Zavedení vyhledávání jako jedné
z forem přípravného řízení
umožnilo, aby mohly být v celém rozsahu zpracovány
skutkově a právně jednoduché věci
příslušníky SNB, kteří
při výkonu služby zjistí spáchání
trestného činu. Plné tři pětiny
celkového nápadu trestní agendy byly takto
zpracovány. To je kladný jev. Negativní jev
je, že jen u 60 % zpracovaných případů
bylo vyhledávání skončeno ve lhůtě
jednoho měsíce. Je třeba i konstatovat, že
teprve postupně,byly odstraňovány některé
nedostatky v právní kvalifikaci, v konečných
rozhodnutích vyhledávacích orgánů
a v návrzích na podání obžaloby.
Jsou to ovšem nedostatky, které souvisejí s
nutností zapracování vyhledávacích
orgánů a zvýšení jejich odborné,
kriminalistické průpravy.
Úroveň práce na úseku vyšetřování
je podstatně vyšší než na úseku
vyhledávání. V praxi se vžívá
nová úprava týkající se rozšíření
práv obhajoby ve vyšetřování.
Práva obviněného jsou respektována,
není nijak omezována iniciativa obhájců.
Byl vybudován vyšetřovací aparát
prokuratury a souběžně s postupným růstem
počtu vyšetřovatelů prokuratury a upevňováním
organizačních vztahů rostl počet zpracovávaných
věcí a došlo v dalších okresech
k převzetí agendy ve stanoveném rozsahu.
Není dosud vše v pořádku s rychlostí
vyšetřování. Asi ve 20 % věcí
došlo k překročení dvouměsíční
lhůty. Průtahy byly ovlivňovány jednak
značným počtem věcí přecházejících
do vyhledávání, jednak obtížemi
spojenými s obstaráváním kvalitních
posudků znalců.
Pokud jde o podíl vazebně stíhaných
osob, nepřesáhl v posledních letech 8 %.
Pominuly-li důvody vazby, byl obviněný propouštěn
neprodleně na svobodu. Během roku 1965 se tak stalo
u každé sedmé osoby z vazebně stíhaných
osob. U čtyř pětin osob vyšetřovaných
ve vazbě skončilo přípravné
řízení v době kratší dvou
měsíců. Průtahy přes dva měsíce
byly zpravidla způsobovány nutností vyšetření
duševního stavu obviněného nebo vyžádáním
znaleckého posudku nebo jiné skutečnosti
důležité pro posouzení věci.
U čtyř pětin vazebně vyšetřovaných
osob došlo k postavení před soud a u 95 % obžalovaných
byl uložen nepodmíněný trest.
I když úroveň vyšetřování
je v podstatě dobrá, stále je naléhavé
věnovat plnou pozornost úplnosti vyšetřování
a také právnímu hodnocení každé
jednotlivé věci. Nedostatky přípravného
řízení ukazují, že vzrostl počet
věcí, které prokurátor vrátil
po skončení vyhledávání a vyšetřování
od roku 1961 z 5,5 % na 11,7 % v roce 1965. Jde ovšem i o
důsledek větší náročnosti
prokurátorského dozoru. Nedostatkem je, že
někteří prokurátoři nevyužili
plně svých práv od počátku
zahájení trestního Stíhání,
přesunuli dozor až do doby, kdy obdrželi návrh
na podání obžaloby, zaměřovali
často dozor na dodržování formálních
náležitostí a menší pozornost pak
věnovali správnosti a úplnosti přípravného
řízení. Kladným jevem je, že
při výrazném vzrůstu počtu
stíhaných osob vzrostl počet případů
zakončených obžalobou. To ukazuje na to, že
se k zahájení trestního stíhání
přistupovalo odpovědněji a že přípravné
řízení bylo vedeno důsledněji
se snahou všestranně, úplně a objektivně
objasnit případ. Poklesl také podíl
obžalob vrácených prokurátorovi soudem
k došetření. Podíl zprošťujících
rozsudků v roce 1965 činil 2,9 % z počtu
souzených osob a je nejnižší v posledních
letech.
