Předseda NS Laštovička: Děkuji
poslanci Hajmacherovi, nyní promluví poslanec Nový.
Posl. Nový: Soudruhu předsedo, vážené
Národní shromáždění. Projednávaný
návrh zákona o národních výborech
není prostě jedním z mnoha návrhů,
které Národní shromáždění
v tomto roce projednávalo a schvalovalo. Zde jde vlastně
o právní kodex, který upravuje strukturu
a mnohostrannou činnost základních článků
politické a organizační výstavby naší
společnosti, tj. národních výborů.
Národní výbory mají i nadále
plnit významné politické funkce v naší
společnosti a mají být důležitým
organickým a samosprávným článkem
státního působení ve všech oblastech
společenského života a rozvoje, zvláště
také v oblasti hospodářské. Politika
strany směřuje k prohlubování mnohostranné
společenské funkce národních výborů,
což v současné době souvisí mi
s otázkou uzpůsobení jejich funkce ve zdokonalené
soustavě řízení národního
hospodářství. Vtom také spočívá
zvláštní význam našeho jednání
a rozhodování.
V celé soustavě národních výborů
má zcela specifickou a mimořádně důležitou
funkci nejnižší článek, kterým
jsou městské a místní národní
výbory. Proto také strana po mnoho let věnuje
tomuto článku zvláštní pozornost
a usiluje o jeho maximální a efektivní využití
v politickém, hospodářském, kulturním
a jiném rozvoji naši společnosti. Dřívější
úsilí se do značné míry rozbíjelo
také o stěny tzv. administrativně centralistického
způsobu řízení národního
hospodářství. Tento všeobecně
negativní faktor nyní postupně odpadává.
Je potěšitelné, že značné
úsilí, které bylo pod vedením strany
vynaloženo v posledních letech v Národním
shromáždění, funkcionáři
a pracovníky národních výborů
a centrálních orgánů a pracovníky
vědeckých a vědecko-pedagogických
institucí, nachází nyní svůj
výraz v návrhu zákona o národních
výborech. Návrh zákona ve srovnání
s dosavadním stavem vytváří za daných
podmínek optimální elementární
právní rámec pro výraznější
uplatnění městských a místních
národních výborů ve společenském
dění a poskytuje popřípadě
i záruku proti případnému omezování
samostatnosti a iniciativy těchto článků
v celé soustavě národních výborů.
V souvislosti se zákonnou úpravou si však nesmíme
vytvářet iluze o faktické společenské
roli městských a zvláště místních
národních výborů. Je třeba
vidět, že i nadále budou existovat městské
a zvláště místní národní
výbory s většími vlastními prostředky,
a tedy i s možnostmi a národní výbory
s menšími až nepatrnými vlastními
prostředky a možnostmi. Problém by se neměl
řešit nivelizací prostředků.
Neměli bychom připustit praxi, která by vytvářela
vyšším orgánům možnost libovolně
subjektivisticky a jednostranně přelévat
prostředky tak říkajíc z jedné,
tj. plnější kapsy, do druhé, prázdnější.
Tím se podřezává větev uplatňování
samosprávy, zodpovědnosti a iniciativy. Národní
výbory s většími prostředky mají
zpravidla též větši výdaje, musí
mnohostranněji a rozhodněji zabezpečovat
uspokojování potřeb obyvatelstva i pracovníků
organizací a mají též zvláštní
úkoly, vytváření životního
prostředí atd. Národní výbory,
které nebudou mít prostředky z vlastních
zdrojů, budou muset za nutné výdaje dostávat
subvence nebo dotace ze státního rozpočtu.
V roce 1960 kdy byla fixována nová struktura institucí
národních výborů, byla značně
zdůrazněna role volených kolektivních
orgánů národních výborů,
zvláště také přeměnou
komisí ve výkonné orgány. A do té
doby relativně mocný tuho centralizovaný
aparát byl přeměněn v pomocníky
volených kolektivních orgánů národních
výborů. Spolu s potvrzením předností
tohoto systému se však také odhalily některé
jeho slabiny, které je třeba odstranit. Volené
kolektivní orgány musíme odtížit
od všech činností, které nejsou adekvátní
jejich charakteru volené kolektivní politické
instituce, a zabezpečit, aby takové záležitosti
vykonával aparát ve vlastní odpovědnosti
a pod účinnou kontrolou volených orgánů.
