Myslím, že o tyto věci by se měly národní
výbory a zejména společenské organizace
pracující na závodech v daleko větší
míře zajímat. S nimi by měli spolupracovat
všichni občané mající zájem
na společném úsilí o snížení
kriminality a docílení lepších výsledků
ve veřejném pořádku. Čtěme
článek 17 ústavy, soudružky a soudruzi,
tam je přece základní ustanovení,
které v tomto směru podporuje a vyzývá
nakonec všechny občany, aby dodržovali socialistický
pořádek a aby i společenské organizace
si více hleděly této problematiky.
Podívejme se např. na skutečnost, že
značné procento trestných činů,
kterých se dopouštějí mladí občané,
je pácháno pod vlivem alkoholu většinou
podávaného ve veřejných pohostinských
podnicích. Zkušenosti ukazují, že trestní
postih těch pracovníků pohostinství,
kteří porušují zákaz podávání
alkoholických nápojů mladistvým nebo
podnapilým osobám i řidičům,
nepůsobí na mnohé tyto pracovníky.
Za této situace by bylo jistě společensky
prospěšné, kdyby ROH a ČSM činné
v těchto podnicích vyvinuly společně
s vedoucími pracovníky potřebné úsilí
o to, aby pracovníci pohostinství bez donucování
pokutami nebo přeřazováním na jiná
pracoviště pochopili, že i oni mohou důsledným
dodržováním zákona o boji proti alkoholismu
přispět podstatnou měrou ke snížení
počtu trestných i jiných projevů narušujících
veřejný pořádek.
Rozhodně podle mého názoru nestačí
si nechat podepsat od pracovníků pohostinství,
že byli seznámeni a vzali na vědomí
obsah tohoto zákona a vyvěsit v každé
provozovně oznámení o zákazu podávání
alkoholických nápojů podnapilým, mladistvím
a řidičům. Nepochybně znát
zákon a varovat vývěskami je jistě
důležité. Rozhodujícím však
je, aby pracovníci byli o správnosti těchto
opatření nejen přesvědčeni,
ale aby je také dobrovolně plnili. Obdobně
bychom měli sledovat jiné negativní protispolečenské
jevy a svádět proti nim rozhodný boj.
Soudružky a soudruzi, řadu let vykonávám
funkci člena občanské kontroly Národního
shromáždění nad výkonem trestu
odnětí svobody. Nutno hodnotit, že v současné
vězeňské praxi bylo vykonáno mnoho
pro to, aby se vytvořily takové metody zacházení
s odsouzenými, které by ulehčovaly jejich
návrat k normálnímu životu ve společnosti.
Vynakládá se značné úsilí,
aby se oslabil pocit izolovanosti a samoty, pomáhá
se odsouzenému udržet až do propuštění
z trestu rodinné svazky a i ostatní kontakty s vnějším
světem, jejichž udržení je z hlediska
společnosti žádoucí.
Už několik let ministerstvo vnitra společně
s orgány prokuratury a soudu usilují o to, aby v
zařízeních, v nichž se vykonává
trest odnětí svobody, byly vytvořeny nejpříznivější
podmínky k nápravě a převýchově
odsouzených. Zavádí se systém zvláštních
individuálních metod práce s odsouzenými,
tzv. vnitřní diferenciace. Pro období po
propuštění se zavádí poradenská
činnost a poskytuje praktická pomoc v pracovním
zařazení. K tomu má přispět
i zákon č. 59 z roku 1965 o výkonu trestu
odnětí svobody. Tento zákon také upravuje
účast společenských organizací
na převýchově odsouzených a stanoví,
že národní výbory se společenskými
organizacemi pečují o vytváření
vhodných podmínek pro dovršení nápravy
odsouzených po jejich propuštění z výkonu
trestu. Sledujeme-li uplatňování těchto
ustanovení v praktickém životě, tak
nemůžeme být spokojeni, neboť ustanovení
zákona je zatím suchou literou.
