Národním výborům se tak uvolňují
ruce, aby mohly odpovědně plnit úkoly a rozvíjet
především politickou a kulturně výchovnou
činnost. Mám na mysli zejména všestrannou
péči o tvorbu a ochranu životního prostředí,
účinné využívání
prostředků výchovy a morálního
působení při formování socialistického
myšlení lidí, dále zvýšení
úrovně jejich práce, zejména při
správním rozhodování o právech
a povinnostech občanů a organizací a při
zabezpečování veřejného pořádku.
Z celého návrhu zákona je zřejmé
úsilí, aby ruku v ruce se zvýšením
samostatnosti národních výborů se
vytvořily i právní a organizační
podmínky pro všestrannou a účinnou účast
občanů na každodenní praktické
činnosti národních výborů.
V tomto směru návrh zákona zdůrazňuje
postavení místních a městských
národních výborů, které jsou
vzhledem ke svému místu v soustavě státních
orgánů i k náplni své činnosti
nejblíže ke každodenním zájmům
a potřebám lidí. Návrh zákona
vytváří pro posílení jejich
úlohy potřebné podmínky a stanoví
pro stabilizaci a další rozšiřování
jejich pravomoci a samostatnosti nutné záruky.
Význam těchto opatření náležitě
vynikne, uvědomíme-li si, před jaké
složité problémy a náročné
úkoly budou národní výbory v příštích
letech postaveny. Jsou to složité otázky výstavby
měst a obcí, jejich hospodářství,
problémy dlouhodobé přestavby sídlištní
sítě a řada dalších. Jejich řešení
se bude citlivě dotýkat zájmů a potřeb
lidí, budou náročné jak z hlediska
odborné, tak i politicko-organizátorské a
kulturně výchovné práce. A právě
k tomu je zapotřebí, aby městské i
místní národní výbory byly
vybaveny takovou pravomocí, aby tyto problémy mohly
s maximální samostatností a odpovědností
řešit. Proto je velkou předností návrhu
tohoto zákona, že tuto otázku vhodně
řeší.
Přáli bychom si, aby místní a městské
národní výbory z celé řady
svých úkolů věnovaly zvláštní
pozornost neustálému zdokonalování
vzhledu a kulturnosti prostředí, ve kterém
naši lidé žijí a pracují. Znamená
to nejen provádět novou výstavbu a pečovat
o čistotu vod a ovzduší. Jde také o
to, provádět v našich obcích řadu
dílčích opatření ke zkrášlení
a zvelebení veřejných prostranství,
sportovních rekreačních a jiných zařízení,
bytového fondu, domků a zahrádek občanů
a především daleko více a citlivěji
pečovat o rozvoj kulturního a společenského
života zejména na našich vesnicích jde
zkrátka o to, vytvářet pro lidi a za jejich
aktivní účasti a pomoci takové prostředí,
ve kterém se radostně žije a pracuje. Pro takovou
činnost našly národní výbory
až dosud a najdou také do budoucna vždy dostatek
pochopení a aktivní pomoci občanů.
Nyní bude třeba, aby tomuto zdůraznění
úlohy místních a městských
národních výborů byla podřízena
i řídící činnost národních
výborů vyšších stupňů.
Zejména okresní národní výbory
by měly, tak jak návrh zákona stanoví,
celou vahou svého postavení a činnosti danou
pravomoc a samostatnost místních a městských
národních výborů účinně
podpořit a dále rozvíjet, a poskytovat jim
přitom kvalitní odbornou pomoc.
Soudružky a soudruzi, na zákon o národních
výborech navazují další významné
právní úpravy. Současně sním
budeme projednávat návrh zákona o správním
řízení, který upravuje významný
úsek činnosti národních výborů.
Budeme projednávat na této plenární
schůzi Národního shromáždění
návrh zákona o komisích lidové kontroly
je jistě užitečné, že všechny
tři návrhy zákonů, které ve
svém celku tvoří určitý ucelený
soubor právních úprav rozhodujících
otázek výstavby a činnosti národních
výborů, jsou připravovány a projednávány
současně. Předností tohoto postupu
je, že bylo možno tyto úpravy vzájemně
sladit a po schválení všech tří
zákonů bude možno s touto možno říci
komplexní právní úpravou účelně
a jednotně seznámit funkcionáře i
pracovníky národních výborů
a občany a souběžně je také uskutečňovat.
Do celkového souboru právních úprav
národních výborů patří
také připravovaný návrh zákona
o hlavním městě Praze, ve kterém mají
být v souladu s ústavou a zákonem o národních
výborech upraveny takové odlišnosti v postavení,
v organizaci a činnosti pražských národních
výborů, které zákon o národních
výborech vzhledem k jejich specifiku neupravuje.