Ve výkonné státní správě
musí také být zabezpečena přísná
osobní odpovědnost, vysoké odborné
a kontinuální vedení státní
správy, rychlé a pružné vyřizování
záležitostí organizací a občanů
a musí být posíleny záruky zákonnosti.
I když uznáváme, že je nutné tyto
věci řešit, nesmí to vést ke
druhému extrému, k oslabení role volených
kolektivních institucí národních výborů.
Určité nebezpečí tu existuje. Bude
třeba, zejména v praxi, dávat pozor na to,
aby se volené orgány, zvláště
pak komise, skutečně staly orgány řídícími,
iniciativními a kontrolními.
V zájmu věci je nutné, aby se po přiměřené,
ne však příliš dlouhé době,
prováděly příslušné orgány
Národního shromáždění
prověrky toho, jak je zákon o národních
výborech realizován, jaké problémy
při jeho realizaci vznikají, jaké se vyskytly.
Problematika národních výborů je komplexní
a příliš složitá a zdaleka také
ještě neznáme, jaký vliv budou mít
nové poměry, zvláště také
nová soustava řízení národního
hospodářství, na oblast národních
výborů. Proto bude třeba zvláště
velkou pozornost věnovat realizaci zákona a problémům,
s nimiž se tato realizace v praxi bude setkávat. Přitom
zvláštní pozornost by měla být
věnována uskutečňování
ustanovení o místních a městských
národních výborech, ustanovení o postavení
a dělbě volených orgánů a aparátu
národních výborů, zejména z
hledisek, o nichž jsem hovořil.
Nakonec bych se chtěl zabývat otázkou, která
s předcházejícími problémy
po mém soudu úzce souvisí, a to legislativou
v oblasti národních výborů.
Soudružky a soudruzi, je pravděpodobné, ba
jisté, že pod tlakem logiky věcí a pod
vlivem prohlubujícího se poznání se
ukáže, že ta čí jiná ustanovení
zákona správně nepostihují trend vývoje
společnosti a metody a formy jeho zabezpečování,
že beze sporu musíme takové ustanovení
zrušit a nahradit novým. Je to přirozený
proces, v němž právní úprava,
mály si uchovat charakter objektivního nástroje
regulace, musí citlivě reagovat na vývoj
rozporné reality a brát správně naše
poznání reality. Nesmí se proto brát
zákon jako hotová věc v případě,
kdy je změny třeba. Není účelné
a správné, aby se společensky vývoj
řídil cestou nižších úprav
vedle zákona nebo cestou hotových věcí
jen proto, aby byl zákon uchován na delší
dobu, aby byla udržena iluze o stabilitě právního
řádu, nebo proto, že je třeba váhat,
až naroste více faktických změn, a pak
provést generální revizi zákona.
Taková praxe v této oblasti do jisté míry
existovala. Vede k tomu, že zákon není chápán
jako potřebný, aktivní nástroj centrální
regulace probíhajících procesů. Zákon
je pojímán jako dekorum, jako něco vedle
praktické potřeby, jako něco, co se přidává
k hotovým věcem jako post factum. To nevede k upevňování
disciplíny, k úctě k centrálním
směrnicím a k orgánům, které
je vydávají. Podle mého soudu je třeba
důsledně zavést v praxi, že jakékoli
změny, které jsou potřebné a narážejí
na zákon, je třeba realizovat na základě
změny zákona. Tím pak i v této oblasti
nastolíme pevné právo a vytvoříme
podmínky, aby právo i zde hrálo svou pozitivní
specifickou společenskou funkci. Děkuji. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkují
s. poslanci Novému. Promluví poslanec Černý
Josef, volební obvod 42.
Poslanec Černý: Vážené
Národní shromáždění, v
důvodové zprávě předloženého
vládního zákona o národních
výborech je v obecné části v bodě
4 zdůrazněno, že v oblasti ekonomie návrh
zákona umožňuje národním výborům
rozvíjet komunální služby a další
hospodářskou činnost zabezpečující
služby občanům. Přitom návrh
zákona zajišťuje, aby zejména městské
a místní národní výbory mohly
rozvíjet hospodářskou činnost v místě
potřebném a v potřebném rozsahu a
dává jim právo zřizovat si pro tuto
činnost hospodářské organizace.
