Musíme si přitom také uvědomit - a
soudruh ministr o tom také ve své zprávě
mluvil - že v průběhu minulých let byla
celá oblast hospodářství spravovaného
národními výbory odsunována značně
do pozadí. Přednostně se zajišťovala
průmyslová výstavba a na oblast národních
výborů se zpravidla nedostalo. Jednou nebyly finanční
nebo materiálové prostředky, podruhé
stavební kapacita, apod. Proto se dnes s velkou naléhavostí
hlásí k řešení problémy
v budování, rekonstrukcích a údržbě
veřejných městských zařízení,
silniční sítě, bytového fondu,
školských, kulturních, zdravotnických
a jiných zařízení. Národní
výbory si také zejména v loňském
a letošním roce na základě přijatých
opatření vybudovaly nebo rozšířily
vlastní stavební kapacity pro rekonstrukce a opravy
komunikací. V řadě měst byly nově
vybudovány městské stavební podniky.
Podstatně se také rozšířily údržbářské
útvary u bytových organizací. Ukazuje se
však, že rozpočtové zdroje národních
výborů včetně subvencí ze státního
rozpočtu nemohou stačit na pokrytí všech
těchto naléhavých potřeb. Subvence
na investice z ústředního rozpočtu
činí kolem 10 miliard Kčs. Požadavky
národních výborů však byly o
více než 4 miliardy vyšší. Za tohoto
stavu bude nutné pokrýt především
plánované úkoly v bytové výstavbě
a úkoly v dokončení rozestavěných
akcí a musí být omezena řada nutných
drobnějších investičních akcí
ve městech i na vesnicích přesto, že
tyto drobné investiční akce jsou velmi potřebné
a výhodné. Národní výbory mohou
finanční prostředky na ně vynakládané
velmi efektivně využít a zhodnotit tím,
že využijí možností získat
materiálovou pomoc závodů i dobrovolnou práci
občanů a společenských organizací.
Je nutno očekávat, že nejen v letošním
roce, ale i v příštích letech se budou
požadavky na investice v hospodářství
spravovaném národními výbory zvyšovat.
Je pravdou, že při zvýšené samostatnosti
ve finančním hospodaření si mohou
národní výbory v mnohém pomoci samy.
Na všechno ale nestačí. Bude proto třeba
v nejbližší budoucnosti soustředit na
tuto oblast, v níž především se
vytvářejí podmínky pro. lepší-
životní prostředí a pro lepší
uspokojování potřeb lidí, zájem
celé společnosti. Bude to pochopitelně vyžadovat,
aby se věnoval na tuto oblast větší
podíl národního důchodu. Proto bychom
měli plně podpořit všechna opatření
strany a vlády, která mají přispět
k vyšší efektivnosti celého výrobního
procesu, k vyšší tvorbě národního
důchodu tak, aby z něho bylo možno poskytovat
více na zabezpečování veřejných
potřeb.
Pokud jde o letošní rok, myslím, že by
nebylo dobré, aby pro nedostatek finančních
prostředků musela být snižována
kapacita zejména silničních podniků
nebo nově vytvořených městských
stavebních podniků. Považuji proto za správné
rozhodnutí vlády, aby takové případy
byly urychleně prověřeny a našel se
vhodný způsob jejich řešení v
průběhu roku.
V souvislosti s tím bych se chtěl zmínit
i o naléhavé nutnosti vysoké náročnosti
na práci stavebních organizací. I o tom soudruh
ministr v úvodním slově hovořil. Ať
už jsou to organizace řízené ústředně,
nebo podniky řízené národními
výbory, nebo údržbářské
čety domovních správ. Dostali jsme se v minulých
letech do takové situace, že jsme prakticky zaplatili
všechno, i práce, které nebyly provedeny nebo
byly provedeny nekvalitně. Měli jsme obavy, abychom
si to se stavbaři nerozházeli. To ostatně
není jen zvláštnost u národních
výborů, a stavební organizace si na to zvykly.
Mám za to, že právě důslednou
kontrolou kvality prací stavebních podniků
i kontrolou fakturace můžeme v celém národním
hospodářství a pochopitelně i v národních
výborech dosáhnout podstatně hospodárnějšího
způsobu výstavby i údržby. Potíž
je ale v tom, že se každý bojí začít.
Předsedové krajských národních
výborů v našem výboru říkali:
Dobře, my začneme. Situace je však dnes taková,
že pro nás už nechce nikdo stavět, jak
to bude potom, když budeme nároční?
