To je zde však popelkou. Nechci podceňovat dosavadní
činnost na úseku rekreace, hlavně ve velkých
městech. Ale rok nejsou jen vánoce a prázdniny,
a právě v mezidobí by se měly konat
návštěvy v těch rodinách zaměstnanců,
kde právě výchova zaostává.
Spolu s národními výbory by se zde mohlo
působit preventivně. Jistě bychom se pak
nesetkávali s případy, že děti
žiji v poměrech a podmínkách velice
nedůstojných. Také by se nemohlo stát,
aby přídavky byly vyplaceny zaměstnanci,
který má děti v ústavní péči
a finanční prostředky používá
pro sebe, zatímco o děti se mu stará stát.
Uvedu příklad: pres dva roky pobíral otec
na přídavcích 1600 Kčs měsíčně
a do ústavu neplatil. Mnohokrát měnil zaměstnání,
takže pro ústav byl nedosažitelný. Dluh
4500 Kčs státu není malý a to jen
v jednom zařízení za jedno dítě.
U okresního soudu v Teplicích leží návrh
na určení ošetřovného od února
letošního roku a do dnešního dne není
vyřízen. Otec peníze utratil a tak poslední
tři měsíce raději nepracuje. Podnik
tuto skutečnost oznámí, a tím celý
případ pro něj skončil. Státe,
starej se! Podobné případy neplacení
se vyskytují i u rozvedených nebo svobodných
matek nebo žen, které manžel opustil. Domnívám
se, že u takovýchto fluktuantů a neplatičů
by měl být v občanském průkazu
záznam, ke komu má držitel průkazu vyživovací
povinnost. I odborovým orgánům by se pak
lépe rozhodovalo.
Mnohý z vás si nyní promítá
účinnost tohoto zákona do svého volebního
obvodu. Kolik máme každý obcí, kde není
uvolněný funkcionář! Proto by evidence
měla být co nejjednodušší, aby
tím nebylo zaměstnáváno několik
lidí. Velkým pomocníkem by měly být
i nově ustanovené svazy žen, které rozhodně
mají k výchově dětí nejblíže.
Spolu s národními výbory by se měly
cítit odpovědnými za výchovu dětí
i za výchovný vliv na občany.
Zásady návrhu zákona, jakož i paragrafovaného
znění vládního návrhu zákona
o některých důsledcích zanedbávání
péče o děti byly přikázány
k projednání těmto výborům
NS: výboru kulturnímu, zdravotnímu, výboru
NS pro národní výbory a ústavněprávnímu
výboru. Všechny čtyři výbory
velmi pečlivě projednaly návrh tohoto zákona,
neboť si byly vědomy toho, že se jedná
o velmi citlivou společenskou problematiku. Při
projednávání měli členové
výborů k dispozici vyjádření
komise expertů, které obsahovalo několik
návrhů na změny formulací, jakož
i návrh vzešlý ze zdravotního výboru
NS.
Příslušné výbory po projednání
doporučily změny, jež jsou obsaženy ve
společné zprávě všech výborů,
které jste obdrželi. Dovolte mi, abych navrhované
změny zdůvodnila:
1. V § 2 odst. 1 v posledním řádku slova
"určeným v § 3" nahradit slovy"stanoveným
tímto zákonem".
Úprava se navrhuje proto, že je nevhodné, aby
bylo odkazováno na to ustanovení zákona,
které teprve následuje.
2. § 3 formulovat nově takto: "Přídavky
na děti, jejichž výplata do rukou dosavadního
příjemce byla orgánem příslušným
k rozhodování o přídavcích
na děti zastavena, se poukazují místnímu
národnímu výboru, v jehož obvodu je
bydliště dítěte. Okresní národní
výbor může stanovit, že se přídavky
na děti poukazují jinému národnímu
výboru."
"Částek takto získaných používá
národní výbor ve prospěch dětí,
pro něž jsou určeny (např. k úhradě
nákladů školního stravování,
jiné výživy, ošacení, obutí
atd.)".
Tato úprava jednak nahrazuje citaci § 2 a 6 vyjádřením,
na základě jakého rozhodnutí k zastavení
přídavků došlo, jednak přesněji
zakotvuje princip, že příjemcem přídavků
je vždy národní výbor. Vyjádření
této myšlenky už v prvním odstavci pak
je v logickém sledu s první větou prvního
odstavce. Celá úprava je přesnějším
formulováním myšlenek obsažených
v § 3 vládního návrhu.
3. § 4, odst. 2 formulovat nově takto:"Mají-li
se přídavky na více dětí téhož
oprávněného vyplácet do rukou různých
příjemců, rozdělí se celková
částka připadající na všechny
děti stejnou poměrnou částí
na každé dítě.