Tímto opatřením je realizováno usnesení
XIII. sjezdu KSČ, které národním výborům
stanoví úkol dále rozvíjet služby
poskytované obyvatelstvu podniky místního
hospodářství a hlavně trvale zvyšovat
jejich kvalitu a postupně upravit ceny služeb tak,
aby byla odstraněna jejich ztrátovost a byly získány
prostředky pro zabezpečení jejich dalšího
rozvoje, přičemž přednostně mají
být rozšiřovány a zkvalitňovány
ty obory služeb, o které je zájem a které
usnadňují práci zejména zaměstnaným
ženám.
Tento úkol nebyl a není před národní
výbory postaven poprvé. Národním výborům
jej uložil již XII. sjezd KSČ. Při této
příležitosti je třeba říci,
že opatření provedená k zabezpečení
sjezdových usnesení určité výsledky
dík iniciativě národních výborů
již přinesla. V minulé pětiletce se
objem služeb poskytovaných organizacemi místního
hospodářství zvýšil o 48,6 %,
zatímco celkové výkony vzrostly o 36,7 %.
Objem služeb v odvětví místního
hospodářství tedy rostl rychleji a zaznamenal
vletech 1961-1965 daleko větší vzestup nežli
objem výkonů v ostatních odvětvích
našeho národního hospodářství.
V žádném roce minulé pětiletky
také nedošlo k poklesu, který se projevil v
některých jiných odvětvích.
Příznivý vývoj pokračoval i
v minulém roce, plánovaný objem služeb
byl rovněž překročen a jejich objem
proti předchozímu roku dále vzrostl téměř
o celých 8 %. Organizace místního hospodářství
spolu s výrobními družstvy poskytly v minulém
roce obyvatelstvu různé služby v hodnotě
téměř 5 mld Kčs. A za další
zhruba 4 mld korun dodaly zboží organizacím
vnitřního obchodu k obohacení trhu.
Dovolte mi, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, abych v souvislosti s projednáváním
návrhu zákona o národních výborech
se zmínil o některých problémech u
poskytovaných služeb. Přes stálý
vzestup objemu služeb, jak jsem v předchozí
části uvedl, je poptávka obyvatelstva kryta
pouze v některých oborech, jako např. v kadeřnictví
a holičství, v opravách radiopřijímačů
a televizorů, v opravách obuvi apod. V řadě
dalších oborů však dlouhé dodací
lhůty nasvědčují tomu, že potřeba
je vyšší. V některých případech
je to problém sezónnosti služeb, jako např.
v čistírnách šatstva, úklidových
službách, opravnách obuvi apod. Někde
je nezajištění služeb způsobeno
nedostatkem kapacit technického vybavení a velmi
často také nedostatkem v organizaci práce.
Podniky poskytující služby se snaží
sezónnost řešit např. cenovými
úpravami, a to buď přirážkou nebo
slevou. Je však potřeba říci, že
v některých případech ani tyto cenové
úpravy sezónnost v provozovnách neřeší.
Složitější je problém kapacit,
zvláště u služeb prádelen a čistíren,
které se počítají za jednu z nejpotřebnějších
služeb. Jejich rozvoj je pomalý hlavně z toho
důvodu, že je velmi nákladný, výstavba
nových objektů je často zdlouhavá
a efektivnost, zejména u prádelen, je nízká,
takže podniky často nemají mnoho zájmu
na rozvoji tohoto oboru, který je pro ně v některých
případech dokonce i ztrátový.
Také úpravy velkoobchodních cen přinesly
podnikům poskytujícím služby některé
problémy. Tak např. oblastní podnik v Třebíči
uvádí, že cena páry dodané prádelně
se pro ně zvýšila o 78 %, cena bramborového
škrobu o 51,6 %, pšeničného škrobu
o 69 %, nábytkového textilu o 32 % a mýdla
o 8,3 %.
