Výdaje na školství a kulturu ve státním
rozpočtu na letošní rok se na srovnatelné
základně proti roku 1966 zvyšují o 10,4
%. Dokončuje se platová úprava ve školství
a zdravotnictví, která si vyžádá
celkového nákladu ročně cca 1 mld..
Kčs.
I na úseku zabezpečení neinvestičních
potřeb ve zdravotnictví dochází k
růstu výdajů ve srovnání s
rokem 1966 o 10,1 %.
V bytovém hospodářství národních
výborů dosahuje ztráta - po promítnutí
vlivu nových cen a metodických změn - téměř
2, 1 mld.. Kčs. Úhrada za užívání
bytů nekryje vcelku ani náklady na údržbu
a správu bytového fondu a amortizaci nekryje vůbec.
Růst výdajů na nemocenské pojištění
proti roku 1966 o 2,3 % vyplývá ze zvyšování
počtu pracovníků a růstu objemu mezd.
Výdaje na důchodové zabezpečení
se v roce 1967 proti loňsku zvyšují o 7,3 %.
Na obranu a bezpečnost dáváme ze státního
rozpočtu letos 12 373 mil. Kčs, tj. na srovnatelné
základně stejně jako v roce 1966. Výdaje
na investice a materiál jsou ve státním rozpočtu
ovlivněny všeobecným zvýšením
velkoobchodních cen.
Státní rozpočet si klade za úkol přispět
k rovnováze na trhu investic, kde se inflační
tlaky projevují nejsilněji. Vysoká rozestavěnost
investic, opožděné uvádění
kapacit a základních prostředků do
provozu, růst rozpočtových nákladů
investičních akcí a nedostatky v kvalitě
prací ve spojení s pomalu se měnící
strukturou investic, to jsou hlavní zdroje tohoto inflačního
tlaku. Setrvání v těchto nedostatcích
by mohlo znamenat faktické odložení účinnosti
nové soustavy řízení o další
roky a vyvolat vážné hospodářské
komplikace.
Proto je nezbytné ještě dále podstatně
zpřísnit výběrové řízení
z hlediska návratnosti vložených prostředků,
které se musí projevit poklesem rozsahu nově
zahajovaných staveb a tím i poklesem potřeby
úvěrů a dotací ze státního
rozpočtu. Hlavní konkrétní cestu však
vidíme, jak jsem již uvedl, v důsledném
uplatňování celé škály
ekonomických nástrojů, zejména úvěru,
financování z vlastních zdrojů, sdružování
prostředků, aktivní odpisové politiky
a objektové fakturace. Prosazujeme důsledně
zásadu, že státní prostředky
a to především dotace, nebudou poskytnuty na
investice, které nezajistí efektivnost a hospodárnost,
které neodpovídají směrům plánovitého
rozvoje, u kterých se nedodržuje racionální
lhůta výstavby a kvalita prací apod. Překročení
rozpočtových cen staveb ponesou výlučně
investoři ze svých zdrojů. Přitom
respektujeme to, co je progresivní a přispěje
k řešení napětí v hospodářství
a k podpoře platební bilance.
Na financování neinvestičních výdajů
na rozvoj vědy a techniky se vynakládá ze
státního rozpočtu v roce 1967 celkem 4,5
mld.. Kčs. Přes státní rozpočet
podporujeme efektivní rozvoj chemického průmyslu,
rozvoj výroby stavebních hmot, v dopravě
modernizaci a rekonstrukci tratí a rozhodujících
železničních uzlů, výstavbu krmivářského
průmyslu, akce ke zlepšení životního
prostředí a celou řadu dílčích
akcí v různých oborech národního
hospodářství. Podstatně se snižuje
podíl investic zejména do hornictví a metalurgie.
Snažíme se neomezovat nevýrobní investice,
které po řadu let zaostávaly.
Chceme provádět restriktivní politiku v investicích
v tom pojetí, aby byly prostředky na efektivní
akce a jejich soustředění tak, aby došlo
k podpoře nových progresívních oborů,
zejména pro vývoz. Dotace na investiční
výstavbu přislíbené vládou
ve státním rozpočtu budou uvolňovány
postupně na konkrétní akce na základě
prověrky výsledků cenové přestavby
a podle postupu výběrového řízení.
