Ostatně výsledky hospodaření prvých
tří měsíců ukazují,
jak nesprávné byly návrhy podniků.
Státní rozpočet proto právem předpokládá,
že dojde k tvorbě vyšších zdrojů
v národním hospodářství, než
ukazují plány ministerstev a podniků.
A tvorba zdrojů pro spotřebu a efektivní
vývoz, toť hlavní náš úkol.
Státním plánem a státním rozpočtem
určujeme strukturu jejich užití. Je třeba.
myslím uvítat, že proti roku 1966 má
poklesnout podíl investic do průmyslu o 10 % a že
přitom dochází k založení některých
strukturálních změn v průmyslu. Vždyť
kapacity mnohých průmyslových podniků
nejsou plně využity a je možno je využít
pro zrychlení tempa rozvoje výroby. Toto snížení
investic do průmyslu umožní zvýšení
podílu investic ve školství a zdravotnictví,
v dopravě a vodním hospodářství
o více než 18 %. Jak nutné je toto zvýšení
investic v nevýrobní sféře, o tom
bychom mohli všichni přinést nesčetné
množství dokladů. Nedávno navštívily
skupiny poslanců Čadcu, Dolný Kubín
a Třebíč a jen řešení
nejnaléhavějších potřeb v těchto
okresech by si vyžádalo stamilióny nákladů.
Chci zvlášť zdůraznit závěry
výboru pro investiční výstavbu a stavebnictví
k bytové výstavbě.
Neplnění bytové výstavby v roce 1966
o 7100 bytů i výsledky letošního roku
vážně ohrožují splnění
usnesení XlII. sjezdu KSČ o výstavbě
460 tisíc bytů ve 4. pětiletce, zejména
bytovou výstavbu na venkově. Výbor doporučil
některá mimořádná opatření
k zajištění nedostatkových materiálů,
zejména pro společenskou a bytovou výstavbu
a k připravenosti bytové výstavby.
Výbor též upozornil na nutnost řešení
některých problémů rozvoje vědeckovýzkumné
základny. Přednostním uspokojením
naléhavých potřeb vědy a techniky
a koncentrací tvůrčích sil a materiálních
prostředků je nutno vytvořit předpoklady
pro zachycení nástupu vědeckotechnické
revoluce ve světě.
Ve výborech NS se znovu zdůraznila nutnost rozpracování
metody rozpočtové politiky při řešení
oblastní problematiky, a to zejména efektivnosti
financování. Do budoucna bude nutno zkoumat, zda
dlouhodobá preference některých oblastí
příliš nebrzdí rozvoj ostatních
částí republiky. Také problematika
ekonomicky slabých oblastí, zejména na Slovensku
a některých pohraničních okresů
v českých zemích, vyžaduje důkladný
rozbor a dlouhodobý plán rozvoje těchto oblastí.
S tím souvisí i problematika zaměstnanosti.
Z ekonomicky slabých oblastí jezdí značný
počet pracovníků do průmyslových
míst. i když je prakticky nemožné vytvořit
pro každého pracovní příležitost
v místě bydliště, je nutné počítat
s tím, že opatření k posílení
ekonomicky slabých oblastí přece jen oslabí
příliv pracovníků do průmyslových
středisek.
Nyní strukturálními změnami dochází
k omezování zaměstnanosti v surovinových
odvětvích, a to by mělo přispět
k uvolnění napětí v potřebě
mužských pracovníků. Jde o to, abychom
v těchto průmyslových oblastech neprováděli
opět investice do průmyslu, pokud nejsou nezbytné,
a tím si sami nevytvářeli zbytečné
další problémy s pracovními silami.