Je třeba konstatovat, že došlo ke zpřísnění
trestní represe vůči recidivistům,
kriminálním a protispolečenským živlům
a vůči pachatelům závažných
trestných činů. To je v souladu s potřebami
upevnění zákonnosti. Dosud nebyl však
vždy při výměře trestu plně
vyjádřen vysoký stupeň společenské
nebezpečnosti u trestných činů rozkrádání
majetku v socialistickém vlastnictví spojených
se značnou škodou, nebyl vždy Využíván
celý systém trestů, zejména těch,
jimiž se odnímá pachateli majetkový
prospěch získaný trestnou činností.
Za nedostatek považujeme, že při ukládání
trestů odnětí svobody, jejichž výkon
byl podmíněně odložen, nebyla vždy
soudy ukládána pachateli přiměřená
a účinná omezení, zejména povinnost
nahradit podle svých sil způsobenou škodu.
Sama skutečnost, že kolem poloviny všech trestů
byly tresty na svobodě uložené podmíněně,
vyžadovala zabezpečit převýchovu těchto
odsouzených, zejména větším kontaktem
soudů s národními výbory a společenskými
organizacemi. Uvedené nedostatky ovšem souvisí
i s tím, že ne všichni prokurátoři
byli vždy dostatečně aktivní před
soudem, že plně a vždy nezabezpečovali
přezkoumání zákonnosti všech
soudních rozhodnuti, že nepodali důsledně
v řadě případů řádné
opravné prostředky a také včas a vždy,
kdy toho bylo třeba, nepředkládali presidiím
krajských soudů a Nejvyššímu soudu
návrhy na usměrnění soudní
praxe.
V loňském roce byl schválen nový zákon
o výkonu trestu. Od jeho vydání uplynula
krátká doba. Přijatá opatření
přinesla některé kladné výsledky,
které potvrzují, že nastoupená cesta
je správná. To platí o novém rozmístění
odsouzených podle zásady diferenciace, o úpravě
vnitřního režimu ústavů, o rozpracovávání
zásad převýchovného působení.
Ještě důsledněji je třeba - jak
vyplývá z našich průzkumných
prověrek - uvádět tyto zásady v život,
zejména provést vnitřní diferenciaci
odsouzených v ústavech a více využívat
přeřazování odsouzených do
jiné skupiny podle dosaženého stupně
jejich převýchovy.
Dosavadní stav i metody v nápravně výchovné
činnosti jsou ovlivňovány ovšem jednak
tím, že se snižuje počet trestů
nad 3 roky a zvyšuje počet trestů do 3 roků,
jednak tím, že podíl osob, které jsou
již po druhé nebo vícekrát během
posledních 10 let ve výkonu trestu, na celkovém
stavu odsouzených, se pohyboval v roce 1965 mezi 53 - 60
% a podíl odsouzených ve věku do 25 let se
zvýšil na 33,3 %. Musím konstatovat, že
stálým požadavkem je prohloubit účast
společenských organizací a státních
orgánů při převýchově
osob po odpykání trestu odnětí svobody.
V souvislosti se snahou vytvořit lepší organizační
a odborné předpoklady pro postpenitární
péči i celý reedukační proces
zpracovává se nyní komplex opatření
- i za využití vědeckého výzkumu
- který bude předložen k projednání
příslušným orgánům.
Je možno položit otázku, v čem jsou nyní
klíčové požadavky. V úsilí
za zkvalitnění trestního řízení
v současné situaci vystupují do popředí
dva klíčové požadavky:
za prvé, důsledněji dbát toho, aby
nedílnou součástí činnosti
orgánů přípravného řízení
se stalo odhalování příčin
kriminality spolu s využíváním oprávnění
k podávání upozornění na zjištěné
nedostatky nebo závady státním nebo jiným
orgánům, podnikům nebo organizacím,
za druhé, zrychlit celé trestní řízení
zkrácením doby od spáchání
trestného činu do odsouzení pachatele a jeho
nástupu do výkonu trestu, aniž je snížena
úroveň trestního řízení.
Zvýšené, zejména koordinované
úsilí je třeba věnovat kriminalitě
a odstraňování jejích příčin,
zvláště ve velkých městech a
některých průmyslových střediscích.
