Podíváme-li se na vypracovaný návrh
plánu na rok 1967 za okres celkem i za jednotlivé
podniky z hlediska toho, do jaké míry má
tento plán zabezpečovat předpokládané
proporce 4. pětiletky, je nutno konstatovat, že se
podniky ve svých plánech od pětiletky v podstatě
odchylují. Ukazuje se, že u vedoucích hospodářských
pracovníků na podnicích dosud doznívá
snaha a návyk "uhádat na řídících
orgánech" co nejnižší, dříve
direktivně stanovené, ukazatele objemu výkonu
produktivity zisku apod. a naproti tomu
dosáhnout co nejvýhodnějších
mzdových fondů, investic a dalších prostředků.
Tento postoj některých vedoucích pracovníků
na podnicích pramení kromě jiného
také z toho, že dosud teoreticky nedostatečně
zvládli podrobnosti nové soustavy plánovitého
řízení národního
hospodářství.
Tím dochází také nejen ke škodě
jich samých a všech pracujících v podnicích,
ale i ke škodě celospolečenské, neboť
není zajištěn takový kvalitativní
vývoj národního hospodářství,
s jakým bylo ve směrnicích 4. pětiletky
počítáno.
Změnit tento stav znamená
dosáhnout toho, aby si hospodářští
pracovníci na podnikových správách
uvědomili závislost osobní hmotné
zainteresovanosti na celospolečenských potřebách,
aby dokázali ekonomicky vyhodnotit působení
pravidel a nástrojů nepřímého
ekonomického řízení
v rámci svého podniku a vytvořili předpoklady
k odstranění mzdové nivelizace a uvolnili
tak prostor k iniciativě lidí s cílem dosáhnout
zhospodárnění a zproduktivnění
výroby v práci a službách. Dobrým
příkladem je okresní průmyslový
podnik, který ve svém
plánu v celkových výkonech i po vyloučení
cenových vlivů plánuje vyšší
objem o 800 000 Kčs, než bylo stanoveno pro rok 1967
orientačním rozpisem hlavních úkolů
na 4. pětiletku.
O palivech zde již bylo mluveno. Chci jen říci,
že plán uhelných skladů v maloobchodním
obratu je o 2 mil. 600 tis. Kčs nižší
proti roku 1966. V roce 1966 prodaly o 13 tis. tun paliva méně
než v roce předcházejícím.
Nejvážnější a nejsložitější
problematika je v současné době při
stanovení souhrnného finančního vztahu.
Jedná se o celkový vztah každého místního
nebo městského národního výboru
k rozpočtu okresního národního výboru.
Doposud se při stanovení uvedeného stavu
používalo mechanického způsobu stanovení
dotace, která se stanovila na podkladě rozdílu
mezi zdroji a potřebami. Tento
způsob však v současné době již
nevyhovuje. Posílení ekonomické samostatnosti
NV vyžaduje, aby dotace byly prováděny důslednějším,
spravedlivějším způsobem, který
by objektivněji vyjádřil potřebu a
výši dotace. Dalšími možnými
způsoby, jak stanovit objektivně
nejspravedlivěji dotace pro jednotlivé NV, je globální
metoda a metoda na podkladě norem a dalších
ukazatelů.
V našem okrese bude použito té metody, která
bude přesnější a objektivnější.
Větší pozornost bude muset být věnována
i otázkám společenské spotřeby,
na níž je určen největší
podíl z prostředků státního
rozpočtu na rok 1967.
Ve způsobu financování nevýrobní
sféry, tj. školství, zdravotnictví apod.,
nedochází k podstatnějším změnám.
Bude však třeba i na tomto úseku prosazovat
tvrději principy maximální hospodárnosti
a při prověrce nároků uvážit
též zdrojovou stránku rozpočtu, kterou
nutno lépe zvažovat. Počítá se
s uplatněním některých ekonomických
prvků hospodaření rozpočtových
organizací, zainteresovanosti, pobídkových
fondů atd.