Miuvení o " přezaměstnanosti" se
někde chápe tak, že chceme nějakou menší
nezaměstnaností dosáhnout toho, aby si lidé
práce více vážili, aby se zlepšila
pracovní kázeň. O "přezaměstnanosti"
možno mluvit zejména v některých průmyslových
odvětvích, kde tlak na další růst
zaměstnanosti. je především proto, že
se nevyužívají rezervy růstu produktivity
práce. Poněvadž v těchto podnicích
jsou větší výdělky než např.
ve službách, mnoho mladých lidí, kteří
se vyučili různým řemeslům,
utíká ze služeb brzy do továren. To
nám způsobuje velké škody hospodářské
i politické, neboť nemůžeme zajistit služby,
které obyvatelstvo nutně potřebuje. Podle
zjištění ÚKLK bylo ve Varnsdorfu ještě
v průběhu válečných let zaměstnáno
na opravách vodovodů, kanalizací, plynovodů,
veřejného osvětlení, místních
komunikací apod. 150 kvalifikovaných pracovníků,
dnes v technických službách města pracuje
jen 31 osob a pro některé úseky kvalifikovaní
pracovníci chybějí. A podobná situace
je zřejmě ve většině míst
republiky. Nedostatek pracovníků ve službách
a v obchodě často ovlivňuje i jejich pracovní
morálku.
Domnívám se proto, že je nezbytný ekonomický
tlak na průmyslové podniky, aby lépe využívaly
pracovní síly. Požadavky na pracovníky
v průmyslu nám ztěžují získávání
mladých lidí do zemědělství
a do těch oborů, které mají přímo
uspokojovat denní potřeby obyvatelstva. Ve většině
našich měst je např. značný nedostatek
pracovníků na údržbu místních
komunikací, které jsou ve velmi špatném
stavu. Zatím co v Bratislavě a Luhačovicích
připadají na jednoho pracovníka přibližně
dva kilometry místních komunikací, v Kolíně
je to téměř 39 km a v Brandýse nad
Labem 55 km.
Hlavní příčinou, proč nemohou
místní podniky zabezpečit dostatečný
počet pracovníků, je rozdílná
mzdová úroveň a velká zaměstnanost
v průmyslu.
Národním výborům se někdy vytýká,
že hospodárně nevyužívají
prostředků. Ovšem často to není
jejich vinou; uvedu příklad z Brna. V městě
j ak známo je Maloměřická cementárna,
ale technická a zahradní správa města
dostala cement až z Ostravy, štěrk až z
Opatovic u Jevíčka a za nadbytečnou dopravu
zaplatila 2 mil. 600 tisíc Kčs. A kromě toho
se zbytečně zatížila doprava.
Ve velké většině národních
výborů je snaha v nových podmínkách
velmi účelně a úsporně využívat
finančních prostředků pro rozvoj obce.
Uvedu příklad ze svého volebního obvodu.
V městě Jemnici trpěli již dlouho nedostatkem
vody. Přestože tam jsou závody, které
nemohou samostatně rozhodovat, získal národní
výbor od nich finanční prostředky
na úpravu prameniště, kromě prostředků
na stavbu školky a získává i prostředky
na kanalizaci města. Je jen třeba, aby u podniků
bylo všude dostatek porozumění pro součinnost
s národními výbory.
Soudruh ministr financí inž. Sucharda mluvil o objemech
rozpočtů národních výborů
a jejich finančním hospodaření. Problematice
rozpočtu národních výborů byla
věnována velká pozornost ve výboru
NS pro národní výbory. Já chci zdůraznit
jeho usnesení, ve kterém se žádá
ministerstvo financí, aby stanovilo národním
výborům dlouhodobý souhrnný finanční
vztah k ústřednímu rozpočtu a účelové
subvence a další ekonomické nástroje
před zahájením prací do návrhu
plánu a rozpočtu na rok 1968.
Částka 10 miliard 592 mil. Kčs, která
je ve státním rozpočtu na rozvoj zemědělské
výroby, by mohla svou velikostí svádět
k tomu, že si letos mohou zemědělci výskat.
Nesmí se však zapomenout, že ceny některých
průmyslových výrobků pro zemědělskou
výrobu stouply a že u družstevníků
je spíše obava, aby je průmyslové podniky
nedřely bez noze, přičemž - jak známo
- se nevýská. Přitom jsme si vědomi
toho, že v zemědělské výrobě
a její efektivnosti jsou značné rezervy.
Částka 58 miliard Kčs, kterou v rozpočtu
dáváme na školství, kulturu, zdravotnictví
a sociální opatření, je sice vysoká,
avšak potřeby jsou mnohem, mnohem vyšší.
