Na straně výdajů se projevilo to, že
jsme museli především věnovat značné
finanční prostředky na podstatné zvýšení
vývozu k zabezpečení vyrovnanosti plánu
zahraničního obchodu. Ve srovnání
se schválenými částkami v Národním
shromáždění to bylo více než
jedna miliarda korun. Pravdou je, že velká část
doplňujících vývozů byla nutná
k částečné úhradě mimořádných
dovozů obilí.
Stejně tak se v rozpočtu projevily i důsledky
živelných pohrom, které nás postihly
v letech 1964 a 1965. Jejich bezprostřední důsledek
pro státní rozpočet představuje v
roce 1965 více než 1,2 miliardy korun. Zůstane
nesporným kladem, že důsledky přírodních
pohrom nebyly bezprostředně přeneseny na
životní úroveň a společnost je
hradila ze svých zdrojů. Tento postup však
nutně vedl k oslabení celospolečenských
rezerv. Ty bude nutno v příštích letech
doplnit.
Při projednávání návrhu státního
závěrečného účtu ve
výboru Národního shromáždění
pro plán a rozpočet přednesli soudruzi poslanci
řadu kritických připomínek k nedostatkům
v národním hospodářství, které
se projevují svými důsledky i ve státním
rozpočtu.
Tyto připomínky budou využity při přípravě
návrhu rozvoje hospodářství v příštích
letech. Řadu konkrétních připomínek,
zejména těch, které se týkají
hmotné odpovědnosti a kvalitní práce
při provádění investiční
výstavby, efektivnosti zahraničního obchodu,
rozvoje bytové výstavby a stavebních hmot,
prodeje zboží a poskytování služeb
v souvislosti s rozvojem turistiky, podpory podnikavosti a iniciativy
zemědělských družstev, zodpoví
v orgánech Národního shromáždění
příslušní členové vlády.
Dovolte mi v této souvislosti říci několik
slov i o souhrnném plnění státního
rozpočtu v letošním roce za uplynulých
pět měsíců včetně předběžného
výhledu na celoroční hospodaření.
Za těchto pět měsíců převyšují
příjmy výdaje částkou 3,4 mld.
Kčs. V tom se odráží, že dochází
v národním hospodářství v určité
míře k mobilizaci nových zdrojů nad
úroveň, která byla schválena ve státním
rozpočtu. Při hodnocení těchto výsledků
je též se zřetelem k loňským
zkušenostem třeba zachovat střízlivost
a uvědomit si, že při celkové ekonomické
nerovnováze tyto lepší výsledky jsou
teprve předpokladem pro to, aby na jednotlivých
úsecích užití národního
důchodu bylo dosaženo stanovených cílů.
Již při svém vystoupení v Národním
shromáždění k návrhu státního
rozpočtu na rok 1966 jsem poukazoval na důraz, který
klade vláda na vyrovnané státní hospodaření
v tomto roce a na nutnost především zvýšit
tvorbu zdrojů nad částky, s nimiž se
dosud uvažuje. Při rozpočtovém hospodaření
mají být na přední místo posunuty
zejména otázky efektivnosti, rentability a hospodárnosti
a pod tímto zorným úhlem prostředky
rozvážně vydávány. Je třeba
důrazně trvat na tom, aby podniky zejména
snižovaly materiálovou spotřebu a zvyšovaly
čistý produkt.
Zatím předpokládáme, že z titulu
překročení hrubého důchodu
a zisku dosáhneme lepších výsledků
v částce vyšší než 2 miliardy
korun. Určité lepší výsledky
je možno očekávat i v oblasti společenské
spotřeby a v dalších příjmových
a výdajových položkách.
V pozadí těchto poměrně kladných
výsledků se však rýsují složité
ekonomické problémy. K nim patří růst
rozpočtových cen v investiční výstavbě
a objem vývozu, který nestačí krýt
dovozy.
Dosavadní výsledky roku 1966 nás musí
podnítit jednak k větší aktivitě
při řešení velkých věcných
problémů, jednak k cílevědomému
vytváření předpokladů, potřebných
pro rychlé zavádění zdokonalené
soustavy řízení.
Nyní mi dovolte několik doplňujících
poznámek k některým problémům,
o nichž se též mluví v projednávané
zprávě.
Nízká efektivnost investiční výstavby
a řada nepořádku při ní se
staly předmětem oprávněné kritiky
poslanců ve výboru pro plán a rozpočet.
Nutno zdůraznit, že vláda přikládá
k otázkám efektivnost investic prvořadou
důležitost. Dosavadní formy tlaku na efektivnost
výstavby však dosud neměly patřičný
účinek.
