Středa 28. června 1967

Národním výborům se tak uvolňují ruce, aby mohly odpovědně plnit úkoly a rozvíjet především politickou a kulturně výchovnou činnost. Mám na mysli zejména všestrannou péči o tvorbu a ochranu životního prostředí, účinné využívání prostředků výchovy a morálního působení při formování socialistického myšlení lidí, dále zvýšení úrovně jejich práce, zejména při správním rozhodování o právech a povinnostech občanů a organizací a při zabezpečování veřejného pořádku.

Z celého návrhu zákona je zřejmé úsilí, aby ruku v ruce se zvýšením samostatnosti národních výborů se vytvořily i právní a organizační podmínky pro všestrannou a účinnou účast občanů na každodenní praktické činnosti národních výborů.

V tomto směru návrh zákona zdůrazňuje postavení místních a městských národních výborů, které jsou vzhledem ke svému místu v soustavě státních orgánů i k náplni své činnosti nejblíže ke každodenním zájmům a potřebám lidí. Návrh zákona vytváří pro posílení jejich úlohy potřebné podmínky a stanoví pro stabilizaci a další rozšiřování jejich pravomoci a samostatnosti nutné záruky.

Význam těchto opatření náležitě vynikne, uvědomíme-li si, před jaké složité problémy a náročné úkoly budou národní výbory v příštích letech postaveny. Jsou to složité otázky výstavby měst a obcí, jejich hospodářství, problémy dlouhodobé přestavby sídlištní sítě a řada dalších. Jejich řešení se bude citlivě dotýkat zájmů a potřeb lidí, budou náročné jak z hlediska odborné, tak i politicko-organizátorské a kulturně výchovné práce. A právě k tomu je zapotřebí, aby městské i místní národní výbory byly vybaveny takovou pravomocí, aby tyto problémy mohly s maximální samostatností a odpovědností řešit. Proto je velkou předností návrhu tohoto zákona, že tuto otázku vhodně řeší.

Přáli bychom si, aby místní a městské národní výbory z celé řady svých úkolů věnovaly zvláštní pozornost neustálému zdokonalování vzhledu a kulturnosti prostředí, ve kterém naši lidé žijí a pracují. Znamená to nejen provádět novou výstavbu a pečovat o čistotu vod a ovzduší. Jde také o to, provádět v našich obcích řadu dílčích opatření ke zkrášlení a zvelebení veřejných prostranství, sportovních rekreačních a jiných zařízení, bytového fondu, domků a zahrádek občanů a především daleko více a citlivěji pečovat o rozvoj kulturního a společenského života zejména na našich vesnicích jde zkrátka o to, vytvářet pro lidi a za jejich aktivní účasti a pomoci takové prostředí, ve kterém se radostně žije a pracuje. Pro takovou činnost našly národní výbory až dosud a najdou také do budoucna vždy dostatek pochopení a aktivní pomoci občanů.

Nyní bude třeba, aby tomuto zdůraznění úlohy místních a městských národních výborů byla podřízena i řídící činnost národních výborů vyšších stupňů. Zejména okresní národní výbory by měly, tak jak návrh zákona stanoví, celou vahou svého postavení a činnosti danou pravomoc a samostatnost místních a městských národních výborů účinně podpořit a dále rozvíjet, a poskytovat jim přitom kvalitní odbornou pomoc.

Soudružky a soudruzi, na zákon o národních výborech navazují další významné právní úpravy. Současně sním budeme projednávat návrh zákona o správním řízení, který upravuje významný úsek činnosti národních výborů. Budeme projednávat na této plenární schůzi Národního shromáždění návrh zákona o komisích lidové kontroly je jistě užitečné, že všechny tři návrhy zákonů, které ve svém celku tvoří určitý ucelený soubor právních úprav rozhodujících otázek výstavby a činnosti národních výborů, jsou připravovány a projednávány současně. Předností tohoto postupu je, že bylo možno tyto úpravy vzájemně sladit a po schválení všech tří zákonů bude možno s touto možno říci komplexní právní úpravou účelně a jednotně seznámit funkcionáře i pracovníky národních výborů a občany a souběžně je také uskutečňovat.

Do celkového souboru právních úprav národních výborů patří také připravovaný návrh zákona o hlavním městě Praze, ve kterém mají být v souladu s ústavou a zákonem o národních výborech upraveny takové odlišnosti v postavení, v organizaci a činnosti pražských národních výborů, které zákon o národních výborech vzhledem k jejich specifiku neupravuje.

