Jak tedy dále postupovat. Především
doporučujeme bezprostředně vytvořit
podmínky k tomu, aby jednotlivá odvětví
národního hospodářství ve své
investiční výstavbě počítala
s půdou jako rovnocenným ekonomickým činitelem.
Aby každá nutná ztráta půdy byla
společensky a ekonomicky zdůvodněna. Stavět
především na neúrodných a pro
zemědělskou výrobu méně vhodných
pozemcích.
Současně jsme si vědomi toho, že musíme
dále zvyšovat zájem zemědělských
závodů po obdělání veškeré
půdy. To souvisí nejen s celkovým rozvojem
zemědělství, ale i s účelnou
cenovou a subvenční politikou, se zabezpečením
pracovních sil, s mechanizací a dalšími
opatřeními. V připravované zdokonalené
soustavě řízení zemědělství
jsou již postupně některé předpoklady
vytvářeny.
Soudružky a soudruzi, realizace dosavadních právních
předpisů k ochraně zemědělského
půdního fondu, tj. zákon č. 48 z roku
1959 a jeho prováděcí vyhláška
č. 7 z roku 1960 ukázaly, že pouhé administrativní
prostředky zdaleka nestačí kvalitní
půdu chránit. Nezabránily investorům
zastavovat naší nejúrodnější
půdu. Umožňovaly to často i lokální
zájmy některých výborů. Tyto
nešvary byly právem předmětem ostré
kritiky pracujících v diskusi k tezím XIII.
sjezdu strany. Opatření k jejich nápravě
byla zapracována do návrhu nového zákona.
Předložený vládní návrh
zákona o ochraně zemědělského
půdního fondu, rozpracovaný na základě
zásad vytyčených ústředním
výborem a vládou republiky představuje novou
koncepci ochrany zemědělské půdy.
Přináší především
ekonomická opatření a nástroje, které
ve svých důsledcích a ve spojení s
daleko přísnějšími správními
postupy mají přinést zásadní
obrat v hospodaření se zemědělskou
půdou. Těžiště působení
nového zákona nespočívá v následných
opatřeních, to jest v odvodech za již odňatou
půdu, ale v prevenci jako hlavním nástroji
ochrany půdy.
Opatření k ochraně zemědělské
půdy při investiční výstavbě
a těžbě nelze vzhledem k dlouhodobosti zde
působících jevů chápat jen
jako okamžitá nárazová opatření.
Budoucí zákon tak nelze vidět jenom jako
bezprostřední tvrdá opatření
ke zpomalení úbytku půdy, ale i jako zavedení
dlouhodobých činitelů upravujících
vývoj v tomto směru.
Tak hovořili o této problematice také soudruzi
poslanci Národního shromáždění
při důkladném projednání návrhu
ve výborech když poukazovali na to, že příští
generace nás budou hodnotit podle toho, jak hospodárně
jsme dovedli se zemědělskou půdou nakládat.
Vážení soudruzi poslanci,
v návrhu nové právní úpravy
ochrany zemědělského půdního
fondu budou uplatněny tyto hlavní zásady:
Ochrana zemědělského půdního
fondu má být zajištěna již v přípravě
všech druhů územních plánů.
Nejde jen o formální proklamaci zásad ochrany,
ale o požadavek jejich konkrétního uplatnění.
Územním plánem předpokládané
umístění výstavby na zemědělské
půdě bude třeba zdůvodnit ekonomickým
propočtem ztrát na zemědělské
výrobě. Rovněž dosavadní územní
plány bude třeba v tomto směru přehodnotit.
Proto rozhodování o odnětí půdy
zemědělské výrobě bude vyhrazeno,
půjde-li o větší plochu, vyšším
orgánům, a to nad 1 ha krajským národním
výborům a od 5 ha ministerstvu zemědělství
a lesního hospodářství.
Za odnětí půdy zemědělské
výrobě odvádět do státního
rozpočtu - u JZD do nedělitelného fondu -
částky odstupňované podle úrodnosti
půdy. Tyto postihy svoji progresí a vazbou na úrodnost
půdy povedou k orientování výstavby
na nezemědělské pozemky a na půdy
méně úrodné. Při dočasném
odnětí půdy zemědělské
výrobě budou ročně odváděny
částky odpovídající výši
hrubé rostlinné produkce, které by na odňaté
půdě bylo jinak dosahováno.
Návrh nového zákona má osm částí:
V první části se vymezuje a definuje, co
to je zemědělský půdní fond.