Je jistě a zejména politicky škodlivé,
když snaha společnosti je nakonec mařena tím,
že podmíněně propuštěný
se nemůže společensky uplatnit proto, že
dlouhou dobu nenachází vhodné zaměstnání
a ubytováni. Nejsou ojedinělé případy,
kdy pod vlivem podobných objektivních těžkostí
se propuštěný dopustí znovu trestné
činnosti. A tak se nám namnoze rodí recidiva,
která je stále větším problémem.
Nemusím mít pravdu, ale stav kriminality a recidivy
čím dále tím více u mne podrývá
víru v efektivnost trestu odnětí svobody
v každém případě. Vedle toho
si však říkám, že vinu na růstu
kriminality a recidivy má příliš liberální
režim výkonu trestu, který odsouzeným
nevnuká potřebnou obavu před následky
opětovného přestoupení zákona.
Kladu si někdy otázku: nerodí se nám
i přes určitá pokroková opatření
kriminalita především ve zdech nápravně
výchovných ústavů? Jsou tu někdy
dva zcela rozdílné společenské a mravní
systémy, z nichž jeden je vytvářen správou
a druhý odsouzenými.
Mám tu na mysli subkulturu odsouzených, která
má protispolečenský charakter a je protikladná
k principům a normám chování, které
prosazuje vedení ústavu. Často se ukazuje,
že odsouzený podléhá zpravidla právě
onomu protispolečenskému vlivu vězeňské
kultury.
Tyto problémy, myslím, staví do popředí
otázku takového rozpracování politiky
sociální ochrany, přičemž by
byl vyloučen trest odnětí svobody všude
tam, kde neslouží věci, zejména u poměrně
málo nebezpečných narušitelů
práva, kteří bývají odsouzení
k odnětí svobody jen na krátkou dobu. Snad
by bylo možno ukládat více podmíněný
trest, peněžitou pokutu nebo práci vykonávanou
bez současného použití vězeňského
režimu. Soudím, že by bylo nutné získat
potřebná sociologická fakta a zamyslet se
nad tímto problémem. Ne snad proto, že se sociologická
věda stala nějakou moderní, ale myslím
proto, že tato otázka zasluhuje pozornosti.
Chtěl bych dále upozornit na některé
otázky týkající se práce orgánů
činných v trestním řízení.
Protože jsem před rokem uváděl v plénu
jako zpravodaj zákon o prokuratuře, měl jsem
v prvé řadě zájem o jeho uvedení
do života a jeho účinnost. Je třeba
říci, že Generální prokuratura
vydala ihned po schválení všech zákonů
z oblasti trestní politiky příslušné
interní pokyny, které byly dobrou pomůckou
pro výkon prokurátorského dozoru. Naproti
tomu ministerstvo vnitra pro vlastní aparát vydalo
jenom prozatímní interní předpisy,
a to v tak nedostatečném množství, že
orgány veřejné bezpečnosti, zvláště
obvodních oddělení, mohly pracovat jen s
tím, co jim bylo sděleno na školeních
prováděných prokurátory na všech
okresech. Teprve za několik týdnů po platnosti
zákonů byly vydány potřebné
a definitivní rozkazy.
I když nyní jsou již rozkazy a zákony
řádně dosažitelné, projevuje
se v konkrétní práci Veřejné
bezpečnosti častá jejich neznalost. Výrazem
toho je skutečnost, že dochází k častějšímu
vrácení věci. Hovoří o tom
i zpráva generálního prokurátora.
Já to mohu dokumentovat z mého volebního
obvodu okresu Prostějov, kde v r. 1965 došlo celkem
k 10 % vrácených věci a v prvním čtvrtletí
1966 k 13 % vrácených věcí. Přitom
žalobnost poklesla i v našem prostějovském
okrese ze 64 % na 45 % v I. čtvrtletí 1966.
Zde trochu odbočím, soudružky a soudruzi, ale
cítím povinnost upozornit i na to, že kádrové
vybavení některých obvodních oddělení,
jako např. Brno-Hlinky, je tak nedostatečné,
že v oblasti vyhledávací činnosti jsou
soudruzi schopni případy jen evidovat, a nikoliv
realizovat. A tímto stavem se někdy zbytečně
prodlužuje trestní řízení. A
není to jenom v obvodním oddělení
Brno-Hlinky, ale podobná situace je i v oddělení
Brno-Komárov. Neměl jsem sice možnost a čas,
soudruhu ministře, si to ověřit v Komárově,
ale doslechl jsem se, že je tam obdobná situace. V
obou případech jde o tzv. předměstská
oddělení Veřejné bezpečnosti
druhé kategorie, která zdaleka nejsou vybavena na
práci, kterou v té oblasti mají.