Podle předběžných jednání
nelze předpokládat, že všechny naše
požadavky, uplatněné v návrhu rozpočtu
na rok 1967, budou vzaty v úvahu. Proto péče
o tvorbu zdrojů, sdružování prostředků,
získávání příspěvků
od podniků a závodů musí se stát
trvalým zájmem všech národních
výborů. To bude jeden z hlavních způsobů
práce NV k finanční podpoře měst
a obcí a jak budeme veřejně prospěšná
zařízení budovat.
Soudružky a soudruzi poslanci, soudruh ministr financí
Sucharda i zpravodaj s. Tymeš ve svém projevu zdůraznili
a ukázali nám celou vážnost projednávání
rozpočtu na rok 1967. Připravovaný zákon
o NV dává větší pravomoc, ale
i odpovědnost městským i místním
NV. Proto i u nás připravujeme kádrové
posílení funkcionářů a poslanců
NV pro volby v roce 1968.
S velkou odpovědností
je připravován rozpočet okresních,
městských a místních NV tak, aby byl
základem jejich operativní činnosti, stal
se mobilizující k aktivní účasti
a spolupráci občanů v místě
bydliště. Funkcionáři a poslanci NV
musí hlouběji vysvětlovat ekonomické,
finanční a sociální problémy
v řízení nové soustavy národního
hospodářství.
Soutěžení měst a obcí, jak se
o tom zmínil s. zpravodaj Voráč, k slavnému
50. výročí VŘSR, nás všechny
zavazuje, hlavně i národní výbory
jako orgány státní moci, abychom před
celým světem podali důkaz, že socialistické
zřízení má velké přednosti
před zřízením kapitalistickým.
(Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Pešákovi. Promluví posl. inž. Bichler.
Posl. inž. Bichler: Soudružky
a soudruzi poslanci, chci vám povědět o tom,
jaká stanoviska zaujal náš průmyslový
výbor k některým problémům,
které se vyskytly při projednávání
návrhů státního rozpočtu ministerstva
hornictví, ministerstva těžkého průmyslu,
chemie, dopravy a Ústřední
správy energetiky, kteréžto kapitoly
jsme ke schválení doporučili.
Za prvé my, poslanci průmyslového výboru,
si uvědomujeme, že žijeme v přechodném
období, ve kterém se ještě nutně
projevuje starý ekonomický život, ale kdy se
zároveň začíná hlásit
ke slovu, a to velmi důrazně, i nová éra
ekonomiky. Nejsme idealisté, abychom si myslili, že
utržením lístku z kalendáře začnou
lidé žít jinak, myslet jinak, jednat jinak.
Než tomu tak bude, ještě nějaká
voda ve Vltavě uteče.
Za druhé diskutovalo se o tom, zda
je oprávněný vlastní postoj
centra ke státnímu rozpočtu. Diskutovali
jsme o tom i na předsednictvu NS. Vyplynulo to z toho,
že návrhy jednotlivých resortů se neshodovaly
zcela s návrhy výrobně hospodářských
jednotek, že centrum má vlastní představy
a názory.
Osobně jsem toho názoru, že návrh státního
rozpočtu musí být nutně pohledem centra.
Je to jistě složitější a odpovědnější
záležitost, než dřívější
pouhé sumarizování direktivně nařízených
úkolů. Centrum tím bere na sebe větší
odpovědnost než dříve, protože
po uplynutí roku nám plnění rozpočtu
ukáže, do jaké míry centrum situaci
správně analyzovalo, vidělo reálně
situaci v národním hospodářství,
správně jeho vývoj zprojektovalo.
Za třetí jsme toho názoru, že - jak
říká předseda vlády - je třeba
krotit investiční vášně. Je třeba
ekonomicky bránit podnikům v jejich touze po takové
velikosti, která je charakterizována velkým
počtem hal, pracovníků a strojů, ale
malým hrubým důchodem. Je třeba ekonomicky
vést podniky k pochopení, že uspokojení
trhu, tj. uspokojení potřeb
pracujících, to je alfou a omegou našeho snažení
a že tedy výroba pro výrobu, výroba
pro sklad není to, co stát potřebuje. Takové
stanovisko zastává konečně každý
náš rozumný občan.
