Právě v těchto přípravách
plánu na rok 1966 vynikal všude význam, který
se kladl na uplatnění nové soustavy řízení
navzdory v dlouhých letech metodikou, směrnicemi,
předpisy cepovanému myšlení, jehož
setrvačnost se nám ještě dlouho bude
plést pod nohy a které nelze v mysli lidí
na jeden ráz přešaltovat.
Význam uplatnění nové soustavy pro
další rozvoj hospodářské základny
naší společnosti je dostatečně
znám a převážná většina
obyvatel a zejména účastníků
výrobního procesu si plně uvědomuje
důležitost její řádné
realizace. Tato skutečnost se projevuje zejména
v konkrétních výsledcích, jichž
dosahují organizace ověřující
nové zásady experimentálně.
Bezprostřední hmotná zainteresovanost pracovních
kolektivů na kvalitativních výsledcích
výroby spolu s neformální politickovýchovnou
prací je skutečným zdrojem nových
cest k dosahování lepších hospodářských
výsledků i zdrojem nových způsobů
řešení při překonávání
různých objektivních i subjektivních
těžkostí při organizování
efektivního výrobního procesu. Je pochopitelné,
že se velmi živě diskutují nedostatky,
které se zaváděním nové soustavy
souvisejí. Vždyť od začátku roku
1966 nás dělí pouze několik dnů
a od druhého ledna se začnou plnit úkoly
plánu, ve kterém se již v mnoha podnicích
docela vážně počítá s
působením nové soustavy podle toho, jak tato
bude postupně podle jednotlivých prvků uplatňována.
Vedoucí hospodářští pracovníci
v podnicích v současné době zápasí
při přípravách konkrétních
opatření uplatnění nové soustavy
řízení ve svých hospodářských
organizacích s dosud ne definitivně stanovenými
zásadními rámcovými směrnicemi
a "pravidly hry", v jejichž rozsahu by mohly už
definitivně připravit nový systém
řídící provozně hospodářské
činnosti uzpůsobený na specifické
podmínky svých organizaci. Tento nedostatek podle
mého názoru tkví v nevyjasněnosti
a v nízké úrovni koncepčnosti problematiky
nového způsobu řízení v resortních
a snad i nadresortních orgánech. Je-li tento předpoklad
správný, pak zřejmě vyplývá
z nedostatečného využití a vyhodnocení
poznatků i zkušeností podniků, které
prakticky již řadu měsíců nové
zásady experimentálně ověřují.
Řada problémů v tomto směru vyplývala
i z toho, s jakou důsledností nově zřízená
oborová ředitelství vyjasňovala vztahy
mezi podniky a jejich postavení k oborům. V hospodářství
národních výborů řadu diskusí
vyvolalo i orientační stanovení odvodů
z hrubého důchodu a jejich zpevňování
při rozpisu plánu apod.
Ze strany řady vedoucích hospodářských
pracovníků, soudružky a soudruzi, jsou značné
obavy z výhledů materiálně technického
zabezpečení výrobních úkolů
v podmínkách nové soustavy řízení,
kde v odběratelsko-dodavatelských vztazích
dochází k podstatnému uvolnění
dosavadních bilančních a gesčních
vztahů mezi prvovýrobními a zpracovatelskými
podniky. Tady zejména menší podniky v oblasti
místní výroby a služeb obyvatelstvu
vyslovují obavy z toho, že dodavatelské podniky
nebudou ochotny zabezpečovat náležitým
způsobem podnikově plánované a nárokované
menší položky materiálu, který
pro rozvíjení své činnosti potřebují.
Praxe dodavatelů z jednání s oborovými
ředitelstvími o dodavatelsko-odběratelských
vztazích tyto obavy jen zesílily.
Rovněž se množí obavy, že v odběratelsko-dodavatelských
vztazích v zájmu jejich kladného působení
na zajištění výroby a jejích
efektivních výsledků dojde k legalizaci společensky
nežádoucích způsobů zajišťování
hospodářských úkolů a že
fondy odměn, které by měly sloužit především
k rozvíjení hmotné zainteresovanosti v rámci
podniku, budou muset být použity v eventuální
tísnivé zásobovací situaci k povzbuzení
zájmu dodavatelských podniků na uskutečnění
pro podnik potřebných dodávek materiálu,
polotovarů, subdodávek nebo prací.