Jde pouze o jazykovou úpravu, která má přispět
k lepší srozumitelnosti zákona.
4. V § 5, odst. 2 předposlední a poslední
řádek - vypustit slova "(§ 38, odst. 3
zákona číslo 54/1956 Sb. o nemocenském
pojištění zaměstnanců)"
a tuto citaci uvést pod čarou.
Původně bylo navrženo citaci vůbec vypustit
jako nadbytečnou, avšak nakonec se doporučuje
citaci přece jen uvést pod čarou pro lepší
srozumitelnost pro ty, kteří budou se zákonem
prakticky pracovat.
5. V § 7 a) nahradit čárku za posledním
slovem středníkem a doplnit touto větou:"před
rozhodnutím o změně výplaty přídavků
na děti ze sociálního zabezpečení
družstevních rolníků si místní
národní výbor vyžádá stanovisko
sociální komise JZD."
Touto připomínkou sledoval zdravotní výbor
především to, aby družstevníci
(jejich sociální komise) se zúčastnili
rozhodování o změně výplaty
přídavků na děti, čímž
se rozhodování těchto otázek, jde-li
o členy JZD, přiblíží způsobu
rozhodování o zaměstnancích, neboť
na závodech rozhoduje o změně výplaty
přídavků na děti sama odborová
organizace.
6. § 8, formulovat nově takto:"Dosavadní
předpisy o převedení výplaty přídavků
na děti nebo výchovného jiné osobě
než oprávněnému zůstávají
nedotčeny."
Nové znění § 8 je navrhováno
proto, že text obsažený ve vládním
návrhu je jednak nepřesný (zejména
pokud jde o poslední větu na poslední řádce
ve vztahu k první části tohoto odstavce),
jednak dává určitý pokyn, kdy má
tohoto předpisu být užíváno a
tím i nepřímo usměrňuje a váže
národní výbory v jejich rozhodování.
Proto se doporučuje nové znění §
8, které pouze vyjádří, že dosavadní
předpisy upravující změnu výplaty
zůstávají v platnosti a bude pak zcela na
národních výborech rozhodnout se, podle kterého
předpisu budou pokládat za účelnější
postupovat.
Nyní nám však nejde jen o schválení
zákona, ale o to, jak se bude uplatňovat v praxi,
aby se dosáhlo toho, co jím sledujeme: zlepšit
vztahy mezi lidmi, samotnou péči rodiny a státu
o výchovu dětí, ale především
zodpovědnost rodičů za zdárný
vývoj dětí. I když jsme si vědomi,
že toto je opatření skutečně
jen dílčí, doporučuji za kulturní
a zdravotní výbor, výbor pro národní
výbory a ústavněprávní výbor,
aby předložený vládní návrh
zákona byl schválen. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
zpravodajce poslankyni Míkové. Zahájíme
rozpravu. Do rozpravy je přihlášena s. posl.
Marečková.
Posl. s. Marečková: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci! Zdravotní výbor
Národního shromáždění
věnoval velkou pozornost projednávání
jak zásad, tak i vlastního návrhu zákona
o některých důsledcích zanedbávání
péče o děti.
Při projednávání zásad zákona
ve výborech Národního shromáždění
se objevil v diskusních příspěvcích
názor, že by se některé důsledky
zanedbávání péče o děti
neměly řešit zvláštním zákonem
ihned, protože se jedná o dílčí
otázku, ale že by se mělo vyčkat a řešit
tuto otázku až s komplexním řešením
celé soustavy opatření pomoci rodinám
s dětmi. Zdravotní výbor však nebyl
téhož názoru a doporučil, aby tato otázka
byla řešena odděleně, a to co nejdříve,
protože jakékoliv odkládání znamená
prodlužování nepříznivého
stavu pro dítě, např. zanedbávání
docházky do školy, nedostatečné oblečení
a často i nedostatečná výživa
dětí z rodin, kde rodiče o ně nedbají.
Bylo nám také jasné, že komplexní
řešení pomoci rodinám s dětmi
bude velmi komplikované a že si vyžádá
delší doby.
Ukázalo se, že naše obava byla oprávněna,
protože úprava všech opatření pomoci
rodinám s dětmi si vyžádá skutečně
mnoho úvah a studií, a to vše potřebuje
čas, zatímco problém, řešený
v dnešním návrhu zákona, j e aktuální
a potřebuje okamžitého zásahu. Zdravotní
výbor při projednávání vládního
návrhu zákona doporučil také změnu
znění ustanovení § 7 a), o níž
hovořila již zpravodajka poslankyně Míková.
