Široká účast funkcionářů
NV přípravě zákona o národních
výborech a jeho místo v celém komplexu opatření
vyplývajících ze stranických i státních
dokumentů i jeho rámcovost umožnily, že
nové principy se již v práci NV začaly
postupně realizovat. Svědčí o tom
i zpráva, kterou vláda k dnešnímu jednání
Národního shromáždění
předložila. Tato realizace klade na práci NV,
na jejich orgány i poslance vysoké požadavky.
Důležitým rozhodnutím je proto i stanovení
termínu účinnosti zákona od 1. ledna
1968. Tento termín umožňuje, aby si NV vytvořily
předpoklady k jeho realizaci zejména důkladným
proškolením všech poslanců, funkcionářů
i pracovníků.
Nový zákon vstoupí v platnost v době,
kdy bude probíhat příprava voleb do zastupitelských
sborů. Očekáváme, že to přispěje
k tomu, aby se občané se zákonem důkladně
seznámili a aby se upevnil jejich vztah k národnímu
výboru. Právě na tom, jak se podaří
získat zájem občanů o práci
národního výboru, záleží
i naplnění smyslu nového zákona.
Přijetí nového zákona o národních
výborech otevírá nové reálné
možnosti, aby národní výbory s větší
účinností mohly plnit svoji základní
funkci v hospodářsko-organizátorské
a kulturně výchovné činnosti, aby
pomáhaly svou prací k upevňování
soudružských vztahů mezi lidmi, chránily
veřejný pořádek a oprávněné
zájmy občanů a rozvíjely širokou
výchovnou a kulturní činnost především
mezi mladou generací, a tak přispívaly k
formování socialistického stylu života.
V průběhu celé přípravy návrhu
zákona o národních výborech prokazovaly
národní výbory aktivní účastí,
že si plně uvědomují význam nového
zákona pro celou svou mnohostrannou a společensky
prospěšnou práci. Jejich účast
při tvorbě koncepce zákona dává
také záruku, že zákon odpovídá
potřebám práce národních výborů,
že vytváří dobré předpoklady
pro další rozvoj jejich činnosti a že
posiluje v nejširší míře tendence
k plnému rozvinutí odpovědnosti národních
výborů jak vůči občanům,
tak i vůči celé společnosti.
Myslím proto, že úsilí, které
bylo přípravě nového zákona
věnováno, opravňuje k tomu, aby svědomím
plné odpovědnosti Národní shromáždění
návrh zákona schválilo tak, jak je vládou
předložen včetně doplňků,
jež navrhuje společná zpráva z jednání
výborů Národního shromáždění.
(Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. ministru Kudrnovi. Jménem devíti výborů
Národního shromáždění,
které projednávaly návrh zákona o
národních výborech, přednese společnou
zpravodajskou zprávu místopředsedkyně
NS a předsedkyně výboru NS pro národní
výbory posl. Leflerová. Uděluji ji slovo.
Místopředsedkyně NS s. Leflerová:
Vážené Národní shromáždění,
soudružky a soudruzi poslanci! Projednání vládního
návrhu zákona o národních výborech
na této schůzi Národního shromáždění
je dovršením a kodifikováním celého
souboru opatření uskutečňovaných
v době kolem XIII. sjezdu KSČ v působnosti
a činnosti národních výborů.
0 těchto opatřeních a jejich uvádění
do života dává podrobný přehled
zpráva vlády, která byla dnešnímu
zasedání Národního shromáždění
předložena písemně.
Práce a úkoly národních výborů
byly předmětem živého zájmu našich
občanů v diskusi k materiálům XIII.
sjezdu strany. Jednala o nich celostátní konference
funkcionářů národních výborů
v únoru minulého roku. Základní linii
k jejich realizaci stanovil pak ústřední
výbor KSČ ve svém usnesení z března
m. r. a XIII. sjezd strany ve zvláštní rezoluci.
Příprava i dnešní projednání
vládního návrhu zákona je tedy plněním
úkolu, kterým vláda a Národní
shromáždění uskutečňují
důležitou část usnesení a rezoluce
XIII. sjezdu KSČ.
První tajemník ÚV KSČ a president
republiky soudruh Antonín Novotný ve zprávě
ÚV KSČ k XIII. sjezdu uvedl: "Klíčovou
a programovou otázkou dalšího prohlubování
socialistické demokracie je zdokonalování
činnosti a úkoly národních výborů.