Další významnou zákonnou úpravou
bude zákon, který připravuje Slovenská
národní rada. Tímto zákonem upraví
působnost a organizační výstavbu Národního
výboru a obvodních národních výborů
města Bratislavy - sídla slovenských národních
orgánů. Návrh zákona o národních
výborech zmocňuje Slovenskou národní
radu, aby tam, kde to bude třeba, vybavila Národní
výbor města Bratislavy takovou pravomocí
pro plnění jeho úkolů, která
podle obecně závazných předpisů
přísluší krajským národním
výborům.
Tato opatření umožňují Národnímu
shromáždění a Slovenské národní
radě vybavit oba národní výbory takovou
pravomocí, jakou s plnění svých úkolů
nezbytně potřebují.
Za nedílnou součást zákona o národních
výborech považujeme také vzorové statuty
městských a místních národních
výborů. Mají umožnit diferencované
stanovení působnosti, pravomoci a organizační
výstavby městských a místních
národních výborů tak, aby odpovídaly
úkolům národních výborů
daným rozdílnými podmínkami jednotlivých
měst a obcí. S ukončením přípravy
a projednáním vzorového statutu městských
národních výborů počítáme
ve druhé polovině roku tak, aby byl v Národním
shromáždění schválen ještě
před účinností zákona o národních
výborech. S vydáním vzorového statutu
místních národních výborů
počítáme v průběhu příštího
roku.
Soudružky a soudruzi, k vybavení národních
výborů pravomocí, samostatností a
odpovědností je třeba zdůraznit, že
jejich míra není dána jenom právní
úpravou. Je rozhodujícím způsobem
závislá na tom, jak efektivně se bude rozvíjet
celé naše národní hospodářství,
jak poroste národní důchod, abychom zněj
mohli v příštích letech při sestavování
a schvalování státního rozpočtu
použít větší díl na úkoly
v oblasti společenské spotřeby, jejíž
rozhodující část obhospodařují
právě národní výbory.
V souladu se zákonem o národních výborech
má vláda na základě zmocnění,
které jí zákon dává, stanovit
svým nařízením zásady pro organizaci
výkonného aparátu národních
výborů a zásady pro úpravu odměn,
náhrad a některých dalších poměrů
poslanců a občanů zvolených za členy
komisí a aktivů národních výborů.
Považujeme toto zmocnění za správné
a nutné jedná se o organizační otázky,
které bude třeba pružně upravovat v
souladu s dalším vývojem, a potřebami
praxe. Tak bude mít nový zákon dlouhodobější
stabilitu.
Na zákon o národních výborech naváže
také připravovaná novelizace zákona
o územním plánování a zákona
o stavebním řádu. Tyto úpravy mají
zejména posílit postavení národních
výborů vůči ústředně
řízenému hospodářství,
při řešení oblastní problematiky
a při přípravě a řízení
výstavby měst a obcí.
Ze zákona vyvodí také příslušné
závěry pro svou práci jednotlivé ústřední
orgány, zejména vtom směru, jak plánovitě
a soustavně vytvářet podmínky pro
uskutečňování nových opatření
k posílení samostatnosti národních
výborů. Nechci jejich úkoly vypočítávat.
Přece však bych se chtěla zmínit o jednom,
který považujeme za velmi důležitý.
Jedná se o vytvoření podmínek pro
soustavnou a cílevědomou politickou a odbornou výchovu
kádrů pro národní výbory. Jsou
k tomu dvě cesty: především zavést
systém plánovitého školeni funkcionářů
a pracovníků, kteří již v národních
výborech pracují. Dále pak je nutné
uskutečnit v našem školském systému
soustavnou přípravu středoškolsky i
vysokoškolsky vzdělaných kádrů
pro práci v národních výborech. Víme
o tom, že se taková opatření v současné
době připravují a několikrát
jsme již jejich potřebu zdůrazňovali.
Nyní půjde o to, aby jejich realizace nebyla dále
odsunována.
Měli bychom všichni účinně pomáhat
k tomu, aby význam práce v národních
výborech byl všude náležitě pochopen.
Naše zkušenosti ukazují, že také
v souladu se zvýšením nároků
na prácí národních výborů
a jejich pracovníků musí být co nejdříve,
jak to situace v národním hospodářství
dovolí, vyřešeno jejich odměňování
tak, aby odpovídalo společenskému významu
a náročným požadavkům, které
jsou na funkcionáře a pracovníky národních
výborů kladeny.
Soudružky a soudruzi, aktivní účastí
Národního shromáždění
na přípravě zákona i na celkovém
řešení problémů v oblasti národních
výborů jsme položili dobrý základ
pro další prohlubování součinnosti
mezi Národním shromážděním
a národními výbory a pro upevňování
jednoty celé soustavy zastupitelských sborů.
