Dosavadní hospodaření s půdou a poměr
k ní je zatím vážným varováním
a zákon o hospodaření půdním
fondem přichází skutečně už
v hodině poslední. Složitost vztahů
a názorů v naší společnosti,
překrývání celospolečenských
zájmů zájmy lokálními, podnikovými
a nakonec osobními a úzce sobeckými je důkazem
právě tříleté období
těžkého zrodu tohoto zákona. Půda
byla v investiční, bytové, komunikační
a jiné výstavbě všeho druhu jen evidenční
položkou bez ohledu na její bonitu a společenskou
hodnotu. Naše předpisy požární,
hygienické, silniční, dopravní, a
jak se všechny ty pokyny, směrnice a oběžníky
jmenují, vůbec nebraly v úvahu šetření
půdou a mají tak velmi obtížené
svědomí jejího zániku a nenávratné
ztráty. Vezměme si jen naprostý zákaz
nástavby půdního prostoru nad kravíny,
vepříny a celou řadou dalších
velikých staveb zemědělské velkovýroby,
a to proti vůli a žádostem členů
družstev, kteří byli za obranu půdy
i nazýváni narušovateli pořádku
a plánovaného řízeného hospodářství.
Je třeba se právě v souvislosti s dnešním
projednáváním zákona zeptat, co nyní
tomu říká Státní úřad
pro typizaci a vývoj zemědělských
staveb se sídlem na Václavském náměstí,
který by měl nyní vyvinout hodně aktivity,
aby smazal vinu minulých let. Stejně je tomu i s
těmi obránci lidského zdraví, kteří
by nejraději živočišnou výrobu
z vesnice poslali až za hranice katastru. A není tomu
tak dávno, co docházelo k situacím, že
při velké hustotě našich vesnic by se
stavěly kravíny jednoho družstva v obci sousední
a obráceně. Ještě že lidé
na vesnici jsou už od přírody nuceni klidně
a logicky uvažovat a zabránili tak mnohým škodám
i za cenu vlastních osobních potíží.
(Veselost.) Řekl jsem tato mnohým našim
úřadům i úředníkům
málo příjemná slova proto, abych zdůraznil
a podtrhl a naléhavě připomněl všem
nám včetně lidí žijících
na vesnici, že nyní se musí hospodařit
s půdou jako se zlatým fondem společnosti
a zabránit všemi dostupnými způsoby
jejím ztrátám a ničení. Zákon
projednávaly čtyři výbory Národního
shromáždění, a to výbor ústavněprávní,
pro národní výbory, pro investiční
výstavbu a stavebnictví a jako poslední zemědělský.
Proti původnímu znění doznal zákon
značných doplňků a změn a ke
cti všem poslancům nutno říci, že
vždy směrem ke zpřísnění
šetření půdním fondem.
Jaké jsou v podstatě obecné změny
v navrhovaném zákoně proti dřívějším
opatřením a co se také od zákona očekává?
1. Ochrana půdního fondu bude vzata na pořad
jednání už při územním
plánování investiční a bytové
výstavby. Víme všichni, že dosud byla
situace v plánování výstavby nových
závodů a sídlišť poznamenána
souhlasem všech národních výborů,
jen když se v obvodu jejich působnosti stavělo.
Investoři dovedli využít dokonale této
tendence a pod hrozbou přenesení stavby jinam dostávali
obyčejně půdu nejlepší bonity
a na rovině, kde se náklady stavby podstatně
snižovaly. Až do nedávna se stavební podniky
vůbec nestaraly o skrývku ornice. Pokud pak se už
pod tlakem veřejného mínění
ornice skrývat musela, zůstaly z ní jen haldy
hlíny, které se pak za několik roků
buldozerem rozhrnuly, aby nepříjemný svědek
špatného svědomí zmizel ze světa.
A čeho oči nevidí a uši neslyší,
toho už srdce neželí. My všichni bychom
jistě mohli podobných příkladů
každý uvést celou řadu - ale raději
ne - protože to všechno sahá také nepříjemně
i do našeho svědomí. Zákon nyní
velmi přísně posuzuje zacházení
s ornicí, když už se musí nová
půda pro stavby zabírat.