Další významnou zákonnou úpravou bude zákon, který připravuje Slovenská národní rada. Tímto zákonem upraví působnost a organizační výstavbu Národního výboru a obvodních národních výborů města Bratislavy - sídla slovenských národních orgánů. Návrh zákona o národních výborech zmocňuje Slovenskou národní radu, aby tam, kde to bude třeba, vybavila Národní výbor města Bratislavy takovou pravomocí pro plnění jeho úkolů, která podle obecně závazných předpisů přísluší krajským národním výborům.

Tato opatření umožňují Národnímu shromáždění a Slovenské národní radě vybavit oba národní výbory takovou pravomocí, jakou s plnění svých úkolů nezbytně potřebují.

Za nedílnou součást zákona o národních výborech považujeme také vzorové statuty městských a místních národních výborů. Mají umožnit diferencované stanovení působnosti, pravomoci a organizační výstavby městských a místních národních výborů tak, aby odpovídaly úkolům národních výborů daným rozdílnými podmínkami jednotlivých měst a obcí. S ukončením přípravy a projednáním vzorového statutu městských národních výborů počítáme ve druhé polovině roku tak, aby byl v Národním shromáždění schválen ještě před účinností zákona o národních výborech. S vydáním vzorového statutu místních národních výborů počítáme v průběhu příštího roku.

Soudružky a soudruzi, k vybavení národních výborů pravomocí, samostatností a odpovědností je třeba zdůraznit, že jejich míra není dána jenom právní úpravou. Je rozhodujícím způsobem závislá na tom, jak efektivně se bude rozvíjet celé naše národní hospodářství, jak poroste národní důchod, abychom zněj mohli v příštích letech při sestavování a schvalování státního rozpočtu použít větší díl na úkoly v oblasti společenské spotřeby, jejíž rozhodující část obhospodařují právě národní výbory.

V souladu se zákonem o národních výborech má vláda na základě zmocnění, které jí zákon dává, stanovit svým nařízením zásady pro organizaci výkonného aparátu národních výborů a zásady pro úpravu odměn, náhrad a některých dalších poměrů poslanců a občanů zvolených za členy komisí a aktivů národních výborů. Považujeme toto zmocnění za správné a nutné jedná se o organizační otázky, které bude třeba pružně upravovat v souladu s dalším vývojem, a potřebami praxe. Tak bude mít nový zákon dlouhodobější stabilitu.

Na zákon o národních výborech naváže také připravovaná novelizace zákona o územním plánování a zákona o stavebním řádu. Tyto úpravy mají zejména posílit postavení národních výborů vůči ústředně řízenému hospodářství, při řešení oblastní problematiky a při přípravě a řízení výstavby měst a obcí.

Ze zákona vyvodí také příslušné závěry pro svou práci jednotlivé ústřední orgány, zejména vtom směru, jak plánovitě a soustavně vytvářet podmínky pro uskutečňování nových opatření k posílení samostatnosti národních výborů. Nechci jejich úkoly vypočítávat. Přece však bych se chtěla zmínit o jednom, který považujeme za velmi důležitý. Jedná se o vytvoření podmínek pro soustavnou a cílevědomou politickou a odbornou výchovu kádrů pro národní výbory. Jsou k tomu dvě cesty: především zavést systém plánovitého školeni funkcionářů a pracovníků, kteří již v národních výborech pracují. Dále pak je nutné uskutečnit v našem školském systému soustavnou přípravu středoškolsky i vysokoškolsky vzdělaných kádrů pro práci v národních výborech. Víme o tom, že se taková opatření v současné době připravují a několikrát jsme již jejich potřebu zdůrazňovali. Nyní půjde o to, aby jejich realizace nebyla dále odsunována.

Měli bychom všichni účinně pomáhat k tomu, aby význam práce v národních výborech byl všude náležitě pochopen.

Naše zkušenosti ukazují, že také v souladu se zvýšením nároků na prácí národních výborů a jejich pracovníků musí být co nejdříve, jak to situace v národním hospodářství dovolí, vyřešeno jejich odměňování tak, aby odpovídalo společenskému významu a náročným požadavkům, které jsou na funkcionáře a pracovníky národních výborů kladeny.