V této oblasti důsledně jdeme cestou, která
realizuje postupné přerůstání
státu diktatury proletariátu ve všelidový
stát."
Předkládaný návrh zákona o
národních výborech je tedy důležitým
právním a významným politickým
dokumentem. Vytváří podmínky pro výrazné
posílení pravomoci a odpovědností
národních výborů jako základního
článku státní moci a veřejné
správy a podmínky pro život a práci
lidí a uspokojování jejich všestranných
potřeb.
Ustanovení zákona o národních výborech
budou uvádět do života statisíce poslanců,
funkcionářů a pracovníků národních
výborů. Zákon vytváří
široký prostor pro rozvinutí jejich práce
a potřebné předpoklady pro další
rozvoj občanské samosprávy, jejímž
hlavním posláním je komplexně zabezpečovat
život a potřeby obyvatel v jejich územním
obvodu. V tomto směru budou národní výbory
jistě s to opírat se o širokou aktivní
spoluúčast svých občanů, o
jejich tvůrčí schopnosti a znalosti.
Nyní mi dovolte, abych obrátila vaší
pozornost k tomu, jak se připravoval návrh zákona
a jak se projednával ve výborech Národního
shromáždění.
Kladným přínosem pro přípravu
zákona o národních výborech je skutečnost,
že v souladu se stranickým dokumentem o prohloubení
činnosti Národního shromáždění
se naše výbory i předsednictvo již od
začátku volebního období aktivně
podílely na řešení řady zásadních
otázek týkajících se národních
výborů.
Příslušné výbory Národního
shromáždění se zabývaly zejména
koncepcí tvorby a ochrany životního prostředí,
otázkami řízení školství
a kultury, problémy místního stavebnictví,
vztahy národních výborů k zemědělství
a řadou dalších problémů. Zvláštní
komise předsednictva Národního shromáždění
se v souladu s přípravou pětiletého
plánu velmi pečlivě zabývala oblastní
problematikou. Ve výboru pro národní výbory
jsme provedli v průběhu roku 1965 průzkum
a rozbor problematiky měst a práce městských
národních výborů a v roce 1966 průzkum
a rozbor územního uspořádání,
výstavby a činnosti místních národních
výborů.
Tato jednání orgánů Národního
shromáždění byla připravována
a probíhala za aktivní účasti funkcionářů
a pracovníků národních výborů,
odborného aktivu a za plného využití
zkušeností, které jsme získali jako
poslanci Národního shromáždění
z práce národních výborů ve
svých volebních obvodech.
Tím se Národní shromáždění
aktivně podílelo na formování nových
opatření a získalo současně
cenné zkušenosti pro posuzování zásad
i vládního návrhu zákona o národních
výborech.
Řada doporučení výborů i předsednictva
Národního shromáždění
byla v tomto období uvedena v život opatřeními
vlády a promítá se i do návrhu zákona.
Při projednávání zásad zákona
o národních výborech v závěru
minulého roku jsme byli všichni svědky živé
i tvůrčí činnosti orgánů
Národního shromáždění.
Zásady zákona o NV, které předložila
vládní komise, byly rozeslány širokému
okruhu národních výborů, krajských,
okresních i městských s tím, aby k
nim vyjádřily svá stanoviska a připomínky.
Národní výbory ze své činnosti
při zajišťování denního
života a jeho potřeb vnesly do přípravy
zákona mnoho užitečných návrhů,
které byly výbory Národního shromáždění
v podstatě přijaty.
Výbory Národního shromáždění
mohly proto na základě hlubokých zkušeností
získaných spoluprací s národními
výbory odpovědně zaujmout stanovisko k zásadám
zákona, které pak bylo uplatněno při
jeho konečném zpracování.
Výbory Národního shromáždění
v souladu s připomínkami a podněty národních
výborů požadovaly zejména
- aby v zákoně o národních výborech
byla v dostatečné míre zvýrazněna
samostatnost národních výborů, potřebná
k jejich činnosti jako orgánu státní
moci;
- aby úkoly, pravomoc a odpovědnost národních
výborů byly vyjádřeny přesně,
srozumitelně a zejména diferencovaně podle
jednotlivých stupňů národních
výborů, především u městských
a místních národních výborů;
- aby v souladu s dosavadními zkušenostmi a současným
stupněm poznání byly co nejpřesněji
vyjádřeny úkoly, které národní
výbory plní ve své samostatné působnosti
a ve výkonu státní správy ;
- aby ve srovnání s úkoly národních
výborů v hospodářské činnosti
byly v zákoně více konkretizovány
a zvýrazněny úkoly politicko-organizátorské
a kulturně výchovné práce, při
tvorbě a ochraně životního prostředí,
a byl položen větší důraz na činnost
národních výborů ve vztahu k občanům
a společenským organizacím.