Tyto otázky, tendence a zkušenosti, které zde
uvádím, soudružky a soudruzi, dokazují,
že je nezbytné na úrovni všech řídících
orgánů, centrálních i nadpodnikových,
dovádět do konce a odpovědně řešit
ty otázky, které život nastoluje v souvislosti
s novou soustavou řízení, a zabránit
tak, aby docházelo k deformacím principů
nové soustavy. Na druhé straně je stejně
naléhavé analyzovat některé prvky
negativního působení nové soustavy
a volit vhodná opatření k tomu, aby se nám
nerozrůstaly.
Soudružky a soudruzi, pokládal jsem za svoji povinnost
upozornit na některé otázky, problémy
i obtíže, s nimiž se nejen já, ale jistě
my všichni poslanci v praxi setkáváme.
Chtěl bych závěrem zdůraznit, že
pokud v předloženém návrhu plánu
a rozpočtu jsou zapracována opatření
směřující ke konsolidaci národního
hospodářství včetně těch,
která bývají označována za
nepopulární, plně s těmito opatřeními
souhlasím, a proto budu hlasovat pro předložený
návrh zákona. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Hofmanovi. Promluví posl. Dohnal.
Poslanec Dohnal: Vážené soudružky
a soudruzi, přípravě návrhu státního
plánu rozvoje národního hospodářství
na rok 1966 se věnovala na všech stupních řízení,
zejména již v nově vytvořených
oborových ředitelstvích i v nově organizovaných
centrálních úřadech velká péče,
která se opírala o podrobné rozbory hospodářské
situace za poslední uplynulá léta. Základním
charakterovým rysem letošního návrhu
plánu však zůstává jeho silné
ovlivnění letošními vegetačními
podmínkami a živelními pohromami, které
se promítly do řady našich odvětví
a velmi citelně postihly potravinářský
a spotřební průmysl. My musíme dovážet
velká kvanta potravinářských surovin
nejen ze socialistických států, ale i ze
států kapitalistických, protože musíme
udržet vyrovnanost trhu v potravinářském
zboží a dále pokračovat v jeho stabilizaci.
Za tyto mimořádné dovozy však musíme
platit nejen naším tradičním vývozním
artiklem strojírenských výrobků, ale
též širokým sortimentem spotřebního
zboží. Tyto mimořádné okolnosti
se pak musí projevit ve sféře vnitřního
obchodu, kde nebude možné v plné míře
zajistit takový růst dodávek průmyslového
a spotřebního zboží, který by
odstranil některá úzkoprofilová místa
na našem domácím trhu. Všechny tyto přechodné
potíže nesmíme však přeceňovat,
neboť je samozřejmé, že naše socialistická
společnost se s nimi vyrovná, ale na druhé
straně nelze celou otázku také podceňovat,
protože bude mít i určitý vliv na rychlejší
růst životní úrovně našeho
obyvatelstva.
Soudružky a soudruzi, všechny naše bohaté
zkušenosti z posledních let svědčí
o tom, jak je nesmírně důležité
pro socialistické hospodářství mít
solidní, dlouhodobý a vyvážený
plán rozvoje národního hospodářství.
My nemůžeme ročními plány podstatně
ovlivnit celý hospodářský rozvoj jak
ve strukturální přestavbě, tak i v
celkovém zvýšení efektivnosti našeho
hospodářství. Tyto tendence musí být
obsaženy v perspektivním plánu, jehož
nedílnou součástí se stávají
pětileté plány a roční prováděcí
plány. Pak se stane roční plán rozvoje
národního hospodářství za těchto
předpokladů stavebnicovým kamenem dlouhodobého
plánu, ve kterém už budou zakotveny proporce
žádoucího rozvoje těch odvětví,
které přinesou celému našemu hospodářství
největší efekt. V tomto směru nám
jistě ukáže cestu XIII. sjezd Komunistické
strany Československa, a zde také bude spočívat
těžiště pracovní náplně
všech výborů Národního shromáždění
při hodnocení návrhů plánů
v příštích letech.