Nezbývá tedy nic jiného, než být
náročnější všude a opravdu
důsledně.
Chci říci ještě jednu připomínku
k přípravě rozpočtů národních
výborů na příští rok a
další léta pětiletky. Návrh zákona
o národních výborech, který právě
projednáváme ve výborech, počítá
se zavedením dlouhodobých finančních
vztahů mezi rozpočty národních výborů
a státním rozpočtem. V letošním
roce by tedy měly být stanoveny tyto finanční
vztahy na zbývající léta pětiletky
a mělo by se skoncovat se stavem, v němž se
určují tyto vztahy z roku na rok.
Považujeme to v našem výboru za hlavní
podmínku pro posílení jistoty národních
výborů, pro rozvinutí jejich iniciativy a
zdravé podnikavosti a pro uplatnění všech
těch nových a užitečných opatření,
která byla ke zvýšení jejich úlohy,
pravomoci a odpovědnosti přijata.
Je k tomu ještě jeden vážný důvod.
V příštím roce máme volby do
Národního shromáždění
a národních výborů. K tomu je zapotřebí
sestavit solidní dlouhodobější program,
opřený o stabilnější vztah ke
státnímu rozpočtu i o využití
vlastních možností, iniciativy a pomoci občanům.
Takovýto volební program bude mít přirozeně
vliv i na výběr kandidátů a na zvýšení
zájmu občanů o práci národních
výborů a jejich aktivní účast
na této práci.
Soudružky a soudruzi poslanci, za výbor pro národní
výbory doporučuji plénu Národního
shromáždění, aby předložený
vládní návrh zákona o státním
rozpočtu na rok 1967 schválilo. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Voráčovi. Promluví posl. Galaba.
Posl. Galaba: Vážené Národné
zhromaždenie, vážené súdružky
a súdruhovia! Základnou úlohou hospodárskej
politiky pre najbližšie obdobia, vytýčenou
v uzneseniach XIII. zjazdu KSČ, je obnova rovnováhy
a proporcií v našom národnom hospodárstve.
V pláne a v prejednávanom rozpočte na rok
1967 je vidieť snahu plánovacieho centra k vytváraniu
podmienok pre obnovu tejto rovnováhy, ktorých riešenie
je samozrejme úlohou presahujúcou rámec roku
1967. Na základe analýz a poznania sa nerovnováha
nášho národného hospodárstva
kumuluje prevažne do sféry zahraničného
obchodu a investičnej výstavby.
Vo svojom vystúpení by som sa chcel zmieniť
o problematike investičnej výstavby, pretože
sa nazdávam, že práve ona je jedným
z rozhodujúcich faktorov, ovplyvňujúcich
celkovú ekonomiku národného hospodárstva
a tvorbu vyrovnaného štátneho rozpočtu.
Podľa prevedených rozborov sa ukazuje, že na
úseku investičnej výstavby v záujme
riešenia doterajšieho nepriaznivého stavu bude
potrebné zamerať opatrenia na
- zamedzenie inflačnej situácie na trhu investícií,
- na znižovanie rozostavanosti a zaistenie plynulosti výstavby,
- na zlepšenie zásobovania stavebnými a kompletujúcimi
materiálmi.
Tieto opatrenia tvoria dialektický celok a neplnenie hocktorého
z nich má za následok narušenie plynulosti
výstavby. Realizáciou uvedených opatrení
sa zabezpečí dostatočný protiinflačný
efekt vytvárajúci tak ekonomicky správnu
situáciu na trhu, kedy prevláda ponuka nad dopytom.
Názory na riešenie inflačnej situácie
nie sú jednotné a v zásade existujú
dve možné cesty. Jedna za hlavné protiinflačné
opatrenie považuje celkové zníženie plánovaného
objemu investičnej výstavby (i v pláne na
rok 1967 je tento pod direktívami 4. päťročnice)
a prevádzanie reštriktívnej politiky, ktorá
má vykonávať silný tlak na zahajovanie
nových stavieb i za cenu spomalenia štrukturálnych
zmien. Nástrojom takto orientovanej reštriktívnej
politiky má byť výberové riadenie. To
znamená inými slovami prispôsobenie rozsahu
investičnej výstavby súčasnému
stavu v stavebníctve. Táto politika môže
dosiahnuť pomerne rýchle úspechy, ale jej dôsledok
sa prejaví nepriaznivo v ďalších rokoch
v podviazaní nášho rozvoja. Veď náš
štát už dnes v porovnaní s vyspelými
krajinami má jeden z najnižších podielov
hrubých investícií na obyvateľa.
