Docházíme v našem výboru k poznání,
že pro plánovitou přestavbu a dostavbu měst
bude třeba vytvořit předpoklady především
pečlivým dokončením dlouhodobé
koncepce osídlení a postupným a cílevědomým
soustřeďováním výstavby občanských
zařízení i bytové výstavby
do vybraných obcí.
To, že není taková koncepce osídlení
ještě vypracována, nikterak nebrání
tomu, aby se již nyní na vesnicích, zejména
ve vybraných obcích, soustřeďovala bytová
a občanská výstavba na méně
hodnotné plochy v zastavěných obvodech, na
plochy získané asanací různých
nepotřebných kůlen, stodol a dalších
zařízení. I tady je třeba pomoci v
každé obci s vypracováním územní
studie, která by měla být východiskem
k novému urbanistickému řešení
vesnických sídlišť.
Od národních výborů však musíme
požadovat, aby nejen rozhodně a důsledně
postupovaly proti záměrům odebírat
zemědělskou půdu pro jiné účely.
Očekáváme zejména od místních
národních výborů, že budou všemi
prostředky a silami napomáhat tomu, aby každý
hektar zemědělské půdy byl maximálně
využit, aby na něm byla plně zajištěna
výroba. Týká se to nejen zemědělské
půdy obhospodařované výrobními
závody, ale i té půdy, která často
v katastrech obcí pro malou přístupnost nebo
dlouhodobou zanedbanost zůstává ladem. Takovou
půdu v menší či větší
výměře najdeme v mnoha obcích. Je
možno ji svěřit do užívání
zahrádkářům a chovatelům drobného
hospodářského zvířectva a zabezpečit
tak její velmi vhodné využití.
Domníváme se, že nová opatření,
kterými mají být posíleny ekonomické
vztahy mezi místními národními výbory
a zemědělskými závody, budou tomuto
úsilí národních výborů
účinně pomáhat.
Protože národním výborům připadá
velmi významná úloha při uplatňování
nového zákona, doporučuji, aby zákon
po jeho schválení byl spolu s prováděcími
předpisy projednán v orgánech národních
výborů, aby s ním byli důkladně
seznámení funkcionáři a pracovníci
národních výborů i příslušných
organizací. Dosud nebylo zvykem zabývat se novými
zákony a postupem v jejich uplatňování
v orgánech národních výborů.
Mám za to, že bychom měli vládě
i národním výborů takový postup
doporučit.
Myslím, že bychom se měli i my, poslanci Národního
shromážděni, projednávání
a vysvětlování zákona v národních
výborech zúčastnit a aktivně pomáhat
v jeho uplatňování.
Pro návrh zákona po zapracování připomínek
uvedených ve společné zprávě
výborů budu hlasovat a doporučuji ho Národnímu
shromáždění ke schválení.
(Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
poslanci Červinkovi. Promluví poslanec Šorec.
Posl. Šorec: Vážené Národné
zhromaždenie, súdružky a súdruhovia, zákon
o ochrane pôdneho fondu je túžobne očakávaný
od všetkých poľnohospodárov. Týmto
zákonom má byť zamedzený úbytok
poľnohospodárskej pôdy, lebo je zarážajúce,
koľko pôdy nám ubudlo nezodpovednosťou
a ľahkomyseľnosťou a ako sa ochudzuje náš
taký dôležitý výrobný prostriedok,
obohacujúci celú našu spoločnosť
o dennú potrebu každého pracujúceho
človeka; a tak za posledných 14 rokov sme stratili
viac ako 150 tis. hektárov pôdy.
Netvrdím, že zákon č. 48 z roku 1959
nevyhovoval vtedajším požiadavkám, ako
o tom hovoril vo svojej zpráve aj minister poľnohospodárstva
s. Burian. Tvrdím však, že nemal takú
autoritu, aby mohol zastaviť nezodpovedné konanie
v požiadavkách na ponuku plôch. Prestali sme
si vážiť pôdy. Pre mnohé, ale aj
pre poľnohospodárske podniky bola pôda ťarchou,
zbavovali sme sa pôdy nezodpovedne, niektorí sa jej
zriekali v prospech nášho socialistického štátu.
Preto dnes chceme rázne a dôsledne urobiť koniec
tejto nezodpovednosti.
Nie som taký starý ani taký mladý,
aby som sa nepamätal, čo všetko sa urobilo na
ochranu pôdneho fondu, aké dôsledky sa vyvodzovali,
keď sused susedovi odoral i len jednu brázdu. Kedysi
sa o pôdu pravotilo a za pôdu sa draho platilo, čo
niektorých roľníkov pripravilo o všetko.
