Předseda Národního shromáždění
s. Laštovička a místopředsedové
s. dr. Škoda, s. Leflerová.
Členové předsednictva ÚV KSČ
předseda vlády Lenárt, místopředseda
vlády Černík, dr. Dolanský,
místopředseda vlády Ing. Šimůnek;
kandidáti předsednictva ÚV KSČ Ing.
Kapek, Vaculík; tajemník ÚV
KSČ Koucký; místopředsedové
vlády Krajčír, Ing. Krejčí;
ministři Ing. Burian, David, Dvořák,
Korčák, Krutina, Kudrna, arm.
gen. Lomský, Machačová-Dostálová,
Majling, Penc, dr. Plojhar, Ing. Takáč,
Uher.
248 poslanců podle prezenční listiny.
Předseda NS s. Laštovička: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, zahajuji přerušenou
schůzi Národního shromáždění.
Soudružky a soudruzi, včera došly zprávy
o novém hanebném útoku amerických
agresorů proti Vietnamu, bombardování Hanoje
a přístavu Haiphongu. V celém světě
tento nový zločin vyvolal veliké pobouření.
Veliké pobouření vyvolává také
mezi naším lidem.
Navrhuji Národnímu shromáždění,
aby přijalo prohlášení Národního
shromáždění k dalšímu stupňování
agrese USA ve Vietnamu tohoto znění:
Národní shromáždění ČSSR
je hluboce pobouřeno zprávou o včerejším
bombardování předměstí hlavního
města bratrské socialistické země
- Vietnamské demokratické republiky Hanoje a přístavního
města Haiphongu letadly Spojených států.
Tento nový pirátský útok proti suverénnímu
státu je stejně jako celá otevřená
agrese USA ve Vietnamu v příkrém rozporu
se ženevskými dohodami o Indočíně
z r. 1954, s mezinárodním právem a s Chartou
OSN.
Agresívní politika vlády Spojených
států amerických ve Vietnamu, bombardování
Vietnamské demokratické republiky, vysílání
dalších vojenských sil Spojených států
a jejich satelitů a válečného materiálu
do jižního Vietnamu, rozšiřování
vojenských akcí v Laosu a ohrožování
svrchovanosti Kambodže znamenají zvýšené
nebezpečí i pro světový mír
a bezpečnost. Plnou zodpovědnost za tento nebezpečný
vývoj nese vláda Spojených států
amerických.
Bombardování předměstí Hanoje
a Haiphongu 29. června americkými letadly, nařízené
přímo presidentem Johnsonem, je novým důkazem
toho, že vláda Spojených států
provádí politiku dalšího stupňování
té špinavé války proti vietnamskému
lidu a že řeči nejvyšších
představitelů USA o ochotě řešit
vietnamský problém cestou jednání
jsou jen pouhým manévrem k oklamání
světové veřejnosti.
Národní shromáždění Československé
socialistické republiky s rozhořčením
odsuzuje tento nový akt vystupňované agrese
Spojených států proti Vietnamské demokratické
republice a jménem všeho československého
lidu opětovně vyjadřuje bratrskou solidaritu
se spravedlivým bojem vietnamského lidu proti americkým
agresorům a za obnovu míru ve Vietnamu. Plně
podporuje známá stanoviska vlády Vietnamské
demokratické republiky a NFO jižního Vietnamu
k řešení vietnamské otázky a
zdůrazňuje nezadatelné právo vietnamského
lidu rozhodovat o svých vlastních záležitostech
bez cizího vměšování.
Národní shromáždění vyslovuje
přesvědčení, že všechny
mírumilovné síly světa rozhodně
odsoudí nový hanebný čin vlády
Spojených států a vyvinou všemožné
úsilí k zadržení zločinné
ruky agresora a k obnovení míru v oblasti Indočíny.
(Potlesk.)
Soudružky a soudruzi, konstatuji, že potleskem Národní
shromáždění schválilo prohlášení
k dalšímu stupňování agrese USA
ve Vietnamu.
Nyní pokračujeme v diskusi k návrhu zákona
o ochraně půdního fondu. Jako první
promluví posl. Pacner.
Posl. Pacner: Vážené Národní
shromáždění, vážené
soudružky a soudruzi poslanci!
Vydáním zákona o ochraně zemědělského
půdního fondu, takového, který by
se stal opravdu účinným nástrojem
dosavadního ubývání zemědělského
výrobního prostředku, jímž půda
beze sporu je, to se stalo bezpodmínečnou nutností
a je také již delší dobu očekáváno
všemi těmi, jimž není lhostejný
fakt, že rok od roku nám půdy ubývá
a snižují se tak možnosti dalšího
zvyšování tak potřebné zemědělské
výroby.