Zložitejšou a dlhšou, ale z hľadiska perspektívy
a potrieb spoločnosti nutnou je druhá cesta, t.
j. vytvorenie takých podmienok v stavebníctve, aby
toto mohlo kryť všetky požiadavky čo do
objemu, štruktúry a progresívnych lehôt
výstavby v súlade s dlhodobými rastúcimi
potrebami národného hospodárstva ako vo výrobnej,
tak hlavne v nevýrobnej sfére.
Osobne sa prikláňam k tejto variante, samozrejme
za podmienok veľmi dôslednej diferencovanej reštriktívnej
politiky, ktorá v súčasnom období
nerovnováhy je nutná, ovšem bez znižovania
celkového objemu výstavby. Doterajšie výsledky
výberového riadenia dokumentujú, že
k znižovaniu plánovaného objemu investícií
sa nemusí prikročiť z hľadiska efektívnosti
novej výstavby, pretože efektívnych investičných
akcií, ktoré prešli výberovým
riadením, je ďaleko viac, ako sa predpokladalo. Tieto
svojím celkovým investičným nákladom
dokonca presahujú určený limit pre novozahajované
stavby v tomto roku a je v nich preto možné urobiť
ešte prísnejší výber.
Realizácia takto orientovaných protiinflačných
opatrení sa neprejaví už v prvých fázach
v rapídnom znižovaní rozostavanosti, ale nenaruší
sa v zásade tempo požadovaných štrukturálnych
zmien. Toto znižovanie rozostavanosti sa prejaví v
ďalších rokoch po vytvorení zlepšených
podmienok v oblasti realizácie investičnej výstavby.
Treba si uvedomiť tú skutočnosť, že
stavebníctvo nepotrebujeme iba pre rok 1967 alebo 1968,
ale keď chceme pozdvihnúť úroveň
a efektívnosť nášho národného
hospodárstva a splniť výhľadové
ciele rozvoja socialistickej spoločnosti, budeme ho ešte
viac potrebovať v ďalších rokoch.
Isteže takáto cesta si vyžiada celý rad
vecných opatrení v stavebníctve. Okrem už
predtým uvedeného znižovania rozostavanosti
a zaistenia plynulosti výstavby, zlepšenia zásobovania
stavebnými materiálmi, správnej retácie
zárobkov v stavebníctve oproti priemyslu, pôjde
predovšetkým o zvýšenie stavebných
kapacít nielen ako celku, ale hlavne o rozšírenie
kapacít na dokončovacie práce a ich mechanizáciu,
o lepšie hospodárenie so stavebným materiálom
na stavbách, zvýšenie kvality stavebných
prác atď.
Súčasne treba robiť opatrenia i mimo rezort
stavebníctva, najmä na úseku územne
technického plánovania, projektovej prípravy,
stability rozpočtových nákladov atď.
Vážené súdružky a súdruhovia,
dovoľte mi aspoň v stručnosti rozobrať
niektoré uvedené vecné problémy. Najprv
pokiaľ sa týka rozostavanosti a plynulosti výstavby.
Otázkou rozostavanosti sme sa vo výbore Národného
zhromaždenia pre investičnú výstavbu
a stavebníctvo niekoľkokrát zaoberali a poslancom
je neutešený stav na tomto úseku známy.
Rozostavanosť má v posledných rokoch veľmi
negatívny vývoj. Napríklad v roku 1966 vzrástla
rozostavanosť podľa údajov Štátnej
plánovacej komisie cca o 6 mld. Kčs a v porovnaní
s predpokladmi 4. päťročnice ku koncu roku 1966
je vyššia o 12 mld. Kčs. Z toho na centrálne
posudzovaných stavbách došlo k oneskoreniu
výstavby proti predpokladanému postupu u štátnych
organizácií o /vyše 1 mld. Kčs, t. j.
