Jsme si vědomi toho, že nejde o žádný
unifikovaný, jednotný typ vnitropodnikového
řízení a hmotné zainteresovanosti.
Jde v podstatě o to, aby racionální metody
hospodaření nejen výrobních, ale i
zásobovacích a odbytových středisek
správně ovlivňovaly spotřebu mezd
a jejich diferenciaci a aby naopak účinné
hmotné pobídky k práci byly silným
impulsem pro rozvoj vnitropodnikového řízení
a ekonomiky. To je cesta, která likviduje anonymitu a neodpovědnost
ve smluvních vztazích. Takové pojetí
osobní zainteresovanosti a hmotné odpovědnosti
přispěje k zreálnění nejen
vnitropodnikových, ale i mezipodnikových vztahů.
A co zejména: povede podniky k tomu, aby mzda bezprostředně
působila na podmínky dodávek - jejich kvalitu
i dodací lhůty, na jejich ceny.
Celkově se tudíž nechceme dát zatlačit
jen do pasivního škrtání prostředků,
nýbrž chceme pomocí nové soustavy řízení
ve všech uvedených souvislostech získat zdroje
pro aktivní finanční politiku.
Zároveň chceme připravovat postupný
přechod k objektivizaci finančních vztahů.
Řešení těchto otázek musíme
spojovat s dopracováním 4. pětiletého
plánu rozvoje národního hospodářství,
s vypracováním státního plánu
a rozpočtu na r. 1968, s vyjasňováním
strukturálních změn a s širším
organičtějším zapojením do mezinárodní
dělby práce.
Pro aktivizaci naší hospodářské
politiky mají velký význam ceny.
Jedním ze základních předpokladů
pro správné fungování nové
soustavy řízení byla nutnost nápravy
deformovaných cenových vztahů. Bylo proto
nezbytné provést i generální přestavbu
velkoobchodních cen, a to ve 2 etapách. Zatímco
1. etapa měla za cíl odstranit základní
ztrátovost odvětví, přispět
k ekonomickému sepětí výroby a zahraničního
obchodu a umožnit vůbec nový systém
financování, ve 2. etapě půjde o postupné
vytváření ekonomicky zdůvodněné
cenové soustavy, která by vyjádřila
reálné podmínky výroby a trhu.
K realizaci této předpokládané 2.
etapy přestavby VC musíme přistoupit uváženě,
ale neprodleně. Máme totiž v této době
jednak ceny, které již byly individuálně
přizpůsobeny podmínkám trhu, jednak
v podstatě staré ceny, přepočtené
jen matematicky, které jsou často v nesouladu s
konkrétními ekonomickými podmínkami.
Proces ekonomizace cenové soustavy znamená v podstatě
vytváření podmínek pro působení
trhu v souladu se záměry dlouhodobého plánu.
Půjde o cílevědomý, řízený
proces, jehož úkolem je, aby cena spolupůsobila
při vytváření ekonomické rovnováhy,
ovlivňování strukturálních
změn, kvality výrobků, při intenzifikaci
výrobních procesů apod. Přitom u cen
nepůjde nikdy o něco statického. Musí
jít o jistotu, že budeme mít v cenách
dostatečně objektivní nástroje ekonomického
rozhodování, ve kterém by sehrála
svou roli skutečná kalkulace. Tento proces vyvolá
konflikty, toho jsme si vědomi. Avšak mají-li
ekonomické nástroje účinně
působit, nemohou se někoho nedotknout.
Hladina velkoobchodních cen se přestavbou odchýlila
do určité míry od původních
předpokladů. Podniky již v prvních měsících
letošního roku dosahují podstatně větší
rentability ve svých cenách, než se kalkulovalo
při stanovení ekonomických nástrojů.
Hladina maloobchodních cen zůstala i po úpravě
úrovně velkoobchodních cen v podstatě
nedotčena. Daň z obratu z tohoto důvodu se
snížila o 16 mld. Kčs a ve velkém počtu
případů dostávají podniky cenové
dotace. Tyto intervence k maloobchodním cenám zboží
činí cca 4,6 mld. Kčs a dalšími
prostředky se intervenují služby.
