Celá oblast pro závlahu spadá do typu řepařského.
Zintenzívněním zemědělské
výroby by se lépe kryla potřeba nejen zeleniny,
ale i ostatních zemědělských produktů.
Domnívám se, že ekonomické zhodnocení
opravňuje vážně se zabývat těmito
návrhy, zvláště když nám
dobrých půd ubývá. Kolik by se účelným
vložením investic získalo, doplní snad
ještě těchto několik málo čísel:
v okrese Olomouc sklízeli
družstevníci loni z hektaru průměrně
33 q pšenice, 31 q ječmene, 397 q cukrovky a 180 q
brambor. A to nebyl nijak zvlášť příznivý
rok.
Také účelné hospodaření
se závlahovou vodou naráží v současné
době při zavádění zdokonalené
soustavy plánovitého řízení
zemědělství na další nedobrý
jev. SBČS odmítá poskytovat úvěr
na koupi závlahových zařízení.
Podle sdělení pracovníků Sigmy v Olomouci
je jich na skladě větší počet.
Z některých oblastí, především
z těch, kde mívají nejvíc žíznivých
polí, zrušila některá
zemědělská družstva dokonce smluvní
objednávky z nedostatku finančních prostředků.
Je jistě správné že Státní
banka československá zkoumá, zda uvažované
investice jsou nutné a rentabilní, než družstvům
a státním statkům peníze půjčí.
Lze souhlasit snad s tím,
že v současné době při nedostatku
stavebního materiálu omezuje zemědělské
stavby, ale je na pováženou,. zda je nutno tato opatření
praktikovat u investic tak jasných a prokazatelně
rentabilních, jako jsou investice do půdy.
Obdobnou situaci vyvolává skutečnost, že
podle nových opatření se příjmy
z pěstování zeleniny nepočítají
do přírůstkových prémií.
Zemědělská družstva přestávají
mít o pěstování vitamínů
zájem, což se brzy jistě projeví negativně
na trhu.
Jsem si, soudružky a soudruzi, vědom, že náš
rozpočet opravdu je správně sestaven, ale
je potřebí, abychom i v průběhu jeho
zabezpečování tento hlídali. Já
sám pro tento rozpočet, který se projednává,
budu hlasovat. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Coufalovi. Jako poslední dle seznamu přihlášených
do diskuse vystoupí posl. Macho.
Posl. inž. Macho: Vážené
súdružky, súdruhovia poslanci V chemickom priemysle
sa začína presadzovať vcelku správna
tendencia, aby technologické celky v dobe, keď sa
začnú využívať, teda niekedy okolo
roku 1970, boli technicky i ekonomicky na solídnej úrovni,
aby dosiahli alebo v porovnaní so súčasnosťou
sa aspoň priblížili k svetovej úrovni.
Ako to však dosiahnuť, keď cenový stavebný
index je minimálne 1,35, ale napríklad v Závodoch
pre chemickú výrobu v Bratislave činí
1,49 a strojný dokonca 1,51., keď ide o ďalšie
zvýšenie približne o 1,0
%, keď koeficienty majú síce značnú
variabilitu, ale vcelku stúpajú. Nezriedka na skrátenie
termínu je treba dať prirážky až
30 %. Pritom však nejde o nejaké
výrazné skrátenie termínov, ale iba
o priblíženie sa k bežným termínom
v zahraničí alebo v styku so zahraničnými
dodávateľmi. Domnievam sa, že by bolo správne
zrevidovať stávajúce predpisy v tomto smere,
ktoré sú dokonalým ochrancom zneužívania
monopolného postavenia niektorých podnikov. V tejto
súvislosti bolo by dobré zvážiť,
a podporujem to, čo povedal predo mnou súdruh Bichler,
účelnosť voľných veľkoobchodných
cien na niektoré nedostatkové výrobky, najmä
zo sféry výrobných prostriedkov.
Bez pochýb určité rozšírenie
voľných cien má svoju budúcnosť.
K tomu však, aby sa uplatňoval ekonomický zákon
pri tvorbe ceny, je potrebná ako spoločenská
výroba, tak aj trh. Ak sa však neuplatňuje
objektívna súťaž lebo ide o monopolných
výrobcov, dokonale chránených
štátom pred súťažou i konkurenciou,
ale vyrábajúcich produkty v množstvách
nepostačujúcich nasýteniu trhu, v takom prípade
stráca pozitívny význam voľná
cena.