Přitom jsme však toho názoru, že při
globálním potlačování investic
radikálním snížením státních
zdrojů, zavedením stabilizačního odvodu,
přísné úvěrové politiky
a dalších ekonomických nástrojů
je třeba diferencovat. Postaví-li se stát
paušálně, šablonovitě k této
problematice národního hospodářství,
pak si vlastně sám
bere z rukou páky umožňující
mu na jedné straně podporovat a rozvíjet
to, o co máme zájem, a na druhé straně
potlačovat to, na čem zájem ekonomicky není.
Chceme-li, aby něco šlo rychle kupředu, tak
to musíme podporovat všemi prostředky, úvěrem
na nízká procenta,
nízkým nebo žádným stabilizačním
odvodem, levnou koupí pozemků, deviz apod. a na
druhé straně chtějme za úvěr
třeba 10 % úroků
a třeba pětinásobný stabilizační
odvod toho, kdo by chtěl rozvíjet něco, na
čem ekonomický zájem nemáme, aby mu,
jak se říká, přešla chuť.
My musíme v rámci celkových možností
státu dát diferenciaci ekonomických nástrojů
zelenou strukturálními změnami ve strojírenství,
v progresívní chemii, zhodnocení dřeva
a další a na druhé straně brát
zálusk těm, kteří horují pro
neefektivní výrobu.
Tedy pro jedny dálnice, pro druhé cesta zarubaná.
Jsme tedy toho názoru, že by naši ekonomové
měli co nejdříve přijít s návrhy
na výraznou diferenciaci ekonomických nástrojů.
Za čtvrté, jde o strukturální změny
v resortu ministerstva těžkého průmyslu.
Tento resort je klíčovým resortem. Ale ne
každý jeho výrobek je správným
klíčem k řešení problematiky
našeho hospodářství. Takovým
klíčem není zaručeně exportní
metalurgie. Přesto však na našich hutních
závodech i jinde, je řada soudruhů, kteří
chtějí stále a stále zvyšovat
hutní výrobu, za každou cenu a zeptáte-li
se jich, co s hutními výrobky budou dělat,
řeknou vám, že exportovat. Sní o jakési
"veliké exportní metalurgii".
Podívejme se vsak na věc zblízka. Oceli na
hlavu máme již více než Američané,
máme jí již 640 kg, ale ukazuje se, že
tento ukazatel ministra financí nijak příjemně
nevzrušuje. My nemáme hory magnetitu jako Švédové,
rudu musíme z daleka přivážet, naše
metalurgické uhlí je drahé, protože
je drahá těžba, nejsme ani námořní
velmoc jako Angličané,
abychom si vybudovali konkurence schopnou exportní metalurgii.
Pro efektivní exportní metalurgii nemá Československo
podmínky. Podle mého názoru funkcí
naší metalurgie je zabezpečit kovem strojírenství,
stavebnictví, železničáře a další
domácí odběratele a to je vše. V tom
se náš výbor zcela shoduje i se Státní
komisí pro techniku.
Pravda, může být výhodné, abychom
některé hutní výrobky dováželi
a jiné vyváželi. Ale netto export, tj. export
minus import by měl být v tunách prakticky
tuna. A chápeme i to, že v současné
době není možné okamžitě
stopnout export hutního materiálu. Strukturální
změny jsou záležitostí dlouhodobou,
jsou zde i již uzavřené smlouvy. Jsme však
toho názoru, že investiční záměry
některých našich hutních podniků
jsou nadále výrazem
extenzívnosti, projevem tunománie, snem o "velikém
závodu", že tedy tyto záměry je
nutno usměrnit do mezí ekonomické slušnosti.
Shodli jsme se s místopředsedou vlády s.
inž. Krejčím, že s tímto cílem
budou vypracovány další varianty rozvoje našich
hutních podniků, které povedou k vyšší
společenské efektivnosti metalurgie a vyjádří
lépe její funkci v našem hospodářství.
My jako řešení potřebujeme velké
exportní strojírenství, disponující
výrobky s vysokou technickou úrovní, uznávanou
kvalitou, s nízkými náklady na vyprodukované
devizy a na druhé straně měli bychom se snažit,
aby - obrazně řečeno - Ferromet se změnil
pouze na podnik pro výměnu hutního materiálu
a přestal existovat jako výsadka pro produkci deviz
z čistého vývozu hutního materiálu.
