Podrobná zpráva o pobytu naší delegace
v Kanadě bude předložena předsednictvu
Národního shromáždění
a otištěna ve zprávách pro poslance
pro informaci všech poslanců.
Soudružky a soudruzi, navrhuji jménem předsednictva
Národního shromáždění,
aby Národní shromáždění
vzalo přednesenou zprávu o činnosti orgánů
Národního shromáždění
v uplynulém období se souhlasem na vědomí.
Má někdo dotaz nebo připomínku k přednesené
zprávě? (Nikdo se nehlásil.) Nemá.
Kdo tedy souhlasí se zprávou, nechť zvedne
ruku. (Děje se.) Děkuji. Národní
shromáždění vzalo tím zprávu
předsednictva Národního shromáždění
se souhlasem na vědomí.
Přikročíme k třetímu bodu pořadu,
kterým je
3. Zpráva předsedy Národního shromáždění
podle čl. 60 odst. 2 ústavy o opatřeních
předsednictva Národního shromáždění
Zprávu přednese místopředseda dr.
Škoda. Prosím, aby se ujal slova.
Místopředseda NS dr. Škoda: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, od poslední plenární
schůze Národního shromáždění
se předsednictvo Národního shromáždění
usneslo podle čl. 60 odst. 2 ústavy na třech
zákonných opatřeních, vyslovilo souhlas
se změnou týkající se Charty Organizace
spojených národů a přijalo dvě
další opatření.
Zákonné opatření předsednictva
Národního shromáždění
ze dne 12.května 1966 o změně zákona
o volbách do Národního shromáždění
a do národních výborů, zákona
č. 34 z roku 1964, které bylo předloženo
jako iniciativní návrh poslanců, stanoví,
že doplňovací volby do Národního
shromáždění a do všech národních
výborů se mohou konat i ve všední den.
K této změně došlo na základě
doporučení národních výborů
a zkušeností z doplňovacích voleb do
místních národních výborů
a okresních národních výborů
konaných zpravidla v sobotu. Ustanovení volebního
zákona, že všeobecné volby do zastupitelských
sborů se konají v době pracovního
klidu, se nemění.
Předsednictvo Národního shromáždění
se rovněž usneslo dne 9.června 1966 na zákonném
opatření, kterým se doplňuje zákon
č. 115 z roku 1965 Sb., o změnách v organizaci
a působnosti některých odvětvových
ústředních orgánů. Tímto
zákonným opatřením se stanoví,
že v oboru vodního hospodářství
působí na Slovensku komise pro vodní hospodářství.
Důležitost tohoto orgánu Slovenské národní
rady je dána specifickými hydrologickými
a geologickými podmínkami Slovenska.
Realizace tohoto zákonného opatření
si v roce 1966 nevyžádá zvýšení
nároků na státní rozpočet.
Dne 9. června 1966 schválilo předsednictvo
Národního shromáždění
zákonné opatření, kterým se
zrušují některé právní
předpisy.
Tímto zákonným opatřením byly
zrušeny právní předpisy, které
neodpovídají potřebám zavádění
nové soustavy plánovitého řízení
národního hospodářství. Jde
jednak o předpisy z let 1945 až 1948, které
již delší dobu nejsou používány,
jednak o novější předpisy, které
nejsou v souladu s novou soustavou plánovitého řízení.
Zákonné opatření zmocňuje rovněž
vládu, aby rušila nebo měnila předpisy
vydané jednotlivými resorty na základě
zákonů, pokud by se dostaly do rozporu s novou soustavou
plánovitého řízení. Tím
se umožní vládě, aby pružně
odstraňovala předpisy bránící
uplatňování nové soustavy řízení.
Předsednictvo Národního shromáždění
projevilo dále dne 12. května 1966 souhlas se změnou
čl. 109 odst. 1 Charty Organizace spojených národů
obsaženou v rezoluci 2101/XX Valného shromáždění
Organizace spojených národů (tisk 75) .
Národní shromáždění vyslovilo
dne 22. prosince 1964 souhlas se změnami článků
23, 27 a 61 Charty OSN, kterými se zvýšila
dosavadní většina hlasů pro rozhodování
v Radě bezpečnosti ze 7 na 9.