Z tohoto hlediska také přistupoval výbor
Národního shromáždění
pro potravinářský a spotřební
průmysl k projednávání návrhu
plánu a rozpočtu na rok 1966 u kapitoly potravinářského
průmyslu, spotřebního průmyslu, vnitřního
obchodu, místního hospodářství
a spojů. Volili jsme formu úplné otevřené
výměny názorů mezi vedoucími
pracovníky příslušných resortů
a poslanci, při níž se projednávaly
všechny nedostatky, které máme v našem
obchodě, a mohli jsme konfrontovat zjištěné
skutečnosti s největšími dodavateli
naší obchodní sítě, tj. s ministerstvem
potravinářského průmyslu a spotřebního
průmyslu. V potravinářském průmyslu
spočívá otázka výroby zboží
převážně v dodávkách zemědělských
produktů v dostatečném množství
a kvalitě, v rekonstrukci výrobního zařízení
a v rozšíření kapacit v mlékárenském,
masném, mrazírenském a pivovarském
průmyslu. Spotřební průmysl na druhé
straně pak nutně potřebuje rozšíření
výrobní kapacity snad ve všech oborech a zejména
v těch, kde se zpracovává domácí
surovina, tj. sklářský průmysl, keramický
a dřevařský. Zachování této
koncepce pak nutně vyžaduje mít vypracován
dlouhodobý plán, podle kterého by se tyto
záměry postupně realizovaly. Podle stávajícího
vývoje budeme i nadále provádět výměnu
spotřebního zboží jak mezi socialistickými
státy, tak i se státy kapitalistickými, aby
se obohatil sortiment na našem trhu. V plánu na rok
1966 činí podíl potravin na obchodním
obratu 56 %, tj. skoro 66 miliard Kčs, a průmyslového
zboží 44 %, což je asi 53 miliard Kčs.
Ovšem i tento nepříznivý poměr
mezi průmyslovým a potravinářským
zbožím v obratu se musí postupně snižovat
a bude nutné prosadit v plánech základní
tendenci - dále výrazně zrychlovat prodej
průmyslového zboží a docílit
zpomalení růstu prodeje potravin.
Na úseku místního hospodářství
a služeb spočívají hlavní úkoly
v roce 1966 zejména v dalším rozšiřování
a zkvalitnění služeb, oprav a zakázkových
prací pro obyvatelstvo, ve zvýšení úrovně
neplacených služeb důležitých pro
zlepšování vzhledu a hygieny měst a
k zabezpečování nutné údržby
a oprav bytového fondu. U některých služeb
dojde v příštím roce k úpravě
cen, aby se postupně zajišťovala rentabilita
jednotlivých podniků.
Soudružky a soudruzi, náš výbor se v letošním
roce velmi podrobně zabýval otázkou opravárenských
služeb pro obyvatelstvo a naši poslanci provedli průzkum
ve výrobních závodech, aby se konečně
zevrubně zjistila skutečná příčina
nedostatku náhradních dílů a tím
i neprovádění oprav u domácích
spotřebičů v širokém používání
(ledničky, drobné elektrické spotřebiče,
pračky apod.). Svého času zde v plenárním
zasedání NS upozornil na tuto skutečnost
poslanec Skramuský. Soudruzi poslanci, podstata této
neutěšené situace je v tom, že výrobní
podnik nenese v současné době žádnou
odpovědnost za to, zda jeho výrobek spolehlivě
pracuje v domácnosti, neboť tuto péči
obstarává Kovoslužba nebo Mechanika. Těmto
opravárenským závodům pak se dodávají
náhradní díly přes čtyřstupňovou
distribuční organizaci. Proto výbor po zvážení
a po prodiskutování celé problematiky s pracujícími
ve výrobních závodech, ať už to
bylo v Kovosmaltu, Trnava, Romo, Fulnek nebo v Elektro-Praga,
Hlinsko, za přítomnosti stranických a odborových
složek, komisí lidové kontroly doporučuje
centrálním orgánům, aby v roce 1966
výrobní podniky všech předmětů
široké spotřeby nesly plnou odpovědnost
za opravárenskou a servisní službu u svých
výrobků. Podle našeho názoru by se tato
povinnost měla vztahovat na všechny výrobní
podniky, to znamená i na naše automobilové,
motocyklové a traktorové závody.