Příklad města Ostravy a Severomoravského
kraje, kde v uplynulém roce došlo jedině ke
snížení kriminality, potvrzuje, že je
to cesta účinná. Přísnější
postup vůči recidivistům a v celé
oblasti upevňování socialistického
pořádku je vývoj pozitivní a v souladu
s potřebami upevňování zákonnosti.
To ovšem vyžaduje ještě důsledněji
pokračovat v nastoupené praxi. Na této základně
se rozpracovávají směrnice, které
vytyčil XIII. sjezd strany, včetně zabezpečení
v organizaci práce i kádrové péči
a dlouhodobé výchově pracovníků.
Soudružky a soudruzi, přecházím k poslednímu
okruhu otázek. S prohlubováním socialistických
společenských a ekonomických vztahů
vystoupily do popředí s plnou naléhavostí
otázky upevňování zákonnosti
v činnosti orgánů státní správy,
zejména národních výborů. Tak
to také odeznělo i v celé předsjezdové
diskusi.
Zaujmu proto stanovisko především k základním
otázkám stavu a vývoje zákonnosti
na tomto úseku, jakož i k základním
faktorům, které ovlivnily její úroveň.
Mohu konstatovat, že ve srovnání s obdobím
před rokem 1962 orgány státní správy
i hospodářské orgány již lépe
chápaly význam důsledného dodržování
zákonnosti a že se zlepšila i péče
o správnou aplikaci platného právního
řádu. V uplynulém období bylo dosaženo
zlepšení stavu zákonnosti na některých
úsecích, jako je hospodaření s byty,
ochrana pracovně právních vztahů,
péče o důchodové zabezpečení
a nemocenské pojištění, v menší
míře i na úseku zemědělství
a bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Přesto se dosud stále setkáváme s
některými závažnými nedostatky
v uplatňování právního řádu,
zejména i v činnosti národních výborů.
Jak vyplývá z materiálu, se kterým
jste se již seznámili, stojí před námi
úkol posílit úlohu státní správy,
zejména národních výborů, v
oblasti socialistické zákonnosti, zejména
při zabezpečování zájmů
státu a společnosti, při správním
rozhodování o právech a povinnostech občanů,
při ochraně socialistického vlastnictví
a veřejného pořádku. Nemůžeme
ovšem souhlasit s některými jednostrannými
názory a tendencemi. Práva a zákonem chráněné
zájmy občanů bylo a je třeba též
zkoumat i v souvislosti s plněním povinností,
které zákony ukládají občanům.
To znamená, že se stejnou důsledností,
s jakou bylo a je třeba zasahovat proti porušování
práv a zákonem chráněných zájmů
občanů, bylo a je nutno nekompromisně prosadit
i plnění převzatých nebo zákonem
uložených povinnosti občanů.
Ve kterých směrech je třeba především
zesílit péči o dodržování
zákonnosti?
Se vší naléhavostí musí hospodářské
organizace důsledněji než dosud dodržovat
ustanovení kodexu práce, dbát dodržování
pracovních řádů a vytvářet
atmosféru nutnosti důsledného dodržování
pracovně právních předpisů.
To se týká i postupu při odškodňování
pracovních úrazů a nemocí z povolání,
o uplatňování hmotné odpovědnosti
zaměstnanců za škodu způsobenou socialistickým
organizacím v souvislosti s pracovním poměrem.
Nemůžeme být plně spokojení také
se současným stavem bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci. Zákonnost porušovali
sami pracující často tím, že
si počínali nedbale, nedodržovali předpisy
a pracovní postupy, s nimiž byli řádně
seznámeni. Na porušování zákonnosti
se podílely i osoby pověřené v podnicích
a na závodech řízením a kontrolou
práce. Společným jmenovatelem všech
těchto nedostatků byla malá znalost speciálních
předpisů, nedbalost, nedostatky kontroly, podceňování
účasti pracujících na důsledné
péči o dodržování zákonnosti.
To vše jsou příčiny, které lze
a je nutno odstranit, uvědomíme-li si všichni
význam upevňování zákonnosti
i pro dosažení dobrých hospodářských
výsledků, pro socialistický způsob
života občanů, pro další rozvoj
socialistické společnosti.