Soudružky a soudruzi poslanci, jestliže teprve dnes
budeme schvalovat zákon o zemědělském
půdním fondu, pak je třeba si uvědomit,
že uplynuly již 3 roky od doby, kdy Komunistická
strana Československa se těmito otázkami
zabývala a pod kontrolou vlastních orgánů
provedla prověrku nevyužité a ladem ležící
půdy. Tehdejší usnesení ÚV KSČ
dalo energický pokyn k tomu, aby se skoncovalo se zhoršováním
v hospodaření půdním fondem a aby
byla na všech úsecích našeho hospodaření
učiněna taková opatření, aby
nadále zemědělské půdy neubývalo.
Vzdor tomu zaznamenáváme každým rokem,
jak řekl zpravodaj s. ministr, další stovky
hektarů půdy, které padnou za oběť
strojové civilizace. Je tedy opravdu již načase,
aby v zájmu rozvoje naši společnosti byl vydán
zákon, který by půdu chránil.
V dobách soukromovlastnických vztahů k půdě
se hospodáři soudili o každou mez, hájili
každou píď půdy, která jim a jejich
rodinám dávala obživu. Byli si vědomi
i ti, kdož půdy požadovali pro jiné účely,
že není a nebude tak snadné ji získat.
Dnes, kdy došlo k vytvoření nejlepších
podmínek pro využití půdy jejím
zespolečenštěním, projevila se hlavně
ze strany těch, kteří na půdě
nepracují, veliká nevážnost k zemědělské
půdě a i k tomu, co ona plodí. Je to přirozené,
vždyť jsme ještě v nedávných
letech neviděli v zemědělství hlavní
zdroj obživy lidu, když jsme dokazovali, že za
průmyslové výrobky si můžeme
veškeré potraviny dovézt. Pak přirozeně
poklesla úcta i k výrobnímu prostředku
zemědělců, tj. k půdě.
Dnešní zasedání pléna Národního
shromáždění, soudružky a soudruzi,
by mělo vyburcovat všechny ty architekty, projektanty,
stavbaře, funkcionáře národních
výborů a státních orgánů
všech stupňů, včetně hospodářských
pracovníků, aby dříve, než uplatní
požadavek na 1 m2 zemědělské
půdy, aby si vzali tužku a spočítali
si, co se za 100 let může na této půdě
urodit a kolik dosud hladovějících lidi na
světě může úroda z tohoto 1 m2
nasytit.
Vždyť uvažme, že ne všem lidem na světě
se z hlediska výživy lidu vede tak jako u nás
v socialistickém Československu. A konečně
po 100 letech by už hladovět na světě
neměl opravdu nikdo.
Jsou lidé, živočichové a věci,
jichž si na světě velice vážíme.
Máme například úctu ke včelám,
k nimž se chováme se stejnou vážností
jako k lidem, jako o lidech o nich hovoříme a také
žádný slušný a kulturní
člověk by včele neublížil. Nebudu
zde rozebírat, proč - to všichni víme,
ale jak jinak je to dnes s půdou, s živitelkou lidstva.
Té si nevážíme. Tuto situaci půdy
je nutno si konečně uvědomit a učinit
takové opatření, aby konečně
nastal radikální obrat.
My jsme v ústavněprávním výboru
a ve výboru pro národní výbory vyvinuli
značné úsilí, aby předložený
zákon se nestal pouhou proklamací, ale aby měl
i tvrdé sankce pro ty, kdož by jeho ustanovení
nedbali. Jedině takové je správné
a účinné zákonné opatření,
které dává záruku, že bude respektováno
a dodržováno. A protože vláda právě
v těchto otázkách sankční účinnosti
zákona zaujala stejné stanovisko jako výbory
NS, můžeme dnes konstatovat, že zákon
vytváří všechny podmínky pro
ochranu půdy. Bude již jen záležet na
občanech, jak bude zákon k tomuto cíli využíván,
jak bude respektován.
Jak v ústavněprávním výboru,
tak ve výboru pro národní výbory jsme
navrhli a odsouhlasili řadu změn a doplňků
paragrafovaného znění zákona, které
všechny sledovaly onen prvořadý a celospolečenský
zájem ochrany zemědělské půdy.
Ne jinak tomu bylo ve výboru zemědělském
a pro investiční výstavbu.
Tak například nutně bylo třeba přijmout
zásadu vyslovenou v § 12 odst. 3 písm. a),
že při geologickém a hydrologickém průzkumu
a při budování nadzemních a podzemních
vedení je tu provozovatelům mezi jiným uložena
povinnost projednat včas zamýšlené provádění
prací mezi jinými též s uživatelem
půdy. Došli jsme k závěru, že v
tomto směru pominout uživatele by bylo sice pohodlné
pro provozovatele, ale naprosto neodůvodněné
a přímo politicky a hospodářsky škodlivé
pro uživatele. Vycházíme-li z toho, že
právě on na této půdě hospodaří,
že si stanoví výrobní úkoly,
že do půdy investuje za účelem jejího
zúrodnění, pak není možné
souhlasit s tím, že třetí osoba by mohla
bez jeho účasti a vyjádření
rozhodnout o odnětí této půdy. To
bychom připustili, že bude dělán účet
bez hostinského.