Značný podíl na vrácení věci
má v konkrétních případech
i způsob výkonu prokurátorského dozoru
a metodické řízení orgánů
ze strany bezprostředních náčelníků.
Stav v prokurátorském dozoru i na mém okrese
je takový, že se zpravidla přesunul do oblasti
skončení vyšetřování,
ač by vyžadoval někdy přímého
zásahu již v průběhu vyšetřování.
Tím by se mohlo zčásti předejít
možným nedostatkům. V současné
době však byla opatření ke zlepšení
již provedena.
Nutno poukázat i na to - a současný stav
to naznačuje - že nadřízené orgány
prokuratury nijak výrazněji praxi podřízených
neovlivňují. To již proto ne, že i u těchto
orgánů se uplatňuje více nebo méně
až následný dozor v konkrétních
věcech zpravidla po skončení vyšetřování
nebo po hlavním líčení nebo podání
stížnosti.
Pozornost zasluhuje i vyhodnocení, které by měly
provést zejména soudy v tom smyslu, jak jsou využívány
trestní sazby. V tomto směru jsem zjistil, že
při ukládání trestu i na svobodě
jsou ukládány tresty převážně
v dolní polovině trestní sazby, a tím
nejsou využívány. Přitom se mezi lidmi
i na stránkách tisku objevuje v poslední
době zejména kritika na zákonodárce,
kteří prý nedávají možnost
dostatečného ostří represe vůči
protispolečenským jevům. Na základě
užívané praxe však by se mohly horní
hranice trestů opětovně zvýšit
a byly by jistě pro soudy dostačující.
Myslím, že současná trestní praxe
zasluhuje důslednějšího vyhodnocení.
Není dobré ani to, že není naplněn
požadavek zákona, pokud jde o vyšetřovatele
prokuratury. Již při uvádění
zákona jsem se vší vážností
upozorňoval na nutnost řešení materiálních
podmínek na prokuraturách. Dodnes není naplněn
stav vyšetřovatelů kvalitními a zkušenými
právníky, což je podmíněno vyřešením
platového zařízení. Generální
prokuratura by podle mého názoru měla aktivněji
tuto otázku se zainteresovanými orgány řešit.
Jinak s předloženou zprávou generálního
prokurátora a předsedy Nejvyššího
soudu o stavu socialistické zákonnosti projevuji
souhlas, protože odpovídá skutečnému
stavu a svědčí také o znalosti celé
problematiky, jak ji přináší život.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Zedníkovi. Nyní promluví posl. s. Kučera
Bohuslav.
Posl. dr. Bohuslav Kučera: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi! Stav socialistické zákonnosti a otázky,
které souvisejí s jejím upevňováním,
zajímají velmi živě celou naši
veřejnost. Tím více musí zajímat
nás, poslance Národního shromáždění.
Vždyť stav socialistické zákonnosti obráží
do značné míry i účinnost naší
práce v oblasti zákonodárné i kontrolní.
Dovolte, abych na okraj zpráv, předložených
předsedou Nejvyššího soudu a generálním
prokurátorem učinil několik poznámek.
Prvá z nich se týká trestního úseku.
Jde mi o správný vztah mezi dvěma prostředky,
jimiž se snažíme čelit porušování
socialistické zákonnosti na tomto úseku,
o vztah mezi represí a výchovou. Zdá se mi,
že příliš vyzdvihujeme brzy jeden, brzy
druhý z těchto prostředků a že
si nejsme dobře vědomi jejich úzké
vzájemné souvislosti. Na jedné straně
se setkáváme s hlasy volajícími po
tvrdých trestech a dovozujícími, že
mírnost v trestání je jedinou příčinou
toho, že se ještě dnes musíme potýkat
s problémy kriminality. Na druhé straně jsou
lidé, kteří v každém delikventu
vidí jen jakousi zbloudilou ovci, nešťastného
a společností zanedbaného jedince, jemuž
právě pro jeho delikvenci je třeba věnovat
zvláštní, snad až přímo
mateřskou péči.