Nebudou tedy uvolněny najednou bez ohledu na vývoj
rozestavěnosti a dodržování podmínek
pro zahajování nových akcí. Současně
bude prověřeno dodržování rozpočtových
cen, nesmlouvavé uplatňování záruk
a odpovědností dodavatelů za včasnost
a kvalitu dodávek a nejpřísnější
dodržování hospodářské
a finanční kázně. Nebudou-li tyto
podmínky splněny, nebudou dotace uvolněny
nebo budou docela odňaty. Chtěl bych zvlášť
zdůraznit tyto aspekty dotační politiky,
při níž nejde skutečně o automatické
uvolňování a čerpání
a nepůjde tedy o nehybný a sterilní nástroj
nové soustavy řízení.
Značné prostředky vynakládá
státní rozpočet na bytovou výstavbu.
V roce 1967 se předpokládá výstavba
80 756 bytů, z toho na Slovensku 28 663 bytů, na
níž bude třeba včetně příslušného
občanského vybavení - vynaložit 10,8
miliardy korun, z toho ze státního rozpočtu
bude kryto více než 7 a půl miliardy korun.
V roce 1966 uvažoval státní plán s přírůstkem
zásob ve výši 1,8 miliardy korun, ve skutečnosti
činil však přírůstek zásob
v národním hospodářství 60
miliard korun. Tento vysoký nadplánový růst
zásob ovlivnila kromě žádoucího
předzásobení i labilita dodavatelskoodběratelských
vztahů, vysoká rozestavěnost investic, ale
také odbytové potíže u některých
výrobků a spekulativní předzásobení
z důvodů očekávaných cenových
změn. Nemalou část přírůstku
zásob z roku 1966 kromě celkového jejich
neúměrného objemu považujeme za rezervu
pro výrobu na rok 1967.
Plán oběžných prostředků
na letošní rok uvazuje přírůstek
zásob - bez družstev - o 2 miliardy korun, a to zejména
v průmyslu, v zemědělství a nákupu
zemědělských výrobků.
Vývoj v prvních měsících letošního
roku tuto tendenci zatím nepotvrzuje. Podle předběžných
údajů Státní banky se stavy zásob
už v prvém čtvrtletí letošního
roku zvýšily o 3,3 mld.. Kčs. V rámci
hospodářské politiky na rok 1967 pro oblast
oběžných prostředků proto vláda
uložila, aby přírůstky zásob
proti počátku roku 1967 nebyly v zásadě
kryty bankovními úvěry, ale aby je podniky
hradily z vlastních prostředků podniků.
Výjimka z této zásady je možná
jen u sezónních zásob, žádoucích
zásob v obchodě a zejména žádoucích
odbytových zásob. Uplatnění těchto
zásad má vést k lepšímu využití
zásob nashromážděných v roce
1966 pro růst efektivní výroby v letošním
roce. Vláda uložila také, aby se prověřilo
přecenění zásob na nové velkoobchodní
ceny k prvému lednu letošního roku, jakož
i způsob vypořádání cenových
rozdílů se státním rozpočtem.
Neinvestiční dotace, intervence a subvence ve prospěch
podniků dosahují téměř 23 mld..
Kčs. Více než třetina těchto
dotací slouží k aktivní podpoře
efektivních opatření k dalšímu
rozvoji zemědělství, vědy a techniky,
dopravy apod. Nemalé částky neinvestičních
dotací jsou však do značné míry
také odrazem dosud trvajících hodnotových
disproporcí, které provedená přestavba
velkoobchodních cen nemohla zcela dořešit.
Chtěl bych zdůraznit přechodný charakter
tohoto druhu dotací. Nízká rentabilita některých
provozů vyplývá z jejich nízké
efektivnosti. V takových případech by trvalé
poskytování dotací, ať již přímo
ze státního rozpočtu nebo redistribucí
prostředků uvnitř výrobně hospodářských
jednotek, uměle zakrývalo neschopnost či
nemožnost těchto provozů vypořádat
se s dosavadním neefektivním hospodařením
a dostat se za stejných podmínek na úroveň
podniků dobře hospodařících.
Neefektivní výroba a služby nemohou však
trvale zatěžovat státní rozpočet
a omezovat tak rozpočtové prostředky na podporu
dalšího rozvoje techniky, perspektivních výrob
a uspokoj ování potřeb nevýrobní
sféry.