Chtěla bych však ještě jednou říci,
oč zdravotnímu výboru šlo: na závodech
rozhoduje o změně výplaty přídavků
na děti sama odborová organizace, zatímco
o změně přídavků na děti
členů JZD jen národní výbor;
zdálo se nám to ne zcela spravedlivé, aby
JZD byla vyloučena vůbec při rozhodování
o tak vážné záležitosti, jako je
rozhodnutí o odebrání příspěvků
na děti. To byl hlavní důvod, proč
zdravotní výbor doporučil, aby při
rozhodování o změně výplaty
přídavků na děti členů
JZD si MNV vyžádal stanovisko sociální
komise JZD. Jsme si vědomi toho, že v zákoně
č. 101/64 Sb. o sociálním zabezpečení,
kde v § 55 je upraveno rozhodování o změně
výplaty dávek, rozhoduje MNV sám, bez družstevních
orgánů. Domnívám se však, že
nemůžeme zavřít oči před
vývojem, neboť od té doby se v postavení
a významu zemědělských závodů
v našem národním hospodářství,
a tím i v postavení zemědělských
závodů mnohé změnilo, a že tudíž
naprosto není na závadu, bude-li tak důležitá
otázka, jako je odnětí přídavků
na děti, řešena v novém zákoně
pečlivěji a bude-li bráno v úvahu
stanovisko orgánu JZD.
Opatření v přídavcích na děti
sledovaná vládním návrhem zákona
o některých důsledcích zanedbávání
péče o děti, mohou být účinným
prostředkem i při výchově rodičů
a vést je k tomu, aby si uvědomili své občanské
povinnosti v péči o děti. Tolik úvodem,
jímž jsem chtěla především
vyjádřit to, že zdravotní výbor
Národního shromáždění
se plně staví a souhlasí s vládním
návrhem předloženého zákona o
některých důsledcích zanedbávání
péče 0 děti. Přitom samozřejmě
budeme mít i nadále na zřeteli, že problematika
celého komplexu opatření pomoci rodinám
s dětmi potřebuje zásadní řešení.
Dovolte mi však, soudružky a soudruzi poslanci, dotknout
se problémů, které sice přímo
nesouvisejí s předloženým návrhem
zákona, ale mají nesmírný význam
pro provádění naší sociální
a populační politiky, a tak nepřímo
působí i na problematiku, o níž pojednává
dnešní vládní návrh zákona.
Nevím, jestli jste si všimli, jak vypadá křivka
naší populační politiky a prognózy
do příštích let. Od roku 1958, kdy se
populační křivka zastavila, nastalo určité
zlepšení v roce 1963, které však trvalo
jen krátce, protože už v roce 1965 byla opět
zaznamenána stagnace a v roce 1966 opět pokles.
Výhledy do budoucnosti nejsou růžové.
Vzhledem k věkovému složení obyvatelstva
však ani mezi mladými lidmi není prenatální
nálada, o čemž svědčí
opětný vzestup umělých přerušení
těhotenství.
Tím se, soudružky a soudruzi, dostávám
k otázkám naší sociální
a populační politiky, která nám, členům
zdravotního výboru velmi leží na srdci.
My jsme ve zdravotním výboru projednávali
zásady dnes projednávaného zákona
krátce po tom, co jsme jednali ve výboru o působení
zákona o rodině 94/63 Sb., zejména o ustanovení
týkajícím se osvojování dětí.
Nebudu vás dnes zatěžovat tím, čím
jsme se při průzkumu působení zákona
o rodině setkali. Avšak o jedné věci
se zmínit musím. Zjistili jsme, že neděláme
téměř vůbec prevenci vzniku sociálních
problémů, že nejen prevence, ale i řešení
již vzniklých sociálních problémů
nejsou zajištěny ani organizačně, ani
kádrově, nehledě na roztříštěnost
sociální politiky.
A příčiny? Ty netkví v tom, jako je
tomu např. v buržoazní společnosti,
kde většina sociálních problémů
vyplývá přímo ze společenského
zřízení a ekonomické podstaty. V naší
socialistické společnosti jsme tyto základní
ekonomické i společenské otázky už
dávno vyřešili a přece sociální
problémy existují, ať chceme či nechceme.
Proč? Ukazuje se, že bylo chybou domnívat se,
že sociální problémy přestanou
v socialistické společnosti automaticky existovat.
Tím, že jsme si takto zjednodušeně vyložili
sociální problematiku, přestali jí
věnovat pozornost, roztříštěním
jejího řízení začaly nám
některé negativní sociální
jevy opět narůstat. A přitom jsou to problémy,
které po osvobození, díky soustředěné
péči naší společnosti téměř
vymizely, jako např. prostituce, pohlavní choroby
atd.