Důležitost výchovné práce jistě
nikdo z vás nechce podceňovat. Myslím však,
že si musíme uvědomit, že předpokladem
úspěchu výchovné práce v boji
proti kriminalitě je i dobře fungující
represívní funkce státního aparátu.
Oddělit ty, u nichž je nezbytné sáhnout
k represívním prostředkům, poněvadž
výchovným snahám vzdorují a mírnější
prostředky u nich selhávají, od delikventů
ostatních, snáze vychovatelných, to je jeden
z předních požadavků úspěšného
boje proti delikvenci.
Myslím, že právě tuto okolnost je třeba
si uvědomit, diskutujeme-li např. o otázce,
zda a do jaké míry se osvědčují
místní lidové soudy apod. Zákon č.
58/1965 Sb., který jsme přijali loňského
roku, totiž z této myšlenky vychází.
Nebojme se tuto myšlenku dále rozvíjet. Myslím
si však, že nyní více záleží
na samotné praxi orgánů činných
v trestním řízení než na nových
právních úpravách.
A ještě jedné otázky bych se chtěl
v této souvislosti dotknout. Je to otázka náplně
podmíněného trestu odnětí svobody
a s tím související otázka, jakým
omezením co do způsobu života může
být podrobena osoba, kterou soud pro spáchaný
trestný čin odsuzuje podmíněně,
popř. kterou po odpykání části
trestu z výkonu trestu podmíněně propouští.
Myslím, že jsme tu zatím dostatečně
nevyužívali možností, které zákon
dává a že to bylo ke škodě věci.
Podmíněné odsouzení a podobně
i podmíněné propouštění
jsou prostředky jistě velmi důležité
v boji s kriminalitou. Mají typicky výchovný
charakter. Omezení co do způsobu života uložená
pachateli při podmíněném odsouzení
nebo při podmíněném propuštění
z trestu mohou a mají být významnou oporou
pro výchovnou práci s delikventem a vytvořit
situaci zaměřenou k tomu, aby se předešlo
recidivě. To však předpokládá,
že se dovedeme oprostit od dosavadní a poněkud
úzkoprsé praxe, kdy jako omezení ve způsobu
života se podmíněně odsouzenému
či podmíněně propuštěnému
ukládá nejvýše zákaz nadměrného
požívání alkoholu. Komise ústavněprávního
výboru, která se těmito otázkami nedávno
zabývala, dala po konzultaci s katedrou trestního
práva podnět k tomu, aby se praxe soudů změnila
a aby možností zákona bylo plněji využíváno.
Máme tu na mysli ukládání opatření
toho druhu, jako je např. zákaz styku s určitými
narušenými osobami, partami, zákaz návštěvy
určitých místností, kde se shromažďují
pochybné živly, ale popřípadě
i omezení v bezdůvodných změnách
zaměstnání a pobytu, jako je škodlivá
fluktuace apod.
Domníváme se, že dřívější
značně zúžené stanovisko k těmto
otázkám je v rozporu se smyslem zákona i
s potřebami společnosti. Nejde nám přirozeně
o to, vést soudy k nějakým zbytečným
a neužitečným šikanám osob podmíněně
odsouzených či podmíněně propuštěných,
ale jde nám o vytvoření předpokladů
ke skutečné nápravě delikventa k tomu,
aby byly vytvořeny co nejúčinnější
záruky pro to, že povede na příště
řádný život pracujícího
člověka, aniž bylo nutno přistoupit
k výkonu trestu nebo jeho zbytku. To je v zájmu
odsouzeného i v zájmu společnosti. O to jde
a z tohoto hlediska je třeba - podle mého názoru
- k otázce přistupovat. Navíc takový
přístup by umožnil i účinnější
práci společenských organizací, zejména
ROH a ČSM.