Je treba, aby si každý z nás uvedomil, že
prejednávaný zákon. musí mať
svoju autoritu a musí zaväzovať všetky zainteresované
orgány k tomu, aby hlavne pre výstavbu boli používané
také plochy, ktoré svojou produkciou nevyhovujú
poľnohospodárstvu, a ďalej aby po ukončení
výstavby bolo okolie upravené a zvyšná
pôda slúžila svojmu účelu, t.
j. spoločnosti, a produkovala. Veľká rozostavanosť
škodí nášmu poľnohospodárstvu,
lebo zabrala pôdu, stavby však neprodukujú a
pôdy ubudlo.
Zarážajúci je príklad z nášho
okresu Zvolen, v povstaleckej obci Budči, ktorá
má bohatú tradíciu z bojov v Slovenskom národnom
povstaní. Len nie celý kilometer od obce sa začalo
s výstavbou celulózky, zabrala sa na ňu tá
najkvalitnejšia pôda a výstavba celulózky
dlhšie ako 16 rokov žaluje s vybetonovanými základmi
a piliermi ako výkričník, lebo je nedokončená,
nikomu neslúži, ani skladovacím účelom,
ani prevádzke, a celý hektár pôdy bol
tam zabraný.
Pritom sa nedá povedať, že by naše štátne
rezervy výstavbu tejto budovy okamžite nepotrebovali,
lebo také sklady postrádajú.
Je preto treba na orgánoch národných výborov
ustanoviť strážcov tohto zákona, aby do
dôsledkov chránili dodržovanie tohto zákona
a nedopustili, aby sa takým základným výrobným
prostriedkom, ako je pôda, nezodpovedne plytvalo. Úbytok
pôdy a viacročných kultúr sa ťažko
vypomstil na spoločnosti. Organizácia požadujúca
pôdu by mala niesť dôsledky tak, ako stanoví
zákon, nielen za zabranie pôdy, ale aj z obmedzenia
produkcie viacročných kultúr. Preto je správne,
že tí, ktorí tento náš výrobný
prostriedok zaberú, budú prísne postihnutí
sto až dvestonásobkom hodnoty tržnej hrubej produkcie
do nedeliteľného fondu na vylepšenie obhospodarovanej
pôdy, nákladmi za rekultivovanie, hnojenie a pod.
Teraz mi dovoľte, prosím, k návrhu zákona
niekoľko zásadných pripomienok:
K § 5. Hovorí sa v ňom o tom, že pozemky
musia byť obhospodarované tak, aby ich fond nebol
ani zmenšený, ani zhoršený. Pozemky tých
užívateľov, ktorí ich budú zanedbávať,
majú byť národnými výbormi na
ich náklad obhospodarované. V tejto súvislosti
sa vyskytuje mnoho prípadov, že pôda súkromne
hospodáriacich roľníkov, ktorá bola
hospodársko-technickou úpravou pozemkov pojatá
do JRD, bola týmto roľníkom nahradená,
i keď je vydelená vo zmysle vyhlášky č.
27/1958 Ú. l., aj čo do bonity, vzdialenosti a výmery.
Pri prevzatí tejto pôdy značná časť
tvrdohlavo trvá na tom, že náhradnú
pôdu obhospodarovať nebude a dožaduje sa svojej
vlastnej pôdy. Len v samotnom našom okrese Zvolen sa
tak zmenilo 300 ha ornej pôdy na pastviny.
Navrhovaný zákon bude pri jeho dodržovaní
krokom vpred, krokom v príprave pre nové riadenie
poľnohospodárstva a bude pre roľníkov
dôležitou oporou jednak pre ochranu pôdneho fondu,
a jednak žalobcom neplnenia úloh poľnohospodárskych
podnikov vo využívaní pôdneho fondu.
Mám na zreteli i údržbu hradských a
výsadbu ovocných stromov okolo nich, budovanie nových
hradských, aby pôda nebola zneužívaná
pre uľahčovanie jazdy mechanizačným
prostriedkom, hlavne traktorom. Poľné cesty nie sú
udržované, konkrétne u nás na Slovensku
zaberá sa pre ne veľká výmera pôdy,
ktorá bola kolektivizáciou zväčšená
po rozoraní medzí a ušetrená, jej úbytok
nastáva práve tvorením poľných
ciest vedľa už existujúcich poľných
ciest. Ministerstvo poľnohospodárstva už vydalo
pre výrobné správy a pre okresné strediská
prípravy poľnohospodárskych investícii
nariadenie na vypracovanie plánov a rozpočtov na
údržbu a úpravu poľných ciest;
preto v súvislosti s navrhovaným zákonom
sa domnievam, že tejto otázke bude musieť byť
venovaná pozornosť v záujme poľnohospodárskych
podnikov. Dobrá cesta je úspora na pôde, zvyšuje
pojazdnosť mechanizačných prostriedkov a znižuje
náklady hlavne na údržbu traktorov. Týmto
zákonom, ktorý dnes odhlasujeme, si každý
roľník uvedomuje, že dostáva do rúk
také zákonné ustanovenia, ktorými
sa poľnohospodárska výroba upevňuje,
jej fond sa viac oceňuje a životná úroveň
roľníkov zvyšuje. Preto budem pre tento zákon
hlasovať. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Soudružky
a soudruzi, sděluji, že na dnešní den
se dále řádně omluvili tito další
poslanci: Chudík, Hron, Pastyřík, Zupka,
Prchlík, Kosmel, Skála, Kriegel, Karlovská
a Kozelka a ministři neposlanci dr. Hájek, Poláček,
Barbirek, Valeš a Vlasák. Sděluji dále,
že poslanci Kriegel a Skála byli delegování
předsednictvem NS k účasti na zasedání
SNR, které se dnes koná.