Podobně v oboru holičství a kadeřnictví
došlo ke zvýšení ceny u vody o 216,4 %,
u barviv o 24 %, u laku na vlasy o 4,6 %. Celkové zvýšení
cen u jmenovaného podniku činí 19 % z celkových
nákladů.
Přitom v odvětví místního hospodářství
nebyly tyto cenové vlivy promítnuty do cen služeb
- podotýkám, že ve službách není
dvojí cenová hladina, tj. velkoobchodní ceny
a ceny maloobchodní - takže se vyšší
ceny promítají přímo do výsledku
hospodaření podniků, popř. si vynucují
úpravy cen služeb.
Tyto problémy se začínají nepříznivě
projevovat v rozvoji služeb i v letošním roce.
Např. v prvním čtvrtletí v místním
průmyslu při celkovém vzestupu výkonů
o 11 % služby obyvatelstvu ve srovnání se stejným
obdobím minulého roku poklesly o 1,2 %. Podobně
v odvětví komunálních služeb
služby poskytovány obyvatelstvu vzrostly jenom o 6,9
%, zatímco celkové výkony vzrostly o 13,5
%. Tyto relace z prvního čtvrtletí letošního
roku, které nepříznivě ovlivňují
hospodářský vývoj podniků,
bude třeba podrobit rozborům a v souvislosti s tím
bude nutno zhodnotit působení různých
opatření prováděných k realizaci
nové soustavy řízení v průběhu
prvního pololetí tohoto roku a zabezpečit,
aby rozvoj služeb pokračoval zdravým a žádoucím
tempem.
Dalším nedořešeným problémem
je zlepšování kvality služeb. Zde se státe
objevují nedostatky, na které občané
většinou zcela právem poukazují. Nová
soustava řízení tu začíná
již kladně působit a lze předpokládat,
že její dopad bude mít rozhodující
vliv na dosažení zlepšené kvality. V neposlední
míře přispívá ke zlepšování
kvality postupné zlepšování technického
vybavení a zřizování provozoven, které
služby poskytují. Jenom v uplynulém roce bylo
z vládní rozpočtové rezervy nově
zřízeno, modernizováno nebo technicky vybaveno
přes 200 provozoven, zejména domů služeb,
provozoven čistírenských, autoopravárenských,
kadeřnických atd. Např. do provozoven chemických
čistíren bylo dodáno asi 100 nových
čisticích strojů. Realizace opatření
z vládní rozpočtové rezervy ukázala,
že lze dosáhnout vylepšení provozoven
velmi rychle a účelně za předpokladu,
že prostředky jsou cílevědomě
určeny k řešení rozvoje služeb
určitých oborů. Poměrně s malými
prostředky zde bylo dosaženo velmi dobrých
výsledků.
Těchto zkušeností je třeba využívat
i nadále u akcí financovaných z podnikových
prostředků. Otázkám kvality služeb
je třeba nadále a soustavně věnovat
pozornost, provádět vhodná opatření
na základě důkladného hodnocení
kvality služeb, např. v prádelnách a
čistírnách, které provádí
Výzkumný ústav místního hospodářství.
Nedostatky v kvalitě trvají a nejsou ojedinělé.
Je třeba z prováděných průzkumů
a hodnocení vyvozovat reálné závěry
a hlavně, soudružky a soudruzi, je potřeba
vyvarovat se demagogického zveličování
a zkreslování. Tímto způsobem ještě
nikdo nic nenapravil.
V oblasti cen byla provedena důležitá změna,
která spočívá vtom, že krajským
národním výborům, popř. z jejich
pověření okresním nebo městským
národním výborům bylo dáno
oprávnění stanovit, které služby
a práce budou poskytovat podniky místního
hospodářství za volné ceny a které
za ceny omezené jenom horním limitem, přičemž
pevné ceny ve službách prakticky nemají
být uplatňovány vůbec. Na tomto úseku
je v praxi již uplatňováno zvýšení
pravomoci národních výborů, které
umožní upravovat ceny podle místních
podmínek a potřeb v souladu s kvalitou služeb
a spotřebou jejich dalšího rozvoje. Toto opatření,
které vyplývá ze zvýšené
pravomoci národních výborů, se ukazuje
být správné a skutečně přispívá
ke zlepšování a zkvalitňování
služeb.