Opomenutím sekretariátu Organizace spojených
národů nebyla provedena současně se
změnami uvedených článků i
změna v čl. 109 odst. 1 Charty, který se
týká způsobu rozhodování v
Radě bezpečnosti o svolávání
konference k revizi Charty. XX. Valné shromáždění
Organizace spojených národů zjednalo nápravu
přijetím rezoluce č. 2101/XX. z 20. prosince
1965. Jedná se tedy pouze o uvedení čl. 109
odst. 1 v souladu se změnami v čl. 23 a 27 Charty.
Na schůzi dne 12. května 1966 přijalo předsednictvo
Národního shromáždění
opatření, kterým podle zákona o volbách
do Národního shromáždění
a národních výborů zprostilo soudruha
Emila Chlebce na jeho vlastní žádost poslanecké
funkce. S. Chlebec byl pověřen důležitým
úkolem ve Slovenské národní radě,
kde je v čele komise Slovenské národní
rady pro vodní hospodářství. Svoji
žádost o zproštění funkce poslanec
odůvodnil tím, že se chce plně věnovat
výkonu své nové funkce a vedle toho je poslancem
SNR. Předsednictvo Národního shromáždění
uznalo náročnost nových úkolů
a vyhovělo jeho žádosti.
Konečně se usneslo předsednictvo Národního
shromáždění dne 9.června 1966
zprostit podle zákona o organizaci soudů a o volbách
soudců z funkce soudců z povolání
vojenských soudů k jejich vlastní žádosti
podplukovníka justice dr. Cyrila Krále, majora justice
promovaného právníka Václava Horáka,
podplukovníka justice dr. Zdeňka Schneidera, podplukovníka
justice dr. Miroslava Veverku a podplukovníka justice dr.
Karla Tibitanzla. Podle téhož zákona zvolilo
předsednictvo Národního shromáždění
do funkcí soudců z povolání Nejvyššího
soudu dr. Milenu Hoferovou, dr. Miloše Horáka, podplukovníka
justice dr. Cyrila Krále a majora justice promovaného
právníka Václava Horáka, a do funkcí
soudců z povolání vojenských soudů
kapitána justice promovaného právníka
Miloše Horáčka a nadporučíka
justice promovaného právníka Jána
Vido. Nově zvolení soudci složili podle §
42 zákona č. 36 z roku 1964 předepsaný
slib dne 14. června t. r.
Toto opatření přijalo předsednictvo
Národního shromáždění
podle návrhu předloženého ústředním
výborem Národní fronty a ministrem spravedlnosti,
pokud jde o vojenské soudy v dohodě s ministrem
národní obrany, aby byla obsazena uvolněná
místa u Nejvyššího soudu a u vojenských
soudů. Podplukovníka justice dr. Zdeňka Schneidera,
podplukovníka justice dr. Miroslava Veverku a podplukovníka
justice dr. Karla Tibitanzla zprostilo funkcí soudců
z povolání vojenských soudů, aby mohli
vykonávat činnost v analytické skupině
pro výzkum účinnosti práce vojenských
soudů a příčin kriminalistiky v jednotných
ozbrojených silách, zřízené
při ministerstvu spravedlnosti.
Zákonná opatření předsednictva
Národního shromáždění
byla v souhlasu s čl. 52 odst. 3 ústavy publikována
ve Sbírce. Podle čl. 60 odst. 2 ústavy je
třeba, aby tato zákonná opatření,
stejně jako souhlas se změnou čl. 109 odst.
1 Charty Organizace spojených národů a s
opatřeními týkajícími se zproštění
z poslanecké funkce soudruha Chlebce a zproštění
z funkcí soudců a jejich volby do Nejvyššího
soudu a do vojenských soudů byla schválena
plénem Národního shromáždění.
Předsednictvo Národního shromáždění
předkládá tato opatření a zákonná
opatření plénu Národního shromáždění
ke schválení.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji.
Má někdo dotazy k předloženým
zákonným opatřením nebo připomínky
k opatřením předsednictva Národního
shromáždění? (Připomínky
nebyly.) Nemá. Dám tedy hlasovat.
