Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
poslanci Lukačovičovi. Další přihlášku
do rozpravy nemám. Přeje si ještě někdo
promluvit v rozpravě? - Nikdo.
Prosím tedy pověřence dr. Colotku, zda si
přeje slovo na závěr rozpravy.
Povereník SNR dr. Colotka: Súdružky
poslankyne, súdruhovia poslanci, diskusia - skromná
- k tomuto návrhu zákona vyznela v podstate ako
podpora návrhu. Z tohoto dôvodu nemám čo
do diskusie dodať. Pokiaľ zpravodajkyňa posl.
Litvajová hovorila o niektorých námetoch,
ktoré sa vynárajú v súvislosti s novým
inštitútom, použijem rovnakej cesty, ktorú
volil podpredseda Národného zhromaždenia posl.
dr. Škoda, ktorý pripomienky predložil predsedovi
vlády, aby z nich boli vyvodené závery. Ďakujem.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
pověřenci dr. Colotkovi. Prosím zpravodajku
posl. Litvajovou o závěrečné slovo.
(Vzdává se.) Nemá.
Přistoupíme k hlasování. Kdo souhlasí
s návrhem SNR na vydání zákona o osobním
vlastnictví k bytům, podle zprávy výboru
ústavněprávního, výboru pro
národní výbory, výboru pro plán
a rozpočet a výboru pro investiční
výstavbu a stavebnictví, nechť zvedne ruku!
(Děje se.) Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? Nikdo.
Národní shromáždění schválilo
návrh zákona o osobním vlastnictví
k bytům podle společné zprávy 4 výborů
NS jednomyslně.
Přistoupíme k sedmému bodu pořadu,
ke
7. Zpráva výboru ústavněprávního
o rozboru platných zákonů a o úkolech
Národního shromáždění
při zdokonalování právního
řádu a k návrhu usnesení k této
zprávě.
Zprávu přednese mpř. NS a předseda
ústavněprávního výboru s. dr.
Škoda. Dávám mu slovo.
Místopředseda NS dr. Škoda: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi poslanci!
Ústavněprávní výbor předkládá
plénu Národního shromáždění
zprávu o rozboru platných zákonů a
o úkolech Národního shromáždění
při zdokonalování právního
řádu. Prosím, abyste si laskavě vzali
k ruce tisk č. 84 a 4 přílohy, které
byly rozeslány všem poslancům někdy
v polovině května.
Již při projednávání tezí
k XIII. sjezdu strany jsme si v ústavněprávním
výboru byli vědomi, že je nutno provést
základní rozbor platných zákonů
a poskytnout tak všem výborům i poslancům
Národního shromáždění
materiál, který by mohl sloužit jako základ
pro rozvíjení zákonodárné a
kontrolní činnosti výborů Národního
shromáždění.
Zpráva vychází z úkolů Národního
shromáždění, jak byly formulovány
v usnesení předsednictva ÚV KSČ z
12. května 1964 o prohloubení činnosti Národního
shromáždění. XIII. sjezd v usnesení
"Za další všestranný rozvoj naší
socialistické společnosti" zdůraznil,
že důsledná realizace závěrů
stranických dokumentů přijatých k
prohloubení ústavních funkci Národního
shromáždění je předpokladem dalšího
zdokonalení naší socialistické státnosti.
To vyžaduje zejména, aby Národní shromáždění
dále zkvalitnilo přípravu zákonů,
zvýšilo péči o zdokonalování
socialistického právního řádu,
zesílilo kontrolu nad prováděním zákonů
a důsledným dodržováním socialistické
zákonnosti na všech úsecích státního
a společenského života prohloubilo demokratickou
součinnost s orgány Slovenské národní
rady a s národními výbory a jejich aktivní
účast na řešení celostátních
otázek. Potud usnesení XIII. sjezdu.
Stojí tedy před námi prvořadý
úkol zvýšit naši péči o
zdokonalování socialistického právního
řádu. Národní shromáždění
jako jediný celostátní zákonodárný
sbor je lidu odpovědno za vývoj právního
řádu, jehož základy tvoří
vedle ústavy další zákony námi
projednávané a schvalované.
Vzhledem k tomu, že rozbor ústavně-právního
výboru, předložený vám pod č.