Dále jsme požadovali, aby v zákoně byly
vyjádřeny vztahy národních výborů
k Národnímu shromáždění,
k vládě, k Slovenské národní
radě, k ministerstvům a jiným orgánům
státní správy.
Předsednictvo Národního shromáždění
schválilo v souvislosti s projednáváním
zásad zákona rámcové zásady
vztahů Národního shromáždění
k národním výborům. Zdůraznilo
v nich v souladu s článkem 48 naší ústavy
zejména zásadu, aby pravomoc národních
výborů upravovalo Národní shromáždění
svými zákony a vydávalo vzorové statuty
městských a místních národních
výborů. Tyto hlavní požadavky orgánů
NS jsou v návrhu zákona zakotveny.
Celá první etapa jednání o zásadách
zákona o národních výborech byla dobrou
přípravou k vypracování jeho paragrafovaného
znění.
Je nutné také ocenit skutečnost, že
se k přípravě zásad zákona
o řešení věcných problémů
národních výborů podařilo soustředit
zájem a aktivní účast značného
okruhu našich předních vědeckých
pracovníků. Při této spolupráci
- a toho si zejména vážíme - podařilo
se podnítit zájem jednotlivých vědeckých
pracovníků i pracovišť o vědecké
zkoumání této velmi obsáhlé
a složité oblasti společenské výstavby
a činnosti. Budeme i nadále usilovat o to, aby dobrá
spolupráce na tomto úseku byla dále soustavně
rozvíjena tak, aby pomáhala zejména k úspěšnému
dořešení některých věcných
problémů a také ve formování
dlouhodobé koncepce rozvoje národních výborů.
Jednání výborů Národního
shromáždění o zásadách
i o vládním návrhu zákona bylo s velkým
zájmem sledováno poslanci a funkcionáři
národních výborů všech stupňů
i občany. Svědčí o tom mimo jiné
řada dopisů s připomínkami a podněty,
které jsme v tomto období dostali.
Můžeme tedy říci, že pozornost
a úsilí, které Národní shromáždění
věnovalo národním výborům,
a pečlivý, demokratický způsob přípravy
zákona i zákon sám jsou významným
přínosem k prohloubení vztahů Národního
shromáždění k národním
výborům, a tím i k upevnění
jednoty celé zastupitelské soustavy. Byl vybudován
dobrý základ pro spolupráci s národními
výbory v zákonodárné i kontrolní
činnosti Národního shromáždění.
Ve druhé etapě vládní návrh
zákona projednalo podrobně a s velkou odpovědností
devět výborů, kterým byl návrh
zákona předsednictvem Národního shromáždění
přikázán. Shodně bylo ve všech
výborech konstatováno, že navrhované
znění zákona je v souladu s naší
ústavou a odpovídá požadavkům,
které jsou na zákon o národních výborech
jako na jeden z nejdůležitějších
zákonů našeho právního řádu
kladeny.
Návrhy dílčích změn, které
předložily výbory Národního shromáždění,
jsou uvedeny ve společné zprávě výborů.
Tuto společnou zprávu projednaly ústavněprávní
výbor a výbor pro národní výbory
za účasti předsedů a zpravodajů
ostatních příslušných výborů.
Pozorně byly zkoumány i dílčí
připomínky výborů, které byly
dány k posouzení, a některé z nich
byly zahrnuty do společné zprávy. Všechny
návrhy změn uvedené ve společné
zprávě výborů jsou vedeny snahou po
nejpřesnějším vyjádření
příslušných ustanovení zákona.
Lze tedy odpovědně konstatovat, že návrh
zákona tak, jak je dnešnímu jednání
předkládán, plně umožňuje,
aby byla uvedena do života všechna nová opatření,
která byla do této doby přijata. Umožňuje
také svým pojetím a způsobem zpracování,
aby do výstavby a činnosti národních
výborů mohly být v příštím
období tvůrčím způsobem včleňovány
nejnovější výsledky vědeckého
bádání i zkušeností získávané
v praktické činnosti národních výborů.