Extenzívní vývoj v národním
hospodářství v minulosti nutil k úsporám
na investicích v nevýrobní sféře
a nyní přes stoupající rozpočty
nemůžeme uspokojit ani nejnutnější
požadavky na stavby škol, zdravotních a sociálních
zařízení. Je to nejen otázka finanční,
ale také možností stavební výroby.
Neinvestiční výdaje na školství
činí 11 miliard 298 mil. Kčs, na kulturu
a informace 242 mil. Kčs, na zdravotnictví více
než 7 a půl miliardy Kčs. Jsou to vysoké
částky a jestliže na všech úsecích
našeho národního hospodářství
zdůrazňujeme rozumnou hospodárnost, platí
to i pro školství, kulturu a zdravotnictví.
Při velkém počtu důchodů je
pochopitelně i vysoká částka na sociální
zabezpečení, a to 18 miliard 830 miliónů
Kčs, z toho na důchodové pojištění
14 800 mil. Kčs. Potřebovali bychom však mnohem
více. Máme ještě mnoho nízkých
důchodů a nemůžeme je zatím upravovat
tak, jak bychom si přáli a jak by to bylo žádoucí.
V nejobtížnějších podmínkách
žijí staří manželé, kteří
už si nemohou přivydělat, nemají děti
a žádné možnosti příjmu
a dostávají pouze jeden důchod. Na ty musíme
především pamatovat při zvyšování
nízkých důchodů, na ně je letos
povoleno 87 mil. Kčs. Z této částky
bude možno v druhé polovině roku zvýšit
přes 100 tisíc důchodů.
Počet lůžek v provozech ústavů
sociální péče se zvyšuje jen
nepatrně a dosáhne celkem 50 372 lůžek.
Tento počet nestačí a i zde bude nutné
v budoucnu dosáhnout podstatného zlepšení.
Zvýšení neinvestičních výdajů
na správu ve srovnání s rokem 1966 činí
145 mil. Kčs a je odůvodněno především
zřízením nových úřadů
a úpravou platů. Je správné, že
k zamezení dalšího nežádoucího
růstu nákladů na správu ministerstvo
financí a ÚKLK prověří oprávněnost
požadavků a správnost čerpání
nákladů. Musíme v celém národním
hospodářství, i v nevýrobní
sféře, usilovat o tu nejvyšší hospodárnost.
A to nahoře i dole!
Jestliže nehospodárností a někdy i lajdáctvím
a lehkomyslností vznikají velké škody,
jde to na úkor životní úrovně.
A škody jsou způsobeny i svévolným ničením.
Za jeden rok činily škody způsobené
svévolným ničením osvětlovacích
těles v Praze 340 tisíc Kčs, v Brně
dokonce přes 500 tisíc Kčs. Takových
"maličkostí" je ovšem velmi mnoho.
A možná že právě ti, kteří
z bujnosti nebo z lajdáctví ničí výsledky
práce nás všech, první natahují
ruce a chtěli by z národního důchodu
největší část. Ovšem rozdělovat
se může jen z toho, co si vytvoříme,
a pokud to nemusíme dávat na zbytečné
ztráty.
Soudružky a soudruzi, předseda vlády soudruh
Lenárt zaslal předsedovi Národního
shromáždění soudruhu Laštovičkovi
vyjádření předsednictva vlády
ke stanovisku, které zaujal k návrhu státního
prováděcího plánu a státního
rozpočtu na rok 1967 výbor pro plán a rozpočet.
V tomto obsáhlém dokumentu se konstatuje, že
vláda při projednávání plánu
a rozpočtu vycházela ze stanoviska výboru
NS pro plán a rozpočet.
Opatření i věcná řešení,
která budou v hospodářské politice
státu pro rok 1967 prováděna, vycházejí
též i z připomínek jednotlivých
výborů Národního shromáždění.
Vzhledem ke značné podmíněnosti tvorby
zdrojů státního rozpočtu uložila
vláda ministru financí v souladu s návrhem
ministerstva financí a se stanoviskem výboru NS
pro plán a rozpočet, aby po uplynutí prvého
pololetí informoval výbor pro plán a rozpočet
o postupu realizace státního rozpočtu.