Připravujeme proto ve spolupráci s jednotlivými
resorty koncepcí na postupné omezování
pasivních dotací.
Stanovíme závazné podmínky a časovou
omezenost těchto pasivních dotací, aby se
tak vytvářel účinný tlak na
snižování nákladů a aby se důsledky
špatného hospodaření plně přenesly
na ty úseky, v nichž neefektivnosti vznikají.
Ostrý ekonomický tlak musí vést k
rušení neefektivních výrob. Počítáme
přitom ovšem i s hmotnými podněty pro
uvolněné pracovníky do jiných, z hlediska
národního hospodářství efektivnějších
podniků čí provozů. To zakládá
nejen přínos efektivností výroby,
ale i osobní perspektivy, které znamenají
nejen činitele spokojeností a jistot v osobním
životě, ale současně i významného
činitele v souboru výrobních sil.
Tam, kde nutnost dotací a intervencí vyplývá
z nedořešení cenových disproporcí,
bude nutné přistoupit k postupným úpravám
cen tak, aby odpovídaly společensky nutným
nákladům. Jde v tom o náročný
úkol, který je možno řešit jen
za předpokladu dodržování celospolečenské
regulace vývoje cen v souladu se závěry květnového
zasedání ÚV KSČ. K řešení
přispívá i linie podpory růstu nominální
mzdy jako předního motoru v soustavě zainteresovanosti
spolu s linií zabezpečovat růst reálných
mezd respektive reálných důchodů.
Jsme si vědomi obtížností úkolu,
který nás čeká. Bude nutné
řešit v této souvislosti řadu ekonomických,
sociálních a politických problémů
a prosazovat celospolečenské zájmy proti
dílčím zájmům podnikovým
i místním. Prosím Vás proto, abyste
plně podpořili naše úsilí v dosazení
objektivizace vztahů mezi jednotlivými sférami
financování, které jsou podmínkou
pro plné působení nové soustavy řízení.
Nemůžeme se uchylovat ke kompromisům tam, kde
společenská kalkulace ukazuje jednoznačně
způsob řešení.
Značné prostředky zabezpečuje státní
rozpočet pro naše zemědělství.
V návrhu státního rozpočtu je uvažováno
s tím, že úhrada reprodukce zemědělské
výroby bude uskutečňována nákupním
i cenami a přímými cenovými nástroji
ve výši zhruba 85 %. Zbývající
část je kryta dotacemi a subvencemi ze státního
rozpočtu v souladu s výsledky cenové přestavby
a nově uplatněné soustavy řízení
v zemědělství.
Celkem 2, 4 mld. Kčs je ve státním rozpočtu
zabezpečeno na investiční výstavbu
pro socialistické zemědělské podniky
včetně nákupních a zásobovacích
podniků. Na zemědělskou bytovou výstavbu,
která patří mezi přední předpoklady
k získávání mladé generace
pro zemědělství, zabezpečuje státní
rozpočet formou subvencí a státního
příspěvku částku 800 mil. Kčs.
K řešení dočasného ekonomického
zaostávání části zemědělských
podniků v rámci přechodu na novou soustavu,
zabezpečuje státní rozpočet 1,9 miliard
Kčs, které jim budou poskytnuty formou stabilizačních
dotací v závislosti na konkrétních
opatřeních, která budou obsažena v konsolidačních
plánech jednotlivých podniků.
Zvýšení hmotné zainteresovanosti pracovníků
v zemědělství včetně částky
již použité na zvýšení nákupních
cen mléka a telecího masa a zvýšení
odměn pracovníků rostlinné výroby
u státních statků provedené v r. 1966
- se promítá v cetkových výdajích
státního rozpočtu na r. 1967 částkou
1,2 miliardy Kčs. Z této částky bylo
použito pro fond stabilizace pracovních sil v zemědělství
300 mil. Kčs. Všestranné využití
prostředků státního rozpočtu
spolu s mobilizací vlastních zdrojů podniků
a postupné utváření integračních
vztahů i na úseku finančních zdrojů
vytváří podmínky pro další
rychlejší a efektivnější rozvoj
odvětví, zabezpečujícího výživu
lidu.