5, 6 % z ročného objemu. A tak v dôsledku
neplnenia postupu na stavbách, ďalšieho rastu
rozpočtových nákladov a zmien v koncepcii
výstavby nebolo dokončených 110 stavieb s
celkovými rozpočtovými nákladmi 8
mld. 200 mil. Kčs. V roku 1966 bolo zahájených
o 263 stavieb viac ako dokončených. Podľa rozborov
cez 70 % prírastku rozostavanosti v roku 1966 bolo zapríčinené
zvýšením rozpočtových nákladov
v priebehu roku. Takémuto nepriaznivému vývoju
rozostavanosti je nutné bezpodmienečne zamedziť.
Restriktívna a pritom diferencovaná politika, výberové
riadenie a stanovenie limitov pre zahajované stavby sú
prvým krokom, ktorý už v pláne vytvára
predpoklady pre zníženie rozostavanosti. To je však
iba jedna stránka veci. Na druhej strane musia investori
stabilizáciou rozpočtových nákladov
a stavebníctvo vytvárať podmienky pre plnenie
sledovaných zámerov. Preto stavebníctvo musí
urýchlene zabezpečovať rozvoj kapacít
na dokončovacie práce a hlavne ich mechanizáciu,
pretože v opačnom prípade postup znižovania
rozostavanosti by bol spomalený.
Druhým vážnym problémom, ktorý
má rozhodujúci vplyv na rozvoj stavebných
kapacít a znižovanie rozostavanosti, je materiálno-technické
zásobovanie stavebníctva. I touto otázkou
sa výbor Národného zhromaždenia pre
investičnú výstavbu a stavebníctvo
na niekoľkých zasadaniach podrobne zaoberal. Stanovisko
výboru z roku 1965, že materiálno-technickú
základňu treba rozšíriť a urýchliť
rozvoj výroby stavebných hmôt rezortu Ministerstva
stavebníctva, sa stretlo so súhlasom centrálnych
orgánov, vlády i predsedníctva ÚV
KSČ, ktoré na svojom zasadnutí koncom roku
1966 schválilo zásady urýchleného
rozvoja stavebných hmôt. Treba povedať, že
realizácia programu urýchleného rozvoja stavebných
hmôt sa v súčasnej dobe zabezpečuje
tak po stránke prípravy, ako aj po stránke
zaistenia dodávateľov stavebných a strojno-montážnych
prác. Z tohoto hľadiska je vec v poriadku. Na druhej
strane však otázky financovania doposiaľ nie
sú plne doriešené a táto skutočnosť
už v prvých fázach ovplyvňuje realizáciu
uvedeného programu. Predsedníctvo vlády na
svojom zasadnutí 9. mája t. r. schválilo
hlavné zásady financovania rozvoja výroby
stavebných hmôt a rozhodlo, že zdroje na tento
účel budú vytvorené úpravou
veľkoobchodných cien od 1. júla 1967. Na tomto
zasadnutí bolo prijaté prechodné uznesenie,
podľa ktorého Štátna banka československá
do doby uplatnenia veľkoobchodných cien bude poskytovať
podnikom odvetvia stavebných hmôt preklenovacie úvery.
Podľa informácii Štátna banka československá
toto uznesenie . plne nezabezpečuje. Okrem toho existuje
ešte rozpor medzi Ministerstvom financií a Ministerstvom
stavebníctva na tvorbu vlastných zdrojov v roku
1967. Ministerstvo financií predpokladá progresívnejší
vývoj o 182 mil. Kčs ako Ministerstvo stavebníctva.
Ak sa tento výsledok nedosiahne, čo sa dá
predvídať, teda ma v plnej výške, bude
financovanie týchto investícií ohrozené.
Tieto problémy okolo veľkoobchodných člen
a tvorby vlastných zdrojov treba urýchlene v centre
doriešiť. Stavebné hmoty predstavujú iba
50 % materiálov užívaných v stavebníctve.
Ďalších 50 % dodávajú ostatné
rezorty, hlavne sú to materiály na dokončovacie
práce. Ukazuje sa, že postoj týchto rezortov
k požiadavkám stavebníctva nie je vždy
správny, pretože deficitné materiály
neriešia urýchlením rozvoja výrobných
kapacít, ale naopak, nútia stavebníctvo na
ich dovoz. Je treba na adresu Ministerstva ťažkého
priemyslu, Ministerstva chemického priemyslu, Ministerstva
spotrebného priemyslu otvorene povedať, že napr.
bytová výstavba, ktorá je veľmi závislá
na dodávkach kompletujúcich materiálov týchto
rezortov, nie je len otázkou stavebníctva, ale je
naliehavým problémom celonárodným,
takže je treba na jeho riešenie robiť radikálne
opatrenia i v rámci ich pôsobnosti.