Závěrem bych chtěl k § 11 odst. 2 připomenout
- i když nenavrhuji změnu tohoto ustanovení
- že příslušné orgány, tj.
ministerstvo zemědělství, KNV a ONV by měly
opravdu jen ve mimořádných případech
povolovat výjimky z povinnosti skrývky a rozhodně
by to nemělo být z toho důvodu, že ornici
je možno plně využít až na vzdálenějším
místě, kde se provádí rekultivace
půdy. Soudružky a soudruzi poslanci, vzdálenost,
dopravní vzdálenost při kvalitní orné
půdě by neměla být důvodem
pro výjimku. My cihly a stavební materiál
vozíme stovky kilometrů a nikdo se nad tím
nepozastaví; a na cihlách ještě nic
nevyrostlo - leda formou hydroponie. Ekonomika tu není
v úspoře tunokilometrů, ale v tom, co na
této rekultivované půdě můžeme
vyrobit. Tuto výjimku z povinnosti skrývky je třeba
chápat tak, že není míněna v
zájmu těžebních organizací, které
v prvé řadě, když zabírají
půdu, mají povinnost rekultivační,
ale že je v zájmu zemědělců proto,
aby nebyla skrývána tenká vrstva kamenité
půdy blížící se úrovní
hlušiny, která by žádaný užitek
nemohla přinést.
Je možno dnes říci, že po těchto
mnoha změnách, které 4 výbory navrhly,
jde tu o opravdu dobrý zákon. Jsem přesvědčen,
že prospěje zemědělské výrobě
a že je v něm plně uplatněn celospolečenský
zájem. A proto budu pro jeho přijetí hlasovat.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Pacnerovi. Slovo má posl. Pružinec.
Posl. Pružinec: Soudružky a soudruzi poslanci!
Proces zprůmyslnění a nastupující
vědeckotechnická revoluce přináší
moderní společnosti celou řadu vážných
problémů a rozporů. Jedním z takových
objektivních rozporů je tendence maximálně
šetřit zemědělskou půdou, která
je nejdůležitějším výrobním
prostředkem zajišťujícím výživu
obyvatelstva, a tendence tuto zemědělskou půdu
odnímat pro jiné účely, např.
pro výstavbu průmyslových a zemědělských
závodů, těžbu nerostů, výstavbu
dopravních zařízení, vodních
nádrži, sídlišť apod.
Extenzívní rozvoj našeho národního
hospodářství vyhrotil tento rozpor do hrozivých
rozměrů. Roční zábory půdy
v rozsahu 13 - 15 000 ha si přímo vynucují,
aby naše společnost velmi rozhodně čelila
dalším ztrátám půdy, která
je naší živitelkou. Proto dnes projednáváme
v Národním shromáždění
významný zákon, který má prohloubit
ochranu zemědělské půdy a zvýšit
zájem o její lepší využívání.
XIII. sjezd naší strany uložil Národnímu
shromáždění dále zkvalitňovat
přípravu zákonů. Nedostatečné
působení některých našich zákonů
podle mého názoru spočívá v
tom, že v souvislosti s jejich přípravou nebyly
zajišťovány technickoekonomické a společenské
podmínky, ve kterých měl zákon působit
a že se zákony byla spojována určitá
automatičnost, jako by zákon mohl sám o sobě
správně působit bez přihlédnuti
k těmto podmínkám. Takovým typickým
zákonem, který ztratil svoji účinnost,
byl dosavadní zákon o ochraně zemědělského
půdního fondu, který schválilo Národní
shromáždění v roce 1959. Tento zákon
nepůsobil a nemohl působit proto, že např.
v oblasti investiční výstavby nebyly vytvořeny
technickoekonomické podmínky pro prohloubení
ochrany půdy, že v zemědělství
nebyly vytvořeny podmínky pro evidenci půdy
a že neexistovalo celkové příhodné
ekonomické a společenské klíma, které
by vedlo k úctě a k vážnosti k půdě.
Ve výboru Národního shromáždění
pro investiční výstavbu a stavebnictví,
z jehož pověření dnes hovořím,
jsme se proto nespokojili jen s proklamativním odsouhlasením
nově navrhovaného zákona, ale zkoumali jsme
všechny souvislosti navrhovaných opatření
hlouběji tak, aby byly souběžně a komplexně
řešeny problémy, které mají jeho
působení umožnit. Dovolte mi proto, abych na
základě rozpravy ve výboru zaujal stanovisko
k některým technickoekonomickým a politickým
aspektům předkládaného zákona.