84, byl široce projednán s vědeckými
pracovišti, s resorty, s národními výbory,
rozeslán všem poslancům Národního
shromáždění a připomínky
poslanců, pokud byly vzneseny, byly zapracovány
do znění předloženého Národnímu
shromáždění, omezím se ve svém
úvodu na návrh usnesení, který je
připojen ke zprávě, a na opatření,
která je třeba přijmout, aby Národní
shromáždění dále zkvalitnilo
svou zákonodárnou činnost.
Úkoly Národního shromáždění
na úseku zákonodárné činnosti
jsou v podstatě dvojího druhu. Jde jednak o zákonodárnou
činnost v pravém slova smyslu, tj. o projednávání
a schvalování nových zákonů.
Druhá neméně důležitá
činnost je podle čl. 41 ústavy kontrola působení
zákonů v praxi, kdy dochází k prověrce
nejen toho, jak se zákony v praxi provádějí
a osvědčují, ale jak je příslušné
státní orgány používají
a vykládají. S tím souvisí i zabezpečení
výkladu zákonů v těch případech,
kdy mezi státními orgány dochází
při jejich výkladu k rozporům. Obě
tyto formy zákonodárné činnosti úzce
spolu souvisejí a na sebe navazují. Tak např.
jedině při kontrole působení zákonů
mohou výbory Národního shromáždění
docházet k závěrům, na základě
nichž budou moci předkládat své iniciativní
návrhy na vydání nových právních
úprav. Obě tyto základní formy zákonodárné
činnosti se promítají do návrhu usnesení,
které je připojeno ke zprávě a které
ústavněprávní výbor předkládá
plénu ke schválení.
Soudružky a soudruzi poslanci, již při hodnocení
práce Národního shromáždění,
které jsme prováděli koncem minulého
roku, bylo konstatováno, že celkem úspěšně
se rozvíjí vlastní zákonodárná
činnost, tj. projednávání nových
zákonů. Národní shromáždění
a zejména jeho výbory se řídí
usnesením pléna Národního shromáždění
o zásadách dalšího prohloubení
jeho činnosti z 24. září 1964 a zákonem
o jednacím a pracovním řádu Národního
shromáždění. Usnesením předsednictva
Národního shromáždění
bylo také zajištěno, aby připravované
zákony byly v orgánech Národního shromáždění
důkladně projednávány. Důsledně
jsou vyžadovány odůvodněné zásady
nových zákonů a tyto zásady, stejně
jako návrhy zákonů, jsou rozesílány
všem poslancům. Tím se dává všem
poslancům možnost zaujmout k připravovanému
zákonu stanovisko již v prvém stadiu, kdy se
projednávají zásady, tj. věcná
obsahová stránka zákonodárné
úpravy. Je nezbytné projednávat důsledněji
i zásady zákonů ve volebních obvodech,
poněvadž právě to je rozhodující
stadium, kdy se poslanci vžívají do obsahu
zákonů a kdy mohou navrhovat, aby vláda nebo
jiný navrhovatel zákonů předložil
další návrhy a politickoekonomické rozbory,
aby zákony byly komplexní.
Kvalitu schvalovaných zákonů zajišťuje
i ta skutečnost, že jak zásady, tak i návrh
zákona projednává vždy více výborů.
Tak např. návrh zákona o ochraně zemědělského
půdního fondu projednávaly čtyři
Výbory. Také úroveň jednání
ve výborech se zvýšila. Jednání
se zaměřuje na řešení věcných
problémů a hledá se i řešení
na základě alternativních návrhů.
Zde výborům významně pomáhá
nedávno zřízené legislativní
odděleni, které na základě projednávání
zásad i návrhů zákonů s experty
z řad pracovníků vědy i praxe předkládá
výborům vyjádřeni, které obsahuje
jak stanovisko k některým problémům,
tak i návrhy dalších možnosti řešení
právních úprav.
Tato praxe umožňuje výborům, aby na
základě odborného posouzení problémů
nové úpravy a zkušeností poslanců
z volebních obvodů mohly mnohem hlouběji
projednávat předložené návrhy
a svými pozměňovacími a doplňovacími
návrhy přispět k dalšímu zdokonalení
právního řádu a k tomu, aby plněji
sloužil potřebám rozvoje naši společnosti.