Analyzujeme nyní s SPK výsledky cenové přestavby
zboží a služby a navrhneme, jak odchylky od předpokladů
řešit. Vyšší ceny znamenají
na jedné straně vyšší důchod
pro výrobce, a to v mnohých případech
zásluhou samočinného počítače
na podkladě neuspokojivých podkladů a nikoliv
zásluhou úsilí podnikového kolektivu
- na druhé straně však zdražení
potřeb pro odběratele. To nemohou centrální
orgány ponechat bez povšimnutí. Zejména
pozorně musíme prověřit důsledky
cenových odchylek pro zemědělství,
abychom nenarušovali důchodovou politiku v tomto odvětví
vyplývající z nové soustavy řízení
v zemědělství a vyvodili správné
závěry pro zabezpečení vytýčené
důchodové politiky i tohoto odvětví,
pro podporu jeho rozvoje a efektivnosti, stejně jako jeho
atraktivnosti.
Ceny se mají vyvíjet na podkladě plánu
vývoje cen, který se připravuje a soustavy
celospolečenské regulace cen; plánovitý
cenový vývoj bude však podporován celou
vládní hospodářskou a finanční
politikou. Co nejrychleji a nejdůsledněji musíme
sjednat všechny předpoklady, aby ceny mohly pružně
reagovat na světový a domácí trh.
Moderní řízení ekonomiky ani aktivní
finanční politika a mzdová politika nejsou
možné bez aktivní a pružné politiky
cenové.
Za těchto okolností nabývá na významu
společenská regulace vývoje cen, jejíž
zásady vláda schválila. Podle toho bude regulace
prováděna centrálně stanovovanými
změnami pevných cen a nepřímým
ovlivňováním vývoje volných
cen a to rozsahem a úrovní pevných cen základních
výrobků - stabilizátorů cenové
úrovně, daní z obratu, jakož i centrální
regulací vývoje úrovně limitovaných
cen, které budou zajišťovány zvláštními
dohodami centrálních orgánů a oborových
ředitelství.
Nedílnou součástí celého systému
regulace cenového vývoje bude dokonale organizovaná
a průkazná statistika o reálném vývoji
cen a přímá kontrola cen zaměřená
v duchu zásad obsažených v usnesení
ÚV KSČ z května t. r. především
na dodržování zabezpečení ekonomicky
odůvodněného a společensky žádoucího
vývoje cen. Chci zdůraznit, že nechceme podléhat
tlaku podniků na nežádoucí zvyšování
cen; vycházíme z toho, že potřebné
zdroje si podniky musí vytvořit vyšší
efektivností a hospodárností, vyšším
stupněm zhodnocovacího procesu.
Vývoj cen má být především
ovlivněn tlakem světového trhu, který
nám nic nesleví a je dobrou prověrkou naší
výroby a naší výrobní a obchodní
zdatnosti. Současně musí i tlak domácího
trhu oddělovat výrobu rentabilní a nerentabilní
a upřesňovat cenové relace, které
v I. etapě přestavby vyšly zatím hodně
na hrubo. S tím souvisí odstraňování
nerovnoměrností v daní z obratu a vývoj
maloobchodních cen podle vývoje nabídky a
poptávky a podle nutného vývoje výrobních
nákladů. Výsledný směr cenových
pohybů záleží na tom, jak se podaří
účinně působit na kvalitu a náklady
ve výrobě a na úrovni práce vnitřního
i zahraničního obchodu. Nepřipustíme
živelný inflační vývoj. Nemohli
bychom však také udržet žádoucí
vývoj cenové hladiny, kdyby v podnicích nenastal
skutečný obrat k efektivnosti a hospodárnosti,
neboť neefektivnost a nehospodárnost jsou zdrojem
napětí i inflačních tlaků.
Naopak jedině vysoký stupeň efektivnosti
reprodukčního procesu s vysokým využitím
každého kilogramu suroviny, nebo každé
hodiny živé práce, je reálný
předpoklad dalšího růstu životní
úrovně cestou reálných příjmů.
V této souvislosti vystupuje opět do popředí
význam a důležitost vnitropodnikového
hospodaření dělníků, mistrů,
techniků, ale i účetních a kalkulantů.