Do rozpravy není nikdo přihlášen. Táži
se proto s. ministra Buriana, zda si přeje zaujmout stanovisko
k rozpravě. (s. min. Burian se přihlásil
o slovo.) Prosím s. min. Buriana, aby se ujal slova.
Min. zemědělství s. Ing. Burian: Vážení
soudruzi a soudružky poslanci, diskuse, která proběhla
k vládnímu návrhu zákona o ochraně
zemědělského půdního fondu,
myslím jasně ukázala, že nová
progresivní opatření k ochraně půdy
jsou nejen z hlediska zemědělské výroby,
ale i z hlediska celospolečenského, naprosto nezbytná.
Projednávaný zákon pomůže vytvořit
podmínky k tomu, aby se půda v souladu se zásadami
nové soustavy řízení stala rovnocenným,
plnoprávným a vysoce ceněným ekonomickým
faktorem ve všech odvětvích národního
hospodářství.
Očekávám, že tato opatření
se výrazně projeví v hospodaření
s půdním fondem, že úbytky kvalitní
zemědělské půdy se podstatně
zmenší a investiční výstavba
bude se tak soustřeďovat do obcí a měst
a na méně úrodné plochy především.
Takový obrat v hospodaření se zemědělskou
půdou je nezbytný k tomu, aby zemědělství
mohlo úspěšně plnit náročné
úkoly, dané mu XIII. sjezdem naší strany.
K dotazu poslance Pružince bych chtěl sdělit,
že prováděcí směrnice jsou připraveny
a budou vydány spolu s účinností zákona,
tj. k 1. září 1966. Termín k 1. září
1966 doporučujeme proto, aby před vydáním
nebo platností zákona byly podrobně projednány
ve všech orgánech NV a organizacích ministerstva
zemědělství za účasti poslanců
Národního shromáždění.
Při projednávání vládního
návrhu zákona ve všech výborech NS byly
poslancům dány na vědomí i prováděcí
směrnice. Některá ustanovení ze zásad
prováděcích směrnic byla převzata
přímo do zákona, zejména ustanovení
sankčního charakteru. Poněvadž náhrady
byly převzaty přímo do zákona, nevydá
ministerstvo financí žádný prováděcí
předpis. Není toho třeba. Budou vydány
tudíž pouze prováděcí směrnice
ministerstvem zemědělství a lesního
hospodářství.
Myslím, že není možno souhlasit s návrhem
posledního diskutujícího poslance k §
1 návrhu zákona, protože zákon nemůže
dát zmocnění ministru zemědělství,
aby prováděl sankce. Soudruh poslanec se po vysvětlení
svého návrhu vzdal.
Soudruzi, jsem přesvědčen, že nejen
naši zemědělci, ale všichni pracující
uvítají nový zpřísněný
zákon o ochraně zemědělského
půdního fondu s plným uspokojením
a budou usilovat a pomáhat zemědělským
orgánům uplatňovat i jeho zásady.
Prosím vás, vážení soudruzi poslanci,
abyste s novým zákonem vyslovili souhlas a pomohli
ve svých volebních obvodech všestranně
při jeho realizaci. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. min. Burianovi. Prosím nyní poslance Borůvku
o závěrečné slovo.
Zpravodaj posl. Borůvka: Soudružky a soudruzi
poslanci, v rozpravě nebylo žádných
rozporných připomínek. Já osobně
si nejvíce vážím připomínky
poslance Pružince, k polním cestám. Mám
za to, že bychom měli do prováděcího
nařízení vložit takové ustanovení,
aby měla být věnována mimořádná
pozornost otázce peněz, které budou skládány
na zvláštní účet, ať u ministerstva
financí, nebo ve fondech JZD. Všichni víme,
že vedle stávajících polních
cest dělají obvykle traktoristé cesty další
a ničí se tak tisíce a tisíce hektarů
půdy v národním hospodářství,
aniž to prostě pozorujeme. Polní cesty v našich
JZD, jak víte, nejsou upraveny nikde. Jde jen o to, abychom
s částkou, která se ročně odhaduje
asi na 1,5 mld Kčs, kterou budou vkládat investoři
a JZD, hospodařili i z hlediska možností zásahů
okresních zemědělských výrobních
správ, protože jde o to, že fondy budou u ministerstva
financí, a to víte, pokud jde o peníze, hlásí
se každý, aby s nimi mohl hospodařit. Po této
stránce by měla být této otázce
věnována velká pozornost.