Ukazuje sa, ako sme to tiež zdôrazňovali na
schôdzi priemyslového výboru pre hlavné
výrobné odvetvie a dopravu k situácii investičnej
výstavby v chemickom priemysle, že táto má
neúnosne dlhé termíny, ktoré už
samy o sebe znižujú efektívnosť stavieb
a zaviňujú, že deficitné materiály,
ktoré nebudú pre oneskorenie investícií
na trhu, bude treba doviezť
a to predovšetkým z oblasti voľných mien.
Bude tak treba vzhľadom na relatívne menej rozvinutý
chemický priemysel aj v ostatných krajinách
socialistického tábora. Stojí preto za úvahu,
či v takomto prípade je potrebné snažiť
sa o export zariadení chemického
strojárstva niekedy "aj za každú cenu"?
Pozitívnym znakom chemického strojárstva
začína byť špecializácia. Nedostatkom
je však pomerne krátka perspektíva v poznaní
úloh chémie po roku 1970, ďalej nedostatok
konštruktérov, nerozvinutá vedeckovýskumná
základňa a nedostatok montážnikov. Na
druhej strane v chemickom priemysle je pomerne silná vedeckovýskumná
báza chemicko-technologického výskumu a pomerne
silné projekčné útvary. Navyše
ani chemický priemysel bez podpory strojárstva,
bez úzkej spolupráce
s chemickým strojárstvom, tak isto ako chemické
strojárstvo bez podpory chémie nemôže
nič väčšieho, vysoko efektívneho
predať. Je tu teda objektívna vzájomná
závislosť. Pozitívnym znakom v tomto smere
je nadväzovanie úzkej spolupráce výskumných
ústavov chemického
priemyslu s Cheposom, ktorou by sa mali dosiahnuť výraznejšie
obojstranné úspechy v budúcnosti.
Po druhej svetovej vojne v rámci širších
štrukturálnych premien hospodársky vyspelé
štáty dosiahli predtým nebývalý
rozvoj priemyslu, pričom viac ako
50 % na tomto rozvoji malo strojárstvo a chémia.
Rozvojom chemického priemyslu sa zvyšoval aj jeho
podiel na celkovej priemyslovej produkcii. Tak napríklad
vo Veľkej Británii vzrástol tento podiel zo
6 % v r. 1945 na 11 % v roku 1965, v Taliansku
zo 14 na 27 % a vo Francúzsku z 11 na 18 %. Tiež
v socialistických štátoch došlo k zmenám
v zložení priemyslovej produkcie v prospech chemického
priemyslu.
Ak posudzujeme doterajší rozvoj chemického
priemyslu v Československu v porovnaní s vývojom
v priemyselne najvyspelejších štátoch,
vidíme, že zaostával čo do objemu i
štruktúry. Napriek tomu, že sa jeho produkcia
v druhej päťročnici oproti roku 1948 zvýšila
3krát a v tretej päťročnici viac ako o
polovicu, podiel výroby chemického priemyslu na
celkovej produkcii v ČSSR
len nepatrne vzrástol a tvoril v roku 1948 7,1
%, v r. 1960 7,8 % a v roku 1965 9,1 %.
Okrem toho v hospodársky najvyspelejších štátoch
dochádza aj k značným štrukturálnym
zmenám vo vnútri chemického priemyslu. Do
popredia sa dostávali a dostávajú predovšetkým
plastické hmoty, syntetická vlákna a kaučuky.
V surovinovej základni sa pozornosť sústredia
zvlášť na spracovanie ropy a zemného plynu.
V súčasnosti podiel petrochémie na chemickej
produkcii dokonca v krajine s takým uholným bohatstvom
ako je Anglicko činí až 40
%, v USA 60 %, nesmierny rozvoj zaznamenávame tiež
v SSSR a k postupnému prechodu na petrochemickú
bázu dochádza i v ďalších krajinách
RVHP.
Všetky skutočnosti svedčia o tom, že rast
výrobných síl spoločnosti a vzostup
produktivity spoločenskej práce je okrem iného
dosahovaný na základe prednostného rozvoja
chemického priemyslu a tým vzrastajúcou chemizáciou
národného hospodárstva. Preto nie náhodou
sa tento poznatok dostal aj do uznesení XIII. zjazdu KSČ.