Nová soustava řízení tomu plně
otvírá cestu. Proto se stejnou naléhavostí
musíme dbát na to, aby ceny vyjadřovaly realitu,
jinak by nebyla možná správná ekonomická
kalkulace a bylo by zbytečné přistupovat
k pokrokovým výpočetním metodám
a používat moderních strojů pro nové
metody řízení a posuzování
rozvoje národního hospodářství.
Nesprávné hodnotové vztahy by i při
využití nejmodernější výpočetní
techniky dále deformovaly ekonomické úvahy.
Při napětí na trhu nemůžeme ceny
prostě uvolnit, ale také je nemůžeme
ponechat "zmrazené". To by nikdy nemohly hrát
aktivní úlohu. Proto budeme zejména používat
dohod o cenovém vývoj i s jednotlivými generálními
ředitelstvími, s jejichž pomocí lze
spojit potřebu volnosti v cenách jednotlivých
výrobků s dodržením zdravého
vývoje cenové hladiny jednotlivých oborů.
V těchto dohodách budou zakotveny i zásady
správného celkového vývoje cen, statistiky
a kontroly, stejně tak jako sankce při nedodržení
dohod.
Složitá je problematika maloobchodních cen.
S ohledem na otevřené otázky v hodnotových
vztazích můžeme letos zatím přistoupit
jen k postupným menším individuálním
cenovým úpravám. Otevřené cenové
otázky nemůžeme však odkládat do
nekonečna. Vznikly by tím ztráty, pokračovali
bychom v deformacích ve výrobě i ve spotřebě.
Při provádění korekcí bude
však vždy sledována a zajišťována
linie XlII. sjezdu KSČ o růstu životní
úrovně obyvatelstva cestou zvyšování
reálných příjmů.
Intenzivní zainteresovanost podniků na hospodářských
výsledcích zesílí podnikovou iniciativu.
ale může vyvolat a vyvolává i tendence
ke zdražování výrobků a služeb.
O tom máme již řadu dokladů.
V tomto roce byly provedeny SKFCM prověrky v 25 organizacích
ministerstev těžkého průmyslu, stavebnictví,
chemického, spotřebního a potravinářského
průmyslu. Ve všech organizacích se zjišťuje
porušování cenových předpisů
a nedovolené zvyšování cen. Např.
ve strojírenství byly prověřeny ceny
50 namátkově vybraných výrobků,
z nichž u 28 byly stanoveny nesprávně vyšší
ceny. Ve stavebnictví bylo zjištěno předražování
ve všech 25 prověřovaných případech.
Podniky zneužívají rozšířené
pravomoci v tvorbě cen v rozporu s celospolečenskými
zájmy zvyšují pevné velkoobchodní
ceny, nedodržují podmínky za kterých
byly ceny stanoveny, požadují neúměrné
přirážky k cenám apod. Ve všech
případech byl nařízen podle platných
předpisů dodatkový odvod zvýšený
o 50 % do státního rozpočtu kromě
dalších sankčních opatření.
Denní cenová kontrolní práce přináší
soustavně podobné doklady, které svědčí
nejen o nesocialistickém přístupu k podnikání
u dodavatelů ale po povážlivém přístupu
k mechanickému odsouhlasení a proplácení
faktur u odběratelských podniků.
Je třeba vytvořit takový stav, aby všeobecně
faktury nezůstaly bez povšimnutí u odběratele,
aby odběratel měl odvahu "rozházet si
to" s dodavatelem a pozastavil částky neprávem
účtované. Napříště
ve všech takových případech pochopitelně
nemohou podniky počítat s dotacemi, kde jde o případy
investic, oprav v bytové údržbě, ale
i cenových dotací.
Budeme rozvíjet ekonomické nástroje pro podporu
socialistického podnikání, ale nebudeme ani
váhat s příslušnými závěry
všude tam, kde by docházelo ke spekulaci. Předpokládáme,
že na reálné podmínky budou podniky
reagovat solidním podnikatelstvím. Musíme
vytvořit socialistické výrobní a obchodní
zvyklosti, které budou obecně respektovány
a potlačovat spekulantství. Jde v tom ovšem
o morálku nové soustavy řízení.