2. Požadavky na další zemědělskou
půdu pro účely výstavby a tím
její zničení musí být ekonomicky
zhodnocovány. Tím se chce docílit toho, že
podniky budou provádět adaptace ve stávajících
provozech, i když třeba se na velkém rozboru
dokazuje, že by bylo efektivnější a lacinější
stavět, jak se všeobecně říká
- "Na zelené louce!" Všichni však bychom
mohli uvést zase celou řadu příkladů,
jak nové drahé stavby, které pohltily tisíce
hektarů obyčejně nejlepší zemědělské
půdy - nevracejí v objemu a kvalitě výroby
ani tolik jako staré provozy. Totéž platí
i o bytové výstavbě. Nová sídliště
jsou impozantní a vzbuzují radost nad velkou prací
a starostí společnosti o člověka.
Když se však zamyslíme nad situací, která
si denně dožaduje řešení, dojdeme
k poznání, že tato honosná sídliště
v obvodu měst nejsou cestou a způsobem, kterým
můžeme úspěšně vyřešit
bytový problém naší společnosti.
Na omluvu a vysvětlení sám sobě si
říkám, že snad všechno musí
mít svůj čas, svůj vývoj a
konečné poznání i chyb a omylů.
Všichni anebo alespoň naprostá většina
rozumných lidí ví velmi dobře, že
nyní musíme upřít pozornost a zájem
na zastavěná předměstí a především
do centra měst a vesnic. Zabývat se hospodárně
stárnoucím a mnohde už se rozpadávajícím
bytovým fondem převzatým z generací
minulých. Že po vzoru Mladé Boleslavi se musí
bourat obyčejně přízemní domky
anebo zastaralé domy, kde už nikdo nechce bydlet.
Proč, to víme přece všichni velmi dobře.
Co však je třeba si vzájemně velmi nahlas
říci, že nejde jen o stavební místa
a tím o šetření půdou! Že
stejně naléhavě je třeba šetřit
se starým stavebním materiálem, zejména
také proto, že staré cihly a krytina jsou několikanásobně
kvalitnější nežli rychle vyrobený
a uspěchaný nový materiál. Zejména
na vesnicích z objektů, které už zemědělská
velkovýroba nepotřebuje. Je vůbec nezbytné
přehodnotit ekonomická zdůvodnění
výstavby všeho druhu a směru. Ukazuje se, že
výpočty jsou dělány krátkozrakým
pohledem jen dnešních dnů a okamžitého,
a tím ovšem jen pomyslného a málo věrohodného
efektu. Je si třeba už jednou uvědomit, že
my, naše generace, nejsme přece poslední lidé
na tomto světě. Že přece suroviny a
přírodní bohatství naší
vlasti budou naši potomci potřebovat stejně
jako my celá staletí. Asi tak jak to říká
poslední verš staré básně:
Tak čtenáři pozdních veršů mých,
až k nim se nakloníš
po staletích a staletích
možná, že ucítíš -
jak smolnou vůni borovic
starého smutku dech
saj tiše jej a pokorně
a dětem svým též trochu nech!!
Do zákona byla proto vložena zásada, že
se přenáší pravomoc povolování
záboru půdy na vyšší orgány.
Chce se tak předejít možnostem, kdy lokální
zájmy národních výborů místních
a městských převážily nad povinností
šetření půdním fondem. S tímto
řešením je třeba vyslovit souhlas. Myslím
však, že by měla být někde vyjádřena,
a to velmi zřetelně a nesmlouvavě, zásada,
že toto rozhodnutí nesmí mít vliv na
další rozšíření administrativy
vyšších úřadů. Že tato
práce musí být zabezpečena ze stávajícího
celkového počtu úředníků
toho kterého úřadu. Upozornění
podle mého názoru velmi důležité.