To však nás do budoucna velmi zavazuje. Národní
shromážděni, zejména proto, že
je mu vyhrazováno právo upravovat působnost,
pravomoc a organizaci národních výborů
svými zákony, musí současně
s vládou pochopitelně také převzít
záruku za to, že se tato pravomoc a současná
míra samostatnosti národních výborů,
která je v zákoně, zejména v jeho
ustanovení o samostatné působnosti národních
výborů, bude aktivně uskutečňovat.
A nejen to, Národnímu shromáždění
připadá důležitý úkol,
aby spolu s vládou a v souladu s realizací nové
soustavy řízení národního hospodářství
účinně podpořilo vytváření
materiálních a finančních předpokladů
pro zajištění této pravomoci a samostatnosti
a pro její další posilování a
rozvíjení.
V souvislosti s tím musí Národní shromáždění
prostřednictvím svých orgánů
i poslanců pomáhat pěstovat pocit vysoké
odpovědnosti národních výborů,
jejich poslanců i pracovníků za úspěšné
plnění socialistické výstavby v jejich
volebních obvodech. Národní shromáždění
má před sebou úkol účinným
uplatňováním svých kontrolních
funkcí působit k tomu, aby národní
výbory své zvýšené pravomoci
a samostatnosti plně využívaly a vytvářely
nejpříznivější podmínky
pro život lidí pro uspokojování jejich
zájmů a potřeb.
V Národním shromáždění
budeme i nadále činnost národních
výborů pečlivě sledovat, podporovat
a zobecňovat nejlepší příklady
z jejich výstavby a činnosti.
Budeme využívat těchto zkušeností
a podnětů národních výborů
při řešení celostátních
otázek i při zdokonalování zákonodárné
a kontrolní činnosti Národního shromáždění.
V tomto směru bude mít zvlášť důležitou
úlohu výbor pro národní výbory.
Očekáváme vtom také účinnou
pomoc Slovenské národní rady a její
nově zřízené komise pro národní
výbory než dosud pomáhaly při důsledném
uvádění zákonů do života,
při jejich vysvětlování a kontrole
jejich působení.
Zákonem o národních výborech a celým
souborem opatření, která na něj navazují,
jsou vytvářeny příznivé podmínky
pro úspěšnou činnost a další
rozvoj národních výborů. Všechna
tato opatření dokazují, že Národní
shromáždění i vláda v duchu usnesení
XIII. sjezdu Komunistické strany Československa
budou i nadále poskytovat národním výborům
účinnou podporu v jejich odpovědné
a záslužné práci. Mnohé zkušenosti
získané při uplatňování
zvýšené samostatnosti národních
výhorů v průběhu minulého i
letošního roku, zejména v soutěži
na počest XIII. sjezdu strany a 50. výročí
Velké říjnové socialistické
revoluce, potvrzují, že nová opatření
přinášejí již konkrétní
výsledky, zejména tam, kde byla správně
pochopena. Tyto zkušenosti však také ukazují,
že samostatnost a všechny podmínky pro úspěšnou
práci národních výborů není
možné zaručit jen opatřeními
shora. K samostatnosti a plnému využití pravomoci
národních výborů jsou nanejvýš
potřebné a často i rozhodující
schopnosti, iniciativa a odvaha jednotlivých funkcionářů,
poslanců a pracovníků těchto podmínek
využívat a podněcovat tvůrčí
aktivitu lidí, bez níž je úspěšné
budování socialistické společnosti
nemyslitelné.
Myslím, že mohu vyslovit přesvědčení,
že funkcionáři, poslanci i pracovníci
národních výborů těchto schopností,
iniciativy a odvahy, pro jejichž uplatnění
zákon otevírá cestu, plně využijí.
Soudružky a soudruzi, zkušenosti zvíce než
22leté existence národních výborů
ukazují, že národní výbory dokázaly
nejlépe splnit i ty nejnáročnější
úkoly tehdy, když ve své činnosti dovedly
účelně spojovat celostátní
zájmy s konkrétními zájmy a potřebami
svých volebních obvodů, se zájmy a
potřebami občanů. Vtom byla a bude i do budoucnosti
jejich velká úloha při formování
souladu mezi osobními, skupinovými, místními
a celostátními zájmy.
To jim nový zákon a jejich zvýšená
samostatnost ve finančním hospodaření
i v řešení správních záležitostí
plně umožňuje. Předpokládá
však daleko pozornější přístup
k zájmům a potřebám lidí a
k řešení jejich záležitostí
než dosud.
