Předseda NS s. Laštovička: Děkuji.
Promluví poslanec Mikulášek.
Posl. Mikulášek: Soudružky a soudruzi
poslanci, vážení hosté! Poslední
dobou věnujeme my poslanci v Národním shromáždění
mimořádnou pozornost ekonomice národního
hospodářství. Jak víte z jednání
XIII. sjezdu KSČ, období prudkého vzestupu
průmyslové výroby a úspěšného
rozvoje ostatních odvětví národního
hospodářství do r. 1961 bylo dočasně
vystřídáno obdobím poznamenaným
negativními jevy zapříčiněnými
především starým administrativním
způsobem řízení. Do popředí
naší poslanecké činnosti se dostává
kontrola, neboť jsme se v praxi mnohokráte přesvědčili,
jak důležitým nástrojem řízení
je též důsledně prováděná
kontrola. Přitom nejde o jakoukoli kontrolu, nýbrž
o takovou, při níž se daří proniknout
k podstatě projednávaného problému
a na základě analýzy dospět k správnému
vytyčení dalšího postupu.
Při této pracovní metodě si uvědomujeme
a znovu to potvrdila červnová schůze našeho
výboru pro plán a rozpočet, že se více
a častěji dostáváme do pozice kritiků
než spolutvůrců zásadních rozhodnutí.
Proto se vážně zamýšlíme
nad tím, jak kontrolní činnost - nástroje
daného nám ústavou - správně
používat. Slovo, vznesené na půdě
parlamentu, to je mocná zbraň, můžeš
jím povzbudit, ale též dosáhnout opaku
mezi lidmi, zvláště když tisk, rozhlas
nebo televize jeho význam někdy zkreslí.
Je tedy na místě odpovědné zacházení
s ním.
Ministr financí soudruh Dvořák ve svém
expozé se zmínil, že průběh schůze
našeho výboru pro plán a rozpočet, rozšířeného
o delegace z ostatních výborů Národního
shromáždění byla velmi kritická.
To proto, soudruhu ministře, že všichni poslanci
při projednáváni zprávy o státním
závěrečném účtu za minulý
rok cítili plnou odpovědnost před svými
voliči za hospodaření státními
prostředky. Je třeba zcela otevřeně
říci, že jsme doporučovali plenární
schůzi NS státní závěrečný
účet ke schválení, avšak s pocitem
malého uspokojení. Přesto žádný
diskusní příspěvek nebyl poznamenán
pesimismem. Není k němu též žádných
důvodů. Ani sebevíce kritiky od poslanců
ba i od občanů naší republiky nemůže
smazat z naší historie skutečnost, jak daleko
jsme rozvinuli v naší zemi výrobní síly,
co všechno dobré již bylo pro naše pracující
uděláno.
V žádném případě není
na škodu věci, jestliže se v našem Národním
shromáždění hlouběji zamýšlíme
nad problémy ekonomiky našeho národního
hospodářství a hledáme cesty, jak
se co nejúčinněji zapojit do první
linie bojovníků za důslednou realizaci usnesení
XIII. sjezdu Komunistické strany Československa.
Jak jsem již uvedl při projednávání
státního závěrečného
účtu na rozšířené schůzi
našeho výboru, kladli jsme si otázku, jak je
možné, že vynaložené úsilí
celé společnosti není úměrné
dosaženým výsledkům. V čem to
vězí? Ze které strany rozmotávat ono
zamotané klubko a kde hledat řešení?
Zpráva o státním závěrečném
účtu přesvědčivě dokazuje,
že splnění vytyčeného cíle
pro r. 1965, tj. obnovit růst společenské
výroby, jakožto předpoklad zastavení
narůstání některých negativních
tendencí v národním hospodářství,
že toho všeho bylo dosaženo. Myslím, že
je správné při této příležitosti
z půdy Národního shromáždění
poděkovat všem pracujícím naší
republiky, kteří se přičinili o obnovení
dynamiky růstu národního hospodářství.
Vysoká tempa rozvoje průmyslové výroby
- 7,9, produktivity práce - 6,2 i dodržení
zdravé relace mezi růstem produktivity práce
a průměrnými výdělky 6,2: 2,2,
jakož i překročení příjmů
státního rozpočtu o 4,5 % svědčí
o plné podpoře našich pracujících
směrnici, která byla státním plánem
a státním rozpočtem pro r. 1965 vytyčena.