- Známe za celá léta až příliš
dobře snahy a sklony úřadů, - které
jako štít před sebou nesou nezbytnost ochrany
celospolečenských zájmů a v pozadí
se pak škodlivě rozrůstají a bobtnají,
až překrvený a zbytnělý aparát
pohltí všechny výhody a dobré záměry,
které zákony sledovaly. Dalším závažným
úsekem zákona je přísné ustanovení
o náhradě, kterou musí zaplatit každý,
kdo půdu zemědělské výrobě
natrvalo odejme. O tyto zásady se vedly dlouhé debaty
a spory a budiž popravdě řečeno, uspokojivě
nejsou vyřešeny dodnes. Zákon sleduje rovnoprávnost
všech investorů včetně JZD a státních
statků. Z velké míry se to podařilo.
Přesto však se objevily v zákoně výjimky,
které podle mého názoru nic dobrého
nepřinesou. Všichni investoři jsou povinni
za půdu platit. A to nezemědělské
podniky a organizace do státní pokladny na zvláštní
účet, z něhož se pak budou hradit náklady
na rekultivaci a obnovu půdy. Jednotná zemědělská
družstva budou odvádět příslušnou
částku do svého fondu, z něhož
se pak budou platit náklady na zúrodnění
a rekultivaci půdy. A jde právě o §
24, kde se hovoří o osvobození od odvodů
finančních částek. Se všemi odstavci
tohoto paragrafu je možné souhlasit až na písmeno
b) , které osvobozuje výstavbu liniových
dopravních staveb a výstavbu letišť. Touto
výjimkou se hrubě narušuje rovnoprávnost
investorů. Dále se dává benevolentní
možnost vést silnice a železnice přes
nejúrodnější půdy obyčejně
v rovinách, aby náklady na stavby byly co nejnižší.
Přes všechna vysvětlování a zdůvodňování
se nepodařilo zásadu rovnoprávnosti investorů
do zákona prosadit. Upozorňuji na tuto situaci proto,
že jsem přesvědčen, že v dohledné
době bude nutné zákon doplnit, a to tehdy,
až zase čas a situace uzraje natolik, že se i
tato zásada pak v zákoně, a to se souhlasem
všech, prosadí.
Nyní ještě několik slov k vyhlášené
úhradě za půdu v odstavci, který byl
vzat z vládní vyhlášky a stává
se součásti zákona. Na první pohled
se úhrada za výnos půdy zdá velmi
přísná. Ale při porovnání
s cenou půdy z let prvé republiky je ještě
zatím nejméně desetkrát nižší.
V minulých dnech jsem měl možnost besedovat
s pracovníky geodézie a kartografie Východočeského
kraje. Staří pamětníci oceňování
půdy, například s. Morávek z Pardubic,
můj názor plně potvrdili. Tak např.
v roce 1932 stál v okolí Pardubic jeden hektar stavebního
místa milión Kčs a stavební místo
v centru města bylo v přepočtení ze
čtverečního sáhu ceněno na
10 miliónů za jeden hektar. Obdobně tomu
bylo v Praze, kde jeden hektar stavební plochy v centru
města stál kolem 500 miliónů Kčs.
Zdá se, že naše ocenění nejvýše
2 milióny Kčs za jeden hektar nejlepší
bonity je velmi nízké a pro podniky celkem přijatelné,
ba možno říci - při několika
set miliónovém nákladu investiční
výstavby - dokonce nepodstatné a zanedbatelné.
Jsem přesvědčen, že v zákoně
uvedený 200násobek výnosů půdy
by měl být zvýšen nejméně
na 100násobek a pak by zákon měl skutečný
účinek a my před potomky alespoň částečně
čisté svědomí. Je ovšem pravda,
že i dosavadní zásady zákona jsou na
dnešní dobu v porovnání s minulostí
velkým krokem vpřed a čas si zase svoje vyžádá
a upraví.