Prakticky došlo v tomto volebním období k odůvodněným
obsahovým změnám u většiny předložených
zákonů, v některých případech
dokonce byly předloženy po projednání
ve výborech Národního shromáždění
nové návrhy. I v této schůzi pléna
byly projednávané návrhy zákonů
při projednávání ve výborech
v dohodě s vládou upravovány, jak vyplývá
ze společných zpráv výborů
našemu plénu v minulých bodech předložených.
Zejména návrh zákona o ochraně zemědělského
půdního fondu byl ve výborech měněn,
a proto téměř ve všech paragrafech byly
plénu doporučeny změny, čímž
byla ochrana zemědělského půdního
fondu nejen zpřesněna, ale i zpřísněna.
Konečně je třeba se zmínit ještě
o další praxi, která byla zavedena, že
totiž ústavněprávní výbor
po projednání zásad jedná o paragrafovaném
znění návrhu zákona vždy ve dvou
schůzích. Zabývá se tedy ústavněprávní
výbor každým zákonem na třech
schůzích, vyjádřeno ve staré
terminologii ve třech "čteních".
Tím je možno také zajistit přesnou redakční
úpravu ve výborech přijatých změn
a umožnit důkladnou přípravu závěrečné
zprávy pro plénum Národního shromáždění.
Zavádíme i další metody, které
nám umožní posuzovat předložené
zásady a návrhy zákonů ve spolupráci
s národními výbory. V tomto směru
máme ještě značné nedostatky.
Proto také XIII. sjezd ukládá Národnímu
shromáždění, aby prohloubilo demokratickou
součinnost s orgány Slovenské národní
rady a národními výbory. Je možno konstatovat,
že spolupráce s orgány Slovenské národní
rady se při zákonodárné činnosti
rozvíjí velmi úspěšně.
Více se však musíme opírat o veliké
zkušenosti národních výborů při
přijímání nových zákonů.
Jednou cestou získávání zkušeností
národních výborů je projednávání
osnov zákonů ve volebních obvodech, druhou
cestou je přímé vyžadování
stanovisek některých národních výborů,
ovšem stanovisek volených orgánů, popřípadě
i účast funkcionářů národních
výborů při projednávání
zásad a návrhů nových zákonů
v jednotlivých výborech Národního
shromáždění. Tuto spolupráci
zde zdůrazňuji zejména proto, že se
v dosavadní naší zákonodárné
činnosti stále ještě projevují
určité nedostatky spočívající
v přílišném resortním posuzování
právních úprav. Právě jednání
výborů Národního shromáždění
by mělo velmi účinně odstraňovat
z předkládaných návrhů zákonů
nezdravá resortní hlediska, v nichž se často
uplatňuje přílišný subjektivismus.
Pouze široká demokratická spolupráce
s národními výbory, s odbornými orgány
vlády, se společenskými organizacemi i s
aktivem pracovníků teorie i praxe nám pomůže
odstranit ještě se vyskytující nedostatky
v nově přijímaných zákonech.
Předsednictvo Národního shromáždění
uložilo rovněž, aby při přípravě
zákonů byla nejužší součinnost
zejména s orgány Revolučního odborového
hnutí. Pro další zkvalitnění
přípravy zákonů je tudíž
zapotřebí, aby zejména ústavněprávní
výbor, jemuž přísluší projednávat
návrhy všech zákonů a jehož úkolem
je koordinovat a zajišťovat soulad návrhů
zákonů s ústavou a s ostatními zákony,
ve všech případech vyžadoval stanoviska
příslušných národních
výborů a aby prostřednictvím legislativního
oddělení přibíral k projednání
zásad a návrhů zákonů vedle
odborníků teorie i praxe rovněž zástupce
příslušných společenských
organizací, ROH atd. Stanovisko národních
výborů a masových organizaci bude zapracováno
napříště do vyjádření,
které legislativní oddělení připravuje
pro jednotlivé výbory NS, jimž bylo projednání
zásad a návrhu zákona přikázáno.