Soudružky a soudruzi, aktivní účastí Národního shromáždění na přípravě zákona i na celkovém řešení problémů v oblasti národních výborů jsme položili dobrý základ pro další prohlubování součinnosti mezi Národním shromážděním a národními výbory a pro upevňování jednoty celé soustavy zastupitelských sborů. To však nás do budoucna velmi zavazuje. Národní shromážděni, zejména proto, že je mu vyhrazováno právo upravovat působnost, pravomoc a organizaci národních výborů svými zákony, musí současně s vládou pochopitelně také převzít záruku za to, že se tato pravomoc a současná míra samostatnosti národních výborů, která je v zákoně, zejména v jeho ustanovení o samostatné působnosti národních výborů, bude aktivně uskutečňovat.

A nejen to, Národnímu shromáždění připadá důležitý úkol, aby spolu s vládou a v souladu s realizací nové soustavy řízení národního hospodářství účinně podpořilo vytváření materiálních a finančních předpokladů pro zajištění této pravomoci a samostatnosti a pro její další posilování a rozvíjení.

V souvislosti s tím musí Národní shromáždění prostřednictvím svých orgánů i poslanců pomáhat pěstovat pocit vysoké odpovědnosti národních výborů, jejich poslanců i pracovníků za úspěšné plnění socialistické výstavby v jejich volebních obvodech. Národní shromáždění má před sebou úkol účinným uplatňováním svých kontrolních funkcí působit k tomu, aby národní výbory své zvýšené pravomoci a samostatnosti plně využívaly a vytvářely nejpříznivější podmínky pro život lidí pro uspokojování jejich zájmů a potřeb.

V Národním shromáždění budeme i nadále činnost národních výborů pečlivě sledovat, podporovat a zobecňovat nejlepší příklady z jejich výstavby a činnosti.

Budeme využívat těchto zkušeností a podnětů národních výborů při řešení celostátních otázek i při zdokonalování zákonodárné a kontrolní činnosti Národního shromáždění. V tomto směru bude mít zvlášť důležitou úlohu výbor pro národní výbory. Očekáváme vtom také účinnou pomoc Slovenské národní rady a její nově zřízené komise pro národní výbory než dosud pomáhaly při důsledném uvádění zákonů do života, při jejich vysvětlování a kontrole jejich působení.

Zákonem o národních výborech a celým souborem opatření, která na něj navazují, jsou vytvářeny příznivé podmínky pro úspěšnou činnost a další rozvoj národních výborů. Všechna tato opatření dokazují, že Národní shromáždění i vláda v duchu usnesení XIII. sjezdu Komunistické strany Československa budou i nadále poskytovat národním výborům účinnou podporu v jejich odpovědné a záslužné práci. Mnohé zkušenosti získané při uplatňování zvýšené samostatnosti národních výhorů v průběhu minulého i letošního roku, zejména v soutěži na počest XIII. sjezdu strany a 50. výročí Velké říjnové socialistické revoluce, potvrzují, že nová opatření přinášejí již konkrétní výsledky, zejména tam, kde byla správně pochopena. Tyto zkušenosti však také ukazují, že samostatnost a všechny podmínky pro úspěšnou práci národních výborů není možné zaručit jen opatřeními shora. K samostatnosti a plnému využití pravomoci národních výborů jsou nanejvýš potřebné a často i rozhodující schopnosti, iniciativa a odvaha jednotlivých funkcionářů, poslanců a pracovníků těchto podmínek využívat a podněcovat tvůrčí aktivitu lidí, bez níž je úspěšné budování socialistické společnosti nemyslitelné.

Myslím, že mohu vyslovit přesvědčení, že funkcionáři, poslanci i pracovníci národních výborů těchto schopností, iniciativy a odvahy, pro jejichž uplatnění zákon otevírá cestu, plně využijí.

Soudružky a soudruzi, zkušenosti zvíce než 22leté existence národních výborů ukazují, že národní výbory dokázaly nejlépe splnit i ty nejnáročnější úkoly tehdy, když ve své činnosti dovedly účelně spojovat celostátní zájmy s konkrétními zájmy a potřebami svých volebních obvodů, se zájmy a potřebami občanů. Vtom byla a bude i do budoucnosti jejich velká úloha při formování souladu mezi osobními, skupinovými, místními a celostátními zájmy.

To jim nový zákon a jejich zvýšená samostatnost ve finančním hospodaření i v řešení správních záležitostí plně umožňuje. Předpokládá však daleko pozornější přístup k zájmům a potřebám lidí a k řešení jejich záležitostí než dosud.