V limitované výstavbě poklesla v roce 1965
rozestavěnost - vyjádřeno v rozpočtových
cenách asi o 10 - 15 %, počet rozestavěných
staveb se však vcelku nezměnil. Horší
však byla situace u jmenovité výstavby, kde
podle plánu mělo být dokončeno u průmyslových
resortů 246 staveb, ale dokončeno jich bylo jen
117, tj. 47,6 %. Je třeba vidět, že nadměrnou
rozestavěností se nám krátí
národní důchod každoročně
o značné částky.
Současně došlo k růstu rozpočtových
cen staveb. U 91 jmenovitých staveb představuje
zvýšení rozpočtových cen zhruba
tři čtvrti miliardy korun.
Změny koncepce investiční výstavby,
opožďování projekčních prací
a z něho plynoucí stavební nepřipravenost,
neúměrně dlouhá doba výstavby,
opožděné uvádění kapacit
do provozu a nízká efektivnost vybudovaných
investic vedou k vážným poruchám všech
základních finančních vztahů
reprodukčního procesu.
Pro rok 1966 byly již částečně
uplatněny zásady hmotné odpovědnosti
podniků a výrobních hospodářských
jednotek za rozsah a efektivnost investiční výstavby
hospodářských organizací v průmyslu
a ve stavebnictví. Jde zejména o povinnou účast
podniků na financování investic z vlastních
zdrojů ve výši 15 %, to je neméně
6 % z hrubého důchodu nebo zisku a zůstatků
na investičních účtech z minulého
roku a nejvýše 9 % z investičního úvěru.
Vzhledem k vážným nedostatkům v investiční
výstavbě musíme důsledně trvat
na tom, aby odvody ze základních prostředků
byly důsledně placeny od stanovené doby uvedení
do provozu a aby byly placeny těmi, kdo zpoždění
ve výstavbě zaviňují. Věříme,
že tento tlak bude účinnější,
než dosavadní snaha vlády o širší
uplatnění osobního postihu. K výraznému
zlepšení ve zvyšování efektivnosti
a snižování rozestavěnosti investic
by mělo dojít od roku 1967. V koncepci financování
investic z vlastních zdrojů a z úvěru
počínaje rokem 1967 se uvažuje přejít
na důsledné uplatňování hmotné
odpovědnosti investorů za investice a plné
využívání ekonomických nástrojů.
Vedle nového způsobu financování investic
hospodářských organizaci z vlastních
zdrojů a z úvěru přispěje,
jak očekáváme, ke zrychlení dokončování
staveb a k bezporuchovému uvádění
kapacit do provozu významně také přechod
na systém fakturace dokončených objektů
a provozních souborů. To, že dodavatel dostane
od investora zaplaceno až po dokončení objektu,
bude ho nutit k rychlému a přitom kvalitnímu
ukončení akce. Navrhuje se, aby po dokončení
stavby bylo zadrženo dodavateli až 10 % rozpočtové
ceny (faktury), které mu budou uvolněny po uvedení
kapacity do provozu, až odstraní veškeré
závady zjištěné při kolaudaci.
Pozornosti si zasluhuje skutečnost, že v loňském
roce nebyl splněn plánovaný výnos
daně z obratu jako rozhodujícího státního
příjmu. Přestože nejde o řádově
velkou položku, skrývá se za jejím nesplněním
vážná problematika našeho vnitřního
trhu, jako je malá pestrost výrobků, nízká
kvalita a nedostatek výrobků pro vyšší
příjmové skupiny.
Tato situace se opakuje i v letošním roce.
Maloobchodní obrat v roce 1966 má podle plánu
vzrůst proti minulému roku o 4,2 %.
Maloobchodní obrat v prvních pěti měsících
letošního roku byl překročen u hlavních
systémů zhruba o 0,4 mld. Kčs. Z projednávání
plánu však víme, že zdaleka není
uspokojivá situace ve skladbě dodávek.
Přes řadu jednání nepodařilo
se odstranit rozpory mezi výrobou a obchodem u nejdůležitějších
tzv. nedostatkových druhů zboží, kde
jsou stále nepokryty požadavky vnitřního
trhu v rozsahu přes 600 mil. Kčs. Zvýšené
dodávky tohoto zboží znamenají jistou
realizaci maloobchodního obratu, a proto by měl
být hlavní zájem obchodu upřen na
jejich získání.
Podobná situace je i v potřebné obměně
sortimentu, kde nebyly zajištěny požadavky obchodu
na dodávky nových druhů zboží
v rozsahu cca 500 mil. Kčs. Přitom význam
obměny a modernizace sortimentu spotřebního
zboží na našem vnitřním trhu poroste
zejména v souvislosti s postupnou denivelizací příjmů
našich pracujících.