V této souvislosti se chci zmínit o požadavku
stálosti ekonomických pravidel a podnikatelské
jistoty. Národní shromáždění
významně přispělo k vytvoření
této jistoty schválením odvodů do
státního rozpočtu až do roku 1970. Další
dlouhodobá pravidla vyhlásila vláda.
Ekonomická pravidla nejsou a nemusí být ochrannou
hrází proti světovému a domácímu
trhu, proti nespočetným změnám, které
přináší hospodářský
život. Podnikatel i banka musí pohotově reagovat
na změny v domácí a světové
ekonomice. Zaručit podnikům ceny nebo úroky
by znamenalo, že by se každý podnik mohl usadit
v závětří trhu a pohodlně trávit
své důchody. K pevné cenové hladině
a tvrdé koruně vede jen pevná hospodářská
politika a tvrdý tlak trhu a ekonomických pravidel.
Ke zvýšení úlohy koruny v domácí
a světové ekonomice vede jen zlepšení
rentability výroby a vývozu.
Vztahy mezi podniky mají být vybudovány na
vysoké náročnosti, aby tlak odběratele
vedl k vyšší kvalitě a pohotovosti výroby,
aby využitím hospodářských smluv,
pružné cenové politiky a rozvíjením
soutěže postupně zmizely tzv. nedostatkové
výrobky, které brzdí výrobu i obchod
a rozhořčují naše občany.
A nyní k závěru. Uvedený výklad
o obsahu státního rozpočtu a rozpočtové
politiky je nutno uzavřít odpovědí
na otázku, jak státní rozpočet působí
na obnovení ekonomické rovnováhy ve smyslu
usnesení květnového ÚV KSČ.
Činí to tím, že
- novým systémem odvodů lépe podněcuje iniciativu podniků,
- zvyšováním prostředků na veřejné služby, infrastrukturu a životní prostředí vytváří podmínky pro růst produktivity práce,
- podporuje růst zdrojů a nabídky aktivními dotacemi na efektivní účely, pro jejichž reálnost je podkladem 2. etapa přestavby velkoobchodních cen a vázání dotací na podmínku efektivnosti,
- omezováním dotací vytváří
tlak proti neefektivní výrobě a nehospodárnosti
všeho druhu.
Rozhodující pro úspěšný
rozvoj národního hospodářství
a pro další vzestup životní úrovně
je ovšem vyšší a efektivnější
tvorba zdrojů. Rozvoj životní úrovně
nelze odtrhnout od celého reprodukčního procesu
a jeho efektivnosti. Státní rozpočet může
realizovat prostředky na životní úroveň
jen v té míře a v tom rozsahu, jak je bude
získávat od podniků a od obyvatelstva. Státní
rozpočet na rok 1967 v tomto směru odráží
záměry z květnového zasedání
ÚV KSČ a jejich konkretizace na podmínky
letošního roku.
Působení státního rozpočtu
je limitováno celou řadou faktorů vnitřních
i zahraničních, věcných i psychologických.
Máme co činit s dalším vývojem,
který nelze zvrátit rázem. O to víc
však současná situace vyžaduje, abychom
spojili síly všech orgánů v centru ke
zvládnutí všech stránek a aspektů
onoho velkého kroku ke zvýšení efektivnosti
národního hospodářství, který
jsme učinili k 1. lednu letošního roku. K tomu
účelu vedeme celou finančně ekonomickou
frontu k soustavné analytické práci, k přísné
objektivní analýze dosahovaných výsledků
a činitelů, které v nové soustavě
působí na ekonomický rozvoj. Vycházíme
z toho, že nová soustava řízení
je proces, že její nástroje budou zabírat
stále více do hloubi ekonomiky tenkrát, když
budeme dodržovat podmínky, které jsme si dali,
rozvíjet na nich socialistické podnikání,
posilovat vztah důvěry mezi centrem a podniky, když
nebudeme podléhat netrpělivosti na straně
jedné a ustupovat před obtížemi na straně
druhé.