Při projednávání návrhu plánu
a rozpočtu u kapitoly spojů doporučil výbor,
aby dodavatelské resorty zajistily dodávky technologického
zařízení ve výši zhruba 50 miliónů
Kčs ročně a stavební organizace kapacitu
20 miliónů Kčs. Výbor vzal zřetel
na to, že pro naši spojovou službu musí
být tyto dodávky zajištěny, aby se v
budoucnu neochromil chod celého našeho hospodářství
včetně bezpečnosti a obrany našeho státu.
Soudružky a soudruzi poslanci, v příštím
roce se uvedou v život ve všech podnicích zásady
nové soustavy plánovitého řízení.
Půjde o velmi závažný úkol, jehož
náročnost a složitost budou znamenat dlouhodobý
proces, který zahrne změny v organizaci, nové
vymezení vztahů mezi orgány plánovitého
řízení v našem hospodářství,
změny ve způsobech a metodách tvorby i realizace
plánu, nový způsob financování
a úvěrování a nový přístup
k provádění mzdové a cenové
politiky. Především se však bude vyžadovat
i změna v myšlení a jednání našich
pracovníků, změna v jejich postoji k potřebám
společnosti, pevnější a úplnější
spojování jejich osobních zájmů
se zájmy výrobních kolektivů a spojení
zájmů výrobních kolektivů se
zájmy celospolečenskými. Proto my, poslanci
NS, jejichž hlavním posláním je práce
ve volebních obvodech jako jeden z nejpřednějších
úkolů vůbec, musíme v živém
styku s občany prosazovat tuto linii nových forem
řízení a plánování.
Bude to velký úkol pro nás pro všechny,
ale jsem přesvědčen, že budeme-li otevřeně
hovořit s našimi pracujícími, pochopí
jistě naléhavost nového způsobu práce,
vedoucího ke zkvalitnění naší
výroby na všech úsecích. Dobrým
vykročením k zdárnému vývoji
naší ekonomiky bude úspěšné
plnění plánu v příštím
roce, kdy musíme řešit nepříznivé
důsledky letošního roku, a v boji za splnění
a maximální překročení plánovaných
úkolů bude spočívat naše poslanecká
činnost v terénu. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. Dohnalovi. Promluví s. posl. Pokorná.
Posl. Pokorná: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci! V důvodové zprávě
k návrhu zákona o státním plánu
rozvoje národního hospodářství
a státního rozpočtu na rok 1966 se mezi jiným
říká, že státní plán
na rok 1966 sleduje posílení nových pozitivních
prvků rozvoje, především důslednějším
zaměřením na kvalitativní stránky
rozvoje národního hospodářství
a počítá s postupným uplatňováním
zdokonalené soustavy plánovitého řízení.
Tím byl vnesen do přípravy plánu ve
všech oblastech našeho hospodářského
a společenského života a na všech stupních
řízení nový aspekt, neboť nová
soustava ekonomického řízení, kterou
se připravujeme uvádět postupně v
život, musí umožnit rychlé a efektivní
řešení věcných problémů
našeho národního hospodářství,
ovšem tak, že bude přihlížet ke konkrétním
podmínkám, v nichž se nacházíme
a jimiž je další rozvoj národního
hospodářství do určité míry
determinován. Zajištění cílů,
které jsme si pro rok 1966 stanovili, bude tedy záležet
na výsledcích práce každého podniku,
každého okresu a každého občana
našeho státu.
Dovolte mi, abych v této souvislosti ukázala na
několika momentech, jak náš liberecký
okres se připravuje na úkoly roku 1966 a jaké
hledá cesty k cílevědomému překonávání
disproporcí, které v jeho dosavadním vývoji,
především z důvodů specifického
charakteru pohraniční oblasti vznikly.
Okres Liberec je součástí průmyslové
aglomerace, v níž bižutérie, textil a
strojírenství řeší v celostátním
měřítku důležité úkoly
v zajištění vývozu našeho zboží
do zemí socialistického tábora i do kapitalistických
států a rovněž v zabezpečení
plánovaných dodávek spotřebního
zboží pro náš domácí trh.