Domnívám se však, že je také správné
současně posoudit, jaký užitek naší
společnosti tato splněná linie přinesla.
Odpověď rovněž nacházíme
ve zprávě, kterou jsme všichni obdrželi.
Říká, že národohospodářská
rentabilita poklesla zhruba o 3,5 mld. Kčs. Nadále
stále větší část produkce,
jak už zde bylo přede mnou řečeno, se
obrací uvnitř výrobního procesu a
stále relativně menší část
produkce může být použita pro krytí
hmotných potřeb obyvatelstva, pro rozšiřování
výrobní základny a hmotné zabezpečení
společenské spotřeby.
Tato skutečnost nezvratně dokazuje, že při
starém pojetí úlohy plánu musí
sebelépe formulované snahy centra zůstat
jenom přáním, protože naráží
na plánem vytvořené ekonomické podmínky,
které nutí chozrasčotní sféru,
to je závody a podniky, myslit a jednat jinak. Nabízí
se tedy otázka, zda lze za takové situace vůbec
tvrdit, že reprodukční proces probíhá
v souladu s představami centra, když již po několik
let se nedaří centru změnit vývoj
v rozhodujících ekonomických směrech?
Není probíhající skutečnost
v ekonomice současně pramenem moudrosti a vodítkem
při hledání správného vztahu
mezi plánem a trhem? Není také současně
pobídkou, abychom se i my, poslanci Národního
shromáždění, zamýšleli nad
účinností a metodami vlastní práce,
zejména v souvislosti se schvalováním dlouhodobých
plánů, státního rozpočtu a
závěrečného účtu?
Nechci předbíhat úkolu, ani mi to nepřináleží,
před nímž všichni poslanci ve výborech
NS stojíme a také nepochybuji o tom, že najdeme
způsob, aby Národní shromáždění,
při zachování účelné
dělby práce mezi vrcholnými státními
orgány a při využívání
jejich činnosti, přizpůsobilo svou činnost
k nově se vytvářejícím podmínkám
v plánování a řízení.
Chtěl bych jen v této souvislosti vyslovit svůj
názor, ze klíč k řešení
našich problémů v národním hospodářství
- ať se to zdá jakkoli a komukoli absurdní
- není v současné době v ekonomice,
nýbrž v politice a pokud tomu tak není, můžete
mně opravit. Myslím, že v této skutečnosti
bude třeba při zaměření naší
práce přihlédnout při projednávání
všech úkolů.
Bude prospěšné jít mezi pracující
a se znalostí problémů trpělivě
jim vysvětlovat nutnost i následky ekonomického
klima, v němž se bude odehrávat proces strukturální
přestavby společnosti, a to jak ve sféře
materiální, tak i duchovní. Současně
však bude třeba je přesvědčit,
že návrat ke staré administrativní metodice
řízení není možný i za
cenu, že by bylo nutno v tomto přechodném období
podstoupit sebetěžší zkoušky zralosti
a uvědomělosti každého občana,
opakuji, každého občana. Prosadit ekonomické
řízení, to nebude snadná a bezkonfliktní
záležitost, zvláště u těch
lidí, kteří ještě přešlapují
a nevědí kudy kam. Názorovou jednotu bude
třeba teprve vybojovat stálým a trpělivým
přesvědčováním, až si
v praxi každý člověk uvědomí,
oč jde. Myslím, že nemůže být
šlechetnějšího úkolu poslance NS
v dané etapě vývoje společnosti než
jít v první linii této fronty, na níž
musí být sveden rozhodný boj se starými,
již několik let trvajícími návyky
a myšlením lidí.
Soudružky a soudruzi poslanci, vážení
hosté! Dovolte mi ještě poznámku k problematice
nevýrobní sféry. Není téměř
schůze kteréhokoliv výboru NS, a dá
se to zjistit ze zápisů, abychom se k tomuto tématu
nevraceli a nenaznačovali nutnost, opakuji, naléhavou
nutnost změny relace mezi výrobní a nevýrobní
sférou v její prospěch. Přitom si
uvědomujeme, že náš stát vynaložil
na tzv. společenskou spotřebu v r. 1965 55,3 mld.