Další perspektiva služeb a jejich rozvoj bude
uskutečňován v podmínkách plného
realizování zásad nové soustavy řízení.
Služby tu mají proti zásadám platným
v ústředně řízených
odvětvích určité úlevy, jejichž
účelem je vyrovnat nestejné podmínky,
v nichž podniky přistupují k realizaci nové
soustavy. Tak např. proti 6 % odvodům ze základních
fondů odvádějí podniky místního
hospodářství jenom 3 %, odvod z hrubého
důchodu mají rovněž o 2 % nižší.
Dále pak podniky služeb neplatí 2 % odvodu
ze zásob, na některé obory služeb budou
poskytovány dotace, na investice platí úleva
ve stabilizačním odvodu apod. V dosavadních
cenách služeb nebyly odvodní povinnosti plně
zakalkulovány a rentabilita služeb v některých
případech je příliš nízká,
takže k úhradě všech povinností
plně nestačí a je nutno provádět
určitou redistribuci.
Celková efektivnost služeb je také zpravidla
nižší než činnost výrobní,
a tak se nezbytně klade otázka, zda uvedené
úlevy budou dostatečně vyrovnávat
horší podmínky, které ve službách
jsou a za kterých jsou služby poskytovány.
Zatím se projevuje nižší investiční
činnost, zejména do služeb málo efektivních,
které jsou však často službami společensky
velmi žádoucími. Toto všechno vede podniky
do určité opatrnosti v plánech, které
si dnes prakticky stanoví samy, bez direktivních
zásahů nadřízených orgánů.
Tyto plány jsou v objemových ukazatelích
většinou podhodnoceny. Bude proto třeba, aby
národní výbory ve světle zvýšené
pravomoci vyplývající z nového zákona
pečlivě sledovaly další vývoj
rozvoje služeb v nových podmínkách a
ukáže-li se toho potřeba, aby hledaly taková
řešení, která budou další
rozvoj služeb nejlépe podporovat. Je jenom přirozené,
že nemůže jít o rozvoj služeb za
každou cenu. I služby si na sebe musí vydělávat,
nelze je rozvíjet na účet společnosti.
V tomto směru by měly Krajské organizace
rozvoje techniky v místním hospodářství
- pro vaši informaci jsou to ty známé KORT
- na základě přesných studií
a rozborů poskytnout účinnou pomoc národním
výborům. Půjde hlavně o pomoc místním
národním výborům anebo národním
výborům v menších městech. Velké
národní výbory - a zde mám na mysli
hlavně městské národní výbory
v krajských městech - si zřejmě s
rozvojem služeb a s jeho perspektivou dokáží
poradit samy.
Výbor Národního shromáždění
pro spotřební průmysl, obchod, místní
hospodářství a spoje věnuje rozvoji
služeb trvalou pozornost od počátku funkčního
období, a to nejen službám, které poskytují
podniky místního hospodářství,
ale i službám, které provádějí
obchodní organizace, družstevní podniky anebo
organizace a podniky Ústřední správy
spojů. Při projednávání problematiky
služeb jsou velmi častými hosty ve schůzích
našeho výboru předsedové komisí
pro služby a místní průmysl některých
krajských národních výborů,
okresních nebo městských národních
výborů. Stalo se již dobrou tradicí,
že příprava jednání o službách
je prováděna v úzké spolupráci
s národními výbory volebních obvodů
jednotlivých poslanců. Rovněž spolupráce
s komisí místního hospodářství
Slovenské národní rady se nám osvědčuje
a v poslední době se slibně rozvíjí
spolupráce se soudruhy z ústředního
výboru Odborového svazu státních orgánů
a místního hospodářství.
V našem výboru vycházíme z předpokladu,
že pro růst životní úrovně
lidu je nezbytnou podmínkou trvalý rozvoj služeb,
ať již obyvatelstvem placených nebo neplacených.
Rozvoji služeb byla v celém světě v
posledních letech dána zelená. Mimořádná
pozornost službám a jejích dalšímu
rozvoji je věnována ve všech socialistických
státech a hlavně v Sovětském svazu.