Stálé pozornosti zasluhovalo a zasluhuje v činnosti
národních výborů dodržování
právních předpisů zabezpečujících
ochranu zemědělského půdního
fondu, zemědělské výroby nebo provádění
hospodářsko-technické úpravy půdy.
Platí to i o oblasti pracovně-právních
vztahů, kde dosti často docházelo k porušování
práv občanů a k nedostatečnému
využívání předpisů v zájmu
stabilizace pracovních sil v zemědělství.
Jde zejména o zajištění jednotného
výkladu právních předpisů a
o to, aby bylo současně působeno řídící
a kontrolní činností ministerstva zemědělství
a lesního hospodářství intenzívněji
k tomu, aby bylo přísně v souladu se zákonností
rozhodování orgánů v krajích
a okresech.
Druhou oblastí, kde je třeba v národních
výborech zvýšit úroveň péče
o dodržování zákonnosti, je úsek
hospodaření s byty. V některých místech
docházelo k porušování zásady,
že byty ze státní bytové výstavby
mají být určovány především
pro rodiny nižších příjmových
kategorií a s více dětmi. V některých
okresech na Slovensku národní výbory nevydávaly
včas příkazy k vyklizení bytů
obsazených protiprávně nebo je liknavě
realizovaly.
Zvláště se chci zmínit o požadavku
dodržovat zákonnost při uvolňování
bytů v rodinných domcích. Problematika je
vážná v tom, že z celkového počtu
budov v naši republice připadá více
než 70 % na rodinné domky, v nichž bydlí
přes 50 % obyvatel republiky a že jsme povinni realizovat
usnesení vlády č. 798 z roku 1961, které
ukládá národním výborům
umožnit vlastníkům rodinných domků
se do nich nastěhovat nejpozději do pěti
let od podání žádosti. Musíme
vycházet z ústavní zásady o ochraně
osobního vlastnictví a přihlížet
i k tomu, že rozšíření výstavby
rodinných domků je jednou z cest celkového
řešení bytového problému. Proto
nemůžeme a nesmíme trpět účelová
řešení, která se bohužel, v této
oblasti často stávají. Musíme ještě
soustavněji dbát důsledného uplatňování
platných právních předpisů
a souběžně vytvářet - to je třeba
říci - pro národní výbory i
materiální zabezpečení důsledného
provádění citovaného vládního
usnesení.
O problematice dodržování zákonnosti
na úseku ochrany socialistického vlastnictví,
veřejného pořádku, boje proti alkoholismu,
výchovy a péče o mládež jsem
již hovořil v souvislosti s bojem proti kriminalitě
a jejím příčinám.
Z materiálu, který vám byl rozdán,
vyplývá v podstatě odpovědný
přístup prokurátorů k vyřizování
podnětů pracujících a jejich organizací,
základní zaměření prokurátorských
prověrek a na základě nich učiněná
opatření, jako jsou protesty, prokurátorská
upozornění a vyvození disciplinární,
hmotné, případně i trestní
odpovědnosti za porušování právního
řádu. Upevňování zákonnosti
značně přispělo uplatnění
poradního hlasu v radách a komisích národních
výborů, účast na instruktážích
a školeních pracovníků národních
výborů, poskytování přímé
pomoci JZD při vypracování stanov a pracovních
řádů a podávání komplexních
upozornění ministrům a ústředním
orgánům. Snížený počet
prokurátorských opatření - ve srovnání
s minulý mi lety - je dán jednak zlepšením
stavu zákonnosti na některých úsecích,
jednak naším úsilím o omezení
formálních prověrek a také je to důsledek
dohody s ÚKLKS. Tato dohoda přispěla ke koordinaci
při provádění prověrek, k odstranění
duplicit a koneckonců k prohloubení účinnosti
prokurátorského dozoru i kontroly. Stále
musíme sledovat zkvalitnění vyřizování
podnětů i prokurátorských opatření
a jejich projednávání na místě.