Zde bych chtěl pouze upozornit na to, že za zemědělský
půdní fond mohou být prohlášeny
i některé pozemky, které nejsou zemědělskou
půdou, ale jsou pro zemědělskou výrobu
nepostradatelné, jako např. polní cesty,
zavlažovací nádrže apod. Tedy i na ně
se bude vztahovat ochrana vyplývající z předkládaného
zákona.
Část II obsahuje ustanovení o rozšiřování
zemědělského půdního fondu
a jeho využití pro zemědělskou výrobu
a o změnách kultur uvnitř fondu. Je známo,
že u nás máme značné rezervy
z různých příčin neobdělávané
půdy, které mohou být využity pro zemědělskou
výrobu. Je proto třeba zemědělský
půdní fond nejen chránit, nýbrž
i vytvářet předpoklady k jeho rozšiřování,
k nejúčelnějšímu využití
a zlepšování. Nejvyšší ochrany
přitom vyžaduje orná půda.
Návrh zákona sleduje též řádné
využívání zemědělských
pozemků, aby nedocházelo k jejich znehodnocování
a udržovala se a zvyšovala jejich produkční
schopnost. Jde tu zejména o opatření proti
působení eroze. V tomto smyslu musí uživatelé
pozemků činit příslušná
opatření. Taková opatření může
okresní národní výbor i uložit.
Přitom ovšem přihlédne k úrodnosti
a hospodárnosti takových opatření.
V části II opravňuje se rovněž
ONV, aby učinil opatření pro zajištění
obhospodařování všech zemědělských
pozemků, i těch které jsou ve správě
nezemědělské organizace. Nezemědělská
organizace, která odmítne řádně
obhospodařovat takový pozemek nebo jej převést
na zemědělský závod, bude povinna
zaplatit peněžní odvod do státního
rozpočtu jako při odnětí půdy.
Část III obsahuje zásady ochrany zemědělského
půdního fondu jako nejdůležitější
všeobecně platné ustanovení předkládaného
návrhu zákona. Zemědělský půdní
fond je určen pro zemědělskou výrobu
a žádná jeho součást nesmí
být této výrobě odňata, pokud
o jejím odnětí nebylo podle zákona
rozhodnuto.
Část IV se zabývá vlastní ochranou
zemědělského půdního fondu
proti jeho zmenšení a poškozování.
Za zvlášť důležitou pokládáme
ochranu zemědělského půdního
fondu při činnosti územně plánovací.
Zde vidíme těžiště prevence ochrany
zemědělské půdy. Již při
koncepčním řešení optimálního
využití daného území musí
být maximální pozornost věnována
otázce ochrany zemědělské půdy.
Z toho důvodu počítá zákon
i se součinností zemědělských
orgánů při zpracování územních
plánů.
Zárukou včasného uplatnění
ochrany je ustanovení, podle kterého územní
plány musí být opatřeny souhlasem
vyšších orgánů z hlediska ochrany
zemědělského půdního fondu
před jejich předložením ke schválení.
Rovněž před stanovením dobývacích
prostorů pro těžbu nerostů, kde jde
o narušení zpravidla rozsáhlých ploch
zemědělských půd, zejména jde-li
o povrchové těžby, bude nutný předchozí
souhlas vyšších orgánů z hlediska
ochrany půdy.
Ustanovení části IV sledují dále,
aby umísťování investic bylo zdůvodňováno
a prováděno především na základě
ekonomických úvah předložených
vyčíslením ztrát na zemědělské
produkci a porovnaných s případně
zvýšenými náklady na výstavbu.
Ekonomické úvahy bude třeba doplňovat
i komplexním posouzením širších
vlivů výstavby na organizaci zemědělské
výroby, vlivu na plnění úkolů
zemědělské výroby v okrese nebo i
kraje, ale též vlivem škodlivých zplodin
na ostatní zemědělské pozemky a na
ovlivnění přírodního prostředí.
Tento postup umožní nejvhodnější
umístění investice a posouzení možných
alternativ z hlediska všech celospolečenských
zájmů.
Návrh na schválení investičního
úkolu, v němž se předpokládá
odnětí půdy zemědělské
výrobě, musí být vždy doložen
předchozím souhlasem s tímto odnětím,
uděleným příslušným orgánem
ochrany zemědělského půdního
fondu. Teprve po předchozím souhlasu může
být vydáno územní rozhodnutí.
Na úseku těžební a průmyslové
činnosti, kde dochází k velkým ztrátám
zemědělské půdy, zaměřují
se ustanovení zákona především
na zahlazení následků této činnosti
důsledným prováděním rekultivace
devastovaných půd.