Soudružky a soudruzi poslanci, zcela jiná situace
je v druhé formě zákonodárné
činnosti, tj. při kontrole působení
zákonů. Zde je nutno konstatovat, že jsme teprve
na počátku plnění tohoto ústavního
úkolu. Od počátku tohoto volebního
období některé výbory se zaměřily
na kontrolu těch předpisů, které brání
zavádění zdokonalené soustavy plánovitého
řízení národního hospodářství.
Šlo v podstatě spíše o obecné problémy.
Tak např. ústavněprávní výbor
na základě zprávy hlavního arbitra
ČSSR přijal doporučení vládě,
aby byla zajištěna důsledná koordinace
právních předpisů na úseku
řízení hospodářství.
Tomuto podnětu ústavněprávního
výboru vláda vyhověla a zřídila
komisi pro koordinaci hospodářských předpisů.
Na základě zkušeností z práce
této komise vláda pak řešila koordinaci
při vydávání právních
předpisů na celém úseku právního
řádu. Přijala rovněž doporučení
ústavněprávního výboru na soustředění
všech resortních věstníků do
jedné sbírky. Také i další výbory
Národního shromáždění
se zabývaly působením právních
předpisů a přijaly i některá
doporučení. Veškerá tato činnost
výborů Národního shromáždění
však trpí tím nedostatkem, že se výbory
příliš opírají o rozbory a zprávy
jednotlivých resortů a nezískávají
v důsledku toho dostatečně kritický
pohled na právní řád na jednotlivých
úsecích. Musíme proto hledat nové
správné metody, které by nám umožnily
vlastní pohled na jednotlivé úseky právního
řádu. Opět musíme hledat oporu v úzké
spolupráci s ostatními státními orgány,
především s objektivními orgány
vlády, se společenskými organizacemi i s
širokým aktivem pracovníků vědy
a praxe. V nejširší míře je třeba
zapojit do prověrky působení zákonů
národní výbory a Revoluční
odborové hnutí, a to jak do kontroly působení
určitých zákonů, tak do kontroly jednotlivých
oblastí právního řádu, které
se jich dotýkají. Zvýšenou účastí
na kontrole působení zákonů budou
národní výbory vedeny k tomu, aby se samy
obracely na Národní shromáždění
a jeho orgány s podněty ke změnám
zákonů a k novým zákonným úpravám
nebo s upozorněním na předpisy, které
jsou v rozporu se zákonem. Zatím je iniciativa národních
výborů podle čl. 48 ústavy poměrně
malá.
Bez zesílení kontroly nad prováděním
zákonů, jak to ukládá XIII. sjezd
Národnímu shromáždění
a jeho orgánům, nemůže být rozvinuta
jedna z hlavních ústavních funkcí
Národního shromáždění.
Jestliže úkolem Národního shromáždění
je orientovat činnost celé soustavy volených
a výkonných orgánů na zabezpečení
těch klíčových úkolů,
které rozhodují o dalším rozvoji společnosti,
jak to stanoví dokument strany o prohloubení činnosti
Národního shromáždění,
pak to znamená především provádět
kontrolu zákonů, v nichž jsou klíčové
úkoly obsaženy, a nikoli kontrolu podružné
operativní činnosti výkonných orgánů.
Žádný orgán, který nekontroluje
své vlastní usnesení, Národní
shromáždění nevyjímaje, nemůže
rozvinout svou činnost. Proto zákon o jednacím
a pracovním řádu přímo ukládá
výborům Národního shromáždění,
které projednaly zákon a doporučily jej ke
schválení, aby po určité době
se zabývaly kontrolou jeho působení a provádění
a zjistily současně, zda prováděcí
předpisy k němu v mezidobí vydané
odpovídají intencím zákona. V zájmu
rozvoje činnosti Národního shromáždění
je proto naprosto nutné, aby po dnešním plénu
výbory Národního shromáždění
pravidelně prováděly kontrolu působení
zákonů, jak jim to ukládá jednací
řád.
Pro tuto kontrolní činnost výborů
Národního shromáždění
může být dobrou pomůckou zpráva
ústavněprávního výboru o rozboru
platných zákonů a o úkolech Národního
shromáždění při zdokonalování
právního řádu a její přílohy.