Kčs, což je 31,3 % z užitého národního
důchodu. To není malá částka.
Spíše naopak. Z hlediska struktury užití
národního důchodu a nutnosti posilovat přímou
odměnu za práci je zapotřebí dosáhnout
rychlejšího růstu osobní spotřeby
před společenskou. Také zde se zdá,
že se ocitáme v začarovaném kruhu, protože
se nám nedaří dosáhnout zvratu v relaci,
pomalejšího přírůstku národního
důchodu než společenského produktu.
Náš výbor pro plán a rozpočet
je toho názoru, že nastává doba, abychom
zcela otevřeně přehodnotili povinnosti, které
náš stát na sebe převzal při
zabezpečování potřeb obyvatelstva.
Zde nejde o kritiku toho, že stát další
formou zvyšuje životní úroveň pracujících.
V tom je přece veliká přednost našeho
socialistického zřízení, kterou nám
pracující v kapitalistickém zřízení
právem závidí. Jde o zamýšlení,
zda v některých případech nepřekračujeme
míru a zda je objektivně možné z centra
vyhovět nepřehlednému množství
zájmů při uspokojování potřeb
jednotlivců. Zde je vždy nebezpečí,
že ať se snažíš - jak se lidově
říká - sebevíc, nikdy nevíš,
zda jsi přišel druhému s darem zrovna vhod.
Chtěl bych to dokumentovat pouze na jednom příkladu,
i když podobných v naší společnosti
je více a snad i typičtějších.
Mám tu na mysli naši bytovou politiku. Stalo se jaksi
samozřejmostí v tomto státě, že
se v sobotu dva mladí lidé vezmou a v pondělí
jdou na národní výbor a žádají
byt. Nic proti tomu, že se chtějí mladí
osamostatnit, mít vlastní střechu nad hlavou,
žít podle svých představ. Za zamyšlení
však stojí situace, jak to ukázalo anketární
šetření, že mladí lidé většinou
vstupují do manželství bez úspor, s
představou pokračovat dál ne vždy v
úsporném způsobu života. A starosti?
To je věc otců, maminek a také státu.
Nebylo by tedy na místě vytvářet podmínky,
aby naše mládež začala o něco dříve
hospodařit s penězi a spatřovat právě
v tom jádro teze stát ekonomicky na vlastních
nohou? Možnosti úspor tady jsou, naše poctivě
pracující mládež si nevydělává
málo. Myslím, že starost o byt bychom mohli
s klidným svědomím decentralizovat na tyto
mladé lidi, samozřejmě s tím, že
jim v jejich starostech budeme nadále pomáhat.
Ale bydlet nechce jen mládež. Stavět si své
hnízdo po způsobu svých předků,
jak to velmi výstižně vyjádřil
v našem výboru s. posl. Borůvka, to je přece
i biologický zákon člověka. Náš
stát staví byty, a ne málo, jak všichni
víme. Přesto potřeby nejsou zdaleka uspokojeny
a vyřešení tohoto problému se posouvá
až za r. 1970. Nechci dále zdržovat výpočtem
problémů, které má náš
stát s údržbou domů, ať jde o hmotnou
či finanční stránku věci. Chci
se však jenom zeptat, jak dlouho si budeme moci tyto velké
prostředky vynakládané na generální
opravy a údržbu bytového fondu ještě
dovolit. Není tedy na místě, aby se stát
i zde podělil s občany o své starosti o byty?
Přitom je třeba si všimnout té skutečnosti,
že stát staví v různých formách
tisíce bytů pro lidi, ale lidé chtějí
rodinné domky, pořizují si chaty, kupují
auta, jezdí do ciziny atd. Jak je vidět, naši
občané mají peníze, mají snahu
něco tvořit, chtějí stavět.