Za páté. K cenám. Jsem toho názoru,
že volné ceny u úzkoprofilového zboží
a u zboží monopolně vyráběného
by měly přestat existovat. Vedou v praxi jen ke
zvyšování cenové hladiny, k inflaci.
Jsme pro volné ceny u televizorů, fotoaparátů,
textilu, ledniček, sýrů a některých
dalších výrobků. Zde je dostatek výrobků
na trhu, nebo zde je konkurence a ta se kontroluje automaticky.
Ale každý monopolista nebo výrobce úzkoprofilového
zboží vám dnes řekne: "Buď
mi zaplatíš, co chci já, nebo nedostaneš
nic!"
Proto navrhuji, aby volné ceny u úzkoprofilového
zboží a zboží monopolně vyráběného
nebyly nadále připouštěny, dále
aby byla podniknuta přísná opatření
proti předražování těchto výrobků.
Setkal jsem se s mnoha soudruhy, kteří se diví
tomu, že podniky chtějí stále mnoho
investovat, chtějí další a další
pracovníky, bohatnou a žijí si na vysoké
noze. Nelze, pravda, paušalizovat, ale mnohé podniky
si na tento kavalírský život grandů
"vydělávají" především
zvyšováním cen a volné ceny i netrestané
předražování jim
to umožní.
Za šesté. A to jsem si nechal nakonec, se setkáváme
často s názorem, který odpovídá
skutečnosti, že podniky stále skrývají
rezervy, neříkají pravdu o svých možnostech,
nemají otevřený vztah k resortu, SPK, centru.
Tak tomu skutečně je.
Pracuji ve velkém podniku,
znám nálady, názory a zájmy lidí,
dělníků i vedoucích kádrů.
Chci zde říci, že jednou z hlavních
příčin tohoto stavu je skutečnost,
že podniky dosud nemají v řadě případů
dlouhodobé záruky a pravidla. Nevědí
proto, jak na tom budou zítra,
co se zase změní. Tato situace je nutně přirozeně
vede k tomu, že musí myslet na zadní kolečka
a držet si rezervy. Konkrétně šlo např.
již o několikeré zvyšování
exportních úkolů, o zablokování
devizových podílů, přičemž
smlouvy se zahraničními partnery
byly již v mnoha případech podepsány,
o nejasnosti ve výši úvěrů od
Státní banky o labilitu cen. Poslanec Nejvyššího
sovětu s. Gerasimov nám např. dnes na besedě
řekl, že nová ekonomická soustava v
Sovětském svazu zaručuje stabilitu cen na
3-5 let. To je, soudruzi, věc,
kterou my u nás velmi nutně potřebujeme.
Zatím u řady věcí panuje tedy nejistota.
Víme, že situace je složitá, že vyžaduje
operativní zásahy, ale na druhé straně
je zase skutečností, že chceme-li, aby podnik
odhaloval rezervy a nežil nervózně,
tak mu musíme říci, co od něho chceme,
co bude platit ještě aspoň za půl roku
i za rok. Jsou tedy nutné dlouhodobější
záruky. Udělejme kritéria a pravidla třeba
přísnější, ale dlouhodobější.
Odrazí se to příznivěji nežli
současná praxe.
Soudružky a soudruzi, jednání průmyslového
výboru, stejně jako včerejší
a dnešní jednání o rozpočtu je
charakterizováno otevřeností, konstruktivností,
snahou otevřít nové zdroje pro naše
hospodářství. Takovýto přístup
je potřebný a nutný pro další
pokrok. Jeden generální
ředitel nám v průmyslovém výboru
řekl, že on se na všechno již dívá
pesimisticky, že už se mnohokrát zklamal, ale
že přesto nám, jako průmyslovému
výboru, přeje hodně úspěchů.