V súlade s touto objektívnou
skutočnosťou boli tiež závery priemyselného
výboru pre hlavné výrobné odvetvie
a dopravu, a vychádzajúc z tejto objektívne
poznanej nevyhnutnosti, vypracovalo Ministerstvo chemického
priemyslu návrh urýchlenia rozvoja chemického
priemyslu v štvrtej päťročnici,
ktorý po dôkladnej analýze náš
výbor podporil a ktorý vláda schválila.
Urýchlenie rozvoja chemického priemyslu, odborov
plastických hmôt, chemických vlákien
a využitia drevnej hmoty podarilo sa už konkrétne
premietnúť do vykonávacieho plánu na
rok 1967, kde bolo zaradené k zahájeniu 21 stavieb.
Ide však o to, aby zainteresované rezorty splnili
svoju úlohu stanovenú vládou v urýchlení
chemizácie. Ide o to, aby sa zmiernila disproporcia medzi
možnosťami chemického priemyslu a potrebami spoločnosti,
pretože ani za predpokladu splnenia programu urýchlenia
chemizácie ešte chemický priemysel nebude schopný
plne kryť požiadavky svojich odberateľov. Výsledný
efekt z urýchlenia by však bol významný.
Tak napríklad len v odbore vlákien by navrhované
zrýchlenie prinieslo do konca
r. 1970 výrobu za 340 miliónov a v rokoch 1971-1975
temer za 3 mld Kčs. V odbore plastických hmôt
do konca r. 1970 900 mil. Kčs a v ďalších
piatich rokoch temer 3,5 mld Kčs. V odbore papierenskej
výroby do r. 1970 340 mil. Kčs a v rokoch
1971-1975 temer 2,5 mld Kčs. Urýchlenie by sa veľmi
pozitívne prejavilo i v zahraničnom obchode, lebo
by sa získali nové vývozné fondy,
mohol by byť znížený dovoz a ešte
by došlo k tvorbe zdrojov na dovoz moderného výrobného
zariadenia.
Vzhľadom na to, že opravdu seriózne sa začínajú
vytvárať podmienky pre rozvoj vysoko efektívnych
odborov chemickej výroby, že naša vláda
si zobrala za svoje dokonca urýchliť chemizáciu
proti pôvodným predpokladom 4. päťročného
plánu, že sa vláda snaží o aktívnu
finančnú politiku, tím viac je i mojou morálnou
povinnosťou podporiť a hlasovať za predložený
návrh štátneho rozpočtu. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Machovi. Tím je vyčerpán seznam přihlášek
do diskuse. Nikdo se dále nepřihlásil. Prosím
proto soudruha ministra Suchardu, přeje-li si odpovědět
na podněty z diskuse, aby se ujal slova.
S. ministr Sucharda: Vážené
Národní shromáždění, vážené
soudružky a soudruzi! Dovolte mi několik slov k rozsáhlé
diskusi, která byla vedena k vládnímu návrhu
zákona o státním rozpočtu na rok 1967.
Její bohatost, jak jistě všichni uznáte,
mi nedovoluje, abych v plném rozsahu reagoval na četné
pracovní podněty, které z ní vyplývají
pro centrální orgány a které je třeba
velmi ocenit. Přesto bych rád zaujal stanovisko
alespoň k některým obecnějším
zásadním problémům, kterých
se dotklo několik poslanců. K ostatním bude
nutno se vrátit dodatečně obvyklým
způsobem po linii jednotlivých orgánů,
tzn. včetně ministerstva financí.
1. V řadě diskusních příspěvků
byly vznášeny četné podněty,
které by znamenaly přínos pro efektivnost
rozvoje, avšak znamenají současně i
další požadavky na státní rozpočet.
Myslím, že všechny tyto podněty jsou jen
potvrzením správnosti nastoupené linie finanční
politiky zejména proti takovým inflačním
tlakům, jako se dosud projevují v investicích.
V tomto směru má restriktivní finanční
politika sehrát právě tu svou aktivní
úlohu, aby byl i v investicích dosažen postupně
potřebný prostor pro efektivní akce zatlačováním
neefektivních akcí a neefektivních
výrobních záměrů. Kdybychom
pokračovali v uvedených nedostatcích, platil
by i v této oblasti v pozměněné formě
starý zákon, že špatná mince vytlačuje
dobrou minci. Rozdělit lze pouze ty zdroje, které
budou vytvořeny. Na tuto realitu samozřejmě
narážíme nyní, jestliže vidíme
další potřeby a jestliže jsme nyní
v etapě, kdy budeme společně zabezpečovat
protiinflační finanční politiku, zejména
v investicích, a to tím spíše, že
to souvisí i s řešením četných
problémů v platební bilanci.