Brání jim v tom však nedostatek stavebních
materiálů a některé stavební
předpisy. Proto jsou v mnohém směru nuceni
zaměřit realizaci své kupní síly
k jiným tržním fondům, jejichž
zabezpečení nám občas působí
další starosti. Cožpak tento stav, který
již trvá několik let, není v našich
silách změnit? Většinu toho, co je zapotřebí
k výstavbě rodinných domků, tvoří
přece naše domácí suroviny. I stavebních
kapacit bude dostatek, jen co skončíme s tzv. fasováním
investic. Pro vyřešení bytového problému
ještě ve 4. pětiletce hovoří
i další okolnost související s nutností
redistribuce pracovních sil. Mám tu na mysli takovou
věc. Mnohdy se rozpakujeme likvidovat nerentabilní
provozovnu nebo modernizovat výrobu jen z jakési
obavy místní nezaměstnanosti. Samozřejmě,
že nutný proces redistribuce pracovních sil
nepůjde jako po másle. Nezavírejme oči
před životem a počítejme, že vzniknou
přechodné komplikace s tímto procesem. Proč
tedy nedat tomuto přechodnému období organizovaný
charakter a nepoužít uvolněné pracovní
síly přechodně k odstranění
disproporcí v nevýrobní sféře,
a tedy i k urychlení řešení bytového
problému?
Prosím, soudružky a soudruzi poslanci, za prominutí,
že předbíhám projednávání
návrhu zákona o osobním vlastnictví
k bytům. Využívám však této
příležitosti k tomu proto, že jsem byl
pověřen výborem pro plán a rozpočet,
abych vyjádřil stanovisko poslanců tohoto
výboru, že iniciativní návrh zákona
předložený Slovenskou národní
radou by měl být povzbuzením, jak dořešit
bytový problém. Návrh zákona si neklade
za cíl řešit tuto otázku, otvírá
však široké možnosti řešení.
V současné době existuje řada nedořešených
nebo ne zcela vyhovujících opatření,
ať již jde o zákon o hospodaření
s byty, o rodinné domky, o údržbu bytového
fondu nebo i o problémy, které vzniknou vydáním
zákona o osobním vlastnictví k bytům.
Máme za to, že by vláda měla ve vhodné
době přistoupit k řešení bytového
problému a soustředit tuto problematiku do jediného
zákona, který by ulehčil státu v péči,
kterou vynakládá svými finančními
zdroji na tuto občanskou záležitost.
Závěrem rovněž doporučuji vládní
návrh usnesení o státním závěrečném
účtu Československé socialistické
republiky za rok 1965 ke schválení v předloženém
znění.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Mikuláškovi.
Soudružky a soudruzi, přerušuji nyní schůzi
do 15 hodin.
Předseda NS s. Laštovička (zvoní):
Soudružky a soudruzi, pokračujeme v rozpravě.
Slovo má posl. Míšková Jaroslava.
Posl. Míšková: Soudružky a soudruzi
poslanci! Soudruh ministr Dvořák ve své zprávě
ke státnímu závěrečnému
účtu hovořil rovněž o podílu
výroby a obchodu při zajišťování
potřeb našich občanů za minulý
rok. Ve svém diskusním příspěvku
bych chtěla poukázat na vývoj maloobchodního
obratu v letošním roce.
Dobré plnění maloobchodního obratu,
kterého bylo dosaženo v roce 1965, pokračuje
prozatím i v letošním roce. Pro letošní
rok byl stanoven orientačně ve schváleném
státním plánu plán maloobchodního
obratu ve výši 116,6 mld. Kčs, tj. proti skutečnosti
docílené za rok 1965 více o 4,2 %. Za první
čtvrtletí letošního roku dosáhly
proti stejnému období minulého roku všechny
obchodní systémy, které realizují
maloobchodní obrat, vyššího obratu téměř
o 1,5 mld. Kčs, tj. zvýšení o 6,2 %,
což je značně více, než předpokládá
celoroční růst. Růst maloobchodního
obratu o 6,2 % je rychlejší než růst peněžních
příjmů obyvatelstva, které vzrostly
za první čtvrtletí o 4,5 %. Dochází
tedy k příznivému vývoji v plnění
plánu maloobchodního obratu na rozdíl od
předcházejících let, kdy vývoj
v porovnání s peněžními příjmy
obyvatelstva byl opačný.
Jinak začalo plnění maloobchodního
obratu ve druhém čtvrtletí, kdy po přechodném
zhoršení plnění v měsíci
dubnu se v květnu plnění maloobchodního
obratu opět zlepšilo. Plán byl překročen,
takže od začátku roku do konce května
je plán překročen o 1 % , tj. téměř
o 400 mil. Kčs. Dosavadní vývoj maloobchodního
obratu nasvědčuje tomu, že orientační
ukazatel maloobchodního obratu vyplývající
ze schváleného státního plánu
bude celoročně překročen.