Spojenými silami centrálních vládních
orgánů jsme již od začátku letošního
roku - i při velkém nedostatku dat a informací
- mohli formulovat spolu s plánem na letošní
rok i principy hospodářské politiky státu.
Jsem přesvědčen, že je v našich
spojených silách v nedlouhé době vypracovat
i sladěný projekt celé důchodové
politiky odvozené z linie XlII. sjezdu. Byla vypracována
koncepce vývoje mezd do roku 1970, koncepce vývoje
cen na toto období, jsou rozpracovány zásady
státní finanční politiky, úvěrové
koncepce a je připravována koncepce peněžního
trhu v podmínkách socialistické ekonomiky.
Nechápeme ovšem tyto koncepce jako něco strnulého,
jako šablony, podle nichž se jede. Budeme je aktualizovat
a rozvíjet podle nových zkušeností,
aby práce v oblasti ekonomických nástrojů
byla permanentní, stejně jako práce na plánu,
dlouhodobých koncepcích i v každodenní
hospodářské politice. Opíráme
se přitom o všechny progresivní pracovníky,
o jejich schopnosti a iniciativu.
Dalším pracem na pětiletce a programu hospodářské
reformy je nutno dát charakter konsolidačního
programu, vedoucího v nedlouhé době k obnovení
rovnováhy. Státní rozpočet tu má
svou aktívní úlohu.
Slovo rovnováha vyvolává dojem nehybné
hladiny, klidu. Ve skutečnosti jde o dynamický rovnovážný
vývoj, o plánovitý růst národního
důchodu a životní úrovně na základě
kvalitativních změn ekonomiky. Takový hospodářský
růst může být jen výsledkem promyšlené
plánovité koncepce a tlaku trhu. U pracovníků
půjde o to, aby byli výběrem zboží
a služeb na trhu podněcování ke kvalitnější
a odpovědnější práci a současně
ke zlepšení práce a kázně vedení
ekonomickým tlakem, který nedovolí ustrnout.
U podniků jde obdobně o to, aby byly k lepší
práci podněcovány tím, že za
jejich peníze bude lze opatřit pokrokovou techniku
a současně budou nuceny k zdokonalování
výroby a odbytu ostrým tlakem domácího
i zahraničního trhu. K takovému zvratu, kterému
souhrnně říkáme vytvoření
trhu odběratele, musí být konkrétní
konsolidační program, jehož součástí
je podpora progresivních směrů rozvoje a
ostrý tlak proti zaostávajícím výrobám.
V tomto směru připadá významné
místo i úkolu převodu 4. 5LP na nové
ekonomické podmínky ke konci letošního
roku. Tento konsolidační program nemůžeme
rozkládat na dlouhou dobu. Čas by pracoval proti
nám. Jde o hluboké změny ve výrobě,
spotřebě i v celém našem životě.
Čím účinnější tlak
bude na výrobu, tím více zdrojů budeme
mít k dispozici nejen k řešení sociálních
důsledků konsolidačního programu,
ale k dalšímu rozvoj i a pokrokovým změnám,
k urychlení realizace možností technické
revoluce.
Obnovování rovnováhy předpokládá,
že budeme sledovat politiku rovnováhy státního
rozpočtu, rovnováhy platební bilance a že
nepřipustíme živelný růst cen.
Přitom ani na okamžik nespouštíme ze zřetele,
že rovnováha v našich bilancích je jen
jednou z podmínek skutečné ekonomické
rovnováhy, tj. stavu, kdy v podnicích vládne
optimistická tvořivá atmosféra, kdy
občané mají dobré pracovní
a životní podmínky a výhled na další
zlepšování; kdy občan jako výrobce
tvořivě a ukázněně pracuje
a jako spotřebitel sklízí plody svého
úsilí.
Proto také finanční politika není
u nás jen věcí finančních pracovníků,
nýbrž věcí každého podniku,
každého národního výboru, každého
občana s důsledky pro nákupní tašku
každé hospodyně.
K tomu cíli chceme jít cestou nikoliv studené,
nýbrž živé angažované, aktivní
politiky, která se dotýká každého,
neboť požadavky, které kdokoliv vznáší
na stát, konec konců klade na jeho občany
v jejich funkci výrobců i spotřebitelů.