Již při jejím projednávání
s předsedy krajských národních výborů
a s předsedy některých dalších
národních výborů se ukázalo,
že zpráva vyvolala jejich aktivní účast
na zdokonalování právního řádu.
Proto i při prověrce působení zákonů
bude vždy nutno vycházet z této úzké
spolupráce, a to tím spíše, že
při kontrole působení zákonů
se budou muset výbory zabývat i prováděcími
předpisy, které byly k zákonům vydány.
I když přehledy ke zprávě připojené
obsahují jen výpočet všech platných
zákonů a jejich rozdělení podle kategorií
do jednotlivých úseků právního
řádu, dávají podnět ke zkoumání
i prováděcích předpisů. V některých
případech je přímo ve zprávě
naznačeno, na kterých úsecích zatím
platí ještě velké množství
prováděcích předpisů. Ve zprávě
je však také konstatováno, že velké
množství prováděcích předpisů
i jejich nižší úroveň vyplývá
někdy z nedostatečné zákonodárné
úpravy. Je proto třeba při zkoumání
toho, jak zákony působí v praxi, se vždy
zabývat prováděcími předpisy
a přijímat závěry k odstranění
nedostatků nejen v samotných zákonech, ale
i v prováděcích předpisech a při
jejich aplikaci. Především ovšem je nutno
zkoumat, zda zákon odpovídá požadavkům
na právní řád kladeným, v přítomné
době zejména zda pomáhají k dalšímu
zdokonalování plánovitého řízení
národního hospodářství, k řízení
zemědělství i k dalšímu rozvoji
socialistické demokracie.
Při projednávání zprávy obdržel
ústavněprávní výbor celou řadu
připomínek k jednotlivým úsekům
právního řádu. Zejména národní
výbory požadovaly, aby Národní shromáždění
a jeho orgány se zaměřily na určité
úseky právního řádu a řešily
nedostatky na nich se vyskytující. Proto jednotlivé
výbory Národního shromáždění
obdrží materiály obsahující připomínky
národních výborů, aby jich mohly využít
při vypracování plánu své kontrolní
činnosti na úseku působení zákonů
v praxi. V této souvislosti bych chtěl vyzdvihnout
péči, kterou národní výbory
věnovaly sdělovaným stanoviskům, z
nichž jsme získali cennou oporu pro komplexní
pohled na naše zákonodárství tak, jak
byl nakonec formulován ve zprávě ústavněprávního
výboru, která vám byla pod č. 84 rozdána.
Při zkoumání, jak se zákony v praxi
osvědčují, je třeba vždy se zabývat
i jejich výkladem. Často lze nedostatky vytýkané
obsahu zákonů odstranit jejich správným
výkladem. Proto závěry výborů
Národního shromáždění
z prověrek působení zákonů
se nemusí týkat změny těchto zákonů,
nýbrž i způsobu jejich výkladu. Ve většině
případů k odstranění nedostatků
postačí tedy správný výklad
zákona nebo změna prováděcího
předpisu.
V této souvislosti je třeba se zabývat autentickým
výkladem zákona, který podle ústavy
může dát jenom zákonodárce, tj.
Národní shromáždění.
Autentický výklad zákonů zatím
nebyl v činnosti výborů Národního
shromáždění zajišťován.
Pro rozvinutí této činnosti nemáme
tedy dosud žádných zkušeností.
Zatím si představujeme, že by se ústavněprávní
výbor zabýval autentickým výkladem
zákona v těch případech, kdy dochází
mezi ústředními orgány státní
správy k rozporu při jejich aplikaci. V těch
případech, kdy v praxi dochází k nejednotnosti
výkladu zákona, bude úkolem ústavněprávního
výboru, který odpovídá Národnímu
shromáždění za ústavnost a vzájemný
soulad jednotlivých zákonů, aby po provedeném
rozboru vypracovaném ve spolupráci s dalšími
výbory, s vládou a s vědeckými pracovišti
předložil předsednictvu a plénu Národního
shromáždění zdůvodněný
návrh na autentický výklad zákona.
Takový autentický výklad zákona by
byl uveřejňován ve Sbírce zákonů.
Na základě dalších zkušenosti,
které z této činnosti získáme,
by bylo možno uvažovat o přesnější
organizaci této činnosti.