Pro působení nového zákona považuji
za velmi významnou skutečnost, že vstupuje
v platnost současně s prosazováním
principů nové ekonomické soustavy, zejména
na úseku investiční výstavby. Je proto
systém odvodů peněžitých částek
za odnímanou půdu do státního rozpočtu
jedním z článků nových ekonomických
nástrojů, které mají v oblasti investiční
výstavby působit k zefektivnění celého
procesu investiční výstavby. Dovoluji si
dokonce vyslovit názor, že bez takových opatření,
jako je např. samofinancování investic z
vlastních prostředků podniků, by byl
celý systém odvodů za zabíranou zemědělskou
půdu pouze určitým fiskálním
opatřením, protože by v případě
financování investic ze státního rozpočtu
a zpětného odvádění těchto
částek za zabíranou půdu do státního
rozpočtu bylo jen předávání
peněz z jedné kapsy do druhé.
Odvody peněžitých částek do státního
rozpočtu za zabíranou zemědělskou
půdu jsou bezpochyby novým pozitivním prvkem
navrhovaného zákona, který zapadá
správně do celkového mechanismu nové
ekonomické soustavy. Tyto odvody vytvářejí
ekonomický tlak při záboru půdního
fondu na investory a vedou je k tomu, že musí kalkulovat
a rozlišovat mezi půdou lepší a horší
kvality, že z těchto odvodů se vytváří
fond, který je určen speciálně pro
zemědělské účely k tomu, aby
na zbývající půdě bylo možno
vyrábět větší množství
zemědělské produkce.
Přes tuto významnou ekonomickou funkci odvodů
nespočívá podle mého názoru
hlavní význam zákona v jeho následných
opatřeních, v následných sankcích,
ale v jeho prevenci. Hlavním smyslem zákona není
postihovat ty, kteří půdu zabírají,
ale to, aby bylo zabráněno neodůvodněným
a zbytečným záborům zemědělské
půdy. Vyzdvihuji proto ty články nově
navrhovaného zákona, které zajišťuji
důslednou ochranu půdy již ve stadiu územně
plánovací a projektové přípravy
investic, kdy investoři musí ekonomickými
propočty důsledně zvažovat alternativní
umístění navrhovaných staveb a stavět
nové závody a provozy tam, kde je to pro společnost
z celospolečenských hledisek nejvýhodnější.
V tomto směru vyzdvihuji aktivní úlohu územního
plánování v této etapě, v které
se musí důsledně zajistit úkol přehodnocení
všech druhů územních plánů
podle požadavku prohloubení ochrany zemědělského
půdního fondu. Součástí těchto
prací musí být také např. i
dokončení prací na koncepci sídlištní
sítě a koncepci dostavby a přestavby měst,
které se mají také podílet na tom,
aby další investiční výstavba,
jak průmyslová, tak v nevýrobní sféře,
byla usměrněna k rozumnějšímu
hospodaření se zemědělskou půdou.
Investiční výbor Národního
shromáždění již při projednávání
zásad předloženého zákona v lednu
minulého roku přijal usnesení, aby byly včas
vytvořeny vhodné podmínky pro působení
nového zákona na úseku investiční
činnosti. Na základě doporučení
výboru se prohloubila spolupráce Státní
komise pro techniku a ministerstva zemědělství.
V minulém roce společně vydaly pokyny o opatřeních
k zajištění zákona o ochraně
zemědělského půdního fondu
při územně plánovací a investiční
činnosti. V těchto pokynech jsou již obsaženy
zásady prohloubení ochrany zemědělské
půdy a v praxi se již uplatňují. Uvedu
to na dvou kladných příkladech. Investiční
úkol nové rafinerie v Čechách předpokládá,
že bude zabrána pouze polovina výměry
půdy, než tomu bylo u výstavby cenné
zemědělské půdy a oddaluje řešení
přestavby a asanace městských center. Tato
centra v důsledku toho rychle chátrají a
jejich údržba si vyžaduje stále větší
prostředky. Proto se v investičním výboru
zabýváme i v souvislosti s ochranou půdy
celým komplexem otázek, jako je rozvoj materiálně
technické základny Stavebnictví, jeho připravenost
na zvýšení rozsahu bytové výstavby
za tím účelem, aby mohlo být přikročeno
k urychlené asanaci městských center, problematikou
typových a opakovaných projektů panelové
výstavby, které v převážné
míře předpokládají rovinný
terén apod. Řešení těchto problémů
by mělo velký vliv na úspory v záboru
zemědělské půdy pro investiční
výstavbu. V novém zákonu o ochraně
zemědělského půdního fondu
vidíme proto prostředek ekonomického tlaku
k řešení těchto otázek.