Je tu ještě důležitá věc,
která se zatím žádným zákonem
ne řeší, ale která se ve velmi krátké
době o uznání přihlásí,
a jsem přesvědčen, že ji bude v plné
míře přisouzeno. Jde o soustavné zvyšování
úrodnosti půdy. Jde o zužitkování
odpadů měst a průmyslové a jiné
výroby všeho druhu. Zatím se jen o užitečnosti
a možnostech mluví a jen v ojedinělých
výjimečných případech se přistoupilo
k realizaci záměrů. Z těchto důvodů
jsme u nás ve Východočeském kraji
založili družstvo pro zúrodňování
a výživu půdy se sídlem ve Smiřicích,
které vejde do života 1. 7. 1966. Nebudu naše
jednání - nebojte se - dlouho zdržovat vyprávěním
o novém organizačním útvaru. Hovořím
o tom jen proto, že už při svém zrodu
naráží na tvrdou vodu nepochopení různých
orgánů, které naopak by měly její
zrod vítat a podporovat. Tato skutečnost jen potvrzuje
můj názor a pravdivě dokumentuje můj
požadavek, který jsem přednesl na společném
zasedání výboru pro plán a rozpočet
dne 16. června 1966 při projednávání
státního závěrečného
účtu za rok 1965. Opakuji své doporučení
před plénem Národního shromáždění.
Aby náš mandátový výbor zastával
současně funkci výboru imunitního
a brzy v celé šíři zahájil činnost.
Soudruh Antonín Pospíšil jako předseda
výboru mandátového by na tuto práci
rozhodně stačil a má dost zkušeností,
aby ji zvládl. Jde totiž o to, aby v nové soustavě
řízení především poslanci
Národního shromáždění,
chráněni ústavní imunitou, zahájili
práci v různých tvůrčích
a nových experimentech. Bez těchto nových
prvků se nový způsob řízení
národního hospodářství do života
neprosadí. Přitom ovšem všichni musíme
počítat s tím, že nastane zápas
a boj nového se starým - protože přece
známe až příliš dobře, že
staré navyklé a zaběhané ze scény
dobrovolně neodejde. A já jsem přesvědčen
po mnoha zkušenostech, že naše úřady,
až na nepatrné výjimky, které jen potvrdí
pravidlo, budou stát všude na pozicích starých
směrnic, tj. pokynů, oběžníků,
prostě dosavadních zvyklostí. A jen názorné
příklady ve výrobě je mohou přesvědčit
a ukázat jim novou, sice obtížnou a nezvyklou,
ale naprosto správnou cestu. Myslím si, že
těmi novátory a světlonoši nových
forem řízení a výroby by měli
být všichni poslanci pracující ve výrobě,
chráněni alespoň na přechodnou dobu
ústavní imunitou.
Jsem přesvědčen, že tato cesta je v
souladu s usneseními XIII. sjezdu KSČ a že
zavádění nového do života si
žádá lidí smělých, ale
logicky a věcně uvažujících zároveň.
Abychom pořád neukazovali, co a jak je chybné,
ale začali hned teď, a to z "gruntu" nově
myslet a hlavně jednat. Toto tvůrčí
nadšení nemá nic společného s
maloměšťáckým radikalismem. Lidé
ve výrobě říkají, že je
toho vysvětlování dost. Že je tedy třeba
začít a jsou ochotni se do práce pustit z
toho prostého důvodu, že je lákají
smělé plány a myšlenky a že život
v zátiší a závětří
nebyl nikdy vizitkou práce a snažení našeho
lidu. Přinášet tedy nejen náměty
a doporučení, ale sám se každý
osobně zúčastnit práce - nést
plnou odpovědnost - to je myslím to, co dnešní
doba od nás nesmlouvavě vyžaduje. A pak se
uvede plně do života i zákon o ochraně
zemědělského půdního fondu.
Z nového pohledu oceníme půdu a sami budeme
všichni pracovat pro plné uplatnění
zákona a jeho obsahu v praxi. A sami pak přijdeme
později s návrhy jeho dalšího zkvalitnění
a zpřísnění, protože už
to všechno bude vlastně samozřejmá skutečnost.
Z těchto důvodů doporučuji i jménem
výborů ústavněprávního,
pro národní výbory, pro investiční
výstavbu a stavebnictví a zemědělského
návrh zákona v upraveném znění
plénu Národního shromáždění
ke schválení. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Borůvkovi a přerušuji nyní schůzi
do zítřka do 9.00 hodin.