Lidi, jejich myšlení, morálku nelze bohužel
změnit tak rychle, jak se nám podařilo změnit
společenskou a hospodářskou základnu
našeho státu. Lidé a lidské vztahy jsou
daleko komplikovanější a mění
se pomaleji.
Velmi jsme uvítali, že se v rezoluci XIII. sjezdu
KSČ hovoří o nutnosti rozvoje socialistického
životního stylu, vzájemných vztahů
lidí a že je zdůrazňována mimořádná
úloha rodiny na vytváření charakteru
lidské osobnosti. Domnívám se, že bychom
se zpronevěřili duchu této rezoluce, kdybychom
zavírali oči nadále nad existujícími
sociálními problémy,které se projevují
v rozvratech manželství, v opuštění
a zanedbání dětí, v prostituci a dalších,
i když - a to zdůrazňuji - se nejedná
o masový zjev v naší společnosti. Avšak
i sebemenší počet anebo vzrůstající
trend musí být pro nás okamžitým
varováním a pobídkou, že je potřeba
proti tomu něco dělat.
Máme jako socialistická společnost, a to
zdůrazňuji, veškeré předpoklady
k tomu, abychom účinnými a včasnými
zásahy zabránili těmto úkazům.
První krok k tomu je uvědomit si problémy
a zahájit preventivní opatření.
Ve zdravotním výboru jsme se na základě
poznání těchto problémů usnesli,
že se v příštím roce začneme
těmito otázkami intenzívně zabývat,
protože jde o to zabránit jejich dalšímu
narůstání. Vždyť i nízká
populace a stále klesající tendence v populaci
přes prudký růst životní úrovně
proti předválečnému stavu a přes
mnohá progresívní sociální
opatření je důsledkem toho, že jsme
na úseku sociální politiky nepostupovali
vždy tím nejvhodnějším způsobem.
Domnívám se, že není např. nutné,
abychom u nás měli nedostatek sociálních
pracovnic, když máme dobré sociálně
právní školy, máme i dostatek děvčat,
která by ráda tuto práci dělala. Přitom
naříkáme na stránkách tisku,
co s děvčaty. Problém není v tom,
že bychom je nepotřebovali, ale nejsou pro ně
plánována na národních výborech,
v ostatních orgánech a v závodech místa,
a přece bychom je tolik potřebovali nejen k řešení
vzniklých případů, ale i k provádění
prevence. Mám na mysli zabránit rozvodovosti, problémy
rozmisťování dětí do dětských
domovů atd. Znáte to ze svého jednání
ve svých volebních obvodech.
Odbočila jsem poněkud od projednávaného
vládního návrhu zákona. To, že
tento zákon schvalujeme, svědčí o
tom, že jsme mnohé v péči o rodinu,
zejména ve výchově k rodičovství
zanedbali nesprávně chápanou sociální
politikou. Zdravotní výbor spoléhá
na podporu a spolupráci ostatních výborů
NS při projednávání otázek
sociální a populační politiky, zejména
na podporu výboru kulturního, výboru NS pro
národní výbory, event. i dalších.
Mnoho očekáváme od spolupráce s ROH,
s Československým svazem žen, ČSM a
s ostatními společenskými organizacemi. Také
pracovníci vědeckých institucí nám
přislíbili plnou podporu a pomoc při vypracování
potřebných rozborů a sociologických
úvah.
Podporu předsednictva NS i politických orgánů
už jsme v podobě schváleného plánu
práce zdravotního výboru na příští
léta dostali, který je i na úseku sociální
a populační politiky v plném souladu s usnesením
XIII. sjezdu naší Komunistické strany Československa.
(Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Marečkové. Přeje si ještě
někdo další slovo? (Nikdo.)
Přeje si posl. Pašek zaujmout stanovisko k rozpravě?
(Posl. Pašek se slova vzdává.)
Přeje si zpravodajka posl. Miková slovo?
Posl. Míková: Protože diskusní
příspěvek s. Marečkové nebyl
v rozporu s navrhovaným vládním návrhem
zákona, vzdávám se závěrečného
slova.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji.
Nyní přistoupíme k hlasování.
Kdo souhlasí s návrhem zákona o některých
důsledcích zanedbávání péče
o děti podle společné zprávy výborů
ústavněprávního, pro národní
výbory, kulturního a zdravotního, nechť
zvedne ruku! Je někdo proti? (Nikdo.) Zdržel
se někdo hlasování? (Nikdo.)
Vládní návrh zákona ve znění
čtyř výborů NS je tedy jednomyslně
schválen.
Přistoupíme k pátému bodu pořadu,
kterým je
5. Zpráva předsedy NS podle čl. 60 odst.
2 ústavy o vydaných opatřeních předsednictva
NS (tisky 102 a 103).