Národní výbor může potřeby
občanů řešit tak, že udělá
pouze to, co mu ukládá zákon nebo jiný
právní předpis - tak říkajíc,
aby na něj nikdo nemohl. Samozřejmě, že
pak těžko může počítat s
iniciativou, pomocí a podporou lidí při řešení
otázek týkajících se celé obce
nebo města. Může však - a řekla
bych, že musí - pracovat tak, že si jeho poslanci
a pracovníci budou v budoucnu více všímat
zájmů a potřeb lidí, že se budou
více zajímat o to, jak lidé žijí,
jaké mají problémy, a že budou v rámci
svých možností a také za aktivní
pomoci lidí pomáhat tyto problémy řešit.
Takovým a jedině takovým přístupem
klidem a jejich potřebám si národní
výbor získá zájem, podporu a pomoc
lidí pro celkovou svoji činnost. Vněm je
třeba vidět hlavní smysl jejich politickovýchovné
práce.
Zákon má vejít v platnost od 1. ledna příštího
roku. Je to dostatečně dlouhá doba. Měla
by však být naplněna usilovnou prací
na vytvoření všech podmínek pro jeho
důsledné uplatnění v praktickém
životě. Schválení zákona na našem
zasedání bude vlastně jíž určitým
nástupem do přípravy voleb. Nástupem
vtom smyslu, že se zákonem a s dalšími
opatřeními důkladně seznámí
celá armáda funkcionářů, poslanců
a pracovníků národních výborů
a že také za jejích pomoci bude projednán
s občany.
Nemělo by však jít o pouhé projednání.
To bude třeba spojovat v každé obci i ve městě,
u každého národního výboru s
praktickými kroky k využití všech daných
možností. V každé obci by mělo
být tohoto projednávání využito
ke zhodnocení dosavadní práce národního
výboru a jeho výsledků a k upřesnění
úkolů národního výboru do konce
volebního období. Takové konkrétní
projednání zákona a vyvození závěrů
z něho pro praktickou činnost národních
výborů bude nejlepší přípravou
nástupu do příští volební
kampaně. Taková opatření národního
výboru budou pro poslance i občany - zejména
budou-li připravena za jejich aktivní účasti
- nejsrozumitelnější a pomohou podnítit
jejich zájem o to, aby byla rychle uváděna
do života a aby volby byly dalším rozhodným
krokem ke zkvalitnění práce národních
výborů - k dalšímu rozvoji socialistické
demokracie.
Soudružky a soudruzi, dovolte mi, abych v závěru
své zpravodajské zprávy všem funkcionářům
a pracovníkům ústředních orgánů,
Slovenské národní rady i národních
výborů, všem pracovníkům vědeckých
a výzkumných pracovišť i poslancům
Národního shromáždění,
kteří se na přípravě zákona
o národních výborech a celého souboru
dalších opatření v oblasti národních
výborů aktivně podíleli, vyslovila
upřímné poděkování.
Jistě se stejným zájmem a úsilím
se budeme všichni podílet na jejich praktickém
uskutečňování.
Z pověření příslušných
výborů doporučuji Národnímu
shromáždění, aby vládní
návrh zákona o národních výborech
se změnami uvedenými ve společné zprávě
výborů Národního shromáždění
po projednání schválilo. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Leflerové a nyní přerušuji schůzi
do 12,00 hod.
(Schůze přerušena v 11.37 hod.)
(Schůze opět zahájena ve 12.05 hod.)
Předseda NS s. Laštovička (zvoní):
Pokračujeme v přerušené schůzi.
Na pořadu je rozprava k návrhu zákona o národních
výborech a k předneseným zprávám.
Do této chvíle se do rozpravy přihlásilo
16 poslanců, kteří vystoupí v pořadí,
jak se přihlásili, a to: posl. Hajmacher, Nový,
Černý Josef, Turečková, Červinka,
Toman, Krejčí, Rudolf, Hanzlík, Kopecký,
Voráč, Rejhon, Zedník, Hoffmann, Šejna,
Krček.
Dávám slovo posl. Hajmacherovi.
Post. Hajmacher: Vážené súdružky
a súdruhovia poslanci! Národné zhromaždenie
dnes schvaľuje veľmi závažnú právnu
normu, ktorá má zohrať významnú
úlohu pri ďalšom rozvoji našej socialistickej
spoločnosti a pri prehlbovaní socialistickej demokracie.
Návrh zákona o národných
výboroch, ktorého koncepcia vychádza zo zásad
rezolúcie XIII. zjazdu KSČ o postavení a
úlohách národných výborov v
socialistickej spoločnosti, predchádzal dôkladnému
pripomienkovému konaniu. K návrhu zákona
sa vyjadrila celá rada pracujúcich, inštitúcií
a orgánov a mnoho zdravých návrhov, vychádzajúcich
zo života a skúsenosti z doterajšej činnosti
národných výborov, bolo zohľadnených
a sú zakotvené v zákone.