Doufáme, že se setkáme v tomto směru
s plným porozuměním Nejvyššího
soudu i Generální prokuratury a že soudní
praxe bude žádoucím směrem orientována.
Rada států má s opatřeními
tohoto druhu dobré zkušenosti.
Druhá moje poznámka se týká občanskoprávního
úseku. Série článků uveřejňovaných
v našem tisku, ohlas čtenářů
na tyto články i řada dopisů a námětů,
zejména z období předsjezdové diskuse,
ukazují, jaké pozornosti, ale také i kritice
je vystavena činnost soudů při rozhodování
o výživě a výchově nezletilých
dětí; nežádoucí vzrůst
rozvodovosti toto pole činnosti soudů stále
rozšiřuje.
Zkušenost ukazuje, jak obtížná je tato
práce a jak pro zaujatost rodičů, jednostrannost
a ovlivněnost svědků z řad příbuzných
a známých i z jiných příčin
je obtížné získat spolehlivý
podklad pro správné rozhodnutí. Vážným
nedostatkem je, že orgány péče o děti
u národních výborů neplní vždy
na tomto úseku spolehlivě svoji funkci. Nedostačuje
jejich počet, není tu vždy potřebná
odborná kvalifikace, není dost času pro zaneprázdnění
jinými úkoly. Z podnětu veřejnosti
se těmito otázkami rovněž zabývala
komise ústavněprávního výboru,
která také předložila řadu doporučení.
Zabývali jsme se zejména otázkou, jak by
bylo možno zkvalitnit práci soudů na tomto
úseku, především jak získat spolehlivější
podklad pro správné rozhodnutí na úseku
další výchovy dítěte pro takové
rozhodnutí, při němž by byly respektovány
především zájmy dítěte
a plně využity citové vztahy a vazby mezi dítětem
a jeho příbuznými. Dospěli jsme k
tomu, že významnou pomocí by tu mohla být
hlubší spolupráce soudů s odborníky,
tj. s pedagogy, pediatry, psychiatry a psychology. Dobré
zkušenosti byly získány v tomto směru
v Jihočeském kraji. Rozhodnutí soudů
opírající se o důkladné šetření
a o odborný posudek všestranněji může
brát zřetel na skutečný zájem
dítěte. Má zároveň také
větši autoritu a přesvědčivost
u rodičů i jiných, byť rozvaděných
příbuzných. Perspektivně se ukazuje,
že podobné metody by mohlo být využíváno
i při rozhodování na jiných úsecích,
a to jak při osvojení dítěte, tak
i v trestním řízení proti mladistvým.
Rýsuje se tu jedna z cest, jimiž by bylo možno
překonat izolovaný, nezřídka přímo
papírový pohled, který někdy projevuje
soud rozhodující o těchto věcech,
maje před sebou jen text zákona a ne znalost skutečných
poměrů, znalost života.
Myslím, že v každém případě
je třeba čelit tomu, aby otázky týkající
se umístění a výchovy dětí
se stávaly předmětem nechutných a
nekonečných tahanic mezi rozváděnými
rodiči. Chtěl bych v této souvislosti připomenout
jednu věc, která si podle mého mínění
zasluhuje pozornosti. Je to souvislost mezi řešením
otázky, komu bude svěřeno do výchovy
dítě, s otázkou, komu přidělí
soud dosavadní společný byt. Rozhodnutí
prvé otázky zpravidla znamená také
už prejudic pro otázku druhou. Je nutno hledat prostředky,
jak čelit spekulacím, popřípadě
jak sjednat nápravu, jestliže se dodatečně
ukáže, že zájem o dítě byl
podmíněn jen zájmem o doposud společný
byt a že s vyřešením otázky bytu
zájem o dítě uhasl.
Třetí poznámka, kterou bych chtěl
učinit, se týká určitých výhledů
našeho soudnictví, jeho funkce v naší
socialistické demokracii.
Jistě si nikdo z nás nepřeje, aby se rozrůstala
činnost soudů na trestním úseku, i
když jsme si vědomi, že ani tu se ještě
dlouho neobejdeme bez dobře fungujícího soudního
aparátu.