ekonomický
rozvoj tohoto méně rozvinutého kraje, věnuje
plnění plánu investic mimořádnou
péči a úsilí, takže v letošním
roce plní plán nejlépe ze všech krajů
a vysoko jej překročí.
Ze všech těchto hledisek posuzováno je tento
postup i v rozporu se zásadami správného
řešení oblastní problematiky. Snížení
prostředků na investice o 7 % se může
v řadě krajů projevit jako zpomalení
rozvoje. V Jihočeském kraji však toto lineární
krácení by znamenalo zastavit veškerou účelovou
výstavbu. Je mně známo, že ministerstvo
financí připravuje opatření, která
by podle skutečného vývoje umožnila
financování investiční výstavby
do výše plánu. Je proto třeba, aby při
provádění těchto opatření
byl vzat plně zřetel na problematiku jednotlivých
krajů.
S problematikou vyrovnanosti rozpočtu souvisí i
postup i použití prostředků ze zvýšení
cen služeb. Když vláda letos projednávala
opatření ke zvýšení cen některých
služeb, vycházela z toho, že nízká
rentabilita založená v cenách těchto
služeb je brzdou jejich rozšiřování
a rozvoje. Současně však také stanovila,
že prostředků získaných touto
cenovou úpravou má být použito k rozvoji
a zkvalitnění služeb. Chtěl bych upozornit,
že návrh rozpočtu předkládaný
vládě toto rozhodnutí vlády nerespektuje.
Všechny prostředky získané vyššími
cenami mají být odvedeny do rozpočtu a sloužit
k jeho vyrovnání. V Jihočeském kraji
činí tato částka asi 7 mil. Kčs.
Toto opatření je tím závažnější,
že v denním tisku i v různých propagačních
materiálech, např. ve Faktech a argumentech, č.
14 z 24. 11. 1965 je uvedeno, že prostředky získané
cenovou úpravou budou použity na rozvoj služeb.
O těchto problémech hovořím ne proto,
že bych si nebyl vědom důvodů, pro něž
jsou uskutečňovány. Pokládám
za zcela samozřejmé a logické, že nemůžeme
vydávat více prostředků, než
jich vytvoříme. Roste-li nám národní
důchod po několik let pomaleji než spotřeba
osobní a společenská, nutně nám
musí chybět zdroje na úhradu potřeb
národního hospodářství.
Mám za to, že je třeba, aby náš
tisk a rozhlas a naše propaganda vůbec s plnou otevřeností
a správně informovala naše lidi, aby nevytvářela
a neutvrzovala některé iluze, byť i v dílčích
otázkách. Naši pracující, jak
se osobně přesvědčuji, mají
smysl pro realitu a přijmou po patřičném
vysvětlení i tzv. nepopulární opatření,
jestliže je seriózně a objektivně s
problémy seznámíme a ukážeme-li
cestu, jak je chceme řešit.
Domnívám se, že naše centrální
orgány, zejména SPK a vláda měly vypracovat
celý program krátkodobých i dlouhodobých
opatření, jejichž realizace by vedla k překonání
našich současných obtíží.
Jde mně především o to, že některá
dílčí opatření, která
v tomto směru provádíme a o nichž jsem
se zmínil, nemusí vést k účinnému
řešení základních problémů
národního hospodářství, jsou-li
přijímána izolovaně, nahodile a netvoří-li
součást promyšlené celkové koncepce.
Takový postup by nám jistě umožnil lépe
využít ohromného potenciálu, který
máme ve schopnostech a zájmech našich pracujících.
Při přípravách a projednávání
návrhu plánu rozvoje na příští
rok jak na národních výborech, tak i ve výrobních
organizacích setkával jsem se převážně
s odpovědným přístupem, ze kterého
se dalo usoudit, že lidem nejde o povrchní zájem,
jak bude vypadat plán na příští
rok, ale o jakýsi výraznější
pocit společenské odpovědnosti vůči
našemu národnímu hospodářství.
S takovým postojem jsem se setkal u valné části
funkcionářů jak NV, tak i u organizátorů
výroby hospodářských organizací
v našem Jihočeském kraji.