Jinak děkuji všem, kteří v diskusi vystoupili,
i soudruhu ministrovi za doporučení zákona
a nemám dalších připomínek.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Borůvkovi. Přistoupíme nyní
k hlasování.
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona
o ochraně zemědělského půdního
fondu podle společné zprávy výboru
ústavně-právního, výboru pro
národní výbory, výboru pro investiční
výstavbu a stavebnictví a výboru zemědělského,
nechť zvedne ruku. (Děje se.) Je někdo
proti? Nikdo. Zdržel se někdo hlasování?
Také nikdo. Děkuji.
Národní shromáždění schválilo
vládní návrh zákona o ochraně
zemědělského půdního fondu
podle společné zprávy čtyř
výborů NS.
Přistoupíme nyní k projednávání
šestého bodu, tj.
6. Návrh Slovenské národní rady
na vydání zákona o osobním vlastnictví
k bytům a společná zpráva výboru
ústavněprávního, výboru pro
národní výbory, výboru pro plán
a rozpočet a výboru pro investiční
výstavbu a stavebnictví.
Návrh zákona odůvodní pověřenec
Slovenské národní rady prof. dr. Colotka.
Prosím, aby se ujal slova.
Povereník Slovenskej národnej rady prof. dr. Colotka:
Vážené Národné zhromaždenie,
súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci!
Ústava Československej socialistickej republiky
v článku 74 pod písmenom e) zakotvuje právo
Slovenskej národnej rady "predkladať Národnému
zhromaždeniu návrhy zákonov". Využívajúc
toto svoje ústavné právo, Slovenská
národná rada predkladá Národnému
zhromaždeniu návrh zákona, ktorým sa
má v našom právnom poriadku vytvoriť nový
právny inštitút - osobné vlastníctvo
bytov. Navrhovaným zákonom, ktorý má
byť na vašom, práve prebiehajúcom zasadaní
prerokovaný, Slovenská národná rada
chce prispieť pri riešení pálčivých
problémov na úseku - celospoločensky a osobitne
v podmienkach Slovenska - tak dôležitom, akým
je úsek bytovej výstavby a uspokojovania bytových
potrieb obyvateľstva vôbec.
Slovenská národná rada predložením
návrhu zákona o osobnom vlastníctve bytov
využíva prakticky po prvý raz právo
svojej zákonodarnej iniciatívy voči Národnému
zhromaždeniu.
Preto, keď mám z poverenia Predsedníctva Slovenskej
národnej rady zdôvodniť vo vašom pléne
návrh predkladaného zákona, chcem sa najskôr,
aspoň niekoľkými slovami, dotknúť
podstaty, či zmyslu tohoto ústavou garantovaného
práva Slovenskej národnej rady.
Právo zákonodárnej iniciatívy Slovenskej
národnej rady vo vzťahu k Národnému
zhromaždeniu úzko súvisí, či
vyplýva zo špecifického postavenia Slovenskej
národnej rady v jednotnej sústave našich štátnych
orgánov. Slovenská národná rada, ako
štátoprávna predstaviteľka samobytnosti
slovenského národa, je jednak národným
orgánom štátnej moci a správy na Slovensku,
jednak organickou súčasťou celoštátneho
riadenia. V jednote týchto dvoch stránok má
Slovenská národná rada zákonodarnú
a výkonnú právomoc vo veciach národnej
a regionálnej povahy a súčasne predpoklady
pre aktívnu účasť na tvorbe a zabezpečovaní
celoštátnej politiky. Táto koncepcia sa prirodzene
premieta tiež do zákonodarnej činnosti. Slovenská
národná rada má predovšetkým
vlastnú, neodvodenú zákonodarnú pôsobnosť
vo veciach národnej a regionálnej povahy. Jej zákonodarná
činnosť sa môže ďalej uplatniť
aj v iných oblastiach, ak ju k tomu splnomocní Národné
zhromaždenie zákonom. Slovenská národná
rada - a to je pre náš zámer najdôležitejšie
- sa súčasne aktívne zúčastňuje
na tvorbe celoštátnych zákonov. Účasť
Slovenskej národnej rady na tvorbe celoštátneho
zákonodarstva zahrňuje praktickú aktivitu
Slovenskej národnej rady, či jej orgánov
pri príprave celoštátnych noriem, a to prípravou
ich zásad počínajúc a ich prerokovaním
v najvyššom zákonodarnom orgáne končiac.