V obecné poloze, jak víme,
je s tím vždy souhlas. Je to však velmi obtížné
při úvahách o konkrétním řešení,
které sebou přináší a také
přinese nutnost řešit celou řadu konfliktů.
Jestliže jsem vám ve svém výkladu ne
jednou vyzvedl otázky kalkulace, pak to má spojitost
i pro řešení těchto konfliktů,
neboť úspěch dalšího rozvoje závisí
na tom, jak přitom bude respektován objektivní
propočet a kalkulace. Ta má rozhodovat především
a z ní se má i odvíjet zásada platná
pro vzájemné vztahy mezi lidmi i v celé společnosti
- že totiž dobré
účty znamenají dobré přátele.
Takovému způsobu práce se nemůžeme
vyhnout a jen na tomto základě můžeme
dosáhnout lepšího uspokojování
potřeb jak to bylo četnými poslanci požadováno.
To je ostatně jeden z rysů oné podmíněnosti
státního rozpočtu, o níž jsem
v úvodu hovořil.
Co za druhé? Několikrát v diskusi bylo poukázáno
na nutnost zvýšení podpory iniciativy v oblasti
národních výborů. Je to nesmírně
důležitá otázka nejenom ekonomická,
ale i politická, jejíž význam zvlášť
vystupuje do popředí v současné etapě,
kdy se projednává návrh zákona o národních
výborech a připravují se volby do těchto
orgánů. Také v souvislosti se zpracováním
návrhu státního rozpočtu jsme věnovali
mimořádnou pozornost otázkám hospodaření
národních výborů.
Jak jsem již uvedl ve výkladu k návrhu státního
rozpočtu, domníváme se, že přijaté
dosavadní ekonomické nástroje a zejména
důsledné uplatnění zásad nové
soustavy řízení vytvářejí
sice náročnější, ale přece
jen vhodné klima pro iniciativu místních
orgánů a občanů jejich obvodů.
Je však třeba podtrhnout, že ekonomická
kalkulace a přístup socialistických hospodářů
se má plně uplatnit i při řešení
těchto otázek, které kloubí žádoucí
iniciativu národních výborů, jejich
komisí i jednotlivých občanů. Tato
ekonomicky podložená náročná
politická práce musí zvítězit
nad případnou tendencí orientovat se v tom
jen přáním s rizikem vytvářet
i určité iluze, které by byly potom jen těžko
splnitelné. To by jistě přineslo daleko větší
politické škody než užitek. Právě
proto, že iniciativa v národních
výborech a u mnoha jejich občanů je zcela
příkladná, o to víc vystupuje odpovědnost
reálně oceňovat předpoklady a možnosti
rozvoje hospodářství jednotlivých
národních výborů, na základě
zdravé kalkulace rozvíjet záslužnou
iniciativu a socialistickou podnikavost
a tak vytvářet bezpečné nové
zdroje k prospěchu občanů příslušné
obce a jejich spokojenosti, a tím i k prospěchu
celého národního hospodářství.
Co za třetí? Nejednou byly, soudružky a soudruzi,
na pořadu otázky rozvoje zemědělství.
To ukazuje na závažnost tohoto hospodářského
odvětví a na nutnost bedlivě je sledovat
i na úrovni centra.
Teoretická fronta se může ještě
dlouho přít např. o tom, jak to bylo v diskusi
uvedeno, jaký je přesný podíl zemědělství
na tvorbě národního důchodu, avšak
v naší konkrétní hospodářské
politice nemůžeme a ani nesmíme čekat.
Pro objektivní potřeby to platí tím
spíše, že už z usnesení stranických
orgánů vyplývá úkol zabezpečovat
nyní rozvoj zemědělské výroby
a přispívat jak k jeho efektivnosti, tak k jeho
ekonomické a společenské
atraktivnosti. Proto jsme se snažili i v rámci návrhu
státního rozpočtu postupovat v tomto směru.