Kdo souhlasí
- se zákonným opatřením o změně
zákona o volbách do Národního shromáždění
a do národních výborů,
- se zákonným opatřením, kterým
se doplňuje zákon č. 115 z roku 1965 Sb.
o změnách v organizaci a působnosti některých
odvětvových ústředních orgánů,
- se zákonným opatřením, kterým
se zrušují některé právní
předpisy,
- s opatřením, kterým předsednictvo
Národního shromáždění
projevilo souhlas se změnou čl. 109 odst. 1 Charty
Organizace spojených národů, obsaženou
v rezoluci 2101/XX. Valného shromáždění
Organizace spojených národů,
- s opatřením, kterým předsednictvo
Národního shromáždění
zprostilo s. Emila Chlebce na jeho žádost poslanecké
funkce,
- s opatřením, kterým předsednictvo
Národního shromáždění
zprostilo podle zákona o organizaci soudů a o volbách
soudců z funkce soudců z povolání
vojenských soudů dr. Cyrila Krále, Václava
Horáka, dr. Zdeňka Schneidera, dr. Miroslava Veverku
a dr. Karla Tibitanzla a zvolilo do funkcí soudců
z povolání Nejvyššího soudu dr.
Milenu Hoferovou, dr. Miloše Horáka, dr. Cyrila Krále
a Václava Horáka, do funkcí soudců
z povolání vojenských soudů Miloše
Horáčka a Jáno Vido, nechť zvedne ruku.
(Hlasuje se.) Děkuji. Je někdo proti?
(Nikdo.) Zdržel se někdo hlasování?
(Nikdo.) Nikdo. Děkuji.
Národní shromáždění schválilo
zákonná opatření a opatření
předsednictva Národního shromáždění
přijatá podle čl. 60 odst. 2 ústavy
v období od poslední schůze Národního
shromáždění.
Přistoupíme k projednávání
čtvrtého bodu pořadu, kterým je
4. Vládní návrh usnesení, kterým
Národní shromáždění schvaluje
podle čl. 41 ústavy státní závěrečný
účet Československé socialistické
republiky za rok 1965 a ústní zprávu výboru
pro plán a rozpočet.
Vládní návrh usnesení odůvodní
ministr financí soudruh Dvořák. Prosím,
aby se ujal slova.
Ministr financí s. Dvořák: Vážené
soudružky, vážení soudruzi poslanci, vláda
předložila k projednání návrh
státního závěrečného
účtu za rok 1965.
Dovolte mi, abych ve zprávě, kterou máte
všichni k dispozici, uvedl několik slov k výsledkům
finanční politiky a finančního hospodaření
za loňský rok a zmínil se i o dosavadních
výsledcích hospodaření v letošním
roce.
Státní plán a státní rozpočet
na rok 1965 se opíraly o kladné prvky rozvoje národního
hospodářství, které se v něm
začaly projevovat v roce 1964. V roce 1965 měly
být příznivé tendence ve vývoji
hospodářství dále upevněny.
V tom směru se nám podařilo dosáhnout
některých dobrých výsledků.
Dále se zrychlil růst společenské
výroby, zejména v průmyslu a ve stavebnictví.
Stagnace společenské výroby z roku 1963 byla
překonána, na vnitřním trhu se projevil
určitý proces konsolidace. Přesto, že
v roce 1965 jsme měli špatnou úrodu, bylo zabezpečeno
zásobování základními potravinami,
nevznikaly nákupní horečky. Přes výkyvy
u jednotlivých druhů zboží byla v podstatě
zachována cenová hladina, nepatrný vzestup
indexu životních nákladů byl více
než vyrovnán růstem průměrných
mezd v národním hospodářství.
To působilo příznivě na zachováni
stability naší měny.
Na druhé straně, jak zdůraznil první
tajemník ÚV KSČ a president republiky s.
Novotný na XIII. sjezdu strany, v národním
hospodářství stále ještě
trval stav nerovnováhy a ani dosud se nepodařilo
dosáhnout zásadního obratu v efektivnosti
výroby.
Nedostatečná efektivnost se v celohospodářském
měřítku projevila v tom, že zatímco
společenský produkt vzrostl v roce 1965 o 5,5 %
, zvýšil se národní důchod pouze
o 3,7 %. Nepodařilo se tedy splnit záměr
státního plánu dosáhnout snížením
podílu výrobní spotřeby předstihu
růstu národního důchodu před
růstem společenského produktu. I v roce 1965
byla tedy většina přírůstku vytvořeného
společenského produktu pohlcována výrobním
procesem na úkor krytí potřeb obyvatelstva,
posilováni fondu akumulace a rezerv.