Finanční politika a její souvislosti s úvěrovou,
cenovou a mzdovou politikou:
V duchu nové soustavy jsme připravili zaměření
finanční politiky na r. 1967, které vláda
při projednávání návrhu státního
rozpočtu 17. dubna schválila, a které spolu
se zásadami úvěrové politiky Státní
banky čs. tvoří s úvěrovým
plánem i pokladním plánem na r. 1967 ucelenou
soustavu finančních nástrojů. Spolu
s koncepcí mzdové a cenové politiky, připravené
Státní komisí pro finance, ceny a mzdy, tvoří
základ pro přípravu na koncepci důchodové
politiky státu v podmínkách socialistické
ekonomiky a v sepětí plánu s trhem. Jde v
tom o finanční politiku státu a proto o směrnicí
pro práci všech státních a hospodářských
orgánů.
Prostor pro finanční politiku je v r. 1967 omezen
trvajícím napětím mezi zdroji a potřebami,
některými věcnými problémy,
pevnými cenami a nedostatkem centrálních
rezerv. Těžiště dnešních disproporcí
je ve struktuře zdrojů a potřeb. Vážné
nedostatky, které se projevily v přílišném
růstu poptávky, jako např. ve velkém
rozsahu investic, v nadměrné zaměstnanosti
v průmyslu, růstu zásob atd., nelze řešit
pouhými omezovacími opatřeními, ale
prováděním takové hospodářské
politiky, jejímž základním směrem
řešení je zvýšení efektivnosti
výroby ve srovnání se světovým
trhem.
Státní rozpočet se zaměřuje
na podporu efektivních opatření cestou aktivní
finanční politiky. Toto opatření lze
však realizovat jen postupně, protože státní
rozpočet nemá jednak k dispozici finanční
prostředky v potřebném rozsahu, jednak nejsou
často ani připravena technická a ekonomická
opatření.
Základním smyslem aktivní finanční
politiky zůstává zvýšení
efektivnosti celé naší výroby ve srovnání
s poměry na světovém trhu. Znamená
to rychle pokračovat v nastoupení programu objektivizace
ekonomických vztahů. Ve vnitřních
vztazích je to stanovení postupu uplatnění
sazbové daně z obratu a postupné odbourávání
pasivních dotací ze státního rozpočtu
pro uplatnění kalkulace v celé soustavě
rozhodování.
Nejde tu o politiku škrcení peněz a omezování
zdůvodněných potřeb, nýbrž
o tlak na nehospodárnost a o podporu efektivnosti, a proto
podporu socialistického podnikání. Počítáme
s rychlejším růstem mezd, ovšem za předpokladu,
že se zrychlí také společenská
produktivita, pocházející z kvalitní,
trhem ověřené výroby. Růst
produktivity si musí zachovat předstih před
růstem mezd. Vycházíme z toho, že zdůrazňování
významu denivelizace ve mzdové politice v současné
etapě cestou především pohyblivé
složky a podílů na hospodářských
výsledcích přímo vynucuje, aby hospodářská
střediska v podnicích sehrávala významnou
úlohu v procesu intenzifikace.
Z toho vyplývá, že mzdy mají být
rozumně regulovány na podkladě mzdových
koncepcí, spjatých s proporcemi plánu, přičemž
významnou úlohu při regulaci mezd mají
kolektivní smlouvy a stabilizační odvod.
Na místo abstraktních ukazatelů, které
nikdy nemohly předvídat dynamiku podnikového
života, nastupuje tak živý vztah mezi podnikem,
odborovou organizací a řídícím
orgánem.
Základ pro zdravý vývoj mezd a jejich účinnou
diferenciaci vůbec spočívá především
v oblasti vnitropodnikového řízení.
Bez uplatnění hodnotových vztahů uvnitř
podniků zůstává totiž ekonomický
tlak na povrchu a nepůsobí na bezprostřední
závislost mezi odměnou za prácí a
skutečně dosahovanými výsledky, na
důsledný postih nekvalitní a neproduktivní
práce, na tolik potřebné upevnění
pracovní kázně a výrobní discipliny.
Proto za jeden z nejnaléhavějších úkolů
ve mzdové politice pokládáme důsledné
dovedení celého mechanismu hmotných pobídek
do hospodářských a nákladových
středisek podniků. Touto cestou chceme konkretizovat
společné úsilí o zvýšení
efektivnosti a zhospodárnění výroby.