Já bych chtěl říci na základě
osobních zkušeností z více států,
že podle mého názoru nikde na světě
nezvýšila se životní úroveň
dělnické třídy u srovnání
s předválečným obdobím tak
jako u nás a to i přesto, že jsme se všichni
v lecčems přepočítali, že jsme
na cestě zakopávali a chybovali. Proto pesimismus
je dedukcí nenormální
a neoprávněnou. Normální je,
že jsme otevřeli před společností
nové perspektivy a nutné především
od organizátorů je, aby rozvíjeli činorodou
aktivitu pro zvýšení efektivnosti národního
hospodářství.
Budeme-li takto jednat, pak to prospěje naší
společnosti nejvíce a budeme se moci dívat
na svět s uspokojením. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
poslanci Bichlerovi, dále promluví poslanec Coufal.
Posl. Coufal: Vážené
Národní shromáždění, vážené
soudružky a soudruzi poslanci. Na dnešním jednání
o rozpočtu se hovoří, že vkládání
investic je třeba provádět účelně,
aby byla zajištěna jejich nejlepší efektivnost.
Chtěl bych upozornit, že ne vždy a všude
se podle těchto zásad postupuje. Jedno moudré
přísloví praví, že bez vody není
života.
Vodní hospodářství
se v důsledku rozvinuté industrializace stává
velmi citlivým úsekem. Víc vody chtějí
továrny, především chemické,
po více litrech nezávadné vody pro obyvatelstvo
volají hygienici a samozřejmě o větší
množství vody se hlásí i zemědělství.
Odborníci, kteří
tyto problémy studují, tvrdí, že na
vegetaci a tím na hektarové výnosy polních
plodin a konečně i užitkovost hospodářských
zvířat působí v prvé řadě
voda, pak teplo a světlo. Teprve potom přichází
jako další faktor půda, kterou je třeba
upravit, aby vyhovovala požadavkům
rostlin. Podle výzkumů vodohospodářské
laboratoře Slovenské akademie věd odčerpává
se denně v suchých oblastech výparem 5-7
mm vláhy. Za deset dnů se tedy může
ztratit tolik vody, kolik jí v této oblasti zpravidla
za měsíc naprší. V
uveřejněných výsledcích z výzkumu
bratislavského Výzkumného ústavu závlahového
hospodářství se dokazuje, že na zavlažovaných
plochách se proti nezavlažovaným zvýšily
výnosy u pšenice o pětinu, u kukuřice
na zrno takřka o polovinu, u cukrovky u 42
%, u raných brambor o třetinu, u silážní
kukuřice dokonce o 83 %. Intenzita
chovu hospodářských zvířat
vzrostla v těchto závodech o čtvrtinu, stejně
jako hrubá zemědělská výroba.
V olomouckém okrese, který je z hlediska zemědělské
výroby okresem s poměrně vysokou intenzitou
zemědělské výroby, činí
hrubá zemědělská produkce v posledních
letech stále kolem 10 000 Kčs z každého
hektaru zemědělské půdy. Mohla by
být ještě vyšší, kdyby byla
realizována opatření, získaná
podrobným průzkumem a zpracováním
koncepce rozvoje hospodaření
vodou.
Podle odborníků jsou v tomto okrese ideální
podmínky k tomu, aby bylo zavlažováno 12 000
ha, tj. 15 % zemědělské
půdy. Došlo by tak k zavedení pronikavé
specializace zemědělských závodů
a struktura výroby by byla podřízena závlahovému
zařízení. Byla již zpracována
investiční příprava výstavby
středních vodních nádrží
pro nejintenzívnější část
okresu. Jedná se o nádrže na řece Šumici
u Náměště na Hané, na řece
Vrtůvce u Velké Bystřice a na řece
Oskavě u Dlouhé Loučky. Všechny by měly
dostatek vody. Náměštská
vodní nádrž umožní zavlažit
vysoce produkční oblast ve výměře
téměř 1000 ha. Celkový investiční
náklad by činil zhruba 34 milióny Kčs.
Koeficient efektivnosti stavby je více než 15
% a návratnost investic za 6,5 roku. Obdobně
z nádrže na řece Oskavě by se umožnilo
zavlažovat plochu na výměře asi 6600
ha při efektivnosti 13,5 % a návratnosti
za 7,5 roku.