Tyto nedostatky se přímo odrážejí
v tom, že rostoucí kupní síla není
plně uspokojována. Část vkladů
představuje nuceně odloženou kupní sílu
a je projevem nedostatků ve struktuře průmyslového
zboží, zaostávání bytové
výstavby a placených služeb obyvatelstvu.
Významným nástrojem k ovlivnění
trhu, zejména směrem ke spotřebě předmětu
dlouhodobé spotřeby, jsou půjčky,
poskytované pracujícím státními
spořitelnami. V loňském roce bylo na půjčkách
vyplaceno 3774 mil. Kčs, splaceno bylo 2788 mil. Kčs.
Ke zlepšení trhu by mohlo přispět zvýšení
aktivity jednotných zemědělských družstev
při nových formách prodeje jejich výrobků
obyvatelstvu, jak se o tom hovořilo při projednávání
státního závěrečného
účtu ve výboru pro plán a rozpočet.
V zahraničním obchodě platí pro nás,
jako pro malou zemi s poměrně chudou surovinovou
základnou, ale rozvinutou ekonomikou, intenzívně
se zapojovat do mezinárodní dělby práce.
Hlubší zapojení naší ekonomiky
do mezinárodní dělby práce je jednou
ze základních podmínek dalšího
rychlého rozvoje a zefektivnění národního
hospodářství.
Proto XIII. sjezd strany ukládá cílevědomě
rozšiřovat zapojení ČSSR do mezinárodní
dělby práce a zvyšovat obrat zahraničního
obchodu rychleji než národní důchod.
Slýcháváme občas hlasy, ze nelze již
zvyšovat vývoz. Těmto tendencím je třeba
čelit, neboť fakta ukazují, že obrat zahraničního
obchodu na obyvatele činí v současné
době u nás 2426 korun, zatímco v jiných
hospodářsky rozvinutých zemích s přibližně
stejnou strukturou ekonomiky až 6800 korun.
Skutečnost, že se nám zatím stále
nedaří dostatečným tempem rozvinout
výrobu pro vývoz, způsobuje nejen menší
pestrost vnitřního trhu, ale také nedostatek
prostředků na rychlejší zavádění
nové techniky a využívání zahraničních
licencí.
Jestliže zdůrazňujeme nutnost zvýšení
vývozu, máme na mysli efektivní vývoz.
V tom směru máme velké rezervy jak v kvalitě
výrobků, tak i v obchodní zdatnosti příslušných
organizací.
Lepších cen na zahraničních trzích
by mohlo být dosaženo různými cestami,
např. lepším využíváním
situace na zahraničních trzích, snížením
počtu reklamací (v roce 1965 ztráty z titulu
reklamací činily 42,4 mil. Kčs), podstatným
zlepšením kvality a servisu u vyvážených
výrobků a docílením lepších
kilogramových cen u vývozu strojů a zařízení.
Např. při zlepšení kilogramové
ceny o 1 Kčs docílili bychom při vývozu
strojů do kapitalistických států více
asi o 190 mil. Kčs o. p. Reálnost tohoto cíle
ukazuje srovnání, že zatímco evropský
průměr docílené ceny za 1 kg strojírenského
vývozu činí 13,60 Kčs, dosahujeme
u nás pouze 8 Kčs.
Přitom nutno zdůraznit, že dosažení
tohoto cíle vyžaduje všestranně zlepšit
kvalitativní stránku našeho zahraničního
obchodu, zajistit pro vývoz zboží v potřebném
sortimentu, v kvalitě a s nejvyšší technickou
úrovní, s co nejkratšími dodacími
lhůtami, s dokonalým servisem atd.
Považoval jsem za účelné se o těchto
věcech zvlášť zmínit zejména
proto, že v současné době ústřední
orgány velmi intenzívně pracuji na takovém
uplatnění ekonomických nástrojů
ve vztahu mezi výrobou a zahraničním obchodem,
které by výrazně přispěly k
efektivnosti zahraniční směny. Má
to být celá soustava opatření. Jejich
cílem je výrazně prohloubit zájem
výrobce i obchodní organizace na maximálním
devizovém výnosu vzhledem k vynaloženým
nákladům.
Jedním z vážných problémů
našeho národního hospodářství
v současné době je neúměrně
vysoká zaměstnanost; v průmyslu lze současný
stav označit dokonce za přezaměstnanost.