Soudružky a soudruzi, nyní k některým
ustanovením návrhu zákona z hlediska cílů
daných XIII. sjezdem KSČ.
Důležitý význam mají ustanovení
návrhu zákona, ve kterých se diferencovaně
vymezují úkoly a působnost národních
výborů jednotlivých stupňů.
V souladu s usnesením XIII. sjezdu stanoví potřebnou
pravomoc a samostatnost místních a městských
národních výborů, ať již
v otázkách plánování, finančního
hospodaření či v jejich vztazích vůči
ústředně řízeným organizacím.
Tato ustanovení jsou předpokladem toho, aby národní
výbory mohly s maximální samostatností
a komplexně zabezpečovat úkoly spojené
s uskutečňováním rozvoje svých
územních obvodů. Národní výbory
budou tak moci reálně zabezpečovat úkoly
rezoluce XIII. sjezdu strany při odkrývání
a maximálním využívání
všech místních zdrojů, pečovat
o zlepšování životního prostředí
a úroveň bydlení, provádět
přestavbu struktury osídlení, zajišťovat
rozvoj služeb pro obyvatelstvo, rozvoj zemědělství,
školství, upevňovat socialistickou zákonnost.
Návrh zákona vytváří pro národní
výbory podmínky, aby místní záležitosti
řešily samostatně, jednoduše a účelně,
přímo v místě. Taková pravomoc
a odpovědnost národních výborů
umožní s větší citlivostí
a pružností zajišťovat zájmy a potřeby
občanů a současně uplatňovat
jejich iniciativní podněty a odstraňovat
kritizované nedostatky. To je cesta ke zvýšení
zájmu občanů o práci národního
výboru k posílení jejich účasti
na řešení veřejných záležitostí
k dalšímu rozvíjení socialistické
demokracie.
Návrh zákona ONV výrazným způsobem
vyjadřuje zvýšení jejich kontrolní
působnosti i jejich funkce vůči orgánům
a organizacím, které působí v jejich
územních obvodech.
Pro úspěšné plnění zastupitelské
a mocenskopolitické funkce vytváří
návrh zákona podmínky také v uspořádání
a dělbě práce jednotlivých orgánů
národních výborů. Výrazně
vněm vyniká zejména postavení a pravomoc
plenárního zasedání národního
výboru. V zákoně jsou přímo
stanoveny otázky, o nichž rozhodování
je vyhrazeno jenom plenárnímu zasedání.
Návrh zákona zdůrazňuje práva
i povinnosti poslanců, význam jejich práce
a další demokratické principy činnosti
národních výborů a jejich orgánů.
Pro zvýšení mocenské funkce národních
výborů má zvláštní význam
začlenění komisí lidové kontroly
do soustavy jejich orgánů. Tímto začleněním
dostávají národní výbory neobyčejně
významný nástroj pro uplatňování
své kontrolní funkce, pro poznávání
a signalizování chyb a nedostatků - nástroj,
který má účinně pomáhat
ve zdokonalování jejich řídící
politické a organizátorské práce a
v upevňování socialistické zákonnosti.
Očekáváme, že počáteční
nejasnosti nebo nepochopení tohoto významného
opatření některými funkcionáři
a pracovníky národních výborů
nebo dosavadních komisí lidové kontroly,
týkající se zejména dělby práce,
které se při projednávání návrhu
zákona o národních výborech a zákona
o komisích lidové kontroly projevily, budou v praktické
činnosti překonány. Jsme přesvědčeni,
že si národní výbory v souladu se zákonem
uspořádají takovou dělbu práce
mezi svými orgány, která by pomáhala
zvyšovat úroveň a účinnost jejich
řídící a politickoorganizátorské
práce, posilovala jejich mocenskou funkci. Jde především
o vytvoření příznivého ovzduší
pro soudružskou spolupráci.
Za velmi významné z hlediska pravomoci národních
výborů považujeme ustanovení §
5 zákona o tom, že výkon státní
správy může být z národních
výborů přenesen na jiné územní
orgány nebo organizace jenom zákonem.
Soudružky a soudruzi, zvláštní pozornost
si zasluhuje také nová úprava obsahu a způsobu
řízení hospodářství
spravovaného národními výbory. V souladu
s principy nové soustavy řízení se
národní výbory oprošťují
od administrativně direktivního zasahování
do činnosti podniků a organizací a dávají
se jim účinnější řídící
ekonomické nástroje.