V části IV se stanoví rovněž
opatření sledující minimální
narušení zemědělského půdního
fondu při výstavbě liniových a směrových
staveb a při provádění geologického
a hydrogeologického průzkumu. Jsou zde stanoveny
zejména zásady směřující
k časovému a plošnému omezení
narušování zemědělské
půdy a výroby.
Část V řeší postup při
řízení a odnímání zemědělského
půdního fondu zemědělské výrobě.
K odstranění dosavadních nedostatků
při rozhodování o odnímání
zemědělské půdy zavádí
zákon dvoustupňové řízení.
Jednak předchozí souhlas, který udělují
před schválením investičního
úkolu u ploch nad 1 ha ONV, KNV a MZLH po vyjádření
VZS a s přihlédnutím ke stanovisku příslušného
uživatele půdy a MNV a pak vlastní rozhodnutí
o odnětí, o kterém rozhoduje okresní
národní výbor na základě předchozího
souhlasu, a to po upřesnění odnímané
plochy v projektové dokumentaci.
V VI. části návrhu zákona je promítnut
důležitý princip hmotného postihu za
odnětí půdy zemědělské
výrobě jako jeden z nejdůležitějších
prostředků její ochrany.
Dosavadní zákon nezná žádný
takový hmotný postih, a to bylo jednou z hlavních
příčin nedostatečné účinnosti
ochrany zemědělské půdy před
jejím odnímáním zemědělské
výrobě.
Za trvalé odnětí půdy zemědělské
výrobě budou odváděny do státního
rozpočtu peněžité částky
stanovené násobkem roční hrubé
produkce rostlinné výroby, a to počínaje
u orné půdy při produkci nad 1500 Kčs
(u luk a pastvin 750 Kčs). Ty stavby, které nemají
možnost volby umístění, jakož i
individuální a družstevní výstavba,
budou platit základní sazbu, tj. 50násobek
hrubé rostlinné produkce na odnímané
ploše.
Základní sazba bude předepisována
i v ostatních případech, kde hrubá
rostlinná produkce bude nižší než
3000 Kčs. Bude-li však přesahovat produkce
3000 Kčs, zvyšuje se odvod odstupňovaně
při produkci 3000 až 4000 Kčs na 75násobek,
při produkci 4000 až 10 000 Kčs na 100násobek
a nad 10 000 Kčs na 200násobek.
Jednotná zemědělská družstva,
která budou sama stavět na zemědělské
půdě, odvedou z vlastních investičních
zdrojů násobek hrubé roční
rostlinné produkce za dobu životnosti stavby, nejvýše
však za 50 let do nedělitelného fondu s určením
pro financování investic do půdy.
Při dočasném odnětí půdy
(např. těžbě surovin) se bude odvádět
každoročně částka ve výši
roční hrubé produkce rostlinné výroby
docilované na odňaté ploše až do
dokončeni rekultivace narušené půdy.
Část VIII obsahuje ustanovení o účasti
Slovenské národní rady na plnění
úkolů vyplývajících ze zabezpečování
navrhovaného zákona. Dále obsahuje důležité
ustanovení, že územní plány,
které nebyly zpracovány podle příslušných
ustanovení části IV musí být
postupně doplněny nebo přehodnoceny. V této
části se též ukládá vydat
podrobnější předpisy k provedení
některých ustanovení zákona. V těchto
předpisech bude podrobněji vymezeno, která
opatření a za jakých podmínek mohou
být uložena uživatelům zemědělských
pozemků k ochraně zemědělského
půdního fondu při jeho obhospodařování
a upřesněn způsob ochrany zemědělského
půdního fondu při územně plánovací
činnosti, při zpracovávání
dokumentace staveb a při těžební a průmyslové
činnosti.
Soudružky a soudruzi, vládní návrh zákona
spolu s připojenými změnami a doplňky,
uvedenými ve společné zprávě
výborů NS, je výsledkem složitého
hledání nejlepších cest k řešení
ochrany zemědělské půdy a komplikovaných
meziresortních jednání, při kterých
se nakonec podařilo odstranit všechny rozpory, a to
nejen pokud jde o vlastní znění zákona,
ale i o zásady jeho prováděcích směrnic.
Přesto se však ukazuje jako nezbytné urychleně
uvést do souladu s novým zákonem některé
až dosud platné předpisy, jako například
ustanovení o náhradách škod na zemědělské
výrobě a půdě způsobovaných
zemědělským závodům různou
nezemědělskou činností, ustanovení
o hygienických a jiných ochranných pásmech
a některé další.