Národní výbor může potřeby občanů řešit tak, že udělá pouze to, co mu ukládá zákon nebo jiný právní předpis - tak říkajíc, aby na něj nikdo nemohl. Samozřejmě, že pak těžko může počítat s iniciativou, pomocí a podporou lidí při řešení otázek týkajících se celé obce nebo města. Může však - a řekla bych, že musí - pracovat tak, že si jeho poslanci a pracovníci budou v budoucnu více všímat zájmů a potřeb lidí, že se budou více zajímat o to, jak lidé žijí, jaké mají problémy, a že budou v rámci svých možností a také za aktivní pomoci lidí pomáhat tyto problémy řešit.

Takovým a jedině takovým přístupem klidem a jejich potřebám si národní výbor získá zájem, podporu a pomoc lidí pro celkovou svoji činnost. Vněm je třeba vidět hlavní smysl jejich politickovýchovné práce.

Zákon má vejít v platnost od 1. ledna příštího roku. Je to dostatečně dlouhá doba. Měla by však být naplněna usilovnou prací na vytvoření všech podmínek pro jeho důsledné uplatnění v praktickém životě. Schválení zákona na našem zasedání bude vlastně jíž určitým nástupem do přípravy voleb. Nástupem vtom smyslu, že se zákonem a s dalšími opatřeními důkladně seznámí celá armáda funkcionářů, poslanců a pracovníků národních výborů a že také za jejích pomoci bude projednán s občany.

Nemělo by však jít o pouhé projednání. To bude třeba spojovat v každé obci i ve městě, u každého národního výboru s praktickými kroky k využití všech daných možností. V každé obci by mělo být tohoto projednávání využito ke zhodnocení dosavadní práce národního výboru a jeho výsledků a k upřesnění úkolů národního výboru do konce volebního období. Takové konkrétní projednání zákona a vyvození závěrů z něho pro praktickou činnost národních výborů bude nejlepší přípravou nástupu do příští volební kampaně. Taková opatření národního výboru budou pro poslance i občany - zejména budou-li připravena za jejich aktivní účasti - nejsrozumitelnější a pomohou podnítit jejich zájem o to, aby byla rychle uváděna do života a aby volby byly dalším rozhodným krokem ke zkvalitnění práce národních výborů - k dalšímu rozvoji socialistické demokracie.

Soudružky a soudruzi, dovolte mi, abych v závěru své zpravodajské zprávy všem funkcionářům a pracovníkům ústředních orgánů, Slovenské národní rady i národních výborů, všem pracovníkům vědeckých a výzkumných pracovišť i poslancům Národního shromáždění, kteří se na přípravě zákona o národních výborech a celého souboru dalších opatření v oblasti národních výborů aktivně podíleli, vyslovila upřímné poděkování. Jistě se stejným zájmem a úsilím se budeme všichni podílet na jejich praktickém uskutečňování.

Z pověření příslušných výborů doporučuji Národnímu shromáždění, aby vládní návrh zákona o národních výborech se změnami uvedenými ve společné zprávě výborů Národního shromáždění po projednání schválilo. (Potlesk.)

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji posl. Leflerové a nyní přerušuji schůzi do 12,00 hod.

(Schůze přerušena v 11.37 hod.)

(Schůze opět zahájena ve 12.05 hod.)

Předseda NS s. Laštovička (zvoní): Pokračujeme v přerušené schůzi. Na pořadu je rozprava k návrhu zákona o národních výborech a k předneseným zprávám. Do této chvíle se do rozpravy přihlásilo 16 poslanců, kteří vystoupí v pořadí, jak se přihlásili, a to: posl. Hajmacher, Nový, Černý Josef, Turečková, Červinka, Toman, Krejčí, Rudolf, Hanzlík, Kopecký, Voráč, Rejhon, Zedník, Hoffmann, Šejna, Krček.

Dávám slovo posl. Hajmacherovi.

Post. Hajmacher: Vážené súdružky a súdruhovia poslanci! Národné zhromaždenie dnes schvaľuje veľmi závažnú právnu normu, ktorá má zohrať významnú úlohu pri ďalšom rozvoji našej socialistickej spoločnosti a pri prehlbovaní socialistickej demokracie.

Návrh zákona o národných výboroch, ktorého koncepcia vychádza zo zásad rezolúcie XIII. zjazdu KSČ o postavení a úlohách národných výborov v socialistickej spoločnosti, predchádzal dôkladnému pripomienkovému konaniu. K návrhu zákona sa vyjadrila celá rada pracujúcich, inštitúcií a orgánov a mnoho zdravých návrhov, vychádzajúcich zo života a skúsenosti z doterajšej činnosti národných výborov, bolo zohľadnených a sú zakotvené v zákone.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP