Soudružky a soudruzi,
státní rozpočet na rok 1967 je ovlivněn
našimi otevřenými hospodářskými
problémy. Jako jeden z nástrojů socialistické
výstavby chce splnit svou úlohu při jejich
řešení.
ÚV KSČ v rámci realizace usnesení
XIII. sjezdu analyzoval naší ekonomickou situaci a
přijal usnesení ke směrům řešení
ekonomické rovnováhy a životní úrovně.
V duchu nové soustavy řízení můžeme
vidět některé problémy už novýma
očima a volit i netradiční metody jejich
řešení a celého ekonomického
řízení.
Jejich podstata je trvalé rozvíjení socialistické
demokracie a iniciativy pracovníků, podniků,
družstev a národních výborů,
celé naší socialistické ekonomiky, jejíž
základ i vývoj je těsně spjat s historickým
přínosem Velké říjnové
socialistické revoluce, jejíž 50. výročí
připadá právě na letošní
rok. O to víc z toho vyplývá naše společná
odpovědnost za rozšíření naší
socialistické ekonomiky v duchu zásad nové
soustavy řízení.
Jménem vlády navrhuji, aby Národní
shromáždění návrh státního
rozpočtu Československé socialistické
republiky na rok 1967 schválilo.
(Schůze přerušena v 11.45 hod.)
(Schůze opět zahájena v 11.56 hod.)
Předseda NS s. Laštovička: Soudružky
a soudruzi poslanci, pokračujeme ve schůzi. Slovo
má společný zpravodaj výborů
Národního shromáždění,
předseda výboru pro plán a rozpočet
posl. Tymeš.
Zpravodaj posl. Tymeš: Soudružky a soudruzi,
státní rozpočet na rok 1967 projednáváme
za zcela mimořádných okolností. Je
to první státní rozpočet v nové
soustavě řízení národního
hospodářství, který se sestavoval
v období přestavby velkoobchodních cen, tedy
v období, kdy došlo ke značným změnám
v hodnotových vztazích. Návrh státního
rozpočtu se proto předkládá Národnímu
shromáždění se značným
zpožděním.
Nová soustava ovlivnila nejen pojetí státního
rozpočtu, vztah centrálních orgánů
k podnikům, ale také způsob projednávání
státního rozpočtu v orgánech Národního
shromáždění.
Státní rozpočet soustřeďuje a
znovu rozděluje menší část nově
vytvářeného národního důchodu
než v minulých letech. Ovšem tato změna
se letos a pravděpodobně i v nejbližších
letech ještě plně neprojeví vzhledem
k velkým dotacím, které dáváme
výrobě ze státního rozpočtu.
V letošním návrhu státního rozpočtu
se proti minulosti mění struktura a způsob
zajišťování rozpočtových
příjmů a výdajů. Odvody podniků
do státního rozpočtu jsou určeny sazbami
stanovenými především v zákoně
o 4. pětiletém plánu. Ovšem rozdílová
daň z obratu se jen postupně bude měnit na
sazbovou daň.
Letos v důsledku nové soustavy se změnila
i příprava návrhu státního
rozpočtu, který i nadále vychází
z koncepce státního plánu, zachovává
návaznost na návrhy finančních plánů
ministerstev a KNV, avšak přitom nejde jen o pouhou
sumarizaci návrhů a požadavků.
Ministerstvo financí při přípravě
státního rozpočtu musí nyní
vycházet z vlastních úvah, samozřejmě
podložených výsledky .ekonomických rozborů
a průzkumů, z finanční a měnové
rovnováhy a platební bilance. Prvé měsíce
letošního roku potvrdily, že návrhy podniků
a resortů byly příliš opatrné
- mírně řečeno - a že nebylo
možno pouze z nich vycházet při přípravě
státního rozpočtu. Přitom je třeba
říci, že resorty většinou nesplnily
úkoly, přijaly pasívní návrhy
podniků a zůstaly dlužny své funkci
centrálních orgánů.
Další změnou je, že značná
část ukazatelů státního rozpočtu
ztrácí svůj dosavadní závazný
charakter.
Je pochopitelné, že všechny tyto závažné
změny ve státním rozpočtu měly
vliv i na způsob projednávání státního
rozpočtu ve výborech Národního shromáždění.
Předsednictvo Národního shromáždění
rozhodlo, že výbory mají i v novém pojetí
státního rozpočtu jednat v období
přípravy o návrzích resortů
na ministerstvu financí a resortech, kdy je ještě
neprojednala vláda. Myslím, že tento postup
je správný, neboť výbory mohou ovlivňovat
návrhy resortů ještě před usnesením
vlády.
Při tomto jednání o rozpočtových
kapitolách nejde o konečné schválení
jednotlivých položek, ale o posouzení celkové
práce resortů, jak využívají
rozpočtových zdrojů, jak se ze státními
prostředky hospodaří.
Připomínky, návrhy a doporučení
poslanců a výborů pomáhají
resortům a ministerstvu financí při dopracování
státního rozpočtu. A to je myslím
to nejdůležitější - účastnit
se přímo na přípravě státního
rozpočtu tak, jako se účastníme na
přípravě a tvorbě všech ostatních
zákonů.
Práce výborů NS byla letos zvlášť
obtížná. Největší potíže
při jednání o státním rozpočtu
však způsobil pohyb hodnotových vztahů
způsobený přestavbou velkoobchodních
cen a dalšími momenty přechodu na novou soustavu.
To velmi ztížilo i odpovědné ocenění
současného stavu a pohled na tvorbu zdrojů
a někde i na výši potřeb. Kromě
toho bylo nutné vycházet ze skutečnosti,
že v roce 1966 se napětí v národním
hospodářství výrazněji nezmírnilo.
Jsem povinen říci, že jednání
ve výborech NS bylo velmi náročné
a kritické k prácí centrálních
orgánů. Přitom nešlo o kritiku pro kritiku,
snad proto, že je to v módě, nebo o nějakou
demagogii, ale o přesvědčení, že
jen vzájemnou větší náročností
na práci nás všech a zvýšenou odpovědností
dosáhneme podstatného zlepšení v dalším
rozvoji národního hospodářství.
V naší veřejnosti zůstávají
stále ještě domněnky, že Národní
shromáždění je tu především
na to, aby vládě odhlasovalo všechny její
návrhy. Vidí v televizí, jak poslanci při
plenárním zasedání Národního
shromáždění zvedají ruce, a myslí
si, že jednání v Národním shromáždění
je jen pouhou formalitou. Snad je to i naše vina, že
dostatečně neinformujeme veřejnost o práci
předsednictva a výborů Národního
shromáždění a že málo se
ví o tom, jak usnesení ÚV KSČ o prohloubení
činnosti Národního shromáždění
se uplatňuje zejména ve výborech NS.
Straně nesmírně záleží
na tom, aby iniciativu a zkušenosti našich pracujících
jejich volení zástupci plně využívali
ve všech zastupitelských sborech. Také vláda
považuje za samozřejmé, že v Národním
shromáždění se náročně
posuzují všechny vládní návrhy.
A proto mohu říci, že mnohá doporučení
a návrhy výborů NS se opět i při
letošním projednávání státního
rozpočtu uplatnily.
Nám při jednání o státním
rozpočtu nejde jen o nějaké oponentní
stanovisko k návrhům resortů a vlády,
ale o skutečnou účast a spolupráci
na přípravě státního rozpočtu,
neboť si plně uvědomujeme svoji spoluodpovědnost
na zákoně, který schvalujeme.
Proto náročnost na práci resortů ve
výborech NS se nijak neoslabila soudružskou spoluprací
s orgány vlády, spíše naopak, spolupráce
se prohloubila. Plně jsme též využili
toho, že Ústřední komise lidové
kontroly je kontrolním orgánem Národního
shromáždění a vlády. Za velmi
významnou považuji součinnost se Slovenskou
národní radou a jejími orgány i kontakty
s národními výbory.
Touto součinností usilujeme o jednotné působení
celé zastupitelské soustavy také při
tvorbě státního plánu a rozpočtu
a jejich kontrole.
Jaké byly naše hlavní úkoly při
projednávání návrhu státního
rozpočtu?
Především bylo naše úsilí
ve všech výborech zaměřeno k prověření
návrhů, zda jsou v souladu s usneseními XIII.
sjezdu KSČ a zákonem o 4. pětiletém
plánu.
Hlavním úkolem hospodářské
politiky na nejbližší období, schváleným
XIII. sjezdem KSČ, je obnova rovnováhy v národním
hospodářství. Proto jsme ve výborech
Národního shromáždění,
zejména ve výboru pro plán a rozpočet,
posuzovali nejen návrh státního rozpočtu,
ale také návrh státního prováděcího
plánu.
Je samozřejmé, že obnovy rovnováhy a
zastavení inflačních tendencí, které
narůstaly řadu let, nemůže být
dosaženo ročním plánem a státním
rozpočtem - je to úkol dlouhodobý, ale je
možné a nutné pro ně plánem a
rozpočtem vytvářet předpoklady.
Proto jsme ve výborech zkoumali především,
zda plán a rozpočet napomáhají obnově
rovnováhy. Zvláště zdůrazňujeme,
že se musí řešit především
příčiny napětí, a ne pouze
následky.
Plně jsme podpořili stanovisko ministra financí
s. inž. Suchardy, že pro postupné obnovování
rovnováhy v národním hospodářství
má velký význam rovnováha ve státním
rozpočtu.
Letošní státní rozpočet ovšem
ještě plně neumožňuje likvidovat
napětí mezi zdroji a potřebami.
Jsme přesvědčení o tom, že obnovu
rovnováhy lze dosáhnout především
důsledným uplatněním nové soustavy
řízení při využití celého
komplexu protiinflačních opatření.
Výbor pro plán a rozpočet v obsáhlém
stanovisku k plánu a státnímu rozpočtu
doporučil hledat další protiinflační
opatření, aby byla opravdu komplexní a účinná.
Vzhledem k tomu, že nejostřeji se inflační
tlak projevuje na trhu investic, souhlasili jsme s restriktivními
opatřeními, vedoucími ke snížení
rozestavěnosti především v průmyslu
a k založení žádoucích strukturálních
změn.
Doporučili jsme prozkoumat i v investiční
výstavbě diferencované uplatnění
ekonomických nástrojů nové soustavy
řízení, např. i diferencované
ceny úvěru.
Zkušenosti z loňského roku, kdy rozestavěnost
se zvýšila a investice nebyly v souladu s představami
centrálních orgánů, vyvolávají
obavy, že i letos investice a zásoby porostou rychleji,
než se předpokládá, a to nikoliv v žádoucí
skladbě. Oprávněnost těchto obav potvrdily
návrhy podniků na rok 1967.
Přestavbou cen se vytvořila v některých
odvětvích a oborech mnohem vyšší
rentabilita, než se očekávalo, a to se může
projevit jak na trhu investic, tak i na trhu spotřebního
zboží.
Proto je tak důležité vzájemné
působení konsolidačních opatření.
Účinnost jednotných odvodů podniků
by neměla být ve velkém rozsahu a příliš
dlouho oslabována redistribucí. Tím se značně
zmírňuje tlak na snížení nákladů
a větší hospodárnost a iniciativu podniků.
V hospodářském rozvoji trvají i nadále
silné extenzívní tendence, které se
snažíme zastavit, ale zatím opatření
nebyla dostatečně účinná.
Návrhy podniků a resortů nepřispěly
ke snížení napětí v rizikových
oblastech národního hospodářství.
Je to důsledek složitých podmínek zdůvodněných
zejména kvalitativními změnami systému
řízení, ale někdy jde i o málo
odpovědný postup vedoucích, o spekulaci a
chytračení.
A právě tento postup při zahajování
nežádoucích průmyslových investic,
při neodůvodněném zdražování
byl ostře ve výborech NS kritizován a právem
se žádalo, aby se zejména přísně
posuzovalo a sankčně postihovalo spekulativní
zvyšování cen.
Dosahovat dobrých výsledků hospodaření
spekulativním zdražováním výrobků
k tomu není třeba žádné moudrosti.
Přitom ti, kteří zdražovali, se rozčilovali,
když sami museli kupovat dražší zboží.
Státní rozpočet na letošní rok
charakterizoval ministr financí s. inž. Sucharda jako
rozpočet, který je v základních rysech
vyrovnán a má do určité míry
protiinflační charakter. Vyrovnanost státního
rozpočtu při zajištění nezbytných
úkolů má napomáhat konsolidaci hospodářství,
ekonomické rovnováze i rovnováze trhu.
Státní rozpočet na rok 1967 stejně
jako státní prováděcí plán
ve srovnání s minulostí se vyznačují
větší mírou podmíněnosti.
Návrh státního rozpočtu odůvodnil
a charakterizoval ministr financí s. inž. Sucharda,
a proto se omezím ve zprávě především
na některé závažné připomínky
z jednání výborů Národního
shromáždění. Podrobnější
zprávu o jednání a závěrech
výborů jsem podal 12. dubna na schůzi výboru
pro plán a rozpočet, které se zúčastnili
předsedové výborů a zpravodajové
k jednotlivým kapitolám státního rozpočtu,
a závěrečnou zprávu na společné
schůzi ústavněprávního výboru
a výboru pro plán a rozpočet. Zápisy
jsou k dispozici všem poslancům.
Dnes chci především říci, že
výbor NS pro plán a rozpočet vyslovil souhlas
se zásadami finanční politiky na rok 1967,
upozornil však, že návrh státního
rozpočtu a pokladního plánu SBČs se
dostatečně nerealizuje. Doporučil vládě
a jejím orgánům zesílit tlak proti
neefektivním investicím a rozestavěnosti,
zejména prostřednictvím úvěrové
a dotační politiky a opatřeními především
v investiční výstavbě urychlit žádoucí
změny ve struktuře.
Vzhledem k neuspokojivé platební bilanci ve volných
měnách doporučil výbor vypracování
programu jejího reálného zlepšování,
které by se projevilo zlepšením výsledků
proti plánu ještě v roce 1967. Dále
doporučil, aby se hledaly cesty k odstranění
rozporu mezi intenzívnějším způsobem
vytváření národního důchodu
a extenzívním charakterem jeho užití.
Velká pozornost se věnovala ve většině výborů NS dotacím a subvencím ze státního rozpočtu. I když celková suma dotací se proti roku 1966 snižuje o 9 miliard Kčs, je stále značně vysoká a musí se proto postupně dále snižovat. A samozřejmě je třeba s nimi řádně hospodařit. Souhlasíme s dotacemi na novou techniku a s těm i dotacemi, které pomáhají urychlovat rozvoj zemědělství, průmyslu a celého národního hospodářství v žádoucí struktuře. Hlavním úkolem subvenční politiky ve výrobě by vsak nemělo být sociální vyrovnání (i když zejména v zemědělství nelze je podceňovat) , ale podpora efektivnosti.
Proto bylo důležitým úkolem výborů
NS posoudit, zda požadavky výroby na dotace jsou oprávněné.
Byl to úkol nesmírně obtížný.
Výši dotací bylo nutno nejprve vypočítat
podle nových cen, a teprve potom je podrobit analýze.
Při odstraňování dotací na
neefektivní provozy, a tím vlastně rušení
těchto výrob, je třeba postupovat velmi obezřetně,
po důkladném průzkumu, neboť zkušenosti
z překotného rušení neefektivních
cihelen jsou stále výstrahou.
l když výbory Národního shromáždění
měly k dispozici mnohé podklady centrálních
orgánů a průzkumy poslanců, nebylo
v tomto údobí v jejich silách, aby mohly
podstatněji ovlivnit návrhy na dotace a subvence.
Bude však možné lépe posoudit návrh
na snižování dotací na rok 1968 a další
léta, který připravuje ministerstvo financí.
V zásadě nutno souhlasit s tím, že dotace
na neefektivní výroby se mají postupně
omezovat a rušit.
Návrhy resortů a KNV na odvod příjmů
do státního rozpočtu byly tak nízké,
že kdyby se z nich vycházelo, musely by se podstatně
omezit dotace do výroby, ale i cenové dotace, což
by vedlo k neodůvodněnému snížení
životní úrovně. Naproti tomu požadavky
na potřeby resortů a KNV byly neúměrně
vysoké.
My se pravděpodobně nikdy nedočkáme,
že by některý resort nebo KNV přišel
a řekl: my jsme dostali více prostředků
ze státního rozpočtu, než potřebujeme
a zasloužíme, část vracíme, dejte
to potřebnějším. A zřejmě
také nikdy nepřijde deputace, která by chtěla,
aby mohli odvádět více do státního
rozpočtu, než se navrhuje. I když každý
resort a kraj nejlépe zná své problémy,
a všude je jistě mnoho oprávněných
potřeb a požadavků, není přece
možné nebrat zřetel na celkové možností
a potřeby národního hospodářství.
Některé resorty jakoby vůbec nepočítaly
s rezervami v nově vybudovaných závodech,
do nichž stát investoval značné prostředky.