V těchto souvislostech byl vznesen i dotaz soudruhem poslancem
Novákem, jak bude postupováno s prostředky,
které dodatečně při prověrce
cenových předpisů budou zjištěny
jako podklad k přefakturaci. Chtěl bych v této
souvislosti znovu poukázat na tu část svého
výkladu, kde jsem zdůraznil již význam
samotných smluv mezi dodavateli a odběrateli a i
to, že je třeba vytvořit navíc takový
vztah, aby žádná
faktura nezůstala bez povšimnutí u odběratele
a aby odběratel měl odvahu, jak jsme si řekli
"rozházet si to" s dodavatelem a pozastavit částky
neprávem požadované či účtované.
Pokud však půjde o přefakturaci po zjištění
kontrolních orgánů a ne
po zjištění samotným podnikem,
pak i celou přefakturaci kromě dalších
sankcí je třeba chápat jako penále,
které platí dodavatel vůči společnosti,
dodavatel, který výrobky předražuje.
Podnikatelský duch vyžaduje, aby odběratel
sám k vlastnímu prospěchu střežil
smluvní vztahy a fakturaci a předražení
netrpěl. Je to důležité proto, že
nemůžeme budovat aparát, který by mimo
odběratele a mimo jejich vlastní zájmy střežil
každou fakturu. Víme ovšem, že i pro všechny
tyto otázky je nutné likvidovat dosavadní
inflační tlak v investicích,
aby se postupně dodavatel ucházel o přízeň
investora. Proto vás o to víc prosím o podporu
v této nastoupené finanční politice.
Jiná věc jsou důsledky přepočtu
velkoobchodních cen na zemědělství.
V návrhu státního rozpočtu na rok
1967 je uvažováno s tím, že úhrada
reprodukce zemědělské výroby bude
uskutečňována nákupními cenami
a přímými cenovými nástroji,
jak jsem již uvedl, ve výši zhruba 85
%. Zbývající část je
kryta dotacemi a subvencemi ze státního rozpočtu
v souladu s výsledky cenové přestavby a nově
uplatněné soustavy řízení v
zemědělství.
Podle přijaté metody se nepočítá
v průmyslu s mechanickým vzájemným
vypořádáním z důvodu přestavby
velkoobchodních cen, jak bylo při přestavbách
v minulých etapách. To však neplatí
pro oblast zemědělství. První dosud
ověřované výsledky ukázaly,
že jde o určitý nepříznivý
zásah do zemědělské kalkulace z titulu
zvýšení cen stavebních prací
o zhruba 35 %. Proto také
bylo již odhadnuté cenové zvýšení
v investicích kompenzováno dotacemi v návrhu
státního rozpočtu na rok 1967. Kromě
toho jsem, soudružky a soudruzi, uvedl, že dále
analyzujeme výsledky přestavby velkoobchodních
cen a pokud by se ukázaly podstatné odchylky, bylo
by centrum povinno k těmto otázkám se znovu
vrátit. Patří to k linii aktivní
hospodářské politiky státu a k připravované
jeho důchodové politice.
Soudružky a soudruzi, nakonec bych se chtěl vrátit
ještě ke zprávě předsedy výboru
pro plán a rozpočet posl. s. Tymeše, který
jako zpravodaj vládního návrhu zákona
o státním rozpočtu na rok 1967 ve zprávě
uvedl, že projednávání návrhu
rozpočtu ve výborech Národního shromáždění
bylo náročné. Chtěl bych při
této příležitosti nejenom zdůraznit,
že šlo o užitečnou náročnost
tak, jak to odpovídalo váze věcných
problémů, které byly řešeny,
ale že šlo i o náročnost
vyplývající z pojetí nových
zásad řízení našeho hospodářství.
Bez vzájemné náročnosti nelze řešit
ani věcné problémy národního
hospodářství a ani jeho konsolidaci. Navíc
šlo o náročnost, která je zcela namístě
při uplatňování v centrálních
orgánech a právě na jejich úrovni
v souvislosti s novou soustavou řízení i
s procesem konsolidace národního hospodářství
a platí to tím spíše, že při
prosazování těchto zásad se neobejdeme
bez náročnosti na všech stupních řízení,
že ji budeme požadovat
na stupni všech závodů, družstev, že
ji budeme požadovat od všech pracujících.
Ujasnili jsme si, že přes důslednost uplatňování
zásad nové soustavy řízení
se dostáváme k řešení programu
konsolidace a že čím důsledněji
tuto náročnost uplatňujeme, o to
výrazněji budou vystupovat perspektivy celého
našeho socialistického
hospodářství a jeho velké možnosti.