Jsme si vědomi toho, že sebedokonalejší
právní úprava sama nemůže ochranu
půdy plně zabezpečit. Jde o zákon,
jehož realizace bude velmi náročná na
práci všech orgánů. Správný
vztah k půdě nemůže být jen administrativní
záležitostí zákona, ale půjde
o to, aby všichni občané našeho státu
uvědoměle půdu chránili a podporovali
všestranně její využití ve prospěch
výživy obyvatelstva. Po staletí byla půda
uznávána jako živitelka. Dnes to platí
dvojnásob. Chceme dosáhnout toho, aby zemědělská
půda byla i do budoucna pokládána za náš
nejcennější společný majetek.
Prosím Národní shromáždění,
všechny jeho výbory a všechny Vás poslance
o plnou podporu při uvádění tohoto
zákona do praxe. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
ministru soudruhu Burianovi. Zprávu výborů
ústavněprávního, výboru pro
národní výbory, výboru pro investiční
výstavbu a stavebnictví a zemědělského
výboru přednese posl. Borůvka.
Zpravodaj posl. Borůvka: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi poslanci! Marx-leninská věda se velmi
důkladně zabývá otázkami spojenými
s problematikou půdy. Velmi výstižně
praví o ní tato klasicky prostá slova: Půda
je společné věcné vlastnictví
- nezničitelná podmínka bytí a reprodukce
celých lidských pokolení. Půda stojí
vůči člověku pasivně. Na prvý
pohled si může s ní dělat, co za dobré
uzná. Půda je živý organismus, má
však své přísné zákony.
Nevšímavost vůči nim a sobě nemilosrdně
trestá. Ještě se snad nestalo, aby kdokoliv
z nás poslanců, když jako zpravodaj uváděl
kterýkoliv zákon, neřekl o něm, že
je velmi důležitý a pro rozvoj společnosti
už dávno potřebný. Je to zcela přirozené,
lidské a zejména také proto, že každý
ze zákonů ve svém obsahu i formě se
snaží vystihnout problematiku svého úseku
a přinést ve svém dopadu řešení,
jak je v zájmu lidu a státu z daného pohledu
a situace správné a potřebné!
Přiznejme si však - a to ať chceme nebo ne, ať
se nám líbí či zajídá,
že ještě ani jeden zákon nebyl svým
významem a svým dopadem tak neúprosný
a krutý, jako je navrhovaný zákon o ochraně
zemědělského půdního fondu.
Tak, aby jeho obcházení, jeho nerespektování,
prostě jeho neuvedeni do života společnosti
plně a bez výhrad mělo v příštích
generacích hrozbu jejich zániku a likvidace. Tak
ostře a tak srozumitelně a přitom tak zle
a nesmlouvavě nemluvil, opakuji, nemluvil žádný
z projednávaných zákonů, co jich z
tribuny našeho parlamentu bylo navrženo a poslanci schváleno.
Půda je podmínkou bytí a reprodukce celých
lidských pokolení. Ale je přitom, zejména
v tak hustě zalidněné zemi jako je naše
republika, omezená a nemáme celkem velkých
možností ji dále zvětšovat. Avšak
je tu nebezpečí při nevšímavosti,
při lhostejnosti a zatížení lokálními
a sobeckými zájmy možnost půdu ničit,
i když klasik hovoří o její objektivní
nezničitelnosti. Vědci spočítali,
že jeden kubický milimetr strukturní a plodné
ornice se tvořil celých 5000 let. Za posledních
20 let se snížila plocha zemědělské
půdy téměř o 600 000 ha, což
představuje na jednoho obyvatele ztrátu o 5 arů.
Kdyby šel vývoj dále tímto tempem, pak
asi za 80 až 100 let by nebylo kde zasadit pluh a výživa
obyvatelstva by zůstala velkým otazníkem
příštích generací. Z tohoto úvodu
pak vyplývá, že žádná generace,
která z rukou předcházejících
přebírá dědictví půdy,
nemá právo ji ničit a zmenšovat. Naopak,
má zákonným vývojem naší
planety, dále pak poznanými zákony vývoje
lidské společnosti úkol a povinnost půdu
chránit, zúrodňovat, obohacovat a předávat
dalším potomkům nezmenšenou, plodnou a
bohatou. Jen tak si zaslouží i naše generace
uznání a ocenění ode všech, co
po nás přijdou, ode všech, které jsme
na svět přivedli a do života poslali. Myslím,
že za nějakých 50 let budou mít naši
potomci strojů a techniky tolik, ze jim půjde hlava
kolem, o to nemusíme mít strach. Ale půdy
k obživě bude rozhodně potřeba jako
základního elementárního činitele.