Musíme ještě důrazněji dbát
toho, aby se prokurátoři neomezovali při
prověrkách jen na přezkoumávání
spisových materiálů, ale vyžadovali
i vysvětlení a vyjádření pracovníků,
kteří připravovali nebo vydali rozhodnutí,
popřípadě odpovídají za řádný
postup. To pak povede nejen k upevnění zákonnosti,
ale i k včasnému odstranění zjištěného
jejího porušování a poslouží
k výchově pracovníků NV.
Pokládám za nutné zdůraznit některé
faktory, které nejvýrazněji ovlivnily stav
a vývoj zákonnosti na tomto úseku.
Poznatky získané při prokurátorských
prověrkách ukázaly, že v oblasti zákonnosti
dosud chybí důsledná a soustavná kontrola.
Všechny státní i společenské
organizace musí více vlastními prostředky
dbát o plné uplatnění zákonnosti.
Proto výrazně podtrhujeme povinnost prokurátorů
činit na základě výsledků prověrek
závěry i vůči nadřízeným
orgánům, Vůči všem kontrolním
a revizním orgánům.
Je třeba také konstatovat, že stále
zjišťujeme vážné nedostatky ve znalosti
právního řádu u podřízených
orgánů státní správy. To ukazuje
na nesoustavnou péči odpovědných resortů
za výchovu aparátu v této oblasti. Úsilí
prokuratury o upevnění zákonnosti se stále
ještě setkávalo s účelovým
chápáním otázek socialistické
zákonnosti, které vyústilo někdy,
zejména při vyřizování zemědělských
a pracovních věcí, bytových věcí,
při revizích rozhodnutí podle vládního
nařízení č. 15/1989 Sb., i v neoprávněné
výtky prokurátorům, že svými
zásahy nepomáhají, že snižují
autoritu státních orgánů. S takovým
stanoviskem nelze souhlasit. Mnohá opatření
a rozhodnutí orgánů státní
správy nebyla náležitě fundována
po právní stránce. To vedlo k nesprávnostem
a k malé přesvědčivosti opatření
a rozhodnutí, vyvolalo další stížnosti
občanů, nepřispělo k upevňování
úcty k zákonům a státní kázně,
koneckonců snížilo autoritu státních
orgánů. Takovýto přístup je
nesprávný a nepovede k nápravě. Je
proto třeba, aby zásady o zvyšování
politické a odborné úrovně poslanců,
funkcionářů a pracovníků národních
výborů, schválené usnesením
vlády č. 462 z roku 1965, byly důsledně
a všude realizovány.
Vážnou překážkou, aby se zkvalitnilo
celé správní řízení
a rozhodování o právech a povinnostech občanů
i organizací a úplně se vymanilo z místních
a někdy i osobních vlivů, je dosud platné
ustanovení o horizontální příslušnosti
odvolacích orgánů. Proto je správné
rozhodnutí vydat nový zákon o správním
řízení, který vytvoří
podmínky pro zkvalitnění správního
řízení, posílí součinnost
s jeho účastníky a zakotví pravomoc
i odpovědnost národních výborů.
Nelze podcenit ani požadavky dodržování
zákonnosti v oblasti národního hospodářství.
Nová soustava řízení národního
hospodářství sice vnesla určité
nové momenty i do oblasti uplatňování
práva, nic však nezměnila na základním
požadavku přísně dodržovat platné
právní předpisy. Ochrana celospolečenských
zájmů, zvýšení osobní
odpovědnosti, zabezpečení uvědomělého
vztahu k práci, důsledné dodržování
pracovní, rozpočtové a finanční
kázně právě vyžadují,
aby všechny orgány mnohem důsledněji
pečovaly o dodržování zákonnosti
při uplatňování řídící,
kontrolní i veškeré organizátorské
činnosti. Proto je třeba při úpravách
našeho právního řádu sledovat
jak zjednodušení, tak zabezpečení všech
záruk objektivního rozhodování.
Soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mi, abych zakončil
výklad ke zprávě o stavu socialistické
zákonnosti znovu zdůrazněním zásad,
jejichž uplatnění povede k dalšímu
zkvalitnění celého procesu upevňování
socialistické zákonnosti. Formuluji tím v
podstatě linii naší politiky i při upevňování
zákonnosti.