V letech 1960 - 1965 jsme investovali do národního
hospodářství přes 250 mld. korun,
z toho zhruba 120 miliard do průmyslu. Tyto obrovské
prostředky se však neprojevily tím, co je zpravidla
výsledkem investic a nové techniky, tj. úsporami
pracovních sil. Někteří vedoucí
pracovníci jakoby zapomněli, že snižování
počtu pracovních sil je jednou ze základních
podmínek zvyšování produktivity práce
a dalšího rozvoje výroby. Vždyť jen
v roce 1965 vzrostly v průmyslu počty pracovníků
proti roku 1964 o 1,9 %, což představuje cca 43 tisíc
lidí.
Nadbytek pracovníků v některých podnicích
při současném jejich nedostatku v mnoha nově
vybudovaných kapacitách má za následek
značný úbytek společenských
zdrojů. Na jedné straně se mzdy vyplácejí
nadměrně, zřeďují se prostředky
na denivelizaci a zvýšení zainteresovanosti
a na druhé straně se ochuzujeme o produkci z nových
kapacit a snižujeme objem jiných odvětví,
např. placených služeb. Také nedostatečný
stav údržby domovního majetku, bytů
a bytového zařízení, silnic, souvisí
úzce s nadměrnou zaměstnaností ve
výrobní sféře.
Orgány vlády hledají nyní nevhodnější
nástroj, který by na podniky působil intenzívněji
ve směru využití rezerv v pracovních
silách. Bylo by účelné, aby se kolektivy
podniků a jejich vedoucí více seznámili
s organizací práce progresívních podniků
doma i v zahraničí, porovnáním si
ověřili, jaké rezervy mají ve svých
podnicích, a přikročili k jejich postupné
mobilizaci.
Soudružky a soudruzi poslanci,
projednávání státního závěrečného
účtu v Národním shromáždění
je příležitostí, kdy se zamýšlíme
nad dosaženými výsledky i neúspěchy.
XIII. sjezd KSČ zhodnotí dosavadní vývoj
a vytyčil úkoly dalšího rozvoje. Není
sporu o tom, že ve vývoji naší společnosti
převažují kladné rysy a že bylo
dosaženo významných úspěchů
na všech úsecích naší společnosti.
Jedním ze základních úkolů
při plnění sjezdových usnesení
je dobudování zdokonalené soustavy řízení,
která má přispět k podstatnému
obratu našeho hospodářství směrem
k efektivnosti.
V této soustavě řízení má
sehrát významnou úlohu i státní
rozpočet, který i nadále zůstává
základním finančním plánem
státu. Připravujeme proto návrhy jeho nové
náplně a hledáme cesty jeho zdokonalení
jako významného ekonomického nástroje.
Usilujeme o to, aby rozpočet umožňoval provádění
cílevědomé finanční politiky,
zaměřené na růst efektivnosti. V brzké
době dáme orgánům Národního
shromáždění příležitost,
aby posoudily, nakolik nové pojetí státního
rozpočtu je s to působit účinněji
na efektivnost a hospodárnost.
Jménem vlády navrhuji, aby státní
závěrečný účet za rok
1965 byl schválen. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
ministru Dvořákovi. Zpravodajskou zprávu
k vládnímu návrhu usnesení přednese
předseda výboru pro plán a rozpočet
posl. Tymeš. Prosím, aby se ujal slova.
Zpravodaj posl. Tymeš: Soudružky a soudruzi,
návrh státního závěrečného
účtu za rok 1965 projednával výbor
pro plán a rozpočet za účasti delegací
všech výborů Národního shromáždění.
Výbor mě pověřil, abych o jeho stanovisku
ke státnímu závěrečnému
účtu informoval plenární zasedání
Národního shromáždění
a doporučil vládní návrh usnesení
o státním závěrečném
účtu ke schválení.
Při jednání ve výboru pro plán
a rozpočet jsme vycházeli z hodnocení výsledků
národního hospodářství, které
velmi obsáhle a objektivně provedl XIII. sjezd KSČ,
a srovnávali jsme státní plán a státní
rozpočet na rok 1965 a jeho odůvodnění
zástupci vlády s konkrétními výsledky
hospodaření.
Úloha státního plánu a rozpočtu
na rok 1965 byla vládou charakterizována jako další
krok při upevňování cílů
XII. sjezdu KSČ a jako pokračování
a prohloubení kladných tendencí založených
v naší ekonomice v roce 1964.
Vláda zdůrazňovala, že v plánu
jsou mnohé pozitivní prvky směřující
k dalšímu snížení napjatosti mezi
zdroji a potřebami naší společnosti
a k posílení efektivnosti rozvoje ekonomiky; že
plán vytváří předpoklady pro
růst zemědělské výroby, pro
zlepšení služeb, pro mobilizaci nevyužitých
rezerv především ve výrobní spotřebě
a v lepším využívání základních
fondů. Plánem na rok 1965 se měla obnovit
dynamičnost rozvoje naší ekonomiky.