Tyto úkoly uvedených tří oborů
výroby se pochopitelně promítají do
plánu jejich průmyslové činnosti také
pro rok 1966.
Jak jsem se mohla přesvědčit v řadě
závodů na Liberecku, vyvíjejí pracující
v současné době velké úsilí
k tomu, aby již splněním a překročením
státního plánu v letošním roce
byly vytvořeny dobré předpoklady pro výchozí
základnu pro plán na rok 1966. Jsme si totiž
vědomi toho, že úkoly, před nimiž
nyní v libereckém okrese stojíme, jsou mnohem
náročnější proti minulým
létům, a chtěla bych připomenout dva
závažné činitele, které jsou
rozhodující pro jejich plnění.
Základ jistě spočívá především
v tom, jak rychle se podaří přeorientovat
řídící a organizátorskou činnost
každého ředitele podniku, mistra a dělníka
na neprodlené nastoupení cesty k intenzívnímu
rozvoji hospodářství. Neméně
důležitá však bude okolnost, jak důsledně
budou zabezpečována ta opatření vlády,
která sledují řešení naší
hospodářské problematiky vcelku i v jednotlivých
oblastech státu.
Jaké možnosti máme nyní k uplatnění
tohoto druhého hlediska u nás na Liberecku!
V materiálu, zpracovaném SPK, který byl podkladem
vládního usnesení č. 473 z konce září
letošního roku o rozvoji průmyslu v okresech
Liberec a Jablonec nad Nisou do roku 1970, se jeví jako
reálný předpoklad zvýšení
průmyslové zaměstnanosti ze zdrojů
v okrese Liberec o 1400 pracovníků, a to s rozdělením
pro bižutérii, textil a pro strojírenství.
Chtěla bych připomenout, že tento počet
je maximum, jehož překročení je vcelku
zbytečné se domáhat, protože více
zdrojů v okrese přirozenou měnou obyvatelstva
pro bilanční rozdělení nepřibude.
Jak však ukázaly návrhové plány
pro bilanci pracovních sil v okrese, sestavené podniky
ministerstva strojírenství a spotřebního
průmyslu, požadovaly tyto resorty pro zajištění
plánovaných úkolů pro rok 1966 takové
zvýšení plánu pracovníků,
že se rovná 50 % přírůstku uvažovaného
pro celou pětiletku. Uvedla jsem, že nemáme
v okrese další možnosti získání
pracovních sil a již tato okolnost svědčí
tedy o tom, že liberecké textilní, bižutérní
a strojírenské závody budou muset vyvinout
velké úsilí k tomu, aby své úkoly
pro rok 1966 splnily s takovým počtem pracovníků,
který je přiměřený možnostem
zdrojů okresu a orientovaly pozornost především
na zintenzívnění výroby, dovedením
zásad nové soustavy včetně hmotných
podnětů v jejím uplatnění až
na každého pracovníka. Jiné řešení
pro rok 1966 není a je třeba říci,
že národní podniky v okrese jsou si této
situace vědomy a snaží se právě
toto hledisko promítnout při rozpracování
zásad vnitropodnikového řízení.
To je jedna stránka věci.
Druhá stránka se týká intenzívního
využití kapacit závodů. Je to druhý
neoddělitelný fakt co nejefektivnějšího
hospodaření ve smyslu nové soustavy. Zde
se však skutečně při přípravě
plánu na rok 1966 ukázalo, že plné využití
kapacit závodů vyžaduje v některých
případech větší počty
pracovníků, než které jsou v oblasti
k dispozici.
Vládní usnesení o rozvoji průmyslu
v okrese Liberec a Jablonec, o němž jsem se již
zmínila, řeší tento nesoulad dvěma
způsoby:
1. Zvýšením bytové výstavby v
oblasti při zachování celokrajského
rozsahu výstavby a výstavbou svobodáren pro
pracovníky z jiných okresů a krajů.
2. Uskutečňováním postupné
likvidace některých neefektivních malých
provozoven a převodem pracovníků z těchto
likvidovaných závůdků do velkých
rozvojových závodů.