Vzhledem k současnému překračování
plánu maloobchodního obratu a k úvahám
o vývoji příjmů obyvatelstva, kde
Státní komise pro finance, ceny a mzdy uvažuje
s překročením pravděpodobně
o 1,5 až 2 mld. Kčs, předpokládá
ministerstvo vnitřního obchodu v současné
době shodně s SPK, že překročení
maloobchodního obratu za rok 1966 bude nejméně
o 1 mld. Kčs vyšší než plán.
Podle dalšího vývoje v plnění
plánu obratu bude přirozeně nutno úvahy
o očekávaném plnění obratu
dále zpřesňovat.
Žádoucí překračování
plánu maloobchodního obratu vyžaduje ovšem
současně zajišťovat i zvýšené
dodávky zboží, především
průmyslového, v žádaném množství
a struktuře, a to jak z tuzemské výroby,
tak i z dovozu. Současně s tím je třeba
vytvořit optimální výši zásob,
která bude zajišťovat plynulé uspokojování
spotřebitelské poptávky.
Podle dosavadního vývoje se z tuzemské výroby
a z dovozu podaří každoročně
zvýšit dodávky zejména průmyslového
zboží přibližně o 2 mld. Kčs.
Je to však zejména zboží stávajícího
sortimentu a v menší míře již ve
zboží, které je nejvíce spotřebiteli
požadováno. Jinak tomu není ani v letošním
roce a uspokojování potřeb bude tedy obtížné
i v příštích letech.
Podle informací ministerstva vnitřního obchodu
zůstává nezajištěno v letošním
roce přibližně 81 nejdůležitějších
nedostatkových druhů a skupin zboží.
S odstraněním nedostatkovosti u těchto druhů
zboží se počítá až do roku
1970, kde se mají dodávky zvýšit proti
letošnímu roku o 35,3 %. Ukazuje se však, že
i po této úvaze zůstává dále
nezajištěno proti požadavkům obchodu za
840,4 mil. Kčs v roce 1970. To znamená, že
se výroba nezvyšuje úměrně s
potřebami vnitřního trhu.
Problémy v zajišťování tohoto zboží
jsou soustředěny zejména do spotřebního
a těžkého průmyslu a jedná se
zejména o punčochové zboží, textilní
výrobky z nových syntetických materiálů
v různých úpravách, skleněné
a porcelánové zboží, koženou galanterii,
kamna teplovodní v různém provedení,
vany koupelové a litinové smaltované, vany
pozinkované a různé strojírenské
výrobky pro domácnost, jednostopá vozidla
a pneumatiky a řadu dalších druhů.
Jsou však i takové příklady, které
se projevují rovněž v našem Severočeském
kraji, že v sortimentu domácích potřeb
klesá poptávka po některých druzích
zboží - jsou to třeba velké pračky,
ovšem na druhé straně není možné
uspokojit poptávku po malých pračkách
značky Romana a v našem kraji i pračky Virena.
Uvedla jsem, že není dostatečně kryta
poptávka rovněž u pletařských
výrobků. Zde se ukazuje, že výroba sice
plní své dodávky pro obchod v korunových
objemech, avšak nezajišťuje množství.
Uvedu to na příkladě. Na plán pleteného
vrchního ošacení dodá výroba
méně o 1,751 mil. kusů v letošním
roce pro podniky Textil, ale finanční hodnota proti
původnímu plánu přes nižší
dodávku bude vyšší o 14,5 mil. Kčs.
To znamená podstatný růst průměrných
cen dodávek z výroby proti průměrným
cenám, za které kupoval obchod. Mám za to,
že tento růst cen není ani dostatečně
vyvažován kvalitou zboží. Tedy argument
výroby, že hlavním ukazatelem je pro ni finanční
objem a ne dodávky v množství, není
jistě správný. Obdobně je tomu i u
drobných pletených výrobků, což
tedy znamená, že i nadále toto zboží
bude na trhu nedostatkové, přičemž výroba
bude vykazovat vysoké překročení dodávek
pro obchod v této skupině zboží v korunovém
ukazateli.