Soudružky a soudruzi, z písemného vyjádření
předsednictva vlády k návrhům a doporučením
našich výborů i z dnešního projevu
ministra financí soudruha Suchardy možno učinit
závěr, že v dosavadních otázkách
je jednota názorů, a můžeme proto s
vládním návrhem zákona o státním
rozpočtu na rok 1967 a úsilím vlády
projevit plný souhlas. Starosti se státním
rozpočtem nemáme jen u nás, mají je
na celém světě. Americký komentátor
Marquis Childs napsal, že stupňování
války ve Vietnamu ohrozilo rozpočtové plány
americké vlády a vláda proto snižuje
výdaje na sociální potřeby.
My u nás výdaje na sociální potřeby
nesnižujeme, ale zvyšujeme. Nechceme jít a nemusíme
jít cestou snižování životní
úrovně. Naopak máme všechny možnosti
životní úroveň zvyšovat. Květnové
zasedání ÚV KSČ jasně ukazuje
cestu, kterou musíme jít.
Je to cesta náročná, ne krátká,
ale bude úspěšná, půjdeme-li
po ní pevným krokem, rozvážně
a bez kolísání. A musíme pro ní
získat nejen rozum, ale i srdce všech našich
lidí.
Soudružky a soudruzi, společná schůze
výboru ústavněprávního a výboru
pro plán a rozpočet posoudila vládní
návrh zákona o státním rozpočtu
na rok 1967 a pověřila mne, abych jej doporučil
plénu Národního shromáždění
ke schválení. Navrhuji proto, aby po provedené
rozpravě byl návrh zákona o státním
rozpočtu na rok 1967 Národním shromážděním
schválen. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
NS dr. Škoda: Děkuji předsedovi výboru
NS pro plán a rozpočet s. Tymešovi za podání
zprávy výboru a stanoviska výborů
NS k návrhu státního rozpočtu na rok
1967. Před přerušením schůze
k polední přestávce bych vám chtěl
oznámit, že odpoledne budeme pokračovat rozpravou,
do níž se přihlásilo zatím 17
poslanců, kteří vystoupí v pořadí,
jak se přihlásili. Jsou to poslanci: Voráč,
Galaba, Vyskot, Závěta, Červený, Sopr,
Šubrt, Karlovská, Jiránek, Novák, Krejčí
Vítězslav, Pokorná, Monczka, Pružinec,
Kalkus, Varmuža a Zima.
Přerušuji schůzi do 15, 30 hodin.
(Schůze přerušena ve 12 hod. 36 min.)
(Přerušená schůze opět zahájena
v 15, 30 hod.)
Předseda NS s. Laštovička: (Zvoní.).
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
pokračujeme v přerušené schůzi.
Jako první do rozpravy je přihlášen
posl. Voráč.
Posl. Voráč: Soudružky a soudruzi poslanci,
chci hovořit o některých otázkách
rozpočtů národních výborů.
Jak uvedl ministr financí s. Sucharda, činí
celkový objem rozpočtů národních
výborů na letošní rok 41,793 mld. Kčs.
Je to přes 29 % celého státního rozpočtu.
Na krytí rozpočtových potřeb národních
výborů je poskytován příděl
z ústředního rozpočtu ve výši
23,724 mld. Kčs, tj. 56,8 % celkového objemu rozpočtů
národních výborů. Zbývající
část, 18,069 mld., uhradí národní
výbory vlastními příjmy.
Rozpočty národních výborů na
r. 1967 byly vypracovány za značně obtížných
podmínek. Bylo nutno ovládnout novou metodiku plánování
a rozpočtového hospodaření a řešit
celu řadu problémů a vlivů, kterými
se promítla do hospodářství, které
národní výbory řídí,
přestavba velkoobchodních cen a nová úprava
dodavatelskoodběratelských vztahů. Velmi
citlivě se tyto problémy promítají
zejména v rozpočtových organizacích
a jejich vliv nelze ani nyní přesně stanovit.