I když vnitřní trh byl v podstatě stabilizován,
nemohli jsme zdaleka být spokojeni s jeho kvalitativním
zlepšováním. Chybí stále ještě
četné druhy zboží, málo byly
a jsou dosud zastoupeny nové módní výrobky
a atraktivní zboží pro vyšší
příjmové skupiny, umožňující
denivelizaci ve spotřebě. Přitom, či
lépe řečeno také proto byl přírůstek
úsporných vkladů obyvatelstva mnohem vyšší,
než se v plánu na rok 1965 uvažovalo. Do značné
míry bylo krytí hmotných potřeb obyvatelstva
a celé společnosti dosahováno pomocí
mimořádných dovozů i na úkor
devizové pozice státu.
V odběratelsko-dodavatelských vztazích nedošlo
v roce 1965 k výraznějšímu zlepšení.
Na trhu měl i nadále převahu dodavatel se
všemi nepříznivými důsledky.
Koruna ještě nehraje zde úlohu stimulátora
k dosažení optimálních výsledků.
Jednou z příčin toho byla skutečnost,
že v posledních letech plán při svém
schvalování nebyl zcela vyrovnán a teprve
překračování plánu zajišťovalo
soulad mezi zdroji a potřebami. Jistě není
třeba zdůrazňovat, že plnění
a překračování plánu nemohou
být za této situace rozhodujícím kritériem
efektivnosti hospodářství. Vyrovnání
základních proporcí rozvoje za cenu překračování
dílčích plánů je pro společnost
velmi nákladné.
Zdokonalená soustava řízení má
vytvořit předpoklady pro zmírnění
napětí mezi zdroji a potřebami a tím
pro vyrovnanost plánu.
V roce 1965 se ve 440 organizacích experimentálně
ověřovala účinnost některých
prvků nové soustavy řízení,
zejména zainteresovanosti na hrubém důchodu
a na zisku. Experimentující podniky dosáhly
řady cenných výsledků. Tvorba hrubého
důchodu a zisku byla u nich proti plánu vysoko překročena,
a to vcelku v souladu se zájmy společnosti, podniky
si z nadplánovaných výsledků vytvářely
rezervy. Byly uplatněny i aktivní mzdové
formy, které vedly k růstu produktivity práce.
Také kvalita výrobků, rovnoměrnost
výroby a zájem na uspokojeni potřeb odběratele
se u experimentujících podniků zlepšily.
Tyto výsledky ovšem nutno hodnotit střízlivě,
neboť do určité míry byly důsledkem
využití snadno mobilizovatelných rezerv.
Nová soustava řízení vytváří
nesporné předpoklady pro zvýšení
efektivnosti v národním hospodářství.
Cílevědomé využívání
tržních vztahů v rámci vyrovnaného
státního plánu je nezbytnou podmínkou
vyrovnanosti finančního hospodaření.
K zabezpečení úspěchu nové
metodiky musíme sladěně využívat
všech složek plánu, státního rozpočtu
i ekonomických nástrojů.
Při projednávání návrhu státního
rozpočtu na rok 1965 jsme i zde v plénu Národního
shromáždění zdůrazňovali,
že vyrovnanost státního rozpočtu si
vyžádá značného úsilí
a že ke zlepšení jeho úrovně a
vztahů mezi zdroji a potřebami je třeba realizovat
plánované výdaje jen v přísné
závislosti na tvorbě zdrojů a jen tehdy,
jsou-li podloženy ekonomickým efektem a zejména
při vynakládání prostředků
na společenskou spotřebu přísně
dodržovat hospodárnost a ověřovat nezbytnost
výdajů. Jinými slovy, že je třeba
aktivní finanční politikou mobilizovat zdroje
nad rámec státního plánu a státního
rozpočtu na rok 1965. V průběhu roku 1965
vznikly, jak víte, další nároky na celospolečenské
zdroje.
Dovolte mi, abych se zastavil u některých změn,
ke kterým došlo v průběhu plnění.
Ve srovnání se státním rozpočtem
na rok 1965, schváleným Národním shromážděním,
došlo k překročení příjmů
i výdajů ve výši 4,6 mld. korun na každé
straně.
Na straně příjmů se zejména
zlepšily oproti předpokladům odvody hospodářských
organizací o 1,3 mld. Kčs, daň ze mzdy a
příjmy z pojistného národního
pojištění o 0,5 a příjmy rozpočtových
organizací o 2,1 mld. Kčs.