Veľmi vážnym problémom, tak ako o tom
už hovoril predseda výboru pre plán a rozpočet
súdruh Tymeš, v roku 1967 i v ďalších
rokoch 4. päťročnice je bytová výstavba
prevádzaná dodávateľským spôsobom.
Počet odovzdávaných bytov do užívania
má od roku 1962 klesajúcu tendenciu, čo najlepšie
dokumentuje údaj, že v roku 1966 bolo odovzdaných
o 5840 bytov menej ako v roku 1962 a 7100 bytov menej proti zámerom
základných smerov a cieľov pre rok 1966, stanovených
pre všetky formy bytovej výstavby.
Tento nepriaznivý vývoj trvá i v tomto roku
a už v pláne sa nezabezpečuje približne
1700 bytov u dodávateľskej formy výstavby.
Stavebníctvo svojimi kapacitami by bolo schopné
plniť úlohy vyplývajúce zo základných
smerov a cieľov pre rok 1967 na úseku bytovej výstavby,
avšak pre nedostatočnú územnú
a projektovú prípravu zo strany investorov a pre
nedostatok kompletujúcich materiálov nemá
k tomu vytvorené podmienky. Stanovisko výboru NZ
pre investičnú výstavbu a stavebníctvo
je, aby sa v žiadnom prípade neustúpilo z úlohy
postaviť v štvrtej päťročnici 460 000
bytov a aby sa toto uznesenie XllI. zjazdu KSČ plnilo bezo
zvyškov. Za tým účelom je nevyhnutne
potrebné, aby sa na všetkých úsekoch,
zúčastňujúcich sa na bytovej výstavbe,
robili účinné opatrenia.
Vzhľadom na to, že štátny rozpočet
pre rok 1967 vytvára predpoklady pre obnovu rovnováhy
a zlepšenie situácie na úseku investičnej
výstavby, budem hlasovať za tento rozpočet.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
soudruhu posl. inž. Galabovi a nyní promluví
poslanec Vyskot.
Posl. profesor dr. inž. Vyskot: Vážené
shromáždění, soudružky poslankyně
a soudruzi poslanci ! Státní rozpočet na
rok 1967 byl sestavován v době, v niž množství
neznámých veličin je tak značné,
že brání vypracování vědeckého
dokumentu hospodářské politiky, jakým
by státní rozpočet měl být.
V prvním roce komplexního zavádění
nové soustavy do praxe došlo ke kumulaci všech
rizik a nejistot, které teprve v dalším období
budou muset být postupně odstraňovány.
Zeslabení direktivního řízení
centra, při nedokonalém působení tržního
mechanismu, vedly podniky ke snahám zlepšit svoje
podmínky na úkor společnosti. Centrum je
v situaci, kdy plán a rozpočet na rok 1967 sestavuje
na základě vlastních úvah a kdy dříve
používané způsoby jednání
s podniky se ukazují jako málo účinné.
Úkolem státního rozpočtu na rok 1967
je mimo jiné přispět k obnovení ekonomické
rovnováhy. Z materiálů je však zřejmé,
že tento úkol předložený státní
rozpočet plní jen částečně,
zejména proto, že v příjmové
části zůstává dosti veliká
blíže nespecifikovaná položka, to je 3,
2 miliardy Kčs. Tato skutečnost signalizuje určité
nedostatky vzniklé při zavádění
nové soustavy řízení národního
hospodářství a využívání
hodnotových nástrojů, zejména těch
nástrojů, které určují vztah
podniků ke společnosti. Ukazuje se, že dosavadní
odvody z hrubého důchodu podniků nestačí
krýt narůstající výdaje státu,
zejména v oblasti terciární sféry,
školství, kultury, zdravotnictví atd. Dochází
k tomu patrně pro to, že výše odvodů
z hrubého důchodu není úměrná
ekonomickým možnostem jeho tvorby. Za dnešní
situace nerovnovážného stavu nabídky
a poptávky na trhu investic i spotřebního
zboží a při určité nezbytné
uvolněnosti cen i konkrétních nedostatcích
vzniklých po přestavbě velkoobchodních
cen od 1. ledna 1967 se otevřela možnost řadě
podniků i odvětví docilovat mimořádných
zisků. Podniky tyto zisky usměrňují
zpravidla do fondů pracujících.