Přesto je možno říci, že se zhostily
těchto prací v celku dobře.
Národní výbory, zejména městské
a místní, přistupovaly k vypracování
svých rozpočtů s daleko větší
samostatností ve finančním hospodaření,
s většími možnostmi rozšířit
zdroje vlastních příjmů, rozvíjet
zdravou podnikavost i s většími možnostmi
účelnějšího vynakládání
rozpočtových prostředků v souladu
s konkrétními místními potřebami
a také v souladu se zájmy občanů.
Pro letošní rok byl podstatně omezen rozsah
direktivních ukazatelů plánů i rozpočtů
a v podstatě byla zrušena účelová
vázanost rozpočtových prostředků
na výdaje na jednotlivých úsecích,
která dříve vedla často k jejich neúčelnému
vynakládání.
S příznivým ohlasem i výsledky se
setkalo rozhodnutí o tom, že rozpočtové
prostředky, které národní výbor
získal nebo ušetřil v průběhu
roku navíc, nejsou na konci roku odčerpávány,
ale jsou převáděny do fondu reserv a rozvoje.
O rozumném hospodaření s těmito prostředky
svědčí mimo jiné i ten fakt, že
ke konci minulého roku činily prostředky
ve fondech rezerv a rozvoje národních výborů
kolem 2 mld. Kčs.
Svědčí o tom koneckonců i vcelku příznivé
výsledky jejich rozpočtového hospodaření
za první čtvrtletí. Zvýšená
samostatnost národních výborů se při
sestavování plánu a rozpočtu na letošní
rok projevila v daleko větším jejich zájmu
o rozvoj vlastního hospodářství, o
zvelebení a zkrášlení obcí a
měst a o rychlejší odstraňování
nedostatků nahromaděných v průběhu
minulých let.
Zvýšená samostatnost národních
výborů se projevuje také ve větší
iniciativě obcí a občanů, která
letos našla svůj výraz v soutěži
obcí a občanů na počest 50. výročí
VŘSR. Do této soutěže se přihlásilo
již přes 9, 5 tis. obcí. Hodnota prací,
které budou provedeny v rámci akce Z, zdaleka převyšuje
dosažené výsledky z minulých let. Kdybych
to měl konkrétně ukázat na okrese
ve kterém pracuji, tj. Žďár nad Sáz.,
představují závazky našich občanů
více než 1.00 % více, než tomu bylo v
minulém roce. Loni jsme udělali hodnotu asi 9 mil.
Kčs, letos jsou uzavřeny závazky na hodnotu
18 mil. Kčs v tomto okrese. Ovšem je potřeba
si uvědomit, že zdaleka ne všechny obce - a především
jde o malé obce - mohou vytvářet zdroje pro
rozvíjení aktivity a zvelebování svých
obcí. Ne všechny obce mohou kopat písek, lámat
kámen atd. Jak jsem řekl, jde především
o ty malé obce. Jim bude třeba především
pomáhat z vyšších rozpočtů,
především z fondů rezerv a rozvoje ONV.
Tuto poznámku tu říkám proto, aby
na ministerstvu financí nevznikaly iluze, že všechno
to, co nebylo možné národním výborům
pokrýt finančními prostředky, ať
již jde o školy, silnice nebo o cokoliv jiného,
že všechno to, co nebylo pokryto, je možno vyřešit
z fondu rezerv. To možné není, tak silné
tyto fondy nejsou.
Zvýšený zájem národních
výborů se samozřejmě projevil i větší
potřebou zejména investičních prostředků.
Proto také požadavky národních výborů,
na investiční prostředky jsou oproti minulým
létům i proti možnostem jejich uspokojení
z centrálních zdrojů značně
vyšší.
Jestliže posuzujeme tyto vysoké požadavky národních
výborů, nemůžeme za to snad obviňovat
jejich funkcionáře z nějaké neuvědomělosti
nebo neznalosti stavu ve finančním hospodaření
státu. O poctivém přístupu k těmto
otázkám jsme se jasně přesvědčili
při projednávání návrhů
rozpočtů krajů v našem výboru
pro národní výbory.